X

بایگانی مهر 28, 1401

دفتر سینمایی

کارگردان فیلم‌های فمنیستی «بی‌داد» را می‌سازد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سهیل بیرقی برای پروژه سینمایی «بی‌داد» درخواست پروانه ساخت داد.

به گزارش سینماپرس، «بی‌داد» عنوان پروژه جدیدی است که سهیل بیرقی قصد ساخت آن را دارد.

فیلم سینمایی «بی‌داد» به تهیه کنندگی و کارگردانی سهیل بیرقی درخواست پروانه ساخت خود را ثبت کرده و منتظر دریافت مجوز است. پرونده این فیلم در تاریخ ۱۸ مهرماه در سازمان امور سینمایی تکمیل شده است.

از جمله فیلم های سهیل بیرقی می توان به «من»، «عرق سرد» و «عامه‌پسند» اشاره کرد.

بیرقی پیش از این هر سه کار گذشته خود را در جشنواره فیلم فجر ثبت نام کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فصل دوم «کار خونه» به آنتن شبکه دو رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شبکه دو سیما دومین فصل از برنامه «کار خونه» را با محوریت اشتغال‌زایی خانوادگی و اجرای مسعود فروتن روانه آنتن می‌کند.

به گزارش سینماپرس، برنامه «کار خونه» در فصل دوم خود نیز به سراغ کارآفرینان موفق در شهرهای مختلف ایران می‌رود.

دوربین «کار خونه» این بار با حضور در هر شهر به تهیه یک مستند از کارآفرین مورد نظر می‌پردازد و روزهای قبل از کسب و کار، چگونگی کارآفرین شدن هر سوژه و چشم‌انداز و رویکرد به آینده را در این مستند کوتاه روایت می‌کند.

در بخش دوم این برنامه، در استودیو از حامی کارآفرینان میزبانی و با حضور مدیرکل کمیته امداد هر استان و فاطمه کریم‌وند کارشناس کسب و کار بحث و گفتگو می‌شود. پخش ویدیوهای ارسالی یکی دیگر از بخش‌های این برنامه است که توسط مردم با موضوع کسب و کارهای آفریده شده و مسیر رسیدن به نقطه اطمینان در مسیر حرفه‌ای نمایش داده می‌شود.

«کار خونه» کاری از گروه خانواده به تهیه‌کنندگی علی‌اکبر کریمی و اجرای مسعود فروتن که از چهارشنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۱۴ از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دانشگاه می‌تواند جای خالی اکبر عالمی و امیرحسن ندایی را پر کند؟


مراسم یادبود امیرحسن ندایی ۲۷ مهر با حضور هنرمندان، پژوهشگران و مدیران فرهنگی و هنری برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کارگردان «تونل» به سراغ «قلب رقه» رفت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: خیرالله تقیانی پور با همکاری مهدی فرجی فیلم سینمایی «قلب رقه» را می سازد.

به گزارش سینماپرس، خیرالله تقیانی پور کارگردان تلویزیون و سینما با همکاری مهدی فرجی فیلم سینمایی «قلب رقه» را می سازد.

خیرالله تقیانی پور در تازه ترین فعالیت خود به سراغ فیلم سینمایی «قلب رقه» رفته است و در این پروژه مهدی فرجی به عنوان تهیه کننده حضور خواهد داشت. پرونده این فیلم در تاریخ ۱۷ مهرماه در سازمان امور سینمایی تکمیل شده است و حال در صف دریافت پروانه ساخت قرار گرفته است.

از جمله کارهای تقیانی پور می توان به «تونل»، «نجلا ۱»، «نجلا ۲» و «اینجا خانه من است» اشاره کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

یک موزه صاحب نقاشی ارزشمند «ال اس لوری» شد


یک موزه در انگلستان برای خرید تابلو نقاشی «رفتن به مسابقه» اثر «ال اس لوری»‌ میلیون‌ها پوند پرداخت کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پروانه نمایش چهار اثر غیرسینمایی صادر شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پروانه نمایش چهار اثر غیرسینمایی برای فیلم‌های مستند و کوتاه و بلند صادر شد.

به گزارش سینماپرس، پروانه نمایش چهار اثر غیرسینمایی صادر شد.

۲ مستند «همچون پرندگان ابراهیم»، «قمر تاج»، فیلم کوتاه «خفقان» و فیلم بلند غیرسینمایی «کن پامنار» در تاریخ ۲۴ مهرماه پروانه نمایش خود را دریافت کرده اند و این پروانه تا تاریخ ۲۵ مهرماه ۱۴۰۳ اعتبار دارد.

