X

بایگانی دی 20, 1401

دفتر سینمایی

پروانه ساخت ۲ فیلم سینمایی صادر شد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره‌ کل روابط عمومی سازمان سینمایی و سمعی بصری، شورای پروانه ساخت فیلم‌های سینمایی در آخرین جلسه با صدور پروانه فیلم «یک تکه ابر» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی علی قوی تن درجزی موافقت کرد.

همچنین پروانه ساخت «این جمعیت قابل کنترل» به تهیه‌کنندگی مهرداد فریدطالب نیا، کارگردانی محمدمتین اوجانی و نویسندگی محمد عبدی و روناک برخوردار صادر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بررسی «بیانیه راهبردی موسیقی» در شورای فرهنگ عمومی کشور


دستیار ویژه دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور از بررسی «بیانیه راهبردی موسیقی» در جلسه آتی این مجموعه طی روزهای پیش رو خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سه فیلم قدیمی راهی اکران آنلاین شد/ آثاری از فخیم‌زاده تا کیمیایی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، سه فیلم ایرانی «تجارت» به کارگردانی مسعود کیمیایی، «پارتی» به کارگردانی سامان مقدم و «همنفس» به کارگردانی مهدی فخیم‌زاده به صورت اینترنتی در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

درام «تجارت» ساخته مسعود کیمیایی و به تهیه کنندگی مرتضی شایسته محصول سال ۱۳۷۳ داستان پدر و پسری است که بعد از سال‌ها دوری همدیگر را ملاقات می‌کنند. پدر که در زندگی خانوادگی‌اش شکست خورده است، از دیدن اوضاع خوب فرزندش خوشحال می‌شود اما خیلی زود مشکلات عجیب و غریب زندگی او آشکار می‌شود.

در این فیلم کریستینا سیمون، فرامرز قریبیان و پولاد کیمیایی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

«پارتی» فیلمی به کارگردانی سامان مقدم و تهیه کنندگی مرتضی شایسته است. در چکیده داستان این فیلم آمده است: امین حقی، مدیرمسئول نشریه‌ای است که مطالب آن به مذاق خیلی‌ها خوش نمی‌آید. او از جلوی دفتر روزنامه سوار ماشین ناشناسی می‌شود، بعد از شکنجه در یکی از جاده‌های اطراف شهر رها می‌شود و این اتفاق سرآغازی است برای درگیری‌های سیاسی که زندگی او را تغییر می‌دهد.

مهدی خیامی، علی مصفا و هدیه تهرانی جمعی از بازیگران این فیلم هستند.

«همنفس» فیلمی به کارگردانی مهدی فخیم‌زاده و تهیه کنندگی مرتضی شایسته محصول سال ۱۳۸۲ است. این فیلم داستان مردی به نام بهروز است که تازه از بیمارستان روانی مرخص شده، او با شیرین که از همسرش جدا شده است، ازدواج می‌کند و زندگی عادی خود را آغاز می‌کند، اما برادر بهروز عکس او را به عنوان گمشده در روزنامه چاپ می‌کند و سابقه بیماری روانی او را برای اطرافیان فاش می‌کند.

مهدی فخیم‌زاده، ناصر آقایی و رویا نونهالی از جمله بازیگرانی هستند که در این فیلم هنرنمایی کرده‌اند.

این آثار در پلتفرم فیلم‌نت قابل مشاهده هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بزرگداشت هنرمند پیشکسوت تجسمی و هنرهای سنتی برگزار می‌شود


مراسم بزرگداشت استاد محمدمهدی هراتی عضو گروه هنرهای سنّتی و صنایع‌دستی فرهنگستان هنر به همراه نمایشگاهی از آثارش در بهمن‌ سال جاری برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایشگاه عکس جان ایران


نمایشگاه عکس جان ایران

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بهروز افخمی در «حوض خون»/اکثر فیلم‌های بزرگ ازرمان اقتباس شده‌اند – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم «عمار»، ویژه برنامه «حوض خون» با بررسی ظرفیت‌های اقتباس در دفاع مقدس در سیزدهمین جشنواره مردمی «عمار» با حضور بهروز افخمی کارگردان، نویسنده و تهیه کننده و فاطمه سادات میرعالی نویسنده کتاب «حوض خون» در سالن شماره ۳ سینما فلسطین برگزار شد.

