انتشار دو آلبوم موسیقی از یک هنرمند پیشکسوت موسیقی مقامی گوران
دو آلبوم «شیخ امیری» و «طرز رستم» از آثار تازه منتشرشده در بازار موسیقی است که به تازگی با هنرمندی مرحوم یدالله تیموری از پیشکسوتان موسیقی مقامی ایران پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.
دو آلبوم «شیخ امیری» و «طرز رستم» از آثار تازه منتشرشده در بازار موسیقی است که به تازگی با هنرمندی مرحوم یدالله تیموری از پیشکسوتان موسیقی مقامی ایران پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.
سینماپرس: نامزدهای بخش پادکست بیست و چهارمین جشنواره قصهگویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معرفی شدند.
به گزارش سینماپرس، از مجموع ۶۴ اثر راهیافته به بخش نهاییِ بیستوچهارمین جشنواره قصهگویی، ۱۲ قصه، نامزد بخش نهایی شدند.
اسامی نامزدها به شرح زیر است:
زینب صمصامی با قصه «رو» از یزد، سیدعباس علیمحسنی با قصه «اوسانه کلثوم ننه» از گلستان، فاطمه برمال با قصه «اخموخان» از اردبیل، شیرین اسدی با قصه «حیله روباه» از اردبیل، طناز همت با قصه «دکمه بازیگوش» از قزوین، فائزه سرداری با قصه «مسافر» از یزد، مائده طاهر با قصه «دیوار بلند» از قزوین، فاطمه مامانژاد با قصه «راز پنج» از یزد، نوشین میترا (نوشین نیکراه) با قصه «این همه تلق و ملق» از قزوین، «مصطفی حدادی» با قصه «دروغ بزرگ» از یزد، ضحا مختارپور با قصه «گمشده گم نشده» از یزد و مریم خلجی با قصه «برد اشکن (سنگ تراش)» از چهارمحال و بختیاری.
بر اساس این خبر، نادر برهانی مرند (نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر)، مریم نوشادقباد (پژوهشگر) و نادرگهرسودی (گوینده و مدیر دوبلاژ)، داوری این بخش از جشنواره را به عهده دارند.
بیستوچهارمین جشنواره بینالمللی «قصهگوییِ» کانون پرورش فکری و کودکان و نوجوانان از ۲۵ دی آغاز شده است و تا بیستونهم همین ماه در شهر یزد ادامه خواهد یافت.
سینماپرس: در نخستین شب نشست نقد و بررسی جشنواره قصهگویی، درباره لحن، فضاسازی، ترس، سکوت، تعجیل و … در اجرای قصهها بحث شد.
به گزارش سینماپرس، در پایان نخستین روز از بیستوچهارمین جشنواره بینالمللی قصهگویی، فاطمه منتظری، وحید خسروی و صادق کیانیمقدم، شامگاه یکشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۱ به نقد و بررسی ۱۶ قصه اجرا شده در آن روز پرداختند.
در آغاز این نشست، وحید خسروی، قصهگوی پیشکسوت و کارشناس فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، خطاب به قصهگویان جوان گفت: «تناسب قصه با مخاطب بسیار اهمیت دارد و باید زمانی که حس میکنید مخاطب خسته میشود، کار را به نحوی پیش ببرید که او بتواند بار دیگر توجهش را معطوف به قصه کند. وقتی مخاطب با زبان بدنش به شما پیام میدهد، باید حواستان به این امر باشد و حس را به درستی به مخاطب منتقل کنید. شما برای مخاطب کودک قصه میگویید و نباید بار منفی به مخاطب منتقل کنید. ما رنگآمیزی لغات و واژهها را داریم که استفاده از آن در اجرا خوب است، اما هر چاشنی به اندازه، مطلوب است.»
این منتقد، در ادامه به کنترل نگاه قصهگو به حاضران در این نشست اشاره کرد و افزود: «شما برای تمام مخاطبانتان اجرا میکنید و این نگاه شما اگر کنترل شده نباشد، اثر منفی خواهد داشت.»
