X

بایگانی دی 19, 1401

دفتر سینمایی

مهلت فراخوان جشنواره فیلم «۱۰۰» تا دهم بهمن تمدید شد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم «۱۰۰»، با تصمیم شورای سیاستگذاری و در پی استقبال فیلمسازان جوان و علاقه‌مندان به سینمای کوتاه، مهلت ثبت و ارسال آثار در سایت جشنواره بین‌المللی فیلم «۱۰۰»، با ۱۰ روز افزایش تا دهم بهمن سال جاری تمدید شد.

پیش از این مهلت فراخوان سیزدهمین جشنواره فیلم «۱۰۰» برای دریافت آثار فیلمسازان در سه بخش رقابتی ملی، بین‌المللی و مخاطب کودک و نوجوان، پایان دی‌ماه ۱۴۰۱ اعلام شده بود.

فیلمسازان علاقه‌مند می‌توانند آثار خود را برای حضور در بخش‌های ملی و بین‌المللی در قالب‌های داستانی، مستند و انیمیشن و در قالب دلخواه برای شرکت در بخش مخاطب کودک و نوجوان در سایت جشنواره ثبت کنند.

جزئیات فراخوان و جوایز بخش‌های مختلف این دوره نیز در سایت جشنواره به آدرس www.۱۰۰fest.com در دسترس است.

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «۱۰۰» به دبیری یوسف منصوری و به همت سازمان سینمایی سوره اوایل اسفند ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مهدویان سراغ «مطرود» می‌رود/ دورخیز سینمایی دو مدیر تلویزیونی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، براساس اطلاعات ثبت‌شده در سامانه ثبت درخواست پروانه ساخت سازمان سینمایی چند چهره شاخص سینمایی و تلویزیونی برای تازه‌ترین ساخته‌های سینمایی خود در مقام تهیه‌کننده یا کارگردان، فرم مربوطه را تکمیل کرده‌اند.

بر این اساس محمدحسین مهدویان که سال گذشته فیلم سینمایی «مرد بازنده» را در جشنواره فیلم فجر داشت و این روزها هم سریال «سقوط» با مشاوره او به سجاد پهلوان‌زاده در مقام کارگردان در حال پخش از شبکه نمایش خانگی است، درخواست پروانه ساختی را بر اساس فیلمنامه‌ای با عنوان «مطرود» به ثبت رسانده است. مهدویان این فیلم را به تهیه کنندگی سیدمحسن حجازی کارگردانی خواهد کرد.

محمدمهدی طباطبایی‌نژاد از مدیران نام‌آشنای سینمایی که در واقع تهیه‌کننده تلویزیون بوده و از سوی سازمان صداوسیما به سازمان سینمایی مأمور شده بود و برای مدتی عهده‌دار مسئولیت مدیرکلی نظارت و ارزشیابی سینما بود و سابقه دبیری جشنواره فیلم فجر را هم در کارنامه خود دارد، حالا در مقام تهیه‌کننده می‌خواهد یک پروژه سینمایی را به سرانجام برساند. طباطبایی‌نژاد برای فیلمی با عنوان «جاده جنگلی» به کارگردانی محمدمعین کریم الدینی درخواست ثبت کرده است. کریم‌الدینی در دوران مسئولیت طباطبایی‌نژاد در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، در مقام مستندساز، همکاری‌های موفقی را با این مجموعه داشت.

محمد سرشار دیگر چهره تلویزیونی است که برای ورود به سینما دورخیز کرده است. سرشار که سابقه مدیریت شبکه کودک تلویزیون را در کارنامه خود دارد برای فیلمی با عنوان «شکار هیولا» به کارگردانی میثم حسینی فرم درخواست دریافت پروانه نمایش را در سامانه سازمان سینمایی تکمیل کرده است. به احتمال زیاد این پروژه قالبی انیمیشنی خواهد داشت.

از دیگر چهره‌های سینمایی شاخصی که به تازگی برای دریافت پروانه ساخت اقدام کرده، بهروز افخمی است؛ افخمی در حالی برای فیلم «صبح اعدام» به کارگردانی و تهیه کنندگی خود درخواست پروانه ساخت داده است که پیش‌تر زمزمه‌هایی مبنی‌بر خداحافظی همیشگی او با سینما مطرح شده بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کودک قربانی افغانستان چه تفاوتی باکودک اکراینی دارد؟/داغ «ارغوان» – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

محمد پهلوان کارگردان فیلم «ارغوان» از آثار راه‌یافته به بخش مسابقه «فیلم داستانی» سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این فیلم توضیح داد: فیلم «ارغوان» در واقع روایتی از بمب‌گذاری مسجد سیدالشهدا در کابل است و ماجرای یک دختر ایرانی و یک دختر بچه افغانی را روایت می‌کند که با یکدیگر دوست بوده‌اند. دختر افغانستانی که از مهاجران به ایران بوده، به تازگی به شهرشان در کابل بازگشته بود که در این حادثه شهید می‌شود.

وی ادامه داد: در فیلم ما، حوادث پس از این ماجرا از دید ارغوان که همان دختربچه ایرانی است، روایت می‌شود. بچه‌های هم‌کلاسی و پدر و مادر ارغوان از این اتفاق خبردار شده‌اند اما نمی‌خواهند که ارغوان متوجه شود این اتفاق برای دوستش رخ داده است. اما روزی در مدرسه از طریق اخبار تلویزیون در جریان این اتفاق قرار می‌گیرد و از این مرحله به بعد، فیلم فضایی رویایی پیدا می‌کند. گویی ارغوان همان فضای بمباران را در مدرسه خود تصور می‌کند و اتفاقاتی که برای دوستش رخ داده است را گویی به چشم می‌بیند و تجربه می‌کند.

پهلوان در بخش دیگر توضیحات خود درباره واقعی بودن یا خیالی بودن داستان فیلم گفت: اصل این اتفاق براساس واقعیت نیست و برای هر کسی می‌تواند اتفاق افتاده باشد اما فضای داستان را براساس تجربه‌ای که بچه‌ها در این حادثه پشت‌سر گذاشتند، طراحی کردیم.

این فیلمساز گفت: تابستان سال گذشته که سراغ ساخت این فیلم رفتیم و این سوژه را انتخاب کردیم، حادثه بمباران مسجد سیدالشهدا تازه اتفاق افتاده بود و هنوز فضای خبری درباره آن داغ بود. آنچه ما ساختیم، برداشتی شخصی از این اتفاق بود که می‌توان گفت پی‌رنگی واقعی دارد. مخاطب این فیلم هم می‌تواند کودکان باشند و هم از آنجایی که به موضوعاتی مانند تروریسم و جنگ می‌پردازد، می‌تواند مخاطب بزرگسال هم داشته باشد.

وی درباره عادی شدن اتفاقات تراژیک در کشور افغانستان برای دیگر کشورها هم بیان کرد: فکر می‌کنم کار رسانه دقیقاً همین است که از این جنس عادی‌سازی‌ها جلوگیری کند. همان‌طور که امروز یک کشته در جنگ اکراین صرفاً به‌دلیل اروپایی بودن و چشم‌رنگی بودن، این اندازه در رسانه‌های جهان انعکاس پیدا می‌کند، باید بدانیم اهالی افغانستان هم انسان هستند و یک نفر کشته در این کشور هم تفاوتی با قربانیان دیگر جنگ‌ها ندارد. ما به‌عنوان رسانه باید این شرایط را مدیریت کنیم.

پهلوان تأکید کرد: جنگ در هر صورتی، پدیده شومی است و نباید اجازه دهیم در یک کشور این پدیده عادی‌سازی شود. هر یک از دختربچه‌هایی که در این حادثه بمب‌گذاری شهید شدند، عزیز یک خانواده بودند، واقعاً تحمل هر یک از این داغ‌ها بسیار سخت است و نباید از کنار آن عادی عبور کنیم. هدف ما از ساخت این فیلم هم همین بود.

این فیلمساز درباره تجربه حضور در جشنواره «عمار» هم توضیح داد: هر دوره که به برگزاری جشنواره «عمار» اضافه می‌شود، سطح برگزاری آن و سطح آثار حاضر در این جشنواره هم بالاتر می‌رود. کارهایی که در جشنواره امسال دیدم واقعاً نسبت به سال‌های گذشته رشد داشت و حضور در این رویداد حتماً برای معرفی فیلمسازان جوان و استعدادهای جدید می‌تواند مؤثر باشد. ان‌شالله این رویداد در آینده کیفیت بهتر و بالاتری هم پیدا می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وجهه هنری هاشمی رفسنجانی و پایان باستان‌شناسی در چمشیر


