X

بایگانی خرداد 29, 1401

دفتر سینمایی

از نظر محتوایی حال موسیقی این روزها خوب نیست/انقلاب فرهنگی نکردیم که محتوای موسیقی که وارد خانه و کاشانه ما می‌شود این باشد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدرضا چراغعلی آهنگساز کشورمان در گفت‌وگو با برنامه «صباهنگ» رادیو صبا درباره آخرین آثارش و حال و هوای این روزهای موسیقی توضیحاتی داد.

به گزارش سینماپرس، محمدرضا چراغعلی آهنگساز کشورمان در گفتگو با برنامه «صباهنگ» رادیو صبا درباره آخرین آثارش و حال و هوای این روزهای موسیقی توضیحاتی داد.

«صباهنگ» عنوان برنامه موسیقی محور این شبکه رادیویی است، که با محوریت پخش موسیقی‌های درخواستی همراه مخاطبان می‌شود.

این برنامه در بخش مهمان ویژه هر روز میزبان یکی از هنرمندان و اهالی موسیقی می شود. روز شنبه ۲۸ خرداد برنامه «صباهنگ» میزبان محمدرضا چراغعلی آهنگساز خوب کشورمان شد و با وی درباره آخرین آثارش و صنعت موسیقی گفتگوی داشت.

برگزاری کنسرت‌ها و استقبال خوب مردم ولی به نظر من از نظر محتوایی حال موسیقی این روزها خوب نیست ما انقلاب فرهنگی نکردیم که محتوای موسیقی که وارد خانه و کاشانه ما می‌شود، این باشد گاهی از این که یک موزیسین هستم احساس شرمندگی می‌کنم

این گفتگو با پخش قطعاتی به خوانندگی محمدرضا چراغعلی شروع شد، آهنگساز کشورمان درباره خوانندگی و آواز خوانی خودش توضیح داد، خودم را یک خواننده نمی‌دانم گاهی به صورت اتفاقی و برای دل خودم آوازخوانی می‌کنم. اگرچه به نظر من یک آهنگساز خوب باید بتواند خوب هم بخواند، البته خوانندگی فقط خواندن یک ترانه نیست عوامل مختلف باید کنار هم قرار گیرند تا یک خواننده خوب خلق شود، یک خواننده خوب باید شخصیت یک هنرمند را داشته باشد تا بتواند روی صحنه به خوبی بخواند و اجرا کند.

استاد چراغعلی درباره آخرین آثارش توضیح داد، هم اکنون در حال ضبط موسیقی تیتراژ فصل جدید سریال به یاد ماندنی «داستان یک شهر» هستیم که احتمالاً تا هفته آینده راهی آنتن شبکه پنج سیما می‌شود.

چراغعلی در پاسخ این سوال مجری که «به نظر شما حال این روزهای موسیقی چگونه است؟» گفت: از نظر اقتصادی و با نگاه صنعتی موسیقی امروز حال خوبی دارد، برگزاری کنسرت‌ها و استقبال خوب مردم ولی به نظر من از نظر محتوایی حال موسیقی این روزها خوب نیست ما انقلاب فرهنگی نکردیم که محتوای موسیقی که وارد خانه و کاشانه ما می‌شود، این باشد گاهی از این که یک موزیسین هستم احساس شرمندگی می‌کنم.

وی درباره قیمت بلیط کنسرت‌ها افزود: الان با وضعیت اقتصادی فعلی هیچ چیز با درآمد روزانه ما هماهنگی ندارد یک فارغ‌التحصیل رشته موسیقی با صد سال کار نمی‌تواند یک خانه برای خودش داشته باشد.

*ورود موسیقی پاپ همراه یک سیاست فکری در سازمان صدا و سیما بود

در ادامه این گفتگو استاد چراغعلی درباره ورود موسیقی پاپ توضیح داد، ورود موسیقی پاپ همراه یک سیاست فکری در سازمان صدا و سیما بود، به این صورت که قرار شد به جای واردات فرهنگی، تولید داخلی به صورت مشابه‌سازی داشته باشیم و خوانندگانی به تقلید از خوانندگان خارجی شروع به کار کردند، که کم کم با انتخاب مردم حذف شدند و در دوره بعد موسیقی‌های زیرزمینی و غیرمجاز شروع به کار کردند که بسیار مورد استقبال مردم نیز قرار گرفتند. البته تا زمانی که مجوز پخش نداشتند، به محض اینکه مجوز پخش را دریافت می‌کردند کم کم حذف می‌شدند.

چراغعلی در ادامه درباره محتوای ترانه‌ها و موسیقی گفت: به نظر من با پخش و ترویج ترانه‌های بی‌محتوا قرار است خود صنعت و هنر موسیقی به خودش آسیب برسانند.

استاد چراغعلی اظهار کرد: ما ملتی هستیم که قرن هشتم حافظ برای ما شعر گفته پس فهم و درک موسیقی فاخر را داریم، نباید طوری برای مخاطب برنامه‌ریزی شود که سلیقه موسیقی آن‌ها تنزل پیدا کند.

برنامه «صباهنگ» هر روز از شنبه تا چهارشنبه به تهیه‌کنندگی سیامک احمدی‌پور و اجرای فریبا باقری تقدیم مخاطبان رادیو صبا می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت رادیو صبا و بخش بگو مگو شنونده این گفتگو باشند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«شورای جدید صنفی نمایش» فعالیت رسمی خود را آغاز کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جلسه شورای صنفی نمایش با حضور همه نمایندگان صنوف و سازمان سینمایی برگزار و فعالیت آن آغاز شد.

به گزارش سینماپرس، جلسه شورای صنفی نمایش امروز یکشنبه ۲۹ خردادماه با حضور منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، حبیب ایل بیگی معاون ارزشیابی و نظارت، حبیب اسماعیلی نماینده انجمن پخش کنندگان، همایون اسعدیان نماینده کانون کارگردانان، مهدی صباغزاده نماینده علی البدل انجمن پخش کنندگان، محمد احمدی نماینده اتحادیه تهیه کنندگان، رضا زارعی نماینده علی البدل انجمن سینما داران، هاشم میرزاخانی مدیرعامل موسسه سینماشهر، سیدعلی طباطبائی نژاد نماینده انجمن سینما داران، رضا سعیدی پور نماینده انجمن سینما داران و روح اله سهرابی مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم در محل خانه سینما برگزار شد.

در این مراسم اعضای اصلی و علی البدل معرفی شده از سوی صنوف سینمایی توسط معاون ارزشیابی و نظارت سازمان معارفه شدند و سپس، ضمن معارفه اعضای جدید شورا و تقدیم احکام از سوی معاون ارزشیابی و نظارت، در زمینه شرایط امروز سینما و ضرورت های اکران و تهدیدات بالقوه و بالفعل پیش روی سینما گفتگو و تبادل نظر صورت گرفت.

همچنین، پس از ارائه نقطه نظرات نمایندگان سازمان سینمایی، نمایندگان صنوف نیز، نقطه نظرات و پیشنهادات خود در جهت بهبود جریان تولید و اکران فیلم ارائه دادند و مقرر شد جلسه فوق العاده شورای صنفی نمایش به منظور انتخاب دبیر شورا بررسی فیلم های متقاضی اکران روز سه شنبه تاریخ … در خانه سینما تشکیل شود.

بر پایه این گزارش، تعامل دو سویه و سازنده بین صنوف و سازمان سینمایی، حمایت ویژه سازمان از آثار اکران، عدالت محوری در تعیین فیلم ها و … از جمله مباحث مطرح شده در اولین جلسه شورای صنفی نمایش در دوره جدید بود.

لازم به ذکر است جلسه دوره جدید شورای صنفی نمایش به دلیل تاخیر در معرفی نمایندگان صنوف به تعویق افتاده بود که سرانجام امروز یکشنبه ۲۹ خردادماه ۱۴۰۱ با حضور همه اعضا در خانه سینما برگزار گردید. مضافا، اینکه در فقدان شورای صنفی نمایش، شورای راهبردی اکران بطور موقت تصمیم گیری در خصوص چینش اکران و معرفی فیلم ها را بر عهده داشت که با شکل گیری شورای صنفی، از این پس، به وظیفه و ماموریت اصلی خود (بررسی و ایجاد راهکارهای موثر در تامین نیازهای نمایش، پیشنهاد شیوه های حمایتی اکران فیلم های سینمایی، برنامه ریزی اکران فیلم های تولید شده دوران کرونا، تقویت و توسعه بازار داخلی سینمای ایران، صیانت از حقوق مخاطبان سینمای ایران، توجه به اولویت های فرضی کشور در برنامه ریزی و تدوین آئین نامه اکران و … خواهد پرداخت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برای نقش قاضی با ۱۰ قاضی قوه‌قضاییه دیدار و تلاش کردیم شخصیت یک قاضی ایده‌آل را بسازیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان سریال «آقای قاضی» گفت: ما پس از سه ماه حضور با تیم کارگردانی در دادگاه‌ها و مشاهده جلسه پرونده‌های مختلف و بازسازی همان صحنه‌ها جلوی دوربین سعی کردیم به واقعیت نزدیکتر شویم.

به گزارش سینماپرس، سجاد مهرگان در گفت‌وگو با میزان، پیرامون کارگردانی سریال تلویزیونی «آقای قاضی» گفت: آقای قاضی حاصل همکاری گروهی از فیلمنامه نویسان جوان است که در کنار یکدیگر تمامی اپیزودهای این سریال را به سرپرستی سیدمحمد حسینی به نگارش در آورده اند.

وی در همین رابطه ادامه داد: این سریال و مضمون آن حاصل تحقیق و پژوهش بسیار طولانی بر پرونده های قضایی و حقوقی بوده است، نزدیک به هفت ماه در پروسه پژوهش و تحقیق بودیم و در نهایت طی دو ماه فیلمبرداری این پروژه به پایان رسید.

مهرگان با اشاره به همکاری قوه قضاییه در تولید سریال «آقای قاضی» افزود: در این پروژه ۳۰۰ پرونده با همکاری قوه‌قضاییه معرفی شد که در این بین با همکاری بهنام مبصری سرپرست قضایی و مهدی رنجگری سرپرست حقوقی سریال از بین آن‌ها ۱۲۵ پرونده پس از هفت مرتبه اصلاح انتخاب شد.

کارگردان سریال «آقای قاضی» درباره ایده شکل گیری این سریال افزود: طرح این سریال در ژانر درام قضایی از خودم بود و خواستم در این رویکرد مردم در کنار سرگرمی و تماشا بتوانند شاهد لحظه‌های دراماتیک باشند و با مسائل قضایی آشنا شوند. هر روز مردم با مشکل‌های متفاوتی روبرو هستند و همچنان نمی‌دانند با این مسائل چگونه روبرو شوند.

مهرگان: آقای قاضی اتفاقی تازه در عرصه سریال سازی است

مهرگان ارائه تصویری واقعی از دادگاه را در سریال آقای قاضی مهم دانست و اضافه کرد: ما پس از سه ماه حضور با تیم کارگردانی در دادگاه‌ها و مشاهده جلسه پرونده‌های مختلف و بازسازی همان صحنه‌ها جلوی دوربین سعی کردیم به واقعیت نزدیکتر شویم. از حرکات دست شاکی پرونده گرفته تا دلایل و استدلال یک مجرم و نگاه‌های مردم عادی در دادگاه در ساخت این اثر به ما کمک کرد.

وی درباره انتخاب موضوعات دادگاهی در سریال «آقای قاضی» افزود: گزینه‌های زیادی داشتیم و از بین پرونده‌هایی که اتفاقا یکی از آن‌ها درباره قتل یک راننده تاکسی بود که در قسمت ۱۵ یا ۱۶ این سریال پخش می‌شود، می‌توانستیم اسم خوبی انتخاب کنیم، اما در نهایت طی جلسه با شورای برندینگ و استودیو سه در چهار تصمیم گرفتیم نام سریال را «آقای قاضی» بگذاریم، چون برای نقش قاضی با ۱۰ قاضی قوه‌قضاییه دیدار و تلاش کردیم شخصیت یک قاضی ایده‌آل را بسازیم.

مهرگان روایت «آقای قاضی» را اتفاقی تازه در تلویزیون خواند و خاطرنشان کرد: این نوع از سریال و داستنگویی برای اولین بار در تلویزیون ایران یعنی درام قضایی پخش می شود. از منظر روایت هم «آقای قاضی» ۸۴ قصه است که به سبک قصه‌گویی گفته ‌می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

داوران یک بخش جشنواره فیلم‌های ورزشی معرفی شدند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هیات داوران بخش فیلم داستانی بلند و کوتاه، تیزر و نماهنگ سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی ایران معرفی شدند.

به گزارش سینماپرس، با حکم سیدمجتبی علوی دبیر و عبدالحمید احمدی رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم های ورزشی ایران، احمد کاوری بازیگر و کارگردان، شاهد احمدلو بازیگر و کارگردان، پیمان یوسفی مجری، گزارشگر ورزشی و تهیه کننده تلویزیون، محمودرضا رضایی تهیه‌کننده، کارگردان و مدیر سابق امور رسانه‌ای تیم ملی فوتبال ایران و علیرضا مجمع منتقد سینما به عنوان اعضای هیات داوران سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی ایران در بخش فیلم داستانی بلند و کوتاه، تیزر و نماهنگ معرفی شدند.

بیش از ۵۰۰ اثر از ایران و ۶۸ کشور در بخش‌های مختلف به سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی ایران ارسال شده است.

همچنین در چند روز گذشته سیدغلامرضا موسوی، مهتاب کرامتی، حسین زندباف، جهانگیر کوثری، امیررضا خادم، پژمان بازغی و کامبیز دیرباز به عنوان اعضای هیات داوران سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی ایران در بخش فیلم‌های بلند سینمایی معرفی شده بودند.

جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی ایران نماینده انحصاری فدراسیون جهانی فیلم و تلویزیون ورزشی Ficts است که به منظور رقابت بین فیلمسازان، برنامه‌سازان، کشف استعدادهای جوان و معرفی چهره‌های خلاق برگزار می‌شود.

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی ایران و پنجمین جشنواره بین‌المللی عکس ورزشی ایران با حمایت کمیته ملی المپیک و پارالمپیک، فدراسیون ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی، وزارت ورزش و جوانان، سازمان صدا و سیما و سازمان سینمایی وزارت ارشاد در بخش خصوصی و به همت موسسه فرهنگی هنری خانه هنر خیام اواخر تیرماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فراخوان مسابقه مطبوعاتی سالیانه انجمن منتقدان تئاتر تمدید شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهلت ارسال آثار به بیست و یکمین مسابقه مطبوعاتی سالیانه انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران تئاتر، تا شنبه ۱۱ تیر تمدید شد.

به گزارش سینماپرس، مهلت فراخوان بیست و یکمین مسابقه مطبوعاتی سالیانه انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران تئاتر، تا پایان وقت اداری شنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۱ تمدید شد.

علاقه مندان و فعالان عرصه مطبوعات، سایت‌ها و خبرگزاری‌ها در حوزه تئاتر می‌توانند همچون دوره‌های پیشین، آثار خود، را در بخش‌های گزارش، گفتگو، یادداشت، نقد، مقاله، ترجمه و عکس به نشانی پستی این انجمن: تهران، صندوق پستی ۱۶۴- ۱۵۶۱۵ (محمدرسول صادقی) ارسال کنند.

از متقاضیان شرکت در این مسابقه تقاضا می‌شود که ابتدا فرم مربوطه را تکمیل و سپس با پیوست کردن آثار خود، داخل یک پاکت و با درج مشخصات فردی، نشانی کامل محل سکونت و تلفن‌های ثابت و همراه بر روی آن، برای این انجمن ارسال کنند. لازم به ذکر است آثار متقاضیانی که فرم شرکت در مسابقه را پر نکرده باشند از فرایند مسابقه کنار گذاشته می شوند.

توجه به چند نکته درباره مقررات این مسابقه ضروری است:

۱) چارچوب این مسابقه صرفاً تئاتر است؛ بنابراین متقاضیان از ارسال آثار نوشتاری خود در دیگر عرصه‌های هنری پرهیز کنند.

۲) مطالب ارسال‌ شده از سوی فعالان رسانه‌ای که در سایت‌ها و خبرگزاری‌ها مشغول به کار هستند باید حتماً به امضا و تایید سردبیر یا دبیرگروه فرهنگی و هنری رسیده و سند آن نیز به مطالب ارسالی ضمیمه شود.

۳) مهلت ارسال آثار متقاضیان تا پایان وقت اداری شنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۱ است.

۴) آثار متقاضی شرکت در این مسابقه حتماً باید در طول سال ۱۴۰۰ منتشر و نام نویسنده آن درج شده باشد.

۵) آثاری که فاقد نام و یا دارای نامِ مستعار باشند، مورد قبول این انجمن نیست.

۶) حداکثر ارائه اثر متقاضیان شرکت در مسابقه، در هر بخش، تنها سه اثر و به انتخاب متقاضی خواهد بود؛ بدیهی است در صورت ارائه آثار بیش از تعداد درخواستی، این حق برای دبیرخانه انجمن محفوظ است که به دلخواه دست به حذف آثار ارسالی بزند.

۷) دبیرخانه این انجمن تنها اصل یا کپی با کیفیت مطلوب مطالب را در قطع A۴ یا A۳ خواهد پذیرفت؛ بر همین اساس متقاضیان از ارسال نسخه کامل نشریات و صفحات اضافی خودداری فرمایند.

۸) مطالب ارسالی متقاضیان به هیچ ‌وجه باز پس داده نخواهد شد.

۹) انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران تئاتر هیچ گونه مسئولیتی در قبال مالکیت حقوقی آثار ارسالی ندارد و مسئولیت آن به عهده متقاضیان شرکت در مسابقه خواهد بود.

۱۰) عکاسان محترم نیازی به پر کردن فرم مسابقه که در پایان فراخوان آمده است، ندارند و تنها کافی است آثار خود را به دلخواه (رنگی یا سیاه و سفید) و در قطع ۱۸× ۱۳ (چاپ‌شده) به دبیرخانه انجمن ارسال کنند. تقاضا می‌شود متقاضیان شرکت در بخش عکس از پشت‌نویسی و ذکر نام خود در پشت عکس‌ها خودداری کرده و ‌توجه داشته باشند که عکس‌های ارسالی آنها باید بر اساس کاربردهای رسانه‌ای بوده و حتماً از اجراها و نمایش‌های روی صحنه رفته در طول سال ۱۴۰۰ باشد؛ بدیهی است ارسال آثار از طریق پست الکترونیک (ایمیل) یا لوح فشره (CD) و یا فایل (فِلَش) مورد قبول نیست و تعداد عکس‌های ارسالی نیز نباید از چهار قطعه تجاوز ‌کند. همچنین عکس‌های ترمیم شده و یا فتوشاپی مورد قبول دبیرخانه این مسابقه نیست.

قابل ذکر است که در این مسابقه عکس‌های ارسالی، علاوه بر وجوه زیبایی‌شناسی هنر عکاسی و ارتباط آن با هنر تئاتر، از منظر کاربردهای رسانه‌ای و مطبوعاتی قضاوت خواهند شد.

۱۱) متقاضیان علاوه بر پر کردن فرم شرکت در مسابقه، باید حتما با الصاق برگه تعیین گرایش، دبیرخانه انجمن را در تقسیم صحیح مطالب یاری کنند؛ به طور مثال اگر اثری متقاضی حضور در بخش نقد است، بر روی برگه الصاقی کلمه نقد درج شود؛ بدیهی است در صورت عدم رعایت این بند، دبیرخانه انجمن مجاز به تفکیک آثار در گرایش های مختلف است و اعتراض وارد نیست.

۱۲) در بخش ترجمه آثاری مورد قبول است که در رسانه های مکتوب یا مجازی با نام صاحب اثر منتشر شده باشد.

۱۳) اصل مطالبی که در بخش ترجمه شرکت می‌کنند حتماً باید به پیوست مطلب اصلی که ترجمه از روی آن صورت گرفته، ارائه شود. (منظور ارائه متن ترجمه شده یا فارسی همراه با متن اصلی یا انگلیسی است.)

۱۴) حضور حداقل ۶ اثر و یا شرکت کننده، حداقلِ مورد قبول آثار برای آغاز رقابت در هر بخش محسوب می‌شود. به طور مثال برای آغاز فرایند رقابت در بخش یادداشت، حضور ۶ اثر یا ۶ متقاضی، رقابت را شکل می‌دهد.

۱۵) در بخش گفتگو، مصاحبه‌های خبری مورد قبول نیست؛ در این مسابقه منظور از گفتگو، شکل گیری فرآیند پرسش و پاسخ توسط مصاحبه‌ کننده و مصاحبه شونده است.

۱۶) بخش مقاله شامل مطالبی است که جنبه ژورنالیستی، علمی، پژوهشی، تحقیقی و تحلیلی در حوزه تئاتر داشته باشد.

۱۷) عملکرد فعالان رسانه در دو حوزه رسانه‌های دیداری و شنیداری(رادیو و تلویزیون) و نیز عملکرد ناشران فعال در حوزه تئاتر، براساس بررسی عملکرد کمی و کیفی ایشان طی سال ۱۴۰۰، توسط هیات مدیره انجمن صورت خواهد گرفت.

۱۸) انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران تئاتر امسال نیز همچون سال گذشته، با نیت حمایت از فعالیت های پژوهشی درحوزه تئاتر، پژوهش و یا پژوهشگر ممتاز سال ۱۴۰۰ را از طریق رصد هیأت مدیره انجمن انتخاب و در مراسم سالانه انجمن مورد تقدیر قرار خواهد داد.

۱۹) اعلام نتایج قطعی این مسابقه، پس از انجام فرایند داوری و همزمان با مراسم سالیانه انجمن خواهد بود.

۲۰) علاقه‌مندان به منظور کسب اطلاع بیشتر می‌توانند در روزها و ساعات اداری با شماره تلفن‌ ۰۹۳۷۳۸۰۵۳۹۰ (زهره فضلی) تماس بگیرند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ویژه برنامه «معلی»روی آنتن شبکه سه می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ویژه برنامه‌ «معلی» به تهیه کنندگی سعید ستودگان در ماه محرم و صفر از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

به گزارش سینماپرس، سعید ستودگان تهیه کننده ویژه برنامه محرم و صفر شبکه سه سیما که با نام «معلی» روی آنتن این شبکه خواهد رفت، معرفی شد و درباره این ویژه برنامه مناسبتی عنوان کرد: ویژه برنامه متفاوتی را در ماه‌ های محرم و صفر سال ۱۴۰۱ روی آنتن شبکه سه سیما خواهیم برد و ویژه برنامه‌ «معلی» با قاب‌هایی از آیین‌های عاشورایی و عزاداری نواحی و اقوام استان‌های مختلف کشور برای امام حسین (ع) خواهد بود.

وی ادامه داد: در این ویژه برنامه، عزاداری های نواحی، استان‌ها، اقوام و گویش‌های مختلف ایرانی و همچنین جهان اسلام به تصویر کشیده می‌شود.

تهیه کننده برنامه «معلی» تصریح کرد: این برنامه با حضور مداحان شاخص و پیشکسوتان و خادمان هیات‌های مذهبی کشور تولید می‌شود.

ستودگان با اشار به اینکه «معلی» برنامه استعدادیابی در حوزه مداحی نیست، بیان کرد: برخی ممکن است گمان کنند که این برنامه یک برنامه استعدادیابی در حوزه مداحی است که در پاسخ باید گفت که هیچگونه رقابتی در این برنامه بین شرکت کنندگان وجود ندارد و صرفا برای عرض ارادت به مقام امام حسین (ع) تولید می‌شود.

ستودگان در پایان عنوان کرد: نام «معلی» به معنی برافشته و بلند مرتبه برای این برنامه در نظر گرفته شده است که یادآور عتبات عالیات کربلا به عنوان میعادگاه عاشقان و دلدادگان حسینی است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیام مدیرکل هنرهای نمایشی به جشنواره تئاتر کودک و نوجوان – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه برگزاری بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان پیامی را صادر کرد.

به گزارش سینماپرس، کاظم نظری مدیر کل هنرهای نمایشی در پیامی به بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان نوشت:

«برای تئاتر در دیدگاه ها و رویکردهای گوناگون، کارکردهای بسیار متنوع ومتفاوتی عنوان شده است و در ساحت های متفاوت کارویژه های مختلفی برای این هنر تعریف و تصور شده است.

در ارتباط با کودکان ونوجوانان علاوه بر کارکردهای معمول و متداول تئاتر، به نوعی رویکردهای آموزشی و تربیتی شکل برجسته‌تری به خود گرفته و بیشتر مد نظر اصحاب تئاتر، مخاطبان و جامعه علمی اعم از روان شناسان، جامعه شناسان و پژوهشگران حوزه های تربیتی و نیز خانواده‌ها قرار می‌گیرد.

پرداختن به این جنبه از کارکردهای تئاتر، مستلزم شناختی همه جانبه از کودک ونوجوان و جهان گسترده و خاص اوست. شناختی مشتمل بر شاخه های مختلفی از روان شناسی، علوم تربیتی، علوم انسانی، جامعه شناسی در کنار تسلطی کامل و اشرافی عمیق به شیوه های اجرایی وتکنیکی تئاتر.

این کوتاه، نشانگر اهمیت بسیار ویژه فعالیت در تئاتر کودک و نوجوان در هر شاخه و سمت و منسبی است.

جشنواره بین المللی تئاتر کودک ونوجوان در حد توان خود به دنبال ایجاد شرایط بهتر از جنبه های گوناگون آموزشی، تربیتی، امید افزایی و کارآمدی برای فرزندان ایران با تکیه بر فرهنگ اصیل، غنی و متنوع ایرانی، اسلامی است. بی شک این مهم نیازمند همتی والا و تلاشی سترگ در تمام سطوح سیاستگذاری، مدیریتی واجرایی است. چرا که نسل فردای جامعه و تاثیرگذاران و سازندگان آینده ایران عزیز را کودکان و نوجوانان امروز تشکیل میدهند و یکی از رسالت های برجسته حوزه فرهنگ و هنر، برنامه ریزی و فعالیت کارشناسانه و مثمر ثمر در این حوزه است.

با آرزوی پیروزی و سربلندی برای تمام هنرمندان، گروه های نمایشی، همکاران و برگزار کنندگان این رویداد بزرگ هنری، امیدوارم بیست و هفتمین گام این مسیر خطیر، ما را و تئاتر کودک‌ و نوجوان را به اهداف و چشم اندازهای کلان این جشنواره نزدیک تر نماید.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تا امروز هیچ گزارش مشخص و اطلاع‌رسانی دقیقی درباره عملکرد دبیرخانه چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر را شاهد نیستیم/خبرها از فعالیت دبیر جشنواره در زمینه تولید سریال حکایت دارند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سعید الهی تأکید کرد: با توجه به تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اقدام سریع رییس سازمان سینمایی در انتصاب زودهنگام دبیر جشنواره فیلم فجر امسال، باید منتظر اطلاع‌رسانی از دستاوردهای این اقدام بود.

به گزارش سینماپرس، هفدهم فروردین ماه سال جاری مجتبی امینی (تهیه‌کننده سینما و تلویزیون) که ساخت آثاری چون «آفریقا»، «بدون مرز»، «چراغ‌های ناتمام»، سریال «گاندو» و برنامه تلویزیونی «چهل‌چراغ» و «هفت» را در کارنامه خود دارد، با حکمی از سوی محمد خزاعی (رئیس سازمان سینمایی)، به عنوان دبیر چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر انتخاب شد. این انتخاب بسیار مورد توجه اهالی سینما و رسانه قرار گرفت و نظرات ضد و نقیض بسیاری درباره آن مطرح شد.

به هر شکل امینی که علاوه بر تولید برنامه و سریال‌های تلویزیونی، تجربه برگزاری سه دوره جشنواره فیلم کوتاه سما و دو دوره جشنواره چهل چراغ را در کارنامه خود دارد، برگزاری چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر را عهده‌دار است و قطعاً این انتخاب زودهنگام باتوجه به ادغام دو بخش ملی و جهانی جشنواره فیلم فجر، انتظاراتی چون آسیب‌شناسی دقیق دوره‌های پیشین و آغاز به کار زودهنگام دبیرخانه جشنواره فجر را به وجود می‌آورد که البته تا امروز هیچ گزارش مشخص و اطلاع‌رسانی دقیقی درباره عملکرد دبیرخانه چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر را شاهد نیستیم و حتی خبرها از فعالیت دبیر جشنواره در زمینه تولید سریال حکایت دارند.

سعید الهی (کارشناس فرهنگ و رسانه) درباره انتخاب زودهنگام دبیر چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر، اظهار داشت: این اقدام دکتر اسماعیلی و جناب خزاعی، در ادوار جشنواره فیلم فجر طی چهل سال گذشته بی‌سابقه بوده و برخلاف شعارهای داده شده، برای نخستین بار با تاکید بر استمرار فعالیت دبیرخانه جشنواره وجه عملی به خود گرفت.

وی افزود: انتصاب دبیر از فروردین ماه که می‌توانست مانند دوره‌های پیشین با چند ماه تاخیر انجام گیرد، بی‌تردید حاوی نکته مهمی است و آن اعطای فرصت کافی برای طراحی برنامه‌های جدید و غنای بیشتر مهمترین رویداد سینمایی کشور است.

الهی با اشاره به ضرورت اطلاع‌رسانی ستاد جشنواره از اقدامات خود در همین دو ماه گذشته اظهار داشت: ماموریت یک جشنواره ایجاد نشاط فرهنگی در سطح جامعه است که ایجاد موج رسانه‌ای به دلایل مختلف از آن جمله است تا علاقمندان در جریان امور جشنواره قرار گیرند.

وی در عین حال ابراز امیدواری کرد مجتبی امینی (دبیر جشنواره فیلم فجر دوره چهل و یکم) با توجه به ادغام مجدد وجوه ملی و جهانی این رویداد، نسبت به تدوین برنامه‌های جدید در عرصه بین‌المللی متناسب با رویکرد دولت سیزدهم، رفع اشکالات اجرایی و طراحی برنامه‌های متنوع و جذاب برای رونق بیشتر این‌جشنواره اقدام کند.

این تهیه‌کننده خاطرنشان کرد: جشنواره فیلم فجر سال ۱۴۰۱ باید با توجه به انتصاب دبیر جدید از پی جشنواره قبل، تفاوت‌های آشکار و واضحی را از خود بروز دهد که نمونه روشن آن می‌تواند تشکیل شورای سیاستگذاری و اتخاذ تصمیمات مهم برای تغییر و اصلاح و بهینه‌سازی امور این حرکت سینمایی باشد.

الهی با اشاره به وعده‌هایی که در زمینه تاثیرات استقرار دبیرخانه ثابت برای جشنواره فیلم فجر از سوی مسئولان امر در طول سالهای متمادی ذکر شده بود، گفت: فعالان و اهالی سینما باید تاثیرات این امر را در ارتقای یک جشنواره صاحب نام حس کنند وگرنه غیر از افزایش برخی هزینه‌های جاری ممکن است نقشی در رشد و توسعه جشنواره فیلم فجر نداشته باشد.

وی ادامه داد: جشنواره فیلم فجر بعد از چهل سال باید از بلاتکلیفی خارج شده و بر روی ریل اصلی خود به معنای یک رویداد جریان ساز قرار گیرد. لذا فعالیت زودتر از موعد دبیر و ستاد جشنواره باید بستر این کار را فراهم کند.

الهی در پایان تصریح کرد: در حالیکه جشنواره‌های جهانی با نمایش برخی آثار ضد ایرانی و ضد دینی در مسیر اهداف پشت پرده خود حرکت می‌کنند، طبیعی است که انتظارات ما از جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در سطح وسیع‌تری مطرح شود و ستاد جشنواره نیز با رویکرد عمیق‌تر و اندیشمندانه‌تر فعالیت خود را هر چه زودتر آغاز کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شنیدن یک روایت عاشقانه غمگین آغاز شد/ تلاش برای احترام به مخاطب


آلبوم «صدایم کن» به آهنگسازی و خوانندگی عباس آزاد و تنظیم ارکستراسیون آرمین مرشد با برگزاری یک مراسم رونمایی در خانه موزه بتهوون در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم سیاه وضد قصاص «قصیده گاو سپید» به اسپانیا رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «قصیده گاو سفید» به کارگردانی بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم در سینماهای اسپانیا اکران می‌شود.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «قصیده گاو سفید» به کارگردانی بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم و تهیه کنندگی غلامرضا موسوی از دهم ژوئن اکران سراسری خود را در سینماهای اسپانیا آغاز کرده است.

شرکت سرستی فیلم (SURSTEY FILM) پخش سراسری «قصیده گاو سفید» را در کشور اسپانیا به عهده دارد و هم زمان اکران این فیلم را در ۴۰ سینمای اسپانیا آغاز کرده است.

فیلم «قصیده گاو سفید» که در ایران امکان نمایش عمومی نداشته، پیش از این اکران موفقی را در کشورهای فرانسه، هلند، بلژیک، سوئد، ژاپن، پرتغال، جمهوری چک، لهستان، یونان، اسلواکی، صربستان و کرواسی پشت سر گذاشته است. کشورهایی چون چین، دانمارک، برزیل، فنلاند، نروژ، ترکیه و بسیاری کشورهای دیگر اروپایی، آسیایی و آمریکای جنوبی نیز به تدریج میزبان این فیلم در سینماهایشان خواهند بود و تا به این لحظه بیش از سی کشور جهان قرارداد اکران سراسری فیلم را با پخش‌کننده فرانسوی به امضا رسانده‌اند.

نخستین نمایش جهانی فیلم «قصیده گاو سفید» در بخش مسابقه اصلی جشنواره برلین بود و این فیلم موفق به دریافت جایزه تماشاگران از این جشنواره معتبر شد. این فیلم تاکنون در بیش از چهل جشنواره بین‌المللی حضور داشته و جوایزی چون بهترین کارگردانی جشنواره وایادولید اسپانیا، تقدیر ویژه هیات داوران جشنواره زوریخ سوئیس، بهترین فیلم جشنواره فریشتاد اتریش و بهترین فیلم داوران آکادمیک جشنواره جنایت و مکافات استانبول را نیز در کارنامه خود دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع