X

بایگانی آبان 2, 1401

دفتر سینمایی

عکس / نشست خبری سیزدهمین جشنواره فیلم ۱۰۰


سینماپرس : نشست خبری جشنواره بین المللی فیلم ۱۰۰ صبح امروز دوشنبه ۲ آبان با حضور حمیدرضا جعفریان، رییس سازمان سینمایی سوره و رییس شورای سیاست‌گذاری جشنواره و یوسف منصوری دبیر سیزدهمین دوره جشنواره فیلم ۱۰۰ در محل سازمان سینمایی سوره برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خزاعی: با وجود شما فیلمسازان جوان نباید نگران «حیات فرهنگی کشور» باشیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آیین اختتامیه سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با حضور فیلمسازان و علاقه‌مندان در برج میلاد تهران آغاز و با معرفی برگزیدگان در بخش‌های مختلف به کار خود پایان داد.

به گزارش سینماپرس، سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار، امشب دوشنبه ۲ آبان‌ماه و با معرفی برگزیدگان در برج میلاد به کار خود پایان خواهد داد.

مراسم اختتامیه این رویداد با ۵۰ دقیقه تأخیر در ساعت ۱۸:۵۰ دقیقه با قرائت قرآن و پخش سرود ملی آغاز شد.

اجرای این مراسم را محمد سلوکی برعهده دارد.

محمد خزاعی، حبیب ایل‌بیگی، قادر آشنا، روح‌الله سهرابی، حسین نمازی، هادی مقدم‌دوست، محمدجواد حق‌شناس، داریوش یاری، محمود نظرعلیان، اصغر فارسی، محمد حمیدی‌مقدم، هاشم میرزاخانی، سیدمهدی جوادی و … از جمله حاضران در این مراسم هستند.

محمد سلوکی مجری این مراسم در ابتدا ضمن خوش‌آمدگویی به حاضران گفت: امشب پایان کار سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه است و به افتخار همه عاشقان که برای لحظه به لحظه این رویداد بزرگ تلاش کردند، کف بزنید. درود می‌فرستیم به روح دو شهید فیلم کوتاه‌ساز که عضو این انجمن بودند و همه دلیران این سرزمین.

دبیر گزارش نداد؛ همه آمدند و دیدند

پس از پخش کلیپی، مهدی آذرپندار دبیر سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران روی صحنه حاضر شد و بیان کرد: این جشنواره هر حسن و خوبی داشت، محصول لطف خدا و ائمه بود و هر ایرادی داشت محصول کار من و نه حتی همکاران من. ممنونم از همه که این جشنواره سر موقع برگزار شد.

وی ضمن خیرمقدم به همه حاضران در جشنواره ادامه داد: نیامدم که گزارش بدهم چون همه آمدند و دیدند پس باید فقط گزارشی را خدمت آقای خزاعی و سازمان سینمایی بدهم و یک گزارش به آن بالا سری. از همه تشکر می‌کنم.

معرفی برگزیدگان بخش مسابقه بین‌الملل

در بخش بعدی آیین اختتامیه نوبت به معرفی برگزیدگان بخش مسابقه بین‌الملل رسید. در این بخش تحسین ایسبلین از اعضای هیات داوران بین‌الملل روی صحنه حاضر شد و بیان کرد: از سطح بالای فیلم‌های این دوره تشکر می‌کنم. فیلم‌های شگفت‌انگیزی که انتخاب را سخت می‌کرد.

در این بخش تحسین ایسبیلین از اعضای هیات داوران بین‌الملل بیان کرد: از سطح بالای فیلم‌های این دوره تشکر می‌کنم؛ فیلم‌های شگفت‌انگیزی که انتخاب را سخت می‌کرد.

جایزه بهترین فیلم انیمیشن به «فقدان» به کارگردانی مارک هریچر از فرانسه تعلق گرفت.

جایزه بهترین فیلم مستند این بخش هم به مستند «زادگاه» به کارگردانی جووانی مونتانیا از ایتالیا اختصاص پیدا کرد. کارگردان این فیلم در پیامی ویدئویی که به این جشنواره ارسال کرده بود، گفت: از دریافت این جایزه تشکر می‌کنم، امیدوارم بتوانم شما را به زودی ببینم.

در ادامه جایزه بهترین فیلم داستانی بخش بین‌الملل به «پنجره‌های قدیمی» به کارگردانی میتهم ریدا از انگلستان اهدا شد.

کارگردان این فیلم هم در قالب یک پیام ویدئویی گفت: بردن یک جایزه از جشنواره فیلم کوتاه تهران برایم شبیه یک رویا بود، به شما بابت برگزاری این جشنواره بزرگ تبریک می‌گویم.

جایزه بهترین فیلم تجربی به «حوضچه جاذبه» به کارگردانی جاناتان په از فرانسه رسید

نکوداشت زنده‌یاد اصغر یوسفی‌نژاد

بخش بعدی مراسم اختتامیه نکوداشت زنده‌یاد اصغر یوسفی‌نژاد از کارگردانان فقید سینمای ایران بود که در ابتدای این بخش کلیپی از مرحوم یوسفی‌نژاد پخش شد. او در این ویدئو ضمن اشاره به زندگی‌نامه مختصر خود، تأکید کرد که در سینما مخاطب برایش حائز اهمیت بوده است.

در ادامه این بخش با حضور محمد خزاعی و مهدی آذرپندار، لوح یادبودی که همسر و فرزند زنده‌یاد اصغر یوسفی‌نژاد اهدا شد.

خزاعی: آینده سینمای ایران در شهرستان‌هاست

سپس محمد خزاعی پشت تریبون قرار گرفت و در سخنانی گفت: همه مدیران عامل انجمن سینمای جوانان و همه هنرمندان فرهنگی که امشب آمدند. من از نزدیک شاهد برگزاری این جشنواره بودم و آن را جشنواره‌ای باشکوه، پیشرو و خلاق دیدم. تاسیس کانون فارغ‌التحصیلان این انجمن هم از نقاط عطف بود. آقای اسماعیلی وزیر محترم ارشاد به من گفت دوست داشتم در این جمع حضور داشته باشم و از نزدیک فیلم‌ها را ببینیم و از من خواست تا آثار را برایش بفرستم.

وی در ادامه با تشکر از مهدی آذرپندار و همه هنرمندانی که با این جشنواره همراه بودند، گفت: نگاه جدی سازمان سینمایی بر اساس ماموریت‌مان در حوزه عدالت فرهنگی توجه به مناطق محروم است. معتقدم آینده سینمای ایران در شهرستان‌هاست. معتقدم اگر قرار است کادرسازی کنیم، باید نگاه جدی به هنرمندان شهرستان داشته باشیم. البته در کنار توجه به هنرمندان تهرانی، در سفرهای استانی توجه به کشف استعدادهای جدید، تجهیز دفاتر انجمن و… ماحصل این سفرها بود.

خزاعی ادامه داد: بودجه تولید فیلم کوتاه نسبت به سال گذشته دو و نیم برابر شده و با این بودجه در انجمن شاهد تولید پانصد فیلم خواهیم بود. این نگاه عدالت محوری است. دغدغه بعدی فیلمسازان در شهرستان فراهم کردن فرصتی برای کلید زدن فیلم‌هاست. سهمیه خاص برای شهرستان‌ها در نظر گرفته‌ایم که هر فیلمی که فیلمنامه خوب داشته باشد، با کیفیت باشد و… ساخته شود. امسال سه فیلمساز کوتاه داریم که فیلمشان مورد حمایت قرار گرفته و در فجر دیده می‌شوند.

وی افزود: از جمله برنامه‌های دیگر ما آموزش رایگان در استان‌های کم‌برخوردار است در سفرها با مدیران صحبت کردم و واقعیت این است که این انجمن برای کشف استعداد شکل گرفته برای همه آنهایی که استعداد دارند ولی شرایط بروز و ظهور ندارند. آموزش حداقل در ده استان در سال بعد رایگان خواهد شد و انجمن مأموریت پیدا خواهد کرد به دنبال کشف استعداد باشد تا آینده خوبی رقم بزنیم. با وجود شما فیلمسازان جوان، نباید نگران حیات فرهنگی کشور باشیم. این را در فیلم‌های شما دیدم. با وجود شما هیچ چیزی نباید منزوی دیده شود. خیلی از کشورها سرمایه دارند اما فیلمساز و استعدادهای هنری ندارند. وقتی در کشور خود چنین گوهرهایی داریم باید قدرشان را بدانیم.

خزاعی در ادامه گفت: از هیات داوران داخلی و خارجی که روزهای فشرده‌ای داشتند و شبانه روز وقت گذاشتند تشکر می‌کنم. از دو شهید فیلمساز یادی شد و خاطره‌ای می‌گویم. یکی از دوستان ما در مرکز گسترش سینمای تجربی فیلمی درباره شهدای بهزیستی گرفته بود. دوست ما می‌گفت تنها بند مکتوب در پرونده او نوشته بود این بود که دوست جانبازی داشت به سراغ آن جانباز رفتم و یک روز مادر آن جانباز گفت درباره چه صحبتی می‌کنید؟ ما گفتیم درباره آن شهید، مادر گفت خواب دیدم آن شهید می‌گوید به کارگردان بگویید من نه پدر دارم و نه مادر، من هیچوقت هیچ‌کس را نداشتم. این یک خاطره واقعی است. شهدا زنده هستند و ناظر بر اعمال ما. مواظب باشید. در قم روی سنگ قبر شهیدی دیدم نوشته بود در این امانت الهی خیانت نکنید خدا نکند حواس ما پرت شود و از این فضای معنوی، شهدا، جانبازان و … غافل باشیم. شهید آوینی می‌گوید زمانه‌ای کاش گذشته است، چرت عاشورا هنوز تمام نشده و کاروان به مقصد نرسیده است.

معرفی برگزیدگان بخش مسابقه ملی

در ادامه آیین اختتامیه نوبت به معرفی برگزیدگان بخش ملی رسید که در این بخش لوح تقدیر بهترین کارگردان فیلم تجربی به مرتضی فرهادنیا برای «صبحانه» رسید.

برگ زرین جشنواره در همین بخش به احسان میرزایی برای «اتاق آقای ون» تعلق گرفت.

برگ زرین بهترین پویانمایی بخش ملی هم به فرنوش عابدی برای فیلم «سمپاش» اهدا شد.

بزرگداشت محمود نظرعلیان

در بخش دیگر از این مراسم، آیین بزرگداشت محمود نظرعلیان بازیگر باسابقه فیلم‌های کوتاه و آثار سینمایی برگزار شد که در این بخش در قالب پخش یک ویدئو کلیپ، این بازیگر به معرفی خود پرداخت.

نظرعلیان سپس با حضور در پشت تریبون گفت: امشب با حضور در این مراسم کیف کردم و با دیدن آثار شما سی سال جوان شدم. دوستان من سینما خانواده پر جمعیتی است. آقای وزیر و آقای خزاعی پیشنهادی برای شما و سایر دست‌اندرکاران و تصمیم‌گیران دارم. درست است تهران پایتخت ایران است ولی همه ایران نیست. درخواست من از شما این است که «جشنواره فیلم کوتاه ایران» را برگزار کنید. چه زنده باشم چه نباشم از این اتفاق خوشحال می‌شوم.

وی افزود: سال‌ها به دوستان پیشنهاد داده بودم از همه فعالان شهرستانی سینمای کوتاه تقدیر کنید نه از من نظرعلیان. حرمت بزرگترها را باید نگه داریم. حرمت و بزرگواری این اساتید را نگه داریم. این کار احترام به خودمان است. دوستان شهرستانی درخواست داشتند اگر امکان دارد حمایت شود، نه اینکه کم محبت شده اما این حمایت بیشتر شود.

این بازیگر گفت: در طول پنجاه و خرده‌ای سال از خانواده‌ام تشکر نکرده‌ام. خانواده من صبور بودند و من را حمایت کردند.  

ادامه دارد…

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران» برگزار می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «ما همانیم که می‌خوانیم» به عنوان شعار سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.

به گزارش سینماپرس، سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار ما همانیم که می‌خوانیم از بیست‌ویکم تا بیست‌وهفتم آبان ماه ۱۴۰۱ در سراسر کشور برگزار می‌شود.

نام‌گذاری روزهای هفته کتاب به شرح زیر است:

شنبه بیست‌ویکم آبان ماه: کتاب، دانش‌آموز، آینده

یک‌شنبه بیست‌ودوم آبان ماه: کتاب، خانواده، زندگی آگاهانه

دوشنبه بیست‌وسوم آبان ماه: کتاب، دانشجو، پیشرفت دانش‌بنیان

سه‌شنبه بیست‌وچهارم آبان ماه: کتاب، کتابخوانی و کتابدار

چهارشنبه بیست‌وپنجم آبان ماه: کتاب، رسانه و زبان‌فارسی

پنج‌شنبه بیست‌وششم آبان ماه: ناشران، کتابفروشان و ارکان صنعت نشر

جمعه بیست‌وهفتم آبان ماه: کتاب، ورزش و جوانمردی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پنج فیلم غیرسینمایی دیگر ساخته می‌شوند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پروانه نمایش ۵ اثر غیرسینمایی «سکوت سیاه»، «بازگشته»، «قیم»، «هارمونیکا» و «ده سال جدایی» صادر شد.

به گزارش سینماپرس، پروانه نمایش فیلم‌های بلند غیرسینمایی سکوت سیاه به تهیه کنندگی سلمی بابایی، نویسندگی عبدالله روشن و کارگردانی مشترک سلمی بابایی و عبدالله روشن، بازگشته به تهیه کنندگی مسعود آب پرور و نویسندگی و کارگردانی ندا محمودی و قیم به تهیه کنندگی علیرضا خطایی، نویسندگی شاهرخ پناهی و کارگردانی مشترک شاهرخ پناهی و علیرضا خطایی در تاریخ ۱ آبان صادر و تا تاریخ ۲ آبان ۱۴۰۳ اعتبار دارد.

همچنین پروانه نمایش فیلم های بلند غیرسینمایی هارمونیکا به تهیه کنندگی ارسلان حسینی، نویسندگی مهدی رجبی و کارگردانی امید حسینی و ده سال جدایی به تهبه کنندگی حسین داها، نویسندگی علیرضا شمسی آخوره بالایی و کارگردانی امین کاظم زاده آقایی در تاریخ ۲ آبان صادر و تا تاریخ ۳ آبان ۱۴۰۳ اعتبار خواهد داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برمهانی: مدرسه تلویزیونی صرفاً یک مدرسه مجازی شبیه‌سازی شده نیست/روی عنصر بازی در این مدرسه تلویزیونی تاکید می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رییس صداوسیما در آیین معرفی طرح تحولی مدرسه تلویزیونی ایران بیان کرد که می‌خواهیم رسانه ملی را به جایگاه واقعی خود بازگردانیم و همه کمک کنیم رسانه ملی به معنای واقعی مرجع باشد.

به گزارش سینماپرس، آئین معرفی طرح تحولی مدرسه تلویزیونی ایران امروز دوشنبه دوم آبان ماه با حضور پیمان جبلی رئیس صداوسیما، محسن برمهانی معاون سیما، سلیم غفوری قائم مقام معاون سیما، علی بخشی‌زاده معاون صدا و جمعی از معلمان و همسران شهدا و دانش آموزان برگزار شد.

پیمان جبلی در این مراسم در سخنانی تصریح کرد: اگر من به درس عربی علاقمند شدم به دلیل معلم هنرمندی بود که به ما نقشی در تئاتر داد. مدرسه تلویزیونی ایران از همه ظرفیت‌های علمی و فناورانه و کسب تجربه از بهترین و باسابقه‌ترین معلم‌ها استفاده می‌کند. آقای عبدالعالی که این طرح را ارائه کرد، گفت من برای این طرح سه شبکه و حدود دویست یا سیصد میلیارد پول نیاز دارم. او سقف آرزوهایش خیلی بالاست.

وی افزود: تا مجلس و دولت مجدانه و با همین عزم و اراده پای کار نیایند نمی‌گویم این کار انجام نمی‌شود اما طول می‌کشد. ما می‌خواهیم رسانه ملی را به جایگاه واقعی خود برگردانیم. همه کمک کنیم رسانه ملی به معنای واقعی مرجع باشد. کلاس درس و دانشگاه باشد صحنه گفتگو و تریبون حل مسائل باشد.

برمهانی معاون سیما هم در این مراسم تصریح کرد: بیست و یکمین سالگرد تأسیس شبکه آموزش را هم داریم و آئین طرح تحولی مدرسه ایران را هم گرامی می‌داریم.

وی اضافه کرد: این طرح تحولی از ابتدای مهر شروع شده است. مدرسه تلویزیونی صرفاً یک مدرسه مجازی شبیه‌سازی شده نیست و با آنچه رسانه‌ها از آن به‌عنوان کلاس درس می‌گویند متفاوت است. در تلویزیون بعد سرگرمی و آموزش همراه هستند و به همین دلیل روی عنصر بازی در این مدرسه تلویزیونی تاکید می‌شود. ما با سرگرمی مخاطب را افزایش می‌دهیم و وقتی مخاطب افزایش یابد حجم بیشتری از دانش آموز عملاً مخاطب خواهند بود که به ۱۶ میلیون خواهند رسید.

برمهانی یادآور شد: دو توقع از عزیزانی که این طرح تحولی را ایجاد کردند، دارم اول اینکه با هم افزایی با بستر تلوبیون و معاونت مجازی این حرکت را به سمت تعاملی شدن ببرند. دوم متوسطه دوم را زودتر اضافه کنند که ۱۲ پایه را با هم در این مدرسه داشته باشیم.

در ادامه علی عبدالعالی مدیر شبکه آموزش عنوان کرد: ما در مدرسه تلویزیونی ایران روی بازی متمرکز هستیم.

وی اضافه کرد: سازمان در دوره جدید یکی از دغدغه‌هایش عدالت است که یکی از مصادیق آن عدالت آموزشی است.

عبدالعالی در پایان عنوان کرد: تلفیق پیمان جبلی و یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش کمک می‌کند که این محتوا به دست دانش آموزان برسد.

در پایان یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: در دنیا شبکه‌های تلویزیونی عمومی که بودجه‌های بالایی دارند هیچیک چنین کاری انجام نمی‌دهند. دوران کرونا باعث شد توانایی‌های ما بروز پیدا کند و این محدودیت ما را رشد داد. باید با روش‌های جدید در این زیست بوم و براساس نیاز بچه‌ها اقدامی را انجام می‌دادیم.

وی با اشاره به فعالیت‌های صداوسیما تصریح کرد: امیدوارم این فعالیت‌ها که تا دیروز می‌گفتیم دانشگاه است و امروز باید بگوییم سازمان بزرگ تعلیم و تربیت است ادامه یابد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۲۰۶۸ کنسرت در شش ماهه اول سال برگزار شد


آمار برگزاری اجراهای صحنه‌ای در شش ماهه اول ۱۴۰۱ اعلام شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

منصوری: این جشنواره امکان دیده شدن گسترده را برای جوانان فراهم می‌کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یوسف منصوری دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم «۱۰۰» بیان کرد که حتی پنتاگون سفارش ساخت فیلم می‌دهد این اما لزوماً به آن معنا نیست که اثری که به سفارش ساخته می‌شود، عاری از هنر است.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «۱۰۰» صبح امروز دوشنبه ۲ آبان ماه در سازمان سینمایی سوره برگزار شد.

در ابتدای این نشست هادی فیروزمندی مدیر روابط‌عمومی سازمان سینمایی سوره گفت: دوازده دوره گذشته این جشنواره توسط حوزه هنری با محوریت کشف استعدادهای تازه برگزار شد، یکی از سه محور اصلی ما هم در سازمان سینمایی سوره توجه به رشد و استعدادیابی است، از این رو برگزاری این جشنواره مهم است البته در سال‌های گذشته به دلیل کرونا وقفه‌ای در برگزاری رخ داد اما جشنواره در دوره تازه محورهای مختلف دارد.

سپس حمیدرضا جعفریان رییس شورای سیاستگذاری این دوره از جشنواره و رییس سازمان سینمایی سوره بیان کرد: در سازمان سینمایی سوره نزدیک به دو سال که فعالیت جدید شروع شده و ما همیشه در این فعالیت‌ها سه محور کلی را مدنظر داشته‌ایم؛ شکل دادن به جریان تولید اعم از فیلم سینمایی، مستند، انیمیشن و کوتاه جزو اهداف ما بود و فکر می‌کنم جریان تولید با تقریب خوبی شکل گرفته است. در کنار جریان تولید ما تلاش کردیم جریان توزیع و نمایش را با کمک سینماها و فضاهای مختلف تبلیغاتی داشته باشیم رکن سوم ماموریت ما رشد و استعدادیابی بود و می‌خواستیم زودتر این موضوع را عملیاتی کنیم اما این کارها بلندمدت است و نمی‌توانیم سریع انتظار نتیجه‌دهی داشته باشیم سال گذشته به این فکر کردیم که داشته‌های ما چیست تا مبتنی بر آن رشد و استعدادیابی را رقم بزنیم، یکی از جذاب‌ترین روش‌های استعدادیابی، ساز و کار جشنواره‌ای است، از آنجایی که یکی از مهمترین فعالیت‌های ما جشنواره «۱۰۰» بوده است سعی کردیم بر همین مدار پیش برویم. بنابراین در شش ماهه ابتدایی سال تلاش کردیم سیاست‌های کلی را پیگیری کنیم تا همه چیز حساب شده باشد.

وی افزود: یکی از هدف‌گذاری‌های ما این بود که در این دوره فراخوان عمیق‌تری داشته باشیم و فیلمسازان و مخاطبان متوجه شوند جشنواره چه انتظاری دارد. مجموع بحث‌های ما در شورای سیاستگذاری باعث شد به جمع‌بندی برسیم. ویژگی خاص این فراخوان این است که یک فراخوان جذاب است نتیجه بحث ما در شورای سیاستگذاری به اینجا رسید که امروز این آغاز عملیاتی را داشته باشیم. محور اصلی جشنواره هم همیشه استعدادیابی بوده به طوری که برخی از فیلم‌سازانی که آثارشان در دوره‌های گذشته در این جشنواره به طور جدی دیده شده است، حالا فیلم‌سازان بزرگی شده‌اند مسأله دیگری که ما داشتیم این بود که فضای مجازی را هم پیگیری کنیم چون این خودش امکانی برای دیده شدن آثار است ضمن اینکه جشنواره می‌تواند با این روند و تکنولوژی همراه شود پس فیلم‌سازانی که آثارشان در اینجا دیده می‌شود در کنار اکران سینمایی و تلویزیونی در فضای مجازی هم دیده می‌شوند. ضمن اینکه ما مثل دوره‌های قبلی یک شعار کلی و سیاستی را برای بخش ویژه خود در نظر گرفتیم.

در ادامه یوسف منصوری دبیر این دوره از جشنواره و تهیه‌کننده سینما بیان کرد: متاسفانه به دلیل کرونا و فضایی که پیش آمد چهار سال در برگزاری این رویداد وقفه پیش آمد دیگر رکنی که همیشه مهم بوده تیم خیلی خوبی است که باعث می‌شود بچه‌های جوان نسبت به آن حس خوبی داشته باشند. رکن مهم دیگر بچه‌هایی هستند که آثارشان را به جشنواره ارسال می‌کنند آنها هدفمند برای جشنواره فیلم تولید می‌کنند اگر اسامی را پیگیری می‌کنیم افرادی را می‌بینیم که حالا اسم‌های بزرگی دارند این جشنواره امکان دیده شدن گسترده را برای جوانان فراهم می‌کند. معمولاً جشنواره «۱۰۰» سه بخش داشته است که آن سه بخش را امسال هم داریم ما در این دوره تلاش کردیم تمام تصمیمات خوب دوره گذشته را حفظ و کاری کنیم که جشنواره یک جشنواره کنشمند باشد و به داوری و ارسال آثار بسنده نکند. از سوی دیگر تلاش می‌کنیم ارتباطی با هنرمندان و هنرجویان داشته باشیم.

منصوری توضیح داد: یکی از برنامه‌هایی که در این دوره داریم برگزاری کلاس‌های مدون در شهرستان‌های مختلف است، برای این بخش در نظر داریم از اساتید معتبر و مختلف در کارگاه‌ها استفاده کنیم و تلاش می‌کنیم قدم به قدم با علاقه‌مندان همراه شویم. در تهران هم سینماتک مخصوص جشنواره «۱۰۰» را خواهیم داشت تا بچه‌ها به صورت مداوم با اساتید در قالب کلاس و… ارتباط داشته باشند. ما در این دوره شعار «ایران عزیز» را داریم و در بخش داخلی با این شعار فعالیت خواهیم کرد. هدف ما این است که بچه‌ها فیلم‌هایی خلق کنند که حال همه ما خوب شود اگر هم به سمت سینمای اجتماعی می‌روند آثارشان هدفمند و با راه‌حل باشد در بخش بین‌الملل هم رویکرد سینمای اخلاق را داریم که امسال بچه‌ها به انتخاب خود می‌توانند در این دو شرکت کنند. این را هم باید بگویم همیشه سوءتفاهمی می‌شود مبنی بر اینکه فیلم‌ها باید حتماً صد ثانیه باشند اما فیلم‌ها می‌توانند تا صد ثانیه باشند.

دبیر این رویداد با اشاره به بخش‌های مختلف جشنواره اظهار کرد: ما بخشی به نام «کودک و نوجوان» داریم که آثار این بخش باید برای کودکان و نوجوانان باشد نه درباره آنها. کسانی که در این بخش شرکت می‌کنند علاوه بر داوری در همین بخش در بخش ملی و بین‌المللی هم داوری می‌شوند.

منصوری اظهار کرد: اگر کسی از مخاطبان جشنواره «۱۰۰» خارج از محورهای اعلامی خودش چیزی تولید کند از سوی ما مورد استقبال قرار می‌گیرد اما محورهای ما اخلاق، نوع دوستی و… است.

دبیر این رویداد با اشاره به جوایز توضیح داد: در بخش مسابقه ملی به اثر برتر در هر بخش مستند، داستانی و انیمیشن ۶۰ میلیون تومان، به نفرات دوم این بخش‌ها چهل و نفرات سوم سی میلیون تومان جایزه خواهیم داد در بخش بین‌الملل به نفرات اول بخش مستند، داستانی و پویانمایی ۲ هزار یورو می‌دهیم، یعنی گرچه در بخش ملی به نفرات اول و سوم گونه‌های مختلف سینمایی جایزه می‌دهیم اما در بخش بین‌الملل جایزه به یک نفر در هر بخش تعلق می‌گیرد، یک جایزه ویژه دبیر هم داریم که به ارزش پنجاه میلیون تومان است. این را هم باید بگویم آثار در شهرستان‌ها هم اکران خواهند شد.

روح‌الامین طراح پوستر هم بیان کرد: من معمولاً درباره کارهایم صحبت نمی‌کنم چون هم کلامش را ندارم و هم به نظرم اثر خودش باید حرف بزند. من به عنوان کسی که در معرض یک سفارش طراحی پوستر قرار می‌گیرم پیش از هرچیزی باید به نگاه مخاطبان و فعالان این عرصه فکر کنم البته تجربه‌های متعددی در جشنواره‌ها داشتم ولی به اینجا به عنوان یک جشنواره مینی‌مال توجه کردم این موضوع یک دستور کار به هنرمند می‌دهد تا به شکل آوانگارد به اقلام گرافیکی نگاه کند. از سوی در اثنای طراحی این پوستر نمی‌توانستیم از کلمه صد عبور کنیم چون این کلمه بیش از هرچیزی خودنمایی می‌کرد و من هم سعی کردم به آن توجه کنم.

در ادامه جعفریان درباره دوسالانه بودن جشنواره بیان کرد: ما در تدارک سالانه کردن جشنواره نیستیم و تلاش می‌کنیم روال مستمر جشنواره حفظ شود. ما در سازمان سینمایی سوره مرکز تولیدات فیلم کوتاه داریم که یک مسیر تولیدی خاص خود را دارد، در مراکز استانی حوزه هنری هم ارتباطاتی وجود دارد که بچه‌ها می‌توانند به دفاتر هنرهای تصویری مراجعه و طرح‌های خود را ارایه کنند. جنس تولیدات فیلم «۱۰۰» حمایت ویژه‌ای نمی‌خواهد و اصل همان ایده خلاقانه است اما می‌توانیم روی فیلم بعدی فیلمسازان برگزیده سرمایه‌گذاری کنیم.

منصوری هم در پاسخ به پرسشی درباره سفارشی بودن آثار این جشنواره عنوان کرد: خیلی از فیلم‌های بزرگ تاریخ سینما به سفارش جایی ساخته شده‌اند حتی پنتاگون سفارش ساخت فیلم می‌دهد این اما لزوماً به آن معنا نیست که اثری که به سفارش ساخته می‌شود، عاری از هنر است حتی می‌توانیم درباره خیلی از آثار بزرگان سینمای ایران هم صحبت کنیم که آنها هم سفارشی ساخته شده‌اند اما ما برای حضور در این جشنواره سفارش نداده‌ایم ما فقط موضوع پیشنهادتی را در فراخوان آورده‌ایم و اگر کسی خارج از این محورها هم اثری ارسال کند، استقبال می‌کنیم. پس دست هیچکس برای فیلمسازی بسته نشده است.

دبیر این رویداد با اشاره به شعار این جشنواره که «ایران عزیز» است مطرح کرد: همه ما با نگاه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی روی شعار جشنواره وحدت داریم. ما برای دیده شدن آثار در حال رایزنی هستیم اعضای شورای سیاست‌گذاری هر کدام کمک‌هایی خواهند کرد، تلویزیون پای کار خواهد آمد و… در طول این دوره‌ها آثار برتر این جشنواره در فضای مجازی مورد استقبال قرار گرفته اما فضای مجازی آن زمان کجا و حالا کجا پس تلاش می‌کنیم آثار به خوبی دیده شود.

منصوری در پایان بیان کرد: جلسات ما در تابستان برگزار و شعار «ایران عزیز» همان زمان انتخاب شد که پیشنهاد آقای شهیدی فر هم بود پس این انتخاب به دلیل اتفاقات اخیر نیست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اسماعیلی: شکایت علیه رسانه‌های ضد ایرانی را در دستورکار داریم/به‌ زودی شکایت‌های حقوقی‌ خود را تسلیم مراجع بین‌المللی خواهیم کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از شکایت ایران علیه رسانه‌های ضد ایرانی خبر داد.

به گزارش سینماپرس، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه هیجدهمین مجمع عمومی سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه – آوانا- در جمع خبرنگاران گفت: تهدیدات رسانه‌ای تنها برای ایران نیست و هر ملت مستقل و آزاده‌ای در هر گوشه دنیا در معرض این تهدیدات قرار دارد و ممکن است نوع آن متفاوت باشد.

وی با تاکید بر این که این‌گونه نشست‌ها زمینه ساز جلوگیری از امپراطوری رسانه‌ای غرب می‌شود، افزود: تروریسم رسانه‌ای که دولت استکباری آمریکا امروز به‌صورت روشن در دنیا دنبال می‌کند این است که مأموریت‌هایی را که از طریق جنگ نظامی، فرهنگی و اقتصادی پیش نبردند با تحریف رسانه‌ای انجام دهند. تحریف رسانه‌ای هم یعنی وارونه نشان‌دادن وقایع و به انحراف کشاندن اذهان، که نمونه آن را در هفته‌های اخیر در کشورمان مشاهده کردیم و یک هجمه و تروریسم رسانه‌ای به‌دلیل ریشه‌های عمیق فرهنگی و سواد رسانه‌ای بالایی که در کشورمان داریم به نتیجه نرسید و عقیم ماند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما از طریق وزارت امور خارجه و نهادهای بین‌المللی شکایت علیه رسانه‌های ضد ایرانی را در دستورکار داریم و به‌ زودی شکایت‌های حقوقی‌ خود را تسلیم مراجع بین‌المللی برای پیگرد حقوقی موضوع خواهیم کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آیا موتور خلاقیت و نوآوری و جذابیت در «معاونت سیما» روشن خواهد شد؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: لازم است سریال‌سازان با نگاهی به الگوهای جدید، پیچیدگی و کلاف سردرگم را چاشنی ترسیم فضای قصه، شخصیت‌پردازی کاراکترها و روایت داستان‌هایشان کنند به‌جای اینکه به کلیشه‌ها متوسل شوند.

به گزارش سینماپرس، یکی از نکاتی که بارها کارشناسان مختلف روی آن نظر داشته‌اند عبور تلویزیون از کلیشه‌ها و تکرارهاست، همان معضلی که نه‌تنها قاب جعبه جادو بلکه مدیوم‌های دیگر را درگیر خودش می‌کند.

زمانی تلویزیون «یاور» را به آنتن شبکه سه سیما رساند و شائبه شباهت حشمت فردوس و یاور مطرح شد. گروه کاربلدی که پیش از آن سریال دنباله‌دار «ستایش» را کار کرده بودند با یک سریال رمضانی به آنتن برگشتند، اما آن‌طور که باید و شاید، خبری از خلاقیت و نوآوری در فیلمنامه و ایجاد پیچیدگی و گره در داستان نبود.

سریال، صدا و سیما، تلویزیون، شبکه دو، شبکه سه سیما،

شباهت لوکیشن‌ها

همه داریوش ارجمند را همان حشمت فردوس و بسیاری از اتفاقات را شبیه به کارهای قبلی این گروه می‌دانستند، حتی در آن روزها یکی از سکانس‌های این سریال را با سریال‌های دیگر مثل «احضار» که همان زمان به‌عنوان سریال رمضانی از شبکه یک سیما روی آنتن می‌رفت، مورد مقایسه قرار دادند و لوکیشن آن را شبیه به هم دانستند.

سریال، صدا و سیما، تلویزیون، شبکه دو، شبکه سه سیما،

داریوش ارجمند و دو نقشِ حشمت فردوس و یاور

هرچند داریوش ارجمند سعی کرد و با بازی هنرمندانه‌اش رگه‌های دیگری از این شخصیت را ارائه داد و از ضد زن بودنِ صرف در کاراکتر حشمت فردوس به‌گونه‌ای فرار کرد اما از همان روز نخست، به شباهت یاور و حشمت فردوس محکوم شد.

این اتفاق در سریال‌های دیگر هم افتاده و آن گره باز کردن‌های یکباره هم مزید بر علت شده است تا مخاطب مطالبه‌اش این روزها سریال‌های پیچیده عجیب و غریب همراه با کلاف سردرگم باشد، در واقع گره‌افکنی‌ها و گره‌گشایی‌های ساده و بدون پیچیدگی برخی از این سریال‌ها مورد نقد است.

نمونه‌های دیگر هم وجود دارند که گاهی اوقات با فاصله و گاهی هم همزمان روی آنتن اتفاق می‌افتند، مثل چندی پیش که سریال «افرا»، «در کنار پروانه‌ها» و «هم‌سایه» روی آنتن شبکه یک، دو و سه سیما بودند.

انتخاب لوکیشن های مشترک در سریال شبکه دو (در کنار پروانه‌ها) و شبکه یک (افرا)، بازیگران مشابهی که در دو مجموعه تلویزیونی ایفای نقش می‌کنند و حوادثی که حتی نعل به نعل شبیه به هم رخ می‌دهد و شباهت‌هایی که رخدادهای این مجموعه های تلویزیونی را به هم نزدیک می‌کند.

در سریال «افرا» شاهد حادثه‌ای هستیم که در آن فردی کشته می‌شود و دیگر کاراکترها درگیر داستان او می‌شوند و همین اتفاق در سریال “هم‌سایه‌” هم رخ می‌دهد که فردی به‌دلایلی فوت می‌کند و پزشکی درگیر داستان می‌شود. همچنین در سریال «افرا» دیده می‌شود دختری (مینا وحید در نقش مهتاب) بعد از فوت پدرش با حمایت‌های عموی خانواده (مهدی سلطانی در نقش محمود) در رشته پزشکی تحصیل می‌کند و در زمان حاضر مخالف خواسته عمویش ایستاده است.