مستند «همچون پرندگان ابراهیم» به نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی علی بیگدلی، مستند «قمر تاج» به نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی مهدی زارعی، فیلم کوتاه داستانی «خفقان» به تهیه کنندگی علی عطشانی و نویسندگی و کارگردانی محمود عطشانی و فیلم بلند غیرسینمایی «کن پامنار» به تهیه کنندگی و کارگردانی محمد درویش و نویسندگی سیروس همتی پروانه نمایش خود را دریافت کرده اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«جواد رضویان» اول زمستان با طنز ۹۰ شبی می‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «جواد رضویان» این روزها مشغول آماده کردن مقدمات تولید طنز آیتمی ۹۰ شبی برای شبکه نسیم است.

به گزارش سینماپرس، طنزِ آیتمی جواد رضویان پخشِ خود را شروع می‌کند و تا عید نوروز روی آنتن خواهد بود.

جواد رضویان از طنزپرداران پر طرفدار تلویزیون و سینمای کشور است. او که بیشتر به عنوان بازیگر شناخته می شود همواره دستی بر آتش کارگردانی هم داشته است.

رضویان این روزها مشغول آماده کردن مقدمات تولید طنز آیتمی ۹۰ شبی برای شبکه نسیم است.

گویا مراحل اخذِ مجوز ساخت این طنز آیتمی ۹۰ شبی انجام شده و در مرحله پیش‌تولید

است. پیگیری‌ها نشان می‌دهد که اول زمستان، طنزِ آیتمی جواد رضویان پخشِ خود را شروع می‌کند و تا عید نوروز روی آنتن خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تمسک حداکثری «مدیران فرهنگی» به شیوه «حرف درمانی»!/ آیا «سازمان سینمایی» و «رسانه ملی» و «ساترا» به وظایف انقلابی خود عمل می کنند؟! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هشت سال حاکمیت رسمی «ولنگاری» بر فضای مدیریت فرهنگی کشور و در کنار آن حرکت کم‌شتاب برخی مدیران فرهنگی «دولت سیزدهم» و تمسک حداکثری مدیران «سازمان سینمایی» و «رسانه ملی» و «ساترا» به شیوه «حرف درمانی» از جمله موضوعات مهم و مغفول مانده‌ای است که اثرات آن را می‌توان در وقایع پیرامونی فتنه اخیر مورد مشاهده قرار داد.

حسین پورقادری/ هشت سال حاکمیت رسمی «ولنگاری» بر فضای مدیریت فرهنگی کشور و در کنار آن حرکت لاکپشتی و کم‌شتاب مدیران فرهنگی «دولت سیزدهم» و بالاخص بی‌برنامگی و یا برنامه‌ریزی‌های غلط و غیرهوشمندانه در عرصه تولیدات سمعی و بصری و مشخصا تمسک حداکثری مدیران «سازمان سینمایی» و «رسانه ملی» و «ساترا» به شیوه «حرف درمانی» از جمله موضوعات مهم و مغفول مانده‌ای است که اثرات آن را می‌توان در وقایع پیرامونی فتنه اخیر مورد مشاهده قرار داد:

۱/ اغتشاشات مهرماه امسال را می‌توان به عنوان مصداقی از بی‌برنامگی و امتداد حاکمیت «ولنگاری فرهنگی» بر ساختارهای فرهنگی و رسانه‌ای کشور قلمداد نمود. فتنه‌ای که شاید از نظر ابعاد اجتماعی کم بُنیه و دارای وسعت جغرافیایی بسیار محدود بود و با گذشت ۲۵ روز در فضای ملموس جامعه و در کل کشور کمترین نشان و اثری از آن یافت می‌شود؛ اما با این همه در فضای مجازی آنچنان پُررونق است که همچنان «سلبریتی‌های سینمایی و ورزشی» را در خط مقدم مبارزه و صف‌آرایی و مواجهه مستقیم با «حاکمیت جمهوری اسلامی» نگه داشته و با وجود اعلام برائت اکثریت جامعه ورزشی و هنری کشور از اغتشاشات، توانسته حجم زیادی از ظرفیت «رسانه» و به تبع آن «افکار عمومی» در ایران و جهان را مشغول ترسیم فضای ملتهب از ایران نموده است.


تمسک حداکثری «مدیران فرهنگی» به شیوه «حرف درمانی»/ آیا «سازمان سینمایی» و «رسانه ملی» و «ساترا» به وظایف انقلابی خود عمل می کنند؟!