صدا و حرف جهانی قصهگو
مهدی محمدیان، یکی از قصهگویان برگزیده که در این دوره از جشنواره در بخش غیررقابتی حضور دارد، قصهگویان جوان را با دو نکته همراهی کرد. او گفت: «در این دوره شاهد نسلی هستیم که بسیار از نسل ما بهتر است و میتواند صدا و حرفی در جهان داشته باشد. این نسل، جسارت بالایی دارد و مهمترین بخش جشنواره نیز همین معرفی نسل جوان و جدید است. البته که این قصهگویان جوان، لغزشهایی در اجرا دارند. ما قصههای ارزشمند و محتوایی داریم که میتوانند با مخاطب جهانی ارتباط برقرار کنند.»
تعجیل، آفت قصهگویی
فاطمه منتظری در ادامه این نشست، با اشاره به اجراهای روز نخست، به تعجیل در قصهگویی پرداخت و گفت: «بسیاری از قصهگویان جوان، تعجیل در روایت قصه دارند و همین باعث میشود بسیاری از نکات کلیدی در روایت قصه از بین برود. علاوه بر این، بسیاری از قصهها مقدمه طولانی داشتند. مخاطب امروز به دنبال علت و معلول میگردد و مقدمه باید مخاطب را آماده ورود به داستان کند در حالی که مقدمه اغلب قصهها طولانی و از حوصله مخاطب خارج است. یا حتی باعث میشود تا سرنخها در قصه فراموش شوند.»
ترس از عدم نتیجه
در ادامه این نشست، سولماز صادقزاده، قصهگوی مدعو و برگزیده از آذربایجان شرقی نیز طی سخنانی کوتاه خطاب به قصهگویان حاضر در جلسه گفت: «قصههای تاثیرگذاری امروز شنیدیم که ما را به فکر واداشت. هر قصه یک راه حل است و لزوما رویکرد همه افراد با هم در قصه یکسان نیست، قصهها به شکلهای مختلفی ادا میشود. شاید قصهها درون مایه مشترک داشته باشند، اما با طرح مسئله میتوانیم قصههای متفاوتی اجرا کنیم. باید به دنبال کشف این نکته باشیم که در یک قصه چه چیزی شما را به شگفتی وادار میکند؟ همچنین امروز قصههایی شنیدیم که در بخشی از وجودمان نفوذ کردند. از قصه میتوان شکل جدیدی ساخت که در ادبیات به آن غریبسازی یا آشنایی زدایی میگویند. اجرای جدید از یک روایت نخنما میتواند بار دیگر و به نوعی دیگر دیده شود. همه ما از عدم نتیجهگیری میترسیم و این بزرگترین ترس ماست. در حالیکه شما بزرگترین نتیجه را با قصهگویی دریافت کردید.»
«سکوت»، خودِ دیالوگ است
خسروی سپس به بحث عدم تمرکز در قصهگویی اشاره کرد و ادامه داد: «فراموش کردن و عدم تمرکز چیز عجیبی نیست و برای بسیاری از ما در هنگام اجرا، این مسئله رخ داده است، اما نکته حائز اهمیت این است که بتوانیم به درستی به مسیر قصهگویی بازگردیم. از سوی دیگر، گاهی «سکوت»، خودِ دیالوگ است و نیازی نیست همیشه از واژهها استفاده کنیم. باید برای کارهایتان طراحی داشته باشید و برای خودتان چراهایی طرح کنید تا به آنها پاسخ داده شود. زمانی که خودتان از قصه لذت میبرید، من مخاطب نیز از آن حظ خواهم برد.»
این قصهگو افزود: «توجه به مخاطب حس خوبی در او ایجاد میکند. در سالن نمایش، نور را خاموش میکنند و تنها صحنه است که نور دارد. بازیگر وقتی مخاطبش را نگاه میکند، به مخاطب حس خوبی منتقل میکند، در حالیکه نگاه او به جای دیگری است، بنابراین به مخاطبتان توجه داشته باشید.»
