X

بایگانی دی 7, 1401

دفتر سینمایی

تلاش همه ما بر این است که فضایی برای حضور همه شاعران فارغ از خط کشی‌های غیر ادبی فراهم کنیم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیر جشنواره شعر فجر با بیان این‌که برگزاری این جشنواره گامی در مسیر مظلومیت‌زدایی از هنر شعر است، می‌گوید: اگر صدا و سیما به همان اندازه که به موسیقی و سینما بها می‌دهد، به شعر و ادبیات نیز بها می‌داد، شعر، مخاطبان خود را پیدا می‌کرد.

به گزارش سینماپرس، رضا اسماعیلی – شاعر – که با حکم محمدمهدی اسماعیلی – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی – به عنوان دبیر علمی هفدهمین دوره جشنواره شعر فجر منصوب شده است، به‌صورت مکتوب به پرسش‌های ایسنا درباره این جشنواره و حاشیه‌های احتمالی‌اش پاسخ داده است.

رسالت شاعر، مرهم نهادن بر زخم‌هاست

امسال شرایط خاصی در کشورمان حاکم شده، فعالیت‌های ادبی و هنری چندان رونق نداشته است. با توجه به این نکته، استراتژی جشنواره شعر فجر چگونه است؟

پاسخ به سوال شما به مقدمه‌ای نیاز دارد. این که هنر چیست و هنرمند چه رسالتی دارد؟ هنر یک فضیلت انسانی است، و رسالت شعر و ادبیات در جهان امروز – بیش و پیش از هر چیز- تالیف قلوب و تقویت روح همبستگی و همدلی است. شعر، فصل «وصل» است و راهی برای مفاهمه، به هم رسیدن و وفاق بیشتر. رسالت شاعر به قول مولانا «وصل کردن» است، نه ایجاد فاصله و دمیدن در تنور «فصل». رسالت هنرمند اصیل، ایجاد «جاذبه» است، نه دافعه. تبدیل تهدید به فرصت و نومیدی به امید است. دمیدن روح عشق و امید و زندگی و زایندگی در کالبد جامعه و دعوت به تلاش و تکاپو برای ساختن آینده ای بهتر است. شعر تمرین فرشتگی و بازتولید زیبایی است. شعر، دعوت به مفاهمه و گفت‌وگو برای رسیدن به همدلی و همزبانی بیشتر برای حرکت به سمت «آرمان شهر: مدینه فاضله» یا «یوتوپیا» است.

شاعر با زبان شعر به دنبال رونمایی از معصومیت انسان و صیانت از گوهر «انسانیت» است. رسالت شاعر مرهم نهادن بر زخم ها و التیام آلام بشری برای رسیدن به آرامش و راستی و رستگاری است؛ چنان که «تولستوی» رمان نویس نامدار روسی با تاکید بر این دقیقه گفته است: «هنر انسان را از حیات فردی، به حیات جمعی ارتقا می دهد.» بزرگی دیگر هنر را «سایه ای از کمال خداوند» خوانده است. به تعبیری دیگر، هنر شعر بازتعریف «عدالت» است، چنان که در روایت آمده است که: «بِالْعَدْلِ قامَتِ السَّماواتُ وَ الاْرْضُ: زمین و آسمان ها بر عدل استوار است»، و عدالت در لغت به معنای اعتدال و حدِ وسط، بین افراط و تفریط است. عدالت جوهره زیبایی و برترین و والاترین فضیلت انسانی است. تعهد هنرمند نیز در تعهد او به عدالت ریشه دارد که برترین و والاترین هنر و فضیلت انسانی است.

با این مقدمه، فکر کنم به پاسخ رسیده باشیم.

آیا شاهد تغییرهایی در این دوره از جشنواره خواهیم بود؟
همچنان که می‌دانید، امسال هفدهمین دوره جشنواره ملی و بین‌المللی شعر فجر برگزار خواهد شد. قبل از هر چیز به رسم ادب وظیفه خود می‌دانم از همه مدیران، دبیران و عزیزانی که در برگزاری باشکوه جشنواره‌های شعر فجر در سال‌های پیش سهیم بوده‌اند، صمیمانه تشکر کنم. چراکه این راه روشن به همت بلند این خوبان هموار شده است.

