X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

ترکیب «روشنفکری» با «دین» ترکیب نامتجانس است/وجود «روشنفکری دینی» غیرممکن است! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «محمد بقایی» نویسنده، مترجم، استاد ادبیات فارسی معتقد است: اگر بخواهیم به چیزی به نام روشنفکری دینی قائل باشیم یعنی قصدمان این است که دو عنصر نامتجانس را به اجبار و با اصرار به هم مرتبط کنیم و درهم بیامیزیم که چنین چیزی غیرممکن است. چون روشنفکری یعنی آن‌چه که مبتنی بر تفکر و اندیشه‌های برآمده از ذهن انسان است. دین هم به روشنی یعنی احکام الهی که در آن دخل و تصرف جایز نیست. این دو مورد مثل آب و روغن باهم آمیخته نمی‌شوند و بنابراین ترکیب نامتجانسی هستند و کسانی که این عنوان را به کار می‌برند به نظر می‌رسد نه معنای درست دین را می‌شناسند و نه مفهوم واقعی تفکرات و اندیشه‌های انسانی را.

به گزارش سینماپرس، «باید قدم به راهی گذاشت که اقبال رفت» این را «محمد بقایی» نویسنده، مترجم، استاد ادبیات فارسی و اقبال‌شناس ایرانی می‌گوید. کسی که دانش‌آموخته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران و دارای دیپلم عالی زبان انگلیسی از دانشگاه نوا در فلوریدا است و تاکنون ۳۵ جلد کتاب و ۱۰ هزار صفحه راجع به اقبال لاهوری، شاعر پاکستانی، نوشته‌ است؛ به همین سبب در سال ۲۰۰۵ عالی‌ترین نشان فرهنگی پاکستان را از پرویز مشرف، رئیس‌جمهور وقت پاکستان دریافت کرد. آکادمی پاکستان، بقایی را تنها دانشور ایرانی می‌داند که بیش از همه درباره «افکار اقبال» کتاب تألیف کرده است. به بهانه این مطالعات پیوسته، با محمد بقایی گفتگویی انجام داده‌ایم که مشروح آن را می‌توانید در ادامه بخوانید.

اندیشه دینی اقبال بر چه مبنایی است؟ می‌توان او را مصداقی از تعریف روشنفکری دینی دانست؟

اگر بخواهیم به چیزی به نام روشنفکری دینی قائل باشیم یعنی قصدمان این است که دو عنصر نامتجانس را به اجبار و با اصرار به هم مرتبط کنیم و درهم بیامیزیم که چنین چیزی غیرممکن است. چون روشنفکری یعنی آن‌چه که مبتنی بر تفکر و اندیشه‌های برآمده از ذهن انسان است. دین هم به روشنی یعنی احکام الهی که در آن دخل و تصرف جایز نیست. این دو مورد مثل آب و روغن باهم آمیخته نمی‌شوند و بنابراین ترکیب نامتجانسی هستند و کسانی که این عنوان را به کار می‌برند به نظر می‌رسد نه معنای درست دین را می‌شناسند و نه مفهوم واقعی تفکرات و اندیشه‌های انسانی را.

علت آن‌که شعر اقبال در ایران نسبت به فلسفه‌اش شناخته شده‌تر است، چیست؟

چون طبع و ذوق ایرانی‌ها مایل به شعر است و به همین علت ما در طول تاریخ فرهنگی‌مان فیلسوف به معنای واقعی کلمه به اندازه دو یا سه نفر بیشتر نداریم؛ یعنی کسی که اندیشه‌های خاص خودش را داشته، دستگاه فکری و نظراتش فقط متعلق به خودش باشد و تحت تاثیر فسلفه اندیشمندان و فیلسوفان غربی قرار نگرفته باشد. مقداری از دیدگاه‌های این دو یا سه نفر هم باز با تفکرات فیلسوفان یونان باستان و اندیشمندان غربی قابل قیاس است. خود اقبال هم در کتاب معروفش به نام «سیر حکمت در ایران» که پایان‌نامه دکتری وی است، می‌گوید ذهن ایرانیان مثل پروانه‌ای است در یک بوستان که هیچ‌گاه بر یک گل خاصی قرار نمی‌گیرد و مدام از گلی به گل دیگری در حال پرواز است. قصدش از این تمثیل این است که بگوید ایرانیان اصولا بر موضوع خاصی یا در اندیشه خاصی تمرکز نمی‌کنند و مصادیقش در طول تاریخ سیاسی و اجتماعی‌مان هم مشاهده می‌شود.