در نخستین بخش این نشست میرعالی با اشاره به ظرفیت‌های داستانی نقش زنان در دفاع مقدس و ایثار آنها گفت: بهره‌مندی از تجربیات زنانی که در دوران دفاع مقدس در پشت جبهه‌ها نقش موثری داشتند در ادبیات پایداری و داستان‌های ما مغفول مانده است.

وی با اشاره به روایت‌های ناگفته از زبان زنان ایثارگر در دوران دفاع مقدس افزود: این زنان کارهای کوچکی را در ظاهر انجام می‌دادند اما در حقیقت این کارهای کوچک، بارهای بزرگی را از دوش رزمندگان و حتی خانواده‌های آنها بر می‌داشت که اگر امروز آنها را روایت کنیم آنقدر بکر است که ممکن است برای شنونده قابل پذیرش نباشد.

این نویسنده جوان در ادامه به اهمیت روایت شفاهی تاکید کرد و گفت: اگر بازماندگان آن دوران نبودند شاید همین داستان‌های اندک هم امروز نبود. ما باید این راویان را دریابیم و گفته‌های آنان را مکتوب کنیم چرا که از دل همین داستان‌ها نسل امروز، قهرمانان کشور خود را می‌شناسند و با و نقش درست زنان و خانواده آشنا می‌شوند.

وی در ادامه افزود: روایت نقش زنان در دفاع مقدس در دل خود سوژه‌های بکری دارد که می‌تواند موضوع بسیاری از فیلم‌های امروز باشد که تا امروز نادیده گرفته شده است.

بهروز افخمی در بخش اقتباس از رمان به ظرفیت‌ها و شیوه‌های اجرایی آن پرداخت و با اشاره به اقتباس در سینما به تاثیرگذاری این مهم در سینمای ایران و جهان پرداخت.

وی تصریح کرد: اکثر فیلم‌های بزرگ دنیا از روی رمان اقتباس شده‌اند و اغلب این نویسندگان، کارگردانی آثارشان را خود به عهده می‌گیرند که این امر به غنای کار آنها افزوده است؛ در حقیقت فیلم زمانی به نتیجه می‌رسد که قبل از هر چیز به رمان تبدیل شود. زمانی که شما برای رمان قصه می‌نویسید دغدغه‌های یک فیلمنامه‌نویس را ندارید و با ذهن بازتری وارد دنیای قصه خود می‌شوید.

این نویسنده و کارگردان در ادامه گفت: یکی از مهم‌ترین مزیت رمان‌نویسی قبل از فیلمسازی محک زدن بازخورد مخاطبان است. اینکه آنها چقدر با کار شما ارتباط برقرار کرده‌اند و چقدر اثر شما توانسته است به یک کار موفق و پرتیراژ تبدیل شود. در حقیقت زمانی که یک رمان در جامعه مطرح شود و طرفدار پیدا کند خود به خود ظرفیت تبدیل شدن به فیلم را پیدا می‌کند تا جایی که حتی کسانی هم که کتاب را نخوانده‌اند محتوای آن را تایید می‌کنند و خیلی راحت‌تر تهیه کنندگان، سرمایه‌گذاری روی آن را می‌پذیرند حتی اگر محتوای اثر را قبول نداشته باشند چون مخاطب دارد و مردم با آن ارتباط برقرار کرده‌اند پای کار می آیند.

وی درباره اینکه نویسنده یک رمان خوب می‌تواند خالق اثر خود باشد مطرح کرد: کسی که توانسته کتابی با یک داستان خوب خلق کند اگر بخواهد می‌تواند آن را تبدیل به فیلم کند، اما نکته اینجاست که با وجود این ظرفیت در نویسندگان اغلب زیر بار فیلمسازی نمی‌روند؛ اغلب یا از حوصله آنها خارج است و یا اعتماد به نفس ساخت فیلم را ندارند وگرنه بهترین فیلم، فیلمی است که کارگردان، خود مولف باشد و خودش فیلم را بنویسد.

