X

بایگانی مهر 28, 1401

دفتر سینمایی

در فیلم کوتاه بیشتر شاهد تنوع فرهنگی هستیم که می‌تواند امیدبخش باشد و کمک می‌کند برداشت دقیق‌تری از مردم کشورمان داشته باشیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عضو شورای سیاست‌گذاری سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با بیان اینکه این جشنواره محل گفت‌وگو و تعامل است و باید مسایل را با حرف زدن و طرح نظرات در کنار هم پیش ببریم، گفت: فیلمسازان در آثار خود حرفشان را می‌زنند و نقد می‌کنند.

به گزارش سینماپرس، حبیب ایل‌بیگی در حاشیه بازدید از این جشنواره اذعان داشت: برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران را به همه فیلمسازان، به خصوص خانواده فیلم کوتاه تبریک می‌گویم و فکر می‌کنم باید این فرصت‌های کمی را که هر سال برای فیلمسازان کوتاه پیش می‌آید، باید پاس بداریم و از آن مراقبت کنیم و تلاش کنیم این رویداد هر سال بهتر برگزار شود.

وی افزود: فیلمسازان زیادی در طول سال گذشته تلاش کردند فیلم خوبی بسازند تا به این جشنواره راه پیدا کنند و کارشان دیده شود، به نظرم نباید این فرصت را از آنها گرفت. بحث‌هایی مبنی بر شرکت نکردن در جشنواره معمولا از سوی کسانی مطرح می‌شود که خودشان در جشنواره کاری برای ارائه ندارند. باید دوستانی را که در جشنواره شرکت کرده‌اند، درک کنیم؛ شاید این تنها فرصتی است که برای آن‌ها پیش آمده و شاید سال بعد این امکان و سرمایه برای آنها فراهم نشود که دوباره شرکت کنند و نباید این فرصت را از آن‌ها بگیریم.

ایل‌بیگی با توجه به برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران در سال‌های اولیه برگزاری گفت: جشنواره در طول این سی و نه دوره شرایط سخت‌تری از دوران جنگ و موشک‌باران را پشت سر گذاشته است؛ شرایطی بود که بسیاری از مردم از شهر بیرون می‌رفتند اما شرکت‌کنندگان و فیلمسازان با اعتقادی که به جشنواره داشتند، آن را برگزار می‌کردند. فکر می‌کنم نباید با هر اتفاق، راحت‌ترین راه را انتخاب کنیم و به جای دیگران تصمیم بگیریم. بسیاری از فیلمسازان برای حضور در جشنواره روزشماری می‌کردند و نباید این امکان از آنها سلب می‌شد.

وی ادامه داد: جشنواره فیلم کوتاه تهران، محل گفت‌وگو و تعامل است و باید مسائل مان را با حرف زدن و طرح نظرات، در کنار هم پیش ببریم. با حذف کردن، کنار گذاشتن و تصمیم‌گیری به جای دیگران، مسیر درستی نمی‌رویم. حتما بسیاری از فیلمسازان که اهل اندیشه و تفکر هستند می‌توانند پیشنهاد و راهکار ارائه دهند. چه بسا که بسیاری از فیلمسازان در آثار خود این حرفشان را می‌زنند و نقد می‌کنند. البته گاهی تنها نقد عنوان می‌شود و یکی از اشکالات ما در سینمای اجتماعی این است که فقط به بیان مشکلات می‌پردازیم و راهکاری ارائه نمی‌دهیم.

معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی و عضو شورای سیاست‌گذاری سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران تاکید کرد: فکر می‌کنم باتوجه به تنوع تفکر فیلمسازان شهرهای مختلف و حضور آثارشان در جشنواره مسائل و راهکارهای متفاوتی می‌تواند مطرح شود که به ارتقای کیفیت زندگی کمک می‌کند چه چیزی بهتر از اینکه در فضای فرهنگی دور هم جمع شویم و به شیوه متمدنانه به نگاه بهتری نسبت به مسایل برسیم.

ایل بیگی با توجه به مسائلی که در شورای سیاست‌گذاری سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران مطرح شد گفت: در جلسه های شورای سیاست‌گذاری جشنواره فیلم کوتاه تهران بر تنوع آثار تاکید شد؛ معمولا دوست دارم در این جشنواره با فضا و داستان‌های شهرهای کشورمان آشنا شوم و به دنبال تنوعی هستم که معمولا درسینمای بلند و تلویزیون نمی‌بینم، این موضوع می‌تواند جذاب‌تر باشد. متاسفانه بسیاری از آثار سینمای بلند امروز درگیر موضوعات تکراری هستند و داستان‌ها بسیار به هم شبیه شده‌اند، ولی در فیلم کوتاه بیشتر شاهد تنوع فرهنگی هستیم که می‌تواند امیدبخش باشد و کمک می‌کند برداشت دقیق‌تری از مردم کشورمان داشته باشیم.

سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۱ مصادف با ۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۲ در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اقدام قابل تقدیر «شهرداری تهران» برای شکایت از «سلبریتی دروغگو»! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سخنگوی شهرداری در صفحه توییتر خود نوشت: جریان ضد ایرانی یک شایعه مبتذل به نقل از شهردار تهران ساخت.

به گزارش سینماپرس، عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری در صفحه توییتر خود نوشت:

جریان ضد ایرانی یک شایعه مبتذل به نقل از شهردار تهران ساخت.

خانم سمانه پاکدل هم با انتشار این فیک‌نیوز توهین‌آمیز علیه دختران هموطن در صفحه خود، برخی از مردم را به اشتباه انداخت و پس از مشخص شدن حقیقت هیچ تلاشی برای اصلاح نکرد.

برای جلوگیری از تکرار ناگزیر از شکایت حقوقی شدیم.

شکایت شهرداری تهران از سمانه پاکدل بازیگر سینما

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

محمدبیگی: نسبت به گذشته در رسانه ملی رویکرد بازتر و سازنده‌تری را شاهد هستیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما در دیداری با اعضای فراکسیون زنان مجلس بر تعامل بیشتر مجلس و رسانه ملی خصوصا در حوزه‌های مرتبط با زنان و خانواده تاکید کرد.

به گزارش سینماپرس، پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما در دیداری با اعضای فراکسیون زنان مجلس بر تعامل بیشتر مجلس و رسانه ملی خصوصا در حوزه های مرتبط با زنان و خانواده تاکید کرده است. دیداری که در کنار نتایج حاصل شده، یک پیام را به همراه داشته است: «تاکید بر تعامل گسترده تر صداوسیما با مجلس».

محمدبیگی عضو فراکسیون زنان مجلس با اشاره به نشست فراکسیون با پیمان جبلی رئیس صداوسیما گفت: در مجموع این نشست بسیار موثر و خوب بود و موارد متعددی در خصوص تعامل مجلس و رسانه ملی مورد بررسی قرار گرفت. استنباط من این است که رویکرد آقای جبلی تعامل گسترده‌تر با مجلس است و برای اخبار مجلس برنامه‌های جدیدی در در دست تولید است و به نظر می‌رسد که نسبت به گذشته در رسانه ملی رویکرد بازتر و سازنده‌تری را شاهد هستیم که می‌تواند مردم را از اخبار خانه ملت و تصمیم‌گیری‌های سیاستگذاران و قانونگذاران در قوه مقننه بیشتر آشنا کند و نظرات نمایندگان در خانه ملت بهتر شنیده شود.

رئیس فراکسیون جمعیت و خانواده افزود: نکته حائز اهمیت این است که با توجه به اینکه بحث خانواده، جمعیت و استحکام خانواده و دوری از آسیب‌های اجتماعی جزو اولویت های فراکسیون زنان و فراکسیون جمعیت و خانواده است مقرر شد که تعامل بیشتری بین ما و رسانه ملی وجود داشته باشد و در اتاق های فکر و برنامه های راهبردی رسانه از نظرات نمایندگان استفاده شود.

وی ادامه داد: در حوزه استفاده از تولیدات مردم نهاد مقرر شد از محتواهای رسانه ای، مستندهای این سازمان ها در اقصی نقاط کشور و با فرهنگ ها و آداب و رسوم مختلف در موضوعات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی استفاده شود و در آنتن تلویزیون شاهد حضور فرهنگ های مختلف باشیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آذرپندار: هر بهانه‌ای که باعث شود ما در کنار یکدیگر جمع شویم مهم و بهترین کار ما در این شرایط این است که حضور خود را پررنگ‌تر از پیش نشان دهیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در همایش کانون دانش‌آموختگان انجمن سینمای جوانان ایران بیان کرد: تاثیری که سینمای کوتاه از خود به جا می‌گذارد بسیار بیشتر از سینمای بلند داستانی است.