با توجه به تفاسیر فوق، چرا اقبال تهران را مرکز تحول جهان اسلام می‌داند؟

تهران را مرکز تحول نمی‌داند و فقط پیشنهاد می‌کند که بهتر است تهران مثل ژنو، مرکز دنیای اسلام بشود. این حرف تباینی با آنچه در پاسخ سوال قبلی مطرح شد، ندارد. زیرا اقبال معتقد بود که در ایران نسبت به بقیه کشورهای اسلامی هم به لحاظ جغرافیایی و هم به لحاظ مدنی و تاریخی و فرهنگی امکانات بیشتری وجود دارد. پاسخ پرسش قبلی قیاس وضعیت فکری ما بود با دنیای پیشرفته؛ نه با دنیای اسلام و کشورهایی که هنوز برای گذران زندگی روزانه‌شان مجبورند که کشکول فقر به طرف کشورهای پیشرفته بگیرند و آن را پر کنند. این کشورها مدتی با آن‌چه در آن کشکول ریخته شده گذران زندگی می‌کنند و وقتی کشکول تهی شد، آن را دوباره به طرف دنیای متمدن دراز می‌کنند. بنابراین قیاس من، داخلی بود و بر محدوده‌ای که ما به نام دنیای اسلام می‌شناسیم.

قیاس ابر انسان نیچه با مرد مومن اقبال درست است یا خیر؟ این دو چه تفاوت‌هایی دارند؟

این قیاس تا حدی درست است، زیرا اقبال دیدگاه‌های نیچه را در بسیاری موارد مورد تایید قرار می‌دهد و او را عصیان‌گری می‌داند که به کارگاه شیشه‌گری رسید و همه شیشه‌ها را درهم شکست. منظور از شیشه‌ها، اندیشه‌های ناکارآمد و ارزش‌های تثبیت شده بی‌فایده بود که بسیاری به لحاظ سنتی و ارثی بدان پایبند هستند. در شخصیتی که اقبال به نام مرد حُر یا مرد مومن در مثنوی‌هایش مثل «چه باید کرد» و به طور ضمنی در دیگر مثنوی‌هایش مثل «اسرار خودی» به آن اشاره کرده است، این شباهت وجود دارد. با این تفاوت که نیچه معتقد است ایمان و تقوای اولیه که مسیح عرضه کرده بود در دنیای مسیحیت از بین رفته و به همین علت می‌گوید آخرین مسیحی که مصلوب شد «عیسی» بود، و اضافه می‌کند که «خدا مرده است»؛ بدین معنا که حقیقتِ واقعی از میان رفته است. اقبال مرد مومن را کسی می‌داند که ارزش‌های ابر مرد را داشته باشد؛ با این تفاوت که مومن و خداشناس هم باشد. بنابراین اقبال را باید اگزیستانسیالیسم الهی دانست و این عنوان به این بخش از تفکر او نسبت داده می‌شود.

چرا اقبال شرق را مستعد عشق می‌داند و غرب را مستعد عقل؟

این واقعیت روشنی است و کسی جز این فکر نمی‌کند که محور زندگی غرب، بر عقل است و محور زندگی شرق، بر امور معنوی؛ ضمن این‌که خود معنویت در شرق، قابل تفسیر و توضیح است و ما آن را با معنویت اصلی اشتباه گرفته‌ایم. اقبال زندگی واقعی را در آمیزه این دو می‌داند و در یکی از شعرهایش این مورد را بیان کرده که: غرب چون زیادی به سوی عقل گرایش پیدا کرده دچار مشکلات است و شرق هم (شرق اسلامی) چون به صورتی افراطی جانب تعلقات قلبی و امور فراطبیعی را گرفت، نتوانست با دنیای نوین هماهنگ شود و در نتیجه به‌طور پیوسته به آفریده‌های غرب، چشم داشت. بی‌آنکه در راه سازندگی و ابتکار و به وجود آوردن چیزی تلاش کرده باشد. بنابراین راه‌حل این است که برای زندگی «نه باید غربی بود و نه شرقی»؛ البته به معنای امروز آن.

تقسیم قوای نیک و بد که از نیچه تاثیر پذیرفته، در آثار اقبال هم ظهور و بروز دارد؟

بله اصولا هر متفکری به هر صورت به موضوعات خوب و بد فکر می‌کند. سعدی نه به عنوان یک متفکر، بلکه به عنوان یک نصیحت‌گر، در آثارش به موضوعات خوب توجه نشان می‌دهد و هم به موضوعات بد اشاره داشته و مخاطب خود را پند می‌دهد. برای مثال زنان را به نیک و بد تقسیم کرده و صفاتی مثل پرخاش‌جو و جاهل برای زنانِ بد و صفاتی چون اطاعت و دلبری را برای زنان خوب در نظر گرفته است. این دو مقوله در همه آثار متفکران و شاعران قابل ردیابی است. اما آنچه که اقبال در خصوص نیکی و بدی مطرح می‌کند را می‌شود در جای جای آثارش پیدا کرد؛ نه آن‌که به طور مستقل، در قصیده‌ای و یا نوشته‌ای و غزلی آن را مطرح کرده باشد. در مجموع، اقبال به موضوع نیک و بد مانند مولوی و سهروردی می‌نگرد. وقتی این موضوع ریشه‌یابی می‌شود، می‌بینیم که در حقیقت برآمده از اندیشه کهن ایرانی است. بدین صورت که اهورا مزدا چیزی به نام بدی نیافرید بلکه خوبی است که از ذات خوب او در جان پدید آمده و آدمیان چنان‌که به خوبی‌ها میل کنند، خداگونه خواهند شد و اگر از این صفات دور شوند به وجود آورنده بدی خواهند بود. پس آفریننده بدی، خود انسان است. اگر ردپای این مساله را در جای جای آثار اقبال دنبال و مثل پازل در کنار هم قرار دهیم، چنین نتیجه‌ای کشف می‌شود. اما این اندیشه به طور مشخص و برجسته در فلسفه اشراق مطرح شده است.

