نمایش جلوههایی از زیباییهای یک ویرانی
نمایش گروهی «انهدام» با ۱۲ نقاشی از ۹ هنرمند در گالری آرتیبیشن به نمایش درمیآید.
نمایش گروهی «انهدام» با ۱۲ نقاشی از ۹ هنرمند در گالری آرتیبیشن به نمایش درمیآید.
«چهارراه استانبول» فیلمی به کارگردانی مصطفی کیایی و آهنگسازی آرمان موسیپور است. این فیلم با نگاهی متفاوت به حادثه تلخ آتشسوزی ساختمان پلاسکو ساخته شد. «چهارراه استانبول» چهارمین فیلم محبوب جشنواره فجر ۳۶ از نگاه تماشاگران بود و دو سیمرغ بلورین نیز دریافت کرد. در فاصله ۱۲ روز مانده تا آغاز جشنواره فیلم فجر، کلیپهایی از موسیقی فیلمهای برتر جشنواره را مشاهده میکنید.
فیلمی زندگی پرفراز و نشیب «مایکل جکسون» معروف به سلطان موسیقی پاپ، در نهایت امسال مقابل دوربین میرود و «آنتونی فوکوا» آن را کارگردانی میکند.
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در یک نشست مشترک از گسترش خدمات بیمهای و حمایتی اصحاب فرهنگ و هنر و فعالان قرآنی و رسانهای خبر دادند.
«البته من به طور کلی، آن وقتی هم که اگر کسی مایل بود، میتوانست مثلا ۲۰ تا آهنگ هم ضبط کند و هیچ مشکلی هم نداشت، آن موقع هم خیلی کم کار میکردم. در عرض این بیست و چند سال فعالیت، بخصوص از وقتی که شروع کردم شعر فارسی خواندم؛ حدود سالهای ۴۸، ۴۹ تا الآن، اگر حساب کنید، میبینید که کارهای من خیلی کم است و حتی به ۲۰ تا نمیرسد. شخصا اگر هم شعر و آهنگی داشته باشم که خوب باشد و بپسندم، دوست ندارم و عقیده ندارم به اینکه زیاد کار کنم. این است که خیلی با احتیاط و خساست کار میکنم. درحقیقت تنها موردی است که من از خساست خوشم میآید و به کار میبرم.»
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مشاور رسانهای فیلم، جایزه بهترین فیلم بلند داستانی دهمین دوره جشنواره بورگو اسپرینگ آمریکا (BSFF) به فیلم سینمایی «رؤیای کاغذی» به کارگردانی علی عطشانی تعلق گرفت.
جشنواره بورگو اسپرینگ آمریکا یک رویداد سرگرمکننده و سنتی است که برای فیلمهایی که معتقدند با نگرشها و احساسات مخاطبان بورگو اسپرینگز همخوانی دارند، گواهیهای برنده ارائه میکنند. این جشنواره هر سال در ماه ژانویه برگزار میشود.
«رؤیای کاغذی» که اوایل تابستان سال ۱۴۰۰ ساخته شد، در اولین حضور جهانی به بخش مسابقه بیست و نهمین دوره جشنواره جهانی کارنیوال سنگاپور راه یافت و در این جشنواره جایزه بهترین فیلم بلند را از آن خود کرد. این فیلم همچنین در جشنواره هالوسینیا فرانسه نیز جایزه بهترین فیلم بلند را کسب کرد و جایزه بهترین کارگردانی هفدهمین دوره جشنواره بریج فیلم فستیوال کانادا نیز به علی عطشانی برای «رؤیای کاغذی» رسید.
فیلمنامه «رؤیای کاغذی» را جابر قاسمعلی بر اساس ایدهای از علی عطشانی نوشته و کامران تفتی، مینا وحید، زینب (نگار) ملاکی و امیرحسین رضازاده نقشهای اصلی این فیلم را ایفا کردهاند.
مجید مهین دوست و نازیلا باباپور از دیگر بازیگران این فیلم هستند.
دیگر عوامل فیلم سینمایی «رؤیای کاغذی» عبارتند از: مدیر فیلمبرداری: محمود عطشانی، تدوین: علی عطشانی، مدیر تولید: سعید دلاوری، طراح چهرهپردازی: امید گلزاده، چهرهپرداز: فرزانه زردشت، فائزه سادات موسوی، طراح صحنه ولباس: آبتین برقی، طراح لباس: ملیکا سادات اسماعیلی، مدیر صدابرداری: مسعود شاهوردی، امور بینالملل و زیرنویس: امیدعلی چوگانی، مدیر تدارکات: امیر جهانبخش، محمود الوندی، موسیقی متن: شهاب شرفی، صداگذاری و ترکیب طراحی صدا: سید محمود موسوینژاد، عکاس: محمد طالبی، دستیار تدوین: احسان اکبری، گروه تهیه کنندگان: مهدی منصوری، حسین بلاش، احسان ولی پورزند، پخشکننده بینالمللی: امریکن برایتلایت فیلم پروداکشنز، مدیر روابط عمومی و مشاور رسانهای: مریم قربانینیا.
داوود مرادیان تهیهکننده مستند «مانند علی (ع)» به کارگردانی مشترک مهدیه نجفی و محدثه کارخانه همزمان با عرضه تلویزیونی و اینترنتی این مستند در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آن توضیح داد: کارگردانان این مستند پیشتر کارهای مستندی را در قالب همکاری با ارتش تولید کرده بودند که اتفاقاً کارهای خوبی هم بود. در فرآیند تولید مستند «سرگرد» که به ماجرای فتح خرمشهر به روایت شهید صیاد شیرازی میپرداخت هم به ما کمک کرده بودند. هنگامی که میخواستیم این پروژه را کلید بزنیم، تهیهکننده قبلی ما مسئولیتی را پذیرفت و به دلیل مشغلههای مدیریتی نتوانست گروه را همراهی کند. با خلأ تولید مواجه بودیم و به همین دلیل ریسک کرده و از همین بچهها خواستیم که پای کار بیایند. این ریسک هم جواب داد.
وی افزود: از این همکاری یک مجموعه پنج قسمی با همراهی روابط عمومی ارتش تولید شد که محور آن هم مدل اسیرداری ایران در سالهای جنگ بود. هم ما در آن سالها افرادی را اسیر کرده بودیم و هم کشور عراق. مجموعه تجربیات اسیرداری کشورهای مختلف در جنگها منجر به شکلگیری معاهده ژنو شد که در قالب آن یک سری حداقلها درباره حقوق اسرا در نظر گرفته شد. اسیر در دوران هیتلر برای کسب تجربههای پزشکی و یا تست سلاحهای میکروبی استفاده میشد! همین وضعیتی که امروز برای اسرای فلسطینی در بند اسرائیل هم میتوان آن را دید. در این دیدگاه، اسیر صرفاً وسیلهای برای خالی کردن عقدهها و تست تسلیحات جدید! صدام هم از این قاعده مبری نبود. کسی که در جنگ از بمب شیمیایی استفاده کرده است، مشخص است که با اسیر چه رفتاری خواهد داشت!
بیانیه امام (ره) چگونه اسرای عراقی را نجات داد؟
مرادیان گفت: آنچه در سالهای جنگ از نظر منطقی انتظار میرفت شاید این بود که ایران هم رفتاری متقابل داشته باشد. بهخصوص که کشور ما شروعکننده جنگ نبود و قربانی یک تجاوز قرار گرفته بود. در آن سالها وقتی تعداد اسیران جنگی زیاد شد دیگر امکان نگهداری آنها در پایگاههای بسیج و اماکن استانی سپاه نگهداری کرد و قانون نظامی کشور میگفت دژبانی ارتش متولی نگهداری از اسرا است. موضوع مستند ما درباره اتفاقی است که در تبریز رخ میدهد و آن اینکه وقتی میخواهند تعدادی از این اسرا در شهر منتقل کنند به قدری با خشم مردم مواجه میشوند که نیروها ناگزیر از تیراندازی هوایی میشوند تا خشم مردم را آرام کنند. در آن مقطع حضرت امام (ره) بیانیهای میدهند و تأکید میکنند که اینها برادرانی هستند که فریب صدام را خوردهاند و مجبور به حضور در این جنگ شدهاند. امام به جای اسیر آنها را برادران دینی ما خطاب میکند و میگوید باید ا این افراد به گونهای پذیرایی کنید که گویی از مهمان خود پذیرایی میکنید.
در اسناد و فیلمهای به جا مانده این واقعیت ثبت شده است که بیمارستان ارتش اسرا را هم پذیرش میکرده و حتی تا دندانهای آنها مورد درمان و ترمیم قرار میگرفت. همزمان برای این افراد کلاسهای ایدئولوژیک میگذاشتند در عین اینکه در عقاید مذهبی خود، آزادی کامل داشتند. حتی برخی از این اسرای مسیحی با کلیساهای داخل ایران ارتباط برقرار کرده بودند
وی افزود: همین بیانیه حضرت امام تلنگری به دژبانی ارتش شد. شورای عالی دفاع شهید نظران را بهعنوان مسئول اسیرداری منصوب میکند و موضوع کار هم از حالت اسیرداری خارج شده و تبدیل به جریان تربیت نیروی انقلابی از دل مردم عراق میشود. اولین اقدامی هم که صورت گرفت جداسازی اسرای بعثی از اسرای مردمی و عادی عراقی بود. با این تفکیک برای اولینبار در دنیا، مفهوم اسیرداری ارتقا پیدا کرد. اگر معاهده ژنو غایت و آمال صلحطلبان در زمینه برخورد با اسیران بود، برای اولینبار یک کشور قربانی جنگ که زیر شدیدترین تحریمهای اقتصادی هم بود، ژنو را پشت سر میگذارد و ارتقای عجیب و غریبی به آن میدهد.
مرادیان گفت: در اسناد و فیلمهای به جا مانده این واقعیت ثبت شده است که بیمارستان ارتش اسرا را هم پذیرش میکرده و حتی تا دندانهای آنها مورد درمان و ترمیم قرار میگرفت. همزمان برای این افراد کلاسهای ایدئولوژیک میگذاشتند در عین اینکه در عقاید مذهبی خود، آزادی کامل داشتند. حتی برخی از این اسرای مسیحی با کلیساهای داخل ایران ارتباط برقرار کرده بودند. آنقدر این ارتباط نزدیک شده بود که وقتی جمعی از این اسیران را به زیارت حرم امام رضا (ع) میبرند، یکی از آنها گم میشود اما به جای آنکه فرار کند، خودش تاکسی میگیرد و به اردوگاه برمیگردد.
وی ادامه داد: برای اولینبار در ایران ما به اسیر، اجازه ملاقات شرعی دادیم. همسر اسرا از مسیر اربیل وارد کشور میشدند و میتوانستند با شوهران خود دیدار داشته باشند. این اتفاق در هیچ کجای دنیا سابقه نداشته است. خیلی از همین اسرا بعدها بهعنوان احرار به سپاه بدر پیوستند و حتی ما از میان آنها شهید هم داشتهایم. بخشی از گروه سپاه بدر در جنگ تحمیلی، همین احرار بودند. خیلی از آنها استفاده از تانک را به بچههای ما آموزش دادند. خیلی از این اسرا بعدها به عراق بازگشتند و امروز از اعضای حشدالشعبی به شمار میروند.
مستقیم سراغ خود اسیرداران برای گفتگو رفتیم
این مستندساز درباره گفتگوهای صورت گرفته در قالب این مستند هم توضیح داد: یکی از ویژگیهای مستند ما این است که در آن بهصورت مستقیم با همان افرادی که آن زمان اسیرداری میکردند گفتگو شده است و اینگونه نبوده که سراغ روایتگران و پژوهشگرانی که خاطرات آنها را گردآوری کردهاند برویم. ما در مستند میخواستیم به همین اسیردارها و سیاستگذاران این جریان بپردازیم و کاری نداشتیم سراغ این عراقیها برویم که ببینیم امروز در چه وضعیتی قرار دارند.
مرادیان درباره تجربههای خاص خود در فرآیند ساخت مستند «مانند علی (ع)» هم گفت: برای ساخت این مستند، ابتدا سراغ پژوهشگرانی رفتیم که روی این سوژه کار کرده بودند. آنها اسامیای در اختیار ما میگذاشتند که نویسنده کتاب درباره این شخصیتهای اصلی بودند و برای ما سوال بود که چرا اسامی افراد اصلی را در اختیار ما نمیگذارند؟ ما مشورت میخواستیم اما آنها اصرار داشتند که دایره تحقیقات و گفتگوهای ما محدود به خودشان باقی بماند و به نوعی بساط کاسبیشان بهم نخورد! حتی یکی از اینها به ما گفت دفتری در اختیار من قرار دهید تا پژوهشهایم درباره این اسیران را در اختیار شما بگذارم. این واکنشهای برای من تجربه عجیبی بود و در کل اتفاقی نبود که ما زیر بار آن برویم. با کمی پژوهش بیشتر، خودمان به اسامی اصلی رسیدیم. از این مرحله به بعد اگر روابط عمومی ارتش پای کار نمیآمد، به این بچهها دسترسی پیدا نمیکردیم. آنها با تمام توان پای کار آمدند و به ما ثابت شد که اگر در دل یک مجموعه پژوهشی را پیگیری کنیم، زودتر به نتیجه میرسیم.
سینماپرس: شاید اعداد و ارقام تخصیصی در «بودجه فرهنگی» به نسبت «بودجه کل کشور» از دُرشتی خاصی برخوردار نباشد؛ اما باید توجه داشت که بضاعت فنی و زیرساخت تولیدات فرهنگی و هنری در کشور به نحوی است که تزریق چنین اعدادی در «عرصه فرهنگ و هنر» بُزرگ تلقی شده و از این جهت بدون لحاظ اصول مدیریتی فهیم و انقلابی میتواند موجب ایجاد یک «آمبولی» یا «آمبولوز سیستمی» (Embolus) در ساختارهای فرهنگی و رسانهای کشور شود.
سینماپرس: اعضای هیات انتخاب چهل و یکمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم فجر که برخی از آنها سابقه مدیریتی بیشتری هم دارند، بجز یک نفر بقیه برای نخستین بار انتخاب فیلم برای جشنواره فجر را تجربه میکنند.
سینماپرس: دبیر هفدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت از روند مطلوب و قابل قبول ارسال آثار به این جشنواره خبر داد.
به گزارش سینماپرس، جلال غفاری قدیر با بیان این خبر گفت: خوشبختانه روند ارسال آثار به دبیرخانه شتاب خوبی گرفته است ولی با نقطه آرمانی و ایده آل فاصله داریم.شاخص کیفی ما در ارسال آثار نسبت آثار با مبانی نظری و گفتمان معرفتی سینمای مقاومت است که خوشبختانه شاهد رویش های مثمر ثمری در این عرصه هستیم.
وی افزود: ما در این دوره از جشنواره بخشی را به عنوان نسل روایت داریم که مختص جوانان و نوجوانان متولد ۱۳۶۸ به بعد است و بنا داریم در کنار پرداختن به سینماگران حرفه ای و تراز اول داخلی و خارجی ، به نسل نو سینمای ایران نیز توجه ویژه ای داشته باشیم تا به مرور زمان شاهد حضور این چهره ها در بدنه سینمای حرفه ای کشور باشیم.
جلال غفاری قدیر همچنین بیان کرد:تاکنون سازمان ها و نهادهای فرهنگی انقلاب اسلامی حمایت های خوبی را در حوزه های مختلف از جشنواره بین المللی فیلم مقاومت انجام داده اند ولی می بایست با توجه به ابعاد جهانی این رویداد عظیم فرهنگی دستگاه های بیشتری خصوصا در حوزه بین الملل توجه ویژه خود را به این رویداد معطوف دارند.
وی شکل گیری ایده برگزاری جشنواره در خلیج فارس را منحصر به فرد توصیف کرد و گفت: باتوجه به موضوعیت مکانی و ژئوپلیتیکی خلیج فارس و موثر بودن این نقطه بر جریان مقاومت تصمیم گرفتیم این نقطه را برای برگزاری مرحله نهایی جشنواره بین المللی فیلم مقاومت انتخاب کنیم و امیدواریم که با برگزاری شکوهمند جشنواره در اسفندماه ، بتوانیم در کنار اقتدار نظامی، سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، اقتدار فرهنگی کشور را هم در عرصه جهانی به منصه ظهور برسانیم.
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت به همت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح در بخش های اصلی، دفاع مقدس، نسل روایت، روایت قلم، نقد و پژوهش و جهان بدون اسرائیل اسفندماه سال جاری در خلیج فارس برگزار خواهد شد و علاقمندان می توانند تا ۲۳بهمن ۱۴۰۱ آثار خود را از طریق تارنمای جشنواره به نشانی www.iranmff.com ارسال نمایند.