X

بایگانی بهمن 6, 1401

دفتر سینمایی

«دِرب» از ۲۶ بهمن روی پرده سینماهای کشور می‌رود – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پروژه، فیلم سینمایی «دِرب» به کارگردانی هادی محقق و تهیه‌کنندگی رضا محقق پس از حضورهای موفق در جشنواره‌های جهانی، آماده اکران در ایران می شود.

طبق آخرین توافقات انجام شده این فیلم قرارست از ۲۶ بهمن در سینماهای «هنروتجربه» روی پرده برود. این چهارمین فیلم برادران محقق است.

فیلم «دِرب» در اولین حضور جهانی خود، بیست‌ و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم بوسان را افتتاح کرد و توانست برنده جایزه اصلی بخش رقابتی جی‌سئوک جشنواره شود. این فیلم در دومین حضور جهانی خود در نهمین دوره جشنواره فیلم کاتولیک (کاف) که ماه اکتبر در شهر سئول کره جنوبی برگزار شد، نیز حضور داشت. چهل و چهارمین جشنواره بین المللی سه قاره نانت فرانسه سومین حضور جهانی این فیلم بود که برنده جایزه بالون نقره ای فستیوال شد.

فیلم سینمایی «دِرب» سال گذشته در بخش سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر نیز حضور داشت و موفق به دریافت دیپلم افتخار جایزه ویژه هیات داوران شد.

«دِرب» روایتگر مامور اداره برقی است که قرار است برق خانه‌ای تَک و دورافتاده را وصل کند.

هادی محقق، محمد اقبالی از جمله بازیگران این اثر هستند و پخش بین‌المللی آن برعهده علی قاسمی است.

عوامل «دِرب» عبارتند از نویسنده و کارگردان: هادی محقق، تهیه‌کننده: سیدرضا محقق، مدیر فیلمبرداری: منصور عبدرضائی، آهنگساز: محمد دارابی‌فر، مدیرصدابرداری و عکاس: امیرمهدی نوری، تدوین: فرشاد عباسی، صداگذاری: حسین قورچیان، طراح صحنه و لباس و مدیر تولید: عیسی خیبرمنش، اصلاح رنگ: سامان مجدوفایی، طراح پوستر: بابک یادگاریان و مدیر روابط‌عمومی: نغمه دانش آشتیانی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تولید «نائله» طولانی شد، به «فجر» نمی‌رسد/ پایان کار تا آخر بهمن – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

سعید سعدی تهیه‌کننده فیلم «نائله» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت این فیلم گفت: تصمیم این بود بتوانیم نسخه‌ای سینمایی از سریال «عشق کوفی» را به جشنواره فجر برسانیم، اما متأسفانه فیلمبرداری تمام نشد، روند تولیدمان با زمان‌بندی که تعریف کرده بودیم، همخوانی نداشت و فیلم به جشنواره نخواهد رسید.

با اشاره به اینکه روند تولید فیلم طولانی شده است، بیان کرد: بخش‌هایی از فیلم در آبادان ضبط شد و با توجه به شرایط آب و هوایی و نیز فضای تاریخی آنکه حساسیت‌ها را دوچندان می‌کند، روند تولید با زمان‌بندی که تعریف کرده بودیم، همخوانی نداشت و به همین دلیل ما حداقل تا ۲۰ بهمن تصویربرداری خواهیم داشت و فیلم به جشنواره نمی‌رسد.

این تهیه‌کننده درباره سختی‌ها و حساسیت‌های ساخت کارهای تاریخی گفت: تولید کار تاریخی خیلی سخت است، چون باید نکات ظریفی در صحنه و لباس و دیگر مباحث رعایت شود که در کارهای غیر تاریخی این حساسیت‌ها کم‌تر است. بخش زیادی از زمان تولید فیلم به دلیل تعدد شخصیت‌ها صرف گریم شد که این مساله خود دلیل دیگری است که «نائله» طبق زمان مقرر آماده نشد.

وی درباره لوکیشن‌های اصلی سریال «عشق کوفی» عنوان کرد: لوکیشن‌های اصلی پروژه در شهرک غزالی بود که ۷۵ درصد کار در دکورهای مختلف آنجا انجام می‌شد، بخشی نیز در شهرک سینمایی نور و حدود ۱۵ درصد کار هم در شهر آبادان فیلمبرداری می‌شود.

سعدی در پایان درباره آخرین وضعیت تولید «عشق کوفی» هم گفت: تصویربرداری سریال از تیرماه همزمان با شروع محرم، کلید خورد، تاکنون ۹۵ درصد آن انجام شده، همزمان هم تدوین و هم مراحل پس تولید آن در حال انجام است و فکر می‌کنم تا پایان بهمن ماه کار بسته شود.

«عشق کوفی» به نویسندگی فائزه یار محمدی و یزدان کاظمی روایتگر عشقی در کوفه سال ۶۱ هجری قمری است که ماجرای آن تا واقعه کربلا و شهادت سیدالشهدا (ع) ادامه پیدا می‌کند.

لعیا زنگنه، شبنم قربانی، سعید شریف، نادر سلیمانی، حسین سلیمانی و… از بازیگران این سریال تاریخی هستند. «عشق کوفی» محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

طنین آرزو‌ها در شب لیله الرغائب در شبکه‌های رادیو و تلویزیون


ویژه برنامه‌های رادیو تلویزیونی مختلفی از کربلا و سامرا پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شروع ثبت‌نام رویداد پرتاب «۱۰۰*۱۰۰»/ ایده‌های خود را ارسال کنید – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم ۱۰۰، ثبت‌نام رویداد پرتاب (پیچینگ) «۱۰۰*۱۰۰» که در بخش جنبی سیزدهمین جشنواره فیلم ۱۰۰، برگزار خواهد شد، از امروز پنجم بهمن آغاز می‌شود و تا پانزدهم بهمن ادامه خواهد داشت.

در این رویداد که با هدف نزدیکی سرمایه به علاقه‌مندان و تولیدکنندگان فیلم کوتاه و با حمایت سازمان سینمایی سوره در دستور کار جشنواره فیلم ۱۰۰ قرار گرفته است، صاحبان ایده، طرح فیلم‌های کوتاه خود را در برابر سرمایه‌گذاران ارائه خواهند کرد و می‌توانند در یک فضای شفاف و عادلانه به جذب سرمایه برای تبدیل ایده خود به فیلم بپردازند.

علاقه‌مندان و ایده‌پردازان برای شرکت در این رویداد می‌توانند طرح خود را، بدون محدودیت در ژانر و برای فیلم‌های یک تا ۴۰ دقیقه‌ای، تا سقف ۱۲۰۰ کلمه و در فایل ورد، به همراه برآورد هزینه تولید و مشخصات صاحب طرح به آدرس ۱۰۰[email protected] ارسال کنند.

از صاحبان آثار ارسال شده به جشنواره فیلم ۱۰۰، در صورت دارا بودن شرایط اولیه برای شرکت در دوره کارگاهی و راهبری دعوت به عمل خواهد آمد و در مرحله بعد آثاری که پرونده آنها توسط اساتید کارگاه مورد قبول واقع شود، به رویداد پیش‌پرتاب دعوت شده و پس از داوری عملکرد ارائه‌دهندگان، بهترین پرتاب‌ها، برای حضور در رویداد نهایی انتخاب خواهند شد.

برای اطلاع از جزییات بیشتر به سایت جشنواره به آدرس www.۱۰۰fest.com مراجعه کنید.