سیر توجه دوطرفه بین اقبال و زبان فارسی و فارسی زبانان به اقبال، به چه علتی است؟

قسمت دوم سوال شما در پرسش اول پاسخ داده شده که «ذهن ایرانیان به شعر معطوف است.» اما اقبال اصولا به زبان فارسی و شعر فارسی در حد شیفتگی گرایش داشته و آن را بسیار دوست می‌داشته است. اگر اقبال بعد از ۵ هزار بیت که به زبان مادری‌اش اردو گفت، به سرودن ۹ هزار بیت شعر فارسی روی نمی‌آورد، بی‌گمان این شهرت و این آوازه را در جهان پیدا نمی‌کرد. یعنی آوازه‌ای که اقبال امروز در جهان دارد، به یمن زیبایی، حلاوت، دلربایی و شیرینیِ زبان فارسی است که اقبال آن را به خوبی فهمیده بود. اقبال قبل از تاسیس کشوری به نام پاکستان از دنیا رفت و در همان زمان در شبه قاره تاگور یا سایر اندیشمندان مسلمان را که به اردو شعر گفته باشند فراوان داشتیم اما هیچ کدام اقبال نشدند. بنابراین علت اصلی آوازه چشم‌گیر او، در روی آوردن به زبان فارسی است. به طوری که وقتی خبرنگار انگلیسی از او می‌پرسد که به چه علت شما زبان مادری خود را رها کرده و به یک زبان بیگانه روی آوردید؟ به او تشر می‌زند و فارسی را زبان بیگانه نمی‌داند. همچنین اضافه می‌کند که: «در جهان هیچ زبانی نیست که بتواند اندیشه‌هایم را برتابد به جز زبان فارسی.»

از میان چهره‌های شناخته شده چه کسانی در قرن معاصر بیشترین تاثیر را در ایران از اقبال گرفته بودند و این اثرپذیری در آثارشان مشهود است؟

خیلی‌ها به غلظ و نادرست، نام «علی شریعتی» را مطرح می‌کنند در حالی که اندیشه‌های محوری مرحوم شریعتی با اندیشه‌های محوری اقبال نه تنها هیچ شباهتی باهم ندارند بلکه کاملا در تضاد هستند. برای مثال شریعتی، نیچه را شخصی مردود و غیرقابل قبول می‌داند. همچنین حلاج را مردی دیوانه و دارای کله‌ای پوک می‌بیند و می‌گوید راه او هم راه پوک است: «اگر همه ایران مثل حلاج می‌بودند مملکت تبدیل به دیوانه خانه می‌شد» در حالی که بزرگترین و معروف‌ترین عارفان و شاعران ما مثل مولوی، حافظ، عطار و حتی خود اقبال حلاجی بودند. شریعتی گذشته و تاریخ ایران را به‌کل غیر قابل قبول و مردود می‌داند. به طوری که در کتاب «بازگشت به خویشتن» می‌گوید که باید تاریخ قبل از ۱۴۰۰ ساله‌ی ایران را قیچی کرد و دور انداخت (دقیقا کلمه قیچی را هم به‌کار می‌برد) اما اقبال، ستایش‌گرِ تاریخ باستان ایران است و تاریخ ایران را کلِ مسنجمی می‌داند که بدون وجود ریشه‌های تاریخی خود، معنای درستی نخواهد داشت. شریعتی اولین کسی بود که در ایران بذر تفرقه میان اقوام ایرانی و قومیت‌های دینی را با ما و منی که در سخنرانی‌هایش ایراد می‌کرد، پاشید؛ در حالی که اقبال به همه اقوام ایرانی و به طور کلی تمام دنیای اسلام با دید یکپارچه می‌نگریست. کسانی که میان اقبال و شریعتی تشابهی برقرار می‌کنند نه اقبال را می‌شناسند و نه شریعتی را. برای مثال می‌گویند که فلسفه خودیِ اقبال همان بازگشت به خویشتنِ شریعتی است؛ اصلا این طور نیست. زیرا بازگشت به خویشتن شریعتی، یک الگوی نیم‌بندی از فلسفه خودی اقبال است که مقصودش از بازگشت به خویشتن، بازگشت به خویشتن مدنظر شریعتی است نه بازگشت به هویت ملی چند هزار ساله در طول تاریخ ایران. حال آن‌که اقبال در غزل معروف خود «ای جوانان عجم جان من و جان شما» در پایان شعر، استعاره‌ها و اشاراتی بسیار درخور توجهی به اندیشه‌های برآمده از مدنیت تاریخ گذشته ایران دارد. اقبال خطاب به جوانان ایران می‌گوید: «حلقه گرد من زنید ای پیکران آب و گل/ آتشی در سینه دارم از نیاکان شما» این آتش همان آتشی است که هم حافظ و هم بسیاری از اندیشمندان ایرانی بدان اشاره دارند یعنی آتشی که هرگز خاموش نمی‌شود. حافظ در غزلی می‌گوید: «از آن به دیر مغانم عزیز می‌دارند/ که آتشی که نمیرد همیشه در دل ماست» و اشاره اقبال نیز به همین آتش است. این از جمله مواردی است که در شریعتی نمی‌بینیم. به طور کلی داستان شریعتی و اقبال، بیشتر از این است و اگر کسی طالب فهم بیشتر افتراقات بین این دو نفر است می‌تواند به کتاب تازه منتشر شده من به نام «چهره‌ها و ناگفته‌ها» (انتشارات تهران) مراجعه کند که فصل قابل توجهی از این کتاب به این مورد اختصاص دارد. همچنین در کتاب دیگرم به نام «نگرش‌های ایرانی» (انتشارات رسانش نوین) هم باب بحث شکل گرفته است.

اردیبهشت نقطه پایانی زندگی اقبال بود؛ به نظر شما اقبال کار نکرده‌ای دارد؟

این را خود اقبال باید جواب دهد که متاسفانه خیلی زود فوت کرد. اما این مسئله مطرح است که شبیه کار وی را بعد از او، کسی در پاکستان و دنیای اسلام دنبال نکرد. به همین علت در این باب کتابی منتشر کرده‌ام با نام «اقبال، گلی که در جهنم روئید» تا بگویم که دنیای اسلام نتوانست اقبال دیگری به وجود بیاورد و این نشانه پس‌رفت و عقب‌گرد جامعه اسلامی است که به قول اقبال، فقط به مسائلی فکر می‌کند که هیچ انگیزه‌ای در او برای پدید آوردن و ابتکار و خلق کردن و ابداع به وجود نمی‌آورد. دنیای پیشرفته، هر هفته ستاره‌هایی در زمینه‌های مختلفی اعم از فلسفه، تاریخ، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، شعر، ادبیات و هنر و موضوعات دیگر به جهان عرضه می‌کند که تبدیل به چهره‌های معروف جهان می‌شوند. در حالی که جهان اسلام (یا به تعبیر اقبال شرق اسلامی) حتی در دهه‌های متمادی، یک چهره از این‌دست به دنیا عرضه نمی‌کند. در ایران خودمان در دهه‌های اخیر یک نفر را پیدا کنید که دارای ارزش و منزلت علمی و فرهنگی همانند افرادی چون دهخدا، تقی‌زاده، فروزان‌فر، خانلری، همایی، رضازاده شفق، بهار و… باشد. این مورد جای تامل بسیاری دارد و باید قدم به راهی گذاشت که اقبال رفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ویدئو / درگذشت ونجلیس، آهنگساز شناخته‌شده یونانی


«ونجلیس» آهنگساز سرشناس یونانی و برنده جایزه اسکار، در ۷۹ سالگی در پاریس درگذشت.او با نام کامل «اوانگلوس پاپاتاناسیو» در سال ۱۹۴۳ به دنیا آمد و نخستین فعالیت جدی خود را با گروه‌های موسیقی راک محلی آغاز کرد. ونجلیس بیش از ۵۰ آلبوم موسیقی منتشر کرد و از او به عنوان یکی از برترین آهنگسازان موسیقی الکترونیک جهان یاد می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برگزاری دو نشست تخصصی با همکاری کمیته ملی موزه‌ها و موزه ملی علوم و فناوری


همزمان با هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه‌ها، کمیته ملی موزه‌ها با همکاری موزه ملی علوم و فناوری، فردا شنبه ۳۱ اردیبهشت ماه دو نشست تخصصی آنلاین با محوریت شعار ایکوم جهانی در سال ۲۰۲۲ «قدرت موزه‌ها» برگزار می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اعلام جزئیات بخش «چشم‌انداز» جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بخش «چشم‌انداز» دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران به شیوه غیررقابتی از میان تولیدات کشورهای مختلف برگزار می‌شود.

به گزارش سینماپرس، بخش «چشم‌انداز» دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران با تاکید بر جنبه‌های آموزشی و اطلاعاتی، به شیوه غیررقابتی و با گزینش از میان تولیدات کشورهای مختلف برگزار می‌شود.

در بخش «چشم انداز» موضوع‌هایی مانند استعدادهای نوپا، تبیین جایگاه پویانمایی در آثار تبلیغی، مروری بر آثار یک فیلمساز و مواردی از این دست مورد توجه قرار می‌گیرد.

