X

بایگانی خرداد 10, 1401

دفتر سینمایی

قطبی‌زاده: وقتی شخصیت‌پردازی زیادی در فیلم کوتاه داریم، برخی شخصیت‌ها از بین می‌روند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سعید قطبی‌زاده منتقد سینما در چهارمین نوبت از هفتمین فصل برگزاری «پاتوق فیلم کوتاه» بیان کرد که «انیمیشن» در ایران یتیم است.

به گزارش سینماپرس، در چهارمین نوبت از هفتمین فصل برگزاری «پاتوق فیلم کوتاه» که دوشنبه‌های هر هفته به همت انجمن سینمای جوانان ایران در پردیس سینمایی چارسو برگزار می‌شود، روز دوشنبه ۹ خرداد فیلم‌های کوتاه «هلو» ساخته مهدی حسین‌خانی، «کبود» به کارگردانی علی توکلی، «دوآل‌پا» ساخته محمدرضا مرادی و انیمیشن کوتاه «خولانه‌وه» ساخته هژیر اسعدی به نمایش درآمد و با حضور سعید قطبی‌زاده منتقد سینما مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

مخاطبانی که برای فیلم کوتاه نعمت هستند

سعید قطبی‌زاده منتقد سینما هم در ابتدای صحبت‌های خود ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری نشست‌های پاتوق فیلم کوتاه خطاب به حاضران گفت: هر کس با هر انگیزه‌ای اینجا حاضر شده، به فیلم کوتاه و سازندگان آن افتخار داده است به ویژه در شرایطی که این فیلم‌ها امکان دیده شدن ندارند و حضور مخاطبانی مانند شما یک نعمت است.

این منتقد در ادامه به طرح نکاتی درباره فیلم «هلو» پرداخت و گفت: جامپ‌کات در کارگردانی خطرناک است. درست است که فیلمسازی مانند گدار در فیلم‌های اولیه خود استفاده‌هایی هوشمندانه از جامپ‌کات می‌کند اما اینجا و در تجربه‌های نخستین بهتر است کارگردانی را به‌صورت پایه‌ای و براساس الگوهای کلاسیک تجربه کنیم. این‌ها مشق فیلمسازی است.

قطبی‌زاده گفت: بازیگر اگر به‌درستی هدایت شود می‌تواند بسیاری از ضعف‌های فیلم را بپوشاند. شما اگر فیلمنامه خوبی نوشته باشید و شخصیت خوبی هم در آن پرداخته باشید، اما انتقال حسی درستی توسط بازیگر صورت نگیرد، همه تلاش شما روی هوا می‌رود.

لاک‌پشت‌هایی که قربانی می‌شوند

سعید قطبی‌زاده در ادامه درباره فیلم «کبود» بیان کرد: نکته مثبت این فیلم، در فیلمنامه است و نکته منفی آن هم در فیلمنامه است. نکته مثبت این است که این کار یکی از بهترین فیلم‌های کوتاه است که شروع و میانه و پایان درستی متناسب با اهداف و فلسفه فیلم کوتاه دارد. در این فیلم قصه با مقدمه درستی روایت می‌شود، پرورش درستی هم دارد و نتیجه‌گیری درستی هم می‌کند. با اطمینان می‌گویم ۹۰ درصد فیلم‌های کوتاه ایرانی این ویژگی ساده را ندارند. اما ایراد این فیلم هم در همین فیلمنامه است.

قطبی‌زاده با اشاره زاویه نگاه انتقادی فیلم نسبت به مسائل جامعه توضیح داد: وقتی شخصیت‌پردازی زیادی در فیلم کوتاه داریم، برخی شخصیت‌ها از بین می‌روند. در جنوب که بودم متوجه شدم وقتی می‌خواهند میگو شکار کنند، کلی لاک‌پشت می‌میرد، چرا که لاک‌پشت‌ها هم زیاد هستند و هم تنبل. فیلم «کبود» هم همین مشکل را دارد و برای رسیدن به دو شخصیت اصلی، تعداد لاک‌پشت را می‌کشد! شخصیت‌هایی را در کار به عنوان آکسسوار داریم نه آدم‌هایی هویت‌مند. در مجموع اما فیلم قابلیت ارتباط با اقشار مختلف را دارد.