افخمی بر اهمیت رمان‌نویسی بر گسترش بازار پادکست و انواع محصولات صوتی تاکید کرد و گفت: در آمریکا سینما بازار خودش را نسبت به قبل از دست داده، بازار پادکست‌ها بسیار پررنق تر شده و ممکن است در آینده استفاده از پاکست‌ها که همان تبدیل شدن رمان به صوت است جای فیلم را بگیرد.

افخمی در بخشی از این نشست، شیوه‌ها و راه‌های اقتباس از کتاب «حوض خون» را بررسی و تشریح کرد.

در انتهای این کارگاه افخمی به پرسش حاضران در جلسه پاسخ داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بیانیه راهبردی موسیقی در آستانه تصویب قرار گرفت


بیانیه راهبردی موسیقی در جلسه آتی شورای فرهنگ عمومی کشور بررسی خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ادامه بررسی آئین نامه‌های صدور پروانه فیلمسازی و نمایش فیلم در سکوت کامل خبری!


سینماپرس: دوازدهمین جلسه شورای هنر در دوره جدید با ادامه بررسی آئین‌نامه‌های صدور پروانه فیلمسازی و نمایش فیلم برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عیادت از محمدمهدی هراتی و برگزاری نمایشگاه این هنرمند


مراسم بزرگداشت محمدمهدی هراتی، عضو گروه هنرهای سنّتی و صنایع‌دستی فرهنگستان هنر، به همراه نمایشگاهی از آثار او و خانواده‌شان، در بهمن‌ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روایت تهیه‌کننده «رد خون» از فیلمسازی سیاسی/تحمل فحش داشته باشید! – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، محمود رضوی در جلسه پرسش و پاسخ و تجربه نگاری آثار خود که روز گذشته ۱۹ دی ماه در قالب ویژه برنامه سیزدهمین جشنواره فیلم عمار برگزار شد حضور یافت. او در این جلسه به بخشی از این تجربه‌ها در ساخت فیلم‌های سینمایی و سریال‌هایی مثل معراجی‌ها اشاره کرد.

محمود رضوی در ابتدا در پاسخ به سوالی درباره فیلم‌های که برچسب می‌خورند، عنوان کرد: لیبل خورده ترین آثار سینمای ایران، در تلویزیون دیده شده است. جریان دارترین فیلم سینمای ایران «قلاده‌های طلا» است و علیه آن همه نوع پروپاگاندایی انجام شد اما همین فیلم وقتی در تلویزیون پخش شد حتی طرف مقابل، هم آن را می‌بینند و هم نظر می‌دهد.

وی اضافه کرد: اگر اثر بتواند روایت خلق کند می‌تواند مخاطب را با خود همراه کند روایت درست به معنای واقعی را نمی‌گویم بلکه روایت درستی که می‌تواند مخاطب را همراه می‌کند. آن طرف روایتی دروغ می‌گوید اما این دروغ را به شکل درستی بیان می‌کند.

تهیه‌کننده «ماجرای نیمروز- رد خون» در بخش دیگر در پاسخ به سوالی درباره اینکه سوژه‌های سیاسی طبقه‌بندی شده هستند، بیان کرد: ماجرای منافقین سال‌ها باقی مانده بود تا زمانیکه ما رفتیم «ماجرای نیمروز» را ساختیم و این به معنای طبقه بندی بودن این سوژه نیست. وقتی می‌گویید طبقه بندی انگار در یک گاوصندوقی است و کسی می‌تواند به آن دست بزند که قد بلند و ریش داشته باشد این انگاره ذهنی اشتباه است. آیا سعید ملکان برای ساخت «روز صفر» دسترسی خاصی داشته است؟ یا رفته فیلمنامه را نوشته و بعد به دنبال حمایت رفته است؟

کار سیاسی تحمل فحش خوردن می‌خواهد

وی با اشاره به چالش‌های ساخت فیلم سیاسی عنوان کرد: کار سیاسی و تاریخ معاصر، کفش آهنی، حوصله زیاد و تحمل فحش خوردن می‌خواهد حتی اگر ریش بلند داشته باشد تحمل نه شنیدن می‌خواهد اما باز هم می‌گویم این به معنی طبقه بندی سوژه‌ها نیست.