«خیال نقش: مروری بر آثار کوجی یامامورا»، «در طول مسیر: چهارده انیمیشن کوتاه بی‌کلام از ژرژ شوئیزگبل»، «مروری بر انیمیشن‌های مدرسه فیلم فامو»، «پیشرو در ایران: شرکت گنبد کبود» و «سرزمین آفتاب تابان: انیمیشن مستقل در ژاپن» برای بخش «چشم‌انداز» دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران درنظر گرفته شده‌اند.

چشم‌انداز ۱

«خیال نقش: مروری بر آثار کوجی یامامورا»

۹ فیلم کوتاه از کوجی یامامورا فیلمساز مطرح ژاپنی در تاریخ ۹ خرداد ۱۴۰۱ و از ساعت ۱۷ در سینما آسمان واقع در خیابان فاطمی، خیابان حجاب، مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نمایش در می‌آید.

کوجی یامامورا بیش از چهل سال است که با بهره‌گیری از تکنیک‌ها و روش‌های مختلف داستان‌پردازی به ساخت انیمیشن مشغول است. فیلم‌های او گستره‌ای از آثار تمثیلی، ادبی و فراداستان «متافیکشن‌ «های واقعی تا تجربه‌هایی مطلقا تصویری دارند. روایت در آثار او چند لایه و چند وجهی و کنکاشی دیگرگونه در باب ماهیت انیمیشن است. فیلم‌های او در بسیاری از جشنواره‌های جهان جوایز و افتخارهایی کسب کرده‌اند که از جمله آن می‌توان به فیلم نامزد اسکار «کوه سر» اشاره کرد. فیلم‌های این برنامه به ترتیب سال ساخت به نمایش درخواهد آمد.

چشم‌انداز ۲

«در طول مسیر: چهارده انیمیشن کوتاه بی‌کلام از ژرژ شوئیزگبل»

۱۴ انیمیشن کوتاه بی‌کلام از ژرژ شوئیزگبل فیلمساز سوییسی در تاریخ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ و از ساعت ۱۹ در سینما آسمان نمایش داده می‌شود.

فیلم‌های شوئیزگبل که همواره از اجرای فنی چیره‌دستانه‌ای برخوردارند با رویکرد بازیگوشانه‌شان به روایت، صورت‌گرایی «فرمالیسم» چشمگیر و پیوند ظریف موسیقی و تصویر خود شناخته می‌شود. شوئیزگبل دانش‌آموخته هنرهای تجسمی است و در سال ۱۹۷۴ اولین فیلم خود را با نام «پرواز ایکاروس» ساخت و همین اثر آغازگر کارنامه‌ای شد که هم اینک بیست فیلم در آن دیده می‌شود؛ فیلم‌هایی که جوایز متعددی را از جشنواره‌های معتبر بین‌المللی از جمله کن، انسی، زاگرب، هیروشیما، اشتوتگارت، اُتاوا و اسپینیو کسب کرده‌ است.

چشم‌انداز ۳

«مروری بر انیمیشن‌های مدرسه فیلم فامو»

۱۳ فیلم کوتاه تولید شده در مدرسه فیلم فامو در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ و از ساعت ۸:۳۰ در سینما کانون واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان خالد اسلامبولی، نبش کوچه چهارم نمایش داده می‌شود.

مدرسه فیلم و تلویزیون آکادمی هنرهای اجرایی پراگ (فامو) یکی از سه دانشکده آکادمی هنرهای اجرایی پراگ (دامو، فامو و هامو) و پنجمین مدرسه با قدمت اروپا است. فیلم‌های دانشجویان این مدرسه همه ساله در جشنواره‌های معتبر بین‌المللی فیلم، جوایز و افتخارات متعددی کسب می‌کنند. تحصیلات در این مدرسه شامل دو بخش عملی و نظری است و به دلیل همین ساختار آموزشی دانشجویان مجموعه جامعی از دانش و مهارت‌های لازم برای فعالیت در تمامی حوزه‌های سینما، تلویزیون، عکاسی و رسانه‌های جدید را فرا می‌گیرند.

چشم‌انداز ۴

«پیشرو در ایران: شرکت گنبد کبود»

۱۳ اثر تولید شده در شرکت گنبد کبود در تاریخ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ و از ساعت ۱۵ در سینما آسمان به نمایش درمی‌آید.

استودیو گنبد کبود در سال ۱۳۸۶ با هدف تولید انیمیشن‌های باکیفیت تاسیس شد و همزمان با توسعه آن، ساخت انیمیشن‌های تاثیرگذار و ارتقای جایگاه انیمیشن ایران مورد هدف قرار گرفت. تعدادی از آثار تولید شده در استودیو گنبد کبود توانسته‌اند به جشنواره‌های مطرح ایرانی و خارجی راه پیدا کرده و جوایزی به ارمغان بیاورند. انیمیشن کوتاه «استریپی» اولین انیمیشن ایرانی راه یافته به اسکار و سریال انیمیشنی «روبی و جوجه‌ها» از شاخص‌ترین تولیدات این استودیو است.

چشم‌انداز ۵

«سرزمین آفتاب تابان: انیمیشن مستقل در ژاپن»

۹ انیمیشن ژاپنی این بخش در تاریخ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ و از ساعت ۱۰:۳۰ در سینما آسمان نمایش داده می‌شود.

انیمیشن مستقل در سینمای ژاپن سابقه‌ای دیرینه دارد که سرآغاز آن به سال ۱۹۱۷ باز می‌گردد. این سینما پس از جنگ در دهه شصت میلادی نقطه عطف جدیدی را از سر گذراند و در دهه هشتاد به اوج خود رسید.

برنامه امسال دوسالانه پویانمایی تهران مشتمل بر آثاری از کیهاچیرو کاواموتو و تاکو فوروکاوا و عمدتا بر آثار کارگردانان مستقل انیمیشن معاصر دهه ۲۰۱۰ متمرکز است.

اسامی فیلم‌های حاضر در این بخش در ادامه اعلام خواهد شد.

دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران به دبیری محمدرضا کریمی‌صارمی ۸ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ونجلیس آهنگساز یونانی برنده اسکار درگذشت


ونجلیس آهنگساز برنده اسکار و سازنده موسیقی متن فیلم‌هایی چون «ارابه‌های آتش» و «بلید رانر» در ۷۹ سالگی از دنیا رفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بزرگداشت «بیضایی» از ابتدا نیز قرار بود در سالن جوانمرد خانه تئاتر برگزار شود نه در خانه‌ی هنرمندان ایران! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: روابط عمومی خانه هنرمندان ایران پیرو اطلاعیه انجمن نمایشنامه‌نویسان خانه تئاتر درباره لغو سمینارهای نمایشنامه نویسی در این خانه، توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش سینماپرس، روابط عمومی خانه هنرمندان ایران اعلام کرد پیرو اطلاعیه انجمن نمایشنامه‌نویسان و مترجمان خانه تئاتر درباره‌ لغو برنامه‌ سمینارهای نمایشنامه‌نویسی در خانه هنرمندان ذکر چند نکته ضروری است.

گرچه تمایلی نداشتیم مسائل داخلی را در فضای عمومی توضیح دهیم اما به دلیل انتشار عمومی اطلاعیه انجمن نمایشنامه‌نویسان، به‌ناچار توضیح مربوطه را در پاسخ ایشان منتشر می‌کنیم:

۱- در ساعت ۸ شبِ روز دوشنبه ۲۶ اردیبهشت نامه‌ای با تاریخ ۲۵ اردیبهشت با امضای آقای ایرج راد و سربرگ و مهر خانه تئاتر از طریق واتس‌اپ به دبیرخانه خانه‌ هنرمندان ایران رسید که حاوی درخواست مساعدت درباره‌ نامه‌ای بود که انجمن نمایشنامه نویسان به آقای راد نوشته بودند. در این نامه تقاضای برگزاری یک سمینار سه روزه (از ۲۸ تا ۳۰ اردیبهشت) مطرح شده بود. در واقع درخواست، تنها کمتر از ۴۸ ساعت تا برگزاری برنامه داده شد.

۲- نامه انجمن که به ضمیمه‌ نامه‌ آقای راد، برای خانه در واتس‌اپ ارسال شد، نامه‌ای بدون تاریخ، شماره و سربرگ بود، با امضای آقای آرام محضری از طرف رئیس انجمن آقای حمیدرضا نعیمی.

۳- به رغم زمان نامناسب ارسال نامه و فاصله بسیار کم آن با زمان برگزاری (کمتر ۴۸ ساعت)، به احترام آقای راد و خانه تئاتر، همان شب محتوای نامه به اطلاع آقای نوربخش سرپرست خانه هنرمندان ایران رسید تا تصمیم لازم اتخاذ شود.

۴- سرپرست محترم خانه همان شب، توضیحات لازم را درباره ضیق وقت و طی نشدن مراحل لازم که منجر به انجام نشدن برنامه سمینارها خواهد شد را به صورت تلفنی به آقای راد اطلاع دادند. اما متأسفانه دوستان انجمن در اقدامی عجیب، ظهر روز سه‌شنبه خبر برگزاری و پوستر برنامه‌ها را به طور عمومی منتشر کردند که اقدامی غیرحرفه‌ای و غیرعادی به شمار می‌آید.

۵- روال عادی برگزاری برنامه‌ها در خانه هنرمندان، درخواست برگزارکننده در فاصله زمانی حداقل یک‌هفته پیش از برگزاری، دستور موافق مدیرعامل، توافقات مقدماتی در صورت خالی بودن محل اجرا، عقد قرارداد و سپس انجام مقدمات و مراحل مختلف هماهنگی و اجراست.