۲/ سال‌هاست که تصویر ارایه شده از «جمهوری اسلامی ایران» به جهان با واقعیت‌های کشور از فاصله چشمگیری برخوردار می‌باشد. موضوعی کاملا ملموس و آنچنان برجسته و مهم که موجب شد تا در سال ۱۳۹۹ هجری شمسی، شخص رهبری به آن ورود نموده و با بیان این مهم که «متأسّفانه در داخل هم حتّی با غفلت بعضی از مسئولینِ مربوط به این مسائل کارهایی میکنند، فیلم‌هایی میسازند که اساس و مبانی قضائی جمهوری اسلامی را زیر سؤال می برد» ؛ به صورتی شفاف و با صراحت کامل خواستار دخالت ویژه نهادهای مختلف و اصلاح این روند مغایر با اصول «دیپلماسی عمومی» و همچنین برهم زننده «امنیت روانی جامعه اسلامی ایران» شوند.


تمسک حداکثری «مدیران فرهنگی» به شیوه «حرف درمانی»/ آیا «سازمان سینمایی» و «رسانه ملی» و «ساترا» به وظایف انقلابی خود عمل می کنند؟!


۳/ موضع‌گیری به موقع و اصولی «وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی» در همان روزهای آغازین فتنه اخیر و بیان صریح ایشان که «اگر کسی اصرار دارد که از قوانین جمهوری اسلامی تبعیت نکند، ما اصراری بر مجبور کردن آن‌ها به این امر نداریم؛ آن‌ها می‌توانند آزادانه وارد فعالیت‌های دیگری بشوند» قطعا نیازمند پیگیری جدی و تدوین سازوکارهای مناسب توسط زیرمجموعه‌های مختلف مدیریتی حاضر در این وزارتخانه و بالاخص «سازمان سینمایی» بود. اقدامی که نه تنها تا به امروز محقق نگردیده، بلکه تنها به صدور یک یادداشت توسط ریاست این سازمان و آن هم پس از گذشت ده روز از «فتنه» خلاصه شد. بیانیه‌ای که با الگوبرداری از قطعنامه‌های پایان بخش راهپیمایی‌های «۲۲ بهمن» تنظیم شده بود!


تمسک حداکثری «مدیران فرهنگی» به شیوه «حرف درمانی»/ آیا «سازمان سینمایی» و «رسانه ملی» و «ساترا» به وظایف انقلابی خود عمل می کنند؟!


۴/ موضع فشل و عقب افتاده «سازمان سینمایی» در مواجهه و برخورد با اتفاقات مختلف و رویدادهای گوناگون را می‌توان به عنوان مصداقی از برای این ضرب‌المثل معروف دانست که می‌گوید: «آب که سر بالا رفت، قورباغه ابوعطا می‌خواند» ؛ ضرب‌المثلی که در واقع بر این موضوع تاکید دارد که وقتی یک بخش یا یک نفر کار و وظیفه خود را به درستی انجام ندهد، به تبعیت از آن دیگر بخش‌ها هم آن نظم و حتی ادب خود را از دست می‌دهند و در این میان برخی آنچنان وقیح می‌شوند که بجای پاسخگویی در خصوص عملکرد خود در برگزاری مجمعی مبتذل و کاملا غیرقانونی که منجر به بروز تخلفات آشکار در نحوه «انتخابات هیات مدیره خانه سینما» گردید و …؛ با وقاحت هرچه تمام به صدور بیانیه‌ای سیاسی با نشان «خانه سینما» مبادرت می‌ورزند و با ادبیاتی توبیخ‌گونه و لحنی تحکمی، برای حاکمیت کشور خط و نشان می‌کشند!


تمسک حداکثری «مدیران فرهنگی» به شیوه «حرف درمانی»/ آیا «سازمان سینمایی» و «رسانه ملی» و «ساترا» به وظایف انقلابی خود عمل می کنند؟!


۵/ مماشات «سازمان سینمایی» با اقدامات خلاف قانون «خانه سینما» و بالاخص سکوت دربرابر تخلفات صورت گرفته در مجمع اخیر خانه و عدم ابطال انتخابات و …؛ «شاهنشینان» این مجموعه را آنچنان گستاخ ساخته که با سوء استفاده از عنوان «جامعه اصناف سینمایی ایران» در راستای مقاصد سیاسی خود از «حاکمیت جمهوری اسلامی» بخواهد که اگر تمایل به گفتگو با معترضین و ایجاد آرامش در کشور را دارد «رفتار پرتناقض را متوقف کرده و زمینه‌ی آزادی دلسوزان و به ویژه هنرمندان دربند و یا در شرف دریافت احکام سنگین را فراهم کرده و از احضارهای پی‌در پی و رفتارهای خشونت بار که ناقض اصل گفتگوست اجتناب نمایند تا در قدم نخست، طرح بحث گفتگو و ایجاد وفاق، قابل باور شود».


