دمی که تاریخ را زنده میکند
سالهاست که دمی در لولهای دمیده نشده بود تا ظرف شیشهای آبگونی جان گیرد. احیای شیشهگری سنتی یا همان شیشهگری دمی نهتنها احیای یک هنر خاموش از گذشتههای دور است، بلکه احیای برگی از تاریخ است.
سالهاست که دمی در لولهای دمیده نشده بود تا ظرف شیشهای آبگونی جان گیرد. احیای شیشهگری سنتی یا همان شیشهگری دمی نهتنها احیای یک هنر خاموش از گذشتههای دور است، بلکه احیای برگی از تاریخ است.
سینماپرس: حمید حیدری، رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج پژوهشهای دفاع مقدس در بنیاد حفظ آثار نشر ارزشهای دفاع مقدس درباره فرهنگ دفاع مقدس گفت: فرهنگ دفاع مقدس محدود به آن هشت سال نیست. ما الان مقاومت را داریم.
به گزارش سینماپرس، سید مهدی موسوینیا، عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع) در برنامه «گفتوگوی فرهنگی» رادیو گفتگو درباره الگو گرفتن از فرهنگ دفاع مقدس گفت: درباره فرهنگ دو دیدگاه وجود دارد. یکنگاه که خاص و دارای چارچوب است و یک نگاه که به فرهنگ با نگاه کلانتری مینگرد.
سید مهدی موسوینیا ادامه داد: مهم است که چگونه به دفاع نقدس مینگریم. آیا نگاهمان این است که دفاع مقدس اتفاقی بود که در سالهای پیش در کشور رخ داد و مضرات و پیامدهای مثبتی در زندگی ایرانیان به همراه داشت. اگر درنظر بگیریم که انقلاب اسلامی با اندیشههایی مانند حضرت امام اتفاق افتاد و رشد پیدا کرد، فکر میکنم که دفاع مقدس یک نمونه آرمانشهری از اندیشهای بود که حضرت امام بر آن نظر داشت.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع) افزود: وقتی به جنبههای مختلف آرمانشهر در دفاع مقدس ورود میکنیم، میبینیم که اندیشه مترقی انقلاب اسلامی در دفاع مقدس اتفاق افتاده است.
وی با بیان اینکه ما از ابتدای انقلاب درگیر مسئله دفاع مقدس بودیم، افزود: یک اتمسفری در کلیت کشور وجود داشته که در جبهههای جنگ خلاصه نمیشود. یعنی وقتی صحبت از فرهنگ دفاع مقدس میشود، این فرهنگ در کوچه و خیابانهای تهران در بین مردمی که از جنگ پشتیبانی میکردند، در روستاها و شهرها دیده میشود و کل مردم در این فضا درگیر بودند.
حمید حیدری، رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج پژوهشهای دفاع مقدس در بنیاد حفظ آثار نشر ارزشهای دفاع مقدس درباره فرهنگ دفاع مقدس گفت: فرهنگ دفاع مقدس محدود به آن هشت سال نیست. ما الان مقاومت را داریم. این فرهنگ از رزمندهای شروع شد که در خط مقدم جبهه در سال ۱۳۵۹ در مقابل هجوم سراسری ارتش صدام ایستاد تا خانم خانهداری را که در زندگی روزمرهاش جنگ را تجربه کرد.
حمید حیدری ادامه داد: ما نمیتوانیم فرهنگ دفاع مقدس را در مقطع تاریخی درنظر بگیریم و بگوییم که دفاع مقدس از سال ۱۳۵۹ شروع شد و تا سال ۱۳۶۷ پایان یافت. این فرهنگ را از آن زمان به یادگار گرفتیم و هرجایی که با مشکلات زندگی روبهرو میشدیم، فرهنگ دفاع مقدس را آدرس میدادیم. نمونه آن را میتوان در مدافعان سلامت دید.
محمدحسین اسماعیلی مدیرکل دفتر برنامهریزی و آموزشهای هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیامی را به مناسبت آغاز سال تحصیلی ارسال کرد.
