از سیر تحول بنز تا لباسهای ملکههای ارمنی
کاخهای سعدآباد و نیاوران همزمان با هفته میراث فرهنگی آثار کمتر دیدهشده و حتی نادیده را به نمایش گذاشتهاند.
کاخهای سعدآباد و نیاوران همزمان با هفته میراث فرهنگی آثار کمتر دیدهشده و حتی نادیده را به نمایش گذاشتهاند.
ارومیه – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نشان درجه یک هنر معادل دکترای هنر به ماموستا خله درزی اعطا کرد.
تلویزیون برای روزهای پایانی این هفته، ۴۱ فیلم سینمایی، تلویزیونی و انیمیشن را آماده پخش کرده است.
اجتماع بزرگ «سلام فرمانده» با حضور خانوادهها، دهه هشتادیها و دهه نودیها در ورزشگاه یکصد هزارنفری آزادی برگزار میشود.
برنامه زنده «رادیو کتاب» به مدت چهار ساعت در روز، به مسائل کتاب در کشور می پردازد.
معاون صنایعدستی و هنرهای سنتی کشور در پیامی، درگذشت اکبر صوتی هنرمند پیشکسوت صنایعدستی رشته مشبک را به خانواده او و جامعه هنرمندان صنایعدستی کشور تسلیت گفت.
سینماپرس: سید بشیر حسینی که تا بحال شذوذات بسیاری از خود همچون واژه «کربلای شیطون بلا» را بر روی آتن تلویزیون بروز داده و با ادعای سواد رسانه ای توانست بودجه های قابل توجهی را جهت مشاوره برای تولیدات آثار کم کیفیتی همچون نماهنگ «دهه هشتادیا» از نهادهای انقلاب اسلامی بگیرد و … حالا مدعی شد: سرود سلام فرمانده دارای شعر بسیار بد و اثر بسیار خوب است. با اینکه محتوای شعر این سرود خطا دارد اما فرامتن آن باعث شده در قالب یک اثر با تمدن هویتبخش خود را به جامعه عرضه کند.
به گزارش سینماپرس، این فارغ التحصیل دانشگاه امام صادق و مدعی سواد رسانهای در مراسم رونمایی از کتاب فقه فضای مجازی که امروز، ۲۸ اردیبهشت ماه، با حضور نویسندگان اثر در دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد، اظهار کرد: در فضای مجازی قاعده اصل چهار S در رسانه های نوین حائز اهمیت است؛ لذا برای تولید محتوا باید اصل اختصار و ایجاز در آن رعایت شود.
وی با اشاره به اینکه مخاطب امروز علیرغم داشتن زمان به شدت بیحوصله است و مایل است به سرعت به اصل مطلب برسد، افزود: یکی دیگر از ویژگیهای مخاطب امروز این است که توقع و توهم بالایی دارد و تصور میکند که همه چیز را متوجه میشود. فضای مجازی نیز مملو از جهل مرکب است چرا که همه ما احساس میکنیم فضای مجازی را کاملا میشناسیم. اگر از مخاطبی بپرسیم که چقدر فضای مجازی را می شناسد، فورا میگوید که چند کانال تلگرام، پیج اینستاگرام، گروه و… را مدیریت میکند اما در واقع آنچه که باید از فضای مجازی را بداند، نمیداند.
حسینی تصریح کرد: به عنوان مثال شاید مخاطب تنها از معنای لایک پسندیدن پست را بداند اما در واقع لایک کردن ۲۵ معنای متفاوت دارد که معنای اولیه آن پسندیدن است. از این علامت برای نشان دادن اینکه پست دیده شده نیز استفاده میشود و جنبه تعامل دارد. مطلب اصلی که باید جا بیفتد، این است که تمدن نوین دارای جهل مرکب است. نه تنها ما بلکه استادانمان هم آگاهی کاملی از ساختار این فضا ندارند. با این ساختار نیز مراجع تقلید را هم به اشتباه انداختهاند و از آنها فتواهایی گرفته شده که متناسب با یک استفتا بوده است.
رونمایی کتاب فقه مجازی در سال ۱۴۰۱ نشان از عقبماندگی ماست
وی ادامه داد: اینکه در سال ۲۲ میلادی و ۱۴۰۱ شمسی کتاب فقه فضای مجازی را رونمایی میکنیم، در عین خوشحالی نشان از عقبماندگی ما دارد. در فضایی این کتاب را رونمایی میکنیم که انبوهی از کتابها در ۲ بعد فضای ذهن نوشته شده و محدودیتهای چهارگانه زمان، مکان، امکان و زبان بر آن فائق شده و یک دوره عجیب و غریب است.