چالش‌ها بسیار است، به من یک اصلاحیه هم بدهند حالم بد می‌شود اما این به این معنا نیست که سدی وجود دارد. هر مدیری اصول دارد و قوانینی هم هست و ترکیب اینها قوانین فیلم می‌شود

این تهیه کننده سینما و تلویزیون در پاسخ به سوال دیگری درباره چالش ساخت فیلم‌های اجتماعی گفت: بالا تا پایین موضوعات به سیاه‌ترین شکل ممکن گفته شده است در داخل و خارج و اینها را می‌سازند، فیلم‌های سال گذشته و قبل تر را نگاه کنیم.

وی با بیان اینکه حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد فیلم‌های سینمای اجتماعی است، عنوان کرد: چالش‌ها بسیار است، به من یک اصلاحیه هم بدهند حالم بد می‌شود اما این به این معنا نیست که سدی وجود دارد. هر مدیری اصول دارد و قوانینی هم هست و ترکیب اینها قوانین فیلم می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه فقط عده‌ای می‌توانند سراغ موضوعات خاص بروند و یا با رابطه می‌توان سراغ سوژه‌های اجتماعی رفت، گفت: سعید روستایی روزی که به سینما وارد شد و کار ساخت مگر ارتباطات داشت؟ او با تلاشش دیده شد. استقامت کرد پیگیری کرد و کار خوب ساخت. با نازک نارنجی بودن نمی‌توان فیلم ساخت. حسین دارابی، مهدویان، سعید ملکان به عنوان کارگردان، ده نمکی همه در کارهای اولشان موفق شدند چون تلاش کردند.

صرف ساخت اثر درباره نماز یا شهید مدافع حرم اهمیت ندارد

تهیه کننده سریال «پرده نشین» در ادامه درباره اهمیت محتوا و فرم در کنار هم اظهار کرد: محتوا صرف گفتن آیتم مهم یا مثلاً سوژه مهم نیست. اینکه بگوییم می‌خواهیم اثری درباره نماز یا شهید مدافع حرم بسازیم و صرف انتخاب موضوع کاری را شاخص نمی‌کند. اینکه چطور موضوع را باز کنیم و قصه تعریف کنیم اهمیت پیدا می‌کنند در مستند هم قصه اهمیت دارد و اگر روایت درستی ارایه دادید موفق هستید.

رضوی که این روزها تهیه کنندگی سریال الف «موسی» را بر عهده دارد درباره اهمیت تهیه‌کنندگی و اینکه چرا سراغ کارگردانی نرفته است نیز توضیح داد: فکر می‌کنم موثرترین آدم هر کار تهیه کننده است، تهیه کننده، بانک نیست و با سرمایه گذار و مجری طرح و… فرق دارد.

وی ادامه داد: محتوا و تدوین به تهیه‌کننده تعلق دارد اینکه روال چیست اتفاقی است که رخ داد است و حتی برخی موارد مثل اینکه تدوین زیر نظر کارگردان باشد توافقی است. در حالت حرفه‌ای از خلق ایده تا رساندن به تلویزیون تحت نظر تهیه کننده است.

رضوی گفت: زمانی کارگردان می‌آید و با تهیه‌کننده شرط می‌کند که تدوین هم باید با من باشد. ضمن اینکه اصلاحات را به تهیه‌کننده می‌دهند پس تهیه‌کننده است که باید پاسخگو باشد.

تهیه‌کننده مجموعه تلویزیونی «معراجی‌ها» در بخشی از این نشست انتقال تجربه، به روایت خاطرات تلخ خود از روزهای وقوع انفجار در پشت صحنه این مجموعه تلویزیونی و شهادت جمعی از عوامل این پروژه پرداخت.

مشاهده خبر از سایت منبع