سینماپرس: بازیگر سرشناس هالیوودی برای اولین بار یک رمان نوشت و همزمان گفت در طول دوران کاریاش تنها در ۴ فیلم که واقعاً خوب بودهاند بازی کرده است.
به گزارش سینماپرس به نقل از یاهو نیوز، تام هنکس پس از ۳ دهه حضور در هالیوود میگوید در کارنامهاش فقط ۴ فیلم دارد که شایسته این هستند که «واقعاً خوب» نامیده شوند.
بازیگر برنده اسکار که در ژانرهای مختلف و در نقشهایی از «فارست گامپ» تا «الویس» ظاهر شده اعلام کرد رمان آیندهاش با عنوان «ساخت یک شاهکار سینمایی دیگر» ۹ می ۲۰۲۳ منتشر میشود. داستان این رمان درباره ساخت یک فیلم ابرقهرمانی چند میلیون دلاری و کمیک بوکی است که پایه ساخت این فیلم شده است.
هنکس گفت: کسی نمیداند یک فیلم چگونه ساخته میشود؛ گرچه همه فکر میکنند میدانند. من فیلمهای زیادی دارم که فکر میکنم از وسط آنها فقط ۴ عنوان واقعاً شایسته خوب باشند و هنوز از اینکه چطور فیلم ساخته میشود متعجب هستم. از جرقههای اولین ایدهها تا رسیدن تصویر روی پرده نقرهای در کل یک فراینده معجزهوار رخ میدهد.
وی افزود: فیلمسازی کار بسیار سختی در یک بازه زمانی طولانی است که لحظههای شاد بسیاری دارد و البته به همان اندازه حس نفرت هم دارد. این کار بزرگترین شغل جهان و گیجکنندهترین کاری است که من میشناسم.
به گفته پنگوئن رندوم هاوس که ناشر رمان جدید وی است، این رمان به نوعی دربرگیرنده تغییری که پس از جنگ جهانی دوم در آمریکا و فرهنگ آن ایجاد شده هم هست.
هنکس گفته هر شخصیت این کتاب دارد کاری را انجام میدهد که خود وی هنگام ساخت یکی از فیلمهایش تجربه کرده و در عین حال به کشف فلسفه آن یا درسی مهم رسیده است. داستان فیلم از سال ۱۹۴۷ با بازگشت یک سرباز از جنگ شروع میشود و برادرزاده وی پس از سالها تصمیم میگیرد عموی از جنگ بازگشتهاش را در قالب قهرمان جنگ جهانی دوم در یک کمیک بوک تصویر کند. بعدها در دوره معاصر کسی این کتاب را کشف میکند و تصمیم میگیرد تا برمبنای آن یک فیلم ابرقهرمانی بسازد.
هنکس پیشتر گفته بود که بلافاصله پس از موفقیت «فارست گامپ» – که احتمالاً باید در میان یکی از ۴ فیلم بسیار خوب او جای داشته باشد- احتمال ساخته شدن دنباله آن مطرح و رد شد.
وی در تشریح عجیب بودن دنیای فیلمسازی گفت کار هوشمندانهای که انجام داده این بوده که هرگز قراردادی امضا نکرده که تعهد به بازی در دنباله یک فیلم را داشته باشد.
این کتاب دومین تجربه نویسندگی تام هنکس است و وی قبلاً یک مجموعه داستان کوتاه منتشر کرده بود.
ستاد برگزاری شانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان از تمدید مهلت ارسال آثار متقاضی به دبیرخانه این رویداد موسیقایی تا روز شانزدهم مهر خبر داد.
سینماپرس: رضا ایرانمنش بازیگر سینما و تلویزیون همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس در خصوص ضرورت تولید آثار سینمایی در حوزه دفاع مقدس گفت: عدم کفایت برخی مدیران سینما و تلویزیون باعث مهجوریت سینمای دفاع مقدس شده است.
بازیگر فیلم های سینمایی «سجاده آتش» و «آخرین شناسایی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مدیران فرهنگی به سینمای دفاع مقدس بی توجه بودند و هنرمندان دغدغه مند این حوزه ها را درگیر بروکراسی های پیچیده اداری می کنند و در نهایت هم حمایتی از آن ها برای تولید آثارشان ندارند این اتفاق در حالی است که ما سال ها است مورد تهاجم فرهنگی بیگانگان قرار گرفتیم و باید با آن ها مقابله کنیم اما از آنجا که مدیر مدبری در راستای مقابله با هجمه فرهنگی دشمن نداریم دست روی دست گذاشته ایم و به جای آنکه خوراک فرهنگی مناسب برای مردم تهیه کنیم کاری کرده ایم که بخش کثیری از مردم مخاطب برنامه های ماهواره ای شده اند! عدم توجه به سینمای ارزشی و به ویژه سینمای دفاع مقدس از چند سال قبل آغاز شده؛ تقریباً از اوایل دهه ۸۰ به سینمای ارزشی کم توجهی شد و در حال حاضر این رویه ادامه دارد و روز به روز هم اوضاع بدتر می شود.
وی ادامه داد: تعداد عظیمی از فعالان این حوزه سال ها است خانه نشین و بیکار شدند و هیچ توجهی به آن ها نمی شود در حالی که تمام روزمرگی و معیشت آن ها از طریق تولید آثار فرهنگی در حوزه دفاع مقدس بوده؛ نکته قابل تأمل آنجا است که دولت هم وظیفه خود را در مقابل آن ها درست انجام نمی دهد و گویا برایشان مهم نیست که مخارج زندگی آن ها از کجا تأمین می شود و چطور در این شرایط اقتصادی روزگار می گذرانند!
ایرانمنش سپس با تأکید بر اینکه دولت موظف است از تولید فیلم های استراتژیک و دفاع مقدسی حمایت ویژه داشته باشد اظهار داشت: من شخصاً بعید می دانم آن ها کاری در این باره انجام دهند! مثل تمام وعده هایی که دادند و عملی نشد این هم عملی نمی شود من شخصاً ذره ای امید ندارم؛ این مسئولان هستند که ما را به اینجا رسانده اند و امید را از گرفته اند.
این هنرمند جانباز یادآور شد: روزگاری در دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ سینمای دفاع مقدس در کنار سایر ژانرهای سینمایی جایگاه ویژه ای داشت و مسئولان فرهنگی وقت برای هنرمندان انگیزه ایجاد می کردند که آن ها مرتب کار کنند. یادم می آید در آن سال ها حوزه هنری اعلام کرده بود اگر سکانسی از یک فیلم به دفاع مقدس بپردازد ۱۰ میلیون به آن ها کمک مالی می شود آن زمان ۱۰ میلیون پول ساخت یک فیلم بود!
وی تصریح کرد: آن زمان پشتیبانی بود و به هنرمند ارزشی و دغدغه مند توجه می شد اما الآن دکان باز کرده اند به عنوان مثال در شهرک سینمایی دفاع مقدس که باید ادوات و تجهیزات فیلم را به صورت رایگان در اختیار هنرمندان قرار دهد از هنرمندان به صورت روزانه اجاره دریافت می کنند؛ اگر بخواهند یک دست لباس به فیلمسازان بدهند از آن ها طلب پول می کنند و این اتفاق واقعاً اشتباه است.
بازیگر فیلم های سینمایی «ترور» و «دکل» خاطرنشان کرد: این رفتار با سینماگران دفاع مقدس در حالی است که آن ها خود به خود با خطرات و سختی های زیادی در حال دست و پنجه نرم کردن هستند؛ مسئولان باید دست هنرمند را ببوسند و از او خواهش کنند برای دفاع مقدس کار انجام دهد اما همه چیز برعکس پیش می رود و همین باعث خانه نشینی و عزلت سینماگران ارزشی شده است.
ایرانمنش تأکید کرد: در سینمای ایران مافیا وجود دارد و تنها یک عده خاص کار می کنند؛ نه فقط در سینما که در شبکه نمایش خانگی و تلویزیون هم اوضاع به همین منوال است! آیا هیچ یک از مسئولان تاکنون از خود سوأل کرده اند سینماگران کاربلد و متعهدی همچون علی شاه حاتمی و حسن برزیده کجا هستند؟ چرا این ها امکان کار ندارند؟
این سینماگر در پایان این گفتگو با طرح این پرسش که در انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و بنیاد روایت فتح چه خبر است؟ گفت: بنده معتقدم باید شود تا حوزه سینمای دفاع مقدس کمی سامان پیدا کند چرا که نهادهایی که وظیفه شان حمایت و پشتیبانی همه جانبه از سینمای دفاع مقدس است مدت های مدیدی است که خود را کنار کشیده اند و تدبیری برای رشد و احیای این سینما ندارند؛ از سوی دیگر معلوم نیست در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی چه خبر است؟ آیا ارتقای سینمای ارزشی و دفاع مقدس جزو وظایف شان هست یا خیر؟ آیا آقایان اصلاً به این فکر می کنند و توجه دارند یا برایشان هیچ اهمیتی ندارد؟
«کولیو» خواننده معروف آمریکایی سبک رپ که سابقه بازی در چند سریال و فیلم سینمایی را نیز داشت در سن ۵۹ سالگی درگذشت.
سینماپرس: دکتر فرشته روح افزا استاد دانشگاه، پژوهش گر حوزه و فعال فرهنگی در پی ناآرامی های اخیر و اظهارنظرهای جنجالی برخی شبه هنرمندان که مردم را دعوت به آشوب و اغتشاش می کردند درباره لزوم برخورد قاطع نهادهای فرهنگی و قضایی با سلبریتی های فتنه گر گفت: مسئولان سازمان سینمایی فرش قرمز را از زیرپای سلبریتی های فتنه گر جمع کنند و به هیچ یک از آثار آن ها اجازه حضور در جشنواره ها و اکران عمومی را ندهند؛ سینمای جمهوری اسلامی ایران به امثال کتایون ریاحی، باران کوثری، مهران مدیری و… هیچ نیازی نداشته و ندارد و این افراد باید برای همیشه ممنوع الکار، ممنوع التصویر و ممنوع الفعالیت شوند.
عضو سابق شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مسئولان ارشد و سیاست گذاران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان سینمایی و صدا و سیما باید برای همیشه سلبریتی هایی را که در اغتشاشات اخیر به نفع فتنه گران در فضای مجازی پست هایی منتشر کردند را بایکوت کنند و دیگر اجازه هیچ کاری به آن ها ندهند.
وی سپس با بیان اینکه این اتفاق نه فقط از منظر سیاسی که از منظر اخلاقی بسیار مهم است اظهار داشت: مسئولان فرهنگی باید مانع جدی بر سر راه این شبه هنرمندان شوند تا آن ها بیش از این نتوانند جامعه را به سمت بی اخلاقی و تباهی سوق دهند.
روح افزا تصریح کرد: این ها نمی توانند الگوی درست و پاکی برای جوانان ما باشند. مهران مدیری کیست؟ چقدر خرد و بینش دارد؟ مدیری کلی از بیت المال پول می گیرد و در همین برنامه «دورهمی» افرادی را که خودش دلش می خواهد را مهم می کند و سوألات مسخره از آن ها می پرسد و اینطور مواقع که لازم است در دفاع از کشور به میدان بیاید به نفع دشمن مبادرت به انتشار ویدیو می کند.
این کارشناس فرهنگی ادامه داد: کتایون ریاحی که خودش چند وقت قبل آمد و اعلام «می تو» کرد و معلوم شد که سطحش اینقدر پایین است که حاضر بوده برای اینکه شغلی پیدا کند تن به هر ذلالت و خواری و پستی بدهد قطعاً نمی تواند هدایت گر اندیشه جوانان باشد.
وی متذکر شد: چرا امثال باران کوثری رسماً و علناً اعلام می کنند اغتشاش گر هستیم و کسی با آن ها کاری ندارد؟ چرا اجازه می دهند اندیشه او و مادر و پدرش انتشار پیدا کند؟ چرا این ها را برای جوانان الگو می کنیم؟
روح افزا با تأکید بر اینکه دست این قبیل سلبریتی ها به خون همه بی گناهانی که بی دلیل کشته شدند و آسیب دیدند آلوده است تصریح کرد: اگر مسئولان فرهنگی مقابله نکنند و با آن ها مماشات داشته باشند وضعیت بدتر می شود. این ها با فرهنگ امام حسین (ع) و دین مبین اسلام مشکل دارند و چون کسی با آن ها کاری نداشته و ندارد خود را مجاز می بینند که دست به آشوب طلبی و اغتشاش بزنند.
وی در همین راستا تأکید کرد: همانطور که اگر امثال این سلبریتی ها از عرصه فرهنگ و هنر بروند هیچ اتفاق ناگواری رخ نمی دهد اگر امثال علی دایی و علی کریمی نیز از فوتبال بروند هیچ اتفاق بدی برای فوتبال کشورمان رخ نخواهد داد.
این کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: قوه قضائیه باید بدون مماشات با یکایک افراد معروف و مطرحی که در این ایام با فتنه گری می خواستند جوانان را به بیراهه هدایت کنند برخورد جدی داشته باشد. همانطور که اگر یک کاسب غذای مسموم در جامعه توزیع کند با او برخورد می شود با این افراد که سعی دارند جامعه را مسموم کنند نیز باید برخورد یوژه شود. شکم این ها پر از حرام است و دین را فراموش کرده اند.
روح افزا ادامه داد: این ها وقتی اغتشاش می آورند به ضرر کلیت جامعه است. این ها نوکر بیگانه هستند؛ من شخصاً از رئیس محترم جمهور و مجلس محترم شورای اسلامی مطالبه دارم به پرونده این ها ورود کنند. وزارت ارشاد و سازمان سینمایی باید ورود مستقیم داشته باشند. قوه محترم قضائیه باید این ها را دادگاهی کنند و از سوی دیگر هنرمندان انقلابی نیز نباید سکوت کنند؛ هنرمندان انقلابی و ولایتمدار نباید با این ها رودربایستی داشته باشند و باید صراحتاً علیه این ها موضع گیری کنند.
وی متذکر شد: ناامنی مثل آتش است و اگر جایی آتش بگیرد همه را می سوزاند. از این رو تا دیرتر نشده باید آتش فتنه این آشوب طلبان و فتنه گران که در قامت هنرمند می خواهند هرج و مرج را در جامعه رواج دهند خاموش شود. آن ها باید از حضور در فضای مجازی به طور کلی منع شوند؛ دیگر هیچ فیلمی از آن ها نباید نمایش داده شود چرا که این ها ضحاکان ماردوشی هستند که با خون جوانان زنده اند؛ این ها از نسل جوان قربانی می گیرند تا بتوانند خوش بگذارنند و با دین و نظام بازی کنند.
روح افزا در پایان این گفتگو افزود: باید به مسئولان فرهنگی بگوییم ما با متدی که در کشورهای غربی رواج دارد که سلبریتی ها را بزرگ می کنند و سبک زندگی آن ها را پررنگ می کنند نباید پیش برویم؛ این غلط ترین اشتباه فرهنگی است که ما انجام می دهیم و باید جلوی این اتفاق را بگیریم. غربی ها از این هنرمندان به عنوان عناصر استفاده می کنند و روی آن ها کنترل و اعمال نفوذ دارند که کار خلاف علیه منافع کشورشان نکنند و اگر کوچکترین اشتباهی بکنند دستگاه های امنیتی آن ها ورود می کنند و جلوی ایجاد آشوب در کشورهای شان را می گیرند از این رو ما هم باید مماشات را کنار گذاشته و به صورت قهری و قاطعانه با آن ها برخورد داشته باشیم.
نمایشگاهی از آثار نقاشی داریوش هوشمند با عنوان «جادوی رنگها» در گالری شماره ۱ فرهنگسرای نیاوران برگزار میشود.