X

بایگانی خرداد 27, 1401

دفتر سینمایی

جلد اول «راهنمای فیلم سینمای ایران» به چاپ دوم رسید – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، جلد نخست کتاب «راهنمای فیلم سینمای ایران» که در ۵۱۷ مدخل به بررسی، تحلیل و نقد برگزیده فیلم‌های سینمای ایران در سال‌های ۱۳۰۹ تا ۱۳۶۱ پرداخته است، به چاپ دوم رسید.

در چاپ جدید این کتاب، مقدمه و همچنین نکات تازه‌ای درباره برخی فیلم‌ها به متن افزوده شده است.

«راهنمای فیلم سینمای ایران» را می‌توان ادامه مسیری دانست که حسن حسینی پیش از این با انتشار مجموعه درس‌گفتارهای «فیلمفارسی» آغاز کرده بود. تفاوت مهم این کتاب با سایر نمونه‌های مشابه که پیش از این منتشر شده‌اند، بخش «نقد فیلم» است که حاصل این پژوهش پنج‌ساله را به تاریخ‌نگاری سینمای ایران از خلال فیلم‌ها بدل کرده و در آن آثار سینمایی به عنوان متن، در قالب زمینه‌های گوناگونی که حوزه مطالعات فرهنگی به آنان شکل داده‌، بررسی شده‌اند.

بخش اطلاعات فیلم‌ها و خلاصه داستان نیز در قیاس با نمونه‌های مشابه، مفصل‌تر است و با جزئیات بیشتر و تصاویری کمتر دیده‌شده تکمیل شده‌اند.

در انتشار این کتاب منتقدان سینمایی و پژوهشگرانی همچون خسرو دهقان، بهزاد رحیمیان، علیرضا محمودی، علی قلی‌پور، بهداد آوندامینی و علی پاپلی یزدی نیز با حسن حسینی همکاری کرده‌اند.

چاپ دوم این‌کتاب با ۸۲۰ صفحه منتشر شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۲ فیلم جدید از اول تیر به سینماها می‌آید/ جدی‌تر شدن اکران آنلاین – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی، جلسه شورای راهبردی اکران عصر امروز دوشنبه ۲۳ خردادماه جاری با حضور رئیس سازمان سینمایی و اعضای شورا برگزار شد.

تعیین یک گروه ویژه پژوهشی و متخصص در زمینه اکران آنلاین هم از جمله مصوبات این جلسه شورا بود.

در ابتدای جلسه به دلیل اهمیت ظرفیت اکران آنلاین به عنوان بازوی مؤثر در شرایط پساکرونا در کنار سالن‌های سینمایی و به منظور بهره‌وری از این هم‌افزایی برای تقویت چرخه عرضه و نمایش آثار عطف به یکی از فصول نظامنامه اکران، درباره بررسی و تعیین روش‌های جدید آنلاین اکران آثار سینمایی بحث و تبادل نظر و مقرر شد یک گروه پژوهشی و متخصص مطالعات و بررسی‌های لازم در زمینه اکران آنلاین، بازشناسی نقاط قوت و ضعف، ارزیابی ضریب موفقیت پلتفرم‌ها و بسترهای موجود و افق‌های پیش رو را به عمل آورد و نتیجه را جهت جمع بندی و تصمیم گیری نهایی به شورای راهبردی اکران ارائه دهد.

همچنین، شورای راهبردی اکران با جایگزینی ۲ فیلم جدید سینمایی از تاریخ چهارشنبه اول تیرماه ۱۴۰۱ موافقت کرد.

فیلم‌های «طلاخون» به کارگردانی ابراهیم شیبانی و تهیه‌کنندگی حسن کلامی و موسسه پخش فیلمیران سبز و «روز ششم» به کارگردانی حجت قاسم‌زاده اصل و تهیه‌کنندگی رحمان سیفی آزاد و موسسه پخش راه عرفان برای تاریخ چهارشنبه اول تیرماه ۱۴۰۱ برای اکران در سینماها معرفی شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«مدرسه موش‌ها» تعطیل نمی‌شود/ خاطرات یک روحانی از یک ترانه مگاهیت