امسال نیز که توفیق خدمتگزاری به وارثان «آب و خرد و روشنی» نصیب این کمترین شده است، فروتنانه از جامعه ادبی و همه اصحاب فکر و فرهنگ – بخصوص شاعران – درخواست می‌کنم که چراغ راه ما باشند و با ارائه نظرها و پیشنهادهای ارزشمند و راهگشای خود، ما را در بالا بردن سطح کیفی بزرگ ترین رُخداد ادبی کشور یاری کنند. بدون هیچ اغراقی، وارثان و صاحبان اصلی جشنواره شعر فجر «شاعران» هستند و توفیق خدمت به این خوبان و فرهیختگان افتخاری بزرگ است.
امسال نیز جشنواره ملی شعر فجر در راستای اهدافی که برای آن تعریف شده است، برگزار خواهد شد که از مهم‌ترین آنها: «پاسداشت زبان و ادبیات فارسی»، «تکریم شعر و شاعران»، و زمینه‌سازی برای ایجاد رقابتی سالم در عرصه شعر و ادبیات است. رسالت بزرگ دیگری که بر دوش این جشنواره است، ایجاد وفاق و همدلی و همزبانی بین اهالی شعر و ادبیات است. فراهم کردن بستری برای گفت‌وگو و «به هم رسیدن».

البته من نیز بر این باورم که جشنواره شعر فجر در دوره جدید، باید به دنبال فتح قله‌های جدیدی باشد. امید آن که با همدلی و همراهی هیئت علمی و داوران جشنواره شاهد برگزاری جشنواره‌ای در تراز شعر و ادبیات انقلاب اسلامی باشیم.

حضور شاعران در جشنواره شعر فجر فارغ از خط‌کشی‌های غیر ادبی

گاهی به نظر می‌رسد در داوری آثار نوعی تک‌صدایی وجود دارد و همه جریان‌های شعری دیده نمی‌شوند یا مشارکت داده نمی‌شوند. درباره دیدگاه خود در این زمینه توضیح می‌دهید، برای این موضوع چه تمهیدهایی خواهید داشت؟

اگر شما به اسامی برگزیدگان جشنواره شعر فجر در ادوار گذشته نگاه کنید، به این نتیجه می‌رسید که این حرف، مبنای درستی ندارد. بزرگانی که در دوره‌های گذشته جشنواره مورد تقدیر قرار گرفته اند، گواه صادقی بر نفی «تک صدایی» در جشنواره شعر فجر است. با این حال تلاش همه ما بر این است که فضایی برای حضور همه شاعران – فارغ از خط کشی‌های غیر ادبی – فراهم کنیم.

به صورت خلاصه، برخورداری از جوهره شعری و مولفه‌های زیباشناختی و مضمون و درونمایه ارجمند و انسانی از جمله مهم‌ترین معیارهای داوری در این جشنواره است.

توجه به اهداف جشنواره برای جلوگیری از حاشیه‌ها

یکی از حاشیه‌هایی که سال گذشته در جشنواره اتفاق افتاد، این بود که شاعری که گویا در فهرست برگزیده‌ها بود، زمان برگزاری از فهرست بیرون کشیده شد. اگر امسال نیز چنین اتفاقی افتاد، مواجهه شما با این موضوع چگونه خواهد بود؟

شایسته‌تر آن است که برای رسیدن به جواب دقیق‌تر، این سوال را از دبیر علمی همان دوره بپرسید. چون اطلاعات من برای قضاوت در این مورد کافی نیست. به نظر من اگر اعضای هیئت علمی و تیم داوران در انتخاب آثار برگزیده به اهداف برگزاری جشنواره توجه داشته باشند و این انتخاب‌ها متناسب با شان و فلسفه برگزاری جشنواره شعر فجر باشد، اتفاق‌های ناخواسته‌ای از این قبیل، تکرار نخواهد شد.

کم‌مخاطب بودن شعر فجر در بی‌عدالتی فرهنگی ریشه دارد

جشنواره شعر فجر، به اندازه دیگر جشنواره‌های فجر (موسیقی- فیلم) پرمخاطب نبوده است. به نظر شما دلیل این موضوع چیست؟

فیلم و موسیقی برای مخاطب امروز نسبت به شعر جذابیت‌های بیشتری دارند. مقایسه شعر با موسیقی و سینما، اصولا مقایسه عادلانه‌ای نیست، ضمن آن که موسیقی و سینما نیز وامدار شعر و ادبیات‌اند و در موارد بسیاری از شعر ارتزاق می‌کنند. عنوان «سینمای شاعرانه» نیز مُهر تاییدی بر این ادعا و دلیلی بر برتری شأن معنوی شعر نسبت به سینماست.
با این وجود، شعر نیز خوانندگان و خواهندگان پروپا قرصی در جامعه ما دارد. کم‌مخاطب بودن شعر و جشنوارهای ادبی، ریشه در بی عدالتی فرهنگی در جامعه دارد. اگر صدا و سیما به همان اندازه که به موسیقی و سینما بها می‌دهد، به شعر و ادبیات نیز بها می‌داد، شعر مخاطبان خود را پیدا می‌کرد.

متاسفانه با وجود آن که شعر و ادبیات مهم ترین مولفه فرهنگ ما و هنری تمدن‌ساز و هویت‌پرور است، به هزار و یک دلیل همچنان در مظلومیت و مهجوریت به سر می‌برد. بارزترین نشانه این مظلومیت آن است که در معرفی یک آلبوم موسیقایی، در اکثر موارد نام شاعر ترانه‌ها در حاشیه قرار می‌گیرد!

برگزاری جشنواره ملی شعر فجر، گامی بلند در مسیر مظلومیت‌زدایی از هنر شعر است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلمسازان کوتاه بزرگ‌ترین سرمایه سینمای ما هستند/بخشی از کارنامه حرفه‌ای خودم را مدیون کار در سینمای کوتاه می‌دانم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فرهاد قائمیان بازیگر باسابقه سینما بیان کرد که فیلم صدثانیه‌ای باید «آن» یک فیلم کامل را داشته باشد. فیلمساز باید برای رسیدن به این سطح از فیلمسازی، به پختگی رسیده باشد.

به گزارش سینماپرس، فرهاد قائمیان بازیگر باسابقه سینما در آستانه برگزاری جشنواره فیلم «۱۰۰» درباره نقش‌آفرینی در فیلم‌های کوتاه به مهر گفت: من خودم را بچه سینمای کوتاه می‌دانم. هم فیلم کوتاه ساخته‌ام و هم در فیلم‌های بسیاری در فرآیند تولید، همکاری داشته‌ام. از این منظر سینمای جوان و سینمای کوتاه را خانه خود می‌دانم. بخشی از کارنامه حرفه‌ای خودم را مدیون کار در سینمای کوتاه می‌دانم.

وی درباره فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای گفت: فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای در واقع بخشی از سینمای کوتاه و برشی از زندگی است. فیلم کوتاه را شاید بتوان برشی از فیلم بلند هم دانست. اما فیلم صدثانیه‌ای باید «آن» یک فیلم کامل را داشته باشد. فیلمساز باید برای رسیدن به این سطح از فیلمسازی، به پختگی رسیده باشد. ساخت فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای به‌عنوان یک تجربه، آنقدر برای هر فیلمسازی لازم است که معتقدم نباید آن را نادیده بگیرد.

این بازیگر درباره تأثیر جشنواره‌ها بر مسیر حرکت یک فیلمساز هم تأکید کرد: قطعاً هر رویداد و جشنواره‌ای در مسیر فیلمسازی هر فیلمسازی حائز اهمیت است اما معتقدم فیلمساز کوتاه، بیش از هر چیز باید خودش را ثابت کند، نه برای حضور در جشنواره. در عین حال جشنواره‌ها هم باید در طول هر سال متوجه پتانسیل و ظرفیت فیلمسازان کوتاه باشند و از آن استفاده کنند. مسئولان و جشنواره‌ها باید برای فیلمسازان جوان، بسترساز باشند تا فیلمسازان کوتاه بتوانند به اوج هدف خود که فیلمسازی بلند است، برسند. از این منظر فیلمسازان کوتاه بزرگ‌ترین سرمایه سینمای ما هستند.

قائمیان درباره مرز میان تیپ‌سازی و شخصیت‌سازی در یک فیلم صدثانیه‌ای گفت: من قائل به این تفکیک نیستم. اگر در زمان ۱۰۰ ثانیه، بتوان مضمون موردنظر را به مخاطب منتقل کرد، یعنی فیلمساز موفق بوده، مهم این است که «آن» فیلم به مخاطب منتقل شود.

این بازیگر سینما درباره تفاوت سبک داستان‌گویی در یک فیلم بلند سینمایی با سینمای کوتاه هم توضیح داد: فیلم کوتاه، در واقع شروع یک حرکت به سمت ساخت فیلم بلند است. معتقدم فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای هم کمک می‌کند تا فیلمساز پخته‌تر شود تا به مرحله فیلمسازی بلند برسد.

وی با تأکید بر اینکه ساخت فیلم کوتاه به دلیل فرصت کمتر برای انتقال مضمون، سخت‌تر از ساخت فیلم بلند است، بیان کرد: در یک فیلم بلند با مجموعه‌ای از سکانس‌های برای انتقال مفهوم مواجه هستیم اما در فیلم کوتاه، فرصت کمتری برای این ارائه وجود دارد. یک بازیگر باید بتواند در فرصت ۱۰۰ ثانیه مضمون یک فیلم را درک و آن را ارائه کند و قطعاً این مورد، نشان‌دهنده استعداد اوست.

قائمیان در پایان گفت: تا به امروز نزدیک به ۱۲ فیلم کوتاه برای سینماگران جوان بازی کرده‌ام و از این بابت به خودم مغرورم و می‌بالم. اینکه توانستم برای دوستانی کار کنم که زمانی خودم هم در کنارشان آموزش می‌دیدم و باز هم توانستم در همکاری مستقیم از آن‌ها چیزی را یاد بگیرم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

زارعی: هنرمندان ما نه‌تنها در شرایط فعلی عقب‌نشینی نکرده‌اند بلکه پابرجا و استوار ایستاده‌اند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح در آیین رونمایی پوستر چهارمین جشنواره تئاتر سردار آسمانی با اشاره به فضای فعلی کشور قاطبه هنرمندان را با اصالت و ریشه‌دار عنوان کرد.

به گزارش سینماپرس، آیین رونمایی از پوستر چهارمین جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی با حضور سید محمد نادری رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح، کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی، کریم خوشمرام معاون هماهنگ‌کننده بنیاد فرهنگی روایت فتح، کوروش زارعی دبیر جشنواره تئاتر فجر، علیرضا استرابی دستیار ویژه رئیس بنیاد روایت فتح، محمد حبیبی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، محمدعلی دشتگلی مدیرکل اسبق مرکز، محمد کاظم تبار دبیر جشنواره و جمعی از مدیران بنیاد فرهنگی روایت فتح در سالن شهید آوینی این بنیاد برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سید محمد نادری رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح با اشاره به حرکت جهادی و انقلابی در اربعین حاج قاسم در برپایی نخستین همایش ملی تئاتر سردار آسمانی گفت: برپایی این رویداد یک خلاقیت و ابتکار همراه با حرکت جهادی و انقلابی بود که از سوی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس صورت گرفت. رویدادی که نمی‌شود با هیچ جشنواره و برنامه‌ای مقایسه شود و ما در سه دوره برپایی این جشنواره شاهد بودیم که همه هنرمندان حاضر با تمام وجود و با اعماق دل‌ و جانشان در این رویداد حاضر شده و برای حاج قاسم سلیمانی اثر هنری تولید کردند. در واقع آثار حاضر در این رویداد هنری همگی به بیان سجایای اخلاقی، الگوی مدیریتی با پرداخت شخصیتی حاج قاسم به زبان هنر نوعی از الگوسازی و مدل‌سازی را نشان دادند و ان شاءالله دوره چهارم این جشنواره به برکت نام سردار عزیزمان حاج قاسم سلیمانی محفل و محملی برای وفاق هنرمندان و مجلسی فارغ از علم و کتل ها برای عهده و پیمان مجدد جامعه هنری باشد.

رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح با اشاره به فضای اجتماعی فعلی نیز عنوان کرد: علی‌رغم اینکه در شرایط فعلی کاممان تلخ شده است اما به ضرس قاطع می گویم اغلب و اکثر هنرمندان ما بااخلاق، ریشه‌دار و با اصالت هستند و می‌بایست حساب تعداد کمی از چهره‌ها و معروف‌های بی‌مصرف را که طی چند ماه گذشته به‌نظام، مردم و کشور خیانت کردند از جامعه شریف هنری جدا کرد، البته این تعداد اندک نه در شرایط فعلی که از گذشته مشغول بودند اما پشت پرده این کارها را انجام می‌دادند اما طی چند ماه گذشته بی‌پرده و عیان به لگدپرانی مشغول شدند و این اشکال و کوتاهی هم از ما و برخی دستگاه‌ها و نهادهاست که به سلبریتی سازی مشغول شدند و هنرمندان واقعی را نادیده گرفتند.

در ادامه کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی کشور عنوان کرد: برگزاری جشنواره تئاتر سردار آسمانی حاوی پیام ارزنده و محکمی است به تمام بدخواهانی که معتقدند هنرمندان از فعالیت‌های هنری کناره‌گیری کردند درحالی‌که همان‌طور که ریاست بنیاد روایت گفتند هنرمندان مؤمن و متعهد پای نظام ایستاده‌اند و هیچ‌گونه تغییری نکرده‌اند ما امسال بزرگ‌ترین جشنواره تئاتری غرب آسیا را برگزار کردیم و همگان دیدند که این جشنواره با چه استقبالی از سوی هنرمندان تئاتری مواجه شد. حتی در برخی موارد آن‌هایی که از روی غفلت کناره‌گیری کرده بودند وقتی اقبال عمومی به این رویداد را دیدند، آمدند و مجدد متقاضی شرکت در آن شدند.

کوروش زارعی دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز در ادامه مراسم رونمایی ضمن استقبال از تولید آثار هنری با محتوای سردار حاج قاسم سلیمانی اظهار کرد: هنرمندان ما نه‌تنها در شرایط فعلی عقب‌نشینی نکرده‌اند بلکه پابرجا و استوار ایستاده‌اند و دشمن را که دلسرد است، دلسردتر نیز کرده‌اند و ما هرچه در کنار یکدیگر باشیم دشمن مأیوس‌تر خواهد شد. این کار، کار بسیار ارزنده‌ای است و ان شاءالله آثار برگزیده سردار آسمانی هم به فجر خواهند آمد. البته ما در فجر در خصوص حاج قاسم چند اثر داریم و از طریق این جشنواره نیز چند اثر بیشتر خواهد شد که هر چه‌کار درباره حاج قاسم انجام بدهیم بازهم کم است. بنده خودم را همیشه و همواره سرباز حاج قاسم میدانم، سرداری که نه‌فقط برای ما ایرانی‌ها بلکه برای همه آزادی خواهان جهان است و ما بر خود وظیفه می‌دانیم هر جا که هستیم برای این مرد بزرگ خدمت کنیم و پرچم مقاومت را بالا نگه‌ داریم.

محمدعلی دشت گلی مدیرکل اسبق مرکز هنرهای نمایشی نیز در صحبت‌هایی کوتاه ضمن ابراز امیدواری از برپایی چهارمین دوره جشنواره سردار آسمانی گفت: این رویداد فارغ از چارچوب‌های اداری برگزارشده که خود گواهی بر برپایی دلی و از عمق جان بودن هنرمندان دارد و امیدوارم که با اهتمام و همراهی که مرکز هنرهای نمایشی نسبت به برگزاری این رویدادها دارد آثار حاضر در این جشنواره نمایندگان خوبی در جشنواره تئاتر فجر باشند.

در پایان مراسم نیز با حضور سید محمد نادری رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح، کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی، کوروش زارعی دبیر جشنواره تئاتر فجر، محمد حبیبی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، محمدعلی دشتگلی مدیرکل اسبق مرکز، محمدکاظم تبار دبیر دوره چهارم به همراه جمعی از مدیران بنیاد فرهنگی روایت فتح پوستر جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی رونمایی شد.

چهارمین جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح از ۱۴ دی در گلزار شهدای کرمان و در جوار آرامگاه سردار حاج قاسم سلیمانی آغاز و سپس گروه‌ها نمایشی در سراسر کشور برگزار می شود. همچنین مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره نیز روز ۲۰ دی‌ در تهران با قدردانی از آثار برگزیده برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قطعا در «تئاتر فجر» شاهد نمایش‌هایی تازه خواهیم بود که شور و هیجان را به هنرمندان، مخاطبان و منتقدان تئاتر باز خواهد گرداند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: زارعی در پاسخ به این سوال که چه تعداد از آثار شرکت‌کننده در جشنواره تئاتر مناطق کشور به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه خواهند یافت، گفت: «از بین تمامی آثار شرکت‌کننده در بیست و هفتمین جشنواره تئاتر مناطق کشور بین ۱۵ تا ۲۰ اثر برای حضور در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی خواهند شد.»

به گزارش سینماپرس، جشنواره تئاتر استانی تا زمان پذیرفته شدن برای حضور در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تمرین نداشتند و پس از اعلام آثار از طرف دبیرخانه روزهای نزدیک به برگزاری جشنواره تمرین‌هایشان مجددا آغاز می‌شد. در حالیکه با احیای جشنواره تئاتر منطقه‌ای، تمرین‌های گروه تعطیل نخواهد شد و تا زمان حضور در جشنواره فجر ادامه خواهد داشت. قطعاً کیفیت اثری که نزدیک به هفت یا هشت ماه برای آن وقت صرف شده است نسبت به اثری که تنها دو ماه برای آن زمان گذاشته‌اند؛ بسیار متفاوت خواهد بود.»

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، جشنواره تئاتر منطقه‌ای را محلی برای تبادل نظر هنرمندان معرفی کرد و گفت: «در حاشیه برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای، کارگاه‌ها و جلسات نقد و بررسی قرار داده‌ایم تا گروه‌ها پیش از آن که به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه پیدا کنند، با نواقص و نکات مثبت آثارشان آشنا شوند.»

زارعی در پاسخ به این سوال که چه تعداد از آثار شرکت‌کننده در جشنواره تئاتر مناطق کشور به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه خواهند یافت، گفت: «از بین تمامی آثار شرکت‌کننده در بیست و هفتمین جشنواره تئاتر مناطق کشور بین ۱۵ تا ۲۰ اثر برای حضور در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی خواهند شد.»

او ادامه داد: «نزدیک به دو دهه بود که ارسال مستقیم آثار به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از روند انتخاب آثار نمایشی حذف شده بود ولی خوشبختانه امسال آثاری به صورت مستقیم برای حضور در این رویداد معرفی شدند و قطعا در چهل و یکمین جشنواره‌بین‌المللی تئاتر فجر شاهد نمایش‌هایی تازه خواهیم بود که شور و هیجان را به هنرمندان، مخاطبان و منتقدان تئاتر باز خواهد گرداند.»

زارعی در پایان با اشاره به همکاری اداره کل هنرهای نمایشی و مدیرکل هنرهای نمایشی رادیو در جهت پوشش‌دهی هرچه بیشتر روند برگزاری بیست و هفتمین جشنواره تئاتر مناطق کشور و چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: «در نظر داریم تا در برنامه‌ای به نام «رادیو جشنواره» از آغاز جشنواره تئاتر مناطق کشور تا پایان جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روزانه ۳ تا ۴ ساعت برنامه زنده رادیویی برای پوشش‌دهی اخبار جشنواره و نمایش‌های شرکت‌کننده داشته باشیم. به‌علاوه در تلاش هستیم تا یک گروه تلویزیونی در مناطق برگزارکننده جشنواره مستقر کرده و در طول مدت برگزاری جشنواره از هفتم دی ماه تا یازدهم بهمن ماه با ارتباط زنده تلویزیونی اطلاع‌رسانی گسترده و مناسب از روند برگزاری جشنواره داشته باشیم.»

جشنواره تئاتر منطقه‌ای فجریک از ۷ تا ۱۰ دی‌ماه سال جاری به دبیری علی صفدری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه با حضور هنرمندان استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، قزوین، ایلام، همدان، خوزستان و کرمانشاه برگزار می‌شود.

هنرمندان سایر استان‌های کشور طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده با حضور در استان‌های بوشهر، مازندران و فارس به عنوان دیگر میزبانان بیست و هفتمین جشنواره تئاتر مناطق کشور برای راه‌یابی به چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بعد از چند سال انتظار و در روزهایی که حال مردم و همینطور خود ما خیلی خوب نیست و درواقع در بدترین زمان ممکن به اکران رسیده‌ایم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان فیلم سینمایی «عینک» می‌گوید: با وجود مساعد نبودن شرایط برای اکران، معتقدم کودکان به تنفس و تنوع نیاز دارند و حتی اگر جنگ رخ دهد، نباید آن‌ها را تا جای ممکن درگیر کرد؛ این ضرورتی است که اکران «عینک» را در این مقطع برای من توجیه می‌کند.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «عینک» به کارگردانی رضا آقایی و تهیه‌کنندگی مهدی عظیمی‌میرآبادی که در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان و چند رویداد دیگر جایزه گرفته، از امروز هفتم دی‌ماه در سینماها اکران شده است.

داستان این فیلم با بازی هنرمندانی همچون راستین عزیزپور، سانیا رمضانی، مهدی هاشمی و پرویز بزرگی درباره خواهر و برادری است که در روزهای نزدیک عید تلاش می‌کنند تا عینک مادربزرگشان را تعمیر کنند. در این راه با «امان» پسر بچه افغانستانی آشنا می‌شوند که ادعا می‌کند می‌تواند به آن‌ها کمک کند.

رضا آقایی -کارگردان این فیلم – در گفت‌وگویی با ایسنا با اشاره به اینکه ۶ سال منتظر اکران فیلمش بوده، بیان کرد:‌ بعد از چند سال انتظار و در روزهایی که حال مردم و همینطور خود ما خیلی خوب نیست و درواقع در بدترین زمان ممکن به اکران رسیده‌ایم اما چاره‌ای هم نیست.«عینک» در دسته فیلم‌های کودک قرار می‌گیرد که قرار بود سال ۱۳۹۹ آن را اکران کنیم ولی به خاطر کرونا و تعطیلی مدارس شرایط مهیا نشد و امسال هم به دنبال اکران بودیم که از اواخر شهریور این اعتراض‌ها شروع شد. با این حال از آنجا که فیلم ما در گروه هنر و تجربه باید اکران شود، زمان دیگری برای اکران نداشتیم؛ ضمن اینکه سال بعد هم با این وضعیت، شرایط بدتر می‌شود.

او با بیان اینکه در سال‌های پیش از کرونا هم به دلیل تغییر تهیه‌کننده و مشکلاتی که در طول کار از زمان گرفتن پروانه ساخت تا نمایش با وزارت ارشاد داشته، ادامه داد: بدشانسی‌های زیادی داشتم تا این فیلم اولم را به سرانجام برسانم و تصور می‌کردم با باز شدن مدارس شرایط خوبی برای اکران داشته باشیم که با اعتراض‌های اخیر همه چیز عوض شد، با این حال فکر می‌کنم بچه‌ها نیاز به تنفس و تنوع دارند چون حتی اگر جنگ جهانی سوم هم بشود قرار نیست بچه‌ها درگیر شوند و باید نیازهای آن‌ها را تامین کرد. الان هم بنا به همین ضرورت «عینک» را اکران کردیم.

آقایی افزود: برای اکران در گروه هنر و تجربه حدود ۲۰ سالن سینما در اختیار داریم که فعلا یک ماه فیلم را اکران می‌کنند. علاوه براین، سه سال قبل با وزارت آموزش و پرورش قراردادی بسته بودیم تا امکان نمایش فیلم در شکلی متفاوت فراهم شود. این طرح پیشنهادی به صورت یک پویش در همکاری مشترک با آموزش و پرورش بود که آن‌ها هم استقبال کردند تا خودشان خواهان اجرا باشند و نمایش فیلم به شکل یک اردوی تربیتی درآید. اگر این روند ادامه داشته باشد، شرایط خوبی را رقم می‌زند تا تمام فیلم‌های مناسب گروه سنی کودک و نوجوان با تایید آموزش و پرورش در این قالب برای بچه‌ها نمایش داده شوند.

کارگردان فیلم «عینک» در بخشی دیگر از صحبت‌های خود به صحبت‌های مسئولان از جمله وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تولیدات بنیاد سینمایی فارابی اشاره کرد و گفت:‌ گفته شده که ۲۳ فیلم در بنیاد سینمایی فارابی حمایت می‌شود. برای من سوال است که از این میان چند فیلم در حوزه کودک هستند؟ من فیلمنامه‌ام را پس از گرفتن پروانه ساخت به فارابی که متولی سینمای کودک است، داده بودم تا شاید حمایتی شود ولی به نظر می‌رسد اصلاً آن را ندیده‌اند چون گفتند چنین فیلمنامه‌ای نداشتند. واقعا سوال است که چرا در فارابی میلیاردها تومان برای فیلم‌هایی خرج می شود که اصلا بِفروش هم نیستند. اگر مثلاً ۲۰ میلیارد تومان را که ممکن است برای یک فیلم پرخرج هزینه کنند، صرف ۱۰ فیلم کودک با بودجه پایین می‌کردند دست‌کم آثاری برای کودکان ساخته می‌شد که خوراک فرهنگی برایشان باشد.

آقایی با اشاره به وضعیت جشنواره فیلم کودک امسال که به دلیل نداشتن فیلم مثل هر سال برگزار نمی‌شود، دامه داد: یک بررسی ا اعتراضات اخیر در خیابان‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از شرکت‌کنندگان زیر ۲۰ سال سن دارند. آن‌ها ۱۰ سال پیش فقط ۱۰ سال سن داشتند و آیا در حوزه فرهنگی برای آن‌ها خوراکی فراهم شده بود؟ این یکی از بزرگترین معضلات اجتماعی ماست و وقتی حوزه فرهنگ را رها می‌کنیم ، بعد بازخورد آن را می‌بینیم. خود من فرزند ۱۰ ساله‌ای دارم که هیچ خوراک فرهنگی مناسبی برای او نیست. این بچه‌ها یا مجبورند فیلم‌های قدیمی را ببیند یا پای ماهواره بشینند و محصولات خارجی را تماشا کنند. درحال حاضر بیشتر آثار تولیدی سینما به سمت کارهای طنز رفته و در حوزه سینمای کودک هم باید فاتحه آن را خواند چون با این وضعیت سال بعد هم شرایط بدتر خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تعداد فیلم‌ها «جشنواره فجر» از سال گذشته بیشتر است و تعداد افرادی که دخالت دارند نیز خیلی بیشتر از سال قبل است! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از افزایش آثار ارسالی به جشنواره فجر در بخش‌های مختلف خبر داد.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی روز چهارشنبه در حاشیه هیأت دولت در جمع خبرنگاران با مطلوب دانستن فضای جشنواره‌های فیلم، تئاتر و موسیقی اظهار داشت: تاکنون ۷۵ فیلم به جشنواره امسال رسیده و بررسی آن‌ها در حال انجام است؛ تعداد فیلم‌ها هم از سال گذشته بیشتر است و تعداد افرادی که دخالت دارند نیز خیلی بیشتر از سال قبل است.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: بین ۱۵ تا ۲۰ درصد در همه بخش‌ها رشد ارسال آثار رسیده به جشنواره فجر را داریم. در بخش بین الملل در سینما، تئاتر و موسیقی رشد خوبی داریم و در سینما بالای ۵۰۰ اثر و تئاتر بیش از ۱۶۰ اثر رسیده و کارها انجام می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«حراج تهران» به تعویق افتاد؟


حراج تهران که قرار بود دی‌ماه برگزار شود، چنین به نظر می‌رسد که زمان برگزاری آن به تعویق افتاده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس / مراسم آغاز اکران و رونمایی از فیلم سینمایی «عینک»


سینماپرس : مراسم آغاز اکران و رونمایی از فیلم سینمایی «عینک» به کارگردانی رضا آقایی و تهیه کنندگی مهدی عظیمی میرآبادی صبح امروز چهراشنبه ۷ دی با نمایش ویژه دانش‌آموزان دختر در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتظار داریم «پردیس تئاتر تهران» به یکی ازقطب‌های تئاتر پایتخت تبدیل شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سخنگو و نایب رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: پردیس تئاتر تهران به یکی از قطب های فرهنگی پایتخت تبدیل شود.

به گزارش سینماپرس، علیرضا نادعلی از بخش‌های مختلف پردیس تئاتر تهران در خاوران بازدید کرد و با اشاره به لزوم اهمیت ویژه موضوعات فرهنگی در شهر تهران اظهار کرد: مدیریت جدید مجموعه فرهنگی پردیس تئاتر تهران فعالیت خود را به صورت جدی و تخصصی در این مجموعه آغاز کرده و انتظار می رود که با حمایت شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران اتفاقات خوبی در این مجموعه رقم بخورد.

وی افزود: یکی از نکات مثبتی که در این بازدید مشاهده می شد حضور تعداد زیادی از جوانان و نوجوانان به منظور تماشای تئاترهای آیینی است و بسیاری از خانواده های تهرانی در این مجموعه فرهنگی حضور پیدا کردند که نشان دهنده اهمیت ویژه فعالیت های فرهنگی در سطح شهر تهران است و مدیریت شهری تهران نیز به دنبال گسترش و تقویت موضوعات فرهنگی در پایتخت است.

بنا براعلام دفتر این عضو شورای شهر، نایب رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به فعالیت های پردیس تئاتر تهران گفت: با توجه به ظرفیت های موجود در پردیس تئاتر تهران انتظار داریم این مجموعه فرهنگی به یکی ازقطب های تئاتر پایتخت تبدیل شود؛ همچنین بسیاری از امکانات این مجموعه باید نوسازی شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کودکان ایرانی چینی‌ها را چگونه می‌بینند؟


برگزیدگان و نفرات شایسته تقدیر جشنواره نقاشی «سرزمین افسانه‌ها» از سوی مدیریت آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری معرفی شدند.

مشاهده خبر از سایت منبع