دقت روی فضاسازی در قصهگویی
پایان بخش این نشست، صحبتهای گودرزیدهریزی، دبیر بیستوچهارمین جشنواره بینالمللی قصهگویی بود، او در سخنانی گفت: «من در جایگاه منتقد نیستم، اما اغلب قصهها را میبینم و دوست دارم. فضاسازی در قصه و مدخل قصه اهمیت دارد. قصهگو از این طریق دروازهای برای ورود به دنیای قصه باز میکند. اغلب قصهها فضاسازی داشتند، اما اینکه چقدر این فضاسازیها لازم بود، چه کمکی کردند و چهقدر آسیب زدند اهمیت دارد. مخاطبشناسی نیز مطرح است، زمانی تلویزیون نبود و تنها یک شبکه بود، اما امروز رقابت با رسانههای تصویری و اجتماعی وجود دارد، بنابراین باید بدانید که چه چیزی ارائه میکنید. در این دوره نیز برای سنجه داوری، روی مخاطبشناسی بحث کردیم، شاید لازم باشد بدون وقفه وارد قصه شویم. قصهگو باید تشخیص دهد که این فضاسازی چه میزان لازم است. گرانیگاه یا نکته کانونی قصه را باید تشخیص دهید و بتوانید به درستی از آن استفاده کنید.»
بیستوچهارمین جشنواره بینالمللی «قصهگویی» از ۲۵ دی در شهر یزد آغاز شده است و تا بیستونهم همین ماه ادامه خواهد داشت.
سینماپرس: نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس از استقبال گرم فیلمسازان از جشنواره فیلم فجر امسال خبر داد و گفت: در جشنواره فیلم فجر امسال، شاهد ارتقاء کمّی و کیفی فیلمهای ارائهشده به جشنواره هستیم.
به گزارش سینماپرس، بیژن نوباوه وطن نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور رئیس سازمان سینمایی کشور و دبیر جشنواره فیلم فجر در جلسه کمیسیون فرهنگی به فارس گفت: براساس آنچه آمارها نشان می دهند ما در جشنواره فیلم فجر امسال با استقبال گرم فیلمسازان از جشنواره مواجه هستیم.
وی افزود: در جشنواره فیلم فجر امسال، شاهد ارتقاء کمّی و کیفی فیلمهای ارائهشده به جشنواره هستیم.
نوباوه خاطرنشان کرد: در جشنواره فیلم فجر امسال فیلمهایی در حوزه دفاع مقدس با موضوعات مختلف عرضه و ارائه شده که از نمونههای آن میتوان به فیلمی درباره شهید بروجردی، فیلمهایی درباره حصر آبادان، انفجار پالایشگاه آبادان و… اشاره کرد.
نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به روند صدور مجوز برای فیلمها، اظهار داشت: پیش از این دقت در صدور مجوز برای فیلمها در مرحله صدور مجوز نمایش صورت میگرفت، این مسئله اعتراض فیلمسازان را به همراه داشت؛ چراکه فیلمساز پس از اخذ مجوز ساخت، فیلم خود را ساخته و سرمایه خود را هزینه میکرد و در مرحله صدور مجوز نمایش به دلیل وجود ایراداتی در فیلمنامه با مشکل مواجه میشد.
وی افزود: این مسئله از یک سو باعث هدر رفتن سرمایه فیلمساز میشد و از طرفی هم اعتراض این قشر را به دلیل عدم صدور مجوز برای نمایش فیلمهایشان به همراه داشت.
نوباوه خاطرنشان کرد: با تصویب اخیر سازمان سینمایی دقت و وسواس برای ارزیابی فیلمها در مرحله صدور مجوز ساخت انجام میشود و در صورتی که فیلم نامه به تأیید برسد، مجوز ساخت به سازنده فیلم داده میشود.
نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس و عضو شورای نمایش فیلم، اظهار داشت: پیش از این، پیش میآمد که سازندگان فیلم پس از کسب مجوز ساخت تغییری را در فیلمنامههای خود ایجاد میکردند و همین مسئله باعث شد تا مجوز نمایش به آنها داده نشود، اما در رویه جدیدی که در صدور مجوز ساخت فیلم در پیش گرفته شده، فیلمساز باید فیلم خود را طبق فیلمنامهای که در زمان صدور مجوز ساخت به تأیید رسیده، بسازد و اگر تغییر یا تغییراتی را در آن اعمال کند، مسئولیتش بر عهده شخص فیلمساز است و مجوز نمایش به فیلمش داده نمیشود.