به گزارش سینماپرس، همایش کانون دانش‌آموختگان انجمن سینمای جوانان ایران، امروز ۲۸ مهرماه در سالن شماره ۹ پردیس سینمایی ملت؛ محل برگزاری این رویداد برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سعید نجاتی مشاور مدیرعامل و رییس کانون دانش‌آموختگان انجمن سینمای جوانان ایران گفت: بسیار خوشحالم به عنوان یک فیلمساز در اینجا حضور دارم، همچنین این اتفاق بسیار باعث خرسندی است که امروز در تمامی مشاغل افرادی حضور دارند که روزی دوره دیده انجمن سینمای جوانان ایران بوده‌اند. معمولا افراد فکر می‌کنند دوره‌دیدگان انجمن سینمای جوان درنهایت باید فیلمساز شوند اما این را باید بدانیم که انجمن به افراد جهان‌بینی و نگاه متفاوتی می‌دهد و اهمیت انجمن نیز در این است.

او افزود: باید برای این مراسم گزارشی ارایه می‌دادیم؛ از سال‌های ۱۳۶۴ تا ۷۴، ۷۵ نزدیک به ۱۴۰۰ فرد در انجمن سینمای جوانان حضور داشتند و همچنین در دفاتر قم و دزفول ۲ نفر از اعضا برای ثبت لحظات جنگ در سال‌های دفاع مقدس شهید شدند.

نجاتی در ادامه صحبت‌های خود بیان کرد: قرار است اقداماتی برای هویت افراد کانون انجام گیرد که در اولین قدم فکر می‌کنم عضویت و کارت‌های این اعضا از همه چیز مهم‌تر است که این کارت‌ها چه در داخل و چه به صورت بین‌المللی باید اهمیت خود را داشته باشد و ما نیز پیگیر بخش بین‌الملل آن هستیم چراکه انجمن سینمای جوانان ایران بزرگترین مدرسه فیلمسازی در تمام دنیاست و این حق اعضای این مدرسه است تا خدماتی که مهم است به افراد حاضر در این کانون تعلق گیرد.

او در پایان عنوان کرد: این اولین همایش است اما ادامه‌دار خواهد بود، خوشحالم که این اتفاق درحال رخ دادن است، امیدوارم این خانواده هر روز پر جمعیت‌تر از این سال‌ها باشد و خانواده فیلم کوتاه درکنار یکدیگر باشند. باید بگویم حمایتی که انجمن سینمای جوانان ایران از اعضای خود و فیلمسازان می‌کند، بی‌نظیر است و من هرگز فراموش نمی‌کنم در این دوره بیماری که اخیرا درگیر آن بودم مدیران و اعضای انجمن تا چه اندازه پیگیر احوالات من بودند. تنها خوشحالی من ادامه‌دار بودن و به خوبی پیش رفتن این کانون و این جمع است.

در ادامه مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران اظهار کرد: تمام افرادی که الان در این جمع حضور دارند به واقع افراد مهمی هستند. زمانی که قرار بر این شد اولین همایش این کانون در جشنواره برگزار شود نگاه ما بر این بود که این کانون بهتر و درست‌تر دیده شود، اصلا هر بهانه‌ای که باعث شود ما در کنار یکدیگر جمع شویم مهم و بهترین کار ما در این شرایط این است که حضور خود را پررنگ‌تر از پیش نشان دهیم؛ این کاری‌ است که از من به عنوان مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران برمی‌آید چراکه این اتفاق وظیفه انجمن است.

او افزود: کاری که می‌توان در خانواده بزرگ ۲۵۰ هزار نفره انجمن صورت گیرد این است که از فضای سخت فاصله بگیرد و سعی ما بر این باشد با حضور در چنین جمع‌هایی برای بهتر شدن شرایط صحبت و مباحث خود را عنوان کنیم. در نهایت باید بگویم امیدوارم بتوانیم خدماتی برای اعضای انجمن اختصاص دهیم چون این موضوع در آیین‌نامه صندوق هنر سینمای فیلم کوتاه تعریف نشده بود و انجمن سینمای جوانان ایران می‌تواند این خدمات را برای اعضای خود در این صندوق درنظر گیرد، در کنار این خدمات می‌توانیم جنبه معنوی و ادامه‌دار شدن این مراسم‌ها را در پیش داشته باشیم. نکته جالب این است که در این سال‌ها افرادی که در انجمن سینمای جوانان ایران حضور داشتند الان در مشاغل مختلفی حضور دارند؛ از مدیر موزه گرفته تا … که این خود اتفاق خوب و قابل اعتنایی‌ است.

