X

بایگانی اردیبهشت 28, 1401

دفتر سینمایی

برنامه دقیقی برای اکران «رودررو» ندارم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حسین شهابی می‌گوید در حال حاضر برای ساخت یک فیلم لوباجت در کمترین حالت ممکن یک میلیارد تومان باید هزینه کرد!

به گزارش سینماپرس، حسین شهابی کارگردان سینما با اشاره به پروژه سینمایی «رودررو» به مهر گفت: پروانه ساخت فیلم سینمایی «رودررو» نزدیک به ۲ سال پیش صادر شده بود که به تازگی مراحل فنی این فیلم به پایان رسیده و طی روزهای آینده برای دریافت پروانه نمایش آن اقدام می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه داستان «رودررو» در یک موسسه آموزش سینمایی رخ می‌دهد، توضیح داد: در این فیلم سینمایی بازیگران چهره‌ای حضور ندارند و اکثر بازیگران در واقع هنرجویان یک موسسه آموزشی هستند. در این پروژه سعی کرده‌ام تا به مسائل آموزشگاه‌های بازیگری و در کل مبحث آموزش در سینمای ایران بپردازم.

کارگردان فیلم سینمایی «بی صدا» بیان کرد: با نمایش نقاط قوت و ضعف سیستم آموزش بازیگری در کشور، پیشنهادهایی نیز برای حل این مشکلات داشته‌ایم و با توجه به اینکه فکر می‌کنم «رودررو» اولین فیلمی است که با چنین موضوعی در سینمای ایران ساخته شده است تا به حواشی مهمی که آموزشگاه‌های بازیگری درگیر آن هستند، بپردازد.

وی درباره چگونگی نمایش این فیلم توضیح داد: برنامه دقیقی برای اکران «رودررو» ندارم و باید دید «رودررو» برای اکران‌های عمومی انتخاب می‌شود و یا در سینماهای «هنر و تجربه» اکران می‌شود.

کارگردان فیلم «روز روشن» تاکید کرد: همچنین مشغول نگارش یک فیلمنامه سینمایی هستم که همانند پروژه‌های قبلی به مسائل حقوقی می‌پردازد، درباره دلیل ساخت «رودررو» که در یک فضای دیگری از سینمایی که دنبال می‌کنم هست، باید بگویم که طی سال‌های اخیر یک آموزشگاه سینمایی تاسیس کردم و با مشکلات و حواشی سیستم آموزشی آشنا شده‌ام به همین دلیل تصمیم گرفتم تا پروژه سینمایی را جلوی دوربین ببرم تا مشکلاتی چون دریافت پول از سوی هنرجویان برای حضور در فیلم‌ها و حتی مسائل و مشکلات جنسی را به تصویر بکشم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به افزایش هزینه تولید در سینما ادامه داد: یکی از اتفاقاتی که معمولاً در پروسه تولید در سینمای مستقل رخ می‌دهد این است که معمولاً مراحل فنی توسط خود فیلمساز انجام می‌شود، البته در بسیاری از موارد نیز عوامل پشت دوربین همکاری لازم را برای ساخت فیلم با فیلمساز انجام می‌دهد تا هزینه تولید در این نوع از سینما کاهش پیدا کند.

کارگردان فیلم «حراج» تاکید کرد: در حال حاضر ساخت یک فیلم لوباجت در کمترین حالت ممکن کمتر از یک میلیارد تومان نمی‌شود، این درحالی است که فیلمساز اکثر امکانات پس از تولید را داشته باشد. البته این را هم باید بگوییم که بسیاری از بازیگرانی که در این سینما حضور پیدا می‌کنند معمولاً دستمزدهای کم و اندکی دریافت کرده و گاه نیز برخی از هنرمندان تنها به خاطر کارگردان در پروژه حضور پیدا می‌کنند.

شهابی در پایان گفت: فیلم سینمایی «رودررو» کاملاً با هزینه بخش خصوصی ساخته شده و در آن نزدیک به ۱۱۰ هنرجو حضور داشته‌اند که تنها هزینه تامین غذای این گروه نزدیک به ۳۰۰ میلیون تومان می‌شود. در واقع بخش اعظمی از بودجه فیلم‌ها صرف تامین خوراک و رفت و آمد افراد می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اکران فیلم ضد حاکمیتی «علفزار» از ۲۸ اردیبهشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دو فیلم «علفزار» و «چند می‌گیری گریه کنی ۲» از روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه به نمایش در می‌آیند.

به گزارش سینماپرس، روح الله سهرابی مدیرکل عرضه و نمایش فیلم با اعلام خبری گفت: با توجه به عدم معرفی نمایندگان صنوف که لازمه تشکیل شورای صنفی نمایش است و نظر به پایین آمدن کف فروش فیلم‌های سینمایی «شادروان» در گروه ماندانا و «مرد بازنده» در گروه ملت، از روز چهارشنبه مورخ ۲۸ اردیبهشت فیلم‌های سینمایی «علفزار» در گروه سینمایی ملت و «چند می‌گیری گریه کنی ۲» درگروه سینمایی ماندانا به نمایش در می‌آیند.

سهرابی اضافه کرد: بر اساس نظام نامه اکران بعد از تشکیل شورای صنفی نمایش متشکل از نمایندگان صنوف کارگردانان، تهیه کنندگان، پخش کنندگان و سینماداران برنامه‌های جاری اکران توسط این شورا برنامه ریزی و اعلام خواهد شد.

وی در پایان بیان کرد: تا زمان تشکیل شورای صنفی نمایش، شورای راهبردی اکران نسبت به رصد وضعیت فروش، بررسی درخواست‌های فیلم‌های دارای پروانه نمایش داوطلب اکران در کنار سایر امور کلان محوله از سوی ریاست سازمان سینمایی اقدام خواهد کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شاکری: حوزه هنری، وزارت ارشاد و سازمان سینمایی در خصوص تولید آثار داستانی با محوریت دفاع مقدس کم کاری شدیدی دارند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجتبی شاکری دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی و کارشناس فرهنگی در آستانه سالروز آزادسازی خرمشهر با انتقاد از بی توجهی مدیران فرهنگی و سینمایی نسبت به وقایع و رویدادهای دفاع مقدس در سینما گفت: حوزه هنری، وزارت ارشاد و سازمان سینمایی در خصوص تولید آثار داستانی با محوریت دفاع مقدس کم کاری شدیدی دارند و باید تمام اهتمام خود را به کار گیرند تا زمینه برای تولید فیلم های سینمایی با محوریت وقایع ۸ سال دفاع مقدس و به ویژه سالروز آزادسازی خرمشهر فراهم شود.

داور جشنواره فیلم وحدت در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه علاوه بر نهادهای سینمایی، رسانه ملی نیز کم کاری جدی در این زمینه دارد. سوألی که مدت ها است ذهن بنده را درگیر کرده این است که چرا بیشتر داستان های عاشقانه مبنای تولید قرار می گیرند؟

وی ادامه داد: متأسفانه حق جایگاه دفاع مقدس در سینما و تلویزیون ما به درستی ادا نشده و این در حالی است که دفاع مقدس سرمایه بسیار عظیمی برای کشور ما است اما در سینما و رسانه ملی و در قالب فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی حتی ۱۰ درصد این سرمایه عظیم را هم به تصویر نکشیده ایم.

شاکری خاطرنشان کرد: مدیران وزارت ارشاد و رسانه ملی باید هرچه زودتر تکلیف خودشان را به دفاع مقدس روشن کنند؛ دفاع مقدس نیاز به سرمایه گذاری ویژه ای دارد و مدیران فرهنگی و سینمایی باید بخش اعظمی از سرمایه های خود را برای نشان دادن دستاوردهای حماسه های عظیم این دوران مصرف کنند.

این کارشناس فرهنگی یادآور شد: البته خوشبختانه در حوزه مستند کارهای قابل دفاع خوبی صورت گرفته و البته این به دلیل خطی است که شهید آوینی تأسیس کرد و امروز نسل جوان مستندساز آن را دنبال می کند.

وی متذکر شد: بنده معتقدم مدیران وزارت ارشاد باید تدبیر ویژه ای هم برای بدل شدن وقایع دفاع مقدس به شکل رمان و کتاب داشته باشند تا اقتباس های خوبی از این آثار صورت گیرد. در تمامی کشورهای دنیا مرسوم است که فیلم های مهم از روی کتاب ها اقتباس می شوند و ما نیز باید این رویه مهم را دنبال کنیم.

شاکری در پایان این گفتگو افزود: ما باید به الگوی فرهنگی تراز انقلاب اسلامی برسیم و این مهم محقق نمی شود مگر اینکه تمامی توجه خود را معطوف به نقاط عطف مهمی مانند دوران دفاع مقدس کنیم و همه تلاش مان را به کار گیریم تا آثار شایسته ای در این زمینه به تولید برسند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تن: وقتی باندبازی و زدوبند و رفاقت در تعیین مدیران نقش کلیدی دارد معلوم است که آن مدیر فاقد تخصص و دانش دست به اقدامات نمایشی می زند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمد تن فعال سینما در پی تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر پرهیز از اقدامات نمایشی مسئولان گفت: وقتی باندبازی و زدوبند و رفاقت در تعیین مدیران نقش کلیدی دارد معلوم است که آن مدیر فاقد تخصص و دانش دست به اقدامات نمایشی می زند؛ یکی از بزرگترین مشکلات کشور ما طی تمامی سال هایی که از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی می گذرد این است که در حوزه فرهنگ و هنر مدیران متخصص و دارای سواد مدیریتی را به جز مواردی معدود به کار نگرفته ایم و همین مسأله باعث ایجاد بحران و تشتت در این حوزه شده است.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اقدام نمایشی از سوی هر مدیری مصداق بارز فریبکاری است؛ مدیری که نمی تواند کار انجام دهد برای اینکه خود را مهم جلوه دهد و مورد تشویق بالادستی های خود قرار بدهد با اقدام نمایشی سعی در فریب دادن دیگران دارد.