مروری بر اخبار فرهنگ و هنر روز دوشنبه را در این گزارش بخوانید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«هیچ‌کس منتظرت نیست» به کرمانشاه رفت/ اکران در زندان‌ مرکزی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پروژه، مستند سینمایی «هیچ‌کس منتظرت نیست»، محصول مرکز مستند سوره، به کارگردانی و تهیه‌کنندگی محسن اسلام‌زاده که از ۲۸ آذر تا ۸ دی‌ در شهر مشهد روی پرده رفت، از امروز ۱۹ دی‌ اکران خود را در شهر کرمانشاه آغاز کرده است و به مدت یک هفته هر روز سانس ۱۷ در پردیس آزادی نمایش داده می‌شود.

پیش از اکران عمومی این اثر که پخش آن با دفتر پخش «رویش» است، «هیچ‌کس منتظرت نیست» در (بند جوانان) زندان مرکزی کرمانشاه با حضور حمیدرضا پوریانی مدیرکل سازمان زندان‌های استان کرمانشاه و کانون اصلاح و تربیت (بند نسوان) نمایش داده شد و نزدیک به ۲۰۰ مددجو به تماشای اثر نشستند. این اتفاق برای اولین بار در یکی از زندان‌های کشور رخ داد.

همچنین این مستند اجتماعی در کمپ ترک اعتیاد ماده ۱۶ سراب نیلوفر که نزدیک به ۶۰۰ مرد آسیب‌دیده در آن زندگی می‌کنند و مجتمع حرفه‌آموزی و کاردرمانی ماهیدشت که تنها مددجویان معتاد در آن نگهداری می‌شوند، نمایش داده شد.

اکران در حوزه هنری استان کرمانشاه و برگزاری جلسه نقد و بررسی از دیگر رویدادهایی بود که با حضور افشین آزادی رییس حوزه هنری کرمانشاه، استادان دانشگاه، هنرمندان و اصحاب سینما، محسن اسلام‌زاده کارگردان در سالن اجتماعات حوزه هنری کرمانشاه برگزار شد.

افشین آزادی رییس حوزه هنری کرمانشاه درباره این مستند بیان کرد: جمعیت شهر کرمانشاه یک میلیون نفر است اما متاسفانه ۴۰۰ هزار نفر از آن‌ها حاشیه‌نشین هستند. از محسن‌ اسلام‌زاده کارگردان «هیچ‌کس منتظرت نیست» تشکر می‌کنم که با ساخت این مستند فضا را برای طرح مسایلی درباره زنان آسیب‌دیده باز کرد. امیدوارم این مستند باب گفتگو درباره پذیرش آسیب‌دیدگان ناشی از اعتیاد را نیز فراهم کند.

این مستند اجتماعی که اکران‌های منطقه‌ای و رویدادمحور برای آن در نظر گرفته شده است، قراراست به زودی در شهرهای منتخب ایران نیز نمایش داده شود. همچنین روزهای دوشنبه سانس ۱۷ در سینمابهمن تهران میزبان مخاطبان خود است.

پخش مستند «هیچ‌کس منتظرت نیست» که به قصه‌هایی از زنان کارتن‌خواب و ترک‌کرده‌های اعتیاد و معرفی الگوهای درست در توانبخشی این افراد می‌پردازد، توسط دفتر پخش «رویش» موسسه بهمن‌سبز انجام می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«رنج زیر پوست» بعد از فوت کارگردانش اکران آنلاین می‌شود – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی گروه سینمایی «هنر و تجربه»، با موافقت و همکاری سرمایه‌گذاران و تهیه‌کننده فیلم، از روز چهارشنبه ۲۱ دی‌ماه فیلم مستند بلند «رنج زیر پوست» محسن جعفری‌راد در قالب اکران آنلاین (برخط) در سامانه هاشور به نمایش در می‌آید و تمامی عواید حاصل از فروش بلیت این اثر به خانواده مرحوم جعفری‌راد تقدیم خواهد شد.

زنده‌یاد محسن جعفری‌راد که روز گذشته ۱۸ دی ماه دار فانی را وداع گفت، متولد گیلان و شهر رحیم‌آباد و دانش‌آموخته انجمن سینمای جوان لاهیجان بود. وی بعد از ساخت ۱۰ فیلم کوتاه مستند و داستانی، مستند «رنج زیر پوست» را به عنوان اولین فیلم بلند خود ارائه کرد و با این فیلم در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» حضور یافت.

آخرین مستند زنده‌یاد محسن جعفری‌راد به نام «طلای قهوه‌ای» محصول مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی به زودی آماده نمایش می‌شود.

عوامل مستند «رنج زیر پوست» عبارتند از طراح، پژوهشگر و کارگردان: محسن جعفری‌راد، مشاور کارگردان: محمود رحمانی، تدوین: حمید نجفی‌راد، صداگذاری: محمدحسین حیدری، مدیر تولید: متین مهدوی، دستیار کارگردان و عکاس: رضا آقاجانی، فیلمبرداری و صدابرداری: هادی محمدی، رضا آقاجانی و محسن جعفری‌راد، طراح پوستر: علی باقری، تهیه‌کننده: مهدی مطهر و مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برگزاری یک نشست هم‌اندیشی در حوزه فنی پشتیبانی سینما – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، نشست صمیمی معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی و مدیرکل توسعه زیر ساخت و فناوری‌های سینمایی و سمعی بصری با مدیران مراکز فنی پشتیبانی سراسر کشور روز چهارشنبه ۱۴ دی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این نشست که به میزبانی قادر آشنا معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی و محمدرضا فرجی مدیرکل دفتر توسعه زیرساخت و فناوری های سینمایی برگزار شد، مدیران مراکز فنی درباره مشکلات تولید فیلم و مسائل فنی اظهار نظر و پیشنهادات خود را مطرح کردند.

در ادامه قادر آشنا معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی گفت: نظر بنده درباره مراکز فنی پشتیبانی نسبت به گذشته و روزها و ماه های قبل بسیار تغییر کرده و با دل و جان نظرات و درخواست‌های شما را شنیده‌ام. امیدوارم تا حدی که ضوابط، مقررات و قانون به ما اجازه می‌دهد، به موضوعات رسیدگی کنیم و آنچه را که شما آن را به درستی مشکل می‌دانید، با همکاری و همیاری رییس سازمان و دیگر مسئولان فرهنگی کشور مرتفع کنیم.

گفتنی است مباحثی چون صادرات، واردات و همکاری گمرک، وام‌های کم بهره، توجه به تولیدات داخلی و حمایت مادی و معنوی از آن، معافیت مالیاتی و همکاری شهرداری‌ها با دفاتر دارای کاربری غیراداری و فعال در مراکز مسکونی و برخورد با مراکز فعال فاقد مجوز از جمله درخواست مدیران مراکز فنی در این جلسه بود.

در ادامه مدیران عامل مراکز فنی پشتیبانی به بیان مشکلات و پیشنهادات خود در راستای بهینه سازی تولیدات پرداختند و حامد فراجی مدیرعامل شرکت ونداد ایده پرداز پایدار گفت: ما تولید کننده محصولات ایرانی هستیم و باید در بین مدیران این باور بوجود آید که اجناس ایرانی بسیار بهتر از اجناس خارجی است.

حمید رضا کوهپایی مدیرعامل شرکت فوکوس فیلم نیز افزود: صفر تا صد اپلیکیشن فوکوس فیلم توسط متخصصان ایرانی تولید شده و توانایی این وجود دارد که در تمام مراحل تولید یک فیلم سینمایی به همه پروژه‌های حرفه‌ای خدمات خود را ارائه دهد.

در ادامه صادقی نماینده شرکت ماشین های اداری بعثت عنوان کرد: باید پایگاهی در فضای حقیقی و مجازی وجود داشته باشد تا همه مراکز بتوانند در آن دست آوردهای خود را معرفی و با توانایی کلیه مراکز فنی نیز آشنا شوند.

امیر حسین سحرخیر مدیر عامل شرکت فرهنگی هنری روشنا فیلم نیز ضمن اشاره به عدم حمایت از مراکز رسمی اظهار کرد: در برگزاری جشنواره‌های مختلف فیلم همه کارهای لابراتواری به مراکز غیر مجاز سفارش داده می‌شود و عملا مراکز مجاز نمی‌توانند از مزایای مجوز خود بهره ببرند.

فریبا فرد شاهین نماینده موسسه فرهنگی هنری رسانه فکر فردا به ارزش افزوده مجوز مراکز فنی اشاره کرد و گفت: تعدادی از مراکز غیر مجاز در حال فعالیت بوده و بدون هیچ مزاحمتی کار می‌کنند در حالی که مراکز مجاز درگیر مسائل مختلفی از قبیل مالیات، بیمه، اماکن و غیره هستند.

وی در ادامه ضمن اشاره به نرخ گذاری خدمات مراکز فنی بیان کرد: در حال حاضر شهرداری از فعالیت مراکز فنی در ساختمان‌های مسکونی ممانعت می‌کند این در حالی است که تعدادی از مراکز از جمله مطب‌ها و دفاتر ثبت می‌توانند در منازل مسکونی فعالیت کنند.

گمرک تجهیزات سینمایی را کالای لوکس می خواند

نادر رضایی شوشتری مدیر عامل شرکت صدای امواج نوفه بت با بیان موضوع تشکیل اتحادیه صنف مراکز فنی پشتیبانی یادآور شد: در حال حاضر اتحادیه صنف مراکز فنی پشتیبانی از تعدادی از پیشکسوتان ماهر عرصه‌های فنی تشکیل شده و می‌تواند بعضی از وظایف دفتر توسعه زیر ساخت از جمله صدور و تمدید مجوز های دفاتر و نرخ گذاری خدمات فنی را عهده دار شود.

محمدرضا فیروزفر مدیرعامل شرکت پیروز گستر از دیگر حاضران این نشست، گفت: لازم است با ارائه راهکارها و تصمیماتی، از اجازه اکران پروژه‌های بدهکار به مراکز فنی جلوگیری شود.

در ادامه تعدادی از مراکز به بیمه تجهیزات، هدفمند شدن تعرفه گمرکی، تشکیل مرجع رفرنس برای همه مراکز فنی به عنوان مهمترین موارد اشاره کردند.

محمدرضا طهمورس مدیرعامل شرکت طهمورث گفت: تعدادی از وسایل فنی برای تعمیر و به روز شدن به خارج از کشور ارسال می‌شود اما در گمرک به عنوان وسایل لوکس توقیف می‌شوند. برای این موضوع نیز باید راهکاری ارائه شود. بهره‌مندی از معافیت مالیاتی نیز از خواسته‌های مراکز فنی است.

نازنین مفخم مدیرعامل شرکت گیتی فیلم افزود: تربیت نیروی انسانی از مهمترین موضوعات در زمینه فعالیت فنی سینما است چرا که سینما صرفا تجهیزات نیست و تکنسین سینما هم از موارد مهم در این راستا است. در حال حاضر در این زمینه مشکلات زیادی وجود دارد.

فریبرز نیکراد مدیرعامل شرکت طراحان صنعت رسانه نیکراد به کیفیت در زمینه مسائل فنی اشاره کرد و ادامه داد: باید تفاوتی مابین مرکزی که کار با کیفیت ارائه می دهد با مرکزی که برایش کیفیت مهم نیست، وجود داشته باشد بنابراین وزارت فرهنگ و ارشاد باید تسهیلات را به مراکز فنی بدهد نه تهیه کننده.

در ادامه این نشست قادر آشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی ضمن تشکر از کلیه مدیران عامل مراکز فنی گفت: باید فرصت بیشتری برای بررسی ایجاد کرده و ارتباط موثری با همه ارگان. ها بوجود آوریم که در سایه آن مشکلات را رفع کنیم. یکی از مشکلات، فعالیت مراکز غیر مجاز است که باید برای آن فکری اساسی اندیشید.

آشنا در ادامه یادآور شد: همه سینماهای دنیا و متخصصان فعال در آن از مالیات معاف هستند. اینجا هم باید همین اتفاق بیافتد تا کلیه صنوف فنی سینما باید از پرداخت مالیات معاف شوند.

معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی ضمن اشاره به بهینه‌سازی سامانه‌های وزارت ارشاد خاطر نشان کرد: در حال حاضر تسهیلات پرداختی از طرف سیستم بانکی کم است که با توجه به قیمت تمام شده خدمات فنی، این تسهیلات باید افزایش یابد.

در انتهای نشست کلیه مراکز به استمرار جلسات و ایجاد سامانه‌ای به منظور اطلاع از میزان کار و فعالیت مراکز فنی تاکید شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اعلام نحوه دریافت کارت ویژه اصحاب محترم رسانه در جشنواره تئاتر فجر


سینماپرس: اصحاب محترم رسانه متقاضی دریافت کارت ویژه خبرنگاری چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌توانند تا ۲۵ دی ماه در سامانه اعلامی از سوی دبیرخانه جشنواره نسبت به ثبت نام و دریافت کارت خبرنگاری اقدام کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اموری که اتحادیه مراکز فنی سینما پیگیری می‌کند/طراحی سایت ۳ زبانه – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اتحادیه، اولین نشست هم‌اندیشی اتحادیه مراکز فنی و پشتیبانی تولید سینمای ایران با حضور هیات مدیره و تعدادی از اعضای اتحادیه در عمارت گود برگزار شد.

در این نشست نادر رضایی رییس هیات مدیره، محمد آلادپوش عضو هیات مدیره و مدیرعامل، فرشاد بشیرزاده عضو هیات مدیره و خزانه‌دار، کامران سحرخیز عضو هیات مدیره، معصومه فردشاهین عضو هیات مدیره و مدیر مسئول، مهدی کوهیان مشاور حقوقی و برخی از اعضای اتحادیه حضور داشتند.

نادر رضایی رییس هیات مدیره در ابتدای این نشست ضمن خوشامدگویی به اعضا گفت: بسیار خوشحالیم که اولین گردهمایی اتحادیه مراکز فنی و پشتیبانی تولید سینمای ایران با حضور اعضای خود برگزار شد. بایستی اعلام کنم که تشکیل این اتحادیه با کوشش و تلاش معصومه فردشاهین، مهدی کوهیان و محمد آلادپوش صورت گرفته که امیدوارم پس از این مدت تلاش، اتحادیه بتواند دغدغه‌ها و مشکلات اعضای خود را پیگیری کرده و به نتیجه برساند.

در ادامه این گردهمایی، محمد آلادپوش نیز در سخنانی گفت: ما به عنوان اولین هیات مدیره، اتحادیه مراکز فنی و پشتیبانی تولید سینمای ایران را تشکیل دادیم که امیدواریم با همت و حمایت اعضا این اتحادیه فعالیت رو به رشد خود را ادامه دهد.

مهدی کوهیان مشاور حقوقی اتحادیه مراکز فنی و پشتیبانی تولید سینمای ایران با اشاره به روند ثبت اتحادیه، بیان کرد: از سه سال پیش ما فرآیند ثبت اتحادیه را آغاز و از ماده واحده مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی استفاده کردیم. طبق مصوبه ۵۲۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی تمام مراکزی که از وزارت ارشاد پروانه فعالیت گرفتند، می‌توانند تشکیلات مرکزی خود را در قالب اتحادیه به ثبت برسانند.

وی ادامه داد: ما دومین اتحادیه‌ای هستیم که با این ماده واحده ثبت شده‌ایم و چون وزارتخانه به قوانین و مقررات این مصوبه شناخت کافی نداشت این روند کمی طولانی شد. در انجمن‌های صنفی می‌توانیم تعدد انجمن‌ها را داشته باشیم که حتی با یک موضوع واحد تشکیل شوند، اما این اتحادیه یک تشکیلات مرکزی یکتاست و دومی ندارد. همچنین این اتحادیه از معدود تشکیلات حوزه فرهنگ و هنر است که توانست تمامی مراحل را بدون ابهامات قانونی به ثبت برساند.

این وکیل و مشاور حقوقی درباره پیشنهاد اجرا و ثبت ۲ مفاد قانونی در قراردادهای اعضا توضیح داد: در اساسنامه اتحادیه شرایط داوری در موارد اختلاف و شکایت پیش بینی شده است لذا قبل از طراحی و تنظیم قراردادهای مناسب برای فعالیت مراکز و دفاتر پشتیبانی، پیشنهاد می‌کنیم مفاد قانونی پیشنهادی را به متن قراردادها اضافه کنید تا در موارد اختلاف، اتحادیه بتواند موضوع را در شورای داوری خود بررسی کند.

کوهیان در پایان این بخش از صحبت‌هایش گفت: دوستان در این حوزه با تجهیزات و ابزارهایی کار دارند که گران قیمت است و اگر برای هر کدام از آنها مجبور به مراجعه به سیستم قضایی کشور داشته باشد باید ۳.۵ درصد از ارزش کالای خود را در مرحله اول طرح دعوا به سیستم قضایی پرداخت کنند که قطعاً این هزینه‌ها در شورای داوری اتحادیه مطرح نخواهد بود و همین امر شورای داوری اتحادیه را از نظر هزینه‌های دادرسی به‌صرفه تر و از اطاله دادرسی نیز جلوگیری خواهد کرد.

معصومه فردشاهین عضو هیات مدیره اتحادیه نیز در ارتباط با فعالیت‌های اتحادیه مراکز فنی و پشتیبانی تولید سینمای ایران گفت: هیات مدیره همه امور اجرایی و اداری شکل گیری یک تشکیلات صنفی را در دستور کار خود قرار داد و به فوریت ساختار سازمانی و اداری اتحادیه را تشکیل داد. به موازات جلساتی نیز با آقایان فرجی و آشنا از مدیران سازمان سینمایی برگزار شد و در این جلسات درباره دغدغه‌ها و مشکلات صنفی اتحادیه مفصلاً بحث و گفتگو صورت گرفت. در همان جلسات اولیه خوشبختانه آقایان آشنا و فرجی حمایت خود را از اتحادیه اعلام و اظهار کردند از این اتحادیه و فعالیت‌های صنفی آن حمایت خواهند کرد.

وی ادامه داد: در این مدت و طی یک نشست خبری به صورت رسمی فعالیت اتحادیه نیز در رسانه‌ها اعلام شد. در همین زمان نماینده اتحادیه در بازتعریف آیین‌نامه صدور مجوز مراکز پشتیبانی که دفتر توسعه مسئولیت آن را برعهده داشت حضور یافت و دغدغه‌های صنفی و حرفه‌ای اتحادیه را در تنظیم این آیین نامه با جدیت پیگیری کرد.

فردشاهین تاکید کرد: ما معتقدیم اعضای این اتحادیه با بودجه بخش خصوصی کار می‌کنند و فقط مجوز فعالیت خود را از وزارت فرهنگ و ارشاد دریافت می‌کنند لذا این وزارتخانه در تنظیم آیین نامه‌های خود بایستی به صورت جدی به این موضوع توجه داشته باشد.

فردشاهین در بخش دیگر صحبت‌هایش تصریح کرد: از برنامه‌های اتحادیه تعیین مشاور در امور مهم و اساسی برای اعضای خود است؛ اموری همانند مالیات، بیمه، گمرک، امور حقوقی و قراردادها و … .

این عضو هیات مدیره با بیان اینکه بیمه تجهیزات و بیمه مسئولیت یکی از مهم‌ترین نیازهای اعضای اتحادیه مراکز فنی و پشتیبانی تولید سینمای ایران است، گفت: تجهیزاتی که ما استفاده می‌کنیم بسیار گران قیمت است و نیاز به بیمه دارند. اگر بخواهیم فرآیند بیمه را به صورت فردی و موردی انجام دهیم کار گران‌تری خواهد بود اما اگر از طریق اتحادیه و به صورت صنفی و جمعی انجام دهیم از لحاظ هزینه، زمان و… آسان‌تر و ارزان‌تر خواهد بود. همچنین یکی از برنامه‌های اتحادیه پیگیری از بانک‌ها برای دریافت وام و تسهیلات بانکی کم بهره و بلندمدت برای خرید دفتر و ارتقای تجهیزات فنی است.

این عضو اتحادیه اعلام کرد: یکی دیگر از برنامه‌های اتحادیه طراحی سایت اتحادیه به سه زبان انگلیسی، فارسی و عربی خواهد بود تا با معرفی اعضا در این سایت، بازار کار بیشتری برای این مراکز فراهم شود.

فردشاهین در پایان گفت: آینده روشن برای این جمع رقم نخواهد خورد مگر اینکه همه اعضای آن به اتحادیه و فعالیت‌های آن باور داشته باشند و اگر باور وجود داشته باشد هیچ دری روی اعضای اتحادیه مراکز فنی و پشتیبانی تولید سینمای ایران در مسیر حل مشکلات صنفی‌شان بسته نخواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تغییرات در «هفت ترانه»/ جشنواره موسیقایی «نوترانه» احیا می‌شود؟


تهیه‌کننده برنامه «هفت ترانه» با اشاره به تغییراتی در این برنامه در سری جدید بیان کرد که معاونت امور استان‌ها به پخش اثار موسیقایی نواحی و برگزاری دوباره جشنواره «نوترانه» علاقمند است.

مشاهده خبر از سایت منبع