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ به دبیری یوسف منصوری و به همت سازمان سینمایی سوره نهم تا دوازدهم اسفندماه برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۲۴ فیلم راه‌یافته به «فجر ۴۱» معرفی شدند/ ۴ فیلم رزرو هستند – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، اسامی فیلم‌های حاضر در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر دقایقی پیش اعلام شد.

در ابتدای این مراسم که در موزه سینما برگزار و به صورت زنده از شبکه خبر پخش شد، جمال شورجه از پوستر این دوره از جشنواره رونمایی کرد.

سپس مجتبی امینی دبیر این رویداد گفت: امروز برنامه جمع‌بندی هیات انتخاب جشنواره را داشتیم و قرار بود اعلام اسامی فیلم‌های راه‌یافته را اعلام کنیم که در خدمت هستیم قبل از آن محضر استاد جمال شورجه هستیم و ایشان پوستر را رونمایی می‌کنند.

وی گفت: پوستر توسط آقای نجابتی طراحی شده است، بعد از زحمات هیات انتخاب که ۷۵ اثر را بررسی کردند ۲۴ اثر به بخش رقابتی راه پیدا کردند، ۴ اثر هم در بخش رزرو هستند.

امینی در ادامه فهرست فیلم‌های این دوره را بر اساس حروف الفبا به شرح زیر اعلام کرد؛

«آن‌ها مرا دوست داشتند» به کارگردانی محمد رضا رحمانی

«آه سرد» به کارگردانی ناهید عزیزی

«اتاقک گلی» به کارگردانی محمد عسگری

«استاد» به کارگردانی سید عماد حسینی

«بعد از رفتن» به کارگردانی رضا نجاتی

انیمیشن «بچه زرنگ» به کارگردانی هادی محمدیان، بهنود نکویی و محمدجواد جنتی

«پرونده باز است» کیومرث پوراحمد

«جنگل پرتقال» آرمان خوانساریان

«چرا گریه نمی‌کنی» به کارگردانی علیرضا معتمدی

«در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه‌پاشا

«روایت ناتمام سیما» به کارگردانی علیرضا صمدی

«سرهنگ ثریا» به کارگردانی لیلی عاج

«متروپل» به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر

«شماره ده» به کارگردانی حمید زرگرنژاد

«عطرآلود» به کارگردانی هادی مقدم دوست

«غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی

«کت چرمی» به کارگردانی حسین میرزا محمدی

«کاپیتان» به کارگردانی محمد حمزه‌ای

«گل‌های باوارده» به کارگردانی مهرداد خوشبخت

«وابل» به کارگردانی تورج اصلانی

«های پاور» به کارگردانی هادی محمدپور

«هفت بهار نارنج» به کارگردانی فرشاد گل سفیدی

«هوک» به کارگردانی حسین ریگی

«یادگار جنوب» به کارگردانی پدرام دوماری و حسین پور امیری

چهار فیلم زیر هم به‌عنوان آثار رزرو معرفی شدند؛

«بهشت تبهکاران» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی (این فیلم ۵۰ درصد فرآیند پس تولید را طی کرده است و در صورت تکمیل به‌عنوان فیلم ۲۵ ام به فهرست فیلم‌های سودای سیمرغ افزوده خواهد شد.)

«اخت‌الرضا» به کارگردانی مجتبی طباطبایی

«جان جانان» به کارگردانی شادی آفرین الهیاری

«۴۸ ساعت» به کارگردانی ابوذر حیدری

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«در آغوش درخت» آماده نمایش شد/ رونمایی از تصاویر تازه – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پروژه، نسخه نهایی فیلم سینمایی «در آغوش درخت» به نویسندگی و کارگردانی بابک خواجه پاشا و تهیه‌کنندگی سجاد نصرالهی نسب، با نزدیک‌شدن به موعد برگزاری چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر، آماده و تحویل دبیرخانه این جشنواره شد.

این فیلم نخستین همکاری سازمان سینمایی سوره و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان محسوب می‌شود که روایتی دراماتیک، ملتهب و مینی‌مال از آخرین تلاش‌های یک خانوادهٔ در آستانه فروپاشی را به تصویر می‌کشد.

بابک خواجه پاشا در اولین تجربه ساخت فیلم سینمایی‌اش و در ادامه سینمای فراتهران، برای خلق داستانی شاعرانه و ترکی، قصه خود را در آذربایجان غربی جلوی دوربین برده است.

«در آغوش درخت» آماده نمایش شد/ رونمایی از تصاویر تازه

همزمان با اعلام این خبر، از تازه‌ترین تصاویر این فیلم رونمایی شد. جواد قامتی، مارال بنی‌آدم، روح‌الله زمانی، اهورا لطفی و رایان لطفی بازیگران «در آغوش درخت» را تشکیل می‌دهند.

همچنین برای اولین‌بار خلاصه داستان این فیلم سینمایی منتشر شد که در شرح آن آمده است: «بحران پیچیده زندگی کیمیا و فرید که دوازده سال از ازدواج‌شان می‌گذرد، جهان زیبای فرزندانشان را بهم می‌ریزد. کودکانی که هیچ چیز جز سادگی و مهربانی را در زندگی نمی‌شناسند.»

سایر عوامل «در آغوش درخت» عبارتند از مدیر فیلمبرداری: محمد فکوری، جانشین تهیه: ایمان کرمیان، دستیار تهیه: مهدی فتاحی، تدوین: حسین جمشیدی گوهری، آیدین پرهیزی، موسیقی: فردین خلعتبری، طراح صحنه: امیر زاغری، طراح لباس: رویا اکبرزاده، طراحی و ترکیب صدا: محمدمهدی جواهری‌زاده، صدابردار: مسیح حدپورسراج، طراح چهره‌پردازی: بهمن ولی‌پور، مدیر تولید: جلیل اسماعیل‌زاده، جلوه‌های بصری: حسن ایزدی، جلوه‌های ویژه میدانی: ایمان کرمیان، بهزاد سلیمی، برنامه‌ریز: علیرضا سعید هارویان، دستیار کارگردان: بهمن ولی‌پور، منشی صحنه: مرجان تاجیک، عکاس: صمد قربان‌زاده، طراحی کمپین در آژانس تبلیغاتی سوره، مدیر کمپین: وحید محرابیان، تبلیغات: ملیکاسادات راد، روابط عمومی: زهرا دمزآبادی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

همه آنچه درباره فیلم‌های «فجر ۴۱» می‌دانیم/از چهره‌ها تا گمنام‌ها – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری مهر – گروه هنر- زهرا منصوری: حالا نه فقط ۲۲ عنوان فیلم که در فراخوان وعده داده شده بود، که قرار است ۲۴ فیلم در بخش اصلی چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر با هم رقابت کنند تا لااقل نسبت به دوره قبل شاهد افزایش کمی فیلم‌های حاضر در بخش اصلی جشنواره فجر باشیم؛ چالشی که رقابت کیفی این آثار را هم بی‌تردید جدی‌تر از دوره‌های قبل زیر ذره‌بین رسانه‌ها خواهد برد.

امروز و با پایان فعالیت هیأت انتخاب چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر، مجتبی امینی در مقام دبیر جشنواره فهرست نهایی ۲۴ فیلم راه‌یافته به بخش سودای سیمرغ را اعلام کرد اما درباره این آثار چه می‌دانیم؟

آنچه در این گزارش به‌صورت مختصر مرور کرده‌ایم، اطلاعاتی است که می‌تواند شما را با حال و هوا فیلم‌های راه‌یافته به ویترین مهمترین رویداد سینمایی کشور آشنا کند اما تأکید بر این نکته ضروری است که فیلم‌های امسال سینمای ایران در یکی از ساکت‌ترین دوره‌های خبری به سرانجام رسیده‌اند و به همین دلیل اطلاعات منتشرشده در فضای رسانه‌ای درباره بخش عمده‌ای از این آثار در حداقل مطلق بوده است. حتی در این میان هستند آثاری که تا پیش از اعلام نامشان در فهرست جشنواره هیچ خبری درباره آن‌ها مخابره نشد بود.

از نظر ترکیب فیلم‌های تولید شده در نهادها و ارگان‌های رسمی، در جمع ۲۴ فیلم راه‌یافته به جشنواره امسال بنیاد سینمایی فارابی با ۹ فیلم رکورددار است. سازمان اوج و حوزه هنری هر یک با دو فیلم در جشنواره حضور دارند و بنیاد روایت فتح هم با یک فیلم در این ترکیب حضور دارد. ارتش هم با سرمایه‌گذاری در یک پروژه سینمایی در این دوره اثری را ارائه کرده است.

آنچه در ادامه می‌خوانید روایت خبرگزاری مهر است از فیلم‌هایی که قرار است در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شوند؛

غریب / محمدحسین لطیفی

محمدحسین لطیفی کارگردان «روز سوم» گرچه بعد از ساخت این فیلم به سراغ تجربه‌های دیگری در سینما رفت مثلاً ساخته متاخرش در سال ۹۸ با نام «مرد نقره‌ای» بی‌آنکه مخاطب و فروش چندانی داشته باشد از پرده کنار رفت، اما باز این «روز سوم» است که هنوز در صدر آثار او به لحاظ برقراری ارتباط با مخاطب قرار می‌گیرد.

لطیفی حالا با همکاری حامد عنقا در مقام تهیه‌کننده به سراغ «غریب» رفته است، همان تهیه‌کننده‌ای که پیش از این سریال‌هایش با همان بریده فیلم‌های پریدن یکی از دانشجویان پسر از پنجره ساختمان برای فرار از حلقه محاصره دختران دانشجو در «پدر» یا همان ترکیب کاسه آش، شکلات و ازدواج موقت در «آقازاده» فراگیر شده بود با این حال همیشه آثارش محل بحث بوده است.

همه آنچه درباره فیلم‌های «فجر ۴۱» می‌دانیم/از چهره‌ها تا گمنام‌ها

«غریب» از همان روزهای نخست ساخت، به عنوان جدی‌ترین محصول سازمان اوج برای حضور در جشنواره مطرح می‌شد. این فیلم مقطعی از زندگی شهید محمد بروجردی را به تصویر می‌کشد، شهیدی که پیش از انقلاب نقشی در مبارزات انقلابی داشت، هم او بود که هسته اولیه شکل‌گیری سپاه پاسداران را پس از انقلاب بنا نهاد و بعدها در زمان جنگ در سامان دادن ناآرامی‌های منطقه کردستان، دست داشت.

در «غریب» بابک حمیدیان، پردیس پورعابدینی و… به ایفای نقش پرداخته‌اند.

عطرآلود / هادی مقدم‌دوست

هادی مقدم‌دوست حالا هفت سال پس از آنکه یک اپیزود از «هیهات» را کارگردانی کرد به سراغ «عطرآلود» رفته است، او پیش از این در تجربه‌ای تازه از قاب سیما سریال «سرباز» را روی آنتن برد، سریالی که البته منتقدانی را هم به خود دید. او اساساً آرام و صبور است و آثارش هم به تبع از همین روحیات روندی آرام را طی می‌کنند. از هادی مقدم‌دوست احتمالاً بیشتر سریال «وضعیت سفید» را به یاد دارید، سریالی که به نویسندگی او و به کارگردانی حمید نعمت‌الله در سال ۹۰ از سیما پخش شد. مقدم‌دوست در سینما کارگردانی را با «سر به مهر» تجربه کرد و حالا دومین پروژه‌اش را راهی فجر کرده است.

همه آنچه درباره فیلم‌های «فجر ۴۱» می‌دانیم/از چهره‌ها تا گمنام‌ها

«عطرآلود» رجوعی دوباره به دوران کارگردانی هادی مقدم دوست در عرصه سینماست. این فیلم از نخستین فیلم‌های حوزه هنری بود که برای حضور در فجر اعلام موجودیت کرد، فیلمی که با همراهی یوسف منصوری در مقام تهیه کننده ساخته شده است.

«عطرآلود» از سوی روابط عمومی این اثر یک ملودرام عاشقانه با ترکیبی از رنج، ترس و وجدان معرفی شده است که مصطفی زمانی و هدی زین العابدین نقش‌های اصلی آن را ایفا کرده‌اند.

گل‌های باوارده / مهرداد خوشبخت

همین چند وقت پیش بود که به دلیل حواشی خروج از کشور حمید فرخ‌نژاد و مواضع غیرمنتظره‌اش در فضای مجازی بحث بر سر «پالایشگاه» بالا گرفت. همه ماجرا از آن جایی آغاز شد که فرخ‌نژاد بر اساس قرارداد اولیه با بنیاد سینمایی فارابی به عنوان سرمایه‌گذار و پیش از بازی، دستمزد خود را گرفته بود و بی‌آنکه حتی در یک پلان حضور داشته باشد به ناگاه بازیگر دیگری جایگزین او شده بود، گرچه در همان روزها سرمایه گذار و تهیه کننده «پالایشگاه» ترجیح دادند موضع سکوت را برگزینند و بی تفاوت از کنار این مساله بگذرند این اما خبری است که بر اساس پیگیری خبرنگار مهر صحت دارد.

«پالایشگاه» با نام جدید «گل‌های باوارده» اما ساخته مهرداد خوشبخت است، همان کارگردانی که پیش از این فیلم سینمایی «آبادان یازده ۶۰» را از او در ویترین همین جشنواره به نمایش درآمد، همان کارگردانی که قبل‌ترش با همکاری با حاتمی‌کیا در مقام تدوینگر در «به وقت شام» مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. مهرداد خوشبخت اصالتاً آبادانی است و همین موضوع باعث شده در هر دو فیلم اخیرش توجه‌اش به اتفاقات آبادان به ویژه در زمان جنگ ایران و عراق معطوف باشد، او از همان زمانی که «آبادان یازده ۶۰» عرضه شد گفته بود قصد دارد فیلمی با محوریت پالایشگاه نفت آبادان بسازد.

«گل‌های باوارده» از محصولات بنیاد سینمایی فارابی روایتگر روزهای ابتدای جنگ است. قصه فیلم درباره جابجایی تمام تجهیزات و امکانات پالایشگاه آبادان در زمان حصر آبادان به رهبری یک مهندس است. در این فیلم سعی شده جدا از دلاوری رزمندگان به بحث توانایی علمی رزمندگان هم اشاره شود.

نادر سلیمانی، بانیپال شومون، امیر دلاوری، الهام ناجی و جمعی از بازیگران بومی آبادان در این فیلم حضور دارند.

سرهنگ ثریا / لیلا عاج

لیلا عاج حالا از معدود کارگردانان زنی است که در این دوره از جشنواره فیلم دارد، «سرهنگ ثریا» نام فیلم او و محصول سازمان اوج است، فیلمی که روابط عمومی این سازمان اطلاع‌رسانی قطره چکانی از آن داشته است.

همه آنچه درباره فیلم‌های «فجر ۴۱» می‌دانیم/از چهره‌ها تا گمنام‌ها

«سرهنگ ثریا» روایت مادرانه‌ای از زنی با نام ثریا دارد که چشم انتظار دخترش است، دختری که در بند سازمان مجاهدین خلق در پادگان اشرف قرار دارد. این همان دست مایه‌ای است که کارگردانش پیش از این در نمایش «بابا آدم» آن را روی صحنه برده بود، نمایشی که داستانش قرابتی نزدیک با «سرهنگ ثریا» داشت و به نظر می‌رسد جرقه اولیه ساخت این فیلم از همان زمانی خورد که احسان محمدحسنی به عنوان رئیس سازمان اوج به تماشای این نمایش در تئاترشهر نشست.

لیلی عاج اساساً کارگردانی برخاسته از تئاتر است، این حالا اولین تجربه کارگردانی او در عرصه سینما به شمار می‌رود که با همکاری جلیل شعبانی در مقام تهیه کننده به سرانجامش رسانده است.

ژاله صامتی در «سرهنگ ثریا» به ایفای نقش پرداخته است.

اتاقک گلی / محمد عسگری

بنیاد سینمایی روایت فتح حالا به نظر می‌رسد می‌خواهد حضوری جدی تر در عرصه سینما داشته باشد و این حالا دومین فیلم مهم این نهاد در سال‌های اخیر محسوب می‌شود، سال ۹۹ بود که فیلم سینمایی «تک تیرانداز» را با محوریت شهید عبدالرسول زرین روانه جشنواره فیلم فجر کرد تا دستش از تصاحب سیمرغ هم خالی نماند.

روایت فتح حالا «اتاقک گلی» را در ویترین جشنواره فیلم فجر دارد، فیلمی که به همراه موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در کرمانشاه ساخته شده است.

«اتاقک گلی» به سراغ داستان زنانه‌ای از عملیات مرصاد رفته است و داستان زنانی که در یک اتاقک گلی گرفتار می‌شوند را روایت می‌کند.

کارگردان این فیلم محمد عسگری است و این اولین ساخته او محسوب می‌شود. تهیه کننده‌اش داوود صبوری است که خود در عملیات مرصاد حضور داشته است.

کت چرمی / حسین میرزامحمدی

جواد عزتی چهره ثابت ادوار اخیر جشنواره فیلم فجر بوده است، بازیگری که گرچه در ابتدا با فیلم‌های طنز به شهرت رسید اما بعدها توانمندی‌هایش را در فیلم‌های جدی هم نشان داد تا بارها هیأت داوران از آن جهت که جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را به او اهدا نکردند، مورد انتقاد قرار بگیرند. از همین منظر پیشرفت پله به پله را می‌توان در آثار او دید. او امسال با «کت چرمی» پا به این جشنواره گذاشته است. در کنار او صابر ابر هم در این فیلم به ایفای نقش پرداخته است.

«کت چرمی» را کامران حجازی تهیه کرده است، سینماگر جوانی که اولین حضورش در سینما در مقام تهیه‌کننده را با فیلم سینمایی «مرد بازنده» محمدحسین مهدویان تجربه کرد و اتفاقاً قصد دارد بار دیگر در فیلم تازه مهدویان با عنوان «مطرود» این همکاری را تکرار کند او البته پیش از این هم مجری طرح آثار مختلف را به عهده داشته است.

اعضای هیأت انتخاب پیش از این از حضور پررنگ چهره‌های جوان در این دوره از جشنواره گفته بودند، «کت چرمی» هم از آثاری است که از همین فرمول تبعیت می‌کند، کارگردانش حسین میرزامحمدی است و این فیلم اولین تجربه او در زمینه کارگردانی فیلم بلند به شمار می‌رود.

«کت چرمی» که از آثار بنیاد فارابی در جشنواره امسال است، مضمونی اجتماعی دارد و درباره کارمند بهزیستی است که در یکی از زیرمجموعه‌های خود با یک پرونده فساد مواجه می‌شود و در پیگیری آن به یک پرونده مواد مخدر می‌رسد.

در آغوش درخت / بابک خواجه‌پاشا

این اولین تجربه کارگردانی اوست، بابک خواجه‌پاشا اما پیش از این سابقه دستیاری مجید مجیدی و رضا میرکریمی را داشت همین هم باعث شد تا در اولین روزهای فیلمبرداری «در آغوش درخت» این دو کارگردان با سابقه بابک خواجه‌پاشا را همراهی کنند و احتمالاً مشورت‌هایی به او بدهند.

همه آنچه درباره فیلم‌های «فجر ۴۱» می‌دانیم/از چهره‌ها تا گمنام‌ها

خواجه‌پاشا در اولین فیلمش به سراغ قصه‌ای خانوادگی رفته است، این فیلم یک درام خانوادگی است و دغدغه‌های یک زوج ایرانی و فرزندانشان را بیان می‌کنند.

محمدرضا مصباح که پیش از این تجربه تهیه‌کنندگی فیلم‌هایی همچون «پوست»، «یدو»، «بی‌مادر» و … را داشت در «در آغوش درخت» بابک خواجه‌پاشا را همراهی می‌کند. این فیلم اولین محصول همکاری مشترک حوزه هنری و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان محسوب می‌شود.

مارال بنی‌آدم، جواد قامتی، روح الله زمانی، اهورا و رایان لطفی از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

جنگل پرتقال / آرمان خوانساریان

آرمان خوانساریان اساساً با فیلم‌های کوتاهش شناخته شد، او البته در زمینه فیلمنامه‌نویسی هم فعال است که نزدیک‌ترین تجربه او در این حوزه به نوشتن فیلمنامه «ابر بارانش گرفته» به همراه مجید برزگر در سال ۹۸ برمی‌گردد.

مهرماه امسال بود که خبر دریافت پروانه ساخت اولین فیلم بلند سینمایی او با نام «جنگل پرتقال» و به تهیه‌کنندگی رسول صدرعاملی منتشر شد، رسول صدرعاملی نه تنها خودش همواره در مقام کارگردان به ساخت فیلم‌هایی درباره جوانان به ویژه دختران علاقه‌مند بوده است بلکه در سال‌های اخیر به عنوان تهیه‌کننده، کارگردانان تازه‌کار و جوان را در ساخت فیلم‌هایشان همراهی کرده است، هم او بود که با محمد کارت در «شنای پروانه» هم قدم شد تا استعدادی تازه را به سینما معرفی کند.

«جنگل پرتقال» هم یکی از محصولات بنیاد سینمایی فارابی است که خبرهای غیررسمی از حضور سارا بهرامی و میرسعید مولویان در آن می‌دهند.

این فیلم درامی اجتماعی است.

استاد / عماد حسینی

تهیه‌کننده‌اش این روزها بیش از هر چهره دیگری در صدر خبرهاست، اظهارنظرهای غیرمنتظره او همواره بخشی از جریان خبری می‌شود، چه زمانی که به عنوان مجری در برنامه هفت حضور داشت، چه زمانی که در عضویت هیأت انتخاب بود و چه حالا که پس از گذر از ناآرامی‌ها تحلیل‌های شاذ خود را ارائه می‌دهد.

از بهروز افخمی صحبت می‌کنم، همان که گرچه پیش از این اعلام کرد دیگر قصد ساخت فیلمی در مقام کارگردان را ندارد اما همین تازگی‌ها مجوز ساخت «اعدام» را دریافت کرده است، یا همان زمانی که گفت به عنوان عضو هیأت انتخاب دو فیلم فجر را ندیده اما خیلی زود این گفته را تغییر داد و عنوان کرد «صحبت‌های حاشیه‌ای برای رونق جشنواره خوب است»، این ویژگی اوست، فرمان چرخاندن از صحبت‌های پیشین!

او حالا «استاد» را به کارگردانی عماد حسینی به جشنواره فیلم فجر آورده است.

همه آنچه درباره فیلم‌های «فجر ۴۱» می‌دانیم/از چهره‌ها تا گمنام‌ها

عماد حسینی کارگردانی فیلم اولی است و در این فیلم سعی کرده به یکی از موضوعات ملتهب اجتماعی بپردازد. جنبش «می‌تو» که در چند سال اخیر سر برآورده و در یک سال اخیر شکل پررنگ‌تری به خود گرفته سوژه اصلی این فیلم است.

حسن معجونی و هدیه حسینی‌نژاد همراه با سجاد بابایی نقش‌های اصلی این فیلم را ایفا کرده‌اند.

سینما متروپل / محمدعلی باشه‌آهنگر

متروپل فیلمی به کارگردانی محمدعلی باشه‌آهنگر است، اساساً سینمای دفاع مقدس از دغدغه‌های اوست، از او احتمالاً «فرزند خاک»، «ملکه» یا همین نزدیکی‌ها «سرو زیر آب» را دیده‌اید، او اصالتاً خوزستانی است و اتفاقات جنگ را به چشم دیده است همین است که باعث می‌شود هر بار با خاطراتی تازه از آن دوران یاد کند و بگوید زخم جنگ هنوز بر تن این شهر هست.

باشه‌آهنگر حالا با «سینمامتروپل» به سراغ برشی دیگر از وقایع جنگ رفته است.

این فیلم هم با سرمایه گذاری بنیاد سینمایی فارابی ساخته شده و از نخستین آثاری است که فارابی برای ساخت آن رغبت نشان داد.

رضا کیانیان، پریوش نظریه و هومن برق‌نورد در این اثر به ایفای نقش پرداخته‌اند.

پرونده باز است / کیومرث پوراحمد

هنوز ترجیح می‌دهیم کیومرث پوراحمد را با «قصه‌های مجید»، «شب یلدا» و «خواهران غریب» به یاد بیاوریم نه با «کفش هایم کو» نه با «۵۰ قدم آخر» و نه با «تیغ و ترمه».

کیومرث پوراحمد حالا بعد از ۵ سال از آخرین فیلمش، دوباره به سینما بازگشته است، «پرونده باز» است عنوان تازه‌ترین فیلم اوست که اتفاقاً در مقطعی حضورش در این جشنواره را منتفی دانست و عنوان کرد «پرونده باز است» به لحاظ فنی به جشنواره نمی‌رسد این فیلم اما حالا در فهرست فیلم‌های این رویداد حضور دارد. پور احمد حالا از معدود چهره‌های باسابقه سینماست که در کنار جوان ترها با فیلمش به رقابت می‌پردازد.

همه آنچه درباره فیلم‌های «فجر ۴۱» می‌دانیم/از چهره‌ها تا گمنام‌ها

پوراحمد در این فیلم یک پرونده جنایی را دستمایه قرار داده است، «پرونده باز است» پرونده بهنود شجاعی را به تصویر می‌کشد. چهره خبرسازی که در دوره نوجوانی و زمانی که به سن قانونی نرسیده بود، به ارتکاب قتل متهم و در نهایت حکم اعدام وی صادر شد. بهنود شجاعی بعد از گذشت ۴ سال و رسیدن به سن قانونی در سال ۱۳۸۸ اعدام شد.

پژمان بازغی، محمدرضا غفاری، نسیم ادبی، علی باقری، فرهاد قائمیان، پویا نجفی، متین ستاری، مهبد جهان نوش، امیرعلی سیفی بازیگران این فیلم هستند.

روایت ناتمام سیما / ‏‬ علیرضا صمدی

این سومین فیلم بلند علیرضا صمدی است، کارگردان جوانی که وقتی اولین فیلم بلندش با نام «بی نامی» نتوانست به آن دوره از جشنواره راه پیدا کند اتفاقاً گله‌مند بود، او چند سال بعد «صحنه زنی» را ساخت تا در جشنواره جهانی فیلم فجر حضور پیدا کند و جایزه سیمرغ نقره‌ای بهترین کارگردانی را از آن خود کند.

او حالا در سومین قدم «روایت ناتمام سیما» را سینمایی کرده است. گرچه در ابتدا خبرهایی از حضور مهتاب کرامتی در مقام تهیه کننده در این فیلم مطرح شد اما خیلی زود این خبر از سوی عوامل فیلم تکذیب شد و حالا به طور رسمی مجید رضا بالا به عنوان تهیه کننده این فیلم معرفی شده است، او تهیه کننده‌ای است که در هر سه فیلم علیرضا صمدی همراه او بوده است.

این فیلم را هم فارابی سرمایه گذاری کرده است.

شماره ده / ‏‬ حمید زرگرنژاد

حمید زرگرنژاد پس از آنکه در سال ۹۵ با «ماهورا» سینمای دفاع مقدس را آزمود، به سراغ یک فیلم اجتماعی رفت، حالا او مجدداً با «شماره ۱۰» رجوعی به سینمای جنگ داشته است، فیلمی که روایتگر قصه فرار پرماجرای یک اسیر ایرانی از زندان رژیم بعث عراق است و تهیه کنندگی‌اش را ابراهیم اصغری بر عهده دارد همان تهیه کننده‌ای که عمده آثار سینمایی او به همین سینمای دفاع مقدس معطوف می‌شود.

ساخت فیلم‌های دفاع مقدسی از وظایفی بود که وزیر ارشاد سال گذشته به فارابی محول کرده بود از این جهت این نهاد در این زمینه پرکار بوده و این فیلم هم از آثاری است که فارابی به حمایت از آن پرداخته است.

در این فیلم مجید صالحی، سیامک صفری، بهرنگ علوی، احمد کاوری و… به ایفای نقش می‌پردازند.

یادگار جنوب / ‏‬ پدرام پورامیری و حسین دوماری

پدرام پورامیری و حسین دوماری وقتی تنها ۲۳ ساله‌شان بود با «جاندار» در آن دوره از جشنواره شگفتی‌ساز شدند. دو جوان کرمانی که توانستند با فیلمشان به چشم هیأت داوران بیایند و سیمرغ بهترین فیلم بخش نگاه نو را هم از آن خود کردند.

همه آنچه درباره فیلم‌های «فجر ۴۱» می‌دانیم/از چهره‌ها تا گمنام‌ها

این دو کارگردان که همواره با یکدیگر کار می‌کنند و در زمینه فیلمنامه‌نویسی هم حضوری فعال دارند جدیدترین حضورشان در این عرصه هم به سریال «یاغی» برمی گردد که همین امسال از شبکه نمایش خانگی پخش شد. پیش از آن هم محمد کارت را در نگارش فیلمنامه «شنای پروانه» همراهی کرده بودند.

این دو امسال «یادگار جنوب» را به جشنواره فیلم فجر آورده‌اند که گفته می‌شود فیلمی عاشقانه است.

تهیه کنندگی «یادگار جنوب» را مجتبی رشوند بر عهده داشته است

هوک / ‏‬حسین ریگی

حسین ریگی اولین فیلم بلندش را در سال ۹۹ با عنوان «لیپار» ساخت، فیلمی که تاکنون به نمایش درنیامده است اما توانست در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان که بانی اصلی برگزاری‌اش فارابی است، موفق به کسب جایزه شود، همان موقع بود که کارش چشم مسئولان فارابی را گرفت و آنها را بر آن داشت تا چند سال بعد در فیلم جدید او با نام «هوک» سرمایه گذاری کنند.

حسین ریگی خودش اصالتی سیستان و بلوچستانی دارد و همواره نگاهش در آثارش معطوف به همان منطقه است. او این بار هم موضوعی از همان جا را برای ساخت فیلم برگزیده است و «هوک» را در سیستان و بلوچستان ساخته چون معتقد است همیشه در فیلم‌ها نسبت به این منطقه نگاه‌هایی چون فقر، قاچاق، مواد مخدر، اشرار و … وجود داشته و همین نگاه باعث شده تا مردم در شهرها و مناطق دیگر با واقعیت سیستان و بلوچستان آشنا نشوند. این فیلم مضمونی اجتماعی دارد.

کاپیتان / ‏‬ محمد حمزه‌ای

محمد حمزه‌ای گاه در کسوت بازیگر ظاهر شده و گاه در مقام کارگردان، اما آنچه بیشتر پیگیرش بوده، حوزه کارگردانی بوده است، این را از حضورش در فیلم‌های کوتاه و دغدغه‌اش برای ساخت فیلم‌های بلند می‌توان دریافت.

با این حال آخرین حضورش در عرصه کارگردانی به سال ۹۵ با فیلم «آذر» برمی‌گردد.

مسئولان بنیاد سینمایی فارابی که از ابتدای ساخت فیلم‌هایشان ترجیح داده‌اند موضع سکوت را برگزینند و هیچ اطلاع رسانی رسمی از روند تولید این آثار نداشته باشند، برای «کاپیتان» هم تاکنون هیچ خبر رسمی منتشر نکرده‌اند. به نظر می‌رسد مسئولان این نهاد گمان می‌کنند تنها فرایند بخش رسانه‌ای حراست از اخبار پروژه‌هاست، در حالی که این روند باعث شده تا اطلاعاتی غیر رسمی از این فیلم‌ها منعکس شود.

بر اساس اطلاعات غیررسمی «کاپیتان» به موضوع سلامت و تلاش کادر درمان می‌پردازد و در آن پانته‌آ پناهی‌ها و پژمان بازغی و… به ایفای نقش پرداخته‌اند.

آن‌ها مرا دوست داشتند / محمد رضا رحمانی

محمدرضا رحمانی کارگردان پرکاری نبوده و برخی از پیگیران تولیدات سینمای ایران احتمالاً هنوز هم او را با فیلم «دل‌خون» با بازی حامد بهداد به یاد می‌آورند. او کارگردانی چند فیلم مستند و داستانی دیگر را هم در این سال‌ها در کارنامه داشته است اما «آن‌ها مرا دوست داشتند» نام تازه‌ترین فیلم اوست که سال گذشته فرآیند تولیدش را طی کرده است.

این فیلم داستانی اجتماعی دارد و به برخی معضلات جامعه همچون حاشیه‌نشیی هم در آن اشاره‌هایی می‌شود.

امیرحسین آرمان، امیر جعفری و مهسا اسماعیلی به همراه نسیم ادبی، شهرام قائدی، هادی تسلیمی، سیدعلی صالحی، ایرج رحمانی، شیلان مدنی و (با هنرمندی) لیلا بلوکات و نفس عزیزی و لیام ملکی بازیگرانی هستند که در این فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

بعد از رفتن / رضا نجاتی

از فیلم‌اولی‌های کنجکاوی‌برانگیز جشنواره امسال به حساب می‌آید. رضا نجاتی همین سال گذشته بود که با ساخت فیلم کوتاه «ارفاق» حضوری پررنگ در جشنواره‌های معتبر داشت و در میان اهالی سینمای کوتاه حسابی موردتوجه قرار گرفت.

نجاتی حالا اولین فیلم بلند خود را با عنوان «بعد از رفتن» کارگردانی کرده است و این از آن پروژه‌هایی است که به‌طور کامل در سکوت خبری به سرانجام رسیده و اطلاع چندانی درباره ترکیب عوامل و محتوای آن تا به امروز منتشر نشده است.

با توجه به تجربه‌های نجاتی در حوزه سینمای کوتاه احتمالاً این فیلم حال و هوایی اجتماعی داشته باشد.

چرا گریه نمی‌کنی / ‏ علیرضا معتمدی

علیرضا معتمدی تا سال‌ها به‌عنوان فیلم‌نامه‌نویس و حتی گاهی بازیگر در پروژه‌های سینمایی حضور داشت و با فیلم «رضا» بود که به‌صورت رسمی بر کرسی کارگردانی تکیه زد.

فیلم «رضا» که در گروه سینمایی هنروتجربه روی پرده رفت، به‌طور ویژه موردتوجه منتقدان قرار گرفت و نکته جالب آن هم ایفای نقش معتمدی در نقش اصلی فیلم اول خودش بود.

همه آنچه درباره فیلم‌های «فجر ۴۱» می‌دانیم/از چهره‌ها تا گمنام‌ها

حالا «چرا گریه نمی‌کنی» عنوان دومین فیلم علیرضا معتمدی است که احتمالاً بخشی از منتقدان و اصحاب رسانه برای رونمایی از آن کنجکاو هستند. تهیه‌کنندگی این فیلم را رضا محقق برعهده داشته است که خود از چهره‌های شناخته‌شده در جریان سینمای هنری و مستقل ایران به‌حساب می‌آید.

«چرا گریه نمی‌کنی؟» داستان مردی است که توانایی گریه کردن را از دست داده است و باران کوثری، هانیه توسلی، فرشته حسینی، مانی حقیقی، علی مصفا، لیندا کیانی، امیرحسین فتحی، نهال دشتی و علیرضا معتمدی بازیگران این فیلم هستند.

وابل / ‏ تورج اصلانی

تورج اصلانی تا سال‌ها به‌عنوان فیلمبردار در سینمای ایران مشغول به فعالیت بود و اتفاقاً از چهره‌های سرشناس و معتبر در این حوزه محسوب می‌شد. او از مقطعی به بعد تصمیم به تجربه کارگردانی گرفت و فیلم‌هایی با حال و هوای خاص خود را که بیشتر بر فرم تمرکز داشت را به ثمر رساند.

«جینگو» و «حمال طلا» دو فیلم قبلی تورج اصلانی بودند و حالا او «وابل» را در مقام کارگردان به سرانجام رسانده است. سپهر سیفی تهیه‌کنندگی این پروژه را برعهده داشته است اما اطلاعات دیگری درباره این فیلم به‌صورت رسمی مخابره نشده است.

های پاور / ‏ هادی محمدپور

دو سال پیش بود که فیلم سینمایی «منصور» به محوریت زندگی شهید ستاری در جشنواره فیلم فجر رونمایی شد و بعد از آن هم توانست در چرخه اکران مورد استقبال مخاطبان قرار بگیرد. حالا فیلم دیگری درباره شهید ستاری در ویترین جشنواره فجر قرار گرفته است.

هادی محمدپور از فیلم‌اولی‌های جشنواره امسال محسوب می‌شود که فیلم «های‌پاور» را با سرمایه‌گذاری و حمایت نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به سرانجام رسانده است.

اتابک نادری (شهید ستاری)، سپیده خداوردی، مهرداد ضیایی، ارمان جوکار، مجید پتکی، الناز اسماعیلی، حسین باقریان و علی رام نورایی (شهید بابایی) بازیگران اصلی این فیلم هستند.

محمدپور درباره این تجربه خود گفته است: این فیلم که برای اولین بار در جشنواره فیلم فجر به نمایش در خواهد آمد با فاصله گرفتن از زندگی نامه شخصیت‌ها و قهرمانان ملی از جمله شهیدان ستاری و بابایی سعی دارد نبوغ و دانش آنان را در عرصه عملیات‌های مختلف، در هشت سال دفاع مقدس را با برخورداری از رگه‌های طنازانه روایت کند.

هفت بهار نارنج / ‏ فرشاد گل سفیدی

حضور پیشکسوتان در هر جایگاهی که باشد موجب اعتبار یک رویداد سینمایی است و واقعاً باید اذعان کرد که حضور فیلمی با نقش‌آفرینی علی نصیریان، از اتفاقات خوب جشنواره چهل‌ویکم است.

فرشاد گل‌سفیدی مدیر فیلمبرداری باسابقه آثار سینمایی و تلویزیونی است که پیش‌تر برای فیلمی با عنوان «هفت» پروانه ویدئویی دریافت کرده بود تا به دنیای کارگردانی وارد شود اما بعدها برای درخواست تغییر پروانه ساخت خود به پروانه سینمایی نام فیلمش را هم به «هفت بهار نارنج» تغییر داد.

همه آنچه درباره فیلم‌های «فجر ۴۱» می‌دانیم/از چهره‌ها تا گمنام‌ها

فیلم بنابر خبرهایی که تاکنون درباره‌اش منتشر شده است، حال و هوایی خانوادگی دارد و در منطقه تالش مقابل دوربین رفته است.

علی نصیریان، لادن مستوفی، فرهاد آییش، سارا رسول‌زاده، هومن حاجی‌عبدللهی و فرج الله گل سفیدی لیست بازیگران این فیلم را تشکیل می‌دهند.

بچه زرنگ / ‏ هادی محمدیان، بهنود نکویی و محمدجواد جنتی

جریان انیمیشن‌های سینمایی ایران بعد از دو تجربه «شاهزاده روم» و «فیلشاه» با یک جهش همراه شد و نمی‌توان در این جریان نقش هادی محمدیان در مقام کارگردان این دو پروژه را نادیده گرفت. او با همراهی حامد جعفری که تهیه‌کننده همان دو پروژه بود در مجموعه هنرپویا «بچه زرنگ» را کلید زد و حالا بعد از چند سال با انیمیشن دیگری در ویترین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

همه آنچه درباره فیلم‌های «فجر ۴۱» می‌دانیم/از چهره‌ها تا گمنام‌ها

البته در فرآیند رساندن فیلم به جشنواره گویا تغییراتی در ترکیب عوامل آن ایجاد شده و هادی محمدیان از همراهی با مجموعه انصراف داده است اما مهم این است که حالا هنرپویا باردیگر سینمای انیمیشن را در ویترین فجر نمایندگی می‌کند.

البته این تنها انیمیشن حاضر در جشنواره امسال است و به دلیل نبود رقیب جدی و نداشتن امکان رقابت با دیگر آثار سینمایی، احتمالاً حضوری بی‌سروصدا در جشنواره امسال داشته باشد.

آه سرد / ‏ ناهید عزیزی

این یکی واقعاً از آثار ناشناخته حاضر در جشنواره امسال است. فیلمی که احتمالاً اولین تجربه کارگردانش به حساب می‌آید و تهیه‌کنندگی آن را رضا محقق برعهده دارد. شاید بتوان به استناد تجربه‌های سینمایی رضا محقق که در همین جشنواره فیلم «چرا گریه نمی‌کنی» را هم در مقام تهیه‌کننده دارد، «آه سرد» را هم فیلمی با سلیقه مخاطبان خاص دانست که شاید بتواند مورد توجه منتقدان و فیلم‌بازهای حرفه‌ای‌تر قرار بگیرد. هیچ خبری درباره جزئیات این پروژه سینمایی مخابره نشده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سیزدهمین جشنواره فیلم عمار در خوزستان آغاز به کار کرد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، زهره طاهری عصر امروز در مراسم آغاز به کار جشنواره فیلم عمار در اهواز با اعلام این خبر بیان کرد: این جشنواره با هدف مقابله و پاسخ به ظلم رسانه‌ای با موضوع و شعار «زن قهرمان؛ ایران قوی» آغاز به کار کرده است.

دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم عمار خوزستان افزود: در این جشنواره بیش از ۸۰ فیلم، مستند، نماهنگ و فیلم‌های کوتاه و بلند به نمایش در می‌آید.

وی ادامه داد: همچنین در جشنواره امسال کارگاه‌های آموزشی در رابطه با تاریخ شفاهی برگزار خواهد شد تا مردم با نخبه‌های زن و تولیدات فیلم، ایده‌پردازی‌ها و… که صورت می‌گیرد، آشنا شوند.

دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم عمار خوزستان بیان کرد: علاقمندان می‌توانند تا هفتم ماه بهمن از ساعت ۶ تا ۱۰ شب برای مشاهده آثار این جشنواره در سینما اکسین اهواز حضور یابند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وقتی پیشکسوت استقلال را به استادیوم آزادی راه ندادند/یک رکورد خاص – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

ابوالفضل توکلی کارگردان مستند «آبی روشن» همزمان با پخش تلویزیونی و اینترنتی این مستند در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آن توضیح داد: پیش از این من مجموعه مستندهایی را درباره هنرمندان عرصه دوبله و صدا ساخته بودم و در قالب آن پیشکسوتان این حوزه مانند جلال مقامی را معرفی کرده بودم. بعد از فراگیری ویروس کرونا تولید این مجموعه متوقف شد چرا که دیگر امکان حضور در استودیوهایی دوبله را نداشتیم. به همین دلیل هم به شبکه مستند پیشنهاد دادم که وارد عرصه ورزش شویم و درباره پیشکسوتان ورزشی آثاری را تولید کنیم که حسن روشن اولین گزینه ما بود و در قالب مستند «آبی روشن» به تولید رسید.

وی ادامه داد: در مستندسازی من این پیش‌فرض را مدنظر خود قرار می‌دهم که مخاطبم هیچ اطلاعی درباره کاراکتری که درباره‌اش مستند می‌سازم ندارد و از اساس او را نمی‌شناسد. به همین دلیل تلاش می‌کنم همه اطلاعات را از ابتدا در اختیار او بگذارم. اینکه در کجا به‌دنیا آمده، چه مسیری را پیموده و چه افتخاراتی را به دست آورده است. در مسیر ساخت این مستند هم همین مسیر را مدنظر قرار دادم. زمانی که با آقای روشن دیدار کردم و صحبت‌های اولیه را داشتیم، ایشان هیچ شناختی از من نداشتند و بعد از آنکه آثار قبلی مرا دیدند، افتخار دادند تا این مستند را درباره ایشان بسازم.

رکوردی که به نام حسن روشن ثبت شد

این مستندساز گفت: حسن روشن مهاجم تیم فوتبال استقلال و تیم ملی فوتبال ایران بودند و همواره به‌عنوان یک مهاجم سرعتی در میان فوتبال‌دوستان شناخته شده بود. او تنها مهاجم ایرانی است که توانسته است در تمام جام‌ها و رویدادهای مهم ورزشی گل‌زنی کند و این رکورد را تنها حسن روشن دارد. ایشان در گفتگویی که باهم داشتیم روایت می‌کند که در محله‌ای در تجریش به‌دنیا آمده و از همان ابتدا پدرشان مربی فوتبال بوده است. حسن روشن از ابتدا علاقه‌مند به دروازه‌بانی بود اما از آنجایی که قد بلند نداشت، در این پست موفق نمی‌شود و سراغ پست مهاجم می‌رود.

وی افزود: تنها بدشانسی حسن روشن در دوران بازیکنی این بود که از همان آغاز از ناحیه زانو مصدوم می‌شود و از آنجایی که وسایل پزشکی آن روزها پیشرفته نبوده تا بتوانند متوجه این مشکل شوند، او سال‌ها بعد به آلمان می‌رود و آنجا با عکسبرداری متوجه می‌شود که پای‌شان چه مشکلی داشته و مجبور به عمل می‌شود. همین موضوع باعث شده بود که تداوم حضور در میدان نداشته باشد اما همان حضورهایی که داشت منجر به کارهای بزرگ و گل‌های مهمی شده بود. یکی از آن‌ها منجر به صعود تیم‌ملی فوتبال ایران به جام‌جهانی شد.

این مستندساز ادامه داد: حسن روشن از آن پیشکسوتان فوتبال است که در میان هواداران قرمز و آبی، محبوبیت دوطرفه دارند. حتی پرسپولیسی‌ها هم او را به عنوان یک اسطوره دوست دارند و این اتفاق از سوی هواداران استقلال هم نسبت به چهره‌هایی مانند علی دایی و کریم باقری و علی پروین هم وجود دارد. کل‌کل این هواداران مربوط به دوران بازیکنی است و وقتی زمان می‌گذرد و افتخارات ماندگار می‌شود، رفاقت‌ها پررنگ‌تر از رقابت‌ها می‌شود. حسن روشن هم خوشبختانه این محبوبیت را در جامعه ورزشی دارد.

وقتی با گل حسن روشن به جام جهانی رفتیم

توکلی در ادامه با اشاره به برخی افتخارات ملی حسن روشن در مسابقات مهم فوتبال گفت: در جام‌جهانی آرژانتین، ایران برای اولین‌بار با مربی‌گری حشمت مهاجرانی به این رویداد صعود می‌کند که این صعود با گل حسن روشن به دست آمد.

وی در ادامه گفت: من در مسیر ساخت این مستند، سختی‌های بسیاری کشیدم. خیلی سخت بود که بتوانم با باشگاه استقلال ارتباط برقرار کنم و برای ساخت مستندم از آن‌ها کمک بگیرم. آنقدر مسئولان این باشگاه درگیر برنامه‌ها و مسابقات ورزشی خود هستند، کسی را ندارند که بتوان به او مراجعه کرد و در زمینه اسناد از او کمک گرفت. وقتی هم من به دفتر باشگاه مراجعه کردم نگهبان آنجا با من برخورد نامناسبی کرد وقتی این موضوع را با روابط عمومی مطرح کردم، آن‌ها از من عذرخواهی کردند. تیمی با سابقه استقلال چرا باید تشکیلات منسجمی در زمینه اسناد داشته باشد. تیم‌های بزرگ ما نه آرشیو درستی دارند و نه اسناد خود را به درستی ثبت می‌کنند.

این مستندساز درباره ویژگی‌های خاص حسن روشن گفت: ایشان آرشیوی بسیار غنی از نشریات قدیمی دارند که من از بخش‌هایی از آن در فیلم استفاده کردم. در سال‌های بازی فوتبال هم اصلی‌ترین شهرت ایشان مهاجم سرعتی بود. آن زمان سرعت بازیکنان کم بود و حسن روشن این ویژگی را داشت که با سرعت بالای خود هم گل‌زنی کند و هم پاس گل بدهد. به همین دلیل تیم‌های مقابل خیلی برای مهارش به زحمت می‌افتادند و خیلی روی او خطا می‌شد. عکس‌هایی از این صحنه‌ها داشتیم که در فیلم استفاده کرده‌ایم و نشان می‌دهد چقدر روی او خطا می‌کردند تا بتوانند متوقفش کنند.

توکلی درباره خاص‌ترین تجربه خود در فرآیند ساخت این مستند هم گفت: این اولین فیلمی بود که من درباره یک ورزشکار می‌ساختم. زمانی که بعد از نامه‌نگاری‌های فراوان موفق به حضور در ورزشگاه آزادی شدیم، چند سری برای ورود با مشکل مواجه شدیم. حتی در مرحله‌ای از ورود به ورزشگاه به ما گفتند حسن روشن را نمی‌شناسیم و خیلی ما را اذیت کردند تا بتوانیم این مستند را بسازیم. خاطرم هست آن روز برخوردها در ورزشگاه آزادی به‌گونه‌ای بود که حسن روشن به‌شدت ناراحت و دل‌خور شد و با قهر آنجا را ترک کرد. چون ما را به ورزشگاه راه نمی‌دادند.

وی ادامه داد: حسن روشن به‌عنوان یک پیشکسوت به من می‌گفت استودیوی آزادی خانه دوم من است و به همین دلیل از برخوردی که آن روز دید خیلی ناراحت شده بود. عوامل باشگاه استقلال و برخی مسئولان ورزشگاه آزادی پیش‌قدم شدند تا از ایشان دلجویی کنند. من از این اتفاق بسیار ناراحت شدم. با وجود آنکه ما آن روز از قبل نامه‌نگاری‌هایی کرده بودیم، بازهم در مرحله ورود ما را اذیت کردند و همین برخورد موجب ناراحتی و قهر حسن روشن شد.

این مستندساز در پایان گفت: متأسفانه به نظر می‌رسد ادبیات ناهنجار و نامناسبی که بین طیفی از تماشاگران ورزشگاه حاکم است، بین برخی از افراد شاغل در استادیوم هم تعمیم پیدا کرده است و رفتار نامناسبی در برخورد با افراد دارند. شکر خدا مسئولان باشگاه استقلال این احترام را برای این پیشکسوت خود قائل بودند و همکاری خوبی در مسیر ساخت این مستند با ما داشتند. با وجود حساسیت‌هایی که در دوره کرونا وجود داشت، نهایت همکاری را شاهد بودیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حضور «کاستوم سفید» در بازار فیلم جشنواره «کلرمون فران» فرانسه – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روابط عمومی فیلم، فیلم کوتاه «کاستوم سفید» به کارگردانی باسط زندی و تهیه کنندگی مریم رمضان آقایی به بازار چهل و پنجمین دوره جشنواره کلرمون فران فرانسه راه یافت.

جشنواره کلرمون فران فرانسه از مهمترین رویدادهای سینمایی مرتبط با فیلم‌های کوتاه است.

فیلم کوتاه «کاستوم سفید» در تاریخ ۲۶ ژانویه تا ۴ فوریه ۲۰۲۳ (۷ تا ۱۵ بهمن) در بازار بین‌المللی این جشنواره به نمایش درخواهد آمد.

بازار فیلم جشنواره کلرمون فران به عنوان یکی از مهمترین بازارهای فیلم کوتاه در جهان شناخته می‌شود که بیش از ۴۰۰ پخش‌کننده و خریدار بین‌المللی در این بازار عضو هستند.

عوامل اصلی این فیلم کوتاه عبارتند از نویسنده و کارگردان: باسط زندی، تهیه کننده: مریم (سایه) رمضان آقایی، مدیر تصویربرداری: شاهین طوفان، مدیر تولید: نغمه نظری، طراح چهره پردازی: سید جلال موسوی، برنامه‌ریز و دستیار اول کارگردان: سعید آهنج، طراح صحنه و لباس: محمدرضا باغنده، صدابردار: ایمان بازیار، مدیر تدارکات: افشین حیدری.

مشاهده خبر از سایت منبع