فقدان جسارت در نزدیک شدن به الگوهای ژانر وحشت

سپس نوبت به نقد «دوآل‌پا» به کارگردانی محمدرضا مرادی رسید.

قطبی‌زاده در این بخش گفت: من از این فیلم خوشم آمد چون اساسأ هم فیلم ترسناک دوست دارم و هم اینکه فقدان جسارت در بین فیلمسازان ایرانی برای نزدیک شدن به الگوهای ژانر ترسناک همیشه برایم نشان‌دهنده خفت سینمای ایران بوده است، این موضوع نشان می‌دهد که چقدر ما تنوع ژانری نداریم این در حالی است که تعداد زیادی کتاب درباره تاریخ ژانر داریم، ما فیلم‌های متنوعی در جشنواره کن و اسکار می‌بینیم ولی هیچوقت از خودمان نمی‌پرسیم چرا فیلم‌های ما مدام درباره موضوعات خانوادگی و کمدی است به طوری که ما کلاً در سینمای خودمان سه ژانر بیشتر نداریم به نحوی که سایر ژانرها در ایران وجود ندارد، این همه فیلم‌های روز جهان را نگاه می‌کنیم ولی هیچکس تعجب نمی‌کند که چرا چنین فیلم‌های در ایران ساخته نمی‌شود؟

انیمیشن در ایران یتیم است

در ادامه فیلم کوتاه «خولانه‌وه» به کارگردانی هژیر اسعدی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

قطبی‌زاده با بیان اینکه «خولانه‌وه» فیلم خوش ایده‌ای است مطرح کرد: انیمیشن در ایران دقیقاً وضعیت یک بچه یتیم را دارد و در ایران حمایت نمی‌شود مگر اینکه دولتی باشد. سفارش‌دهنده دولتی هم از انیمیشنی حمایت نمی‌کند مگر آنکه مطابق فرموده و سفارش‌ها باشد. این معضل بزرگ انیمیشن در ایران است و من واقعاً بابت آن نگران هستم. نگران همه بچه‌هایی که فارغ‌التحصیل انیمیشن‌سازی از دانشگاه‌های ایران هستند و کلی ایده برای کار دارند و کلی شوق برای ساخت انیمیشن‌های درجه یک دارند اما مجبورند یا سراغ سرمایه‌های شخصی بروند یا اگر نهادی از آن‌ها حمایت می‌کند، این حمایت مقطعی و غیر مداوم است.

بخش پایانی این نشست به پرسش و پاسخ علاقمندان حاضر در سالن درباره فیلم‌های به نمایش درآمده با حضور منتقد مهمان اختصاص یافت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اختتامیه فصل نخست جشنواره بین المللی «تهران کارتون» برگزار شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اختتامیه فصل نخست جشنواره بین المللی «تهران کارتون» با حضور چهارنسل از کارتونیست های کشور در عمارت عین الدوله برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، در اختتامیه فصل نخست جشنواره تهران کارتون با حضور چهار نسل از استادان، چهره‌های مطرح و پیشکسوت کارتونیست کشور از برندگان و افراد برگزیده این رویداد هنری توسط مدیرعامل و معاونین سازمان زیباسازی شهر تهران تقدیر و تشکر شد.

رضا صیادی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در مراسم اختتامیه این جشنواره ضمن تقدیر از هنرمندان مشارکت کننده افزود: کارتون و کاریکاتور ابزاری اثرگذار برای بیان و روایت جذاب موضوعات و مسائل شهر است که می‌تواند بسیاری از گره‌های فرهنگسازی و آموزش‌های شهروندی را باز کند.

دورهمی ۴ نسل کارتونیست‌ها در عین الدوله/ «تهران کارتون» ادامه دارد

به گفته مدیر سازمان زیباسازی، قرار است جشنواره بین المللی تهران کارتون در فصول و دوره‌های مختلف سال با موضوعات مختلف و تخصصی زیباسازی و مدیریت شهری برگزار شود.

در این مراسم جمال رحمتی دبیر جشنواره نیز با اشاره به استقبال خوب هنرمندان گفت: استادان و چهره‌های برتر کشورهای ایتالیا، کوبا، اکوادور، ترکیه و مکزیک آثار خود را به دوره نخست جشنواره ارسال کردند که در کنار ۵۰ اثر کارتونیست های حرفه‌ای کشور و نیز بیش از ۱۰۰ اثر برگزیده فراخوان عمومی، مجموعه‌ای فاخر و با کیفیت از محتوای هنری مدنظر را شکل دادند.

در این مراسم، احمد عربانی، سیدمسعود شجاعی طباطبایی، کیارش زندی و سیدجمال رحمتی حضور داشتند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایشگاه تصویرسازی «نهضت» برگزار می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نمایشگاه تصویرسازی روی چفیه با عنوان «نهضت» چهارشنبه ۱۱ خرداد در موزه هنرهای معاصر فلسطین برگزار می‌شود.

به گزارش سینماپرس، به مناسبت نهضت و قیام خونین پانزدهم خرداد، نمایشگاه تصویرسازی «نهضت» به همت موزه هنرهای معاصر فلسطین، و با مشارکت بنیاد شهید و امور ایثارگران، در محل موزه فلسطین برگزار می‌شود.

در این نمایشگاه، ۲۵ اثر تصویرسازی‌شده روی چفیه با تکنیک اکرلیک در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. آئین گشایش این نمایشگاه چهارشنبه، ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۶ برگزار خواهد شد.

علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند تا ۲۵ خرداد ۱۴۰۱، همه‌روزه (به‌جز روزهای تعطیل)، از شنبه تا چهارشنبه، از ساعت ۱۰ تا ۱۸، و پنج‌شنبه‌ها، از ساعت ۱۰ تا ۱۵، به موزه هنرهای معاصر فلسطین، به نشانی خیابان ولیعصر، خیابان بزرگمهر، خیابان برادران شهید مظفر، شماره ۷۴، مراجعه کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از توسعه بازارپردازی فرهنگی در صنعت بازی‌های دیجیتال حمایت می‌کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از توسعه بازارپردازی فرهنگی در صنعت بازی‌های دیجیتال حمایت می‌کند.

به گزارش سینماپرس، سیدصادق پژمان مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با حضور در استودیو بازی‌سازی پاییزان، ضمن گفتگو با مدیر و بازی‌سازان این استودیو، از روند فعالیت این مجموعه دانش‌بنیان در زمینه تولید، نشر، آموزش و ایجاد فرصت‌های شغلی در صنعت بازی کشور اطلاع یافت.

وی در این بازدید تولید محصولات مکمل از قبیل نوشت‌افزار، اسباب بازی و پویانمایی را از مهم‌ترین اقدامات برای توسعه و ترویج بازی‌های محبوب دانست و با تأکید بر لزوم توسعه بازارپردازی فرهنگی برای بازی‌هایی مانند پسرخوانده و باغ نگار که دارای مخاطب فعال میلیونی هستند، گفت: این بازی‌ها می‌تواند با هماهنگی سایر بخش‌های فرهنگی و رسانه‌ای مورد توجه و حمایت ویژه قرار گیرند تا افزون بر ارتقای کمی و کیفی، به سایر شبکه‌های فرهنگی هنری کشور متصل شوند و ارزش افزوده مادی و معنوی مضاعف ایجاد کنند.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به اینکه در کنار حمایت از بازی‌سازان، برنامه تحول در ساختار آموزشی بنیاد به منظور رفع تنگناهای موجود در زمینه تربیت نیروی انسانی متخصص دنبال شده است، افزود: یکی از اهداف کلان تعیین شده مطابق با سیاست‌های حاکم بر برنامه ملی بازی‌های رایانه‌ای، تربیت نیروی انسانی متخصص و ارتقای سطح آموزش در حوزه بازی‌سازی است. این مهم، در قالب تقویت و ارتقای سطح آموزش و تربیت سرمایه‌های انسانی متعهد، متخصص و کارآمد مورد نیاز صنعت بازی‌های دیجیتال و به روزرسانی و استانداردسازی سرفصل‌های درسی، در اهداف کلان آموزشی بنیاد دیده شده است.

وی ادامه داد: از مهم‌ترین راهبردهای مجموعه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای ایجاد هم‌افزایی بین شرکت‌های بازی‌ساز و ایجاد فرصت در زمینه دسترسی متقابل صنعت و همکاران و حامیان آن به یکدیگر، راه‌اندازی مرکز نوآوری بازی‌های رایانه‌ای در پارک‌های علم و فناوری برای این فعالان در چند نقطه کشور است. در این زمینه، انعقاد تفاهم نامه‌های همکاری با چند دانشگاه و پارک‌های علم و فناوری در حال انجام است و به‌زودی نخستین مرکز نوآوری بازی‌های رایانه‌ای برای بازی‌سازان افتتاح می‌شود.

پژمان با اشاره به تلاش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای تأمین سرمایه در گردش بازی‌سازان از طریق تأمین تسهیلات ارزان‌قیمت برای آنها، افزود: سعی شده است از راه‌های گوناگون سرمایه لازم برای توسعه و ارتقای فعالیت‌ها را برای این صنعت فراهم کنیم و در گام نخست، بر اساس تفاهم با بانک‌ها و صندوق‌های خطرپذیر، تا پایان خرداد ۲۵ میلیارد ریال وام بدون بهره به بازی‌سازان دانش‌بنیان اعطا می‌شود.

از آمریکای جنوبی تا روسیه با بازی ایرانی

در این دیدار محمد زهتابی، مدیر استودیو بازی‌سازی پاییزان با اشاره به فعالیت ۱۳ ساله این استودیو در صنعت بازی‌های دیجیتال گفت: از میان ۶ بازی تولیدی ما بازی‌های پسرخوانده و باغ نگار توانسته‌اند جایگاه مناسبی در میان مخاطبان ایرانی و جهانی پیدا کنند؛ به‌گونه‌ای که در فهرست پرفروش‌ترین بازی‌های ایرانی و همواره در رده‌های نخست قرار دارند.

وی با بیان اینکه روزانه بیش از ۲۰۰ هزار بازیکن از مجموعه بازی‌های این استودیو استفاده می‌کنند، افزود: بر اساس تدابیر انجام شده برای حضور در عرصه‌های بین‌المللی، هم اکنون بیش از ۳۰ درصد مخاطبان ما از خارج کشور هستند و علاوه بر کشورهای روسیه و اروپا، مخاطبان خوبی از آفریقای جنوبی، آمریکای جنوبی و کشورهای عربی در عرصه بین‌الملل داریم.

مدیر استودیو پاییزان، پاندمی کرونا را باعث توجه بیشتر مخاطبان به بازی‌های دیجیتال معرفی کرد و افزود: در دوران همه‌گیری کرونا استقبال افراد از بازی‌های ما بیشتر شده است؛ به طوری که برای فعال نگه داشتن این دفتر به ویژه در حوزه پشتیبانی و توسعه این دو بازی از حدود ۶۰ همکار استفاده کرده‌ایم.

وی افزود: مهم‌ترین چالش و انتظار ما از بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، ایفای نقش در حوزه آموزش بازی‌سازی و نیروی متخصص است تا بتوان به برنامه‌های توسعه‌ای پرداخت. همین طور ورود بنیاد به حوزه اطلاع‌رسانی بازی‌سازان ایرانی و رفع موانع تبلیغاتی، از دیگر مطالبات صنعت بازی است که امیدواریم اقدام برای آن، بتواند افق‌هایی نو را برای این عرصه ایجاد کند.

زهتابی گفت: ما بخش مهمی از وظیفه تربیت نیروی انسانی را فعلاً خودمان بر عهده گرفته‌ایم و بخشی از فضاهای کاری‌مان را به این موضوع اختصاص داده‌ایم که راه‌اندازی مرکز علم و فناوری بنیاد می‌تواند در رفع این تنگناها مؤثر باشد.