تن با تأکید بر اینکه حوزه فرهنگ و هنر به قهقرا رفته است اظهار داشت: یکی از مهمترین دلایل نابودی حوزه فرهنگ و هنر این است که اغلب مدیرانی که در این عرصه فعالیت دارد تنها وعده می دهند و هیچ اقدام درست و عاجلی را از سوی آن ها شاهد نیستیم. همیشه ما با مدیرانی در حوزه فرهنگ و هنر روبرو هستیم که با چند جمله کلیشه ای به استقبال پرسش گری و مطالبات برحق هنرمندان و اهالی رسانه می آیند از جمله آنکه می گویند «در دست اقدام است»، «انجام خواهیم داد»، «در حال تبیین و ترسیم سیاست های سال های آتی هستیم» و…

وی متذکر شد: متأسفانه این قبیل مدیران خود را مهم و بزرگ نیز می پندارند و اصلاً ایرادات و اشتباهات فاحش شان را قبول ندارند و بر این باورند که بهترین فردی هستند که برای مدیریت حوزه کاری خود به کار گرفته شده اند.

تن یادآور شد: این در حالی است که رسم در اغلب کشورهای پیشرفته دنیا این است که مدیران بر اساس گذشته شفاف شان به کار گرفته می شوند. در کشورهای دیگر معمولاً مدیرانی برای پست های کلیدی و حساس به کار گرفته می شوند که دستاوردهای قابل قبولی داشته باشند اما در کشور ما دوستی و باندبازی و روابط پشت پرده در تعیین پست و سمت مدیران موثر است.

این فعال سینمایی خاطرنشان کرد: یک مدیر موفق مدیری است که به فکر بیلان دادن به مدیران بالادستی اش نباشد؛ با ارائه آمار و ارقام سعی در فریب افکار عمومی و رسانه ها نداشته باشد، بله قربان گو نباشد و دلش برای رشد و توسعه حوزه مرتبط با مدیریتش بتپد.

تن تأکید کرد: متأسفانه سینمای ایران در تمامی سال هایی که از پیروزی انقلاب می گذرد به صورت کلی شاهد حضور مدیران انقلابی و جهادی نبوده و این بزرگترین آفتی است که سینمای ایران به خود دیده است. ما در سینمای ایران نیاز به مدیرانی متعهد و آگاه و دانشمند و باخرد داریم و تا موقعی که این قبیل مدیران به کار گرفته نشوند روز به روز باید شاهد اضمحلال بیشتر این حوزه باشیم.

وی در پایان این گفتگو افزود: یک مدیر سینمایی نباید بی تعهد باشد؛ مدیری به درد سینما می خورد که دلسوز نظام و انقلاب باشد و اجازه ندهد عده ای کاسبکار فرهنگ و هنر کشور را چنین به سخره بگیرند و فضاحت های آنچنانی رقم بزنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازدید از «موزه سینما» فقط برای یک روز رایگان شد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازدید از موزه سینما در تاریخ ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ به مناسبت روز جهانی موزه رایگان اعلام شد.

به گزارش سینماپرس، همزمان با روز جهانی موزه در روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه، بازدید از موزه سینما رایگان است و علاقه مندان برای بازدید می‌توانند از ساعت ۹ تا ۱۹ به این مجموعه تاریخی- فرهنگی در خیابان ولیعصر، باغ فردوس مراجعه کنند.

تالارهای موزه سینمای ایران دارای بخش‌های معاصران، بین الملل، کودک، دفاع مقدس، تماشاخانه، نام آوران و خانه فرهاد است؛ این تالارها نمایانگر سیر سرگذشت و تحولات سینمای ایران از آغاز این هنر – صنعت تا به امروز هستند.

بازدیدکنندگان این موزه با آغازگران سینمای ایران، نخستین تجهیزات سینمایی، افتخارات بین المللی آشنا شده و از مجموعه جوایز، یادگارها، تصاویر و اسناد شخصی و تندیس هنرمندان بازدید خواهند کرد. سپس در ادامه بازدید در سالن تماشاخانه که مدل بازسازی شده سینماهای دهه‌های گذشته است به تماشای گزیده‌ای از فیلم‌های تاریخ سینمای ایران خواهند نشست.

عمارت موزه سینمای ایران قدمتی حدود ۲۰۰ ساله دارد و یکی از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی پایتخت است که به دستور محمد شاه قاجار ساخته شده است.

موزه سینما در مجموعه باغ فردوس قرار گرفته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خوشبختی را در این نقاشی‌ها ببینید، نه سلفی های اینستاگرام


در دوره‌ای که همه ما خوشبختی را در پس تجملات و زرق و برق شبکه‌های اجتماعی گم کرده‌ایم، مشاهده تصاویری از زندگی ساده و بی ریای گذشتگان، در دورانی که حتی دوربین‌های عکاسی هم در دسترس نبود، می‌تواند برای لحظاتی ما را به حال و هوای آن دوران پرتاب کند.

مشاهده خبر از سایت منبع