بدون شک موسیقی تیتراژ مجموعه عروسکی «مدرسه موش‌ها» یکی از بهترین و مهم ترین و ماندگارترین موسیقی تیتراژها به جای مانده از برنامه‌های ارزشمند سیما در دهه های ۶۰ و ۷۰ تلویزیون است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

واکنش احمدرضا معتمدی به حواشی «عنکبوت مقدس»/ کرامت‌مند رفتار کنیم – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، احمد رضا معتمدی، دانشیار دانشگاه و کارگردان باسابقه سینمای ایران که فیلم‌هایی همچون «دیوانه‌ای از قفس پرید»، «آلزایمر»، «قاعده بازی» و «سوء تفاهم» را در کارنامه کاری خود دارد، در واکنش به حواشی مرتبط با رونمایی از فیلم «عنکبوت مقدس» در جشنواره فیلم کن و بازتاب رویکرد وهن‌آمیز این فیلم به ساحت مقدس حضرت رضا (ع) در داخل کشور، متن کوتاهی را منتشر کرد.

در این متن کوتاه که برای انتشار در اختیار خبرگزاری مهر قرار گرفته آمده است: از آنجایی که بنده هنوز فیلم «عنکبوت مقدس» را ندیده‌ام، طبعاً نظر خاصی معطوف به فیلم نمی‌توانم بدهم، اما توصیه‌ای کلی به همه هنرمندان دارم که خودم بیش از همه به این تذکر نیاز دارم. به تعبیر مارتین هایدگر، شاید بزرگ‌ترین فیلسوف معاصر، هنر حقیقی آن است که روزنه‌ای در کوره راه بشری به جانب نور بگشاید، نه آنکه همین کورسوهای موجود را فروبندد.

حرم اولیاء الهی در زمین، پنجره‌های گشوده رحمت الهی به جانب نور و حقیقت‌اند، زمین آسمانی و قطعه‌ای از بهشت‌اند. برساخته هیچ هنرمند اصیلی، آن هم ایرانی، غبار افروزی بر فراز بهشت و فروبستگی پنجره آسمان نیست.

همه ما در لحظه‌ای از عمر نیاز به آغوشی برای پناه و مِی بی‌غشی برای آرام داریم؛ انسان کامل مِی صاف و بی‌غش و آغوش او پناهگاه ماست. به قول حافظ «به جز مقام امن و می بی‌غش، جمله کار جهان هیچ در هیچ است».

قطعاً سهو شده و باید به‌جای شیوع خطا، کرامت‌مندانه بر آن چشم فرو بندیم و فرزندان خود را به حریم موطن خویش باز خوانیم.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روایت خشن‌تر زنان از «جنایت»/ «اعترافات» تابوشکنی می‌کند – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، در پانصدوپنجمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران، روز گذشته ۲۳ خردادماه فیلم سینمایی «اعترافات» ساخته تتسویا ناکاشیما به نمایش درآمد و پس از آن حسین عیدی‌زاده منتقد سینما به نقد و بررسی این فیلم پرداخت.

حسین عیدی‌زاده بعد از نمایش فیلم مطرح کرد: «اعترافات» بر اساس رمانی با همین نام ساخته شده، این بهانه خوبی است که ادبیات جنایی ژاپن را بررسی کنیم و ببینم چگونه از آثار ادبی آن‌ها اقتباس می‌شود. اولین داستان جنایی مدرن ژاپنی در سال ۱۸۹۹ با نام «در کمال خونسردی» نوشته شده است، از آن دوران به بعد در این یک قرن و اندی که گذشته ادبیات جنایی در ژاپن محبوب شده، مثلاً یکی از رمان‌های قوام یافته «در بیشه» است که فیلم «راشومون» بر اساس همان رمان ساخته شده است.

وی با اشاره به چند رمان‌نویس معروف ژاپنی در حوزه ادبیات جنایی بیان کرد: اتفاقی که در چند سال اخیر در ادبیات جنایی کل دنیا پررنگ شده، حضور زنان نویسنده است، اتفاقاً خانم‌هایی که رمان‌های جنایی می‌نویسند مسایل را خشن‌تر، عمیق‌تر و پیچیده‌تر بیان می‌کنند؛ به‌طوری که آنها نشان دادند توانایی خوبی در ساختن شخصیت‌های پیچیده با ابعاد روان‌شناختی دارند که کانایی میناتو نویسنده این رمان هم یکی از همین افراد است. میناتو دو رمان دارد که هر دو داستان جالبی دارند.

عیدی‌زاده درباره مونولوگ بودن «اعترافات» بیان کرد: من این رمان را به انگلیسی هم خوانده‌ام و اتفاقاً در رمان هم صحبت‌ها به صورت مونولوگ است. ما حتی در فیلم مونولوگ‌های تو در تو می‌بینیم مثلاً به گذشته و حال می‌رویم چون کارگردان سعی کرده است ضمن حفظ مونولوگ، شکل روایی رمان را وارد فیلم کند.

وی توضیح داد: نیم ساعت اول فیلم کاملاً مثل رمان است و در ادامه زاویه دیدهای مختلف را می‌بینیم چون «اعترافات» به متن اصلی خیلی وفادار است. کارگردان به جز این فیلم، دیگر فیلمی با این کیفیت نساخته. او کارگردانی است که فیلم‌هایی در ژانرهای مختلف ساخته اما «اعترافات» موفق‌ترین فیلم او بوده است؛ البته یک بار هم سعی کرد فیلمی شبیه به این بسازد اما نشد، با این حال ناکاشیما فیلمسازی است که اگر فیلمنامه خوبی در اختیارش باشد فیلم‌های خوبی هم تحویل می‌دهد.

این منتقد در بخش دیگری از صحبت‌هایش اظهار کرد: در بیست، سی سال اخیر فیلم‌هایی که بستر اتفاقاتشان، کارهای دانش‌آموزان است، در سینما بسیار زیاد شده است چون اغلب نگاه‌ها به دانش‌آموزان منفی نیست و آنها معصومیتی دارند. در حالی که شر در وجود آن‌هاست و ممکن است خطاهایی از آن‌ها سر بزند. «اعترافات» هم، این‌گونه است. البته خشونتی که در «اعترافات» وجود دارد از بقیه فیلم‌ها کمتر است، اما جنس انتقام در این فیلم متفاوت است به‌طوری که وقتی به پایان فیلم می‌رسیم حس می‌کنیم شخصیت فیلم یا شوخی کرده یا واقعاً یک مادر را کشته و جهنمی عیان برای بچه خلق کرده است. این اتفاق یا می‌تواند ذهنی یا حتی واقعی باشد؛ این یک انتقام روانی است که تاثیر بیشتری از انتقام فیزیکی دارد، مثلاً اینکه یک بزرگسال از یک بچه انتقام بگیرد، عجیب است.

عیدی‌زاده مطرح کرد: هرچند در سال‌های اخیر کشتار در فیلم‌ها زیاد شده اما تصویرگری چند مسأله در سینما تابو است؛ مثلاً بچه‌کشی یکی از این موضوعات است، از همین منظر اینکه یک بزرگسال از یک بچه انتقام بگیرد عجیب است و فیلمسازان کمتر به سراغ چنین موضوعی می‌روند، اما این فیلم مسیری کاملاً متفاوت دارد. از این لحاظ هم در «اعترافات» و هم در رمانش با داستانی رو به رو هستیم که کمتر به آن پرداخته شده است و کمتر چنین فیلمی را دیده‌ایم.

وی درباره نگاه هستی‌شناسانه فیلم‌های ژاپنی گفت: این کارگردان مثل اسپیلبرگ است. از این منظر که پروژه‌های مختلف را دنبال می‌کند، او اینچنین نیست که فیلم‌های یک شکل بسازد. مثلاً حتی فیلم موزیکال دارد، نکته جالب این است که این فیلم هم موسیقی زیادی دارد؛ مثلاً گیتار الکتریک مثل مته به مغز انسان می‌رود، در «اعترافات» حتی شکل استفاده از موسیقی هم متفاوت و همسو با بخش بصری فیلم است که تاثیر دوچندان می‌گذارد.

