X

بایگانی خرداد 27, 1401

دفتر سینمایی

سینما به سمت یک خواب زمستانی رفته است/هرچه آگاهی‌ مدیران حوزه نظارتی کمتر باشد تولیدات بیشتر به تخریب کشیده می‌شود! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر مجموعه تلویزیونی «مرگ تدریجی یک رؤیا» با بیان اینکه سینما به سمت یک خواب زمستانی رفته است، گفت: این موضوع مختص ایران نیست و جهانی است و در واقع جریان جدید تکنولوژی، سینما را به درون خانه‌های مخاطبان آورده است.

به گزارش سینماپرس، هوشنگ توکلی در گفت و گو با خبرنگار سینمایی ایرنا و در توضیح این مطلب که نسل جدید هنرمندان در مقایسه با هنرمندان دو دهه قبل (۶۰ و ۷۰) تا چه اندازه متفاوت هستند، بیان کرد: دنیا تغییر کرده است؛ امروز مشکلی که در کار تولید تئاتر خودم دارم این است که دانسته‌های نسل من بیشتر از دانسته‌های نسل جدید است. در این مفهوم که نسل جدید از بخشی از آموزه‌های اصلی جدا افتاده است.

وی ادامه داد: در سینما هم همین است؛ یعنی سینمای ما هم به دلیل این که بازار مالی روی سرنوشت آن اثرگذار شد، به بیراهه رفت همچنان که بسیاری از کسانی که اهل فکر و خلاقیت و کار بودند منزوی شدند، چراکه در آن بازار قرار نگرفتند.

سینما به سمت خواب زمستانی رفته است

بازیگر مجموعه حکایت مسافر گمنام (داود میرباقری ۱۳۶۴) گفت: همین داستان را در سینمای جهان هم می‌بینید که سینما به سمت یک خواب زمستانی رفته است. این موضوع مختص ایران نیست و جهانی است؛ امروز در کنار سینما سرگرمی‌ها و کارهای شبکه‌های خانگی بیش از گذشته بر ذائقه مصرف تصویری مخاطبان حاکم شده است. در واقع جریان جدید تکنولوژی، سینما را به درون خانه‌های مخاطبان آورده است.

مسئله اخلاق و کیفیت برای شبکه‌های نمایش خانگی مطرح نیست

بازیگر سریال میرزا کوچک‌خان جنگلی (بهروز افخمی ۱۳۶۷) توضیح داد: برای آن کمپانی که این تولیدات سریالی و سینمایی را برای این شبکه‌ها آماده می‌کند مسئله اخلاق و کیفیت (چیزی که امروز بحران آن در تولیدات تصویری ایران وجود دارد) اهمیتی ندارد و حق هم دارد چرا که می‌خواهد فروش بیشتری را در مقایسه با سرمایه‌ای که گذاشته به دست آورد تا باز هم این را در جای دیگری سرمایه‌گذاری کند و این در شرایطی است که بسیاری از هنرمندان و سینماگران ما برای ساخت‌وسازهای این سبکی تربیت نشده‌اند. امروز دوران عبور است و این که عبور از این جریان چقدر طول بکشد، مهم نیست اما سرانجام باید پروسه خود را طی کند تا تکلیف ما مشخص شود.

سینما امروز در حال بازسازی خویش است

توکلی ادامه داد: همچنان که سینما امروز در حال بازسازی خویش است این شبکه‌های غول‌آسای مالی و تولیدی، پلتفرم‌ها و این نوع از سرگرمی‌ها و سرگرمی سازان به‌عنوان رقبای بزرگ سینماگران قد علم کرده‌اند؛ دو دهه قبل مقابله هنرمندان با مسائل ایدئولوژیک بود اما امروز این مقابله با مباحث مالی است.

وی تاکید کرد: این که این شرایط و روزگار چقدر دوام می‌آورد و هنرمندان تا چه اندازه خود را این با شرایط وفق می‌دهند یا نسل‌های بعدی که تربیت می‌شوند چقدر مهارت پیدا می‌کنند که در این سیستم‌های تازه قرار بگیرند هم موضوع مهمی است.

بسیاری از تولیدات شبکه‌ نمایش خانگی با اثر هنری فاصله دارد

بازیگر مجموعه تلویزونی مرگ تدریجی یک رؤیا (فریدون جیرانی ۱۳۸۶) اظهار داشت: ما در زمان مدیریت رئیس‌جمهور نهم و دهم و زمانی که در معاونت سینمایی مشاوره می‌دادیم، شبکه نمایش خانگی را با اهداف درازمدتی راه‌اندازی کردیم. یعنی می‌دانستیم که چه حوادثی در حال وقوع است. آن زمان و در بدو راه‌اندازی شبکه نمایش خانگی مدیریت آن در زیرمجموعه تصمیم‌گیری‌های یک‌دست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

وی افزود: در دولت یازدهم و دوازدهم شبکه‌های خانگی در زیرمجموعه فکری صداوسیما قرار گرفت و سرمایه‌های مالی بسیار بزرگی هم وارد این حوزه شد.

هم در صداوسیما و هم در فیلم‌های سینمایی از دهه هفتاد به بعد سازوکار تولید آثار سینمایی، سریال‌ها و تله‌تئاترها (متأسفانه به مشکل خورد و آسیب دید) به سمت عوام‌گرایی رفت

توکلی گفت: این تکنولوژی که هر روز شکل خود را عوض کرده و کامل‌تر می‌شود، زمانی که ما تصمیم به راه‌اندازی آن گرفتیم، این گونه نبود. ما اول سازوکار اجرایی برای آن تعریف کردیم که بر اساس این سازوکار هرچقدر که می‌خواهد رشد کند به جلو برود. یعنی راه باید باز باشد؛ امروز در مورد ضرورت حضور و قدرت شبکه‌های خانگی، بحث و گفت‌وگوهایی درگرفته که همه، بخشی از حضور جریان جدید تکنولوژی در گفت‌وگو و بیان است.

بازیگر فیلم سینمایی خانه ابری (اکبر خواجویی ۱۳۶۵) یادآور شد: طبیعتاً بسیاری از تولیدات این شبکه‌ها با اثر هنری فاصله دارد چرا که اثر هنری سازوکاری دارد که تولید را سخت می‌کند و اگر به آن بی‌تفاوت باشید، جریان تولید سهل می‌شود.

وی افزود: اما اینها مشکل ما نیست بلکه مشکل ما این است که هم در صداوسیما و هم در فیلم‌های سینمایی از دهه هفتاد به بعد سازوکار تولید آثار سینمایی، سریال‌ها و تله‌تئاترها (متأسفانه به مشکل خورد و آسیب دید) به سمت عوام‌گرایی رفت. برخلاف شعار انقلاب، تلویزیون و دانشگاه در اختیار گروه‌هایی افتاد که به ترویج عوام‌گرایی، تولید و نگاه اقدام کردند. این موضوع متأسفانه چیزی نزدیک به سه دهه بر افکار عمومی حاکم شد و بحران از آنجا شروع شد. صداوسیما مخاطب کمی دارد و این کم بودن مخاطب به این دلیل است که رشد آگاهی ذهنی مردم بیشتر از اندازه‌هایی است که در مدیریت صداوسیما روی آن کار و برنامه‌ریزی می‌شود.

هرچه آگاهی‌ مدیران کمتر باشد تولیدات مخرب بیشتر خواهد بود

بازیگر فیلم سینمایی عبور از خط سرخ (جمال شورجه ۱۳۷۴) با اشاره بر مولفه‌های اثرگذار بر کیفیت تولید آثار گفت: به عنوان مثال سریال زیر تیغ (محمدرضا هنرمند ۱۳۸۵) کاری برای مردم و واجد شرایط لازم بود؛ یعنی دقت و ظرافتی در تولید و داستان آن وجود داشت و به همین دلیل خوب ماند؛ آثاری که این دقت را داشته باشند ماندگار می‌شوند.

وی با اشاره به اهمیت دانش مدیران در خروجی تولیدات ادامه داد: هراندازه آدم‌هایی که در آن حوزه نظارتی هستند آگاهی‌های بیشتری داشته باشند به رشد فرهنگ ملی، دینی، مذهبی مملکت کمک می‌کنند. هرچه آگاهی‌های این مدیران کمتر باشد تولیدات بیشتر به تخریب کشیده می‌شود. اینها هم فاکتورهایی است که در چهار سال گذشته اتفاق افتاده است و کسانی که هنرمند هستند و هنوز دغدغه تولید اثر هنری دارند روزبه‌روز با مشکلات بیشتری روبرو می‌شوند چون مخاطبان خودشان را در طول دو سه نسلی که در تلویزیون و سینما آثار تخریبی ارائه شده است از دست‌داده‌اند یعنی معلوم نیست که اگر امروز هنرمندی سازوکاری بر اساس تعریف اصلی و کلاسیک هنر در ایران ارائه دهد بتواند موفق شود.

باید ضوابطی را برای نمایش خانگی تعیین کنیم که نظارت منطقی تر و دقیق تری داشته باشد. ما در طراحی این سیستم راه دور را دیدیم اما نرسیدیم که به حوادث سرراهش بپردازیم

توکلی در پاسخ به این پرسش که آیا شبکه نمایش خانگی از ماهیت و هدف خود منحرف شده است، تاکید کرد: نمی‌توانیم بگوییم منحرف شده است اما باید ضوابطی را برای آن تعیین کنیم که نظارت منطقی تر و دقیق‌تری داشته باشد. ما در طراحی این سیستم راه دور را دیدیم اما نرسیدیم که به حوادث سرراهش بپردازیم. امروز حوادثی که بر سر راه این ایده قرار گرفته آنهایی هستند که این قطار تولیدات آثار خانگی را جلو می‌برند و فعالان این حوزه ناگزیر هستند که یا خودشان را با شرایط فکری و مدیریتی نظام وفق دهند و یا این که خودبه‌خود حذف شوند. منتها این شرایط روزبه‌روز سخت‌تر می‌شود همچنان که بعد از ۴۰ سال آقای رئیسی پذیرفت که جراحی‌هایی در اقتصاد ایجاد کند و این هم تازه آغاز راه است.

وی افزود: اگر امروز می‌بینیم که شرایط ملتهب شده بخشی از این التهاب به‌خاطر منافعی است که گروه‌های خاصی که شرایط ویژه‌ای در دوره‌های قبل داشتند از آن نفع برده‌اند و طبیعتاً آن‌ها به‌راحتی از منافع خودشان نخواهند گذشت.

بازیگر فیلم سینمایی زیرسقف دودی (پوران درخشنده ۱۳۸۵) یادآور شد: موضوع سرمایه‌های مالی در همه زمینه‌ها (خودروسازی، مهندسی و پزشکی) وجود دارد و اگر کنترل نشود (کنترل معقولی که با سانسور فرق دارد یعنی نظارت عقلانی روی آن نباشد) خودبه‌خود شبکه‌های مافیایی را می‌سازد. شبکه‌های مالی مذکور برای این که پول بیشتری دربیاورند ناچارند که مسائلشان را ساده‌تر مطرح کنند و این با سازوکاری که ما در دوره دولت نهم و دهم پیش‌بینی می‌کردیم، فرق دارد.

به گزارش ایرنا، هوشنگ توکلی یا هوشنگ گلدوز (زاده ۱۳۲۷ تهران) بازیگر و کارگردان و همسر فریده سپاه‌منصور (بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون) است.

توکلی حضور در تئاتر را از سال ۱۳۴۶ و همچنین حضور در مقابل دوربین را از سال ۱۳۵۵ با فیلم کوتاه زنده به گور کاری از سیامک بیات تجربه کرد. وی بازی در سینما را از سال ۱۳۶۴ با خانه ابری به کارگردانی اکبر خواجویی آغاز کرد. وی همچنین مدتی مدیر اداره هنرهای دراماتیک بود.

بازی در ۱۷ سریال تلویزیونی (بین سال‌های ۵۶ تا ۹۹) و ۱۵ فیلم سینمایی (بین سال‌های ۳۵ تا ۹۶) کارنامه سینمایی و تلویزونی توکلی در طی ۵ دهه فعالیت حرفه‌ای است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«مسافر ایران» به شبکه دو سیما می‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مستند «مسافر ایران» به کارگردانی محسن یزدی قلعه از شبکه دو پخش می‌شود.

به گزارش سینماپرس، مستند «مسافر ایران» که روایتی از سفر یک مادر شهید لبنانی به ایران و داستان حضور رزمندگان غیرایرانی در جنگ تحمیلی است، جمعه ۲۷ خرداد حوالی ساعت ۱۷ از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود.

«مسافر ایران» به کارگردانی محسن یزدی قلعه درباره یک مادر لبنانی است که برای زیارت قبر پسرش شهید صمدی رزمنده لبنانی الاصل دفاع مقدس به ایران آمده است.

تنها فرزند او که در کودکی پسر خود را از دست داده به عشق امام خمینی و انقلاب در دفاع مقدس شرکت کرد و در عملیات والفجر ۸ به شهادت رسید.

این مادر شهید در سفری که به ایران دارد با مادر یک رزمنده مفقودالاثر، خانم سبا بابایی مادر یک شهید ژاپنی و یک مادر ایرانی که پسرش در لبنان شهید شده است دیدار می‌کند.

«مسافر ایران» یک مستند ۳۰ دقیقه‌ای است که در ایران و لبنان تصویربرداری شد و مصطفی افضل‌زاده تهیه کنندگی این فیلم را به عهده دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حسین حقیقی تیتراژ «تازه وارد» را خواند/ آغاز پخش سریال از امشب


حسین حقیقی به‌عنوان خواننده تیتراژ پایانی سریال اپیزودیک «تازه وارد» که از امشب جمعه ۲۷ خردادماه روی آنتن می‌رود، معرفی شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نشان درجه یک هنری به هنرمند خودآموخته شهرضایی اعطا شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدمهدی اسماعیلی با حضور در محل زندگی حسینعلی شعبانپور پدر شهید محمودرضا شعبانپور واقع در ۱۰ کیلومتری شهرستان شهرضا با این هنرمند پیشکسوت خودآموز دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی با حضور در محل زندگی حسینعلی شعبانپور پدر شهید محمودرضا شعبانپور واقع در ۱۰ کیلومتری شهرستان شهرضا با این هنرمند پیشکسوت خودآموز دیدار و گفت و گو کرد.

وزیر فرهنگ در این دیدار از اهدای نشان درجه یک هنری به این هنرمند در آینده نزدیک خبر داد و گفت: شرایطی فراهم خواهد شد که حسینعلی شعبانپور از خدمات مرتبط با صندوق اعتباری هنر هم بهره مند شود.

حسینعلی شعبانپور، پدر شهید محمودرضا شعبانپور هنرمند خودآموخته ۸۶ ساله‌ای است که به تازگی انتشار فیلمی از آوازخوانی او در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفت. وی در ۱۰ کیلومتری شهرضا به تنهایی زندگی می کند و به گفته خودش دستگاه‌های موسیقی ایرانی را به خوبی می‌شناسد و از نوجوانی آواز را به صورت خودآموخته تمرین کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جایزه‌ هنرهای تجسمی ۲۰۲۲ فلوشیپ آلپاین به هنرمند ایرانی رسید


آرمین امیریان هنرمند عکاس ایرانی برنده جایزه‌ هنرهای تجسمی ۲۰۲۲ فلوشیپ آلپاین بریتانیا شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هتل شیره‌کش‌خانه و کازینو نیست/طوری نشود که مردم هتل بروند و به لحاظ کیفیت و خدمات و بهداشت بگویند «مملکت صاحب ندارد»! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عزت‌الله ضرغامی درباره بدحجابی در برخی هتل‌ها تذکر داد و درباره عرضه قلیان و افزایش قیمت و همچنین ارزی شدن نرخ هتل‌های کشور، نظر خود را اعلام کرد.

به گزارش سینماپرس، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نشست تشکل‌های صنفی هتل‌داران، این تشکل‌ها را پویا دانست و هتل‌داری را کاری عاشقانه توصیف کرد و در پاسخ به درخواستی مبنی بر محدودیت عرضه قلیان در هتل‌ها که می‌تواند در وضع موجود منبعی برای درآمد باشد، بدون آن که صراحتا نظر خود را اعلام کند، درباره وجود برخی مخالفت‌ها و ممانعت‌ها، اظهار کرد: ما که نمی‌خواهیم هتل‌ها را شیره‌کش خانه کنیم، اما کار باید منطقی انجام شود، باید درک درست داشته باشیم.

موافق افزایش مدیریت‌شده نرخ هتل‌ها هستم

او درباره افزایش هزینه‌ها و تاثیر آن بر هتل‌ها، گفت: هزینه‌ها درحال افزایش است و درباره کالاهای اساسی اصلاح نظام یارانه‌ای اتفاق افتاده است، اما به هر حال اقلام درحال گران شدن است و این گرانی تعمیم داده می‌شود و حتما در مدیریت هتل‌ها تاثیر دارد. معاون گردشگری هم این مشکل هتل‌ها را مطرح کردند، باید با یک محاسبه دقیق، مسأله را بررسی و اعلام کنیم. نباید اجازه دهیم با بی‌توجه ما این صنعت دچار خسران شود. اگرچه با ثابت کردم قیمت‌ها مشکلاتی حتما پیش خواهد آمد. شاهد بودم وزیر کشاورزی در یکی از سفرهای استانی، هر چقدر به رییس‌جمهور اصرار کرد مرغ ۴۵ تومانی برای مرغ‌دار ۶۰ تومان شود و چون اجازه نمی‌دهیم قیمت بالاتر برود برای مرغداری دیگر صرف نمی‌کند؛ لذا می‌بینید جوجه‌های یک روزه را از بین می‌برند، اما آقای رییس‌جمهور زیر بار نرفتند. دلایلی را مطرح کردند که مهم بود و بعد راه‌حل‌های دیگری گذاشتند. ما در شرایطی هستیم که باید قیمت‌های نهایی را کنترل و آنالیز کنیم، ولی مبالغ نباید به گونه‌ای بالا برود که نتوانیم کنترل کنیم.

او اضافه کرد: در موضوع گردشگری دریایی هم این مسأله با توجه به نرخ سوخت مطرح بود که با پیگیری قرار شد سوخت شناورهای مسافری یارانه‌ای شود. وقتی گردشگری دریایی راه افتاد و تعدادی کروز و شناور آمدند، آنقدر سودآور می‌شود که یک فکری درباره هزینه‌های آن می‌کنیم.

ضرغامی همچنین گفت: درباره قیمت‌ها موافق بالارفتن هستم، اما باید مدیریت کرد. بارها به دنبال ارایه گزارش‌هایی درباره نرخ‌ها از معاون گردشگری خواستم که از طریق جامعه و یا تشکل مربوطه پیگیری شود. من مطمئنم گردشگری آرام آرام و حتما یکی از سودآورترین مشاغل کشور خواهد شد.

او درباره مطالبه هتل‌داران برای ارزی شدن قیمت‌ها، بیان کرد: درباره گردشگران خارجی در این مطالبه منطقی می‌بینم، ولی باید با فاکتورهای دیگر جمع‌بندی شود. قرار شد در جلسه دیگری هم حرف‌های زنجیره گردشگری را بشنویم و بر آن اساس تصمیم بگیریم.

جلوی قیمت‌های زیرمیزی را بگیرید

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین تاکید کرد: نباید قیمت زیرمیزی در هتل‌ها داشته باشیم؛ روی بُرد یک قیمت نوشته باشند، اما در مواقع خاص که کمبود اتاق داریم قیمت‌ها تغییر کند اجازه ندهید، این اتفاق افتد و به عنوان منکر جدی برخورد کنید. بگذارید همه چیز سالم پیش برود. بعضی مواقع رقم‌های نجومی می‌شنوم و فرض را بر این می‌گذارم حتما غلط است. خودتان جلوی این موارد را بگیرید.

بدحجابی در هتل‌ها

ضرغامی در ادامه هتل را محل فرهنگی و اجتماعی دانست که موظف است، سلامت افراد و خانواده‌ها را حفظ کند و اظهار کرد: هتل کازینو نیست، خانواده می‌آید، باید کفی از استاندارد فرهنگی و اجتماعی را رعایت کنیم، روی این موضوع بیشتر کار کنیم. به یکی از هتل‌ها رفته بودم دیدم تعداد خانم بی‌حجاب می‌روند و می آیند، از رییس هتل پرسیدم قانونی برای هتل نداریم؟ نمی‌شود که در هتل بی‌حجاب اقامت کنند، اما او اصلا توجیه نبود و حجاب را منع و مسأله نمی‌دانست. در رستوران هتل هم دور میزها یکی در میان خانم‌ها بی‌حجاب بودند. هتل قانون دارد. بحث ما این نیست که یک تابلو جلوی در هتل بگذارند که روی آن نوشته شده باشد «خواهرم حجاب را رعایت کنید»، مسأله ما عمیق‌تر از این‌ها است. اصلا نگذارید در این حوزه‌ها وزارتخانه دخالت کند. ما کارهای خیلی جدی‌تری داریم. رییس یا مدیر هتل باید در این‌باره توجیه باشد. همه جای دنیا قانون خودش را دارد تا وارد می‌شوید آن قوانین را یادآور می‌کنند، درحالی که مدیریت ما در هتل خود را ملزم نمی‌داند با این موضوع جدی برخورد کند.

مردم را در هتل‌ها به آستانه «مملکت صاحب ندارد» نرسانید

او همچنین به هتل‌داران توصیه کرد: مردم بعد از دو سال محدودیت، سفر می‌روند، طوری نشود که مردم هتل بروند و به لحاظ کیفیت و خدمات و بهداشت بگویند «مملکت صاحب ندارد». نظارت را جدی بگیرید، اگر قرار باشد درست برخورد نکنیم یعنی صنف و مجموعه را تضعیف کرده‌ایم. خواهش می‌کنم روی تمام سرویس‌ها نظارت کنید.

ماموریتی برای سرویس‌های بهداشتی

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه به مسؤولیتی که برای پیگیری موضوع سرویس‌های بهداشتی بین‌راهی به عهده گرفته است، اشاره کرد و افزود: سرویس بهداشتی گلوگاه گردشگری است. در جاده‌ها مردم به دو تا سرویس تمییز دسترسی ندارند، وضع واقعا بحرانی است. به هلدینگ گردشگری مادرتخصصی ماموریت ویژه داده‌ایم، در دولت هم وزیر نیرو و راه را همراه کرده‌ایم.

هتل شیره‌کش‌خانه و کازینو نیست!

ضرغامی درباره تسهیلات صندوق توسعه هم گفت: رقم خوبی به عنوان تسهیلات پروژه‌های گردشگری در این صندوق قطعی شده است. این تسهیلات برای تعمیر و بازسازی هتل‌ها است. حتی رییس صندوق گفتند کسانی که وام گرفتند، مشکلی ندارند و اگر تسویه نکردند می‌توانند برای وام جدید اقدام کنند. اول باید هتل‌های درحال ساخت را تکمیل کرد و کیفیت هتل‌های موجود ارتقا یابد.

او در ادامه مطالبات و مشکلاتی که از سوی تشکل‌های هتل‌داری مطرح شد، بیان کرد: مشکلاتی مثل افزایش اعتبار پروانه، اصلا مسأله غیرقابل حلی نیست، هر چیزی که در اختیار ما است و می‌توان حل کرد و معارض سوم ندارد، راحت به جمع‌بندی برسیم، چون تلاشم بر این است که حق را به شما (بخش خصوصی) دهم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: هزینه فاضلاب، تصدی‌گری‌ها و آیین‌نامه تشکل‌های صنفی هم قرار است مسأله از سوی معاونت گردشگری بررسی شود تا راهکار مشخص شود.

او سپس به معاون گردشگری خود توصیه کرد: مقداری خطر کنید، من طرفدار خطر کردن هستم.

همه چیز صاحب دارد، حتی تابلوهای کنار جاده!

ضرغامی درباره برخی ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها که پیگیر برطرف کردن آن‌ها است، گفت: تابلو زدن در جاده‌ها ممنوع بود، چون تبلیغاتی بود، یا ساخت سرویس بهداشتی در بین‌راه ممنوع بود، این‌طور بگوییم همه چیز صاحب دارد، اما بعضی از این مشکلات را در دولت حل کردیم. معتقدم این حوزه آینده خوبی دارد، پنج سال دیگر که نگاه کنید با شرایط الان متفاوت خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«در ۳ بعد» در نگاه جان می‌گیرد/ نمایش لیلیت و بازخوانی هنر مدرن


نمایشگاه‌های «در ۳ بعد»، «ملعبه‌ای برای لیلیت» و «بازخوانی هنر مدرن در ایران» امروز جمعه ۲۷ خردادماه به ترتیب در گالری‌های نگاه، اعتماد و آریا گشایش می‌یابند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اسماعیلی: نهضت بازگشت به مساجد را به‌عنوان شعار محوری حوزه فرهنگ انتخاب کرده‌ایم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر فرهنگ ظهر پنجشنبه در شورای اداری شهرستان شهرضا گفت: توسعه و آبادانی اماکن دینی، مذهبی و مرجعیت دادن به آن‌ها در راستای تحقق نهضت بازگشت به مساجد از سوی دولت مردمی دنبال می‌شود.

به گزارش سینماپرس، در ادامه سفر استانی هیات دولت به استان اصفهان، محمدمهدی اسماعیلی با حضور در شورای اداری شهرستان شهرضا که با حضور مدیران، نخبگان و خانواده شهدای این شهرستان برگزار شد، وجود مقبره امامزاده شاه‌رضا (ع) در شهرستان شهرضا را یک مزیت فرهنگی دانست و گفت: مهم‌ترین مزیت فرهنگی شهرستان شهرضا همین امامزاده است که اسم شهرستان نیز برگرفته از ایشان است و باید نسبت به آن توجه ویژه‌ای داشت و در این زمینه به سازمان اوقاف و امور خیریه این تاکید را خواهیم داشت که شرایط فعالیت های فرهنگی را در این مکان مقدس فراهم کند.
وزیر فرهنگ با اشاره به تعبیر رهبر انقلاب که «امامزادگان قطب‌ فرهنگی کشوراند» اشاره کرد و تصریح کرد: در دولت مردمی نهضت بازگشت به مساجد را به‌عنوان شعار محوری حوزه فرهنگ انتخاب کرده‌ایم. وقتی می‌گوییم مساجد؛ تکایا، امامزادگان و مکان‌های مذهبی هم در ردیف آن قرار خواهند گرفت. در این زمینه برنامه وسیعی را شروع کرده‌ایم و در همه استان‌ها آن را پیگیری خواهیم کرد.
وی درباره اقدامات خود در دوره مسئولیت در استان اصفهان گفت: زمانی که در استان اصفهان مسئولیت داشتم بودجه اعتبارات فرهنگی را عمدتاً در امامزاده‌های مختلف قرار می‌دادیم که نتایج خوبی داشت. در همین راستا سرمایه‌گذاری مناسبی انجام دادیم تا دارالحدیثی در محل مقبره علامه مجلسی ساخته شود که البته ادامه‌ داده نشد و امروز در مسیر توسعه امامزادگان مسئولیت در سطح ملی برعهده ما قرار داده شده است.
اسماعیلی توسعه و آبادانی اماکن دینی، مذهبی و مرجعیت دادن به آن‌ها را از جمله دستور کارهای دولت مردمی دانست و تاکید کرد: شهرضا مفتخر به زادگاه شهید عالی مقام، سردار شهید ابراهیم همت است و جایگاه این شهرستان باید تقویت شود و باید قدر این نعمت‌ها را با تجلیل از آن‌ها بدانیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به بازدید از شهرک صنعتی رازی و دیدار با مدیران صنایع شهرضا استان اصفهان اشاره کرد و گفت: در این دیدارها با قشرهای مختلفی از ارگان‌های دولتی و مردم گفت‌وگو داشتیم و در جمع‌بندی این دیدارها چند نکته مهم است که حتما ما در دولت پیگیر آن‌ها خواهیم بود که بخشی از آن‌ها در مصوبات این سفر پیش‌بینی شده است.
نماینده ویژه رئیس جمهور به جاده ترانزیتی شهرضا اشاره کرد و گفت: جاده ترانزیتی که شهرضا را در محور ترانزیت شمال به جنوب قرار داده است، یک موقعیت استراتژیک است. در گذشته از موقعیت شهید امامی بازدید داشته‌ام که در حوزه مبارزه با مواد مخدر مهم است و با توجه به موقعیت راهبردی که این منطقه قرار دارد، باید به‌تناسب آن سیستم نظارتی آن تقویت و تجهیزات پلیس افزوده شود و احداث جاده جدید باید پیشرفت داشته باشد.
اسماعیلی ادامه داد: موضوع مشکلات صنایع شامل چند مورد اساسی از جمله صندوق توسعه ملی بود که آن را دنبال خواهیم کرد. بنده به‌واسطه‌ مسئولیت اطلاع‌رسانی در دولت، در ستادهای مختلف اقتصادی حضور دارم و به‌همین دلیل این بحث‌ها را از جایگاه حقوقی در دولت دنبال خواهم کرد و برخی‌های از آن ها نیز نیازمند مصوبه در دولت است و پیگیری می شود.
وی قرار گرفتن شهرضا به‌ عنوان منطقه ویژه اقتصادی را موجب گشایش جدید اقتصادی برای این شهرستان دانست و بیان کرد: این موضوع در دستور کار شورای عالی قرار دارد؛ بنده عضو شورای عالی مناطق آزاد هستم و در جلسه هفته گذشته این شورا این موضوع به عنوان دستور جلسه بود و در اولین فرصت به تصویب خواهد رسید.
گفتنی است، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، صبح امروز به عنوان نماینده تام الاختیار رئیس جمهور در سفر استانی به اصفهان، وارد این استان شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ورود مجدد سازمان سینمایی به رده‌بندی سنی/ دیوان عدالت موافق است؟ – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری مهر– گروه هنر- زهرا منصوری: «رده‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی» عنوان طرحی بود که در سال ۹۸ و در دوران مدیریت حسین انتظامی رییس وقت سازمان سینمایی در دستور کار این سازمان قرار گرفت؛ طرحی که با هدف ملاحظه موازین تربیتی و اخلاقی و نیز باورهای اجتماعی به منظور پیشگیری از هرگونه آسیب به کودکان و نوجوانان، در قالب نظام رده‌بندی سنی برای انتخاب و تماشای آثار تصویری در سینماها و نمایش خانگی اجرایی شد.

انتظامی همان زمان با ایجاد شورایی متشکل از پوران درخشنده، بهروز شعیبی، روح‌الله حجازی، همایون اسعدیان و حبیب رضایی و هیاتی مرکب از شخصیت‌های آشنا با فیلم و سینما در حوزه‌های فرهنگی، آموزشی، تربیتی، روانشناسی، جامعه‌شناسی و رسانه در کنار این سینماگران، عنوان کرد که کار این شورا هیچ موازی کاری با شورای پروانه نمایش ندارد و همچنین مطرح کرد که: «نظام رده‌بندی سنی فیلم‌ها، معیار مناسبی برای خوب یا بد بودن محتوای آثار نبوده و صرفاً هدایتگر مخاطبان در تشخیص مطابقت آثار با موازین تربیتی و روحی روانی است.» شورایی که البته خیلی زود منحل شد.

نظر دیوان عدالت اداری چه بود؟

دیوان عدالت اداری به فاصله تنها ۴ ماه از اجرایی شدن این قانون، با شکایت دادستان کل کشور حکم به توقف رده‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی داد. در آن زمان دادستانی کل کشور درخواست ابطال دستورالعمل رده‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی را به دیوان عدالت اداری داد و دیوان هم دستور توقف اجرای آن را صادر کرد که طبق قانون یکی از دلایلش این بود که «حکم به مجازات و اجرای آن باید تنها از طریق دادگاه صالح و به موجب قانون باشد.»

چندی بعد اما دیوان عدالت اداری در خبری رسمی عنوان کرد که رده‌بندی سنی آثار سینمایی از اختیارات سازمان سینمایی خارج شد. در این خبر آمده بود: «به دنبال شکایت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان امور سینمایی و امور سمعی و بصری مبنی بر درخواست ابطال کل شیوه نامه (آئین نامه) رده بندی سنی آثار سینمایی مصوب ۹۸/۶/۲ رئیس سازمان امور سینمایی و امور سمعی بصری، هیأت عمومی دیوان عدالت اداری پس از بحث و بررسی رده بندی آثار سینمایی با لحاظ قید اصل ۱۳۸ قانون اساسی را ضروری دانست، اما تصویب ضوابط مربوطه را از شئون سازمان سینمایی خارج دانست و از بُعد عدم صلاحیت معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی در صدور شیوه نامه مذکور، مقرره مربوط را ابطال کرد.»

شورایی که از ابتدا وجاهت قانونی نداشت

پس از استقرار مدیران جدید سازمان سینمایی نیز یزدان عشیری مدیر روابط عمومی این سازمان طی گفتگویی که آن زمان با خبرنگار مهر داشت، درباره انحلال شورای درجه‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی منصوب‌شده از سوی رئیس سابق سازمان سینمایی، عنوان کرد: «آن شورا از ابتدا وجاهت قانونی نداشت که منحل شود و براساس شکایتی هم مطرح شده بود، دیوان عدالت اداری با رأی به سلب اختیار سازمان در این زمینه، آن شورا را منحل کرده است.»

وی البته همان زمان درباره اعمال درجه‌بندی سنی روی فیلم‌های سینمایی هم گفت: «این درجه‌بندی و تعریف شرایط اکران با نظر شورای پروانه نمایش صورت می‌گیرد و در شرایط فعلی تنها این شورا حق چنین اعمال نظری را دارد.»

رده‌بندی سنی احیا می‌شود؟

اعضای شورای پروانه نمایش محمد خزاعی از زمانی که او به کرسی ریاست سازمان سینمایی تکیه زده است، به بالغ بر ۴۰ فیلم سینمایی مجوز نمایش داده‌اند، روز گذشته فیلم سینمایی «ستون ۱۴» به کارگردانی امیرحسین همتی نیز توانست از همین شورا پروانه نمایش دریافت کند اما با یک تفاوت عمده از سایر فیلم‌ها.

فیلم امیرحسین همتی درجه بندی ۱۵+ را به خود گرفت تا اولین فیلمی باشد که پس از انحلال شورای درجه بندی سنی فیلم‌هایی سینمایی مجدداً ساز و کار این اعمال نظر از سوی سازمان سینمایی را احیا می‌کند، این در حالی است که در حال حاضر شورایی به این منظور در این سازمان وجود ندارد!

آنچه اما پیش از این از سوی دیوان عدالت اداری مطرح شد این بود که اساساً سازمان سینمایی چنین اختیاری را ندارد به طوری که محسن قائمی نسب مدیرکل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری تنها کمی بعد از وضع قانون نظام درجه بندی سنی فیلم‌های سینمایی خبر از توقف اجرای دستورالعمل‌هایش داد. پس از آن نیز در خبری که آبان ماه ۱۴۰۰ از سوی روابط عمومی این دیوان ارسال شده بود، به صراحت عنوان شد «با رای هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، تصویب ضوابط رده‌بندی سنی آثار سینمایی از حدود اختیارات سازمان سینمایی نیست.»

حالا باید دید دیوان عدالت اداری کماکان روی نظر خود درباره سلب اختیار سازمان سینمایی در زمینه درجه بندی سنی آثار سینمایی تاکید دارد یا این شروعی تازه برای سازمان سینمایی در حوزه رده‌بندی فیلم‌های سینمایی علاوه بر ارایه اصلاحات به فیلم‌های سینمایی است و این روند ادامه خواهد داشت؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«زالاوا» به زودی اکران می‌شود/ مردم بهترین تبلیغ هستند – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

سمیرا برادری تهیه کننده فیلم سینمایی «زالاوا» به کارگردانی ارسلان امیری در گفتگو با خبرنگار با اشاره به اینکه به دنبال شرایط مناسب برای اکران عمومی این فیلم سینمایی است، درباره بهترین زمان مدنظر خود گفت: ما برای رسیدن به شرایط خوب تا امروز صبر کرده‌ایم، اما به نظر می‌رسد با وجود تمام ناهمواری‌هایی که بر سر راه اکران فیلم وجود دارد، و با توجه به اینکه ما به عنوان بخش خصوصی بخش اصلی بودجه پروژه را تأمین کرده‌ایم، خواب سرمایه بیش از این به صلاح نیست.

وی درباره شرایط اکران این روزهای سینمای ایران توضیح داد: روزهای دشواری بر سینمای ما می‌گذرد و بحث اکران از آن مستثنی نیست، شرایط معیشت و رنج مردم از سویی، گرانی بلیت‌ها و محدودیت‌های اعمال شده از سمت مدیران سینمایی از سوی دیگر، فضای تنفس سینما را مانند هوای شهر آلوده کرده است. با این حال تلاش دوستان پخش و همت سینماداران برای کمک به این احوال ستودنی است.

این تهیه‌کننده در پاسخ به اینکه پیش از این تجربه اکران فیلم‌هایی در فضای وحشت در سینمای ایران اکران شده که چندان در جذب مخاطب موفق عمل نکرده مانند «آن شب» با بازی شهاب حسینی، فکر می‌کند «زالاوا» تا چه اندازه در جذب مخاطب موفق باشد، بیان کرد: «زالاوا» مطلقاً فیلمی از جنس وحشت نیست، فیلمی است بین ژانری، قصه گو، در برخی لحظات دلهره آور و عاشقانه. فکر می‌کنم با توجه به موفقیت‌های فراوانش در فستیوال‌های داخلی و خرجی و جوایز ارزنده فجر و فستیوال ونیز و آنچه تجربه ما از بازخورد مخاطب‌های مختلف این فیلم بوده است، بسیار به آن خوش‌بین هستیم که مخاطب فیلم راضی از سینما بیرون می‌آید.

برادری در پایان درباره تبلیغات این فیلم سینمایی گفت: شرایط و هزینه‌ها حتی برای تبلیغات معمول به سختی پیش می‌رود، بخصوص که بزرگ‌ترین رسانه ما هر روز بیشتر سر دشمنی با سینما دارد و هر روز از اهمیتش میان مردم کاسته می‌شود، امیدواریم با حمایت دولت و فضای مجازی و دوستان سینمایی بتوانیم خبرهای اکران فیلم را به گوش مخاطب برسانیم. اما مهمترین تبلیغ چنین فیلم‌هایی توسط مردم اتفاق می‌افتد. مردمی که فیلم را به یکدیگر توصیه می‌کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع