نمایشگاه نقاشی «زخم غزه» به موزه هنرهای معاصر فلسطین رسید
نمایشگاه آثار نقاشی از هنرمندان فلسطینی با عنوان «زخم غزه» در موزه هنرهای معاصر فلسطینِ فرهنگستان هنر چهارشنبه ۲۸ دی برگزار میشود.
نمایشگاه آثار نقاشی از هنرمندان فلسطینی با عنوان «زخم غزه» در موزه هنرهای معاصر فلسطینِ فرهنگستان هنر چهارشنبه ۲۸ دی برگزار میشود.
همواره بر نقشِ مهم آنان در عرصه هنرهای سنتی و صنایع دستی تأکید میشود. دستمزد اغلب آنان در رشتههای مختلفِ صنایع دستی مانند بافندگی ناچیز است اما به هر روی فعالیت میکنند؛ در خانه، در روستا، در کارگاه. برخی کارشناسان عقیده دارند آنها از ظرافتهای ذهنی برخوردار هستند که کمتر در مردان دیده میشود؛ بله. این موارد همگی مربوط به زنان است. زنانی که در حوزه هنرهای سنتی و صنایع دستی فعالیت میکنند و طبقِ آمار، بارِ ۸۵ درصد از تولید بر دوش آنان است. اما آیا این موارد باعث میشود تا صنایع دستی را رشتهای زنانه بدانیم؟
مصطفی نظریزاده فیلمساز و دبیر علمی ششمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان کشور که توسط بنیاد سینمایی فارابی برگزار میشود، با اشاره به فرآیند فعلی این رویداد به خبرنگار مهر گفت: ششمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران در حال حاضر در مرحله انتخاب اولیه آثار قرار دارد و در این دوره آثار متنوعی در دو بخش «ایده» و «فیلم» از جای جای کشور به دبیرخانه رسیده، سهم مناطق کمبرخوردار از آثار نیز بسیار زیاد است و حتی بسیاری از شهرها را نمیدانستیم مربوط به کدام استان هستند.
وی افزود: این نتیجه تا به اینجای کار برای من بسیار جذاب است و دریافت فیلمها، انیمیشنها، استاپموشنهای جذابی با به کارگیری تکنیکهای ساده و ابتدایی از سوی نوجوانان برایم غافلگیر کننده است و در ادامه نیز قرار است این روند را با همراهی منتورها و مربیان در هدایت این بچهها پیش ببریم.
نظریزاده با اشاره به مشخصههای المپیاد فیلمسازی نوجوانان کشور توضیح داد: یک ویژگی مهم المپیاد فیلمسازی نوجوانان سروکار داشتن با نوجوانانی است که میتوانند در آیندهای دور یا نزدیک فیلمسازان و نویسندگان خوب سینما باشند. المپیاد امسال برای اولین بار از جشنواره جدا شده است و بعد از دو سال برگزاری غیرحضوری به واسطه شیوع کرونا، در تهران برگزار میشود.
این تهیهکننده و کارگردان سینمای کودک و نوجوان مطرح کرد: دو بخش اصلی «ایده» و «فیلم» در این رویداد کنار هم قرار گرفتهاند و مربیان و سینماگرانی جوان بچهها را برای پرورش ایدههایشان همراهی و هدایت میکنند.
وی با اشاره به یک تفاوت دوره ششم المپیاد نسبت به دوره گذشته گفت: در این دوره منتورها به شکل چرخشی در گروهها حضور مییابند. این تصمیم به این علت گرفته شد که در سال ۹۸ که آخرین دوره برگزاری حضوری المپیاد بود، یکی از چالشها این بود که به جای آنکه گروهها به واسطه بچهها برجسته شوند، با منتورها شناخته میشدند و نوجوانان به نوعی به حاشیه رفته بودند اما امسال هر سه منتور در همه گروهها به صورت چرخشی حضور مییابند تا بچهها از تجربه و مشورت همه آنها استفاده کنند.
ششمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران به همت بنیاد سینمایی فارابی از ۳۰ دی تا سوم بهمن ۱۴۰۱ در تهران برگزار میشود.
امید جهان با اجرای موسیقی نواحی ایران در تالار وحدت، دور جدید کنسرتها را آغاز کرد.
نمایشگاه آثار نقاشی از هنرمندان فلسطینی با عنوان «زخم غزه» در موزه هنرهای معاصر فلسطینِ فرهنگستان هنر برپا میشود.
محمدمهدی اسماعیلی با اشاره به اینکه دولت مردمی نگاهی اصیل به حوزه فرهنگ دارد، گفت: دولت انقلابی، فرهنگ را پیش زمینه تحقق پیشرفت تمامی حوزهها تلقی می کند که در عرض هیچ حوزه ای نیست بلکه حوزه فرهنگ کنار همه حوزهها قرار دارد تا اسباب رشد و تعالی عرصه های مختلف را فراهم کند.
همواره بر نقشِ مهم آنان در عرصه هنرهای سنتی و صنایع دستی تأکید میشود. دستمزد اغلب آنان در رشتههای مختلفِ صنایع دستی مانند بافندگی ناچیز است اما به هر روی فعالیت میکنند؛ در خانه، در روستا، در کارگاه. برخی کارشناسان عقیده دارند آنها از ظرافتهای ذهنی برخوردار هستند که کمتر در مردان دیده میشود؛ بله. این موارد همگی مربوط به زنان است. زنانی که در حوزه هنرهای سنتی و صنایع دستی فعالیت میکنند و طبقِ آمار، بارِ ۸۵ درصد از تولید بر دوش آنان است. اما آیا این موارد باعث میشود تا صنایع دستی را رشتهای زنانه بدانیم؟
به گزارش خبرنگار مهر، در حالی که کمتر از سه هفته دیگر به آغاز بزرگترین رویداد سینمایی ایران زمان باقیمانده، هنوز فهرست فیلمها راهیافته به این رویداد نهایی و منتشرنشده و هنوز همهچیز درباره ترکیب فیلمها محدود به گمانهزنیهای رسانهای است. هر چند به گفته وزیر ارشاد باید منتظر غافلگیریهایی در این زمینه هم باشیم.
یکی از مهمترین بخشهای جشنواره فیلم فجر که هر ساله ارتباطی مستقیم با شوروحال میدانی این رویداد دارد، وضعیت میزبانی از علاقهمندانی است که خارج از کاخ اصلی جشنواره و در سینماهای مردمی به تماشای فیلمهای راهیافته به این رویداد مینشینند.
پیشتر و درباره فرآیند پیشفروش بلیتهای این دوره از جشنواره و حذف یکی از سامانههای فروش بلیت، نکاتی را مطرح کرده بودیم؛ فرآیندی که بنابر کسب اطلاع خبرنگار مهر از هشتم بهمنماه بهصورت رسمی کلید خواهد خورد.
پیشفروش بلیتهای جشنواره بدون نام فیلم
با آغاز پیش فروش بلیتهای سینماهای مردمی چهلویکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر از هشتم بهمنماه مخاطبان میتوانند براساس جدولبندیهای صورت گرفته اقدام به تهیه بستههای مورد نظر خود کنند و به احتمال زیاد بلیتهایی که پیشفروش میشود فاقد نام فیلمها خواهد بود و تنها زیرگروه، سینما و سانس نمایش فیلمها بر روی آنها قید شده است.
از نکات دیگر اینکه در این دوره از جشنواره جدول اکران فیلمهای بخشهای اصلی در سالن اصحاب رسانه هم بدون برگزاری آیین قرعهکشی نهایی میشود و برهمین مبنا ترکیب و زمانبندی اکران فیلمها در سینماهای مردمی هم تا زمان پیشفروش بلیتها معین نخواهد بود.
مخاطبان علاقهمند به تماشای فیلمها براساس بستههای اعلامی اقدام به تهیه بلیت خواهند کرد اما به احتمال زیاد از ترتیب تماشای فیلمها تا روز آغاز رسمی جشنواره بیاطلاع خواهند بود.
ملاک چینش فیلمها در جدول اکران؛ زمان تحویل نسخه نهایی
از آنجایی که فرآیند تولید برخی فیلمهای متقاضی حضور در جشنواره طولانیتر از موعد مقرر است و احتمال تأخیر در رسیدن برخی آثار به جشنواره به دلیل طولانی شدن فرآیند فنی وجود دارد، به همین دلیل هم جدول مرتبط با سالن اصحاب رسانه و هم جدول مربوط به اکرانهای مردمی همزمان با آغاز رسمی جشنواره نهایی خواهد شد و ملاک چینش آثار هم برمبنای زمان رسیدن نسخههای نهایی فیلمها به دبیرخانه خواهد بود.
در این زمینه قرار بر این است که بخشی از سینماهای مستقر در مرکز شهر به جای میزبانی از مخاطبان مردمی به صنوف سینمایی اختصاص پیدا کند و میزبانی از مخاطبان مردمی جشنواره، بیشتر در پردیسهای سینمایی متمرکز خواهد بود.
حالا باید دید هیأت انتخاب جشنواره امسال که هنوز اسامیشان بهصورت رسمی اعلام نشده و در سکوت کامل خبری مشغول ارزیابی فیلمهای متقاضی حضور در جشنواره هستند، چه ویترینی را برای این رویداد تدارک خواهند دید و استقبال مخاطبان از این دوره از جشنواره با توجه به نامشخص بودن جدول اکرانهای مردمی تا روز برگزاری، به چه میزان خواهد بود؟