این پژوهشگر فرهنگ و رسانه ادامه داد: تجربههای جدید عینی در این خصوص را در جام جهانی قطر خواهیم داشت. آن زمان که با عینک ۳۶۰ درجه و… به تماشای فوتبال بنشینیم. اکنون اتفاقاتی رخ داده و قابل استفاده است اما دانشگاههای ما از آن بیخبرند. این در حالی است که در گذشته دانشگاهها و حوزههای علمیه و حتی دانشگاههای جهانی مانند لوکوموتیو عمل میکردند، جلو میرفتند و تولیدات و مصنوعات پشت سر بود اما امروز همه از این تکنولوژی عقب ماندهاند.
وی با اشاره به اهمیت جزئیات خارج از حیطه اثر در تولید و محتوا تصریح کرد: جنس جزئیات فرامرزی و خارج از حیطه اثر مهم است؛ لذا جزئیات خارج از حیطه اثر در برخی موارد از متن بیشتر اثر دارد و شبیه یک اثری مثل «سلام فرمانده» میشود که یک شعر بسیار بد و یک اثر بسیار خوب دارد. با اینکه محتوای شعر این سرود خطا دارد اما فرا متن آن باعث شده در قالب یک اثر با تمدن هویتبخش خود را به جامعه عرضه کند.
داور سابق برنامه عصر جدید با انتقاد از شعر سرود سلام فرمانده گفت: در این شعر جملاتی مانند «هزار و صد و اندی ساله همه عالم دنبال مهدیاند، غصه سرباز نخور آقا سربازات هزار و چهارصدیاند» آمده است. با این اوصاف باید گفت اگر سربازان هزار و چهارصدی باشند، ظهور ۳۰ سال به عقب افتاده است؛ لذا در مقام مواجه با این شعر قرار نگرفتهایم چراکه یک جنبش اجتماعی در این اثر به وجود آمده است.
مراسم تشییع و خاکسپاری عثمان محمدپرست – نوازنده پیشکسوت دوتار – خراسان رضوی، عصر جمعه (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱) در زادگاه وی یعنی خواف برگزار شد.
پیکر عثمان محمدپرست دوتار نواز شهیر موسیقی مقامی که روز گذشته و در سن ۹۴ سالگی بر اثر بیماری وفات کرده بو، امروز جمعه ۳۰ اردیبهشت ماه در زادگاهش شهرستان خواف تشییع و تدفین شد.
عثمان محمدپرست متولد سال ۱۳۰۷ و از کودکی با دوتار مأنوس بوده است. این دوتار نواز شهیر در کارهای خیریه و مدرسهسازی فعالیت بسیاری داشت و در این زمینه نشان سفیر مدرسهساز از سوی رییس جامعه خیرین مدرسهساز کشور به وی اهدا شده بود. نخستین کاشی ماندگار خراسان رضوی نیز در راستای حفظ میراث ناملموس کشور نیز از سوی اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی بر سردر منزل عثمان محمدپرست نصب شده است.
سینماپرس: رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواف گفت: عثمان محمدپرست استاد پیشکسوت و دوتار نواز معروف کشور صبح پنجشنبه بیست و نهم اردیبهشت ماه در سن ۹۴ سالگی دار فانی را وداع گفت.
به گزارش سینماپرس، محمود باعقیده اظهار کرد: عثمان محمدپرست استاد پیشکسوت و دوتار نواز معروف کشور و استان خراسان رضوی حدود ساعت ۱۰ صبح امروز پنجشنبه بیست و نهم اردیبهشت ماه در سن ۹۴ سالگی در بیمارستان ۲۲ بهمن شهر خواف به دیار باقی شتافت.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواف افزود: این استاد شاخص موسیقی سنتی کشور از ۱۰ سالگی با دوتارنوازی مأنوس بود و آثار مطرح و معروف مختلفی شامل چاوشی و سرحدی از خود به یادگار گذشته و در همایشها و آئینهای مختلف در داخل و خارج کشور به اجرای برنامه پرداخته است
وی ادامه داد: نام مرحوم محمدپرست به عنوان گنجینه زنده بشری در زمینه موسیقی مقامی در میراث فرهنگی ناملموس کشور طی سنوات گذشته به ثبت رسید.
به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم تشییع این هنرمند شناخته شده موسیقی نواحی ایران، ظهر روز جمعه سیام اردیبهشت ماه از مصلای شهرستان خواف برگزار میشود.