در سریال «هم‌سایه» هم شاهد این مسئله هستیم که فردی پدرش را از دست می‌دهد و با حمایت‌های دایی‌اش در رشته پزشکی تحصیل می‌کند و اما خلاف خواسته او عمل می‌کند.

اتفاقی پزشک سریال افرا را درگیر کرده است و به‌موازات او می‌بینیم که یک حادثه پزشک سریال هم‌سایه را نیز درگیر کرده است.

حوادث در دو مجموعه تلویزیونی شبیه به هم پیش می‌روند و بعد از مدتی هر دو داستان را کش می‌دهند و هیچ گره‌گشایی در مسیر رخداد اتفاق نمی‌افتد. همچنین در سریال «در کنار پروانه‌ها» شاهد این هستیم که لوکیشن‌های استان گیلان محل روایت داستان است، اتفاقی که در سریال «افرا» نیز به همین شکل می‌افتد.

با نگاهی اجمالی به این مسئله می‌توان گفت انتخاب لوکیشن، انتخاب داستان، انتخاب سوژه‌ها، انتخاب بازیگر و غیره… شاید یک اتفاق تصادفی در سه مجموعه در حال پخش بود.

سریال، صدا و سیما، تلویزیون، شبکه دو، شبکه سه سیما،

حالا در دو سریال جدید تلویزیون «آتش سرد» و «بی‌همگان» هم به‌طریقی دیگر این تکرار دیده می‌شود.

قصه «آتش سرد» درباره دو دوست و شریک به‌نام‌های «محسن» و «سعید» است. «محسن» شخصیتی مثبت و درستکار دارد اما «سعید» خیانت در امانت کرده و حق یتیمی را بالا کشیده است. تقابل این دو کاراکتر با یکدیگر، ویژگی‌های شخصیت «محسن» و بعضی اتفاقات داستان، مخاطب را به‌یاد «بی‌نشان» شبکه سه که اوایل مهرماه به پایان رسید، می‌اندازد.

حتی برخی اعتقاد دارند شاید دلیل به تأخیر افتادنِ پخش «آتش سرد» که قرار بود از ۲۲ مردادماه و پایان ماه صفر به آنتن شبکه دو سیما برسد، همین همزمانی و شباهت‌هایش با «بی‌نشان» شبکه سه باشد.

سریال، صدا و سیما، تلویزیون، شبکه دو، شبکه سه سیما،

سریال «بی‌نشان» و سریال «آتش سرد»

در سریال «آتش سرد»، کاراکتر «محسن» با بازی پرویز فلاحی‌پور شخصیت مثبت قصه و قیّم یک کودک یتیم است و شباهت‌هایی به شخصیت «شهاب» در مجموعه «بی‌نشان» دارد. هر دو کاراکتر سابقه حضور در جبهه را دارند و جانبازند،
منتها «محسن» صاحب یک گلخانه است و در کارخانه‌ای که کودک تحت‌سرپرستی‌اش در آن سهم دارد، با «سعید» شریک است اما «شهاب» خبرنگار اقتصادی و روزنامه‌نگار بود. هر دو شخصیت در جایگاه خودشان، به‌نوعی با فساد مالی مبارزه می‌کنند و با چنین چالشی درگیرند.

شاید جالب‌ترین جای این ماجرا، بازی پرویز فلاحی‌پور باشد که این دو کاراکتر را او ایفا کرده است؛ در «بی‌نشان» او را با شهاب به‌یاد می‌آوریم و در «آتش سرد» هم کاراکتر محسن را بازی می‌کند. این شباهت در نوع وصلت خانواده‌ها چه در «آتش سرد» و چه در سریالِ چندی پیش شبکه سه (بی‌نشان) وجود دارد. در این نوع موارد حداقل کاری که عوامل و دست‌اندرکاران انجام دهند، گریم بازیگر نقش اصلی را تغییر دهند که پرویز فلاحی‌پور در هر دو سریال، گریم ظاهری‌اش تفاوتِ جزئی دارند.

این اتفاق در سریال این روزهای شبکه سه هم افتاده است، سریال «بی‌همگان» بازیگران کاربلد و حرفه‌ای دارد، داستان را با ریتم درست و خیلی سرراست پیش می‌برد اما بسیاری از بینندگانش در صفحات مجازی‌شان و حتی برخی کارشناسان، این سریال را خیلی شبیه به «افرا» می‌دانند.

سریال، صدا و سیما، تلویزیون، شبکه دو، شبکه سه سیما،

بهرنگ توفیقی ـ کارگردان

شاید در قدم اول، حضور کارگردانش بهرنگ توفیقی و اشتراک میان بازیگرانش این اتفاق را خیلی نزدیک کرده است. با خواندن این مطلب احتمال دارد دست‌اندرکاران سریال «بی‌همگان» این موضوع را مطرح کنند که این اتفاق امکان دارد در بسیاری از سریال‌ها بیفتد اما وقتی می‌بینیم این بازیگران مشابه همان نقش‌ها را تکرار کرده‌اند این انتقاد را دوچندان می‌کند.

محمد صادقی در سریال «افرا» نقش پسری نخبه اما بی‌پول را بازی می‌کند که عاشق دختری پولدار می‌شود که اتفاقاً نقش پدر او را مهدی سلطانی بازی می‌کند. او بار دیگر در سریال «بی‌همگان» همین نقش را بازی می‌کند؛ جوانی باهوش و نخبه که وضع مالی خوبی ندارد و همین شرایط مالی باعث شده است در رسیدن به عشقش با مانع مواجه شود.

سریال، صدا و سیما، تلویزیون، شبکه دو، شبکه سه سیما،

مهدی سلطانی در سریال «پدر»، «افرا» و «بی‌همگان»

مهدی سلطانی که بازیگر بسیار کاربلدی است و در سریال «پدر» نقشی ماندگار و در «آقازاده» رگه‌های تازه‌ای از هنرمندی به‌یادگار گذاشت، حالا در گیرودارِ چندین «پدر» قرار گرفته است که پیش از آن بهرنگ توفیقی با نوشته و حامد عنقا با تهیه‌کنندگی، این اثر را به آنتن رسانده بودند.

سلطانی یک بار دیگر همان مرد کارخانه‌دار مغرور «افرا» را که نسبت به خواسته‌های پسرش بی‌تفاوت بود به نمایش گذاشته است و تنها تفاوت آن این است که اینجا جلوی خواست دخترش الناز سرسختانه، می‌ایستد.

در هر دو مجموعه، نسرین بابایی حضور دارد؛ زنی ساکت و آرام و مادری دلسوز که بیشتر نقش انفعالی مقابل حوادث را دارد، بازیگر گیلانی که با سریال «وارش» دیده شد و در «افرا» و «بی‌همگان» بازی خیلی نزدیکی به هم ارائه کرده است.

البته داستان‌های عاشقانه همیشه جذاب‌اند و عشق پسر بی‌پول به دختر ثروتمند را بسیاری از کارگردانان تکرار کرده‌اند؛ با این اوصاف باز هم مخاطبین می‌خواهند بدانند سرانجام امیرعلی و الناز در سریال «بی‌همگان» به کجا می‌رسد؛ آیا همچون «افرا» با حادثه‌ای غیرمترقبه عشق‌شان به پایان راه می‌رسد و یا کارگردان اتفاق دیگری را پیش‌بینی کرده است و داستان با وصال به پایان خواهد رسید؟

به این شباهت‌ها در چند سریال اشاره شد و بارها این اتفاق افتاده است اما لازم است سریال‌سازان با نگاهی به الگوهای جدید، پیچیدگی و کلاف سردرگم را چاشنی ترسیم فضای قصه، شخصیت‌پردازی کاراکترها و روایت داستان‌هایشان در دستور کار قرار بدهند به‌جای اینکه به کلیشه‌ها متوسل شوند،
چرا که در این صورت است که سریال‌های تلویزیونی به یکنواختی می‌رسند و درصد پایین بینندگان را به خودشان اختصاص می‌دهند. تلویزیون برای رهایی از این معضلات و حفظ مخاطب خودش، به فیلمنامه‌های قدرتمند و کارگردانان کارآزموده نیاز دارد که پیش از آن آثاری را از خود به‌جای گذاشتند که هنوز هم در چند نوبت پخش، باز هم سریال‌هایشان طرفدار دارد.

البته در این راستا، حضور بازیگران تکراری در سریال‌های مختلف به‌فاصله زمانی کوتاه نیز به اتفاقی رایج در تلویزیون تبدیل شده و این مسئله هم تأثیر منفی بر استقبال تماشاگران از سریال‌ها داشته و خواهد داشت.

شاید اگر تلویزیون برای سریال‌هایش مثل جشنواره‌های سینمایی، ارزیابی بگذارد و سیمرغی قائل شود، آن موقع موتور خلاقیت و نوآوری و جذابیت در معاونت سیما روشن خواهد شد. حالا که مرکزی همچون سیمرغ آمده بازوی معاونت سیما و گروه‌های فیلم و سریال شود، ای‌کاش هم به این سیمرغ اهدایی به سریال‌سازان بیندیشد و هم اندیشه و تفکر و خلاقیت را به فیلمنامه‌ها و القای جذابیت و هیجان و پیچیدگی را به ساختار مجموعه‌ها بیفزاید، قطعاً هوایی تازه لازم است.

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هر چقدر هم در تکنولوژی پیشرفت کنیم آسیب‌پذیری‌مان از جهت‌هایی بیشتر می‌شود/در دوره جدید اولویت ما تقویت زیرساخت‌های شبکه‌ای است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رییس صداوسیما درباره ماجرای اخیر هک یکی از بخش‌های خبری تلویزیون و سرانجام برخورد با عوامل آن به ارائه توضیحاتی پرداخت.

به گزارش سینماپرس، پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما درباره اختلال اخیر در یکی از بخش‌های خبری تلویزیون و سرانجام پیگیری دلایل این اتفاق به مهر گفت: ما هر چقدر هم در تکنولوژی پیشرفت کنیم، آسیب‌پذیری‌مان از جهت‌هایی بیشتر می‌شود. سال‌ها پیش در سیستم پخش خبر با کاغذ و نوار کار می‌کردیم. تمام آن چیزی که از قدیم به عنوان برود کست می‌شناختیم الان به فضای فایل محور بر مبنای شبکه تبدیل شده است.

وی ادامه داد: در جهان هم همینطور است که هر چقدر ارتباطات شبکه‌ای گسترش بیشتری پیدا می‌کند و مبتنی بر اینترنت می‌شود آسیب‌پذیری هم بیشتر می‌شود.

جبلی در ادامه عنوان کرد: در دوره جدید اولویت ما تقویت زیرساخت‌های شبکه‌ای است. در مقاطع مختلف ممکن است با هدف بهره‌برداری‌های سیاسی یا با هدف کسب اعتباری که دشمن هیچ جا نتوانسته به‌دست بیاورد اما با یک لحظه ورود به سیستم بتواند اعتباری برای خوش به دست بیاورد.

وی در پاسخ به اینکه این اتفاق را خرابکاری می‌داند یا هک، اظهار کرد: گروه‌های خرابکار هکری در دنیا که می‌خواهند تمرین و یا ابراز قدرت کنند، دست به این کارها می‌زنند. تمام همکاران ما عزمشان را جزم کردند که تمام امکانات زیر ساختی و شبکه‌ای خودمان را ایمن سازی کنیم. با اتفاقی که در بهمن ماه پارسال افتاد عزم خوبی به راه افتاد هم در سازمان و هم دستگاه‌هایی که مسوولیت‌هایی بر عهده دارند و بسیاری از حفره‌ها گرفته شد این اتفاق تلخ اخیر هم باعث می‌شود ما لکه‌گیری‌های باقی مانده را هم انجام دهیم و آسیب پذیری را به حداقل برسانیم.

مشاهده خبر از سایت منبع