در این‌بازدید، مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با حضور در بخش‌های مختلف استودیو پاییزان در جریان روند فعالیت نیروهای جوان شاغل در این مجموعه قرار گرفت.

همچنین در این‌دیدار سید محمد علی سیدحسینی، معاون حمایت، محمد صادق افراسیابی، معاون نظارت و هدایت فرهنگی، محمد صادق دهنادی، مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل و لیلا حاجیان، کارشناس معاونت حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز حضور داشتند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

همکاری خوبی با «سازمان سینمایی» و «بنیاد فارابی» داشته‌ایم/امیدواریم که با حل مسئله «کرونا» روابط بین الملل داشته باشیم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا گفت: همکاری نزدیکی با کتابخانه آستان قدس داریم و امیدواریم بانک جامع اطلاعات در حوزه امام رضا رونمایی شود.

به گزارش سینماپرس، محمود برازش، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) صبح امروز سه شنبه ۱۰ خرداد در اولین نشست خبری خود که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، گفت: بنیاد امام رضا در ابتدا جشنواره بود که با یک جشنواره شعر در شهر مشهد برگزار می‌شد و در دهمین سالگرد خود شکل قانونی و حقوقی به خود گرفته است.

مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) افزود: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های حمایتی ما با کمک اصحاب فرهنگ در سراسر کشور و گسترش برنامه‌های فرهنگی با توجه به علاقه استان است برای مثال برنامه شعر به زبان ترکی در شهر آذربایجان، تولیدات گرافیکی در اصفهان، تولیدات مجازی در سمنان، دلنوشته های امام رضا در گلستان، سفرنامه به امام رضا در بوشهر، داستان به زبان ترکی در زنجان برگزار می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر با سازمان‌ها و نهادهای مختلفی ارتباط داریم و از آنها حمایت می‌کنیم همچنین برنامه‌ای در کانون پرورش فکری کودک و نوجوان داریم، برنامه کتابخوانی رضوی نیز نهاد کتابخانه ها متولی برگزاری آن است که با همکاری آستان قدس رضوی برگزار می‌شود.

برازش افزود: در دو سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا برنامه‌های ما به صورت مجازی برگزار می‌شد اما خوشبختانه امسال امکان برگزاری فراهم شده است و بنا بر همکاری که با آستان قدس شده است در میلاد امام رضا در مشهد و کتابخانه مرکزی آستان قدس برگزار می‌شود،

وی با اشاره به اینکه از خادمان فرهنگی رضوی و مروجان فرهنگی بین الملل تقدیر می‌شود گفت: علاوه بر حمایت از این برنامه‌های متنوع تولیدات مختلفی در دوره‌های مختلف برای اهل بیت را حمایت می‌کنیمهمچنین فرازهایی از زندگی امام رضا را تبیین کردیم که در آثار نقاشان داشته باشیم؛ امیدواریم یکی از این آثار که با نام نماز باران اثر روح الامین است در ولادت ایشان رونمایی شود همچنین باتوجه به پیشرفت کارها مجوز نشریه معارف اهل بیت نیز اخذ شده و اولین شماره آن منتشر می‌شود.

مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) با یاد نام سعید تشکری افزود: نویسندگان مختلفی از آثار و برکات امام رضا نمایشنامه‌های مختلفی نیز تهیه کردند؛ برنامه‌های مختلفی نیز برای ترویج فرهنگ رضوی در استان‌ها داریم و با دعوت از شاعران اهل بیت و تهیه کلیپ در ۱۸ استان از این تولیدات در فضای مجازی استفاده می‌کنیم.

برازش گفت: در بخش بین الملل از شاعران افغان نیز برای شعر خوانی دعوت شده است که سبب ترویج اهل بیت و زبان فارسی می‌شود و یکی از فعالیت‌های مهم فضای مجازی است.

وی با اشاره به اینکه بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا با سازمان فرهنگ و ارتباطات ارتباط خوبی دارد افزود: در بحث اکران شهری تولیدات ما به لحاظ هنری در شهرداری‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد نشستی از کلان شهرهای مختلف در مشهد برگزار شده است و بسته‌ای را برای بهره مندی در دهه کرامت تدارک دیده ایم همچنین امیدواریم که با حل مسئله کرونا روابط بین الملل داشته باشیم.

برازش گفت: از فردا برنامه‌های مختلفی را در حوزه کودک با برگزاری نشست‌های گوناگون داریم، کتاب‌های مرتبط با امام رضا نیز تا این لحظه به صورت اشتراکی به ۲۰۰ عنوان می رسند و از آنجایی که همکاری نزدیکی با کتابخانه آستان قدس داریم امیدواریم بانک جامع اطلاعات در حوزه امام رضا رونمایی شود که این اطلاعات در اختیار محققان قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه همه طیف‌های هنری در رشته‌های مختلفی قابلیت همکاری با این بنیاد را دارند افزود: اگر لیست خادمان را مشاهده کنید می‌توانید تولیدات گنجینه‌ای ما را ببینید که برای تهیه آن از هنرمندان مختلفی دعوت به کار شده است و اگر هنرمندی علاقه مندی به امام رضا باشد ما از آن حمایت می‌کنیم ما از همه عزیزان استقبال می‌کنیم.

مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) گفت: در رابطه با موسیقی ما یک آلبوم موسیقی از نواحی در خصوص امام رضا تهیه کردیم برداشت‌های مختلفی را از نواحی دیگر داریم و هنرمندان برجسته دیگری را نیز در کنار خود داریم و چون تولیدات موسیقیایی ما در خصوص اهل بیت است خوشبختانه با چالشی در این خصوص روبه رو نبودیم.

برازش افزود: در حوزه فیلم نیز هزار اثر تصویری در گلستان در سال گذشته داشته ایم برای تولیدات فاخر نیز که بتوانند در مجامع بین الملل حضور داشته باشند همکاری خوبی با سازمان سینمایی و بنیاد فارابی داشته ایم و امید داریم این هم افزایی شکل بگیرد تا این تولیدات ساخته شود.

وی با اشاره به اینکه حمایت از جشنواره فیلم رضوی از جمله فعالیت‌های اولیه ماست در رابطه با حواشی جشنواره کن گفت: در رابطه با حواشی جشنواره کن اولین اقدامی که باید شکل می‌گرفت صدور بیانیه بود و پس از آن حرکات منطقی نسبت به معرفی درست اهل بین چراکه ساحت اهل بین مقدس است و همه ما باید به آن احترام بگذاریم بنابراین باید به طریقه مختلفی با آن برخورد شود و مهم‌ترین کار در این زمینه عملکرد فرهنگی است.

مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) افزود: یکی از برنامه‌های کاروان مهربانی است که در دهه کرامت از فردا به سراغ هنرمندان و خانواده‌های آنان می‌رویم و در خدمت تولیدات آنان هستیم.

وی گفت: در سال ۹۶ بودجه ما ۷ میلیارد تومان بوده و در طول این ۵ سال این مبلع تنها به ۱۰ میلیارد تومان افزایش یافته است و ما ۳۲ استان را با این مبلغ حمایت می‌کنیم و اگر صرفه جویی و هم افزایی در این سال‌ها نبود نمی‌توانستیم از عهده کارها برآییم باید سعی کنیم تولیدات فرهنگی بیشتری داشته باشیم چراکه نیاز فرهنگی عموم کشور بیشتر از آنچه که نشان می‌دهد است.

برازش افزود: اگر بتوانیم تولیدات خوبی در رشته‌های فرهنگی داشته باشیم علاوه بر کار فرهنگی مناسب چرخه اقتصادی این تولیدات را هم به راه می‌اندازیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فریدزاده: به دلیل شرایط مالی حضور ما هر سال ضعیف‌تر می‌شود/با اندکی غفلت چتر سینمای ایران می‌تواند از بین برود! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی و مدیر چتر سینمای ایران در بازار کن طی نشست خبری درباره حواشی فیلم «عنکبوت مقدس» و برنامه‌های چتر سینمای ایران در کن توضیح داد.

به گزارش سینماپرس، نشست رسانه‌ای رائد فریدزاده معاون امور بین‌الملل و توسعه بازار خارجی بنیاد سینمایی فارابی عصر سه‌شنبه ۱۰ خردادماه در برگزار شد.