این منتقد درباره نسبت فیلم با جامعه بیان کرد: باید دید «اعترافات» چه نسبتی با جامعه دارد؟ باید بگویم در این فیلم هیچ بده بستانی با دنیای واقعی وجود ندارد، حتی ما را هم کاملاً ایزوله می‌کند. ما اینجا با یک قتل و انتقام مواجه هستیم که همه‌چیز حول محور آن است. همه اجزای فیلم باعث می‌شود به فضایی جدا از فضای واقعی برویم، شما را وارد جامعه نمی‌کند که برداشت اجتماعی از فیلم داشته باشید، چون فیلم اجازه تعامل بین شخصیت‌ها و تعامل با بیرون را نداده است. کسی که «اعترافات» را ساخته خیلی خوب سینما را می‌شناخته است؛ چون چنین قاب‌بندی‌ها و جلوه‌های ویژه نمی‌تواند کار دست کسی باشد که فیلم ساختن را بلد نیست. با این حال کم‌کار بودن ناکاشیما کمی عجیب است چون هم این فیلم و هم دیگر فیلم جنایی‌اش فیلم‌های پرفروشی در ژاپن بوده‌اند با این حال این فیلم بهترین اثر او بوده است؛ به‌طوری که اگر فیلم‌های دیگر او را ببینید احتمالاً سرخورده می‌شوید.

وی بار دیگر تأکید کرد: «اعترافات» وارد بحث تحلیل اجتماعی نمی‌شود. بگذارید مثالی بزنم؛ درباره «راشومون» اغلب گفته می‌شود که یک فیلم ضد سامورایی است و ارزش‌های سنتی را از بین برده است ولی چیزی که کمتر درباره آن گفته می‌شود این است که فیلم درباره تاثیرات جنگ جهانی است؛ به‌طوری که در قسمت‌های مختلف می‌توان رد پای جنگ را دید اما «اعترافات» کمتر اجازه تحلیل اجتماعی را می‌دهد.

عیدی‌زاده در پایان ضمن مقایسه کتاب‌های جنایی و فیلم‌های این چنینی توضیح داد: انگار در ادبیات راحت‌تر از سینما درباره خیلی از موضوعات تلخ صحبت می‌شود، به همین دلیل خیلی از سینماگران به سراغش نمی‌روند. باید بگویم رمان قبلی این نویسنده هم تبدیل به سریال شده است که پیشنهاد می‌کنم آن را ببینید. ما در آن سریال هم چیزهایی عجیبی می‌بینیم مثلاً مادرهایی را می‌بینیم که کارهایی انجام می‌دهند که شبیه کارهای یک مادر که در ذهنمان نقش بسته است، نیست.

عکس کنار خبر از لیلا ابراهیمی است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سرقت خفت‌گیرها از وحید آقاپور/ بازیگر «باغ» چاقو خورد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، وحید آقاپور بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون که این روزها در نمایش «باغ» به کارگردانی حسن معجونی به ایفای نقش می‌پردازد شامگاه دوشنبه ۲۳ خرداد در بزرگراه همت با ۲ خفت‌گیر درگیر و مضروب شد و موتورسیکلت وی نیز توسط خفت‌گیران به سرقت رفت.

آقاپور درباره این حادثه به خبرنگار مهر توضیح داد: بعد از اجرای نمایش «باغ» با موتورسیکلت خود در بزرگراه همت در حال بازگشت به منزل بودم که دیدم در کنار بزرگراه ۲ خفت گیر فردی را به شدت مجروح و کیف او را سرقت کرده‌اند. بلافاصله دور زده و برگشتم تا به فرد مجروح کمک کنم. خفت‌گیران که قصد فرار داشتند سوار موتورسیکلت خود شدند ولی یک خودرو برای جلوگیری از فرار آن‌ها، با مورتورسیکلت خفت‌گیرها برخورد کرد و موتورسیکلت واژگون شد.

وی ادامه داد: خفت‌گیرها بعد از واژگون شدن موتورسیکلت‌شان، با چاقو به من حمله‌ور شدند و از ناحیه شانه من را مجروح کرده و با موتورسیکلت من فرار کردند.

این بازیگر تئاتر با بیان اینکه زخم وارد شده به شانه‌اش عمیق است، درباره احتمال وارد شدن آسیب جدی به تاندون‌ دستش، یادآور شد: در بیمارستان پزشکان معالج به من گفتند که به دلیل عمیق بودن زخم درمان و بهبودی دستم زمان‌بر است. در اظهار نظر اولیه پزشکان معتقدند که آسیبی به تاندون دست نرسیده ولی نظر قطعی در این خصوص منوط به بهبودی زخم و کشیدن بخیه‌ها است تا بعد از عکس‌برداری مجدد مشخص شود که تاندون آسیب دیده و نیاز به فیزیوتراپی و جراحی نیاز هست یا نه.

آقاپور در پایان درباره وضعیت پیگیری این حادثه توسط مراجع قانونی، گفت: به کلانتری شکایت کردم. استعلام اولیه‌ای که از موتورسیکلت رها شده خفت‌گیران انجام شده بیانگر این بود که وسیله نقلیه سرقتی نیست. البته به من گفته شد شاید موتورسیکلت به تازگی سرقت شده و هنوز شکایت سرقت نشده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جایگاه جذابیت در سینمای امروز کجاست؟/ فیلم کوتاه ترغیب‌کننده باشد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، ششمین جلسه از هفتمین فصل پاتوق فیلم کوتاه به همت انجمن سینمای جوانان ایران، عصر روز دوشنبه ۲۳ خرداد با نمایش ۴ فیلم کوتاه در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

در این نوبت فیلم‌های‌کوتاه داستانی «دانته» به کارگردانی امین تبار، «سفیدپوش» به کارگردانی رضا فهیمی، «یاموسه» به کارگردانی امیرمسعود صالحی و انیمیشن کوتاه «پیکره» به‌کارگردانی محسن صالحی‌فرد روی پرده رفتند و پس از نمایش با حضور جواد طوسی به‌عنوان منتقد مهمان مورد نقدوبررسی قرار گرفتند.

جواد طوسی در ابتدای صحبت‌های خود گفت: نقطه مرکزی بحث من در سینما روی عنصر جذابیت است. در این زمینه هم تجربه‌های تاریخی نسل بنده، بلافاصله دوران پررونق سینمای آزاد را در معرض دید من قرار می‌دهد. سعی می‌کنم یک سیر انتقالی برای شما به‌عنوان نسل جوان از آن زمان تا امروز ایجاد کنم. فیلمسازانی مانند کیانوش عیاری، ناصر غلامرضایی، مهدی صباغ‌زاده، زاون قوکاسیان، ابراهیم حقیقی و حسن بنی‌هاشمی علی‌رغم آنکه در آن دوران در اواخر دهه ۴۰ و در طول دهه ۵۰ یک سینمای مستقل را تجربه می‌کردند، توانستند در گستره سینمای تجربی خود به یک سبک‌پذیری برسند. هر کدام از این فیلمسازان، برای خود یک امضا و شناسنامه داشتند و در عین تجربه فردی، همواره به عنصر «جذابیت» هم اهمیت می‌دادند.

این منتقد سینما افزود: فیلمسازان خوش‌فکر و جوان امروز باید از فرصت‌ها استفاده کنند و در عین توجه به تجربه شخصی خود، نباید خود را محدود به تخلیه کردن صرف ایده‌های خود کنند و این فرض را مدنظر داشته باشند که قرار است فیلم من در معرض یک مخاطب‌شناسی گسترده هم قرار بگیرد و خروجی‌اش برای طیف‌های مختلف محل تأثیر باشد. چه اشکال دارد فیلم کوتاه در این زمینه بتواند عامل ترغیب‌کننده باشد؟ ما از همین پاتوق‌ها باید استارت این اتفاقات را بزنیم. جامعه ما به دلایل مختلف بافت مربوط به پاتوق‌های فرهنگی خود را از دست داده است و در این شرایط شما باید چنین مطالباتی را داشته باشید.

طوسی در ادامه درباره فیلم «دانته» گفت: در عین حال که فیلم تلاش می‌کند بدون زمان و بدون مکان بودن خود را تبدیل به یک تجربه متفاوت کند، مضمون و دستمایه اصلی آن مقداری محاسبات ما را به‌هم می‌زند. شخصیت مرکزی فیلم یک کنتراست پیدا می‌کند و حتی به یک حالت دفرمه می‌رسد. دفرمه بودنی که می‌تواند به شخصیت بار معنایی بیشتری ببخشد.

طوسی در ادامه به سینمای برادران کوئن به‌عنوان نمونه موفق «کمدی سیاه» اشاره کرد.

در بخش بعدی نوبت به فیلم «سفیدپوش» به کارگردانی رضا فهیمی رسید که در غیاب این فیلمساز، طوسی درباره آن توضیح داد: اینگونه استنباط می‌شود که این فیلم متأثر از سینمای عباس کیارستمی و یا برخی آثار ابراهیم فروزش است. این تأثیرپذیری اتفاق بدی هم نیست اما نکته‌ای که لازم است درباره این فیلم بر آن تأکید کنم، لزوم توجه بیشتر به بازی بازیگران است. اقتضای این نوع از واقع‌گرایی در سینما کار کردن درست با نابازیگران است. در این فیلم اما شاهدیم که شخصیت‌های اصلی در گویش و بده‌بستان‌های کلامی چندان راحت نیستند و این به فیلم لطمه زده است.

طوسی در ادامه فیلمبرداری، موسیقی و پایان‌بندی سینمایی را از امتیازات فیلم «سفیدپوش» دانست.

جواد طوسی درباره فیلم کوتاه «یاموسه» هم گفت: من حتی اگر بخواهم فیلم هنری برای مخاطب خود بسازم، باید عنصر «جذابیت» را هم در آن تأمین کنم. ویژگی خوب فیلم «یاموسه» هم این است که می‌خواهد قصه تعریف کند. سینمای ما هنوز هم به‌شدت به قصه و قهرمان نیاز دارد. وقتی شما سراغ یک سینمای روایت‌پرداز می‌روید، از همان ابتدا باید تکلیفت مشخص باشد. کارگردان «یاموسه» اما گویی دست به خرق عادت می‌زند. سینمای متکی به قصه باید بیان و اجرای سرراستی داشته باشد.

انیمیشن کوتاه «پیکره» به کارگردانی محسن صالحی‌فر هم آخرین اثر مورد نقد و بررسی در این پاتوق بود. جواد طوسی در این بخش گفت: زمانی که «پیکره» را دیدم ناخودآگاه به یاد یکی از کارهای اولیه مسعود جعفری جوزانی افتادم که در زمان اوایل انقلاب، ایده بسیار خوبی هم داشت. جوزانی در آن مقطع سعی کرد با قصه‌های مولانا، این جنس از انیمیشن‌سازی را تجربه کند و اتفاقاً موفق هم بود. فیلم «پیکره» هم تلاش کرده است با یک بیت شعر آغاز کند و به یک بیان تأویل‌پذیر برسد اما سوال این است که آیا در این انیمیشن کوتاه، زمینه ارتباطی میان مخاطب با این تأویل‌پذیری برقرار شده است یا اثر در دنیای انتزاعی خود محبوس مانده است؟

بخش پایانی این نشست به پرسش و پاسخ حاضران در سالن با فیلمسازان و منتقد مهمان پاتوق اختصاص پیدا کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مستند شهید شفیع‌زاده ساخته می‌شود/ سینما مدرسه انسان‌سازی است – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی، محمد خزاعی رییس سازمان امور سینمایی و سمعی بصری به همراه مدیران خود در چهارمین سفر استانی خود امروز چهارشنبه ۲۵ خرداد به استان آذربایجان شرقی سفر کرد و پس از حضور بر مزار شهدای تبریز با نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی دیدار داشت.

محمد خزاعی در این دیدار از تولید آثار جدی در زمینه فرهنگ ایثار و شهادت، صهیونیزم ستیزی، ترویج گفتمان انقلاب اسلامی و … خبر داد و گفت: اعتقاد دارم سینماست که می‌تواند ملهم از رهنمودهای رهبری در عرصه جهاد تبیین نقشی اثرگذار داشته باشد، کارکرد سینما در عرصه فرهنگ سازی غیرقابل انکار است. تولید آثار فرهنگی و فاخر و مطابق با فرهنگ، تمدن و باورهای دینی و ملی مورد نظر سازمان سینمایی است.

رییس سازمان سینمایی تولید انبوه فیلم‌های سینمایی در دوره‌های قبل را یکی از معضلات فعلی سینمای کشور دانست و اظهار کرد: به خاطر شرایط کرونا و تعطیلی سینماها در سال‌های گذشته حتی، برای دو سال آینده فیلم برای اکران در سینماهای کشور وجود دارد. در حالی که خیلی از این آثار تولیدی با انتظارات مردم و دغدغه‌های آن‌ها ممکن است همگرا نباشند.

خزاعی ادامه داد: اصلاح آیین‌نامه و ابلاغ قوانین شفاف مطابق با انتظارات روز جامعه اقدامی در راستای تسهیل کار فعالان سینمای کشور بود که در این دوره صورت گرفته است.

رئیس سازمان سینمایی با تاکید بر اینکه به دنبال توسعه باورهای اصیل دینی و انقلابی با بهره‌مندی از ظرفیت سینما هستیم، تصریح کرد: عدالت محوری شعار و رویکرد اصلی دولت در توسعه فرهنگی کشور است.

در این نشست سیدمحمدعلی آل هاشم نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی با گرامیداشت یاد و خاطره سردار شهید شفیع‌زاده بنیانگذار و فرمانده توپخانه نیروی زمینی سپاه پاسداران که نقشی اثرگذار در جنگ تحمیلی داشت، از مسئولان سینمایی کشور خواست تا اثر سینمایی فاخر در خور این شهید بزرگوار تولید شود.

وی ادامه داد: امروز نقش و تاثیر سینما بر تمامی نمادهای زندگی بشر روشن است و سرمایه‌گذاری که در حوزه سینما کشورهای پیشرفته می‌شود نشان از اثبات اهمیت و نقش تاثیرگذار سینما دارد، چنانکه بسیاری از راهبردهای سیاسی فرهنگی و تاریخی از طریق سینما نشانه گذاری و تبیین می‌شود.

آل هاشم با بیان اینکه تاثیر سینما در اقشار مختلف غیرقابل انکار است افزود: مدیران سینمایی در دوره جدید باید به فکر جذب و گسترش مخاطب باشند و این مهم ممکن نیست مگر با برنامه ریزی برای تولید فیلم خوب و فرهنگ سازی و جذب اعتماد مردم برای رفتن به سینما.

به گفته وی، سینما مدرسه بزرگ انسان‌سازی است، چنانکه در اکران «موقعیت مهدی» دیدید که رکورد پرمخاطب‌ترین فیلم دفاع مقدس را رقم زد، در این فیلم دیدیم که اگر قصه و خانواده در فیلم دیده شود، جذابیت بیشتری برای جذب مخاطب خواهد داشت.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه اهتمام به تجهیز و مناسب سازی سینماها ضروری است، بیان کرد: سینماهای شهرستان‌های استان با استانداردها فاصله دارند و بخش قابل توجهی از سینماهای تبریز نیز وضعیت ساختمانی مناسبی ندارند. امیدوارم با تعامل و همکاری حوزه هنری سازمان تبلیغات و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این امر مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: توجه به فیلمسازان شهرستانی نیز باید از اولویت وزارت ارشاد قرار باشد.

آل هاشم در ادامه گفت: اگر مدیران و تهیه کننده‌ها از مرکز فاصله بگیرند و به فیلمسازان شهرستانی اعتماد کنند قطعاً نتایج بهتری در تولیدات سینمایی حاصل خواهد شد.

وی عنوان کرد: اقتصاد سینما با معیشت مردم ارتباط مستقیم دارد، از سوی دیگر شاهد افزایش هزینه تولید فیلم در کشور هستیم، عدم تناسب منابع موجود با خواسته‌ها نیز عاملی برای تولید آثاری با کیفیت کم شده است.

در ادامه این نشست، رئیس سازمان سینمایی ضمن استقبال از پیشنهاد امام جمعه تبریز، نسبت به تولید فیلم مستند سینمایی با محوریت شخصیت شهید شفیع‌زاده قول مساعد داد و گفت: در تجهیز سینماهای مراغه، مرند و سراب نیز همراه با دستگاه‌های اجرایی استان مساعدت‌های جدی خواهد شد.

همچنین سیدقاسم ناظمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در سخنانی با ارایه گزارشی از آخرین وضعیت سینماهای استان اظهار کرد: شورای فرهنگ عمومی استان خواستار برگزاری رویدادی سینمایی در سطح ملی و بین‌المللی در تبریز است.

وی با اشاره به سابقه برگزاری جشنواره فیلم وحدت تبریز بیان کرد: این جشنواره که در دهه شصت میزبان جمع کثیری از سینماگران کشور بود، نقشی عمیق و اثرگذار در تولید آثار سینمایی کشور ایفا کرد.

در این سفر، معاون توسعه و منابع انسانی سازمان سینمایی، مشاور رئیس سازمان و مدیر کل روابط عمومی سازمان سینمایی، مدیر عامل موسسه سینما شهر، مدیر عامل انجمن سینمای جوان، مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و مدیر کل حقوقی، عملکرد و استان‌های سازمان سینمایی، رئیس سازمان سینمایی را همراهی کردند.

برنامه سفرهای استانی در راستای کلان برنامه وزارت ارشاد و برنامه جامع سازمان سینمایی با رویکرد توسعه عدالت فرهنگی و عمومی سازی دسترسی فرهنگی صورت می‌گیرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ماجراهای نقاش دیوانه‌ی عاشق!


«وقتی روحت را شناختم، می‌توانم چشمانت را نقاشی کنم». این جمله نقاشی است که توانسته در دل بسیاری از مردم هنردوست جهان جای داشته باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قیمت بلیت سینماهای حوزه هنری شناور می‌شود/ اجرای طرح با «هناس» – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

سیدعلی طباطبایی‌نژاد معاون پخش و اکران حوزه هنری در گفتگو با خبرنگار مهر، از اجرای طرح قیمت‌گذاری شناور در زنجیره سینماهای بهمن سبز به صورت آزمایشی خبر داد.

وی تاکید کرد: قیمت‌گذاری شناور بلیط فیلم‌های سینمایی، موضوعی متداول در اغلب زنجیره سینماهای جهان است که در روش‌های سنتی مدیریت فرهنگی و هنری در ایران در نظر گرفته نشده است. ما با شناسایی و تحلیل روش‌های متداول قیمت‌گذاری محصولات فرهنگی در جهان، در تلاشیم تا به نسخه‌ای بومی برای این کار دست یابیم.

مدیر پخش بهمن سبز با اشاره به استفاده از روش‌های نوین مدیریت برای رسیدن به حالت بهینه فروش گفت: قیمت‌گذاری یکی از عوامل هفتگانه تعیین‌کننده در تحلیل‌های سینمای دنیاست که می‌تواند در حجم استقبال مخاطبان از محصول و سود نهایی فروش تاثیرگذار باشد. قیمت هر محصول باید با توجه به ارزش پیشنهادی به مشتریان تعیین شود.

طباطبایی‌نژاد اضافه کرد: نگاه سنتی به قیمت‌گذاری و تعیین نرخ ثابت یا انجام حرکت‌های هیجانی مثل نیم‌بها کردن بلیط همه فیلم‌ها در تمام سینماها، نتیجه‌ای جز ضربه زدن به اقتصاد سینما و فرهنگ کشور در پی نخواهد داشت. این نسخه‌ها روش درستی برای مدیریت بلند مدت نیستند و تنها تاثیر مقطعی و حتی مخرب به ویژه در افتتاحیه اکران فیلم‌ها خواهند داشت.

وی گفت: ما با بررسی روند فروش در حدود ۱۵۰ سالن سینمایی حوزه هنری در طول یک بازه معین بعد از کرونا در تلاشیم به برنامه‌ای جامع برای قیمت‌گذاری سانس‌های سینما برسیم. این طرح به صورت آزمایشی برای فیلم «هناس» در سینماهای بهمن سبز اجرا خواهد شد تا با بازخورد گرفتن از مرحله آزمایشی به نقطه‌ای مطلوب برسد.

مدیر پخش بهمن سبز افزود: روز نمایش، سانس، کیفیت سالن، هفته نمایش فیلم و … عواملی هستند که باید در قیمت‌گذاری شناور سانس‌های سینماها مد نظر قرار بگیرند.

طباطبایی‌نژاد در پایان تاکید کرد: با اجرای فاز صفر این طرح و بهینه شدن طرح قیمت‌گذاری پویا می‌توان به نسخه‌ای جامع برای قیمت‌گذاری آثار در سینماهای سراسر کشور دست یافت که در صورت اجرایی شدن می‌تواند با افزایش استقبال مخاطبان از فیلم‌های سینمایی، چرخ‌های اقتصاد صنعت سینما را بیش از پیش به گردش درآورد.

مشاهده خبر از سایت منبع