وی افزود: این مسئله باعث شده تا ما امروز شاهد ساخت فیلمهایی به دور از مسائل غیر اخلاقی و دیگر ایرادات و اشکالات باشیم.
سینماپرس: بنابر اعلام سامانه جامع رسانههای کشور، تاکنون و در شرایطی که ۵ روز تا پایان مهلت مقرر باقی است، ۱۹۰۵ نفر از خبرنگاران و اصحاب رسانه سراسر کشور نسبت به ثبت درخواست خود برای دریافت وام خرید کالای ایرانی اقدام کردهاند.
به گزارش سینماپرس، طبق تفاهمنامه معاونت امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با معاونت تجارت و خدمات وزارت صمت در خصوص اعطای وام خرید کالای ایرانی به اصحاب رسانه؛ خبرنگاران، صاحبان امتیاز و مدیران مسوول رسانهها میتوانند با مراجعه به حساب کاربری خود در سامانه جامع رسانههای کشور (بخش خبرنگاران/ درخواستهای روزنامهنگاری) نسبت به ثبت درخواست برای بهرهمندی از این تسهیلات اقدام کنند.
خبرنگارانی که در سامانه جامع رسانههای کشور دارای پرونده خبرنگاری تایید و بروزرسانی شده در ۶ ماه اخیر هستند؛ تا پایان دی ماه فرصت دارند درخواست خود را ثبت کنند.
*ثبت نام ۱۹۰۰ نفر از اصحاب رسانه
از مجموع ۱۹۰۵ متقاضی که تاکنون برای دریافت وام خرید کالا ثبتنام کردهاند، استانهای تهران، آذربایجان شرقی و لرستان بهترتیب با ۸۱۱، ۸۶ و ۸۵ متقاضی، بیشترین و استانهای چهارمحال و بختیاری، سمنان و خراسان جنوبی با ۹، ۹ و ۵ متقاضی، کمترین تعداد متقاضیان دریافت وام خرید کالا را به خود اختصاص دادهاند.
همچنین براساس آخرین آمار ارائه شده، ۱۲۰۵ نفر از متقاضیان دریافت این تسهیلات را مردان و ۷۰۰ نفر آنها را زنان تشکیل میدهند.
طبق تفاهمنامه معاونت امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با معاونت تجارت و خدمات وزارت صمت در خصوص اعطای وام خرید کالای ایرانی به اصحاب رسانه؛ خبرنگاران، صاحبان امتیاز و مدیران مسوول رسانهها تا پایان دیماه فرصت دارند با مراجعه به حساب کاربری خود در سامانه جامع رسانههای کشور (بخش خبرنگاران/ درخواستهای روزنامهنگاری) نسبت به ثبت درخواست برای بهرهمندی از این تسهیلات اقدام کنند.
خبرنگارانی که در سامانه جامع رسانههای کشور دارای پرونده خبرنگاری تایید و بروزرسانی شده در ۶ ماه اخیر هستند، تا پایان ماه جاری میتوانند درخواست خود را ثبت کنند.
این تسهیلات در مبالغ ۳۰ و ۵۰ میلیون تومانی و برای خرید کالای صرفاً ایرانی با ۵ درصد تخفیف به اصحاب رسانه قابل پرداخت است.
بنابر این گزارش، نرخ سود وام با بازپرداخت سه ساله ۱۸ درصد محاسبه خواهد شد.
همچنین تضامین لازم برای وام ۳۰ میلیون تومانی سفته دیجیتال و برای وام ۵۰ میلیونی سفته دیجیتال بههمراه یک ضامن کارمند (قراردادی، پیمانی و یا رسمی) و یا نامه کسر از حقوق وامگیرنده خواهد بود.
فرآیند ثبت نام و تخصیص وام کالا به اصحاب رسانه پس از ارسال فهرست اسامی متقاضیان واجد شرایط به وزارت صمت، طی اطلاعیه بعدی اعلام میشود.
سینماپرس: معاون سیما در جمع عوامل برنامه «پاورقی» شبکه دو سیما گفت: در جریان غائله اخیر و فتنه انگیزی دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی، شبکههای معاند آرایش جنگی داشتند و نفرت و دروغپراکنی این بنگاههای خبری بیامان در جریان بود.
به گزارش سینماپرس، محسن برمهانی گفت: در مقابل ذات شبکه های رسانه ملی متناسب با نیازهای رسانه ای و ذائقه های مختلف مخاطبان است اما لازم بود تا ایده و فکر برنامه ای با محتوای رصد فضای مجازی و مقابله با این هجمه رسانه ای طراحی و شکل بگیرد که این مهم به ابتکار شبکه دو رقم خورد.
معاون سیما افزود: این برنامه از استانداردهای لازم و ریتم مناسبی برخوردار بوده و توانسته است تاثیر خود را در جامعه بگذارد و به همین دلیل لازم دیدم از زحمات مدیر شبکه دو و عوامل برنامه قدردانی کنم چرا که بی شک در جریان این جنگ رسانه ای یک سنگر جدی و استراتژیک را حفظ کرده اید.
برمهانی با اشاره به این که «جهاد تبیین» به عنوان واجب شرعی بر ما تکلیف شده و همان طور که در فرمایش های مقام معظم رهبری بر آن تاکید شده است، تاکید کرد: ما به عنوان رسانه وظیفه داریم در خصوص جهاد تبیین قالب و فرم جذاب برای ارائه پیام طراحی و ایجاد کنیم که خوشبختانه «پاورقی» توانسته است این مهم را به انجام برساند و طبیعتا با توجه به تغییر فضای کشور، باید به لحاظ رویکرد تغییراتی نیز داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: می دانیم حقیقت حاکم بر فضای عمومی جامعه از القائات فضای مجازی متفاوت است و هرآن چه که در فضای مجازی وجود دارد لزوما انعکاس واقعیات موجود نیست.
برمهانی تصریح کرد: اجازه ندهید یاوه گویی و تخریب ها، بر کار شما خدشهای وارد کند. از سوی دیگر حفظ اخلاص در ادامه کار بسیار مهم است چرا که این اخلاص بسیار اثرگذار است و باعث می شود پیام شما بر قلب مخاطب بنشیند و امیدواریم این اثر ماندگاری شود.
وی اظهار کرد: بر اساس آمارهای دریافتی از امور مخاطبان ۱۶۲، برنامه «پاورقی» از جمله برنامه هایی در سیما است که بیشترین آمار رضایت و تشکر مخاطبان را دارد و بر این اساس میشود برای بازپخش آن از دیگر شبکه ها برنامه ریزی کرد.
«پاورقی» در فتنهها متولد شد
سلیم غفوری قائم مقام معاون سیما نیز در این نشست با اشاره به این که برنامه ای با محتوای طنز سیاسی از گونه هایی است که سال های گذشته در رسانه ملی، مهجور مانده بود، گفت: بسیاری از حرف های مهم و جدی را می توان با زبان طنز بیان کرد و این نقد در خیلی مواقع می تواند راهگشا باشد همان طور که در دهه هفتاد، طنز «گل آقا» را عموم مردم دوست داشتند. با زبان طنز و شوخی، نقدها قابل تحمل می شود و این اتفاق هم اکنون در برنامه «پاورقی» رخ داده است.
قائم مقام معاون سیما تصریح کرد: «پاورقی» در فتنههایی که این اواخر در کشور شکل گرفت، متولد شد و کار خود را به خوبی انجام داد. اما از این پس باید جدی تر به این مساله نگاه کرد و اتاق فکر این برنامه باید برای بعد از این حوادث خط مشی و طراحی داشته باشد.
وی ادامه داد: طبق نظرسنجی های سازمان این برنامه با رشد مخاطب مواجه بوده است و تلاش و زحمت دوستان کاملا مشهود است اما این برنامه نیازمند به زایش و نو به نو شدن است. باید علاوه بر تنوع در بخش ها، سوژه یابی که مقوله مهمی است، بیش تر مورد توجه قرار گیرد.
غفوری در پایان از تلاش دست اندرکاران برنامه «پاورقی» که حدود سه ماه روی آنتن شبکه دو است، قدردانی کرد.
هم موافقان و هم مخالفان برنامه را میبینند
در ادامه این نشست حامد بامروت نژاد مدیر شبکه دو سیما ضمن معرفی دست اندرکاران و تقدیر از همکاران مجموعه «پاورقی» گفت: در فتنه دیکتاتورمابانه ای که هر کسی، حرفی در حمایت از جمهوری اسلامی می زد آماج انتقادات بیرحمانه، تهمت ها و فشارها قرار می گرفت، عوامل برنامه «پاورقی» جهاد کردند و در تریبون رسمی رسانه ملی برنامه ای با چنین محتوایی ساختند.
وی با توجه به اینکه این برنامه هر روز پخش دارد گفت: فرایند سوژه یابی و رصد اتفاقات بسیار کار سخت و مهمی بود که دوستان از عهده آن به خوبی برآمدند.
مدیر شبکه دو ادامه داد: ما در این برنامه به مخاطب احترام می گذاریم و صادقانه و به طور شفاف، اطلاع رسانی کردیم و خیلی شفاف همه را نقد می کنیم که می توان گفت این ویژگی برنامه است که تاکنون خیلی در دریافت نظرات مساعد مردم موثر بوده است.
بامروت نژاد ادامه داد: از زمانی که صدای مردم را در برنامه پخش کردیم، میزان بازخوردهای مخاطبان برای این برنامه در تماس با ۱۶۲ سازمان به طور چشمگیری افزایش یافت و شیب نمودار تماس های بینندگان نیز روند افزایشی یافت و هم اکنون بخش زیادی از آیتم «جوالدوز» به پخش صدای مخاطبان اختصاص یافته است و به نظرم از تجربه موفق و راهبرد برنامه «پاورقی» می توان برای جذب مخاطب در برنامه های دیگر هم بهره گرفت.
مدیر شبکه دو اظهار داشت: برنامه به خاطر شخصیتی که دارد و تکلیفش با مخاطب مشخص است بسیار توانسته است موفق عمل کند و دو سر طیف یعنی هم موافقان و هم مخالفان برنامه را می بینند.
وی با اشاره به این که برای جذب حداکثری باید شفافیت داشت، تصریح کرد: «پاورقی» را باید مصداق صحبت رئیس سازمان صداوسیما دانست که در جایی گفتند «رسانه ملی تریبون سازمان ها و نهادها نیست بلکه تریبون نظام است».
تمام تلاش ما در این برنامه این است که برای گفتن حرف ها، ارزیابی کنیم که آیا این سخن برای نظام مفید است یا خیر.
وی در پایان سخنانش از مدیران رسانه ملی که در ساخت این مجموعه حمایت کردند و در مواردی اشتباهات و کاستی ها را به موقع و بجا نقد کردند تا برنامه رسالت و هدفش را حفظ کند و درگیر حاشیه نشود، قدردانی کرد.
به شبهات و شایعه ها پاسخ داده شد
محمدرضا شهبازی از نویسندگان و مجری برنامه هم در این جلسه گفت: بی شک حمایت مدیران معاونت سیما از این برنامه که حدود ۵۴ قسمت گذشته، باعث موفقیت و دیده شدن آن شده است.
شهبازی ادامه داد: «پاورقی» به من ثابت کرد که فصای مجازی به واقعیت جامعه ربطی ندارد و از آن جایی که طول روز در میان مردم تردد می کنم و از نزدیک با مردم رودررو هستم متوجه شدم مردم به خوبی با «پاورقی» ارتباط گرفتند. این را باید دانست که مطالب فضای مجازی با اتفاقات جاری جامعه متفاوت است و صداوسیما می تواند مرجع خبری مهمی باشد و من وقتی که شبکه اجتماعی توئیتر را دنبال می کنم می بینم که مخالفان و موافقان همگی برنامه «پاورقی» را دنبال می کنند و این که رسانه به موقع و در زمان مناسب این برنامه را به روی آنتن فرستاد بسیار کار بجا و شایسته ای است که صورت گرفت.
جواد فتحی تهیه کننده و کارگردان برنامه گفت: حمایت های مردم برای ما بسیار دلگرم کننده است و آن چه برای ما خیلی اهمیت داشت این بود که در فصای غبارآلود فتنه، بسیاری معتقد بودند که در مقابل فضای مجازی، دست ما خالی بود و از وقتی برنامه پخش شد به شبهات و شایعه ها پاسخ داده شد و مخاطبان برنامه می گویند برنامه «پاورقی» تریبونی برای جواب دادن به این شائبه شده است.
ما حتی صدای مخالفان را هم پخش می کنیم که مخاطب تشکر می کند و این نقد را به عنوان نقطه قوت می داند.
برنامه «پاورقی» با هدف روشن شدن ابعاد اخبار منتشر شده در فضای مجازی و با زبان طنز مدتی است که بر روی آنتن شبکه دو است.
این برنامه سعی در نمایان کردن لایههای پشت پرده اخبار و افرادِ مرتبط با اتفاقات در فضای مجازی دارد و سعی میکند بدون پیچیدگیهای فرمی و زبانی، اخبار و اتفاقات روزانه را مرور کند.
«پاورقی» با تهیه کنندگی و کارگردانی جواد فتحی و اجرای محمدرضا شهبازی روی آنتن شبکه دو است. امین میمندیان و محمدرضا شهبازی از نویسندگان این برنامه هستند.
سینماپرس: اجرای مراسم جوایز بفتای ۲۰۲۳ به ریچارد ای. گرانت بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون بریتانیا سپرده شد.
به گزارش سینماپرس و به نقل از اسکای، آکادمی هنرهای فیلم و تلویزیون بریتانیا امروز صبح اعلام کرد ریچارد ای. گرانت قرار است میزبان مراسم جوایز سینمایی بفتای امسال باشد.
در کنار وی چند مجری دیگر نیز اخبار جانبی هفتادو ششمین دوره مراسم بفتا را پوشش میدهند که شامل آلیسون هاموند، ویک هوپ و منتقد سینمایی الی پلامپ خواهند بود که در طول این رویداد با مصاحبهها و اظهارنظرها به تماشاگران اطلاعات بیشتری ارایه میکنند. در حالی که هاموند از یک استودیوی جدید با مخاطبان همراه میشود، ۲ مجری دیگر در فرش قرمز حضور خواهد داشت.
گرانت در بیانیهای گفت از اینکه برای نخستین بار میزبانی این مراسم برعهده او گذاشته شده مفتخر است و آن را فرصتی برای تجلیل از بهترین فیلمهای فوقالعاده سال میداند.
مدیر اجرایی بفتا از گرانت به عنوان یکی از چهرههایی که هم مورد علاقه مخاطبان در خانه است و هم همتایان وی در صنعت سرگرمی برای وی احترام زیادی قایل هستند یاد کرد.
گرانت که برای بازی در بیوگرافی جنایی هرگز میتوانی مرا ببخشی؟ نامزدی اسکار را کسب کرده ۶۵ ساله است و اولین بار با بازی در نقش یک بازیگر الکلی در فیلم تحسین شده ویدنیل و من در سال ۱۹۸۷ به شهرت رسید. وی در فیلمها و سریالهای متعددی نقشآفرینی کرده که جنگ ستارگان و دانتون ابی از جمله آنها هستند.
در فهرست اولیه بفتا ۲۰۲۳ که چندی پیش منتشر شد بیشترین نامزدی نصیب فیلم در جبهه غرب خبری نیست شد که در ۱۵ بخش نامزد کسب جایزه شد و پس از آن «اشباح اینیشرین» با کسب ۱۴ نامزدی جای گرفت. فیلم علمی تخیلی «همه چیز همه جا یکباره» و «الویس» نیز هر یک در ۱۲ بخش نامزد کسب جایزه شدند. در جایگاه بعدی نیز «تاپ گان: ماوریک»، «بابل»، «تار» و «افترسان» با کسب ۸ نامزدی جای گرفتهاند.
فهرست نامزدهای نهایی بفتا قرار است پنجشنبه اعلام شود.
مراسم معرفی برندگان و اهدای جوایز بفتا ۱۹ فوریه (۳۰ بهمن) در لندن برگزار میشود.
سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نمایشگاه کتاب هویت مهمی را برای حوزه کتاب خلق کرده و برپایی باشکوه آن در ایجاد نشاط فرهنگی و اجتماعی جامعه نقش تاثیرگذاری دارد، گفت: در دوره جدید هیچ محدودیتی برای تقویت موارد نشاط آفرین در نمایشگاه کتاب قائل نیستیم.
به گزارش سینماپرس، محمد مهدی اسماعیلی در جلسه شورای سیاستگذاری سی و چهارمین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با اشاره به اینکه باید تمامی شرایط برای حفظ عظمت نمایشگاه لحاظ شود، گفت: خوشبختانه دوره گذشته نمایشگاه کتاب تهران علی رغم فرصت محدود و شرایطی که به واسطه ویروس کرونا پدید آمده بود در بهترین حالت ممکن برگزار شد و بر همین اساس توقعات نسبت به برپایی باشکوه تر دوره جدید نمایشگاه بیشتر شده است.
وی با اشاره به ایجاد دبیرخانه دائمی نمایشگاه کتاب گفت: ایجاد این دبیرخانه، اقدام مهم و مناسبی به شمار میرود و این دبیرخانه باید با احصا تمامی نقاط قوت و ضعف دوره گذشته، دستور جلسات متعددی را برای بررسی به شورای سیاستگذاری نمایشگاه ارجاع دهد تا این شورا با اشراف کامل نسبت به تمامی نکات احصا شده، تصمیمات و سیاستگذاری مناسبی را اتخاذ کند.
اسماعیلی با بیان اینکه نمایشگاه کتاب هویت مهمی را برای حوزه کتاب خلق کرده، گفت: از آنجا که برپایی باشکوه نمایشگاه در ایجاد نشاط فرهنگی و اجتماعی جامعه نقش تاثیرگذاری دارد، باید با تقویت زیرساختها و تشکیل کمیتهای ویژه برای مدیریت مسائل مختلف نمایشگاه به آئیننامههایی دست پیدا کنیم و به صورت شفاف آیین نامهها و ضوابط برای ناشران و مخاطبان اطلاعرسانی شود تا از آسیب مسائل حاشیه ای به نمایشگاه جلوگیری شود.
وزیر فرهنگ با اشاره به اینکه در دوره جدید هیچ محدودیتی برای تقویت موارد نشاط آفرین در نمایشگاه کتاب قائل نیستیم، تصریح کرد: برپایی هرچه باشکوهتر نمایشگاه کتاب به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی منطقه از اهمیت خاصی برای وزارت فرهنگ دولت مردمی برخوردار است بر همین اساس باید نسبت به احصا و آماده سازی برش اجرایی نهادها و دستگاه های مختلف در همراهی با برپایی نمایشگاه اقدام شود و بصورت شفاف مشخص شود که هر نهاد و دستگاه در راستای برپایی بهتر نمایشگاه چه نوع همکاری یا همراهی میتواند داشته باشد.
وی ادامه داد: با ارائه پیوست اجرایی وظایف دستگاه ها و نهادها در نمایشگاه کتاب میتوان این پیوست ها را در کمیسیون فرهنگی دولت به تصویب رساند تا برخی از این موارد به عنوان مصوبه دولت به صورت قانونی پیگیری و اجرایی شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان به اهمیت حضور فعال انتشارات دانشگاه ها در نمایشگاه کتاب تهران پرداخت کرد و گفت: گسترش نشستهای علمی فرهنگی با حضور دانشجویان و برپایی کرسیهای نقد کتاب از سوی انتشارات دانشگاهها از موارد مهمی است که نباید نسبت به آن غافل شد.
یاسر احمدوند، علیرضا ملی، مریم جدلی، علی رمضانی، نادر قدیانی، رحیم مخدومی، سید محمد حسین ظریفیان یگانه، محمدعلی مرادیان، امین کمالوندی، هومان حسنپور و فتحالله فروغی از اعضای شورای سیاستگذاری سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران به شمار میروند که از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شده اند.
سینماپرس: وزیر کشور با اشاره به اقدامات برخی چهرههای هنری و ورزشی در ایام اغتشاشات گفت: هیچ کس مجاز نیست اقدام خلاف قانون انجام دهد و اگر اقدام این افراد مجرمانه بوده، دستگاه قضائی باید با آنها برخورد کند.