فریدزاده در ابتدای این نشست عنوان کرد: واقعه تلخ متروپل آبادان و ایام سوگواری ارتحال امام خمینی را تسلیت می‌گویم. طرح تحول بنیاد سینمایی فارابی چندی پیش در حوزه بین‌الملل اعلام‌ شد و اقدامات زمینه‌ساز این‌ بود که سینما به عنوان کلیت نگاه شود نه فقط بخش تولید درنتیجه مقدمات تولید آثار را فراهم‌ کردیم و بخشی از آن حضور در رویداد جشنواره کن ۲۰۲۲ بود.

او عنوان کرد: چتر سینمای ایران سال‌هاست که در همسایگی کشورهایی مانند اسپانیا و ایتالیا برپا می‌شود. برخی منتظرند تا این جایگاه را از ایران بگیرند و با کمی غفلت این اتفاق می افتد. کشور عربستان امسال پاویون خوبی را در کن گرفت و هزینه‌های زیادی خرج کردند و ادعا داشتند که می‌خواهند به قطب سینمای منطقه تبدیل شوند. شرایط به گونه‌ای است که با اندکی غفلت چتر سینمای ایران می‌تواند از بین برود.

او ادامه داد: متاسفانه به دلیل شرایط مالی حضور ما هر سال ضعیف‌تر می‌شود و امسال فقط ۲ نفر از فارابی در بازار فیلم کن حضور داشتیم. در کنار بخش دولتی، حدود ۱۱ بخش زیر چتر سینمای ایران بودند.

او درباره حواشی فیلم «عنکبوت مقدس» ساخته علی عباسی که جایزه کن بهترین بازیگر زن را برای زر ابراهیمی آورد و این فیلم اعتراض های شدیدی را در ایران به دنبال داشت که محتوای آن توهین به ساحت مقدس امام رضا محسوب شده است، گفت: من این فیلم را ندیدم. نمی دانم خبرش در ایران منتشر شد یا نه اما امسال سایت جشنواره کن هک شد که مسئولان ادعا داشتند این اتفاق توسط هکرهای روسی رخ داده است و امکان خرید بلیت فراهم‌ نبود. اگر هم‌ فراهم بود، شاید به دلایل شخصی من حاضر به دیدن فیلم نبودم.

فریدزاده در پاسخ به خبرنگاران درباره اینکه چرا به عنوان نماینده سینمای ایران در زمان برپایی چتر سینمای ایران در بازار فیلم‌کن سکوت کردند و پس از بازگشت به ایران بیانیه صادر کردند، گفت: باید فرصتی پیش می‌آمد تا منتقدان درباره این فیلم‌ بنویسند و فیلم شناخته شده و بررسی شود. فردای روزی که به ایران آمدیم بنیاد سینمای فارابی بیانیه خود را صادر کرد و اینکه اگر در آنجا واکنش نشان می‌دادیم چه اتفاقی می‌توانست بیافتد، باید بگویم که قطعا این اعتراضات از طریق مجاری رسمی کشور ازجمله وزارت امور خارجه پیگیری خواهد شد و کارگروهی تشکیل شده است. همفکری هایی با نهادهای رسمی در حال انجام است که در آینده خدمت دوستان اطلاع رسانی می شود.

او ادامه داد: این خیال واهی‌ست اگر کسی فکر کند با حقارت ذاتی خود می‌تواند به ساحت امام رئوف ما توهین کند.

به دلایل شخصی «عنکبوت مقدس» را نمی بینم/ سایت کن هک شده بود

معاون امور بین‌الملل و توسعه بازار خارجی بنیاد سینمایی فارابی در ادامه در واکنش به اعتراض خبرنگاران مبنی بر تماشا نکردن فیلم گفت: خود آقای عباسی این را به زبان آورد که فیلم درباره جامعه پیرامونی این‌ شخص صحبت می‌کند و در این فیلم مکانی که قداست دارد تبدیل به اشاعه مسائل مدنظر ایشان می‌شود و این قطعا توهین به جامعه شیعه بوده است. شاید مساله شخصی باشد اما من زاده مشهد هستم و اگر در جا و مکانی باشم که احساس کنم به بخشی از وجودم توهین می‌شود، در آن مکان حضور پیدا نمی کنم البته این را هم‌ دوباره تاکید کنم که خرید بلیت فیلم‌ها با مشکل مواجه شده بود.

او درباره تولیدات مشترک برنامه‌ریزی شده توضیح داد: برای عرضه بهتر آثار ایران در بخش بین‌الملل باید زیرساخت‌های تولید مشترک را هدف قرار دهیم. در این مدت ۱۰۰ دیدار در زیر چتر سینمای ایران بوده است که ۲۵ دیدار با مدیران جشنواره ها و ۱۵ جلسه برای تولید مشترک از جمله جلسه‌های ما بود. ‌

مدیر چتر سینمای ایران در بازار کن اظهار کرد: پیشنهادهای اولیه‌ای از صربستان بود و تفاهمنامه مشترکی هم داشتیم. یک پروژه با پاکستان درباره اقبال لاهوری داریم، با ارمنستان هم دو پروژه پیشنهاد شد. استرالیا و هند نیر دیگر کشورهایی بودند که برای تولیدات مشترک با آن‌ها وارد گفتگو شدیم.

فریدزاده در پایان بیان کرد: بازار فیلم کن فرصت خوبی بود تا نمایندگان جشنواره فجر در آن حضور داشته باشند اما ما از وزاری فرهنگ کشورهایی که دیدار داشتم برای شرکت در جشنواره فجر دعوت کردیم. در این دیدارها اعلام کردیم که تاریخ جشنواره تغییر کرده است اما آن‌ها واکنشی نشان ندادند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دورهمی ۴ نسل کارتونیست‌ها در عین الدوله/«تهران کارتون» ادامه دارد


اختتامیه فصل نخست جشنواره بین المللی «تهران کارتون» با حضور چهارنسل از کارتونیست های کشور در عمارت عین الدوله برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم‌های انیمیشن اکران آنلاین می‌شوند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فعالان حوزه انیمیشن می‌توانند در طول ایام برگزاری دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران آثار خود را با دریافت حق مولف در سایت دیجی کانون بارگذاری و اکران کنند.

به گزارش سینماپرس، هنرمندان، کارگردانان، تولیدکنندگان و تهیه‌کنندگان انیمیشن می‌توانند در طول برگزاری دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران آثار خود را به منظور بارگذاری روی سایت دیجی کانون در اختیار محمدرضا صادقی نماینده سایت قرار دهند تا در معرض دید کودکان، نوجوانان، هنرمندان، کارگردانان، انیماتورها و استودیوهای ایران و جهان قرار گیرد.

این آثار پس از بررسی و تایید در شورای کارشناسی کانون و پرداخت حق مولف به صورت آنلاین و رایگان در سایت دیجی کانون در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرند.

این بخش فرصتی در اختیار فعالان حوزه انیمیشن و فیلمسازان مستقل قرار می‌دهد تا آثار تک‌قسمتی خود را که تاکنون در معرض نمایش قرار نگرفته و جایی برای اکران نداشتند، به صورت آنلاین اکران کنند.

هدف از اجرای این طرح ارتقای سطح نگاه مخاطبان و گسترش جغرافیای حضور فیلمسازان مستقل و اکران فیلم‌های آن‌ها است.

دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران به دبیری محمدرضا کریمی‌صارمی ۸ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب درحال برگزاری است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایشگاه «نهضت» در موزه هنرهای معاصر فلسطین برگزار می‌شود


نمایشگاه تصویر‍‌سازی روی چفیه با عنوان «نهضت» چهارشنبه ۱۱ خرداد در موزه هنرهای معاصر فلسطین برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برگزاری رویداد نقاشی و کاردستی به مناسبت میلاد حضرت معصومه (س)


رویداد نقاشی و کاردستی «رؤیای مادرانه، ترسیم کودکانه» به مناسبت میلاد حضرت معصومه (س) و برای اولین بار ۱۱ خرداد برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع