X

بایگانی مهر 29, 1401

دفتر سینمایی

تاجری که در دادگاه انقلاب محکوم نشد/حسادت خانواده شاه به دریانی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

رهبر قنبری کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به پایان ساخت مستند «تاجر عاشق» که درباره زنده یاد مهدی ابراهیمی دریانی است، گفت: چندین سال پیش به شهر دریان در آذربایجان دعوت شدم تا فیلمی را درباره این شهر بسازم، در طول ساخت این مستند باید به تاریخ این سرزمین نیز توجه می‌کردم و تحقیقاتی در این زمینه انجام دادم که در طول این تحقیقات به زنده یاد حاج مهدی ابراهیمی دریانی برخوردم و تصمیم گرفتم تا در زمان مناسب درباره این شخصیت یک مستند بسازم.

وی ادامه داد: در طول تحقیقاتم درباره زنده‌یاد ابراهیمی دریانی متوجه شدم که این فرد موسس مناطقی مانند ستارخان، باقرخان، شهرآرا و … در تهران هست، او همچنین در بخشی از دانشگاه شریف نیز سرمایه‌گذاری کرده است. زنده یاد ابراهیمی دریانی تاجر فرش و چای عقاب بود و با حضور در تهران، تعدادی از مردم دریان را به تهران فرا می‌خواند و به آنها کار می‌دهد که همین مساله باعث توسعه منطقه شهرآرا، ستارخان، باقرخان، تهران ویلا، بهبودی توسط وی می‌شود.

این کارگردان با اشاره به اینکه ابراهیمی دریانی بیش از ۷۵۰ مدرسه، بیمارستان و … در شهرهای مختلف ساخته است، توضیح داد: تاثیرگذاری و حمایت این فرد از مردم کشور در زمان قبل از انقلاب باعث شده بود که حتی خانواده شاه نیز به او حسادت کنند، حتی دولتیان رژیم شاهنشاهی از جمله اسداله علم نیز گاهی به دیدن او می رفته است.

وی درباره علت انتخاب نام «تاجر عاشق» برای این مستند بیان کرد: درواقع زنده یاد ابراهیمی دریانی عاشق مردم بوده و همیشه درباره عشق خود نسبت به مردم می‌گوید، زمانی که بسیاری از سرمایه داران در زمان انقلاب از کشور فرار می‌کنند و از او نیز می‌خواهند کشور را ترک کند، اما او می‌گوید من مرد فقیری بودم که در میان مردم زیستم و با اینها برآمدم و حالا نیز کنارشان می‌مانند. حتی در طول انقلاب به دادگاه نیز احضار می‌شود اما دلیلی برای محکوم کردن وی پیدا نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه برای ساخت این پروژه پسران زنده یاد ابراهیمی دریانی بسیار همکاری کرده‌اند، ادامه داد: این مستند را برای حضور در جشنواره «سینماحقیقت» ارائه کرده‌ام و باید دید که برای حضور در این جشنواره انتخاب می‌شود یا خیر.

قنبری در پایان گفت: هرچند پروانه ساخت پروژه سینمایی «بر زلال مهتاب» با موضوع نوجوانان صادر شده ما هنوز بر تامین سرمایه با مشکلاتی مواجه هستیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روایت احمدرضا درویش از رنج فیلمسازی/ درباره «رستاخیز» سکوت می‌کنم – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد خبری سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، نشست انتقال تجربه احمدرضا درویش با عنوان «کارگردانی» ظهر امروز ۲۹ مهرماه در پردیس ملت برگزار شد.

احمدرضا درویش در ابتدای این نشست گفت: این فرصت مغتنمی برای من است که بعد از مدت‌ها در چنین محفل‌هایی حاضر شدم. این جلسه برای من متفاوت‌تر از جلسات دیگر است. انگیزه اصلی من این بود که انجمن سینمای جوانان ایران این جلسه را برگزار می‌کند. من بعد از «رستاخیز» به دلایل مختلف در هیچ جمعی حاضر نشدم اما بحث سینمای جوانان ایران یک بحث مجزاست. من یک سابقه طولانی در این انجمن دارم، چه در بیست و چند سالگی و چه بعد از ساخت اولین فیلم بلندم که درگیر انجمن بودم و به محافل مختلف آن دعوت می‌شدم.

وی ادامه داد: همواره با مسایل این انجمن از دور و نزدیک آشنا بوده‌ام گرچه تغییرات ساختاری در دوره‌های جدید داشته اما مبنا همان است. من خیلی معتقد به صنعت سینمای ملی و بین‌المللی ایران نیستم و به طور روشن به این موضوع اعتقاد ندارم که سینمای ما ملی، صنعتی یا بین‌المللی است. بحث را باز نمی‌کنم اما برایش استدلال دارم. اگر فرصت باشد در محافل خصوصی‌تر این جریان را باز می‌کنم. البته شاید مثل من خیلی‌ها این تصور را داشته باشند. سینمای ما تجربی است ما در پی کشف زبانی هستیم که متعلق به ما باشد، متعلق به منطقه، هویت، زیست اجتماعی ما و تا رسیدن به سینمای ملی، بین‌المللی و صنعتی فرسنگ‌ها فاصله داریم.

اینکه می‌گویند سینمای ما صنعتی است، یک فریب است

این کارگردان باسابقه تأکید کرد: اینکه گفته می‌شود سینمای ما صنعتی است، یک فریب ناخواسته است که ما هم دچارش هستیم. خود دست‌اندرکاران هم باورشان شده که در چنین قواره‌ای ظاهر می‌شوند. دولتمردان هم در این موضوع دخیل هستند. آن‌ها خیلی مایل هستند سینمای ایران را بزرگ‌تر از واقعیت خود نشان بدهند و از این واژه‌ها استفاده می‌کنند گویی با به کارگیری واژه صنعت ملی و بین‌المللی به آن جایگاه می‌دهند. در این سال‌هایی که سینمای ما رشد و نمو داشته چنین توصیفاتی بیشتر از سوی سیاستمداران بیان شده تا جایگاه خود را بالا ببرند، این اما یک تعریف روشن نیست بلکه اغواگرانه است و ما هم به آن تن داده‌ایم.

درویش افزود: آیا نهادی نیست که به یکی از مولفه‌های ذکرشده برای «سینمای ملی» نزدیک شده باشد؟ نهادی نیمه مدنی، که تلاش می‌کند در ساحت ملی تاثیرگذار باشد همین «انجمن سینمای جوانان» است و این انگیزه اصلی من برای حضور در این جمع است. می‌خواستم اینجا با دوستان ملاقات و گفتگو کنم. متاسف شدم که برخلاف زحمات دوستان، تنها ۵۶ دفتر انجمن در حال حاضر فعال است. در حالی که قبلاً خیلی بیشتر بود. گرچه آن موقع دوران آنالوگ بود و تامین پول و امکانات بسیار سخت بود. پس چطور دفاتر کار افزایش پیدا نکرده و کم هم شده است؟ از آن سو اشتیاق زیادی از سوی نهادهای نیمه دولتی و نیمه مدنی مثل شهرداری وجود دارد که حوزه فعالیت خود را افزایش بدهند اما ما از این ظرفیت‌ها استفاده نکرده‌ایم.

این کارگردان سینما ادامه داد: از یکی از داوران شنیدم که می‌گفت درصد زیادی از آثار دو هویت دارد، یکی تحت تاثیر فیلم‌های بلند هستند، چه از نظر انتخاب موضوع چه از نظر فرم و دیگری این است که توجه به مرکزیت کشور دارند، موضوعاتی که برای فیلمهای آنها انتخاب می‌شود بیشتر قصه‌هایی است که به مرکز تهران معطوف می‌شود و از منطقه بومی خود غفلت کرده‌اند. با آنکه تجربه زندگی طبیعی آن‌ها را در دل خود دارد. همانطور که در فیلم‌های بلند متأثر از مسائلی مانند مسایل پولی، دوربین‌ها در جای جای ایران قرار نمی‌گیرد، اینجا هم دوربین ما در برگیرنده همه مناطق نیست. مثلاً دوربین ما در عرشه، لنج و یا میان عشایر نیست. موضوعات بیشتر درباره مسایل شهری، مثلث عشقی و… است ریشه این موضوع به مسایل فرهنگی ما برمی‌گردد و بخشی معطوف به بودجه است.

ایران فقط تهران نیست؛ این انحصار را بشکنید

وی افزود: اینگونه است که موضوعات ما هم محدود می‌شود. اگر سینمای جوانان بتواند از نظر کمی و پشتیبانی به گونه‌ای عمل کند که جوانان تولید کنند و فیلمی بسازند که عطر و بویی کمتر دیده‌شده داشته باشد، بهتر است و این یک انتخاب خلاقانه خواهد بود. پس از دوستان خواهش می‌کنم از کسانی که شهر، فرهنگ و در کلیت ایرانیت و وطن را در فیلم‌ها مورد توجه قرار داده‌اند، حمایت کنند. تا این انحصار شکسته شود. چون ایران فقط تهران نیست، متاسفانه به دلیل بی‌عدالتی فرهنگی، بخشی از افراد در شهرستان‌ها شهروندان درجه دو و سه محسوب می‌شوند.

در تهران افراد می‌توانند با امکانات خوبی فیلم‌ها را تماشا کنند اما افراد در شهرستان‌ها نمی‌توانند اینگونه فیلم‌ها را ببیند و این یعنی اینکه سینمای ما ملی نیست و آنچه که در پرده به نمایش درمی‌آید دیگر اصلاً ملی نیست. البته حتماً به صورت استثنا آثار درخشانی داریم اما معدل این سینما، خوب نیست.

این کارگردان سینما در ادامه صحبت‌های خود تأکید کرد: از مسئول سینمای جوانان، هیات امنا و رییس سازمان سینمایی که قول داد به زیرساخت‌ها بپردازد و سازمان سینمایی را چابک کند و پنجاه نفر برای یک پروانه ساخت کاهش دهد که البته هیچکدام نشده، خواهشم این است که انجمن سینمای جوانان را دریابند. دوستان سازمان سینمایی گرچه می‌گویند کارشان هدایت است اما ما این موضوع را از زبان خیلی‌ها شنیده‌ایم. معتقدم انرژی اصلی و سوخت موشکی سینمای جوانان ایران از اعضای آن است، کار اصلی را خودشان انجام می‌دهند. این انجمن به عنوان یک تلاش زیرساختی، می‌تواند امکانات و افراد را به هم وصل کند.

محدود کردن «انجمن» به استعدادیابی، بی‌انصافی است

درویش ادامه داد: احساسم این است وقتی این حرف‌ها را می‌زنم کنار شما ایستاده‌ام، تلاش می‌کنم زبان شما باشم. دو نکته در اساسنامه سینمای جوانان ایران است یکی کشف استعدادهای جدید و جوان اما محدود کردن سینمای جوانان به این اصل کمی بی‌انصافی است کار سینمای جوانان در اصل ارتقای سطح زیبایی‌شناسی در فرهنگ و هنر است. بسیاری آمده‌اند دوره‌های سینمای جوانان را گذرانده‌اند اما نتوانستند در جایگاه فیلمسازی باشند. برخی خودشان را با تلاش خود بالا کشیده‌اند اما باقی کجا هستند یکی از وظایف و رسالت مهم این است که به جامانده‌ها کمک کند. گرچه همه نمی‌توانند سینماگر شوند. آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌های ما محدودیت دارند اما سینمای جوانان در همه جا دفتر دارد. باید رویکرد انجمن سینمای جوانان ایران ملی باشد. می‌دانم سینه شما انباری از حرف‌های مختلف است اما دوست داشتم اینجا زبان شما باشم.

درویش درباره لزوم توجه به تنوع ژانر در فیلمسازی هم گفت: در جهت‌گیری امسال سینمای جوانان بحث ژانر مطرح است. وقتی با من تماس گرفتند گفتم در بحث‌های نظری نگاهم این است که این مباحث متکی بر پژوهش و مطالعه زیادی است و اینگونه مباحث مربوط به بخشی از دامنه سینماست که به دانشگاه، منتقدین و … برمی‌گردد. من در جامعه سینمایی به عنوان یک فیلمساز مطرح هستم گرچه تدریس هم می‌کنم اما اینکه در اینجا درباره ژانر صحبت کنم اشغال جایگاهی است که برای من نیست. من برای فیلم ساختن، ساخته شدم و باید با فیلمم صحبت کنم. متاسفانه در این‌گونه مباحث شاخص‌ها و مصداق‌ها خارجی می‌شود چون از مثال زدن فیلم‌های دوستانمان پرهیز می‌کنیم. چون اگر از کسی تعریف کنیم دیگری گله‌مند می‌شود، اگر هم زیر سوال ببریم ناراحت می‌شوند. پس این بحث نظری باشد توسط اساتید دانشگاهی پیگیری شوند.

رستاخیر؛ آرزویی که محقق شد و آرزویی که محقق نشد!

وی بخش دیگر از صحبت‌های خود درباره ساخت «رستاخیز» بیان کرد: تا وقتی وضع این فیلم مشخص نشود درباره آن صحبت نمی‌کنم. گرچه قول‌هایی درباره این فیلم دادند اما این فیلم همچنان وضعیت نامشخصی دارد. دوستانی قبلاً در جایگاهی بودند که نباید می‌بودند. آن‌ها رفتند، دوستان جدید هم آرزوهایی درباره فیلم دارند ولی فقط آرزوست. فیلم در پلتفرم‌های خارجی در حال عرضه بین‌المللی است. مجوز بین‌المللی هم صادر شده اما سوال این است که چطور این مجوز صادر شده و تماشاگران خارجی می‌توانند فیلم را ببینند اما ایرانی‌ها روی پرده نه؟ طبق عهدی که با عوامل، خدای خودم و صاحب رستاخیز بستم، این فیلم را برای پرده سینما ساخته‌ام و تمام امکانات فیلم برای نمایش در سالن استاندارد جمعی است که این آرزوی من محقق نشده است. اما آرزوی اصلی من محقق شد، یعنی اینکه فیلم ساخته شد.

درویش تأکید کرد: صبر من زیاد است و می‌دانم بالاخره اکران می‌شود. وقتی دیگر اسمی از ما نیست یا حتی صد سال دیگر، بالاخره فیلم یک فیلمساز دیده می‌شود. این فیلم مگر فقط برای جشنواره بود و بعد برود داخل قوطی؟ بالاخره فیلم از کشو درمی‌آید و دیده می‌شود ترجیح می‌دهم انتقال تجربه کنم اما درباره رستاخیز صحبت نکنم.

برای صدای دیجیتال «دوئل» استهزا شدیم!

این کارگردان درباره ساخت «دوئل» هم توضیح داد: درباره صدای فیلم باید بگویم آن زمان دوره آنالوگ بود، همه چیز ما آنالوگ بود. آن زمان طراحی صدا، گردش صدا، زیباشناسی صدا کارکرد نداشت، امکانات ضعیف بود، به عنصر صدا در فیلم‌ها کمتر توجه می‌شد، عنصر صدا در آن فیلم به دلیل ماهیتش اهمیت داشت، برخلاف کمبودها و محدودیت سواد و استودیوها تصمیم گرفتیم فیلم را دالبی دیجیتال کنیم اما برخی از دوستان صداگذار و صدابردار ما را استهزا کردند و گفتند سالن‌ها که ظرفیت صدای دالبی را ندارد، در پاسخ گفتم فیلمساز درباره یک اثر تا کجا مسئول است؟ فیلمساز بنا به رسالت خود مسئول است فیلم را از منظر خودش درست و استاندارد بسازد.

وی افزود: اینکه سالن‌های سینمای ما مجزا نیست مسأله من نیست، فیلم هشتاد سال دیگه دیده و جزو کارنامه من محسوب می‌شود. پس برای فیلم‌های خود تقویم قایل باشید. یادم است آن زمان مسعود بهنام با ما همراه شد، آقای اردلان یکی از بهترین صداگذاران ماست که ایشان هم همراهی کرد بعد در استودیوی پاریس کارهای پست پروداکشن انجام شد و بعد بالاخره بازرس دالبی فیلم را دید و اولین لایسنس رسمی از شرکت دالبی که وابسته به ارتش آمریکاست کارهای فیلم انجام شد و بعد از آن سینماها مجهز به دالبی شد. همان دالبی‌ها هنوز در سینمای ما کارکرد دارند و هیچوقت از استانداردها و کیفیت کوتاه نیایید. این یکی از مهمترین تجربه‌های من در چهل سالگی و در زمان ساخت «دوئل» بود.

درویش در ادامه گفت: دو نوع فیلمساز در سینمای حرفه‌ای فعال هستند یکی کسانی که رویاها و تعلقات خود را خودشان می‌نویسند و می‌سازند، یک نوع دیگر بیشتر به مهندسی کار مسلط هستند، ایده دیگران می‌گیرند و اتفاقاً آن را تعمیق می‌دهند من اما جزو فیلمسازان اول هستم. من هیچگاه فیلمی نساختم که حاصل دغدغه من نباشد، مثلاً بیست سال به این فکر می‌کردم که چطور «کیمیا» را بسازم، این حسی بود که مدام من را صدا می‌کرد و من را به خود فرا می‌خواند یا مثلاً مدت‌ها بود به «دوئل» فکر می‌کرد چیزی در «دوئل» بود که من را صدا می‌کرد چون می‌خواستم درباره غنائم جنگی فیلم بسازم و این گرفتاری من بود، شاید ده بیست سال به آن فکر می‌کردم وقتی هم که دولت قبل آن جریان کاریکاتوری فیلم «رستاخیز» و پایین کشیدنش را ایجاد کرد، بیکار نبودم در این مدت پنج شش فیلمنامه نوشتم و کیفش را بردم.

گاو صندوقی که جرقه ایده «دوئل» شد

درویش در بخش دیگری از صحبت‌های خود توضیح داد: اتفاقی برای من در نوزده سالگی و در زمانی که خرمشهر سقوط نکرده بود افتاد، در کوچه قدم می‌زدیم، اواسط محاصره بود، فکر نمی‌کردیم جنگ طولانی شود تصور می‌کردیم به زودی تمام می‌شود، همینطوری که قدم می‌زدیم یکی از بچه‌هایی که همراه بود از مغازه‌ای چیزی برداشت و البته در کاغذی نوشت که چه برداشته است. صحنه‌ای را آنجا دیدم؛ انتهای محله‌ای یک بنز خاور را دیدم که پشتش مغازه‌ای است، خاور گاز می‌داد و زنجیرش کنده می‌شد، این چرخه هی تکرار می‌شد. بار آخری که این کار را کرد چارچوب در مغازه کنده شد و در نهایت دیدم گاوصندوقی را برده است، آن زمان ناپخته بودم و بعدها مدام فکر می‌کردم که آنها چه کسانی بودند؟ آیا دزد بودند؟ این معادله‌ای چندمجهولی در ذهن من شد و بعد از سالیان تبدیل به «دوئل» شد.

وی افزود: «دوئل» فیلم هفتم من بود. فیلمساز باید از قبل فیلم را در ذهن خود ساخته باشد مهمترین ویژگی فیلمساز تخیل است هنرمند بدون خیال معنا نمی‌دهد که اتفاقاً اینکه چگونه خیال کنیم کار سختی است. فیلمساز چیزی را که نیست عینی و قابل لمس می‌کند و این اصلی‌ترین کار فیلمساز است. این موضوع هم با امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ممکن است. فیلمساز با خیال شخصی خود حتی باید موسیقی فیلم را هم ساخته باشد. باید آنقدر فیلم را در ذهن خود داشته باشد که از کسی سوال نکند، فیلمساز سوال‌کننده نیست و مدام باید پاسخ بدهد. فیلمساز باید بتواند با حفظ فردیت خود، مخاطب فیلم خود شود. وقتی چشم فیلمساز پشت ویزور است درواقع نماینده مخاطبان است این موضوع به او تفویض شده است اگر این چنین نباشد.

درویش مطرح کرد: فیلمساز ایده‌آلیست است. به مراتب در سینمای حرفه‌ای بحران‌ها شدیدتر از سینمای تجربی است، سینمای حرفه‌ای قواعد خود را به شما تحمیل می‌کند در این میان اصلی را باید به شما بگویم؛ اگر به طرحتان معتقدید و روح و زندگی شما را به خود اختصاص داده است، خود فیلم به شما می‌گوید چگونه از موانع رد شوید، چون آن فیلم در درون شما رشد کرده است. شما که کپی پیست نمی‌کنید، چیزی را کشف می‌کنید هیچ پلان و سکانسی شبیه پلان و سکانسی دیگر نیست.

مهمترین منزلت یک فیلم‌ساز صدق است

وی توضیح داد: مهمترین ویژگی فیلمساز مدیریت ارواح جمعی است و این یک کار سخت و حیرت‌انگیز است. در اینجا هم صحبت از فیلمسازی است که فیلم را در ذهن خود ساخته باشد، به شما سفارش اکید می‌کنم با همه جهان فاصله‌گذاری کنید، خودتان را حذف و بدون فیلتر نگاه کنید، آنگاه خواهید دید که چه اجزای عجیبی از جهان را خواهید دید. آنگاه دیگر سکوت شما سکوت نیست، بلکه پلی است بین ذهن شما و پدیده‌ها، همه چیز را به عنوان پدیده نگاه کنید، فیلمساز مصلح اجتماعی است و باید بلد باشد اجتماع و اطرافیان خود را درست نگاه کند وگرنه همین می‌شود که داریم، همین که مدام می‌گوییم سینمای ملی، بین‌المللی و صنعتی داریم اما در واقع نداریم! مهمترین منزلت یک فیلمساز صدق است.

کارگردان «کیمیا» در پایان اظهار کرد: باید مسأله داشته باشید، گرفتار باشید و رنج بکشید تا فیلمساز شوید هیچ گنجی بدون رنج به دست نمی‌آید. فیلمسازی قواعد شغلی ندارد یک جور زندگی است، قاعده آن از خود زندگی می‌آید. برای تجربه جنگ هم از نظر حسی و هم از نظر فنی بیشتر ملموس است اما این‌طور نیستم که بگویم اگر یک فیلم جنگی باشد حتماً آن را می‌سازم و اگر نباشد نمی‌سازم. من مثلاً «متولد ماه مهر» را فیلم جنگی نمی‌دانم بلکه به نظرم یک فیلم اجتماعی است که جنگ هم در آن جریان دارد این را هم باید بگویم من فیلمنامه کمدی هم نوشته‌ام گرچه هنوز آن‌ها را نساخته‌ام.

سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۱ مصادف با ۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۲ در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هیات داوران فیلم‌های داستانی جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد خبری سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، داوری فیلم‌های داستانی جشنواره سی و نهم فیلم کوتاه تهران توسط ۵ سینماگر متشکل از محمدرضا سکوت، روح‌الله سهرابی، رسول صدرعاملی، هادی مقدم‌دوست و حسین نمازی انجام می‌شود.

این هیات در کنار داوری آثار بخش سینمای داستانی، آثار معرفی شده توسط هیات‌های داوری بخش‌های دیگر برای کسب جایزه بهترین دستاوردهای فنی را نیز بررسی می‌کند.

سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار تا ۲ آبان ۱۴۰۱ در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

این «جشنواره» میراث جمعی ماست/ راه اعتراض خالی کردن میدان نیست – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

کاظم دانشی کارگردان فیلم سینمایی «علف‌زار» که فعالیت حرفه‌ای خود را با ساخت فیلم کوتاه و حضور در دوره‌های گذشته جشنواره فیلم کوتاه تهران آغاز کرده بود، همزمان با برگزاری سی‌ونهمین دوره از این جشنواره، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره وضعیت سینمای کوتاه ایران گفت: واقعیت این است که نه فقط در حوزه فیلم‌های کوتاه که اساساً در کلیت سینمای ایران، فیلم‌های ما یکدست شده است و این اتفاق خوبی نیست. متأسفانه سینمای ایران در طول این سال‌ها به سمت تک‌ژانری شدن رفته است.

وی ادامه داد: دلیل این اتفاق هم عدم توجه به مقوله ژانر در حوزه سینمای کوتاه بوده است. فیلم‌سازانی که دغدغه داشتند در فضاهای متنوع‌تر فیلمسازی را تجربه کنند، هیچ‌گاه فضای مناسب برای‌شان مهیا نشده است. ما فیلمسازانی داشته‌ایم که دغدغه ساخت آثار کمدی داشته‌اند اما از آنجایی که این آثار هیچ‌گاه در جشنواره‌های ما تحویل گرفته نمی‌شوند، آن‌ها هم مجبور شده‌اند ژانر کاری خود را تغییر داده و به سمت ساخت فیلم‌های ملودرام و اجتماعی بروند که بیشتر در جشنواره‌ها مورد اقبال قرار می‌گیرند.

سینماگرانی که فیلم داورپسند و مدیرپسند می‌سازند!

دانشی تأکید کرد: این شرایط در سینمای بلند ما هم وجود دارد و به همین دلیل ما خیلی از فضاهای متنوع و ژانرهای مختلف را در سینمای ایران از دست داده‌ایم. ژانر وحشت را نه در سینمای کوتاه داریم و نه در سینمای بلند. حتی در ژانر کمدی هم کارهای جدی نداریم و میدان خالی شده است. حتی فیلم جنایی به معنای معماگونگی آن نداریم. این آسیبی است که جشنواره‌های فیلم کوتاه، در این سال‌ها به سینمای کوتاه وارد کرده‌اند. فیلمسازان ما بیشتر داورپسند و مدیرپسند فیلم می‌سازند و آسیب اصلی این روند هم از دست رفتن مخاطب است. به همین دلیل هم شاهد افت جدی مخاطبان سینمای ایران در این سال‌ها هستیم.

این کارگردان سینما ادامه داد: من نوعی به‌عنوان یک فیلمساز سینمای کوتاه برای آنکه بعدها بتوانم برای کار بلندم سرمایه و تهیه‌کننده جذب کنم و بتوانم به بدنه سینمای بلند نزدیک شوم، در ساخت فیلم کوتاه هم تلاش می‌کنم مدل فیلم‌های مطرح در سینمای بلند را تمرین کنم. به همین دلیل سراغ سینمای اجتماعی و ملودرام می‌رویم! اگر مدیریت صحیحی اتفاق بیفتد و جشنواره‌ها به فیلم‌های مختلف در ژانرهای مختلف بها بدهند، مطمئناً در آینده سینمای بلند ما هم پذیرای این فیلمسازان از سینمای کوتاه، خواهد بود.

وی با اشاره به تمرکز جشنواره سی‌ونهم بر مقوله ژانر هم گفت: بعد از چندین سال آزمون و خطا، باید این تصمیم را به فال نیک گرفت اما نباید این توجه به ژانر، محدود به همین یک دوره باقی بماند. باید تبدیل به یک روند ادامه‌دار شود. اگر فیلم‌های ژانرهای مختلف، در دوره‌های بعد احساس کنند که جایی در جشنواره ندارند، بازهم این روند متوقف می‌شود.

این کارگردان جوان سینما درباره پیشرفت تکنیکی فیلم‌های کوتاه گفت: ما امروز با نسلی از فیلمسازان دهه ۷۰ و ۸۰ مواجهیم که این‌ها بر تکنولوژی روز دنیا سوار هستند و به همین دلیل در زمینه تکنیک فیلمسازی، از ما و حتی بزرگ‌ترهای ما، بسیار مسلط‌تر هستند. این نسل به سینمای روز دنیا و قواعد فرمی فیلمسازی مسلط هستند. این نسل با تکنولوژی و اینترنت رشد کرده و در همه زمینه‌ها پیش‌تر هستند. در عین حال این نسل به همان اندازه که به سمت مسائل تکنیکی و فرمی می‌روند، با مقوله‌هایی مانند جهان‌بینی، روایت و هر آنچه مربوط به فیلمنامه می‌شود، غریبه هستند. آن‌ها دنیایی سرعتی و عجول دارند.

وی افزود: این فیلمسازان تلاش می‌کنند ضعف‌های خود در فیلمنامه و قصه‌گویی را با تکنیک جبران کنند. گاهی با فیلم‌هایی خوش رنگ و لعاب مواجه می‌شویم که حتی تحسین‌برانگیز هم می‌نمایند اما خالی از هرگونه حرف و روایتی هستند. این ضعفی است که بزرگ‌ترها در بستر همین جشنواره‌ها باید به این نسل گوشزد کنند. در مجموع به شخصه به این نسل بسیار امیدوارم.

برای اعتراض، میدان را خالی نمی‌کنم

دانشی درباره برخی حاشیه‌های اخیر جشنواره فیلم کوتاه و شکل‌گیری یک دودستگی متأثر از ناآرامی‌های اخیر در میان فیلمسازان برای حضور یا عدم حضور در جشنواره، تأکید کرد: جشنواره فیلم کوتاه تهران، برای همه ما یک خانه امن است، محفلی است که سال به سال برای رسیدن آن لحظه‌شماری می‌کنیم تا بتوانیم در کنار یکدیگر به تماشای فیلم‌های خودمان و دوستان‌مان بنشینیم. این جشنواره همیشه برای من با شور و حال عجیبی همراه بوده است. شاید برخی از ما به برخی اتفاقات و تحولات اجتماعی کشور نقدهایی هم داشته باشیم، اما شخصاً این شیوه را نمی‌پسندم که برای اعتراض، میدان را خالی کنم.

وی افزود: جشنواره فیلم کوتاه تهران و یا هر رویداد دیگری در تئاتر و سینما، برای من حکم یک تریبون را دارد تا بتوانم حرف‌هایم را مطرح کنم. این جشنواره‌ها برای همه ما یک تریبون است که می‌توانیم از طریق آن حرف بزنیم. جشنواره فیلم کوتاه بعد از ۳۹ سال به دست ما رسیده است. در این ۳۹ سال، کلی از فیلمسازان خون دل خورده‌اند تا این رویداد، هر سال باشکوه‌تر برگزار شود. حالا به مرحله‌ای رسیده‌ایم که این جشنواره تبدیل به درگاهی برای معرفی فیلم‌ها به آکادمی اسکار شده است. پس این رویداد آبروی همه ماست و نمی‌توانیم از آن انصراف دهیم یا آن را تحریم کنیم. در همین شلوغی‌ها شاید هر از گاهی جایی آتش بگیرد اما همه طرف‌ها حواس‌شان به میراث‌هایی مانند میدان نقش‌جهان اصفهان هست و هیچ‌کس راضی به آسیب به آن نیست. جشنواره فیلم کوتاه تهران هم از این منظر حکم یک میراث جمعی برای ما دارد که باید از آن حراست کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«ژانر» اصلی‌ترین پایه سینما است/مشکل اصلی سینمای ما مسئله «تک ژانری» بودن آن است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدتقی فهیم منتقد سینما گفت: جریان فیلم‌سازی سابق در کشور ما در حوزه ارائه اثر جریان‌ساز شکست‌خورده‌اند و اغلب فیلم‌سازان قدیمی ما در جذب مخاطب موفق نیستند، اینجا است که اگر با یک مدیریت درستی روبه‌رو باشیم حتماً می‌توانیم مسیر سینمای کشور را با جوانان و از همین جشنواره‌ها تغییر دهیم.

به گزارش سینماپرس، سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در حال برگزاری است، محمدتقی فهیم منتقد سینما در حاشیه اکران فیلم‌ها در این جشنواره و در گفت‌وگو با فارس گفت: فیلم کوتاه شالوده سینما است، اگرچه سینمای بلند حاکم بر جریان و شریان‌های اصلی سینما است؛ اما واقعیت این است که فیلم‌سازان مهم و مطرح که حرف جدیدی برای گفتن داشتند از بدنه فیلم کوتاه آمده‌اند، اگر بخواهیم چند فیلم‌سازان برتر از سینمای ایران نام ببریم، از این مسیر وارد دنیای سینما شده‌اند و این نشان‌دهنده اهمیت این قالب تولیدی است.

وی ادامه داد: فیلم کوتاه به لحاظ کمی دارای انرژی و حجم زیاد و محیط مناسبی برای تجربه است، تجربه نه به معنای سینمای تجربی به این معنا که در فیلم کوتاه فیلم‌ساز در حال تجربه ساخت است.

این منتقد سینما ادامه داد: در ایران فیلم‌ساز از دو باب ظرفیت بسیاری دارد، اول ظرفیت استعداد درونی خودش و دوم ظرفیت بالفعل امکانات برای تولید فیلم مانند: جغرافیا، فرهنگ، تاریخ، اقوام مختلف و تنوع در این‌گونه موارد که در کمتر کشوری وجود دارد؛ وقتی این ظرفیت را در اختیار این لشکر نیروی انسانی بااستعداد قرار می‌دهیم با زمینه خیلی خوب برای تولید اثر مواجه می‌شویم.

وی در ادامه بیان کرد: جریان فیلم‌سازی سابق و قدیمی کشور ما در حوزه ارائه اثر جریان‌ساز شکست‌خورده‌اند و اغلب فیلم‌سازان قدیمی ما در جذب مخاطب موفق نیستند، اینجا است که اگر با یک مدیریت درستی روبه‌رو باشیم حتماً می‌توانیم مسیر سینمای کشور را با جوانان و از همین جشنواره‌ها تغییر دهیم.

فهیم تصریح کرد: مثلاً یکی از مواردی که امسال در جشنواره فیلم کوتاه اتفاق افتاده نکته‌ای است که سال‌هاست توسط منتقدین گفته می‌شود و آن مسئله تنوع ژانر است که امسال توسط مدیریت این دوره جشنواره مطرح شده است.

وی دراین‌رابطه توضیح داد: ژانر اصلی‌ترین پایه سینما است و همه کشورهایی که سینمای مطرحی دارند به آن توجه می‌کنند، برای مثال کشور هند جدا از تنوع به فضای فیلم‌سازی به مخاطب هم توجه کرده و برای آمدن آن به سالن‌های سینما تلاش می‌کند. این تنوع ژانر از اتفاقات قابل دفاع و امیدوارکننده این دوره است و کاری است که باید سال‌ها قبل اتفاق می‌افتاد.

فهیم اظهار کرد: مشکل اصلی سینمای ما مسئله تک ژانری بودن آن است، وقتی سینما بلند تک ژانر است و فیلم‌سازان کوتاه هم متأسفانه به آن فضا نگاه می‌کنند این اتفاق در فیلم کوتاه هم رخ می‌دهد، در سال‌های گذشته ما با یک گرایشی در فیلم‌های کوتاه روبه‌رو بودیم تحت عنوان فیلم‌های تلخ اجتماعی، همان چیزی که آفت سینمای بلند ما هم بود و اگر اتفاق تنوع ژانر سال‌های آینده تکرار بشود می‌تواند این نقص را جبران کند.

وی افزود: ما در فیلم کوتاه با یک فیلم روبه‌رو هستیم، فقط زمان آن متفاوت است؛ متأسفانه برخی از فیلم‌سازان این فضا و حتی مدیران آن فیلم کوتاه را دست‌کم گرفته و به‌عنوان پله به آن نگاه می‌کنند درحالی‌که این‌طور نیست و همه آنتن‌های پخش فیلم در دنیا به این قالب توجه کردند و مشتری خودش را هم دارد، هم در مستند و هم فیلم کوتاه برنامه درستی وجود نداشته و ژانرها تکراری می‌شود.

این منتقد سینما افزود: سقف و سطح فیلم کوتاه سیار از سینمای بلند، بلندتر است؛ تنوع و جسارت مواردی است که در فیلم کوتاه وجود دارد.

وی ادامه داد: هفته فیلم کوتاه و یا پخش هفتگی فیلم کوتاه در اسوه به‌عنوان یک پاتوق عمل می‌کند، این پاتوق همیشه وجود داشته و الان هم باید به آن توجه شود کمااینکه وجود هفتگی آن نشان‌دهنده ظرفیت بسیار این فضا است.

فهیم در پایان خاطرنشان کرد: باید فیلم‌های لشکر فیلم‌ساز کوتاه ما دیده شود و وظیفه دولت ایجاد زیرساخت‌ها برای این اتفاق است که اگر این آثار در داخل دیده نشود راهش را برای دیده‌شدن در بیرون از مرزهای کشور باز می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«آنتونی رپ» نتوانست ادعای خود را ثابت کند/«کوین اسپیسی» تبرئه شد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دادگاه نیویورک شکایت «آنتونی رپ» علیه «کوین اسپیسی» در رابطه با اتهام تعرض جنسی را رد کرد.

به گزارش سینماپرس به نقل از سی‌ان‌ان، «آنتونی رپ» در سال ۲۰۱۷ ادعا کرد که اسپیسی که نام اصلی او «کوین اسپیسی فاولر» است برای ارضای میل جنسی خود در یک ملاقات در یک مهمانی منهتن در سال ۱۹۸۶، زمانی که او ۱۴ ساله و اسپیسی ۲۶ یا ۲۷ ساله بود به او نزدیک شده است و حالا خواهان دریافت غرامت ۴۰ میلیون دلاری شده بود.

دادگاه نیویورک در نهایت اعلام کرد «آنتونی رپ» نتوانسته ادعای خود درباره تعرض جنسی از سوی «کوین اسپیسی» را ثابت کند و در نتیجه اسپیسی از اتهام وارد شده تبرئه شد.
«کوین اسپیسی» در پرونده‌ای جداگانه به ۵ مورد تعرض جنسی در بریتانیا متهم شده است که دادگاه رسیدگی به این اتهامات ژوئن ۲۰۲۳ برگزار خواهد شد.

پس اتهامات مطرح شده علیه اسپیسی، حرفه این بازیگر برنده دو جایزه اسکار ویران شده است و پس از کنار گذاشته شدن از سریال «خانه پوشالی»، نقش «جی پل گتی» سرمایه‌دار نفتی در فیلم «تمام پول دنیا» اثر «ریدلی اسکات» نیز از او گرفته شد و «کریستوفر پلامر» جایگزین او شد.

کمپانی نتفلیکس نیز فیلم زندگی‌نامه «گور ویدال» رمان‌نویس و نمایشنامه‌نویس آمریکایی با بازی «کوین اسپیسی» را بایگانی کرده و او همچنین از بازی در نقش چنگیزخان در فیلم «۱۲۴۲: دروازه‌ای به بهشت» کنار گذاشته شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سرتیپی: صاحبان فیلم‌ها به شرایط اعتماد ندارند/«وزارت ارشاد» باید کمک کند که فیلم‌ها اکران شوند و سوبسیدهایی داده شود! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یک تهیه‌کننده و سینمادار گفت: ادامه روند فعلی فروش در سینماها منجر به تعدیل نیرو و تعطیلی سالن‌ها می‌شود و برای همین لازم است دولت همانند دوران کرونا حمایت ویژه‌ای را به سینماها اختصاص دهد.

به گزارش سینماپرس، علی سرتیپی که به تازگی برای ساخت فیلمی با نام «هم آهنگ» به کارگردانی بهروز شعیبی پروانه ساخت گرفته و تلاش می‌کند که آن را به جشنواره فیلم فجر برساند، درباره وضعیت این روزهای سینما به ایسنا گفت: متاسفانه سینما وضعیت خوبی ندارد. ما در دوران کرونا با شرایطی اجتناب‌ناپذیر روبرو بودیم که دولت هم کمک‌هایی کرد. منتها نکته مهم درباره رکود سینما در دوران کرونا این بود که مدت‌ها قبل از اپیدمی، وضعیت سینما خوب بود و اندوخته‌هایی داشتیم اما الان تازه سینماها می‌خواستند از کرونا رهایی پیدا کنند و جانی تازه بگیرند که اتفاق‌های اخیر رخ داد و ضربه زیادی را به سالن‌ها، سینما و مردم وارد کرد.

او با اشاره به صحبت‌هایی که با دیگر همکارانش در حوزه سینماداری و پخش فیلم داشته و اینکه همگی نگرانی‌های مشترکی دارند، افزود: فروش فیلم‌ها در هفته‌های اخیر شاید به یک هفتم قبل از این اتفاق‌ها رسیده و الان یک وضعیت بحرانی، بخصوص برای سالن‌های سینمایی حاکم شده که اگر ادامه پیدا کند مجبور به تعدیل در تعداد سالن‌ها و نیز نیروها خواهیم بود.

مدیر پردیس سینمایی «کورش» با بیان اینکه حدود چهار تا پنج هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم با سینما در ارتباط کاری هستند، گفت: در این مدت مجتمع‌هایی داشتیم که ۱۰ تا ۱۲ سالن داشتند و حدود نیمی از آن را به اجبار تعطیل کردند، به همین دلیل ما از شخص رئیس جمهور، وزارت ارشاد و سازمان سینمایی می‌خواهیم که در این بحران به ما کمک کنند.

سرتیپی گفت: وزارت ارشاد در بخش‌های سالن سازی، تولید و برگزاری جشنواره‌ها باید اولویتش حفظ سالن‌ها باشد. من مطمئن هستم سینماداران حوزه هنری و شهرداری هم دچار مشکلاتی هستند و اولویت اصلی فعلی سینماها هستند چون ممکن است به سمت تعطیلی موقت و سپس تعطیلی کامل بروند.

او درباره اینکه پخش مسابقات فوتبال چقدر می‌تواند به بهبود شرایط سینما کمک کند، گفت: در شرایط خاص و بازه زمانی یک ماه این موضوع می‌تواند کمک‌کننده باشد و به عنوان یک مُسکن برای سینما عمل کند که امیدوارم اتفاق بیفتد اما اوضاع ما در سینماها خوب نیست. فکر می کنم از شفاف‌ترین جاهایی که وضعیت درآمد آن را در لحظه می‌توان بررسی کرد سینما است و کاملا مشخص است که چه روزهایی را پشت سر می‌گذارد.

سرتیپی در پاسخ به اینکه فکر می‌کند اگر فیلم خوب اکران شود چقدر ممکن است در بهبود وضعیت سینماها تاثیر گذار باشد نیز اظهار کرد: به نظرم اگر فیلم خوب داشته باشیم کم‌کم مردم به سینما برمی‌گردند اما الان در یک گردونه افتاده‌ایم؛ از یک طرف صاحبان فیلم‌ها بخاطر شرایطی که وجود دارد اجازه اکران فیلم‌های خود را نمی‌دهند چون به شرایط اعتماد ندارند و از طرف دیگر وزارت ارشاد هم باید کمک کند که فیلم‌ها اکران شوند و سوبسیدهایی داده شود. در دولت قبل و در دوران کرونا پس از بازگشایی سینماها، به بعضی فیلم‌ها کمک‌هایی شد تا اکران شوند اما الان این اتفاق نیفتاده است و به نظرم اگر ارشاد تضمین‌هایی به صاحبان فیلم‌ها بدهد تا فیلم‌های خوب اکران شوند کم کم شرایط بهتر می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی هیات داوران «بخش داستانی» در سومین روز از برگزاری «جشنواره فیلم کوتاه تهران»! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هیات داوران فیلم‌های داستانی سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند.

به گزارش سینماپرس، داوری فیلم‌های داستانی جشنواره سی‌ و نهم فیلم کوتاه تهران توسط ۵ سینماگر متشکل از محمدرضا سکوت، روح‌الله سهرابی، رسول صدرعاملی، هادی مقدم‌دوست و حسین نمازی انجام می شود.

معرفی هیات داوران فیلم‌های داستانی جشنواره فیلم کوتاه تهران

این هیات در کنار داوری آثار بخش سینمای داستانی، آثار معرفی شده توسط هیات‌های داوری بخش‌های دیگر برای کسب جایزه بهترین دستاوردهای فنی را نیز بررسی می‌کند.

سی‌ و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار تا ۲ آبان ۱۴۰۱ در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

درحال تدوین برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری شانزدهمین جشنواره «سینما حقیقت» و گردهمایی فیلمسازان جوان و خلاق در آذر ماه امسال هستند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی با حضور در پردیس سینمایی ملت و سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران بر اهمیت و تاثیر رویکردهای جدید این دوره جشنواره به ویژه «تنوع گونه» تاکید کرد و آن را به نفع سینمای کشور خواند.

به گزارش سینماپرس، محمد حمیدی‌مقدم گفت: معتقدم هر رویکردی که برای عبور از یکنواختی در سینمای کوتاه و مستند درنظر گرفته شود، به نفع سینمای ماست. پایه این تغییر نیز از سینمای کوتاه آغاز می‌شود. اتفاقی که امسال در جشنواره فیلم کوتاه تهران رخ داده مبتنی بر طراحی جدیدی‌ است که در تولیدات انجمن سینمای جوانان ایران به وجود آمده و این اتفاق مهمی‌ است. چون رویکرد مبتنی بر تنوع گونه (ژانر) معضلات سینمای داستانی ما را نیز پوشش خواهد داد.

وی ادامه داد: زمانی که فیلمسازان جوان مستعد و آینده‌دار سینما در راستای این تنوع گونه عمل می‌کنند، در واقع از همان مراحل اولیه فعالیت در سینما، تجربه‌های مهمی را ثبت کرده و با این آزمایش‌ها به نوعی خود را محک می‌زنند. در فضای سینمای کوتاه، داستانی تخیل و خلاقیت بار عظیمی را به دوش می‌کشد که وقتی این خلاقیت به ثمر می‌نشیند، فیلم برای مخاطب جذاب خواهد بود و در اینجاست که تنوع گونه به یک موضوع محوری و مهم در سینمای ما تبدیل می‌شود.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی درباره تنوع اقلیمی که در جشنواره سی‌ونهم وجود دارد، گفت: رویکردهای زبانی، فرهنگی و مانند آن به ما رنگین‌کمانی از زندگی در دوران معاصر را نشان می‌دهد و اگرچه این رویکرد در قدم ابتدایی قرار دارد اما زمانی که به قوام برسد، اتفاق بسیار خوبی برای سینمای کوتاه و نویدبخش آینده‌ای درخشان است.

وی درباره از سرگیری فعالیت گروه «هنر وتجربه» و اکران دوباره بسته‌های فیلم کوتاه اظهار کرد: خوشبختانه شروع دوباره فعالیت گروه هنر و تجربه اتفاق خوبی بود. چراکه با افزایش سالن‌های سینما رو به رو بودیم و با تغییراتی که در شکل اجرایی اکران‌ها اتفاق افتاده است، به زودی بسته‌های آثار مستند و کوتاه از بخش‌های اصلی فعالیت هنر و تجربه اکران خواهد شد. همچنین یک بسته پویانمایی (انیمیشن) نیز به اکران‌ها اضافه خواهد شد که شامل اکران پویانمایی‌های بلند و بسته‌های ۹۰ دقیقه‌ای از پویانمایی‌های کوتاه می‌شود.

حمیدی‌مقدم درباره برگزاری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینما حقیقت» نیز گفت: در زمان حاضر، مراحل ابتدایی ارزیابی فیلم‌های ارسالی آغاز شده و ستاد اجرایی و شورای برگزاری درحال تدوین برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری جشنواره و گردهمایی فیلمسازان جوان و خلاق در آذر ماه امسال هستند.

سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار تا دوم آبان در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کمبودهای اجتماع و مسائلی که باید در زندگی رعایت شود اینها چیزهایی است که در طنز می گنجید و راحت می شود از آن طریق به مخاطب پیام داد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شاید بازیگری که سالها در سریال های تاریخی و طنز از قاب تلویزیون دیده شده، فکرش را نمی کرد روزی دنیای تصویر او را فراموش کند. او که مدتی است پایتخت را ترک کرده و این روزها در بیرجند زندگی می کند، چندسالی است فعالیتی در سینما و تلویزیون ندارد.

به گزارش سینماپرس، اغلب چهره ی هنرمند و گویای محمدرضا حقگو در سریال های تلویزیون را با کاراکترهایی جدی به یاد دارید؛ شخصیتی کت و شلوار پوش با قامتی بلند. این هنرمند در آثار مختلف و متعدد سینمایی و تلویزیونی از دهه ۵۰ حضور داشته و شاید کمتر کسی در آن دوران وجود داشته باشد که سریال طنز «قطار ابدی» با بازی او را به یاد نداشته باشد. محمدرضا حقگو ۷۶ ساله که مدتی است کمتر او را در آثار تلویزیون می بینیم، این روزها در ـ زادگاهش بیرجند زندگی می کند و به گفته ی خودش بازنشسته شده است.

وقتی قصد داریم با او از راه دور هم کلام شویم، ابتدا پیشنهاد ما را برای گفت و گو نمی پذیرد و تاکید می کند که حالش خوب نیست و تمایلی به مصاحبه ندارد. می گوید این روزها حال خوشی ندارد اما با اصرار چندباره و پافشاری ما، در عین حال که همچنان تاکید دارد خاطره خوبی از مصاحبه ندارد، پیشنهاد گفت و گو را می پذیرد. برایش سوال است که چرا به سراغش رفته ایم. می گوید: «من چند سالی است کاری نداشته ام و این روزها هم شرایط خوبی ندارم. از تهران به بیرجند آمده ام و مدتی است در اینجا زندگی می کنم.»

من بازنشسته هستم

وقتی می گوییم تماس گرفته ایم جویای حالش باشیم، تشکر می کند و در ادامه گفت و گو در پاسخ به ایسنا درباره ی اوضاع و فعالیت این روزهایش این گونه می گوید: من یک و سال و نیم است به بیرجند آمده ام و اینجا زندگی می کنم. البته خانه و زندگی من تهران است اما مقاطعی هم بیرجند می آیم. بازنشسته هستم و این روزها استراحت و مطالعه می کنم؛ همین زندگی ماست. ۳۷ سال برای دولت کار کردم. می دانید که کار اصلی من در وزارت دارایی بود. فعالیت های هنری که داشتم مربوط به سال های ۵۰ بود. در دانشکده هنرهای دراماتیک و تئاتر و کارگردانی در مجاورت کار تحصیل کردم و البته علاقه ام بود، اما اینکه اگر به جایی نرسید از بدشانسی خودم بود.

چرا به سراغ من آمده اید!؟

از طنز خوشم می آمد

او درباره ی اینکه سریال هایی که در آن به ایفای نقش پرداخته چه سریال های طنز و چه سریال های تاریخی هیچ گاه از خاطره ها فراموش نمی شود، با یادی از آثاری که در آن به ایفای نقش پرداخته و همچنین آثار طنزی که داشته می گوید: ممنون از این که لطف دارید و همین که ذره ای به یاد من هستید متشکرم. اگر نیرویی در ما است به دلیل محبت مردم بوده. من کارهای تاریخی زیادی داشتم. یادم است زمانی سریال «محاکمه» را ضبط می کردیم. در واقع اوایل شروع کارم، کارهای جدی می کردم و بعد با سابقه ای که دوستانم از هنر داشتند من را به سمت کارهای طنز سوق دادند. خودم هم از طنز خوشم می آمد؛ به دلیل اینکه ویژگی دارد که می تواند مسائل را در آن مطرح کرد. کمبودهای اجتماع و مسائلی که باید در زندگی رعایت شود. اینها چیزهایی است که در طنز می گنجید و راحت می شد از طریق آن به مخاطب پیام داد. بنابراین همین طور ادامه دادیم. در کارهای مختلفی از جمله شیخ بهایی، امام علی (ع) و همینطور مختارنامه حضور داشتم. حدود ۶۰ الی ۷۰ اثر سینمایی و تلویزیونی و نمایش بوده و همه علاقه بود و علاقه.

«بیا از گذشته حرف بزنیم» جزو آخرین کارهایم بود

این بازیگر درباره ی آخرین فعالیتش نیز می گوید: آخرین کار من با آقای حمید نعمت الله که شامل ۵ اپیزود به نام «بیا از گذشته حرف بزنیم» بود.

مجموعه اپیزودیک «بیا از گذشته حرف بزنیم» به کارگردانی حمید نعمت‌الله و نویسندگی معصومه بیات محصول سال های ۸۷ تا ۹۶ سیما فیلم است که در این سالها در اپیزودهای مختلف ساخته شد. ثریا قاسمی، پوراندخت مهیمن، آزیتا لاچینی، فریده سپاه‌منصور، محمدرضا حقگو از جمله بازیگران اصلی این مجموعه اپیزودیک را تشکیل می دادند.

حقگو در پاسخ به این پرسش که آیا همچنان پیشنهادی برای بازی به او می شود؟ توضیح می دهد: پیشنهادهایی در این سال ها به من شده است اما نه حال آن را داشتم و نه موقعیتش را. دو اتفاق ناگوار برای من افتاد و من را از زندگی دلسرد کرد و آن اینکه همسر و دخترم را از دست دادم. به همین دلیل انگیزه ام برای کار کمتر شد.

چرا به سراغ من آمده اید!؟

«قطار ابدی» آن موقع خیلی اثر گذاشت

وقتی از او درباره ی سریال طنز «قطار ابدی» می پرسیم، از همان راه دور و تلفنی، لبخند را بر چهره اش می بینیم؛ حس خوبی که از این سریال طنز داشته در کلامش پیداست. درباره این سریال می گوید: «قطار ابدی» کار خیلی خوبی بود و آن موقع که پخش شد که به سال ۷۹ ـ ۷۸ برمی گردد، خیلی اثر گذاشت. کاری از آقایان بیژن بیرنگ، رضا عطاران و بهروز بقایی بود. در زمان خودش کار جالبی شد اما نمی دانم چرا دیگر پخش نشد. جا داشت که برای بار دوم یا سوم پخش شود؛ مثل همه ی سریال های دیگر که بازپخش می شوند اما نمی دانم چه مسئله ای بود که چرا دیگر پخش شد.

«قطار ابدی» مجموعهٔ تلویزیونی کمدی بود که در سال در اواخر دهه ۷۰ از شبکه سه سیما پخش می‌شد. بیژن بیرنگ و مهران رسام تهیه‌کننده‌های آن و بهروز بقایی و رضا عطاران، کارگردان‌های اصلی آن بودند. نعمت‌الله گرجی، حمیده خیرآبادی، مهرانه مهین‌ترابی، فرهاد آئیش، محمدرضا حقگو، حمید لولایی، مجید صالحی، یوسف تیموری، رضا عطاران و فرهاد بشارتی نیز از بازیگران اصلی این مجموعه بودند. در هر قسمت از این مجموعه، در قالب آیتم‌های یکسان، علاوه بر دنبال کردن ماجراهای خانواده‌ای معمولی و چهارنفره، شوخی‌هایی با داستان‌هایی مثل تیمارستان، حسن کچل، شهرزاد قصه‌گو، نرون و رابین هود اجرا می‌شد و محمدرضا حقگو نیز در این مجموعه در نقش دکتر جاوید جاویدی و سنکا به ایفای نقش پرداخته بود.

حقگو در ادامه همچنین از میان آثاری که در آنها به ایفای نقش پرداخته به سریال های «تفنگ سرپر» و «روزی روزگاری»، سریال «امام علی (ع)» و «مختارنامه» اشاره می کند و می گوید این سریال ها جزو کارهایی بوده که به آنها علاقه مند بوده است.

این بازیگر که به تازگی در مراسم مهر سینمای ایران مورد تقدیر قرار گرفت، در عین حال می گوید: اصلا نیازی ندارم تقدیر بشوم یا نشوم آن زمان که باید می شد، نشد و الان هم نیازی به تقدیر ندارم.

چرا به سراغ من آمده اید!؟

هر چه که خیر مردم باشد، برآورده شود

این هنرمند در پایان می گوید: هر چه که خیر باشد از خدا طلب می کنم. از خدا می خواهم هر چه که خیر مردم باشد، برآورده شود.

«محمدرضا حقگو» بازیگر سینما و تئاتر و تلویزیون در ۲۹ بهمن ماه سال ۱۳۲۵ در بیرجند متولد شد. حقگو تحصیلات ابتدایی تا دیپلم را در بیرجند گذراند. وی فعالیت بازیگری خود را در سال های ۴۳- ۱۳۴۲ در دبیرستان شروع کرد که در ضمن آن با گروه‌های نمایشی هنگ ژاندارمری و مرکز تیپ آموزشی ارتش تا سال ۱۳۴۶ همکاری و تجربه کسب کرد.

چرا به سراغ من آمده اید!؟

اولین فعالیت حقگو در تلویزیون در تله تئاتر دو قسمتی «بازرگان» در سال ۱۳۵۴ بود و پس از آن نیز تا به امروز در تله تئاترهای بسیاری به ایفای نقش پرداخته است.

سریال روزی روزگاری (۱۳۷۰)، امام علی (۱۳۷۰-۱۳۷۵)، آپارتمان (۱۳۷۲)، زیر گنبد کبود (۱۳۷۴)، محاکمه (۱۳۷۷)، قطار ابدی (۱۳۷۸)، تفنگ سرپر (۱۳۷۹-۱۳۸۰)، گمگشته (۱۳۸۰)، کاکتوس (۱۳۸۱)، دایرهٔ تردید (۱۳۸۲)، دیوانه در شهر (۱۳۸۱-۱۳۸۲)، کوچهٔ اقاقیا (۱۳۸۲)، باغچهٔ مینو (۱۳۸۲)، زیر آسمان شهر (۱۳۸۰)، عسل‌ها و مثل‌ها (۱۳۸۳)، مختارنامه (۱۳۸۴-۱۳۸۵)، او یک فرشته بود (۱۳۸۴)، مردهٔ متحرک (۱۳۸۴)، سه در چهار (۱۳۸۶)، بانو (۱۳۸۷)، آشپزباشی (۱۳۸۸)، مسافران (۱۳۸۸)، کارگاه علوی (۱۳۸۶)، کسی خوابه (۱۳۹۰)، خداحافظ بچه (۱۳۹۱) از جمله برخی آثار شاخص محمدرضا حقگو در تلویزیون محسوب می شود.

وی درباره ی چگونگی علاقمندی اش به دنیای بازیگری و سینما چنین گفته بود: «محدودیت شدیدی از نظر خانواده برای رفتن به سینما داشتم. در بعد از ظهر روزهای جمعه در صورتی که تماشاچی به قدر کافی بود موفق به دیدن فیلم می شدیم. فیلم ها اکثرا خارجی و با زبان اصلی به نمایش در می آمد و گاهی هم موفق به دیدن فیلم های سینمایی ایران می شدیم. در سن نوجوانی با دیدن فیلمهای مختلف شیفته سینما و آنچنان مجذوب این پدیده نوظهور می شدم که هر بار دیدن فیلمی تمام لحظات و گفتگوهای سراسر آن را فریم به فریم در ذهنم مرور می کردم که این شدت علاقه و جادوی فیلم باعث پیگیری مداوم من و پایه و اساس ورود من در سال های بعد به جرگه اهالی سینما و تحصیلات مربوط به آن شد».

حقگو پس از اتمام خدمت سربازی، در سال ۱۳۴۹ در تهران به استخدام وزارت دارایی درآمد. سپس در سال ۱۳۵۲ به تحصیل در رشته بازیگری و کارگردانی تئاتر در دانشکده هنرهای دراماتیک تهران مشغول شد و تحت نظر اساتیدی چون رکن الدین خسروی، اسماعیل شنگله، نصرت کریمی و اساتید دیگر تعلیم یافت.

وی همچنین قبل از ورود به دانشکده، کلاس‌های آزاد ادارهٔ دراماتیک وابسته به وزارت فرهنگ و هنر را نیز از سرگذراند. وی در سال ۱۳۵۷ مدرک لیسانس بازیگری را دریافت کرد. در این مدت نیز به اجرای تئاتر مشغول بود که برخی از کارهای او عبارتند از : وزیر خان لنکران (۱۳۵۲)، ماندراگولا (۱۳۵۶)، سی زیف و مرگ (۱۳۵۷)، براند (۱۳۵۸) و …

در کارنامه هنری محمدرضا حقگو در عرصه سینما نیز فیلم های روز رستاخیز (۱۳۹۰)، بانوی من (۱۳۸۱)، شاه خاموش (۱۳۸۱)، به من نگاه کن (۱۳۷۹)، آسمان پر ستاره (۱۳۷۸)، سیب سرخ حوا (۱۳۷۷)، مرد عوضی (۱۳۷۶)، مصایب عاشق فقیر (۱۳۷۴)، سال‌های بی قراری (۱۳۷۳)، مهریهٔ بی بی (۱۳۷۳)، لژیون (۱۳۷۳-۱۳۷۷)، روز واقعه (۱۳۷۳)، روز فرشته (۱۳۷۲)، آتش پنهان (۱۳۶۸) و دانه‌های گندم (۱۳۵۹) به چشم می خورد.

مشاهده خبر از سایت منبع