X

بایگانی تیر 5, 1401

دفتر سینمایی

سومین هیات انتخاب جشنواره فیلم شهر معرفی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اعضای هیات انتخاب بخش «اقلام تبلیغات سینمای ایران و آفرینش‌های هنری شهری» هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر معرفی شدند.

به گزارش سینماپرس، هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر در بخش‌های مسابقه پویانمایی، سریال‌های تلویزیونی و نمایش خانگی، سینمای ایران، محله و اقلام تبلیغات سینمای ایران و آفرینش‌های هنری شهری، مستند و فیلم‌های داستانی کوتاه و نیمه‌بلند برگزار خواهد شد.

عبدالحمید قدیریان، کامبیز صبری، آرش رصافی، علی حیاتی و محمد بدرلو انتخاب آثار در قالب عکس، پوستر، آنونس و تیزر فیلم، بیلبورد و المان‌های شهری را در این جشنواره برعهده دارند.

هیات انتخاب اقلام تبلیغات سینمای ایران و آفرینش های هنری شهری

عبدالحمید قدیریان متولد ۱۳۳۹ فارغ‌التحصیل رشته نقاشی در مقطع کارشناسی ارشد بوده و دارای گواهی درجه یک هنری در رشته طراحی صحنه و لباس از وزارت ارشاد اسلامی است. او از سال ۱۳۶۰ به عنوان نقاش فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کرد. وی همچنین در سال ۱۳۶۵ فعالیت در سینما را با فیلم سینمایی «گذرگاه» به عنوان چهره‌پرداز شروع کرد.

قدیریان در سال ۱۳۶۶ با فیلم سینمایی «هراس» در عرصه طراحی صحنه و لباس مشغول به کار شد و آثار متعددی را تا به امروز طراحی کرده و در جشنواره‌های سینمایی و هنری از او تقدیر شده است.

کامبیز صبری متولد ۱۳۴۶ کارشناسی ارشد گرافیک و مدرس دانشگاه است. وی تاکنون نمایشگاه‌های گروهی و انفرادی متعددی در گالری‌ها و موزه های مدرن داخل و خارج از کشور داشته است. همچنین جوایز متعددی از جمله سومین بینال و دومین سمپوزیوم مجسمه‌سازی ایران و جایزه بین‌المللی اسکای واردز در سال ۲۰۱۱ را کسب نموده است.

آثار وی تحسین شده در بینال ششم مجسمه‌سازی ایران و منتخب بینال مجسمه‌سازی ۲۰۰۷ تویومورا ژاپن و بینال ۲۰۱۲ بنگلادش و بینال ۲۰۱۳ فلورانس است. صبری در بسیاری از رویدادهای هنری کشور نظیر بینال‌ها و سمپوزیوم‌های مجسمه‌سازی و نمایشگاه‌های دوره‌ای هنر، به عنوان داور و سیاستگذار حضور داشته است.

آرش رصافی متولد ۱۳۵۰ کارگردان و تدوین‌گر است. وی فارغ‌التحصیل کارشناسی کارگردانی و کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی است. رصافی مؤلف کتاب «رباعی سینما»، عضو هیات موسس آکادمی فیلم کوتاه ایران، مدیر عامل شرکت فیلمسازی بهنام فیلم، عضو هیات مدیره انجمن فیلم کوتاه ایران بوده و در حال حاضر معاون تولید و پشتیبانی انجمن سینمای جوانان ایران است.

ساخت فیلم‌های «غبار»، «ورطه»، «تولد یک فیلمساز»، «مرگ یک مترسک»، «دروغ»، «مرآت» «تلفن»، «زمین»، «کانی‌کاو»، «پرده سفید» و تدوین و تصویربرداری بیش از ۵۰ فیلم کوتاه؛ مستند و داستانی را در کارنامه دارد.

محمد بدرلو متولد ۱۳۷۰، فارغ‌التحصیل رشته کامپیوتر، در زمینه عکاسی سینما و تصویربرداری فعالیت می‌کند. عکاسی فیلم‌های سینمایی «بی‌رویا»، «تا ابد»، «زالاوا»، «روز صفر»، «سه کام حبس»، «سرخ پوست»، «تنگه ابوقریب»، «هتریک»، «خشم و هیاهو» و… را در کارنامه خود دارد.

او سال گذشته برنده تندیس عکاس سال سینمای ایران شد.

علی حیاتی متولد ۱۳۵۷، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارتباط تصویری از دانشگاه هنر تهران است. او موسس و مدیر کارگاه طراحی «سه در چهار»، مدیر هنری و خلاقیت موسسه «موکب آرت» بوده و برنده جایزه دوسالانه پوستر جهان اسلام در سال ۸۸، نامزد دریافت سیمرغ بلورین در بخش پوستر فیلم در سال ۹۶ است.

هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر به دبیری مجید اکبرشاهی تابستان سال جاری در تهران برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازدید رئیس صدا و سیما از پشت صحنه سریال ده‌نمکی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس سازمان صدا و سیما در بازدید از پشت صحنه سریال «آزادی مشروط» در جریان مراحل مختلف تولید این سریال قرار گرفت.

به گزارش سینماپرس، سریال «آزادی مشروط» به کارگردانی مسعود ده نمکی این روزها در زندان قصر در حال تصویربرداری است و داستانش روایت تلاش‌های کادر درمان، پرستاران و فعالیت گروه‌های جهادی در مقابله با کرونا در قالب طنز است.

پیمان جبلی در این بازدید گفت: مجموعه تلویزیونی «آزادی مشروط» یادآور کوشش‌ها و بردباری‌های روزهای سخت کروناست و نشان دادن و ثبت هنرمندانه همدلی مردم، و تلاش کادر درمان و مجاهدت نیروهای جهادی در این دو سال برای رسانه ملی اهمیت بسیاری دارد.

رئیس رسانه ملی همبستگی و همدلی در مواقع بحران را از ویژگی‌های منحصر به فرد ملت ایران توصیف کرد و گفت: این مجموعه در حافظه تاریخی ملت ایران ثبت خواهد شد.

جبلی با یادآوری فراز و نشیب‌های مقاومت دو ساله مردم در برابر کرونا اظهار کرد: مردم همواره دوست دارند خاطرات تلخ و شیرین‌شان را در رسانه ببینند. آن‌ها روزهای سختی را در دوران کرونا پشت سر گذاشتند و نگاه به گذشته و صبر و مقاومتی که برای پایان دادن به آن روزهای سخت به خرج دادند، برایشان اهمیت دارد.

رییس صداوسیما ادامه داد: کرونا اتفاق دردناکی بود که تا چند دهه بعد هم می‌شود از زوایای مختلف و در گونه‌های متفاوت درباره آن فیلم و سریال ساخت. شما در این مجموعه سعی کرده‌اید نگاهی طنزآمیز به کرونا داشته باشید و مطمئنم که مخاطب هم از آن استقبال می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: دشمنان در حوزه‌های مختلف به ویژه حوزه فرهنگ، ذهن و زیست جوانان را هدف گرفته و ما خود را مسئول آینده جوانان می‌دانیم و برایشان روی آنتن برنامه‌ریزی می‌کنیم.

رئیس رسانه ملی ضمن قدردانی از مسعود ده‌نمکی، گروه تولید و هنرمندان این سریال تصریح کرد: با تمام توان از گروه سازنده سریال حمایت می‌کنیم و امیدواریم این گروه بتواند طبق زمان‌بندی پیش‌بینی‌شده کار را به سرانجام رساند.

۲۰۰ هنرمند در ۱۰۰ لوکیشن

مسعود ده‌نمکی هم در این مراسم گفت: سریال‌سازی اصول مشخصی دارد و باید بر اساس زمان مقرر شده کار را به آنتن برسانیم. این اثر با حضور ۲۰۰ هنرمند و بیش از ۱۰۰ لوکیشن زمان زیادی را از آن خود کرده‌است.

وی ادامه داد: ما تلاش کردیم از زاویه‌ای تازه به موضوع کرونا در کشور بپردازیم. رنگ و لعاب قصه و کار برای مخاطبان متفاوت است. زیرا سعی کرده‌ایم یک قصه روان و جذاب را جلوی دوربین ببریم.

ده نمکی یادآور شد: با توجه به این‌که کرونا، موضوعی خاص و مهم در دوسال گذشته بود، همین باعث شد فضای متفاوتی را با تکیه بر طنز خلق کنیم. به همین دلیل پیش‌بینی من این است که بتوانیم سریالی خاطره‌انگیز برای مردم به تصویر بکشیم.

این کارگردان تصریح کرد: روزهای کرونا به اندازه کافی تلخ و گزنده بود و ما نمی‌خواستیم کام مردم را تلخ کنیم. به همین دلیل به سراغ مصائب و شیرینی‌های این دوران رفتیم و از زبان طنز بهره بردیم.

نقش خوب، دلیل بازی‌ام شد

علیرضا استادی بازیگر سریال در ادامه گفت: وقتی نقشی خوب نوشته شده و شخصیت‌پردازی‌ها منسجم باشد، حتماً برای بازی می‌پذیرم. این اتفاق هم برای این سریال رخ داد و می‌توانم بگویم نقش را دوست داشتم و به همین دلیل آن را پذیرفتم. من پیش از این هم با آقای ده‌نمکی در سریال «دادستان» بازی کرده‌بودم و با شناختی که از او داشتم وقتی پیشنهاد بازی در این سریال را داد بدون تردید آن را پذیرفتم.

مردم به خنده نیاز دارند

شهین تسلیمی یکی از بازیگران سریال «آزادی مشروط» درباره بازی در این سریال بیان کرد: مردم این روزها با توجه به شرایط سخت اقتصادی، به خنده و سرگرمی نیاز دارند و از آثار کمدی، هم استقبال می‌کنند. بسیاری از تهیه‌کنندگان و کارگردانان هم در سال‌های اخیر به طرف ساخت فیلم‌ها و سریال‌های کمدی رفته‌اند. این سریال هم با همین حال و هوا ساخته شده‌است و من هم دوست داشتم در این کار باشم.

مردم را می‌خندانیم

علیرضا جاویدنیا هنرمند رادیو که در این سریال نقش صاحب نمایشگاه ماشین را بازی می‌کند درباره این سریال اظهار کرد: این سریال به روزهای کرونا که تلخ و گزنده بود، اشاره می‌کند و می‌خواهد خاطرات تلخ آن روزها را به کام مردم شیرین کند. به همین دلیل از زبان طنز بهره برده‌است.

«آزادی مشروط» سریال تلویزیونی در ۳۰ قسمت یکی از تولیدات جدید مرکز سیمافیلم است که به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مسعود ده‌نمکی ساخته می‌شود و نگارش فیلمنامه آن بر عهده کریم خودسیانی و شهاب عباسی بوده است. قصه سریال «آزادی مشروط» درباره سه زندانی است. آنها به دلیل جرمی‌که مرتکب شده‌اند، در زندان به‌سر می‌برند اما ورود کرونا باعث شده تا آنها آزادی مشروط را تجربه نمایند و بتوانند با خدمت کردن، بخشی از دوره محکومیت خودشان را جبران کنند. در این سریال، بازیگرانی همچون مهران رجبی، پرویز فلاحی‌پور، محمود مقامی، عباس محبی، سیدمهرداد ضیایی، رامین راستاد، علیرضا استادی، افشین سنگ‌چاپ، بهنوش بختیاری، شهین تسلیمی، مریم کاویانی، علیرضا مسعودی، پوراندخت مهیمن، محمدرضا رهبری، شهاب عباسی، هلیا امامی و کاوه سماک‌باشی حضور دارند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برنامه‌های شبکه نسیم تابستانی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه آیتمی «صعود» به تهیه کنندگی، کارگردانی و اجرای پرهام عمرانی به‌زودی در ۵۲ قسمت از شبکه نسیم پخش می‌شود.

به گزارش سینماپرس، شبکه نسیم با شروع فصل تابستان برنامه‌های جدیدی را در کنداکتور تابستانه خود جانمایی کرده است.

برنامه‌های تازه «جواهر سرخ»، «طنزستان» و ادامه پخش «دورهمی»، «خندوانه»، «شوتبال»، «تهمتن»، «کارستون»، «شکرستان» و سریال «سه دونگ سه دونگ»، «نسیم آوا» و همچنین مجموعه «دست به نقد» نیز از جمله برنامه‌هایی هستند که مهمان مخاطبان خود در شبکه نسیم در فصل تابستان خواهند بود.

در این میان دو برنامه آیتمی هم از شبکه نسیم پخش خواهد شد که از یکی از آن‌ها تاکنون ۹ قسمت روی آنتن شبکه نسیم رفته است و یکی دیگر آز این دو برنامه هم مراحل پیش تولید خود را پست سر می‌گذارد.

دو برنامه آیتمی «نسیما» و «صعود» که به تهیه کنندگی و کارگردانی پرهام عمرانی تهیه و تولید می‌شود، دو برنامه‌ای هستند که به تازگی تولید و پخش آن‌ها در شبکه نسیم تایید شده است و برنامه «نسیما» که یک دوربین مخفی تلویزیونی است، تاکنون ۹ قمت ۱۰ دقیقه‌ای را با موضوعات مختلف راهی آنتن شبکه نسیم کرده و قرار است هر هفته با دو قسمت همراه مخاطبان این شبکه تلویزیونی باشد.

برنامه «صعود» هم که آخرین برنامه مصوب شده در سال ۱۴۰۰ برای شبکه نسیم است، در حال حاضر در توچال یکی از مجموعه‌های تفریحی شهر تهران مراحل پیش تولید خود را سپری می‌کند و قرار است در ۵۲ قسمت ۳ دقیقه‌ای و با اجرای پرهام عمرانی که کارگردانی و تهیه کنندگی آن را هم برعهده دارد، به بررسی و معرفی موفقیت‌های ایران در حوزه‌های مختلف علمی، فرهنگی، هنری، سیاسی، اجتماعی و ورزشی بپردازد.

«صعود» می‌خواهد به زبان ساده پیشرفت‌های کشورمان ایران را در یکی از کابین‌های تله‌کابین توچال بررسی کند و درباره آن‌ها با مخاطبان شبکه نسیم گفتگو کند.

پخش این برنامه آیتمی به زودی از شبکه نسیم آغاز خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رویای همزیستی انسان و طبیعت به نقاشی تبدیل شد


نمایشگاه آثار نقاشی مسعود مولایی با موضوع انسان و طبیعت بیجان در فرهنگسرای نیاوران رونمایی می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

احمدلو: از بنیاد سینمایی فارابی تنها لوگو و عنوانش باقی مانده است/ با وعده و شعار اتفاقی رخ نمی دهد، منتظر اقدام عملی برای ایجاد تحول در سینما هستیم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شاهد احمدلو بازیگر و کارگردان سینما در خصوص استمرار مسیر انفعال در بنیاد سینمایی فارابی و عدم هرگونه حرکت مثبت این نهاد در راستای تقویت سینمای کشور گفت: از بنیاد سینمایی فارابی تنها لوگو و عنوانش باقی مانده و این نهاد نمور و خاک گرفته شده است این اتفاق در حالی است که روزگاری این بنیاد سینمایی مهمترین نهاد در راستای تقویت سینمای کشور، حمایت از سینماگران و اشاعه فرهنگ ملی ما به دنیا بود.

کارگردان فیلم های سینمایی «اگه میتونی منو بگیر» و «چند میگیری گریه کنی؟» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه حال قاطبه اهالی سینما خوب نیست؛ مدت ها است سایه ای از یأس، نگرانی و ناامیدی، خاکستری بودن و محو بودن گام های آتی پیش روی مان است و نمی توانیم متصور پیشرفت باشیم. هیچ نقطه شفافی در سینما نیست و اهالی فرهنگ و هنر به خصوص سینماگران حال و روز خوشی ندارند.

وی ادامه داد: مدیران سازمان سینمایی و نهادهای تابعه این سازمان به ویژه مسئولان بنیاد سینمایی فارابی باید بدانند با وعده و شعار اتفاقی رخ نمی دهد، منتظر اقدام عملی برای ایجاد تحول در سینما هستیم! مسئولان باید آگاه باشند که با حرف های شان نمی توانند سیاهی را روشن کنند. آن ها باید اقدام عاجل و عملی در راستای ایجاد تحول سینما داشته باشند.

احمدلو یکی از مهمترین معضلات سینما را فقدان برنامه ریزی و تصمیم گیری های کلان برشمرد و در این باره اظهار داشت: دوره ای مقصر مشکلات سینما و انفعال نهادهایی چون بنیاد سینمایی فارابی به گردن کرونا افتاده بود هرچند که کرونا بی تأثیر نبود اما نکته قابل تأمل آنجا است که مدیران سینماگران را به ۳ دسته خودی و ناخودی و نخودی تقسیم کرده اند و تنها به خودی های شان بها می دهند.

این سینماگر متذکر شد: این رفتار در حالی است که ما با مشکلات متعدد در حال دست و پنجه نرم کردن هستیم؛ ما در حال فرو رفتن در یک باتلاق تاریکیم که نمی دانیم نهایتاً سرنوشت مان چه خواهد شد.

بازیگر فیلم های سینمایی «سیاه باز» و «اکباتان» یادآور شد: انفعال بنیاد سینمایی فارابی در حالی است که وقتی به گذشته و تاریخ بنیاد رجوع می کنیم متوجه می شویم در سال های اولیه تأسیس اش حضوری تأثیرگذار و استاندارد در راستای رشد و اعتلای سینمای ایران و در حمایت از رشد فرهنگی و هنری سینمای ایران داشته اما رفته رفته و به مرور زمان کوچک و کوچک تر شده است.

وی ادامه داد: این بنیاد زمانی نه تنها از فیلم های بلند که از فیلم های کوتاه نیز حمایت می کرد؛ به همه سینماگران سوبسید می داد اما حالا سوبسید ها منحصر به افرادی خاص شده است. پیکره افراد حقیقی در سینما نحیف و نحیف تر شده اما افراد و نهادهای حقوقی سوبسیدهای آنچنانی دریافت می کنند.

احمدلو خاطرنشان کرد: بنیاد سینمایی فارابی روزگاری در معرفی سینمای ایران به خارج از مرزها نقش مهمی داشت اما حالا از این نقش خبری نیست! سینمای ما امروزه سینمایی انحصاری و نفتی شده که آثار آن به صورت فوق سفارشی تولید می شوند و این اتفاق بسیار ناراحت کننده است.

وی در پایان این گفتگو افزود: بنیاد سینمایی فارابی زمانی می تواند مهم و اثرگذار باشد که عدالت محور بودن را پیشه خود کند نه اینکه یک عده خاص و برخی فیلم های مخصوص شکست خورده در گستره حمایتی اش باشند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برخی سریال‌های نمایش خانگی مصداق کلاهبرداری هستند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یک کارشناس خواستار تجدید نظر و تقویت مدیریت و نظارت بر سریال ‌سازی در شبکه نمایش خانگی شد.

به گزارش سینماپرس، محمدرضا شاه حسینی کارشناس رسانه:در گفت وگو با خبرنگار کیهان گفت: واقعیت این است که حاکمیت در بحث سریال ‌سازی در شبکه نمایش خانگی نمی‌تواند وظیفه ایجابی داشته باشد، مگر اینکه نهادها یا سازمان‌های خاصی در زمینه تولید سریال ورود کنند و شرح وظایف خود را در سریال ‌سازی اجرا کنند. از این جهت وظیفه حاکمیت در زمینه مدیریت و نظارت بر شبکه نمایش خانگی به نوعی سلبی است. برای واضح شدن این وظیفه می‌توان به این مثال توجه داشت که عموم مردم موقع خرید یک محصول غذایی به تأییده‌های نهادهای ناظر نسبت به سلامت آن توجه می‌کنند و در حوزه فرهنگ هم، مخاطب وقتی مجوز یک محصول را می‌بیند نسبت به آن اطمینان می‌یابد که می‌تواند این محصول را در کنار خانواده و فرزندانش استفاده کند. اما وقتی با هولوگرام و تأیید رسمی، محصول بی‌کیفیت و یا حتی مبتذل و یا بعضا مروج افکار ضاله ببیند چه کسی پاسخگوست؟ واقعا این‌جا حقوق فرهنگی مردم ضایع نشده است!؟
وی ادامه داد: من اخیرا کتابی با موضوع «حقوق فرهنگی مردم» منتشر کردم که در آن هم به این پرداختم که ما الان نهادی را احتیاج داریم که از حقوق فرهنگی مردم پاسداری کند. متأسفانه الان در نمایش خانگی این‌گونه است. سریال‌هایی که کپی سریال‌های خارجی و بیشتر در مدل اسپاگتی و بیشتر از همه در نوع ترکی آن و با موضوع خیانت و عشق‌های چند ضلعی هستند و… یا سریال‌های تاریخی که عموما دچار تحریفات تاریخی و همراه با کنایه‌های سیاسی آشکاری هستند و… با چه صلاحیتی مجوز گرفته‌اند؟
این منتقد سینما افزود: علاوه‌بر این‌ها، ما به نظارت فرم آثار هم نیازمندیم؛ یک سری سریال‌ها و برنامه‌ها در نمایش خانگی مصداق بارز کلاهبرداری هستند. چگونه است که در بازار اجازه فروش یک وسیله بی‌کیفیت را نمی‌دهند چون سرمایه ملی را از بین می‌برد؛ برخی از آثار نمایش خانگی هم دقیقا مصداق دور ریختن سرمایه ملی هستند. گاهی مخاطب برای یک سریال پول می‌دهد اما بعد از ۱۰ قسمت به جایی نمی‌رسد و گویی چند نفر فقط جلوی دوربین راه رفته‌اند. چه کسی باید نظارت کند که سر مشتری کلاه نرود؟ شاه حسینی در پایان اظهار داشت: به نظر من مدیریت و نظارت بر شبکه نمایش خانگی باید زیر نظر نهادی فراتر از صداوسیما و وزارت ارشاد باشد؛ یعنی مسئولیت این حوزه به عهده شوراهای کلانی باشد که مدیریت آنها هر چهار سال تغییر نکند و یا مانند صداوسیما، رقیب نمایش خانگی نباشند. اما اتفاقی که افتاده این است که فعلا صداوسیما و سازمان ساترا مسئول هستند. بنابراین در چنین شرایطی ساترا باید زیرمجموعه خودش را تقویت کند و نظارت خود را هوشمند نموده و شأن نظارت سلبی خود را حفظ نماید. در این قاعده باید تمام طرح‌ها کارشناسی شوند و بعد از نگارش فیلمنامه، کل آن بازخوانی شود و پس از تصویربرداری تمامی قسمت‌های یک سریال، تمام قسمت‌ها بازبینی شوند. نظارت هم فقط محتوایی نباشد و کیفیت فرمی هم ارزیابی شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فرم‌های «موسیقی ایرانی اسلامی» کتاب شد/ خواندن «اصنافِ تصنیف»


کتاب «اصناف تصنیف: پژوهشی تاریخی- تحلیلی در باب فرم‌های موسیقی ایرانی_ اسلامی از قرن سوم تا قرن چهاردهم» با تالیف امین هراتی توسط نشر خُنیاگر منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نقش مروجین فرهنگی برای ترویج کتاب‌خوانی در کودکان


یک مروج فعال در حوزه کتاب‌خوانی معتقد است: زمانی مفهوم کتاب در ذهن کودک جا می‌افتد که فعالیت مناسبی برای بعد از کتاب‌خوانی در نظر گرفته شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نقش خیرین و مروجین فرهنگی در زمینه ترویج کتاب‌خوانی در کودکان


یک مروج فعال در حوزه کتاب‌خوانی معتقد است زمانی مفهوم کتاب در ذهن کودک جا می‌افتد که فعالیت مناسبی برای بعد از کتاب‌خوانی در نظر گرفته شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تلاش «آقای مدیرکل» تازه وارد برای «پُلیس خوب» نشان دادن «معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی»! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در شرایطی که «معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی» مدت هاست سکوت پیشه کرده و سعی می کند تا کمتر حرف بزند؛ روح‌الله سهرابی مدیر کل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی باز هم پیش گام سخنرانی شد و به ارایه توضیحاتی درباره فیلم سینمایی «شیشلیک» که به رغم داشتن پروانه نمایش هنوز اکران نشده است، پرداخت.

به گزارش سینماپرس، روح‌الله سهرابی مدیرکل اداره نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی، در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت فیلم سینمایی «شیشلیک» به کارگردانی محمدحسین مهدویان که به رغم صدور پروانه نمایش هنوز موفق به اکران عمومی نشده است، توضیح داد: این فیلم همان‌طور که عوامل فیلم هم در فضای مجازی اعلام کرده‌اند پروانه نمایش دارد و در تلاش هستیم تا بلکه با تعامل دو سویه مشکلات پیش آمده را مرتفع و موانع اکران عمومی این فیلم را برطرف کنیم اما به هر حال طبیعی است که هر فیلم بنابر شرایط اجتماعی، سیاسی و فرهنگی که در هر مقطعی بر جامعه حاکم است، با ملاحظاتی هم مواجه باشد. در این شرایط یک جمع هفت هشت نفره از سوی ریاست سازمان معرفی می‌شوند تا درباره فیلمی که ذاتاً حساسیت‌زا و مسئله دار هست و لحن خاصی دارد با در نظر داشتن فضای روحی جامعه و ظرفیت اجتماعی، تصمیم‌گیری کنند تا ببینند آیا این فیلم مناسب اکران در یک مقطع خاص هست یا نه؟

وی ادامه داد: در کنار این ملاحظه کلی، بحث وفادار بودن فیلم‌ها به یک سری اصول و مسائل عرفی، شرعی، اجتماعی و سیاسی هم وجود دارد و اینکه این آثار حداقل باید اصول را مراعات کنند تا بتوانند به نمایش عمومی گذاشته شوند. در پستی که پیش از این در صفحه شخصی خود در اینستاگرام منتشر کردم هم به این موضوع اشاره داشتم که در همان کتاب قانون و مقرراتی که تحت عنوان آئین‌نامه نظارت بر نمایش فیلم، مسیر دریافت پروانه ساخت و نمایش را به ما نشان می‌دهد، بندی وجود دارد که صراحتاً می‌گوید «معاونت سینمایی می‌تواند بنا به ضرورت‌های سیاسی و فرهنگی از نمایش فیلمی که دارای پروانه نمایش است جلوگیری نموده و پس از رفع موانع (در صورت امکان) مجدداً اجازه نمایش صادر نماید.» بر این اساس سازمان سینمایی می‌تواند به‌طور موقت از اکران یک فیلم دارای پروانه نمایش هم جلوگیری کند تا زمانی که شرایط برای آن فراهم و موانع رفع شود.

سهرابی تأکید کرد: معنی این تبصره از قانونی که اتفاقاً مصوب این دولت هم نیست و تصویب آن به اوایل دهه ۸۰ برمی‌گردد، این است که مسئولان سازمان سینمایی این حق را در مواجهه با یک فیلم دارای پروانه نمایش دارند. حداقل ۲۰ سال است که طبق همین مبنا در سینما رفتار شده و اگر قانونی مصوب می‌شود، باید به آن رجوع و از آن تبعیت شود. همین تبصره دست سازمان سینمایی را در مدیریت فضای سینمایی کشور باز گذاشته است و نمی‌شود به‌واسطه یک فیلم یا دو فیلم که از میان بیش از صد فیلم ساخته‌شده، با چنین مشکلی مواجه می‌شوند، نسبت به عملکرد سازمان سینمایی بی‌انصافی کنیم و کلیت فضای سینما را زیر سوال ببریم.

وی افزود: توقع من این است که عوامل فیلم‌ها هم ناظر به همین مقررات موجود، مسیر مرسوم و اداری کارها را پیگیری کنند. با وجود همین مقررات تلاش ما هم این است که بتوانیم تا حد ممکن موانع را برطرف کنیم تا مشکل فیلم‌هایی که در این وضعیت گرفتار شده‌اند هم حل شود.

مدیرکل اداره نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی درباره این نکته که فیلم «شیشلیک» برای حضور در جشنواره فجر اصلاحاتی را پذیرفته بود و آیا اکران عمومی آن نیاز به اصلاحات مجدد داشته است هم توضیح داد: تصور من این است که با تعامل دو سویه میان عوامل فیلم و مسئولان سازمان سینمایی، مشکل اکران این فیلم و فیلم‌های مشابه قابل رفع است اما بخشی از این مسئله به میزان همراهی و همکاری صاحبان آثار با سازمان سینمایی بازمی‌گردد. با توجه به شرایط خاص جامعه، نباید به گونه‌ای عمل شود که نمایش یک فیلم باعث ایجاد تنش و ناامیدی در جامعه شود.

سهرابی در پاسخ به اینکه مشخصاً ملاحظات سازمان سینمایی درباره «شیشلیک» چیست؟ توضیح داد: غیر از مصادیق و نکاتی که پیش‌تر به عوامل فیلم اعلام شده است، تحلیل برخی دوستان این است که در کلیت اثر باید مراقبت‌هایی کرد تا منجر به جریحه‌دار شدن برخی احساسات نشود. شاید این مسئله مربوط به جزئیات فیلم نباشد اما در یک نمای کلی تحلیل شورا این است که فیلم می‌تواند به آرامش و اعتماد مخاطب که امروزه با مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمانه دست و پنجه نرم می‌کند آسیب وارد کند.

وی تأکید کرد: یک فیلمساز حتماً آن درایت و زیرکی را دارد که بتواند فیلم خود را از شرایطی که در آن قرار گرفته است بیرون بیاورد و نجات دهد. این مسئله به درایت صاحبان فیلم بازمی‌گردد. طبیعتاً وقتی در آن سو شاهد حسن نیت باشیم، در این سو هم تصمیم‌گیرندگان در شوراهای مربوطه با دید بازتر و همراه‌تری اثر را بررسی می‌کنند. معتقدم نمی‌شود در این حوزه مسائل را به‌صورت مطلق دید و قطعی حکم کرد که نمی‌شود کاری کرد. اتفاقاً با تدبیر صاحبان آثار نه این فیلم که همه آثار می‌توانند مسائل‌شان را برطرف کنند.

سهرابی ادامه داد: در بسیاری از موارد ما درگیر عدم گفتگو و تعامل دو سویه هستیم و فکر می‌کنم درباره این فیلم خاص هم اگر دوستان تدبیری بیندیشند و پیشنهادات خود را برای اصلاح و ترمیم لحن و فضای فیلم به سازمان ارائه کنند، می‌توان درباره آنها بحث و بررسی کرد و امیدوار به حل مشکل بود تا فیلم از بن‌بست خارج شود.

مدیرکل اداره نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی درباره تکرار معضل اکران برای برخی فیلم‌های دارای پروانه نمایش و رویکرد سازمان برای جلوگیری از این مسئله هم توضیح داد: واقعیت این است که این مشکل به‌ندرت برای فیلم‌ها پیش می‌آید و اگر اشتباه نکنم از میان بیش از ۲۰۰ فیلم تعداد انگشت شماری باشند که با چنین مشکلی مواجه هستند و این آمار بسیار اندک است. عموماً با تعامل فیلمسازان این مشکلات برطرف می‌شود. ضمناً نباید این نکته مهم را فراموش کرد که تعداد بیشتر این آثار که در محاق توقیف هستند در واقع از دوره‌های گذشته باقی مانده و در اکثر موارد ما میراث‌دار توقیف دوره‌های گذشته هستیم اما به سمتی می‌رویم که برای همین آثار هم فکری بکنیم. درباره یکی دو فیلم خاص هم اگر تعامل دوسویه وجود داشته باشد، بعید می‌دانم مشکل حل نشدنی باشد. همین تعامل است که می‌تواند هزینه‌هایی از این دست را به صفر برساند.

سهرابی افزود: همه دوستانی که از وزارت ارشاد پروانه ساخت دریافت می‌کنند، حتماً در جریان منهیات، توصیه‌ها و تأکیدات سازمان سینمایی قرار دارند. در مقطع صدور پروانه ساخت، همه این موارد به دوستان اعلام می‌شود. حدود ۲۰ بند مشخص درباره اصول کار وجود دارد که همه متقاضیان آن را می‌خوانند و نسبت به آن تعهد می‌دهند. اما متأسفانه در مرحله تولید به دلایلی اتفاقاتی می‌افتد که وقتی دوستان برای دریافت پروانه نمایش اقدام می‌کنند ما با اثر دیگری مواجه می‌شویم که با متن مصوب فاصله دارد. حتی در این موارد هم معمولاً اینگونه بوده که با تعامل کارها پیش‌رفته است تا اثری در توقیف نماند و صاحبان آثار دچار خسارت نشوند.

وی تأکید کرد: چیزی به عنوان «بسته شدن همیشگی پرونده یک فیلم» در سازمان سینمایی نداریم و همه موارد با تعامل قابل حل است، مگر آنکه یک فیلم به‌گونه‌ای باشد که واقعاً بخواهد ریشه و اصل و اساس را تخریب کند و دیگر راه نجاتی برای خود باقی نگذاشته باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع