X

بایگانی مهر 27, 1401

دفتر سینمایی

قرایی مقدم: باعث شرمساری و تأسف است که برخی فیلمسازان عمداً یا سهواً می گردند و نکات منفی جامعه را پررنگ کرده و در فیلم های شان نیمه خالی لیوان را نشان می دهند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دکتر امان الله قرایی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه در خصوص طوفان سهمگین جشنواره های جهانی علیه فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی و انفعال مدیران فرهنگی در مواجهه با این پدیده شوم گفت: باعث شرمساری و تأسف است که برخی فیلمسازان عمداً یا سهواً می گردند و نکات منفی جامعه را پررنگ کرده و در فیلم های شان نیمه خالی لیوان را نشان می دهند؛ پر واضح است که این افراد هیچ عرق و عشقی به وطن و هویت ملی خود ندارند و فقط دنبال مطرح شدن شان در جشنواره های جهانی هستند.

این استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این اتفاق شوم که چند سالی است شکل فزاینده ای به خود گرفته و برخی افراد برای اینکه دیده شوند حیثیت و فرهنگ و ارزش ها و هنجارهای سنتی و ملی وضعیت اقتصادی، اجتماعی و روحی و روانی و فرهنگی ایران را به جهانیان و مردم خودشان بد جلوه می دهند، فاجعه بار است.

وی ادامه داد: این افراد سعی دارند به مردم تلقین کنند که هیچ امید و نور و روشنایی در زندگی کنونی و آینده شان وجود ندارد؛ بدیهی است که این تلقین نیندیشیده و نسنجیده است! این اتفاق بسیار تلخ است که ما این چنین به فرهنگ و هویت ملی خودمان در فیلم ها و سریال ها و حتی کارتون ها می تازیم. کسانی که این رفتارها را می کنند باعث می شوند تا این تلقین پذیری منفی در جامعه ایجاد شود که در نهایت این اتفاق منجر به آن می شود که همه به ویژه نسل جوان به کشور بدبین شوند و این اتفاق در درازمدت می تواند به فرارمغزها و سایر آسیب های اجتماعی از جمله خودکشی و… منجر شود.

قرایی مقدم سپس با تأکید بر اینکه هنرمندان نباید اقتدار نظام و کشور را با ساخت فیلم های سیاه تضعیف کنند تصریح کرد: مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان سینمایی، سازمان صدا و سیما و… باید وارد میدان شوند و ضمن تدبیر برای جلوگیری از استمرار روند تخریب گر این قبیل فیلمسازان آثار سینمایی و تلویزیونی امیدوارکننده و نشاط بخش تولید کنند.

این جامعه شناس متذکر شد: مدیران فرهنگی نباید به این قبیل فیلم های ناامیدکننده و غم افزا مجوز تولید و نمایش بدهند و اگر این کار را بکنند آن ها هم شریک همین کار نادرست و ناصواب فیلمسازان هستند و در جرم آن ها دخیل خواهند بود.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه ای کاش فیلمسازان و هنرمندان و مدیران فرهنگی ما کمی از خارجی ها توجه به وطن دوستی و وطن پرستی را یاد می گرفتند اظهار داشت: آمریکایی ها از طریق فیلم های سینمایی و حتی کارتون هایی مانند «تام و جری» و… سعی می کنند فرزندان و نسل نوین خود را تماماً آمریکایی بار بیاورند. دو جامعه شناس آمریکایی سال ها قبل تحقیقی انجام دادند به این نحو که دو سکه مشابه را به جوانان نشان دادند که یکی آمریکایی و دیگری انگلیسی بود با اینکه هر دوی این سکه ها یک اندازه بودند از آن ها پرسیدند کدام بزرگتر است همه گفتند سکه آمریکایی بزرگ تر است! این مصداق تلقین است که آمریکایی ها به نفع خودشان در آثار فرهنگی شان انجام داده اند اما ما همیشه تلقین منفی کرده ایم.

قرایی مقدم خاطرنشان کرد: مدیران فرهنگی نباید فراموش کنند که از طریق فیلم و کارتون و… اصالت های فرهنگی را می توان القا کرد. در بحث جامعه شناسی ارتباطات می گویند پیامت را خوشمزه کن، شیرین کن تا جوان آن را بپذیرد اما متأسفانه سریال ها و فیلم های ما عمداً یا سهواً می گردند نکات منفی جامعه و نیمه خالی لیوان را نشان می دهند. برای چه این کار را می کنند؟ چرا باید ناامیدی و بدبینی را نسبت به وضعیت موجود حال و آینده باید به اسم فیلم و سریال به خورد مردم داد؟

وی در پایان این گفتگو افزود: پرسش ما این است که چرا باید رو به فیلم های دلسرد کننده آورد؟ این اثرات منفی اش به خود ما و فرزندان مان می رسد. افراد مثل ربات و مجسمه می شوند. چرا ما در فیلم های مان سعی داریم این نکته را تلقین کنیم که در دنیا جز غم و اندوه چیزی وجود ندارد و هرچه هست و نیست بدی و زشتی و پلیدی است؟ من واقعاً برای این شرایط متأسفم و امیدوارم سیاست گذاران کلان فرهنگی هرچه زودتر تدبیری برای مواجهه با این بحران اندیشه کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معیارهای انتخاب اثر در سوگواره عاشورایی/ آفت هنر نداشتن صداقت است


حسن روح‌الامین معتقد است آفت هنر نداشتن صداقت و صحبت کردن از چیزهایی است که هنرمند نسبت به آن اشراف و آگاهی لازم را ندارد و این در حوزه هنر هم خیانت به قلم است و هم خیانت به مخاطب.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پخش سریال آزادی مشروط از شبکه یک سیما


سریال آزادی مشروط با محوریت مصایب تلخ و شیرین پرستاران و نیرو‌های جهادی دوران کرونا از اول آبان از شبکه یک پخش می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«پیدای ناپیدا» در فرهنگسرای ارسباران پیدا شد


نمایشگاه عکسی با موضوع جلوه های مشترک ادیان توحیدی در اروپا به میزبانی فرهنگسرای ارسباران افتتاح شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

لالایی نگاهی متفاوت به دنیای مادران


زن و مادری یکی از استراتژیک‌ترین موضوعات جامعه است که این روزها برنامه لالایی شبکه نسیم در مورد آن مفصل پرداخته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کارگردان «بچه مهندس» به سراغ «رحیل» می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجموعه تلویزیونی «رحیل» به کارگردانی علی غفاری برای پخش از شبکه ۳ سیما ساخته می‌شود.

به گزارش سینماپرس، مجموعه تلویزیونی رحیل به تهیه کنندگی رامین عباسی زاده و کارگردانی علی غفاری در حال حاضر مراحل پیش تولید خود را سپری می کند.

بنا بر این گزارش، فیلمنامه این سریال به قلم فرهاد نقدعلی به رشته تحریر درآمده و قصه ای تاریخی است که در دوران قاجار و پهلوی می گذرد.

مجموعه تلویزیونی رحیل در ۲۶ قسمت ساخته می شود و از شبکه ۳ سیما به روی آنتن خواهد رفت.

با بازیگرانی نظیر مهدی سلطانی، حسام منظور، سارا رسول زاده، سمیرا حسن پور و پیام احمدی برای حضور در این مجموعه تاریخی مذاکره شده است.

رامین عباسی زاده که تهیه کنندگی این سریال را برعهده دارد، در کارنامه خود سریال هایی چون او یک فرشته بود، کت جادویی، احضار و… را دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«هفت گنج» به رادیو اقتصاد می‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه «هفت گنج» به تهیه‌کنندگی فرزانه صادقیان شنبه تا چهارشنبه از رادیو اقتصاد پخش می‌شود.

به گزارش سینماپرس، فرزانه صادقیان تهیه‌کننده برنامه «هفت گنج» در رادیو اقتصاد با اشاره به رویکردهای این برنامه به مهر گفت: ما در این برنامه سعی داریم در فضایی شاد مسائل مهم اقتصادی و خانواده را به صورتی بیان کنیم تا بهتر در اذهان مخاطب جای گیرد.

وی افزود: تجربه ثابت کرده که ارائه راهکارها و یا آموزش رفتارهای اقتصادی و یا تذکر در مورد رفتارهای نادرست به‌صورت طنز و شاد و غیر دستوری معمولاً بیشتر موردتوجه و مقبولیت عامه واقع می‌شود.

این تهیه کننده در مورد استقبال مردم از برنامه‌های شاد به خصوص در ساعات پایانی روز گفت: ما در این برنامه بیشتر از موسیقی‌های شاد محلی و ایرانی بهره می‌گیریم و مخاطبان خسته از کار و روزمرگی با پیامک‌های خود استقبال خود را اعلام می‌کنند.

وی در مورد جزئیات برنامه افزود: برنامه «هفت گنج» از ۷ آیتم گنج جوانی، گنج دانش، گنج هنر، گنج ایران، گنج خانواده، گنج هنر و گنج مردم تشکیل شده است.

صادقیان همچنین با اشاره به رویکرد این برنامه در مصاحبه‌ها اظهار کرد: در «گنج جوانی» نخبگان و فعال حوزه دانش بنیان را معرفی می‌کنیم. «گنج خانواده» یک آیتم نمایشی است که در آن قصه یک خانواده چهار نفره در مورد مسائل و چالش‌های اقتصادی و راهکارهای برون رفت از آن را بیان می‌کنیم. در «گنج مردم» از نظرات مردم در مورد موضوع برنامه بهره می‌گیریم.

وی اضافه کرد: در آیتم «گنج کسب و کار» با کسبه و فعالان کسب و کار گفتگو شده و دغدغه‌های آنان را با حضور روسای اتحادیه‌ها مورد بررسی قرار می‌دهیم. در «گنج ایران» ظرفیت‌های اقتصادی مناطق مختلف ایران را بررسی می‌کنیم و در «گنج هنر» نیز در گفتگو با هنرمندان رازهای موفقیت و فراز و نشیب‌های آنان را به مخاطبان معرفی می‌کنیم.

فرزانه صادقیان در مورد مخاطبان این برنامه عنوان کرد: مخاطبان این برنامه عامه مردم هستند و برخلاف برخی از برنامه‌ها فقط به جامعه کارشناسان و یا متخصصان و مسئولان متمرکز نشده‌ایم.

برنامه «هفت گنج» به تهیه کنندگی فرزانه صادقیان و گویندگی فاطمه نیرومند و گزارشگری مرتضی پرهیزگار شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۷ روی آنتن رادیو اقتصاد می‌رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تعجب از تاخیر در ابطال مجمع اخیر خانه سینما/ تأکید بر ناکارآمدی و ضدصنفی بودن یک نهاد به اصطلاح صنفی! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تعدادی از سینماگران در خصوص تخلفات آشکار در نحوه انتخابات هیأت مدیره خانه سینما و انفعال مدیران نسبت به این اتفاق و از سوی دیگر وضعیت وخیم معیشتی، رفاهی و صنفی سینماگران متذکر شدند: بر همه آشکار و روشن است که این مجمع فاقد وجاهت قانونی بوده و تخلفات آشکاری در آن وجود داشته و مسئولان وزارت ارشاد باید مانع برگزاری این مجمع می شدند؛ این دسته از هنرمندان تأکید کردند: مدیران خانه سینما در هیچ دوره ای در جهت رفاه و آسایش و آرامش و تکامل برای سینما حرکت نکرده اند و به دلیل بی توجهی و انفعال نهادهای نظارتی عده ای گستاخانه در خانه سینما ترکتازی می کنند و گویا کسی هم حریف شان نیست!

به گزارش سینماپرس پس از انتخابات اخیر خانه سینما جمعی از سینماگران عضو این نهاد عناوین مهمترین تخلفات صورت گرفته در مجمع اخیر خانه را سیاهه کرده و خواستار پاسخگویی روسای خانه و رسیدگی عاجل و فوری مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی به این تخلفات شدند.

برخی تخلفات صورت گرفته در انتخابات اخیر خانه سینما به این شرح هستند: مطابق ماده یک اساسنامه خانه سینما و تبصره ذیل آن، تنها تشکل هایی مجاز به عضویت در خانه و حضور در مجمع عمومی می باشند که با مجوز وزارت ارشاد و برمبنای اساسنامه خانه سینما تشکیل شده باشند لذا

اولاً : برخلاف اساسنامه خانه؛ مجمع عمومی با حضور انجمن های صنفی کارگری و کارفرمایی تشکیل شده که براساسِ قوانین وزارت کار تاسیس شده اند، نه براساس قوانین وزارت ارشاد!

ثانیاً : برخلاف صراحت اساسنامه مبنای هیأت مدیره برای حضور صنوف در مجمع بجای داشتن پروانه فعالیت از وزارت ارشاد، دارا بودن شناسه ملی از وزارت کار بوده است.

ثالثاً: هیأت مدیره و مدیرعامل خانه سینما برخلاف تکلیف قانونی مواد ۱۵؛ ۱ و ۵ اساسنامه، در حالی مبادرت به انتشار آگهی فراخوان مجمع عمومی نموده اند که مطابق اساسنامه، هیچ تشکل سینمایی در وزارت ارشاد به ثبت قانونی نرسیده بوده؛ فلذا طبق اساسنامه صنوف اساسا حائز شرایط قانونی برای حضور در مجمع عمومی نبوده اند.

هیأت رئیسه مجمع عمومی می بایست براساس تکالیف مندرج در مواد ۱، ۵، ۱۵، ۱۷، ۱۹ و ۲۰ اساسنامه مبادرت به برگزاری مجمع می نمود. لذا از همین رو:

اولاً: به طور غیر قانونی با حضور تشکل های فاقد صلاحیت برای حضور در مجمع(انجمن های کارگری و کارفرمایی وزارت کار) مبادرت به اعلام رسمیت مجمع عمومی می نماید.

ثانیاً: برخلاف تکلیف مواد۸، ۱ و ۵ اساسنامه، بدون در نظر گرفتن وجود ۴ صنف موازی تهیه کنندگی (مطابق نظام نامه منتشر شده توسط سازمان سینمایی) و عضویت شورای عالی در خانه سینما(مجتمعا از ۴ صنف تهیه کنندگی) درخواست عضویت ۳ صنف از ۴ صنف را به طور غیرقانونی به رای گیری درمجمع می گذارد.

ثالثاً: نمایندگان اکت در مجمع حضور داشته و در رای گیری برای پذیرش یا رد عضویت صنف خودشان شرکت می کنند. درحالیکه تا قبل از تایید عضویت این صنف، اجازه حضور در مجمع نداشته اند. این تخلف محرز و فاحش در خصوص ۳ صنف دیگر متقاضی عضویت نیز رخ داده است؛ که از مصادیق بین خلاف قانون می باشد.

رابعاً: مستندا به بند۷ ماده ۱۹ اساسنامه، نامزدهای حضور در انتخابات هیأت مدیره موظفند پنج روز پیش از برگزاری مجمع نامزدی خود را اعلام نمایند؛ لذا بر فرض محال مبنی بر صحت نحوه رای گیری برای عضویت اکت و صنوف فوق الذکر، نامزدهای این صنوف نمی توانسته اند بلافاصله بعنوان نامزد هیأت مدیره مطرح و به رای گذاشته شوند.

خامساً: انجمن های صنفی کارگری و کارفرمایی که با حضور آنها بطور غیرقانونی مجمع عمومی برگزار شده، مطابق اساسنامه خود و آیین نامه تشکیل انجمن ها، اساسا مجاز به شرکت در مجمع عمومی خانه سینما نبوده و ایضا اجتماع مشترک صنفی کارگری و کارفرمایی آنها بدلیل تعارض و تضاد منافع خلاف بین قانون وزارت کار قلمداد می گردد.

باتوجه به مجموع اقدامات غیر قانونی هیأت مدیره، مدیرعامل و هیأت رئیسه در برگزاری مجمع عمومی خانه سینما و به منظور جلوگیری از تضییع حقوق صنوف سینمایی و بیش از ۵ هزار عضو آن؛ بدینوسیله اعلام می داریم هیأت مدیره منتخب مجمع فاقد هرگونه صلاحیت و وجاهت قانونی بوده و ابطال انتخابات مجمع عمومی از سوی نهادهای مسئول (ناظر مجمع، سازمان سینمایی و وزارت ارشاد)؛ گام اول در راستای استیفای حقوق اعضا خواهد بود.

اما نکته قابل تأمل در مواجهه با این اتفاق سکوت مطلق مدیران وزارت ارشاد و به ویژه مدیران سازمان سینمایی بود؛ علیرغم آنچه تصور می شد آن ها مطابق خواسته سینماگران این مجمع را باطل اعلام کرده و حتی به صورت موقت در خانه سینما را ببندند، آنچه اتفاق افتاد تنها بی تفاوتی و سهل انگاری در قبال این تخلفات فاحش بود و بس!

سینماگران امروز مستأصل تر و درمانده تر از همیشه خواهان تعیین تکلیف خانه سینما هستند!

در همین راستا با ۱۰ تن از سینماگران مطرح کشور در صنوف مختلف سینمایی آقایان و خانم ها: کاوه صباغ زاده، سیدضیاء هاشمی، محسن فاضلی، مرتضی پورصمدی، شاهد احمدلو، آفرین عبیسی، زینت رضا، حسین زندباف، حسن زاهدی و نوید فرح مرزی گفتگو کردیم که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

سیدضیاء هاشمی رئیس جامعه صنفی تهیه کنندگان گفت: ما باید خانه سینما را به مسیر واقعی خودش برگردانیم. طرح مسائل و مطالبه گری از خانه سینما به خصوص در حوزه های معیشتی و رفاهی موضوعی است که در این آشفته بازار به کل فراموش شده؛ این از اولویت ها و انتظارات همه سینماگران از مدیران و گردانندگان خانه سینما است. خانه سینما به عنوان مرکزی برای تجمع و هم فکری سینماگران از ابتدا بنا بود وجه حمایت از اعضایش غالب باشد که متاسفانه هر چه جلوتر رفتیم از این کارکرد و هدف مهمش فاصله گرفت. وقتی خانه سینما را به یک جریان محفلی خاص متصل می کنیم و سیاستگذاری و مدیریت را در دست آن ها می دهیم طبیعی است که خانه همه سینماگران به محفل برخی خواص تبدیل می شود!

کاوه صباغ زاده کارگردان سینما در خصوص تخلفات آشکار در نحوه انتخابات هیأت مدیره خانه سینما و انفعال مدیران نسبت به این اتفاق و از سوی دیگر وضعیت وخیم معیشتی، رفاهی و صنفی سینماگران گفت: خانه سینما دچار بی قانونی سیستماتیک شده و تخلفات آن به یک مورد محدود نمی شود! گویا عدم اعمال قانون به یک رویه طبیعی در این نهاد بدل شده و این انتخابات اخیر ثابت کرد که قانون مندی در این نهاد وجود ندارد. در خانه سینما چند سال است هیأت مدیره هایی مشغول به کار می شوند که حتی توان آن را ندارند که برای صنوف خود کار ویژه ای انجام دهند. هیأت مدیره ها چند سالی است دیگر وزن سابق را ندارند و مرتب ضعیف و ضعیف تر می شوند.

محسن فاضلی عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران تصریح کرد: به دلیل بی توجهی و انفعال نهادهای نظارتی عده ای گستاخانه در خانه سینما ترکتازی می کنند و گویا کسی هم حریف شان نیست! متخلفان در واقع از خلاء بی توجهی نهادهای ناظر سوءاستفاده می کنند و دیگر مثل گذشته تخلفات شان را در پشت پرده انجام نمی دهند و بی محابا و آشکارا دست به تخلف می زنند. من تعجب می کنم چرا آقای خزاعی به عنوان مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی مانع متخلفان در خانه سینما نمی شوند و نظارت جدی روی خانه سینما ندارند؟ این سوأل بسیاری از ما اهالی سینما است که بی پاسخ مانده! واقعاً نمی دانم چرا مدیران وزارت ارشاد در برابر تخلفات سکوت کرده اند؟

مرتضی پورصمدی فیلمبردار پیشکسوت سینما در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: گویا هیچ عزم و اراده جدی برای حل مشکلات خانه سینما وجود ندارد که اگر این عزم و اراده از سوی دست اندرکاران خانه سینما، مدیران وزارت ارشاد و وزارت کار وجود داشت ما امروزه شاهد این همه تشتت و خلاء در خانه سینما نبودیم و به جای رسیدگی به این درگیری های کاذب فکری برای رفع مشکلات متعدد اهالی سینما می شد. خانه سینما باید پشتیبان مادی و معنوی سینماگران پیشکسوت باشد؛ یکی از مسائل ضروری این روزهای اهالی سینما مسائل بیکاری و معیشتی است. برخی اهالی سینما سن بالایی دارند و این سن بالا برای آن ها دو بحران جدی به وجود آورده؛ اول اینکه کمتر پیشنهاد کار به ایشان داده می شود و دوم اینکه بنا به اقتضای سن با بیماری های مختلف در حال دست و پنجه نرم کردن هستند و هزینه درمان و دارو برای آن ها کمرشکن است.

شاهد احمدلو کارگردان سینما در این باره متذکر شد: قطعاً اوضاع صنفی در سینما بدتر خواهد شد؛ من برای سینمای ایران یک آینده خاکستری متصورم! البته نه فقط در سینما که در بسیاری بخش های دیگر از جمله تئاتر و حتی حوزه ورزش و فوتبال هم وضعیت همین گونه است. گویا خود مسئولان این مجموعه ها چندان تمایلی ندارند که اوضاع سامان پیدا کند و سینما به نظم برسد. شاید این بحران دائمی برای آن ها شیرین تر است و برای همین هیچ قدمی برای اصلاح امور برنمی دارند.

آفرین عبیسی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در خصوص تخلفات آشکار در نحوه انتخابات هیأت مدیره خانه سینما و انفعال مدیران نسبت به این اتفاق و از سوی دیگر وضعیت وخیم معیشتی، رفاهی و صنفی سینماگران گفت: مدیران خانه سینما حتی یک بار در اوج بیماری و روزهای سخت یادی از من نکردند؛ مشخص است که کسی به یاد سینماگران نیست و به فریاد آن ها نمی رسد! ما چه توقعی می توانیم داشته باشیم وقتی اصلاً ما را نمی بینند و توجهی به ما ندارند؟ برای ما که اصلاً برای مدیران مهم نیستیم چه فرقی می کند چه کسی مدیر این نهاد و آن نهاد می شود؟ هر کس می آید فقط دنبال منافع خودش است و بس! بنده بعد از سال ها حضور در سینمای ایران حتی بیمه سینما نیستم! یعنی مدیران خانه سینما و سازمان سینمایی هیچ خدمتی به بنده ارائه نکردند و من امروزه با مستمری بازنشستگی پدر مرحومم روزگار می گذرانم.

زینت رضا رئیس انجمن منشیان صحنه به سینماپرس گفت: ظاهراً پشت پرده برگزاری مجمع اخیر خانه سینما زدوبندی با برخی مسئولان صورت گرفته و به همین دلیل هم علیرغم تخلفات آشکار، این مجمع غیرقانونی باطل نشده است! دیگر بر همه آشکار و روشن است که این مجمع فاقد وجاهت قانونی بوده و تخلفات آشکاری در آن وجود داشته و قطعاً مسئولان وزارت ارشاد، وزارت کار و… باید مانع برگزاری این مجمع می شدند و در نهایت هم مدیران ارشد باید این مجمع را باطل اعلام می کردند. مسئولان وزارت ارشاد با آن ساختمان عظیم و نیروهای متعدد چرا به فریاد ما نمی رسند؟ چرا در اتاق های متعدد آنجا به روی مراجعان بسته است و ما نمی توانیم با مدیران ملاقات داشته باشیم؟ آقایان در این اتاق ها را باز کنید و با ما روبرو شوید. شما باید پاسخگوی این اتفاقات باشید. دیگر شعار و وعده کافی است؛ تا کی شاهد باشیم این معاون حرفی می زند و آن مشاور نکته دیگری را بازگو می کند؟ این حرف ها به چه درد ما سینماگران خورده؟ امروز سینماگران کشور در نهایت حیرانی و استیصال به سر می برند؛ تدبیری اندیشه کنید!

حسین زندباف تدوین گر، تهیه کننده و کارگردان پیشکسوت سینما در خصوص تخلفات آشکار در نحوه انتخابات هیأت مدیره خانه سینما و انفعال مدیران نسبت به این اتفاق و از سوی دیگر وضعیت وخیم معیشتی، رفاهی و صنفی سینماگران گفت: ثبت صنوف سینمایی ذیل وزارت کار از اساس غلط است و همه صنوف باید در وزارت ارشاد ثبت شوند؛ از اول هم نباید کسی اجازه می داد تا صنوف سینمایی در ذیل وزارت کار ثبت شوند؛ مگر هنرمندان کارگر هستند که آن ها را مجبور کرده اند در وزارت کار صنف شان را ثبت کنند؟ ما امروزه نیازمند اقدام مدیران وزارت ارشاد و سازمان سینمایی هستیم تا صنوف را ملزم کنند که حتماً در ذیل وزارت ارشاد به ثبت برسند. مسأله خانه سینما آنقدر حاد و پیچیده است که با تغییر مدیران آن بهبودی حاصل نمی شود. خانه سینما باید از اساس و بنیان درست شود؛ صنوف باید به صورت واقعی حامی اعضای خودشان باشند و برای آن ها امنیت شغلی و روانی ایجاد کنند.

حسن زاهدی صدابردار پیشکسوت سینما در این باره اظهار داشت: برخی نهادهای غیرصنفی مانند موسسه هنرمندان پیشکسوت و صندوق اعتباری هنر برای رفاه سینماگران بیشتر از خانه سینما تلاش می کنند و در مورد خانه سینما فقط می توانم بگویم خانه از پای بست ویران است و با تغییر این مدیر و آن مدیر هم قرار نیست مسأله ای حل شود و دردی از سینماگران درمان شود. نکته ای که بسیار حائز اهمیت است اینکه اتفاقاً مشکل همیشه از سوی خود مدیران شروع می شود چرا که آن ها هستند که با نوع نگاه شخصی و سیاست گذاری های شان می توانند اهالی سینما را در مسیر درست هدایت کرده و یا آن ها را به کجراهه ببرند.

نوید فرح مرزی عضو ۲ انجمن «چهره پردازان» و «طراحان فنی و مجریان صحنه» خاطرنشان کرد: ما اهالی سینما تنها تصور داشتن یک جامعه صنفی را داریم اما در واقعیت هرگز چنین چیزی را نداشتیم و نخواهیم داشت چون سیاست گذاران کلان سینما اجازه و امان تحقق چنین هدفی را نمی دهند! مدیران خانه سینما در هیچ دوره ای در جهت رفاه و آسایش و آرامش و تکامل برای سینما حرکت نکرده اند؛ آنچه موضوع غم انگیز ما است اینکه دوستانی که در این موقعیت ها قرار می گیرند فقط به فکر خودشان هستند و علیرغم وعده های پیشین شان عملی برای رفع معضل از زندگی همکاران شان ندارند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حاجی غلامی: سینمای کودک منقرض نشده، مدیران به این سینما بها نمی دهند/ ماه ها است یک فیلمنامه کودک به فارابی داده ام اما هنوز حتی آن را نخوانده اند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدرضا حاجی غلامی کارگردان سینما در پی اظهارات مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی به عنوان نهاد متولی سینمای کودک و نوجوان مبنی بر اینکه به انقراض سینمای کودک و نوجوان نزدیک می‌شویم گفت: سینمای کودک منقرض نشده، مدیران به این سینما بها نمی دهند و اگر اندکی به این گونه مهم سینمایی توجه می شد سینمای کودک می توانست گیشه سینماها را نجات دهد کما اینکه این روزها شاهدیم انیمیشن «پسر دلفینی» توانسته مورد توجه کودکان و نوجوانان قرار گیرد و یکی از پرفروش ترین فیلم های در حال اکران باشد.

کارگردان فیلم سینمایی تحسین شده «لکنت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: همه به خوبی آگاهیم که اگر فیلم مناسبی در حوزه کودک و نوجوان ساخته شود مردم با جان و دل دست بچه های شان را می گیرند و آن ها را به سینما می برند؛ معضل اصلی سینمای کودک علاوه بر انفعال مدیران سینمایی و بی تدبیری آن ها ساخت فیلم های نازلی است که برای کودکان امروزی عاری از جذابیت است.

وی ادامه داد: من نمی دانم چطور مدیرعامل بنیاد فارابی از انقراض سینمای کودک صحبت می کنند در صورتی که هیچ تلاشی برای احیای آن انجام نداده اند؛ من به عنوان فعال این حوزه که از فیلم های کوتاه تا بلندم در ژانر کودک ساخته شده در یک سال اخیر هیچ برنامه ای از سوی مدیران فارابی دریافت نکردم که قرار است چه اتفاقی برای این گونه سینمایی رخ بدهد!

حاجی غلامی تصریح کرد: بنده ماه ها است یک فیلمنامه کودک به فارابی داده ام اما هنوز حتی آن را نخوانده اند! جالب است که وقتی پیگیری می کنیم می گویند فعلاً فرصت نیست که فیلمنامه شما خوانده شود. خوب همه این اتفاقات نشان دهنده آن است که مدیران به حوزه کودک و نوجوان اهمیت نمی دادند که اگر کمی اهمیت می دادند حداقل فیلمنامه را می خواندند و یا آن را رد می کردند یا اصلاحیه می دادند و یا برای ساخت حمایت می کردند.

این سینماگر خاطرنشان کرد: این وظیفه مدیران سینمایی است که یک دفترچه سیاست گذاری دست سینماگران کودک بدهند تا ما ببینیم قرار است با چه موضوعاتی از سینمای کودک حمایت شود. پرسش بنده از مدیران محترم این است که شما طی مدت حضورتان چه راهی را جلوی پای سینماگران کودک گذاشتید که آن ها به آن عمل نکردند و به زعم شما باعث شدند تا سینمای کودک به سمت انقراض برود؟

وی با بیان اینکه ما جز سیاست های غلط هیچ اتفاقی را در حوزه سینمای کودک و نوجوان شاهد نبودیم متذکر شد: آیا مدیران سینمایی از افراد موفق در جشنواره ها حمایت کردند؟ از برنده های همین جشنواره فیلم کودک و نوجوان حمایت کردند؟ کدام کار را کردند که حالا از انقراض صحبت می کنند؟

حاجی غلامی در پایان این گفتگو افزود: سینمای کودک سینمای آسانی نیست و قطعاً هر کسی وارد آن می شود دغدغه کودکان و نوجوانان را دارد و باید از او حمایت ویژه صورت گیرد. اما آنچه ما شاهدیم بی تفاوتی به سینماگران کودک و نوجوان است و همین اتفاق کم کم باعث ایجاد بی انگیزگی مطلق در سینماگران کودک می شود و در نهایت به انقراض سینمای کودک می رسیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دومین فیلم کارگردان «مامان» در دزفول کلید می‌خورد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بهروز نشان تهیه‌کننده فیلم سینمایی «روی زمین قرمز» به کارگردانی آرش انیسی از آغاز فیلمبرداری این فیلم در آبان‌ماه خبر داد.

به گزارش سینماپرس، بهروز نشان تهیه‌کننده سینما که به تازگی پروانه ساخت فیلم سینمایی «روی زمین قرمز» به کارگردانی آرش انیسی را دریافت کرده است، به مهر گفت: پیش تولید این فیلم سینمایی آغاز شده و در تلاش هستیم تا این پروژه سینمایی را نیمه دوم آبان ماه در شهر دزفول جلوی دوربین ببریم.

وی بیان کرد: «روی زمین قرمز» یک داستان کاملاً اجتماعی-خانوادگی دارد و یکی از دلایلی که دزفول را برای ساخت این فیلم انتخاب کردیم این است که داستان کاملاً در این شهر رخ می‌دهد.

این تهیه‌کننده توضیح داد: هنوز به نتیجه قطعی برای همکاری با بازیگران مورد نظر خود نرسیده‌ایم اما حتماً بازیگران محلی نیز در این پروژه حضور دارند.

نشان در پایان تاکید کرد: در صورتی که «روی زمین قرمز» به موقع آماده شود برای حضور در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر اقدام می‌کنیم.

آرش انیسی که کارگردانی فیلم سینمایی «روی زمین قرمز» را برعهده دارد، پیش از این با فیلم سینمایی «مامان» در سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت. این فیلم توانست در ۵ بخش مختلف جشنواره فیلم فجر نامزد شده و در نهایت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن با بازی رویا افشار را به‌دست آورد.

مشاهده خبر از سایت منبع