پس از صحبت‌های مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، حبیب ایل‌بیگی معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی پشت تریبون قرار گرفت و بیان کرد: خوشحالم که امروز در این جمع حضور دارم به عنوان فردی که نه در جایگاه هنرجو بلکه به عنوان فردی که ۲ دوره در انجمن سینمای جوانان ایران حضور داشتم، به مهدی آذرپندار تبریک می‌گویم که توانست این اتفاق رقم بزند و باید بگویم این کانون از چه اهمیتی برخوردار است.

او ادامه داد: بسیاری از مشکلات فعلی کشور ما ریشه در این دارد که چنین سازمان‌دهی و تشکیلاتی در سطوح مختلف آن وجود ندارد و ای کاش در کشور نیز رویکرد و نگاهی مانند انجمن سینمای جوانان ایران وجود داشت و این فقدان باعث بسیاری از ضعف‌ها در کشور شده است. سینمای ایران اگر درحال حاضر جایگاهی دارد به یمن وجود و تأسیس انجمن سینمای جوانان ایران است.

تمام مدیرانی که در این سال‌ها در انجمن حضور داشتند برای ارتقا و پیشرفت عملکرد این انجمن تلاش کردند چراکه همگی می‌دانیم هرچقدر در این حوزه سرمایه‌گذاری شود، در آینده نتیجه مثبت و خوب آن متوجه خود ما می‌شود و باعث پیشرفت سینمای این کشور خواهیم بود. تاثیری که سینمای کوتاه از خود به جا می‌گذارد بسیار بیشتر از سینمای بلند داستانی است و به همین دلیل از اهمیت بیشتری نیز برخوردار است.

در پایان این مراسم کارت‌های ۲ عضو کانون دانش‌آموختگان انجمن سینمای جوانان ایران توسط مهدی آذرپندار، حبیب ایل‌بیگی و یزدان عشیری به نمایندگان آن‌ها از دفاتر دزفول و قم تحویل داده شد و پس از آن کارت‌های اعضای دیگر این کانون از جمله سعید رحیمی‌فروتن از دفتر اراک، علیرضا بختیان از دفتر نجف‌آباد، طاهر براتچیان از دفتر اردبیل، داود دادمرزی از دفتر تهران، احسان نمازی‌زاده از دفتر تهران، محمدکاظم رضوانی از دفتر قم، رهبر قنبری از دفتر کرج، جواد تمیزکار از دفتر لاهیجان، احد کریمی از دفتر قم، علی بیطرفان از دفتر قم و… نیز به نمایندگان آن‌ها اهدا شد.

سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۱ مصادف با ۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۲ در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مدیران جدید شبکه امید سیما منصوب شدند


آئین معارفه مدیران جدید شبکه امید سیما برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روایت کیانیان از نحوه شکل‌گیری حاج کاظم «آژانس شیشه‌ای» – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد خبری سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، نشست تخصصی «پرسش از بازیگردان» از سلسله نشست‌های «۲۰-۳۹» جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ظهر ۲۸ مهر با حضور رضا کیانیان برگزار شد.

کیانیان در ابتدای این نشست بیان کرد: من به دوستان جشنواره هم گفتم قاعدتاً فیلم کوتاه به بازیگردانی احتیاج ندارد چون در آن یا از کسانی استفاده می‌شود که بازیگر نیستند، یا می‌خواهید درباره کسی فیلم بسازید که او وجود دارد و همچنان هست. اگر بخواهید بازیگر اسم و رسم داری بیاورید، زیر نام او گم می‌شوید اما دوستان گفتند بیا و من هم گفتم چشم. من لطفی به سینمای جوانان ایران نمی‌کنم، چون سینمای جوان پله‌های اول سینمای بالغ است. در واقع همه برای یک خانواده‌ایم.

تیم بازیگران شبیه تیم فوتبال است

وی درباره تفاوت کارگردانی و بازیگردانی بیان کرد: در آمریکا هر بازیگری از شناخته‌شده‌ترین تا ناشناس‌ترین، مربی دارد و آن مربی مسئول محافظت از اوست. یعنی اجازه نمی‌دهد صدا و فیزیک بازیگر خراب شود. تیم بازیگران از منظری شبیه تیم فوتبال است. مثلاً فوتبالیست‌ها نباید شب قبل از بازی، دیر بخوابند یا به مهمانی بروند. در این مسائل مربی به آن‌ها کمک می‌کند. در بازیگری هم مثلاً یک مربی کمک می‌کند که بازیگر سناریو را بخواند. ما اما در سینمای خود این موضوعات را نداریم و می‌توانیم تنها درباره آن صحبت کنیم.

این بازیگر باسابقه سینما و تئاتر افزود: در ایران قواعد ما فرق دارد، چون سینمای ما شبیه سینمای آمریکا نیست. در مقاله‌ای نوشته بود کل خرج یک فیلم ایرانی، به اندازه یک برک (پذیرایی حین تصویربرداری!) در تولید یک فیلم آمریکایی است. به این دلیل که در آنجا فروش زیاد است و بلدند فیلم را برای فروش به بازارهای جهانی بفرستند. به همین منظور برای تولید آن هم خوب خرج می‌کنند. سینمای ایران اما بازار جهانی ندارد. سیاست‌هایی که بر سینمای ما جاری است، نخواسته ما بازار خارجی داشته باشیم و به ایران محدود شده‌ایم. در نتیجه نیاز به خرج‌های زیاد و رقابت با فیلم‌های جهان نداریم.

حاتمی‌کیا گفت بلد نیستم به بازیگر بگویم چه بکند

کیانیان ادامه داد: در سینمای ایران برخی از کارگردانان مثل ابراهیم حاتمی‌کیا می‌گفتند من بلد نیستم به بازیگر بگویم چه بکند یا نکند، به همین دلیل آقای پسیانی را آورده بود که هم بازیگر برایش انتخاب کند و هم به آن‌ها بگوید چه کنند و چه نکنند. پس این یک سلیقه شخصی کارگردان است. برخی کارگردانان می‌گویند خودمان بلد هستیم. در نتیجه با ۲ دسته کارگردان رو به رویم؛ آن‌هایی که بلدند و آن‌هایی که دوست دارند این موضوع را به دیگران بسپارند.

وی تأکید کرد: بازیگردانی یک شغل نیست، یک تایتل نیست و دلیلی برای خوب یا بد بودنش نیست. در «آژانس شیشه‌ای» من اولین بازیگردانی را انجام دادم. آن موقع حاتمی‌کیا به پسیانی گفته بود یک نفر را به من معرفی کن، او من را معرفی کرده بود، اما حاتمی‌کیا گفته بود کیانیان را نمی‌خواهم چون او بیشتر شبیه فیلسوف‌هاست! این را هم از روی نوشته‌هایم دریافته بود و گفته بود کیانیان دوست دارد با همه بحث کند و من دوست ندارم او باشد، اما در نهایت مقرر شد من در «آژانس شیشه‌ای» بازیگردانی کنم.

بعد از «آژانس شیشه‌ای» بازیگردانی مد شد

کیانیان ادامه داد: وقتی می‌خواهم بازیگردانی کنم اصلاً به کسی نمی‌گویم چگونه بازی کن، چون این اصلاً جزو وظایف ما نیست. این یک کار غلط است که بگوییم یک بازیگر چگونه ایفای نقش کند. در آن فیلم هم من سعی می‌کردم موتور داخلی وجود بازیگر را برای آن نقش خاص روشن کنم. بعد از «آژانس شیشه‌ای» کمی بازیگردانی مد شد، اما متأسفانه برخی از آن‌ها به بازیگران می‌گفتند چگونه بازی کن! با توجه به اینکه زمان برای پیش‌تولید داشتیم مثلاً به پرویز پرستویی می‌گفتم به عنوان حاج کاظم در فیلم چه می‌کنی؟ کسی که از جبهه برگشته، کاری به کار کسی ندارد، کنارش برخی پولدار می‌شوند و … من برای روشن کردن موتور حاج کاظم می‌گفتم در چنین شرایطی چه می‌کنی؟ یا در فیلم «روبان قرمز» ۲ شخصیت جمعه و داوود داشتیم و ابتدا قرار بود نقش داوود را آقای هاشم‌پور و نقش محبوبه را خانم ملک‌نصر بازی کند.

وی ادامه داد: من در صحبت با آقای هاشم‌پور می‌گفتم فلان صحنه را فرض کن، او می‌گفت وقتی این موضوع در فیلمنامه نیست چرا باید فرض کنم؟ راست هم می‌گفت زیرا ایشان اکثراً فیلم‌هایی بازی می‌کردند که همه چیز آن مشخص بود. پس آقای حاتمی‌کیا اشتباه کرده بود که آقای هاشم‌پور را برای این نقش انتخاب کرده بود که در نهایت آقای پرستویی انتخاب شد یا به خانم بادران برای «آژانس شیشه‌ای» گفتم از الان وقتی برای خرید هم بیرون می‌روی چادر سر کن تا یاد بگیری، این کارها بیشتر شبیه تمرین تئاتر است.

کیانیان تأکید کرد: این بازیگردانی درست از نگاه من است، اما از نگاه خیلی‌های دیگر معنای دیگری دارد. من کاری را کردم که کارگردان باید انجام بدهد کاری نکردم که فرای او باشد در نتیجه بازیگردانی بخشی از کار کارگردان است. پس بازیگردانی یک شغل و فن مجزا نیست.

دنیای برخی کارگردان‌ها به‌هم ریخته است

این بازیگر ادامه داد: بازیگر یک موجود هنرمند و هنرش در حال فوران و خلاقیت است اما کارگردان، بازیگر نیست. بارها کارگردان به من گفته فلان طور بازی کن، من هم اتفاقاً همان کار را کرده‌ام اما کارگردان دیده که خوب نشده و در نهایت به من گفته است کار خودت را بکن. در سینما کارگردان یک دنیا می‌سازد، اگر بازیگری قواعد دنیای تو را نفهمید تو به عنوان کارگردان او را اشتباه انتخاب کرده‌ای، دنیای خیلی از کارگردانان به هم ریخته است و به همین دلیل مخاطبان از فیلم‌های آن‌ها لذت نمی‌برند.

وی با اشاره به فرآیند دورخوانی در بازیگری گفت: دورخوانی برای بازیگر حرفه‌ای است که تئاتر کار کرده است، اما هنر قاعده ندارد. هر زمان یک قاعده بگذارید همانجا همه چیز را خراب کرده‌اید. در تئاتر شغلی به نام دراماتورژ وجود دارد این شغل یعنی کسی که روح اثر را فهمیده است و به کارگردان کمک می‌کند، در سینما اما ما دراماتورژ نداریم یعنی کسی که دنیای کارگردان را برای او باز کند.

بازیگر «یک تکه نان» بیان کرد: وقتی می‌خواهید فیلم کوتاه بسازید از بازیگر و تصویربردار اسم و رسم‌دار استفاده نکنید چون وقتی فیلم‌تان تمام می‌شود مثلاً می‌گویند آقای کلاری فیلم را ساخته است، پس سعی کنید در فیلم‌تان کار خودتان را نشان بدهید. این را هم باید بگویم اگر بخواهید یک چیز را مدنظر داشته باشید اشتباه می‌روید پس باید خلاقیت داشته باشید به شرطی که دنیای خود را بشناسید. البته تمام حرف‌هایی که گفتم اصلاً قانون نیست.

بازیگر «پاداش سکوت» درباره بداهه بازی کردن هم گفت: این کار هیچ ایرادی ندارد به شرط آنکه موتور بازیگر روشن باشد، بازیگر اگر نقش خود را فهمیده باشد این کار درست است اما اگر نفهمیده باشد همین کار هم اشتباه است.

بهترین بازیگران جهان، حیوانات و بچه‌ها هستند

کیانیان اظهار کرد: بزرگترین اشتباه یک کارگردان یا بازیگردان این است که به بازیگر بگویند چه کند یا چه نکند، بدانید که بازیگر عروسک نیست که نخش را بگیرید و بازی بدهید. اینجا البته استثنا وجود دارد مثلاً آقای بیضایی در برخی فیلم‌ها چنان دکوپاژ می‌کند که تحسین‌برانگیز است اما در چنین آثاری هم اگر نقش خود را به خوبی فهمیده باشید به راحتی می‌توانید کار خود را انجام بدهید. بازیگر را باید درست انتخاب کنیم نه اینکه به او بگوییم چه کند چه نکند. به نظرم بهترین بازیگران جهان، حیوانات و بچه‌ها هستند چون هیچگونه نقابی ندارند و وقتی حیوانی یا بچه‌ای در کنار یک بازیگر قرار می‌گیرد آن بازیگر تازه می‌فهمد نقصش چیست. ما اما وقتی بزرگ می‌شویم شروع به نقاب زدن می‌کنیم.

وی در بخش دیگر از صحبت‌هایش توضیح داد: ما هم می‌توانیم قاتل و هم مقتول باشیم چون همه چیز در وجود ما وجود دارد. یادم است یکبار با حامد بهداد سر فیلمی بودیم، او می‌گفت یک‌بار رفتم و از فروشگاهی دزدی کردم تا بدانم دزدی چگونه است، اما به حامد بهداد گفتم این کارت دزدی نیست چون دزدی دلایلی دارد. تو دزدی کردی که فقط تجربه‌اش کرده باشی چون نه نیاز مالی داشتی نه شهوتش را، با این حال دزدی را تجربه کرده‌ای. توجه داشته باشیم که ما همه در زندگی هرچند کوچک اما دزدی کرده‌ایم، هیچکدام علیه السلام نیستیم، ما در زندگی چندین بار آدم کشته‌ایم همه ما یکبار به اوجی از عصبانیت رسیده‌ایم که گفته‌ایم اگر اسلحه داشتم، فلانی را می‌کشتم و این یعنی قتل، همه ما خودکشی کرده‌ایم چون گاهی به نقطه‌ای رسیده‌ایم که گفته‌ایم کاش می‌مردیم و این یعنی خودکشی. گاهی از زندگی سیر شدید اما به چند دلیل خود را نکشته‌اید مثلاً عقلتان گفته یا ترسیده‌اید و… پس ما تجربه هر کاری را داریم اما مهم این است که به عنوان کارگردان یا بازیگر آن تجربه را در ذهن خود زنده کنید.

این بازیگر درباره اینکه چرا بازیگردانی در سینما کمرنگ شده است؟ مطرح کرد: من هم جوابش را نمی‌دانم اما این را می‌دانم که مدتی این کار مد شد و برخی فکر کردند اگر در کارشان بازیگردانی داشته باشند خیلی باحال‌تر است. این موضوع اما به نیاز کارگردان برمی‌گردد مثلاً آقای فرهادی زمان زیادی برای تمرین با بازیگران می‌گذارد در نتیجه نیازی به بازیگردانی ندارد یا آقای فرمان‌ارا می‌گوید خودم می‌توانم انجام بدهم پس این سلیقه‌ای است.

کیانیان درباره اینکه آیا بازیگری اکتسابی است یا در نتیجه استعداد حاصل می‌شود؟ توضیح داد: بازیگری استفهامی است یعنی به فهم شما باز می‌گردد البته سواد هم مؤثر است. سواد به معنای خواندن نیست بلکه به معنای هضم کردن است ممکن است شما پنجاه کتاب خوانده باشید اما آنها را هضم نکرده باشید. وقتی چیزی را خوب بفهمید نامش سواد می‌شود یک وجه دیگر از سواد چالش با خودتان است.

سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار تا ۲ آبان ۱۴۰۱ (۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۲) در حال برگزاری است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وقتی می‌توانم مردم را شاد کنم چرا غمگین بخوانم؟


مسعود مفیدی، خواننده جوان ترکمن با حضور در رادیو درباره معرفی بیشتر آثارش، علاقه‌اش به موسیقی‌های شاد سنتی و همچنین فرهنگ مردم ترکمن گفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

همراه با فیلم‌های امروز تلویزیون


تلویزیون امروز فیلم‌هایی مانند «شبگرد» و «سلطان کمدی» را روانه آنتن شبکه‌های سیما می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«پلیس جوان» به معرفی تخصصی فرماندهی انتظامی پرداخت


مجری برنامه «پلیس جوان» گفت: در برنامه «پلیس جوان» به فراخور مهمانان از فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، به معرفی تخصصی پلیس پرداختیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

زوج هنری وسترن در قاب «کمدین»


مستند جذاب و تماشایی «کمدین» این هفته مروری بر آثار سه کمدین مشهور دنیا همچون باد اسپنسر، ترنس هیل و رابین ویلیامز خواهد داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع