عکس / پنجمین روز سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران
سینماپرس : سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران از ۲۷ مهر تا ۲ آبان در پردیس سینما گالری ملت برگزار میشود.
سینماپرس : سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران از ۲۷ مهر تا ۲ آبان در پردیس سینما گالری ملت برگزار میشود.
خزاعی گفت : از سال آینده حداقل ده دفتر سینمای جوان با شاخص استعدادیابی و شایسته محوری آموزش رایگان ارائه خواهند داد.
سینماپرس: پروانه نمایش «وقتی خروس خواند»، «سونسوز»، «خونآبه» و «پرتاب ناگهانی یک فیل» صادر شد.
به گزارش سینماپرس، پروانه نمایش چهار اثر غیرسینمایی صادر شد.
پروانه نمایش فیلم بلند غیرسینمایی «وقتی خروس خواند»، «سونسوز» و فیلم کوتاه داستانی «خونآبه» و «پرتاب ناگهانی یک فیل» ۲۷ مهرماه صادر شد و تا تاریخ ۲۸ مهر ۱۴۰۳ اعتبار خواهد داشت.
«وقتی خروس خواند» به نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی مژگان ترانه، «سونسوز» به نویسندگی و کارگردانی رضا جمالی و تهیه کنندگی سلمان عباسی، «خونآبه» به نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی علی بیگدلی و «پرتاب ناگهانی یک فیل» به تهیه کنندگی حسن حبیب الله زاده، کارگردانی نازنین چیت ساز و نویسندگی حسن حبیب الله زاده و نازنین چیت ساز پروانه نمایش خود را دریافت کردند.
سینماپرس: نمایش فیلمهای سیونهمبن جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران امروز در پردیس سینمایی ملت به کار خود پایان میدهد.
به گزارش سینماپرس، جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران امروز یکشنبه اول آبانماه و در پنجمین و آخرین روز از اکران فیلمهای کوتاه راه یافته به دو بخش ملی و بینالمللی در پردیس سینمایی ملت، میزبان علاقهمندان سینمای کوتاه خواهد بود.
برنامه نمایش فیلمهای بینالملل
در اولین سانس از روز پنجم، از ساعت ۱۳ تا ۱۵ در سالن شماره دو از فیلمهای بخش بین الملل، فیلمهای داستانی «ترش و شیرین»، تجربی «خانواده انگل»، مستند «فضای خالی»، پویانمایی «انسانها وقتی کنار هم چپانده میشوند احمقتر هستند»، داستانی «آفتاب بالانس»، داستانی «چرا هلن کوخ به سرقت ماشین دست میزند» و تجربی «روز خارجی» به نمایش در میآیند.
همچنین از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۷سالن ۲ پردیس ملت میزبان اکران دیگر فیلمهای بخش بینالملل از جمله داستانی «علی و گوسفند معجزهآسایش»، داستانی «هیولاها»، پویانمایی «فقدان»، تجربی «حوضچه جاذبه»، داستانی «وسمه» و پویانمایی «پینوکیو» خواهد بود.
از ساعت ۱۸ تا ۲۰ هم در همین سالن فیلمهای داستانی «دار و ندارم روی ژرمانیا»، پویانمایی «آشفته ایام مبارک»، داستانی «در میان کلمات»، تجربی «فیلسوف»، داستانی «نشانی» و داستانی «پنجرههای قدیمی» از بخش بینالملل اکران میشود.
در ادامه از ساعت ۲۰:۱۵ تا ۲۱:۴۵ داستانی «بالا افتادن» به کارگردانی مریم بختیاری، تجربی «اتاق آقای ون» به کارگردانی احسان میرزایی، پویانمایی «سمپاش» به کارگردانی فرنوش عابدی، داستانی «دریچه» به کارگردانی مسعود حاتمی و داستانی «نجان» به کارگردانی محمدمهدی باقری از آثار ایرانی حاضر در بخش بینالملل در سالن شماره دو روی پرده میرود.
برنامه نمایش فیلمهای داستانی مسابقه سینمای ایران
اکران فیلمهای بخش مسابقه سینمای ایران هم در دو سالن ۹ و ۱۰ پردیس ملت پی گرفته میشود. امروز از ساعت ۱۳:۳۰ تا ۱۵ در سالن ۹ فیلمهای داستانی «گودال» به کارگردانی فرزاد رنجبر نظری، «رعنا» به کارگردانی امیر مهندسیان، «بالا افتادن» به کارگردانی مریم بختیاری، «از دید نقاش» به کارگردانی گلی زارعی و «سریشوک» به کارگردانی صمد باقرزاده روی پرده میرود.
از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۷ هم در این سالن «از اینجا باز شود» به کارگردانی محسن اصدقپور و امیرحسین طالبی، «پسر خورشیدی» به کارگردانی آرمان فیاض، «برخورد» ساخته امیرحسین محسنی و «ضدیح» به کارگردانی ابوذر پاکنژاد اکران میشود.
سالن ۹ از ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰ هم میزبان اکران فیلمهای «یک تن» به کارگردانی پویان مکری، «غیرموجه» به کارگردانی محمدرضا خاوری، «نارس» به کارگردانی نوا نعمتی، «وقفه» مانا پاکسرشت و «۳:۳۳» به کارگردانی آزاد صادقی خواهد بود.
از ساعت ۲۰ تا ۲۱:۳۰ هم در همین سالن فیلمهای «کرم ابریشم» به کارگردانی امیر هنرمند، «نجان» به کارگردانی محمدمهدی باقری، «آماتور» به کارگردانی حامد اصلانی، «رنگارنگ» به کارگردانی محمدرضا مرادی و «دوباره سکوت» به کارگردانی سیدمحمدرضا کمال علوی پخش میشود.
در سالن ۱۰ هم از بخش مسابقه سینمای ایران از ساعت ۱۳:۴۵ تا ۱۵:۱۵ فیلمهای «تکهای از تو» به کارگردانی هادی نوری، «مریضخانه مرکزی» به کارگردانی وحید نامی و نوید نامی، «نوشابه مشکی» به کارگردانی محمد پایدار، «هراس» به کارگردانی محمد همتی و «نگران من نباش» به کارگردانی امین خجسته به نمایش گذاشته خواهد شد.
در ادامه نمایش فیلمهای بخش مسابقه سینمای ایران در سالن شماره ۱۰ از ساعت ۱۵:۴۵ تا ۱۷:۱۵ «رو به شب» به کارگردانی سعید کشاورز، «پارادوپینگ» به کارگردانی محمدرضا حسنی رنجبر، «یه چوم یه لنگ» به کارگردانی یاسر برزگر و «شیهه» به کارگردانی پویا سعیدی روی پرده میرود.
در همین سالن از ساعت ۱۸:۱۵ تا ۱۹:۴۵ هم فیلمهای «قهوهخانه عاشیقلار» به کارگردانی رضا جمالی، «جابجایی» به کارگردانی سیاوش بهادری راد، «دندان درخت» به کارگردانی علی پاکنیا، «لیدی» به کارگردانی فردین انصاری و «فلس» به کارگردانی هومن نادری روی پرده میرود.
از ساعت ۲۰:۱۵ تا ۲۱:۴۵ هم سالن شماره ۱۰ میزبان اکران «او لبخند نمیزند» به کارگردانی زردشت افشاری، «پرویز» به کارگردانی پیمان فخرایی، «با همراهی سارا» به کارگردانی ایمان فراهانی و «اسما» به کارگردانی مصطفی آقامحمدلو و فرهادی حاجیعباسی خواهد بود.
برنامه نمایش آثار پویانمایی مسابقه سینمای ایران
فیلمهای پویانمایی بخش مسابقه سینمای ایران در روز پنجم جشنواره در سالن یک روی پرده میرود که اکران این آثار از ساعت ۱۳:۳۰ تا ۱۵پیگیری میشود.
در این سالن «سلاخی» به کارگردانی سپهر مومنی، «زنده بیدار، آگاه» به کارگردانی حسین مرادیزاده، «گوهر نور» به کارگردانی زهره ملامحمدی، «آسمان دوستداشتنی» به کارگردانی امیر مهران، «تیر مشقی» به کارگردانی کاوه سیستانی، «دشت گلهای زرد» به کارگردانی حسین آقامحمدی، «ملودی» به کارگردانی احمد عربانی، «زمان خواب» به کارگردانی محمود غلامی و «سقوط نور» به کارگردانی فرزانه شفیعی و امین صفار در معرض دید علاقهمندان قرار میگیرد.
در دومین سانس نمایش فیلمهای پویانمایی بخش مسابقه سینمای ایران در روز پنجم جشنواره، سالن شماره یک از ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰ میزبان اکران فیلمهای «جایگزین» به کارگردانی عبدالله علیمراد، «آدمها و ماه» به کارگردانی یونس غزالی، «بزرگترین ماجرای گلی» به کارگردانی الیکا مهرانپور، «سمپاش» به کارگردانی فرنوش عابدی، «چرخ زندگی» به کارگردانی زهرا حسینی، «یاماها» به کارگردانی فرزانه قبادی، «برگشتناپذیر» به کارگردانی شیدا کاشی و «رباب» به کارگردانی صبا جاور خواهد بود.
برنامه نمایش آثار مستند مسابقه سینمای ایران
برنامه نمایش فیلمهای مستند از بخش مسابقه سینمای ایران هم از ساعت ۲۰ تا ۲۱:۳۰ در سالن شماره یک پی گرفته میشود که در این بخش «لوورخانه» به کارگردانی شروین وحدت و پیام عزیزی، «پاییزان» به کارگردانی سجاد ایمانی و «امیر» به کارگردانی داوود میرزابیگی روی پرده میرود.
برنامه نمایش آثار تجربی مسابقه سینمای ایران
امروز سالن شماره یک از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۷ میزبان نمایش فیلمهای تجربی بخش مسابقه سینمای ایران است. در این سانس فیلمهای «اتاق آقای ون» به کارگردانی احسان میرزایی، «۲۱۳۲ نفر میبینند» به کارگردنی کمیل سهیلی، «از خنده مغزم پوکید» به کارگردانی علی آسترکی، «دال و مدلول» به کارگردانی امین بزرگزاد و محمد پوستیندور، «وقتی ال. آر گریست» به کارگردانی احمد خوشنیت، «زمستان خاطرات» به کارگردانی علی آریافرد و «صبحانه» به کارگردانی مرتضی فرهادنیا به نمایش گذاشته میشود.
برنامه نمایش آثار بخش «استعدادهای نو»
فیلمهای بخش «استعدادهای نو» همزمان با پنجمین روز جشنواره در سالن شماره ۸ روی پرده میرود. از ساعت ۲۰ تا ۲۱ در این سالن فیلمهای «میز هفت» به کارگردانی سبحان بیرانوند، «ترال» به کارگردانی میثم فرهومند و اهورا بارانی، «نشنیدن» به کارگردانی احمد صمیمی و «کورتیزول» به کارگردانی دانیال نوروش روی پرده میرود.
برنامه نمایش آثار بخش «کتاب و سینما»
همزمان با روز پنجم جشنواره، در سالن ۸ از ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰، آثار بخش «کتاب و سینما» روی پرده میرود. در این سانس فیلمهای «یاماها» به کارگردانی فرزانه قبادی، «صبحانه» به کارگردانی مرتضی فرهادنیا، «رنگارنگ» به کارگردانی محمدرضا مرادی، «سریشوک» به کارگردانی صمد قربانزاده، «گیلگمش» به کارگردانی حسین مرادیزاده، «تیر مشقی» به کارگردانی کاوه سیستانی و «زنده بیدار، آگاه» به کارگردانی حسین مرادیزاده اکران میشود.
سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار تا ۲ آبان ۱۴۰۱ در حال برگزاری است.
سینماپرس: پروانه ساخت فیلم سینمایی «قلب رقه» به نویسندگی و کارگردانی خیرالله تقیانی پور صادر شد.
به گزارش سینماپرس، پروانه ساخت فیلم سینمایی «قلب رقه» به نویسندگی و کارگردانی خیرالله تقیانی پور صادر شد.
پروانه ساخت فیلم سینمایی «قلب رقه» به نویسندگی و کارگردانی خیرالله تقیانی پور و تهیه کنندگی مهدی فرجی ۳۰ مهرماه صادر شد و تا ۲ بهمن ۱۴۰۱ اعتبار دارد و اگر در این فاصله فیلم کلید نخورد لازم است درخواست خود را تمدید کند.
از جمله کارهای تقیانی پور می توان به «تونل»، «نجلا ۱»، «نجلا ۲» و «اینجا خانه من است» اشاره کرد.
سینماپرس: تهیهکننده برنامه تلویزیونی «بدون توقف» از بازگشت این برنامه طی یک یا دو هفته آینده از شبکه سه خبر داد.
به گزارش سینماپرس، غلامحسین نژاد تهیه کننده برنامه «بدون توقف» با اشاره به شروع این برنامه در شبکه سه تا چند وقت دیگر به مهر بیان کرد: الان حدود یک ماه است که روی آنتن نیستیم از یک یا ۲ هفته دیگر بازمی گردیم، هنوز ضبط را شروع نکردهایم و دقیق نمیتوان گفت چه زمانی برنامه به شبکه بازمی گردد.
وی با اشاره به وقایع اخیر در سطح کشور ادامه داد: اتفاقاتی که افتاد ما را مطمئن کرد که جامعه نیاز به گفتگو دارد. مسائلی هست که جوان امروز نیاز دارد برایش مرور شود و درباره آنها صحبت کند. گفتگوهایی که الان در «بدون توقف» اتفاق میافتد در ابتدای انقلاب هم در تلویزیون بوده است. در این برنامه هم دانشجویانی با تفکر مختلف حضور دارند و درباره موضوعات صحبت میکنند.
این تهیه کننده در واکنش به اینکه روند برنامه در شروع با حضور طیفهای متنوعتری روی آنتن رفت و در ادامه یکدست شد، گفت: اتفاقاً برای ما دغدغه بود که حضور دانشجویان و افراد در برنامه یکدست نباشد. وقتی میخواهید مناظره برگزار کنید از همه طیفها دعوت میکنید ولی وقتی یک طیف نمیآید، مجبورید برنامه را برگزار کنید. همان اوایل میگفتم در دولت روحانی خیلی از جریان اصلاح طلبی دعوت کردیم ولی خودشان نیامدند.
وی اضافه کرد: البته این معضل را از طرف دانشجویان نداشتیم و همین الان جلساتی با طیفهای مختلف دانشجویی داریم که در برنامههای مختلف از آنها دعوت کردیم و حضور پیدا میکنند. این دغدغه خود ماست که طرفین بحث یکدست نباشند وگرنه چالش در نمیآ ید.
غلامحسین نژاد همچنین درباره پرداختن به موضوعاتی که در وقایع اخیر در جامعه مطرح شده است بیان کرد: اتفاقاتی که در چند وقت اخیر رخ داد دو وجه دارد یکی اینکه این افراد دنبال چه بودند؟ بحثشان مهسا امینی بود یا برخورد خشن پلیس یا اینکه این جوانان نیاز به گفتگو داشتند؟ مشخص است با این نسل باید حرف زد و این نسل مثل نسل قبل کمتر در فضای منطقی حرفش را بیان کرده است.
وی اضافه کرد: انچه که در «بدون توقف» میتواند کمک کند این است که با نسل جدید بیشتر صحبت کنیم و زمینه گفتگو را در همه موضوعات در بحث حجاب و اعتراضات مدنی و دیگر موضوعات مطرح کنیم. جوان امروز نیاز دارد خیلی از اینها را بداند و در فضایی به دور از فشار عصبی و روانی فکر کند و دربارهاش حرف بزنیم.
غلامحسین نژاد در پایان درباره وضعیت خود برنامه هم بیان کرد: ۶۰۰ قسمت از برنامه پخش شده است و به نظرم اگر بخواهیم تناسب بگیریم کارنامه قابل قبولی داشتیم از این حیث که برنامه توانسته گفتگو را جا بیندازد.
میوههای پاییزی، برگهای قرمز، زرد و نارنجی و غروب پاییز همواره الهامبخش هنرمندان بزرگ و نامدار تاریخ هنر بودهاند. بسیاری از تابلوهای ارزشمندی که در مجموعههای خصوصی و موزههای مهم جهان نگهداری میشوند، تصویرگر حال و هوای این فصل نارنجی هستند.
سینماپرس: بهنام عافیت کارگردان فیلم کوتاه همزمان با برگزاری سی و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران در خصوص وضعیت بحران زده حوزه فیلم کوتاه گفت: تلخ ترین اتفاقی که در حوزه فیلم کوتاه شاهد آن هستیم تعلق رانت به افرادی خاص برای تولید فیلم های شان است؛ البته این پدیده مربوط به امروز و دیروز نمی شود و حداقل طی یکی دو دهه گذشته شاهد این اتفاق بوده ایم!
کارگردان فیلم های کوتاه «خارج از وضوح» و «خوابگرد» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: از دهه ها قبل رانت برای عده ای افراد خاص در حوزه فیلم کوتاه وجود داشت و این مسأله کماکان ادامه دارد.
وی ادامه داد: در حال حاضر شرایط به گونه ای شده که تولید فیلم کوتاه به لحاظ ابزار و سخت افزار تفاوتی با فیلم بلند ندارد. زمانی که ما برای ساخت یک فیلم کوتاه برآورد بودجه می کنیم هزینه های مان با سینمای بلند چندان تفاوت ندارد و شاید تنها تفاوت عدم حضور سوپراستار در فیلم های کوتاه باشد و در بقیه موارد فنی و تجهیزاتی درست به همان میزان که در سینمای بلند هزینه صرف می شود ما هم باید هزینه کنیم.
عافیت سپس با بیان اینکه مهمترین مسأله و معضل این روزهای فیلم کوتاه هزینه سرسام آور تولید آثار است تصریح کرد: ساخت فیلم کوتاه برای فیلمسازانی که تمکن مالی ندارند یا به بودجه های نهادهای خاص که آن ها را پشتیبانی کنند متصل نیستند بسیار سخت شده است و قطعاً کمترین توقع ما از مدیران سینمایی و مسئولان فرهنگی کشور تقسیم عادلانه بودجه میان یکایک فیلمسازان امتحان پس داده و سابقه دار در این حوزه است تا همه بتوانند دستی بر تولید داشته باشند.
این سینماگر در خاتمه این گفتگو وضعیت فیلم کوتاه از نظر کیفی را مثبت ارزیابی کرد و در این باره اظهار داشت: پتانسیل فیلم کوتاه از نظر نیروی انسانی زیاد است و کیفیت فیلم های کوتاه گاهی از فیلم های سینمایی بلند بالاتر است؛ البته ما گاهی با بچه هایی روبرو هستیم که صرفاً فیلم کوتاه می سازند که سکوی پرش باشد برای تولید اثر سینمایی شان و این در حالی است که کیفیت فیلم های کوتاه بهتر از سینمای بلند است اما متأسفانه فیلم کوتاه همواره در کشور ما مهجور واقع شده و می شود.
سینماپرس: عباس کریمی منتقد سینما و کارشناس فرهنگی در خصوص لزوم توجه وزارت ارشاد به افزایش سواد رسانه ای جامعه و اهمیت داشتن سواد رسانه ای در فتنه های گوناگون گفت: مقوله بسیار مهم آموزش سواد رسانه ای همواره از سوی متولیان رسانه ملی و وزارت ارشاد مغفول واقع شده است؛ این اتفاق بسیار ناراحت کننده است چرا که خیلی از اتفاقاتی که این روزها شاهد آن هستیم معلولش ضعف سواد رسانه ای آحاد افراد جامعه است.
دبیر فرهنگی خبرگزاری «ایکنا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مردم باید نسبت به کارکردهای رسانه و هرآنچه مربوط به علم رسانه می شود آگاه باشند تا بتوانند از رسانه استفاده بهینه کنند.
وی ادامه داد: همین گوشی های موبایل که این روزها مهمترین و گسترده ترین و در دسترس ترین رسانه فردی است که به کارکرد اجتماعی و گروهی می رسد نیاز به آموزش سواد رسانه ای دارد اما متأسفانه از آنجا که قبل از آموزش ابزار در اختیار مردم قرار گرفته آن ها نمی توانند از این وسیله به صورت بهینه استفاده کنند و به همین علت استفاده هایی از موبایل می شود که بیشتر وقت مردم را تلف می کند و یا به آن ها آموزش غلط می دهد.
کریمی با بیان اینکه مردم اگر بلد نباشند که به کجا رجوع کنند و چطور به منابع موثق خبری دست پیدا کنند هر شایعه ای را به عنوان خبر می پذیرند اظهار داشت: این وظیفه سیاست گذاران و متولیان فرهنگی و رسانه ای کشور است که آموزش های لازم را به آحاد افراد جامعه بدهند و به این وسیله جلوی توطئه های بسیاری که در همین رسانه ها صورت می گیرد را بگیرند.
این کارشناس فرهنگی در همین راستا خاطرنشان کرد: یک سری اتفاقات در سطح دولت افتاده و آموزش سواد رسانه ای برای کارمندها و نیروهای انسانی شرکت ها و دستگاه های دولتی صورت گرفته که وزارت ارشاد در آن ها نقش زیادی داشته و اساتید خبره ای را در اختیار گذاشته اما متأسفانه این مسأله تنها در سطح همان سازمان ها و دستگاه های دولتی باقی مانده و به صورت عمومی برای آحاد افراد جامعه شاهد آموزش نبوده ایم.
وی در پایان این گفتگو افزود: افزایش سواد رسانه ای ناملایمات اجتماعی را کاهش می دهد؛ اگر مردم سره را از ناسره تشخیص دهند ما شاهد جنجال و ناملایمات اجتماعی و هزینه های ناشی از آن برای کشور نمی شویم. به عقیده بنده وِظیفه اصلی این اتفاق بر گردن رسانه ملی است. مسئولان رسانه ملی که این روزها با آمار خود را فریب می دهند و فکر می کنند مخاطبان زیادی دارند باید در وهله اول اعتماد عموم جامعه را نسبت به خود جلب کنند و در قدم بعدی سواد رسانه ای را در شبکه ها و برنامه های مختلف آموزش دهند تا جامعه بتواند به سطح آگاهی خوبی در این مقوله برسد.