X

بایگانی مهر 27, 1401

دفتر سینمایی

اسعدیان: صاحبان فیلم‌ها تمایلی به اکران ندارند/سازمان سینمایی باید کمک کند تا شرایط مناسب با دادن امتیازهایی به وجود آید! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رییس شورای صنفی نمایش درباره وضعیت فعلی سینماها گفت: در شرایطی هستیم که باید فراتر از سینما به ماجرا نگاه کنیم؛ چون آنچه این روزها برای سینما پیگیری می‌کنیم، همانند وضعیت فیلترینگ اینستاگرام است که در هر دو موضوع دغدغه اصلی “معیشت” است.

به گزارش سینماپرس، همایون اسعدیان – رییس شورای صنفی نمایش سینماها – در گفت‌وگویی با ایسنا درباره وضعیت اکران فیلم‌هایی که قرار بود مدتی قبل روی پرده بروند و نیز برنامه شورا برای رسیدگی به وضعیت سینما و فیلم‌ها پس از ناآرامی‌های هفته‌های اخیر بیان کرد: به تازگی جلسه مفصلی با سینماداران و پخش‌کننده‌ها داشتیم و شورای راهبردی اکران هم هفته قبل جلسه‌ای داشت که برای دو هفته بلیت سینماها نیم‌بها شد اما معتقدم تصمیم‌گیری درباره نیم‌بها بودن بلیت سینماها در صورتی جواب می‌داد که تلویزیون همکاری خوبی می‌داشت و اطلاع رسانی مفصلی درباره آن صورت می‌گرفت. در حالیکه متاسفانه اطلاع‌رسانی خوبی اتفاق نیفتاد و در جریان هستم که تیزر هم برای آن‌ها ارسال شده بود. در این شرایط نتیجه نیم‌بها شدن بلیت این بود که اگرچه در بعضی شهرستان‌ها وضعیت بد نبود اما در تهران هشت درصد افزایش مخاطب داشتیم و ۴۰ درصد افت فروش! این افت فروش زمانی اتفاق نمی‌افتاد که پس از نیم‌بها شدن بلیت، حداقل ۵۰ درصد افزایش مخاطب می‌داشتیم تا به فروش قبل برسیم.

او افزود: اگر تلویزیون بابت این طرح، خبررسانی می‌کرد تا افزایش مخاطب داشته باشیم و به فروش قبلی برسیم، حداقل بخش‌های جانبی سینما مثل بوفه و فضاهای اطراف می‌توانستند وضعیت فروش بهتری داشته باشند اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد و در نتیجه بلیت نیم‌بها در شکل فعلی، به اعتقاد ما کمکی چندانی نخواهد کرد.

وی در پاسخ به اینکه پس راهکار را در چه می‌داند، گفت: طرح‌هایی برای ارائه به سازمان سینمایی آماده شده و درخواستی هم دادیم و منتظریم ببینیم به کجا می‌رسد اما به هر حال باید توجه کنیم در شرایطی هستیم که باید فراتر از سینما به قضیه نگاه کنیم. امیدوارم تلویزیون این درک را پیدا کند که سینما، سینمای ملی است و اگر در این وضعیت بخواهیم سینما زنده بماند، تلویزیون که یک رسانه ملی است باید از آن حمایت کند. این حمایت به معنای لطف و محبت نیست بلکه به معنای وظیفه در مقابل بخش دیگری از فرهنگ مملکت است.

اسعدیان درباره فیلم‌هایی که در نوبت اکران بودند و پیش‌بینی می‌شد مخاطب سینما را بیشتر کنند هم بیان کرد: در این شرایط با توجه به اتفاقات رخ داده در جامعه، صاحبان این فیلم‌ها به طور طبیعی تمایلی به اکران ندارند و سازمان سینمایی باید کمک کند تا شرایط مناسب با دادن امتیازهایی به وجود آید که آن‌ها برای اکران ترغیب شوند؛ مثل تامین حداقل فروش همانند آنچه در دوران کرونا انجام می‌شد.

دبیر شورای صنفی نمایش در پاسخ به اینکه در شرایط فعلی جامعه برخی معتقدند کم شدن مخاطب سینما به نوعی قهر و بیان اعتراض است و آیا در این وضعیت اصلا باید تلاشی صورت گیرد تا وضعیت سینما بهتر شود؟ گفت: ممکن است این کم شدن مخاطب، قهر هم تعریف شود اما به نظرم یک نگاه دیگر هم می‌تواند وجود داشته باشد؛ آن هم این است که ما وقتی تصمیم می‌گیریم از خانه بیرون برویم و دوری بزنیم و به سینما برویم، باید اوضاع و احوال خوب باشد. ما نباید این پارامتر را فراموش کنیم که به هر حال التهابات یک ماه گذشته در کشور بر روحیه مردم تاثیرگذار بوده و اخبار و شنیده‌ها و حتی یک آتش‌سوزی در جایی نگرانی‌هایی را به وجود می‌آورد. من در پاسخ به اینکه آیا در این شرایط باید برای سینما رفتن و اکران فیلم‌ها کاری کرد، اینطور جواب می‌دهم که باید برای حفظ “سینما” کاری کرد. اینکه فکر کنیم تلاش ما در این شرایط برای افزایش فروش گیشه است، اساسا غیرمعقول است اما اینکه سالن‌های سینما را حفظ کنیم، مسئله‌ای غیرمعقول نیست؛ چون اگر این وضعیت ادامه پیدا کند و منجر به تعطیلی سالن‌ها شود سینمادارها از عهده تامین بودجه برای حقوق کارمندان خود برنمی‌آیند و وقتی سالن سینما تعطیل شود، تعدادی آدم بیکار می‌شوند و به تعداد بیکاران دیگر اضافه خواهد شد.

او افزود: الان در برخی پردیس‌های سینمایی تهران پنج سالن تعطیل شده‌اند و تصور کنید یک ماه آینده این تعداد افزایش پیدا کند، آن وقت با چه وضعیتی از بیکاری روبه‌رو خواهیم شد؟ بنابراین ما (شورای صنفی نمایش) معتقدیم که دولت باید حفظ سالن‌های سینما و حفظ معیشت افراد را در اولویت قرار دهد. ما در این اوضاع فعلا بحث فرهنگ را کنار می‌گذاریم و مسئله اصلی “معیشت” است. یک‌سری افراد در سینما کار می‌کنند، حقوق می‌گیرند و وقتی در موضوع “تولید” مسائلی را مطرح می‌کنیم، این را باید در نظر داشته باشیم که فقط یک بخشی از آن به محتوا مربوط می‌شود، بخش مهم دیگر به معیشت چند هزار نفر مربوط است. این مسئله همانند همان چیزی است که درباره فیلترینگ اینستاگرام مطرح می‌کنیم. آنجا هم دغدغه اصلی آسیب‌ دیدن ۴۰۰ هزار شغل است و آیا این غیر از این است که معیشتی نگاه می‌کنیم؟ افزایش جمعیت بیکار می‌تواند بحران‌زا باشد و در ماجرای اکران و سینما نیز ما از همین زاویه قضیه را دنبال می‌کنیم که هر اختلالی در سینما، تولید و پروژه‌ها در درازمدت بحران‌زا خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

صدرعاملی: اگر ژانر را نشناسیم هیچگاه فیلمساز خوبی نخواهیم شد/آشنایی با قواعد فیلمسازی مهمترین قدم در ساخت یک اثر است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان سینما در نشست تخصصی روز اول جشنواره سی‌ونهم گفت: من به خواسته خودم در این جشنواره حضور دارم، هرچند که افراد زیادی می‌خواستند من در این رویداد حضور نداشته باشم اما من فعالیت و رفتار هنری را همچنان مهم می‌دانم و به آن معتقد هستم.

به گزارش سینماپرس، رسول صدرعاملی روز چهارشنبه – ۲۷ مهرماه- در دومین نشست تخصصی از روز اول سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران درباره فیلمسازی و جهان هنری یک فیلمساز گفت: کسی که می‌خواهد در جهان هنر و به ویژه در سینما اثری خلق کند، باید یک سر و گردن از نگاه مردم و افراد دیگر بالاتر باشد و از بالاتر به جهان نگاه کند.

وی افزود: زمانی که می‌گویم نگاه از بالاتر به هنر و سینما منظورم این است که در آن موقعیت متوجه می‌شوید که نگاه شما فرهیخته‌تر و داناتر است و همچنین درمی‌یابید که ما فیلمسازان روایتگر اتفاقاتی که در جامعه رخ می‌دهد هستیم اما این را نیز باید بدانیم که آن وسط و در آن میان نیستیم! حال با هر اتفاقی که رخ داده و با توجه به شرایط موجود، امیدوارم که حاکمیت این مملکت به یک آگاهی و دانایی درستی از مردم و خواسته‌های آن‌ها برسد. چراکه جامعه ما شعوری دارد که جوامع اروپایی سال‌ها برای رسیدن به آن تلاش کرده‌اند. شمایی که در اینجا حضور دارید نیز باید بدانید روایتگر قصه‌های این جامعه هستید.

این کارگردان درباره تاثیر آگاهی و دانش در فیلمسازی درست اظهار داشت: آشنایی با قواعد فیلمسازی مهمترین قدم در ساخت یک اثر است. اگر ژانر را نشناسیم هیچگاه فیلمساز خوبی نخواهیم شد، مانند استاد ادبیاتی که حافظ و سعدی را نشناسد و بعد بخواهد شعری بسراید.

صدرعاملی ادامه داد: در فیلمسازی نیز باید بدانیم قصه پردازی یعنی چه و تمامی اساس و بنیاد فیلمسازی چه تعریفی دارند. همچنین باید افراد تحسین شده این حوزه را به خوبی بشناسیم و آثار آن‌ها ببینیم تا بتوانیم به جهان بینی فارغ از دنیای هر فیلمساز دیگری برسیم و به نوعی سینمای منحصربفرد خود را خلق کند. ما باید در ابتدا ژانر را بشناسیم و بعد سراغ دگرگونی آن برویم تا بتوانیم اثری هنری خلق کنیم. باید امپرسیونیسم را بشناسیم تا بتوانیم در سینما ساختارشکن باشیم و این دانش و دانایی به ما کمک می‌کند تا نوآور و به نوع واقعی فیلمساز باشیم.

کارگردان «دختری با کفش‌های کتانی» درباره فهم این مسئله که چه ژانری مهم است گفت: همه چیز به مضمون بازمی‌گردد و درنهایت مخاطب باید آن کار را دوست داشته باشد و اگر در ایران فیلمی ساخته می‌شود باید برای این کشور و برای مردم و جامعه ما باشد. البته که این نکته مهم است که امروز فیلمسازی کار سختی است چراکه نمونه‌ها و رقبای زیادی در این حوزه حضور دارند و یک کارگردان برای رسیدن به آن «آفرین» که ما سال ۶۰ برای فیلم‌های معمولی خود می‌گرفتیم باید به شدت تلاش کند.

وی افزود: این نکته مهم است که همیشه خلق یک اثر درجه یک برگرفته از محیط اطراف یک فیلمساز و آگاهی او از آن محیط است و اگر اولین کارهای فوق‌العاده هر فیلمسازی را ببینیم متوجه می‌شویم که اثر او برگرفته از موقعیت اطراف او و باور فیلمساز و مردم است.

کارگردان «من ترانه پانزده سال دارم» درباره خلاقیت در ژانر گفت: سینما یک صنعت و به نوعی یک کار گروهی است و روند ساخت یک اثر، می‌تواند شکل دهنده یک ژانر یا یک اثر قابل تامل باشد و باید بدانیم این کار گروهی از یک ایده آغاز می‌شود و در طول زمان این ایده هزاران چکش می‌خورد و ممکن است در انتهای این روند از ایده اولیه چیزی باقی نمانده باشد اما در نهایت در بطن اثر حضور و زندگی ایده ابتدایی را شاهد هستیم. این را باید بدانیم ناچیزترین کوتاهی‌ها در اثری که درنهایت روی پرده می‌رود تاثیرگذار است و فیلمساز باید کاراکتر فیلمساز بودن خود را داشته و بتواند تمام این گروه را راهنمایی و رهبری کند. هر مرحله از ساخت یک اثر چیزی به فیلم می‌افزاید و به همین دلیل است که در تمام دنیا جا افتاده است که تا چه اندازه تیتراژ پایانی اهمیت دارد چراکه فرد به فرد اشخاصی که نامشان در تیتراژ حضور دارد جان خود را برای فیلمی که شما می‌بینید گذاشته‌اند.

صدرعاملی درباره ایجاد تفاوت در استفاده از ژانر و دوری از رفتن به کلیشه گفت: در قواعد ژانر کلیشه‌ها کاربرد دارند اما درست این است که فیلمساز بداند به چه شکل از این کلیشه‌ها استفاده کند و فیلمی که خود فکر می‌کند درست است، بسازد. به عنوان مثال در مرد بازنده اجرای بد باعث موفق نبودن این اثر می‌شود هرچند که قواعد ژانر معمایی را به خوبی رعایت کرده است.

او درباره تفاوت خلاقیت و تجربه‌گرایی گفت: تجربه‌گرایی ادامه خلاقیت است، تا خلاقیتی وجود نداشته باشد تصمیمی هم برای ساخت یک اثر گرفته نمی‌شود. در آثاری نیز فقری که در شکل اجرا و ساخت یک اثر وجود دارد ایده و فیلمنامه عالی را نابود می‌کند و ضعفی که در پس زمینه‌ها در سینمای ایران وجود دارد و آثار ایرانی را نسبت به آثار جهانی متمایز می‌کند ضعف در پرورش هنرورها است.

این کارگردان در پایان تاکید کرد: این را باید بگویم من به خواسته خودم در این جشنواره حضور دارم، هرچند که افرادی زیادی می‌خواستند من در این رویداد حضور نداشته باشم اما من فعالیت و رفتار هنری را همچنان مهم می‌دانم و به آن معتقد هستم.

سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۱(۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۲) در حال برگزاری است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پوشش من نشان دهنده اخلاق و منش من است/هیچ وقت نمی خواهم برای بازی در یک فیلم یا چند فیلم از حجاب و پوششم بگذرم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آفرین عبیسی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون گفت: من اعتقاد دارم که هنرمندان باید در وضعیت پوشش خود محتاطانه رفتار کنند. زیرا جوانان در ابتدا به صورت احساسی و به طبع سنشان آن نوع پوشش و حجاب هنرمندان برایشان جالب است اما ما شاهد آن هستیم بعد از گذشت زمان همین نوجوانان وقتی فکر کنند بدون شک آن مسیر را انتخاب نمی کنند.

به گزارش سینماپرس، آفرین عبیسی در گفت‌وگو با میزان، پیرامون آخرین فعالیت‌های خود در عرصه بازیگری گفت: پیشنهادات جذابی وجود ندارد، متاسفانه یا تولیدات کم شده و یا پیشنهادات به از ما بهتران می‌رسد، متاسفانه کیفیت نقش‌هایی که می رسد به هیچ وجه برای من جذابیتی ندارد.

وی در همین رابطه ادامه داد: مدتی پیش برای بازی در یک اثر سینمایی دعوت شدم اما فیلمنامه و به خصوص نقش برایم جذابیت چندانی نداشت و به همین دلیل آن را رد کردم، از نظر من نقش باید به نحوی باشد که اگر آن را حذف کنیم تاثیری بر داستان داشته باشد.

عبیسی درباره فعالیت خود در فضای مجازی اظهار کرد: سن و سال من دیگر به این کارها نمی خورد حوصله اش را هم ندارم، این فضاها بیشتر مورد علاقه جوانان است، خود من هم چندان علاقه ای به پیگیری آن نداشته و ندارم زیرا به نظرم زمانبر بوده و بیشتر اتلاف وقت است.

فضای مجازی برای من اتلاف وقت است

عبیسی درباره اظهارنظر هنرمندان در فضای مجازی افزود: همانطور که گفتم به دلیل اینکه در فضای مجازی فعال نیستم نمی توانم درباره آن حرفی بزنم، اما به طور کلی شخصا در مورد مسائلی با افراد گفتگو می کنم که درباره آنها اطلاعات داشته باشم و بتوانم از حرفی که می‌زنم دفاع کنم، خیلی اهل حرف زدن درباره همه چیز و همه افراد نیستم.

عبیسی درباره مقوله حجاب در میان هنرمندان تاکید کرد: من نمیتوانم برای کسی نسخه صادر کنم، طبیعتا هر فرد انتخابی دارد، برای شخص من حجاب انتخابی لذتبخش است و همواره از اینکه محجبه هستم دفاع می کنم و اگر کاری پیشنهاد شده که این اعتقاد را در خطر انداخته آن را رد می‌کنم. با این وجود معتقدم که مردم ما را به عنوان هنرمند بیشتر مورد توجه قرار می‌دهند پس بهتر است تا در مورد پوشش خود هنجارهای جامعه را رعایت کنند.

وی با اشاره به توجه الگوبرداری جوانان از هنرمندان گفت: هنرمندان به واسطه حضورشان در عرصه های مختلف تصویر و بدین جهت که مردم تمرکز بسیار زیادی روی آنها دارند خواه یا ناخواه به الگوهایی در جامعه مبدل می شوند. اینکه هنرمندان در حال حاضر الگوهای خوبی برای جامعه، نوجوانان و جوانان باشند یا نباشند کاملاً نسبی است و نمی توان گفت به طور صد در صد هنرمندان الگوهایی خوبی برای جامعه حال حاضر هستند.

هنرمندان باید در پوشش خود محتاطانه عمل کنند

بازیگر فیلم «بید مجنون» درباره الگوبرداری نواجوانان از نوع پوشش و حجاب بازیگران سینما تاکید کرد: من اعتقاد دارم که هنرمندان باید در وضعیت پوشش خود محتاطانه رفتار کنند. زیرا جوانان در ابتدا به صورت احساسی و به طبع سنشان آن نوع پوشش و حجاب هنرمندان برایشان جالب است اما ما شاهد آن هستیم بعد از گذشت زمان همین نوجوانان وقتی فکر کنند بدون شک آن مسیر را انتخاب نمی کنند.

او تاثیر هنرمندان در جامعه را تاثیری همیشگی دانست و اضافه کرد: برخی جوانان چشمشان به هنرمندان است. این هنرمندان هستند که باید در رفتار خود و مخصوصاً برخی مسائل اخلاقی همچون پوشش و حجاب احتیاط کنند.

عبیسی: آثاری که به حجاب من خدشه وارد کردند را رد کردم

عبیسی درباره پوشش و وضعیت حجاب خود تصریح کرد: پوشش من نشان دهنده اخلاق و منش من است و همیشه همین طور پوشش و حجابم را حفظ کرده ام. همه می‌دانند که من جلو و یا پشت دوربین با همین ظاهر زندگی می کنم. همین پوشش و حجاب من باعث شده در بسیاری از آثار نباشم و خیلی از آنها را رد کنم زیرا همین آثار باعث می شدند به حجاب من خدشه وارد شود به همین خاطر آنها را رد کردم.

عبیسی حجاب و پوشش را مهمترین رکن در انتخاب آثارش خواند و خاطرنشان کرد: هیچ وقت نمی خواهم برای بازی در یک فیلم یا چند فیلم از حجاب و پوششم بگذرم. مردم مرا اینگونه دوست دارند. خوشبختانه این پایبندی من به حجاب و ارکان دینی محبوبیت بسیار زیادی را نزد مردم برایم به ارمغان آورده و به آن افتخار می کنم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آیا ابراهیم گلستان هنرمند مهمی است؟


ابراهیم گلستان از هنرمندان پرکاری محسوب می‌شود که در زمینه‌های مختلف از عکاسی گرفته تا فیلم‌سازی و نویسندگی کارنامه‌ی پرحجمی دارد. این هنرمند که مدت‌هاست خارج از کشور سکونت دارد، قاب‌های ماندگاری مانند تصویری تاریخی از دادگاه دکتر مصدق را به ثبت رسانده است. اما ابراهیم گلستان که حالا یک قرن زندگی کرده است، در عالم هنر واقعا چه جایگاهی دارد؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خاصیت سینما این است که برای زیاده گفتن جایی ندارد و حوصله مخاطب سر می‌رود/در سینما مخاطب با حس گروهی که روح جمعی هم نامیده می‌شود روبه‌رو است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بهروز افخمی در نخستین نشست تخصصی گفت: اگر می‌خواهید فیلم کوتاه سکوی پرشی برای شما باشد باید مطالعات داستانی خود را تقویت کنید.

به گزارش سینماپرس، نخستین نشست تخصصی از سلسله نشست‌های (۳۹_۲۰) سی و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران با حضور بهروز افخمی کارگردان در سالن شماره ۱۲ پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

در ابتدای این نشست بهروز افخمی با اشاره به اهمیت فیلمنامه در فیلم کوتاه گفت: یکی از بحث‌هایی که در فیلم کوتاه مطرح است فشردگی داستانی است که قابلیت نمایش در سینما را داشته باشد؛ فشردگی است که باعث می‌شود مطلبی دو پهلو عنوان و فرم گیج کننده‌ای برای مخاطب ایجاد شود. معمولاً فیلم‌های اپیزودیک البته غیر از فیلم‌های ترسناک از حوصله مخاطب خارج است و تمرکز مخاطب را می‌گیرد پس تنها در فیلم‌های ترسناک است که مخاطب ممکن است اپیزود به اپیزود به فیلم علاقه‌مند شود.

وی با اشاره به برخی حکایت‌های ترسناک ژاپنی افزود: یکی از نمونه‌های این داستان‌ها، حکایت‌های ترسناک ژاپنی است که به فیلم تبدیل شده است، فیلم «کوایدان» ساخته ماساکی کوبایاشی است که از روی داستان‌هایی از لافکادیو هرن نویسنده ژاپنی انگلیسی است، به زبان انگلیسی ساخته شده و فیلم موفقی است. کوبایاشی چند داستان از این نویسنده را انتخاب کرده، به صورت فیلم درآورده و در نهایت تبدیل به فیلم موفقی و مشهوری به نام «کوایدان» شده است.

افخمی ادامه داد: از دیگر نمونه‌های موفق، مجموعه‌ای است که فرانسوی‌ها از داستان «افسانه های راز و خیال» ادگار الن پو ساخته‌اند که سه اپیزود است؛ سومین اپیزود آن را فدریکو فلینی ساخته، این اپیزود تنها فیلم ترسناکی است که فلینی با نام «هرگز روی سرتان با شیطان شرط‌بندی نکنید» ساخته که از اثر ادگار آلن پو در فضای پاریس آن زمان اقتباس شده است و آن هم اثر موفقی به شمار می‌رود.

این کارگردان با اشاره به شیوه‌های انتخاب داستان و نحوه تبدیل به فیلم کردن این داستان‌ها گفت: باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که قرار است این داستان‌ها روی پرده نمایش داده شوند. اولین داستانی که برای نمونه برای شما انتخاب کرده‌ام «حکایت آن دو تن که خواب دیدند» است که از کتاب «هزار توهای لوئیس بورخس» انتخاب شده، مترجم این اثر یکی از بهترین مترجم‌ها، احمد میرعلایی است که پس از مرگش برخی شروع به حروفچینی مجدد داستان‌های او کرده‌اند که گاهی این موضوع باعث فاجعه می‌شود.

در ادامه این نشست افخمی بخشی از این کتاب را برای حاضران در جلسه خواند و عنوان کرد که همانند این داستان در کتاب «کیمیاگر» پائولوکوئیلو نیز آمده است.

افخمی ادامه داد: این مهم است که موضوعی که نزدیک به ۱۵۰ صفحه کتاب را دربرمی‌گیرد، آیا در دو صفحه هم می‌تواند اجرا شود یا خیر؟ اگر بشود باید این کار را کرد چون مخاطب با پرده بزرگ رو به رو است. باید بدانید که در فضای سینما با مخاطب آگاهی روبه‌رو هستید که هوش بالایی دارد و در تاریکی به پرده سینما نگاه می‌کند؛ توجه مخاطب به فیلم است و اگر فیلم خسته کننده باشد و یا نکته اضافی داشته باشد مخاطب به سرعت متوجه می‌شود. غفلت از همین نکته باعث شده است کار بسیاری از فیلمسازان ضعیف باشد و دلیل آنکه این روزها سینما به مرگ خود نزدیک می‌شود همین است.

وی تاکید کرد: در سینما مخاطب با حس گروهی که روح جمعی هم نامیده می‌شود روبه‌رو است و این موضوع کاملاً در سینما احساس می‌شود. زمانی که جمعیت انسانی دور هم جمع می‌شوند چیزی بیش از روح جمعی ظاهر می‌شود که در استادیوم‌ها قابل تشخیص است. برخی این روح جمعی را مهیب می‌دانند چرا که چنین جمعیتی قدرتمند است و ممکن است از او کارهای بزرگی سر بزند؛ روح جمعی بسیار باهوش است و فیلمساز باید همواره این نکته را در ذهن داشته باشد.

این فیلمساز با بیان اینکه ساخت فیلم سینمایی ارتباطی با ساخت برنامه برای موبایل و اینترنت ندارد، افزود: برای همین درباره ساخت فیلم‌هایی صحبت می‌کنیم که قابلیت نمایش در صفحه بزرگی مانند سینما داشته باشد. اولین مشخصه باید این باشد که طول فیلم از طول خواندن یک کتاب بیشتر نشود. این داستان را کمی کند خواندم که می‌توانستم تندتر بخوانم و همه چیز را منتقل می‌کرد؛ احتیاج به تصویر و موسیقی و فضاسازی نداشت. اما اگر فیلم طولانی و کشدار شود کاری می‌کند که پائولو کوئیلو کرده و تاثیرگذاری و ماندگاری را فدای زیاده‌گویی می‌کند. مهم‌ترین چیزی که در داستان‌های ترسناک باید درباره آن تصمیم درست بگیرید زمان‌سنجی کردن است.

وی ادامه داد: خاصیت سینما این است که برای زیاده گفتن جایی ندارد و حوصله مخاطب سر می‌رود. از این نظر، سینما نزدیک ترین رسانه به رادیو است. در اجراهای تلویریونی باید توجه داشته باشید صدا درست اجرا شود، بدین ترتیب مخاطب می‌تواند مانند یک نمایش رادیویی سریال یا آن برنامه را دنبال کند. در هر کدام از رسانه‌ها خاصیت‌هایی است که نمی‌توانید از آن فرار کنید، برای همین شما نمی‌توانید فیلم‌های تلویزیونی را روی پرده تماشا کنید.

پس از آن افخمی بخش‌هایی از داستان «ماجرای مرگ یک فقیه» را خواند و گفت: تاثیر ادبیات این است که کاری که با ذهن انسان می‌کند بسیار عمیق‌تر از تاثیر سینماست. آنچه در تاریخ سینما سابقه دارد و شیوه نمایش فیلم کوتاه به شمار می‌آید استفاده از داستان‌های کوتاه و ساخت فیلم‌های کوتاه ترسناک است چند اپیزود از آن قابل پخش باشد؛ من تمایل دارم در این مسیر فیلمسازان کوتاه را کمک کنم و اگر اقتباس و فیلمنامه خوبی نوشته شود، می‌توان آن را با چند داستان ساخت.

افخمی سپس بخش‌هایی از مجموعه «فارنهایت ۴۵۱» نوشته نویسنده آمریکایی، ری بردبری را خواند و گفت: این نویسنده در دوره‌ای برای هالیوود فیلمنامه می‌نوشت بعد از مدتی از پدید آمدن تلویزیون از همه وسایل دیداری متنفر شد و قبل از مرگش وصیت کرد داستان‌هایش را برای فیلم کردن نفروشند.

او در ادامه بخش‌هایی از داستان «رهگذر» را خواند و گفت: داستان‌هایی که امروز برای شما خواندم انتخاب تکراری همه فیلم‌های کوتاه در ۵۰ سال اخیر است و به شما پیشنهاد می‌کنم اگر می‌خواهید در این عرصه که بازار جهانی پیدا کرده است کار کنید، بیشتر کتاب بخوانید. اگر می‌خواهید فیلم کوتاه سکوی پرشی برای شما باشد باید مطالعات داستانی خود را تقویت کنید.

در انتهای این نشست افخمی به پرسش حاضران در جلسه پاسخ داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هیچ‌ فشاری برای کنسرت‌ها وجود نداشت/ شجریان مشکل خروج از کشور ندارد


پس از اینکه همایون شجریان اعلام کرد که کنسرت‌های پیش‌رو در خارج از کشور را به دلیل حال ناخوش این روزها لغو کرده است، اکنون مدیر برنامه او به ارائه توضیحاتی درباره‌ی علت این امر پرداخته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم جدید تهیه کننده «رمامتیسو عماد و طوبا» پروانه ساخت گرفت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «شیطان صفت» به نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی مهدی صباغ زاده پروانه ساخت گرفت.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «شیطان صفت» به نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی مهدی صباغ زاده پروانه ساخت گرفت.

مهدی صباغ زاده کارگردان، فیلمنامه نویس و تهیه کننده در جدیدترین فعالیت خود به سراغ فیلم سینمایی «شیطان صفت» می رود. پروانه ساخت این فیلم سینمایی در تاریخ ۲۷ مهرماه صادر شده و تا تاریخ ۲۹ دی ماه اعتبار خواهد داشت.

مهدی صباغ‌ زاده کارگردانی فیلم‌هایی چون «صبحانه‌ای برای دو نفر»، «خانه کاغذی» و «کلوپ همسران» را برعهده داشته است. وی همچنین در فیلم هایی مانند «رمانتیسم عماد و طوبا»، «ایتالیا ایتالیا» به عنوان تهیه کننده حضور داشته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بررسی راهکارهای یکپارچه سازی حمایت های وزارت ارشاد بر بستر هنرکارت


اولین جلسه هم اندیشی نمایندگان معاونت ها و موسسات زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مدیران صندوق اعتباری هنر و شرکت هنرکارت بنیان ایرانیان در خصوص بررسی راهکارهای تجمیع و یکپارچه سازی حمایت های وزارت فرهنگ فرهنگ و ارشاد اسلامی بر بستر هنرکارت روز چهارشنبه ۲۷ مهر برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تهیه‌کننده «سونامی» به سراغ «جنگل پرتقال» رفت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رسول صدرعاملی با همکاری آرمان خوانساریان فیلم سینمایی «جنگل پرتقال» را می سازد.

به گزارش سینماپرس، رسول صدرعاملی با همکاری آرمان خوانساریان فیلم سینمایی «جنگل پرتقال» را می سازد.

طبق اطلاعات سازمان سینمایی، پروانه ساخت فیلم سینمایی «جنگل پرتقال» به تهیه کنندگی رسول صدرعاملی و نویسندگی و کارگردانی آرمان خوانساریان ۲۷ مهرماه صادر شد و تا تاریخ ۲۹ دی ماه اعتبار خواهد داشت.

آرمان خوانساریان کارگردان و فیلمنامه نویس در کارنامه خود فیلم کوتاه «سایه فیل» و «سبز کله غازی» را دارد. خوانساریان برای این دو فیلم جوایزی به دست آورده است که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بهترین کارگردانی از جشنواره فیلم کوتاه تهران برای فیلم «سایه فیل»، بهترین فیلم جشن تصویر سال برای فیلم «سایه فیل»، دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه از جشنواره نهال برای فیلم «سایه فیل»، تندیس خانه سینما برای فیلم «سایه فیل»، بهترین فیلم کوتاه پنجمین جشنواره فیلم‌های ایرانی کلن برای فیلم «سبز کله غازی».

خوانساریان همچنین به همراه مجید برزگر نویسندگی فیلم «ابر بارانش گرفته» را برعهده داشته‌است.

رسول صدرعاملی نیز از کارگردان ها و تهیه کنندگان مطرح سینمای ایران است که از جمله سوابق وی به عنوان کارگردان یا تهیه کننده می توان به «سال دوم دانشکده من»، «در انتظار معجزه»، «هر شب تنهایی»، «من ترانه ۱۵ سال دارم»، «دختری با کفش‌های کتانی» و «شنای پروانه» اشاره کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

توضیح درباره‌ی لغو کنسرت‌های همایون شجریان


پس از اینکه همایون شجریان اعلام کرد که کنسرت‌های پیش‌رو در خارج از کشور را به دلیل حال ناخوش این روزها لغو کرده است، اکنون مدیر برنامه او به ارائه توضیحاتی درباره‌ی علت این امر پرداخته است.

مشاهده خبر از سایت منبع