تمسک حداکثری «مدیران فرهنگی» به شیوه «حرف درمانی»/ آیا «سازمان سینمایی» و «رسانه ملی» و «ساترا» به وظایف انقلابی خود عمل می کنند؟!


تمسک حداکثری «مدیران فرهنگی» به شیوه «حرف درمانی»/ آیا «سازمان سینمایی» و «رسانه ملی» و «ساترا» به وظایف انقلابی خود عمل می کنند؟!


۶/ «خانه سینما» سال‌هاست که کارکرد صنفی و حمایتی خود از اهالی سینما را از دست داده و به یک مجموعه سیاسی مبدل گردیده است. مجموعه‌ای که نام آن بجای موقعیت‌های فرهنگی و بالاخص سینمایی، بیشتر در وقایع ریزودرشت سیاسی دیده ‌می‌شود و با سوءاستفاده از برند و نشان اهالی سینما سعی می‌کند تا صورتی «اپوزیسیون» از خود به نمایش بگذارد. مجموعه ای قبضه شده در ید قدرت قبیله‌ای محدود و البته خاص که سال‌ها است با صدور بیانیه‌های مغرضانه در بزنگاه‌های تاریخ و بالاخص در فرایند اغتشاشات و تنش‌های مختلف اجتماعی، تلاش می‌کند تا تقابل و تعارض خود با «حاکمیت جمهوری اسلامی» را به صراحت و تاکید ویژه‌ای بیان نماید. مجموعه‌ای که به صورتی مفرط در طی دهه اخیر اولویت اصلی خود را بجای «حمایت از صنعت-هنر-رسانه سینمای ایران» در «تامین منافع عده خاص» قرار داده است و از این جهت اهالی سینما را محدود به همان قبیله خاص پیرامونی خود نموده که از انتفاعهای اختصاصی در این خانه برخوردار می‌باشند. همان طیفی که وظیفه حمایتی «خانه سینما» را در کاریابی و اشتغال مستمر برای خود و داردوسته خویش دانسته و از برای سایر اهالی سینما تنها به صدور اعلامیه ترحیم بسنده نموده و چاپ بنر به جهت نصب در «قطعه هنرمندان» را منت و لطفی مضاعف بر ایشان می‌پندارند!


تمسک حداکثری «مدیران فرهنگی» به شیوه «حرف درمانی»/ آیا «سازمان سینمایی» و «رسانه ملی» و «ساترا» به وظایف انقلابی خود عمل می کنند؟!


۷/ طبیعی است که در دنیای «سلبریتیها» عموم ایشان در رقابت با سایر هم طیفان خود، مجبور به واکنش درباره هر موضوع و مسئله‌ای می‌باشند! موضوعاتی عموما بی‌ربط و با حداقل تناسب ممکن نسبت به سطح شعور و فهم ایشان که تنها به این جهت اخذ می‌شود که گمان می‌کنند برای مخاطب ارزش دیده شدن دارد! پس هر قدر این واکنش سریع‌تر و هنجارشکنانه‌تر از سایرین باشد، امکان موفقیت بیشتر برای دیده شدن سلبریتی‌ها را فراهم می‌سازد. پس اگر چه استفاده از هویت سکسی و شهوانی، در کنار انبوهی از اظهار نظرهای سریع و با ادبیاتی حسی و … به ابزاری رایج از برای سلبریتی‌ها مبدل گردیده تا به این وسیله به حفظ جایگاه اجتماعی خود در رسانه های جدید مبادرت ورزند و… اما باید توجه داشت که «حفظ پرستیژ هنری» و دیده شدن بر سر در سینماها و باقی ماندن و بر روی صحنه تئاتر و یا حضور شبانه‌روزی در «رسانه ملی» و … از جمله عوامل حیاتی و موثر در جهت «سلبریتیماندن» محسوب می‌شود.


تمسک حداکثری «مدیران فرهنگی» به شیوه «حرف درمانی»/ آیا «سازمان سینمایی» و «رسانه ملی» و «ساترا» به وظایف انقلابی خود عمل می کنند؟!


۸/ «سلبریتی شدن» با «سلبریتیماندن» متفاوت است و از این جهت عموم ایشان به این حداقل درک و شعور رسیده‌اند که برای «سلبریتیماندن» می‌بایست همواره در قاب تلویزیون دیده شوند و بر پرده نقره سینما جای گیرند و در بیلبوردهای تبلیغاتی «شبکه نمایش خانگی» حاضر باشند. پس اگر جماعت سلبریتی به خوبی دریابند که به سبب نقض قوانین و با ایجاد اغتشاش و تنش در فضای رسانه‌ای کشور، مسیر «سلبریتیماندن» ایشان با اختلال جدی مواجه می‌شود؛ قطعا از مدیربرنامه‌های خود می‌خواهند تا سفارش‌هایی که منجر به برهم خوردن «امنیت روانی جامعه» می‌شود را از هیچ مشتری خارجی و داخلی قبول نکنند!


تمسک حداکثری «مدیران فرهنگی» به شیوه «حرف درمانی»/ آیا «سازمان سینمایی» و «رسانه ملی» و «ساترا» به وظایف انقلابی خود عمل می کنند؟!


۹/ قطعا این هوشمندی و پایبندی «وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی» بر مواضع «انقلاب اسلامی» و درک صحیح از سازوکار «سلبریتیماندن» بود که سبب شد تا ایشان در همان مراحل آغازین فتنه اخیر با شجاعت بیان نمایند که «بازیگران زنی که کشف حجاب کردند، به این انتخاب جدید رسیدند که تابع قوانین نباشد. ما در حوزه فرهنگ و هنر در خدمت عزیزانی هستیم که ملزم به قانون هستند» ؛ اما باید توجه داشت که عدم پیگیری این خط اصلی در زیرمجموعه‌های وزارت ارشاد و بالاخص سهل‌انگاری «سازمان سینمایی» در تنظیم شکایت‌های حقوقی و بویژه طرح دعوا در «قوه قضائیه» و … نه تنها موجب جری شدن سلبریتی‌ها و ایجاد هتاکی و هجمه‌های جدید بر علیه «دولت سیزدهم» می‌شود، بلکه اسباب ایجاد یک زیست دوگانه را برای سلبریتی ها فراهم می‌سازد و سبب می‌شود تا ایشان هم امکانات داخلی و هم از منابع خارجی برای «سلبریتیماندن» منتفع گردند.


تمسک حداکثری «مدیران فرهنگی» به شیوه «حرف درمانی»/ آیا «سازمان سینمایی» و «رسانه ملی» و «ساترا» به وظایف انقلابی خود عمل می کنند؟!


تمسک حداکثری «مدیران فرهنگی» به شیوه «حرف درمانی»/ آیا «سازمان سینمایی» و «رسانه ملی» و «ساترا» به وظایف انقلابی خود عمل می کنند؟!


۱۰/ شاید صدور مجوز برای یک اثر ضعیف سینمایی همچون «رگ‌های آبی» به خودی خود، اقدام مهمی در فضای هنری و سینمایی کشور تلقی نشود؛ اما باید توجه داشت که همین قبیل اقدامات کم اهمیت است که هیبتی گیج و مَنگ را از نهادهای متولی فرهنگی به معرض دید می‌گذارد و سبب می‌شود تا برخی عناصر معدود و طیف معلوم الحال دخیل در عرصه فرهنگ و سینما جَری شده و بعضا آنچنان دریده گردند که حتی خواستار «انحلال جمهوری اسلامی» شوند!


تمسک حداکثری «مدیران فرهنگی» به شیوه «حرف درمانی»/ آیا «سازمان سینمایی» و «رسانه ملی» و «ساترا» به وظایف انقلابی خود عمل می کنند؟!


تمسک حداکثری «مدیران فرهنگی» به شیوه «حرف درمانی»/ آیا «سازمان سینمایی» و «رسانه ملی» و «ساترا» به وظایف انقلابی خود عمل می کنند؟!


۱۱/ جَوزَدگی و پیام تبریک شتابزده «رئیس سازمان سینمایی» به عوامل تولید فیلم‌های «جنگ جهانی سوم» و «بدون قرار قبلی» و «منادی پیام فرهنگ غنی ایرانی با محوریت اخلاق، انسانیت و عدالت» خواندن ایشان اگر چه می‌تواند به بهانه‌هایی همچون «تالیف قلوب» مورد توجیه واقع شود؛ اما واقعیت آن است که به همان نسبت، وقتی برخورد مناسب و سریعی با اظهار نظرهای شفاف و مغایر همین افزاد در طول فتنه اخیر صورت نمی‌گیرد؛ این پیام منتقل می‌گردد که یا مدیران حاضر سینمایی کشور از خرد لازم برخوردار نیستند و یا آنقدر کوتاه قامت و کم بنیه می‌باشند که نمی‌توانند هزینه مواجهه با معدود سینماگران خاطی را بپردازند و از هیاهوی رسانه‌ای ایشان وحشت دارند!


تمسک حداکثری «مدیران فرهنگی» به شیوه «حرف درمانی»/ آیا «سازمان سینمایی» و «رسانه ملی» و «ساترا» به وظایف انقلابی خود عمل می کنند؟!


۱۲/ صدور مجوز «نمایش خانگی» برای تولید و عرضه سریالی با بازی «سلبریتی‌های اغتشاش‌گر» نیز از جمله اتفاقات بسیار جالب در ایران است. اتفاقی که ظاهرا توسط «سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر» معروف به «ساترا» و برای سریال «آکتور» در حال رقم خوردن است و قرار است که «سلبریتیهای هنجار شکنی» همچون «نوید محمدزاده» در کنار «سلبریتیهای فحاشی» همچون «هانیه توسلی» در فرایند تولید این اثر به عنوان نخستین تجربه ساخت سریال «نیما جاویدی» ایفای نقش نمایند. سلبریتی‌هایی که چندروزی بیشتر از فحاشی ایشان به «حاکمیت جمهوری اسلامی» نمی‌گذرد و شاید بتوان «ژست اروتیک» ایشان بر روی «فرش قرمز کن» را به عنوان تستی برای سنجش نوع مواجه حکومت و اقدامی برای ارایه یک اطمینان خاطر به دیگران و به منظور راه‌اندازی «نهضت کشف حجاب» قلمداد نمود.


تمسک حداکثری «مدیران فرهنگی» به شیوه «حرف درمانی»/ آیا «سازمان سینمایی» و «رسانه ملی» و «ساترا» به وظایف انقلابی خود عمل می کنند؟!


تمسک حداکثری «مدیران فرهنگی» به شیوه «حرف درمانی»/ آیا «سازمان سینمایی» و «رسانه ملی» و «ساترا» به وظایف انقلابی خود عمل می کنند؟!


۱۳/ ذوق زدگی مفرط «رسانه ملی» از بازگشت «مهران مدیری» و تلقی پُرکردن یک ویدیوی سه دقیقه‌ای به عنوان ابراز ندامت و صدور مجوز برای ادامه فعالت وی می‌تواند بزرگترین آسیب را متوجه آینده فرهنگی کشور سازد و میزان هزینه دشمن در استفاده حداکثری از «پیاده نظام سلبریتی» را به حداقل ممکن برساند و ریسک‌پذیری سلبریتی‌ها را برای حضور در فتنه‌های دیگر آنچنان پایین آورد که دیگر ایران به عنوان یک الگوی طنز در محافل امنیتی مطرح گردد. پس حتی اگر چنین پشیمانی و تحول ایجاد شده در افرادی همچون «مهران مدیری» را واقعی بدانیم و آنرا ناشی از پاسخگویی به اسپانسرها و پرداخت جریمه‌های نجومی به ایشان تلقی نکنیم! قطعا بازگشت مجدد ایشان به «رسانه ملی» و تولید و پخش برنامه‌های جدید از امثال ایشان به سبب بُعد «یادآوری جنایت» و تئوری «مماشات با خاطی» یک اقدام خلاف و مغایر با «سواد رسانهای» محسوب می‌شود.


تمسک حداکثری «مدیران فرهنگی» به شیوه «حرف درمانی»/ آیا «سازمان سینمایی» و «رسانه ملی» و «ساترا» به وظایف انقلابی خود عمل می کنند؟!


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران بیان کرد: برآیندی از «ایران عزیز» را در پرتوی سیاست عدالت فرهنگی برای همه جوانان پراستعداد کشور، می‌توان در آینه این جشنواره دید.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران نوشت: «تقارن ایام خجسته ماه ربیع‌الاول با بهار سینمای کوتاه ایران و برگزاری سی‌ونهمین دوره جشنواره بین‌الملل فیلم کوتاه تهران را باید در این روزها به فال نیک گرفت.

این جشنواره سه ویژگی دارد؛ برای من که پیش از مسئولیت و ان‌شاء الله پس از آن کسوت معلمی را در دانشگاه داشته و دارم و با جوان‌ترها گذران عمر کرده‌ام، همیشه جذاب بوده است. اول اینکه این جشنواره مختص فیلم کوتاه و در تمجید از «ایجاز» است؛ یعنی چگونه در کوتاه‌ترین زمان‌ها، عمیق‌ترین بیان‌ها را داشته باشیم.
دوم آنکه بیش از هر رویداد دیگری، جشنواره جوان‌های این سرزمین است و برآیندی از دغدغه، روحیات و باورها و بیم و امیدهای سینمادوستان جوان؛ به ویژه که امسال این جشنواره با شعار «تنوع ژانر با رویکرد بومی» ان شاءا… بیش از سال‌های گذشته پیام‌آور امید، نشاط و تنوع است.
سوم آنکه در این ضیافت اندیشه، فیلمسازان از کل کشور حضور به هم می‌رسانند و برآیندی از «ایران عزیز» را در پرتوی سیاست عدالت فرهنگی برای همه جوانان پراستعداد کشور، می‌توان در آینه این جشنواره دید. چه آنکه جهانیان نیز از ۱۳۱ کشور متقاضی حضور در این رویداد بین‌المللی بوده¬اند و چه فرصتی بهتر از این جشنواره که ایران را آنگونه هست به جهانیان بشناسانیم؟
جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران فرصتی کوتاه اما الهام‌بخش برای جوانانی است که اطمینان دارم آینده درخشانی برای سینمای ایران رقم خواهند زد و من از حضور در کنار آن‌ها برخود می بالم.
ان شاءا… که این جشنواره سرمنشاء تحقق آگاهی، امید، اخلاق و عدالت در آینده سینمای ایران باشد.»
سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۱(۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۲) در حال برگزاری است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برنامه اولین روز جشنواره فیلم کوتاه تهران – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه اکران فیلم‌ها در روز اول جشنواره سی‌ونهم فیلم کوتاه تهران اعلام شد.

به گزارش سینماپرس، این رویداد امروز چهارشنبه ۲۷ مهر و در اولین روز اکران فیلم‌های کوتاه راه یافته به دو بخش ملی و بین‌المللی در پردیس سینمایی «ملت»، میزبان علاقه‌مندان سینمای کوتاه است.

* برنامه نمایش فیلم‌های بین‌الملل

اولین سانس از این رویداد در سالن شماره ۲ پیگیری می‌شود که از ساعت ۱۳ تا ۱۵ به فیلم‌های بخش بین‌الملل اختصاص دارد. در این سالن «موش»، «خانه خسران»، «فقط ۱۰ واتز»، «خاکستر»، «متقاطر» و «آیفون واحد ۱۵» به نمایش در می آیند.

همچنین از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۷ سالن ۲ پردیس ملت میزبان اکران دیگر فیلم‌های بخش بین‌الملل از جمله داستانی «فاتجونا»، مستند «صداهای رنجور»، انیمیشن «چگونه بزرگ شدم»، داستانی «وضع همیشگی»، تجربی «به یاد و خاطر…»، داستانی «روزهای بهار» و داستانی «روز مادر» خواهد بود. از ساعت ۱۸ تا ۲۰ هم در همین سالن فیلم‌های «مرز نامرئی»، داستانی «زنده»، پویانمایی «مسافر»، تجربی «کارخانه فیلم»، داستانی «پیش از فروپاشی بزرگ (پنکه خراب)» و مستند «زادگاه» از بخش بین‌الملل اکران می‌شود.

در ادامه از ساعت ۲۰:۱۵ تا ۲۲ مستند «عقب‌نشینی»، داستانی «دگرسانی‌ها»، انیمیشن «استخوان‌ها»، تجربی «لطفاً پس از شنیدن صدای بوق پیغام خود را بگذارید»، داستانی «سالخوردگی»، داستانی «دختر شکارچی» و داستانی «زبان کشتار» در سالن شماره دو روی پرده می‌رود.

* برنامه نمایش فیلم‌های داستانی مسابقه سینمای ایران

اکران فیلم‌های بخش مسابقه سینمای ایران هم از ساعت ۱۳:۳۰ تا ۱۵ در سالن ۹ با فیلم‌های داستانی آغاز می‌شود که در این بخش «او لبخند نمی‌زند» به کارگردانی زردشت افشاری بهبهانی‌زاده، «پرویز» به کارگردانی پیمان فخرایی، «با همراهی سارا» به کارگردانی ایمان فراهانی و «اسماء» به کارگردانی مصطفی آقامحمدلو و فرهاد حاجی‌عباسی روی پرده می‌رود.

در سالن ۱۰ هم از بخش مسابقه سینمای ایران از ساعت ۱۳:۴۵ تا ۱۵ فیلم‌های «کرم ابریشم» به کارگردانی امیر هنرمند، «نجان» به کارگردانی محمدمهدی باقری، «آماتور» به کارگردانی حامد اصلانی، «رنگارنگ» به کارگردانی محمدرضا مرادی، «دوباره سکوت» به کارگردانی سیدمحمدرضا کمال علوی به نمایش گذاشته خواهد شد.

از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۷ در سالن ۹ فیلم‌های «قهوه‌خانه عاشیق‌ها» به کارگردانی رضا جمالی، «جابجایی» به کارگردانی سیاوش بهادری‌راد، «دندان درخت» ساخته علی پاک‌نیا، «لیدی» به کارگردان فردین انصاری و «فلس» به کارگردانی هومن نادری اکران می‌شود.

در ادامه نمایش فیلم‌های بخش مسابقه سینمای ایران در سالن شماره ۱۰ از ساعت ۱۵:۴۵ تا ۱۷:۱۵ «یک تن» به کارگردانی پویان مکری، «غیرموجه» به کارگردانی محمدرضا خاوری، «نارس» به کارگردانی نوا نعمتی، «وقفه» به کارگردانی مانا پاک‌سرشت و «۳:۳۳» به کارگردانی آزاد صادقی روی پرده می‌رود و در سالن ۹ از ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰ فیلم‌های «نحسی» به کارگردانی پارسا امیری‌زاد، «جناکات» به کارگردانی عطا مجابی، «چله سیاه» به کارگردانی محمد خاکساری، «دریچه» به کارگردانی مسعود حاتمی و «پودر» به کارگردانی تایماز رضوانی اکران می‌شود.

در سالن ۱۰ از ساعت ۱۸:۱۵ تا ۱۹:۴۵ فیلم‌های «تکه‌ای از تو» به کارگردانی هادی نوری، «مریضخانه مرکزی» به کارگردانی سیدوحید حسینی نامی و نوید نامی، «نوشابه مشکی» به کارگردانی محمد پایدار، «هرس» به کارگردانی محمد همتی، «نگران من نباش» به کارگردانی امین خجسته روی پرده می‌رود.

از ساعت ۲۰ تا ۲۱:۳۰ هم در سالن ۹ فیلم‌های «پذیرایی سیمین» به کارگردانی علی بنائیان، «قضاوت» به کارگردانی آریا گازر، «برنو» به کارگردانی محمد ثریا، «اندروا» به کارگردانی امیر پذیرفته و «صلح خونین» به کارگردانی زهیر موسوی پخش می‌شود و در سالن ۱۰ نیز از ساعت ۲۰:۱۵ تا ۲۱:۴۵ «رو به شب» به کارگردانی سعید کشاورز، «پارادوپینگ» به کارگردانی محمدرضا حسنی‌رنجبر، «یه‌چوم یه‌لنگ» به کارگردانی یاسر برزگر و «شیهه» به کارگردانی پویا سعیدی به نمایش گذاشته خواهد شد.

* برنامه نمایش آثار پویانمایی مسابقه سینمای ایران

سالن ۱ نیز در روز اول جشنواره به فیلم‌های پویانمایی مسابقه سینمای ایران اختصاص دارد که از ساعت ۱۳:۳۰ تا ۱۵ پیگیری می‌شود. در این سالن «گفت برقص» به کارگردانی آبتین یغماییان، «موزه صلح» به کارگردانی سیداحمد جعفریان، «یک چیز سیاه» به کارگردانی ریحانه کاوش، «کُلنل» به کارگردانی پرستو کاردگر، «بی‌ستون» به کارگردانی علی معصومی، «بی‌ستون» به کارگردانی علی معصومی، «پوتین» به کارگردانی سیدمحسن پورمحسنی شکیب، «داستان پیچ» به کارگردانی محمدرضا علیمراد در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

* برنامه نمایش آثار مستند مسابقه سینمای ایران

برنامه نمایش فیلم‌های مستند از بخش مسابقه سینمای ایران هم از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۷ در سالن شماره یک پی گرفته می‌شود که در این بخش «همه چیز از بالا قشنگ‌تر است» به کارگردانی کاوه حدادی، «گالش منزل» به کارگردانی علی شهاب‌الدین و «شازده حمام» به کارگردانی احمد صراف یزد و از ساعت ۲۰ تا ۲۱:۳۰ در همین سالن «آخرین آرزوی سیروس» به کارگردانی سجاد ترابی، «به من اشاره کن» به کارگردانی فرح زارع‌مهرجردی، «پناه به دریا» به کارگردانی کامران رحیمی، «پناه به دریا» به کارگردانی کامران رحیمی به نمایش در می‌آیند.

* برنامه نمایش آثار تجربی مسابقه سینمای ایران

فیلم‌های تجربی از بخش مسابقه سینمای ایران هم در سالن شماره ۱ از ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰ روی پرده می‌روند که «پرواز» به کارگردانی سمیرا قمبریان، «لابیرنت» به کارگردانی حسن وحدانی، «گیلگمش» به کارگردانی حسین مرادی‌زاده، «بِکرزایی» به کارگردانی آریوبرزن مومن، «نشو و نما» به کارگردانی پویان رنجبر و «نوستوس آلگیا» به کارگردانی محمدرضا شیروان از جمله آن‌ها هستند.

همزمان با روز نخست جشنواره، در سالن ۸ از ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰ کارگاه پیچینگ فیلم اولی‌ها با تدریس سیامک سلیمانی برگزار می‌شود.

سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۱(۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۲) در حال برگزاری است.

مشاهده خبر از سایت منبع