به دلیل طی نشدن روال معمول و نبود قرارداد فی‌مابین، آماده نبودن شرایط لازم برای برگزاری یک رویداد سه روزه و نبود فرصت هماهنگی به دلیل اقدام دیر هنگام برگزارکنندگان، به رغم تمایل خانه هنرمندان امکان برگزاری این برنامه در این تاریخ وجود نداشت. از این رو گزاره‌هایی چون «انصراف خانه هنرمندان از میزبانی» و «در آخرین لحظات بنابر صلاحدید سرپرست خانه هنرمندان» که در اطلاعیه انجمن نمایشنامه نویسان ذکر شده، از اساس صحت ندارد. ضمن آنکه به شهادتِ پوستر منتشر شده، اصولاً بزرگداشت جناب استاد بیضایی، از ابتدا نیز قرار بود در سالن جوانمرد خانه تئاتر برگزار شود نه در خانه‌ی هنرمندان ایران.

۶- بی‌شک خانه‌ی هنرمندان ایران همچون همیشه با آغوش باز آماده همراهی با تمامی انجمن‌ها و خانه‌های هنری و هنرمندان عزیز خواهد بود و کماکان از رفتارهای حرفه‌ای، شفاف و صادقانه استقبال می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بدرقه وزیر فرهنگ لبنان از سوی رییس سازمان سینمایی کشور – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی در گفتگویی با محمد وسام المرتضی وزیر فرهنگ لبنان بر گسترش فعالیت‌های مشترک فرهنگی و هنری و تعاملات سینمایی دو کشور ایران و لبنان تاکید کرد.

وی گفت: از آن جایی که مشترکات دینی و آئینی و آرمانی بین ۲ ملت ایران و لبنان وجود دارد زمینه‌ها و ظرفیت‌های خوبی برای همکاری‌های مشترک نیز، وجود دارد و در این گفتگو پیرامون موضوعات مختلف همکاری در حوزه فرهنگ و هنر مذاکره و تبادل نظر صورت گرفته است.

خزاعی با بیان اینکه همگرایی و تعامل مسئولان حوزه فرهنگ ۲ کشور ایران و لبنان گامی مهم و موثر در مسیر تلاش برای توسعه و تقویت روابط فرهنگی و سینمایی ۲ کشوراست ادامه داد: در این گفتگو روی تولیدات مشترک در حوزه‌های استراتژیک، برگزاری هفته‌های فیلم ایران در لبنان و هفته فیلم لبنان در ایران و نیز، گسترش فعالیت‌های آموزشی و تربیت نیروی انسانی و کادرسازی در عرصه‌های مختلف هنری بویژه فیلمسازی و سینما در حوزه های سینمای مقاومت صحبت‌های جدی شده است.

رئیس سازمان سینمایی در پایان گفت: وزیر فرهنگ لبنان نیز در ضمن تشکر از آقای اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، برای تدارک سفر وی به ایران بر اهمیت تعامل بیشتر و ارتباط فرهنگی بین ۲ ‌ملت تاکید کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بهرام دهقانی در «سایه» تجلیل می‌شود/ گلایه از انتقادات دانشجویان – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری سیزدهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه دانشجویی «سایه» با حضور محمدحسین یاوری دبیر این رویداد، علی زارعی دبیر بخش کارگاهی و احمد معارف‌وند دبیر بخش رقابتی ظهر ۲۶ اردیبهشت‌ماه در دانشگاه سوره برگزار شد.

در ابتدای این نشست یاوری بیان کرد: این جشنواره بعد از چهار سال تعطیلی، در حال برگزاری است و همین موضوع کار را سخت می‌کرد، به طبع بچه‌های تیم ما زحمت زیادی کشیدند که از آنها تشکر می‌کنم، یک سال است که ما درگیر برگزاری این رویداد هستیم. هیچ اسپانسری از جشنواره‌های دانشجویی حمایت نمی‌کند و این معضل چنین جشنواره‌هایی است می‌توانم بگویم از نظر هزینه برگزاری جشنواره‌های دانشجویی با سایر جشنواره‌ها اختلاف صد برابری دارد.

وی افزود: ما برای بخش کارگاهی و رقابتی فراخوان دادیم و هفته گذشته آثار رقابتی را اعلام کردیم که کار جدی تر شد، مکان برگزاری دو جاست، در سینما سپیده و سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران، اکران فیلم‌های را خواهیم داشت ضمن اینکه ما هر روز یک ورکشاپ داریم که جزییاتش اعلام می‌شود. باید عنوان کنم ما یک پیچینگ هم داریم که منجر به دادن فاند به دانشجویان می‌شود.

سپس زارعی درباره بخش کارگاهی گفت: اختتامیه این بخش به این صورت است که بچه‌ها طرح‌های خود را جلوی سرمایه‌گذاران پرزنت می‌کنند و در صورت قبولی هزینه ساخت آن از سوی سرمایه‌گذاران تامین می‌شود. اسپانسر اصلی ما انجمن سینمای جوان است و این انجمن حداقل دو طرح را از دانشجویان می‌پذیرد. خانه مستند انقلاب اسلامی، مرکز گسترش سینمای مستند تجربی و پویانمایی، چند استدیوی خصوصی، پلتفرم ودیو، چند تهیه‌کننده خصوصی و… دیگر اسپانسرهای ما هستند.

در ادامه یاوری گفت: ما هم اکران آنلاین و هم اکران حضوری داریم، درواقع پلتفرم ودیو بخش اکران آنلاین را بر عهده دارد.

یاوری در ادامه مطرح کرد: امسال بزرگداشت بهرام دهقانی را داریم که از تدوین‌گران خوب کشورمان هستند، مستندی هم برای ایشان ساخته‌ایم، ضمن اینکه با توجه به اینکه ایشان با «برادران لیلا» در کن هستند، پس از بازگشت مراسمی در دانشگاه برایشان می‌گیریم.

سپس زارعی درباره جلسات پیچینگ عنوان کرد: از اسفند که طرح‌ها انتخاب شد تا اردیبهشت ماه صاحبان طرح‌ها جلساتی را با منتورها داشتند که جلسه پیچینگ نهایی دو خرداد برگزار می‌شود. سه طرح مستند، یک طرح انیمیشن و بقیه طرح‌های پیچینگ داستانی هستند، طرح‌های داستانی هم موضوعات مختلف از اجتماعی گرفته تا جنگی را برخوردار هستند.

یاوری درباره شباهت ساختاری جشنواره «سایه» با جشنواره «نهال» بیان کرد: فستیوال «نهال» هم یک جشنواره دانشجویی است که البته به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود، ممکن است جشنواره ما شباهتی هم با جشنواره «نهال» داشته باشد اما ما برای اینکه «سایه» متفاوت باشد به سراغ بخش کارگاهی رفتیم چون معتقدیم هرچه بستر بیشتری برای فعالیت دانشجویان فراهم باشد این بسترها باعث دیده شدن بچه‌ها می‌شود، ما خودمان هم آثاری به «نهال» می‌فرستیم و تعامل مثبتی با آنها داریم، چنین رویدادهایی اتفاقات خوب و بزرگی هستند که می‌توانند باعث دیده شدن بچه‌ها شوند. ما هم می‌خواستیم علاوه بر نمایش فیلم، تولید فیلم را هم داشته باشیم چون کمبود بودجه باعث می‌شود بچه‌ها سراغ تولید نروند، به همین دلیل به بچه‌ها فاند داده می‌شود و ممکن است از دل همین فاندها فیلم‌هایی تولید شود که سال دیگر در بخش رقابتی ما باشند…

در بخش دیگر از این نشست زارعی درباره منتورهای این رویداد گفت: همه منتورهای ما به جز آقای یابنده تحصیل‌کرده دانشگاه سوره بوده‌اند، ما این دیدگاه را داشتیم که به سراغ کسانی برویم که در این دانشگاه تحصیل کرده بودند، آقایان مکری، روستایی، مهدویان هم اسم‌های ارزشمندی برای ما هستند، با این دوستان تعامل و مشورت داشته‌ایم.

سپس وی با گلایه‌مندی از برخی انتقادات دانشجویان توضیح داد: همه ما می‌دانیم که کار دانشجویی خیلی سخت است، حدود یک سال است بدون هیچ قرارداد و دستمزدی با این جشنواره درگیر هستیم و کار ما بالا و پایین داشته ولی کار پیش رفته است، با این حال گاهی دل آدم می‌شکند که این مسأله هم از سوی دانشجویان رخ داده به ویژه از زمانی که نتایج اعلام شده است و برخی دانشجویان قضاوت غیر منصفانه‌ای داشتند اما کاش زحمات ما را ببینند، این در حالی است که هجمه وارد می‌کنند و زحمات یک ساله را زیر سوال می‌برند، کاش با خودمان تماس بگیرند و موارد خود را بگویند.

یاوری هم مطرح کرد: آثار همه کسانی که به نظر هیأت انتخاب شایسته بوده‌اند وارد بخش رقابتی شده‌اند و هیچ موضوع شخصی در این مورد دخیل نبوده است.

وی در پایان گفت: وقتی قرار است جشنواره‌ای برگزار شود نیازمند مجوزهایی است که ما توانستیم مجوز ارشاد را برای اکران آثار در بیرون از دانشگاه بگیریم. این را هم باید بگویم هیچی فیلمی به لحاظ دریافت مجوز، دچار مشکل نشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قصه غافلگیرکننده‌ترین سرود جنگ چه بود؟


یکی از متفاوت ترین سرود ها و آثار موسیقایی مرتبط با موسیقی انقلاب و دفاع مقدس که همچنان از آن به عنوان ماندگار ترین اثر موسیقایی این ژانر یاد می شود، در آستانه فتح خرمشهر خلق شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ویدئو / از بیانیه فرهادی در رد سرقت قهرمان تا اعتراض تئاتری‌ها


در این شماره از بسته اخبار فرهنگ و هنر ایسنا، خبرهایی از اعتراض اهالی صحنه نمایش به روند خصوصی‌سازی در تئاتر و حضور ممیزهای غریبه در این عرصه، بیانیه اصغر فرهادی در رد سرقت داستان فیلم «قهرمان»، درگذشت عثمان محمدپرست نوازنده شهیر خراسانی و چند خبر دیگر را مرور می‌کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع