X

بایگانی بهمن 13, 1401

دفتر سینمایی

نمایشگاه پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در اهواز افتتاح شد


اهواز- آئین افتتاح نمایشگاه پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با حضور مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در نگارخانه بازارچه صنایع‌دستی اهواز برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از ژست‌های اپوزیسیونی «آقای تهیه کننده دولتی» تا عدم شفافیت در بودجه و میزان هزینه کرد از بیت المال! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نشست خبری فیلم جنگل پرتقال در محل سینمای رسانه جشنواره فیلم فجر با حضور تهیه‌کننده و کارگردان بدون حضور بازیگران و عوامل فیلم برگزار شد. رسول صدر عاملی در نشست خبری فیلم جنگل پرتقال در پاسخ به اینکه چرا عوامل فیلم در جشنواره حضور ندارند، گفت: خانم سارا بهرامی که مسافرت بودند و سایر عوامل خبری ندارم.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری فیلم جنگل پرتقال در محل سینمای رسانه جشنواره فیلم فجر با حضور تهیه‌کننده و کارگردان بدون حضور بازیگران و عوامل فیلم برگزار شد.

رسول صدر عاملی در نشست خبری فیلم جنگل پرتقال در پاسخ به اینکه چرا عوامل فیلم در جشنواره حضور ندارند، گفت: خانم سارا بهرامی که مسافرت بودند و سایر عوامل خبری ندارم.

وی درباره فیلم جنگل پرتقال گفت: فکر می‌کردم که قصه داستان این فیلم باید ساخته شود و جای آن در سینما خالی بود. چهار ماه پیش تولید داشتیم و بعد به فیلمبرداری رسیدیم و تمام فیلم در شهر تنکابن ضبط شد.

او در ادامه گفت: قصه خیلی خوب بود باید ساخته می‌شد و ساخته شد و اگر ساخته نمی‌شد ساخته نمی‌شد و یک فیلم نداشتیم.

صدرعاملی با بیان اینکه فیلم خیلی پیام ساده و خوبی داشت، گفت: یکی از بخش‌های جدی فیلم نگاه مرد به زن بود که باعث شد این فیلم ساخته شود.

وی افزود: موضوع این فیلم اتفاقی است که در جامعه دارد رخ می دهد و اگر شعار زن زندگی می‌دهیم باید حواسمان به خیلی چیزها باشد.

تهیه کننده فیلم جنگل پرتقال تصریح کرد: شخصا از وقتی که خودم را شناختم چون در مراحل زندگیم تنها بودم، بخاطر همین در زمان حال به سراغ افراد جوان می‌روم و سعی دارم آدم‌ها را تشویق کنم به آنچه که دوست دارند و می‌بینند.

صدر عاملی گفت: ۲۰ سال پیش با فیلم دختری با کفش های کتانی هشدارم را دادم ولی باید ادامه داد.

صدرعاملی علت نمایش زیست‌های روشنفکرمابانه و ریاکار را، وجود آن در دوران دانشجویی دانست! گفت اسمش روشنفکرمابی نیست چالش‌هایی است که شخصیت بعد از آن به آرامش می‌رسد.

او در ادامه گفت: امیدوارم جعفر پناهی و مژگان عبادی آزاد شوند.

من فیلم برای مردم می‌سازم حق ندارم مردم را تحریم کنم.

وی مطرح کرد: به نظرم فیلم مخاطبان خودش را خواهد داشت و آن را شکست خورده نمی‌دانم.

صدرعاملی درباره تحریم جشنواره فیلم فجر گفت: باید این شرایط را بپذیرم و برای بهتر شدن آن تلاش کرد.

وی درباره انتخاب لوکیشن تصریح کرد: تمام مردمی که در تنکابن زندگی می‌کنند با دیدن این فیلم حالشان خوب می‌شود و مردمی که از این دیار دور هستند نیز همین گونه خواهد بود.

صدرعاملی عنوان کرد: اصلی‌ترین وظیفه هر هنرمندی در حوزه‌های مختلف نشان دادن صحنه‌های زشت و زیبای زندگی است.

تهیه کننده فیلم جنگل پرتقال بیان کرد: یک فیلم قرار نیست همه چیز را در خودش بگنجاند، گاهی اگر یک تلنگر هم باشد کافی است.

محمدرضا آرمان کارگردان فیلم جنگل پرتقال در ادامه این نشست خبری گفت: به نظر من بخشی از هر فیلمی از تجربه‌های شخصی افراد است و من خودم در این دانشکده درس خواندم و تمام آن از خاطرات افراد مختلف بود.

آرمان درباره نبود سایر عوامل فیلم گفت: نبود سایر عوامل را به پای بی احترامی نگذارید و ما به نشانه احترام اینجا هستیم.

کارگردان فیلم جنگل پرتقال تصریح کرد: برای من دغدغه این بود که فیلمم به لحاظ تصویری که می‌دهد جای جدیدی در سینما داشته باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رونمایی از هیات داوری و ۱۱ اثر حاضر در «بخش فیلم کوتاه» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هیات انتخاب و داوری بخش کوتاه چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر، اسامی فیلم های راه‌یافته به این بخش را اعلام کرد.

به گزارش سینماپرس، بر اساس اعلام مریم اسمی خانی، دانش اقباشاوی، محمدرضا خردمندان، حسین دارابی و علی رویین‌تن اعضای هیأت انتخاب و داوری بخش کوتاه جشنواره چهل و یکم فیلم فجر، فیلم‌های کوتاه راه یافته به بخش مسابقه به شرح ذیل اعلام شد:

«اسما» به کارگردانی مصطفی آقا محمدلو و تهیه کنندگی فرهاد حاجی عباسی

«اندروا» به تهیه کنندگی و کارگردانی امیر پذیرفته

«برنو» به تهیه کنندگی و کارگردانی محمد ثریا

«جناکات» به تهیه کنندگی و کارگردانی عطا مجابی

«رنگارنگ» به تهیه کنندگی و کارگردانی محمدرضا مرادی

«غیرموجه» به تهیه کنندگی و کارگردانی محمدرضا خاوری

«قهوه خانه عاشیقلار» به تهیه کنندگی و کارگردانی رضا جمالی

«لابیرنت» به تهیه کنندگی و کارگردانی محسن وحدانی

«مریضخانه مرکزی» به کارگردانی وحید نامی، نوید نامی و تهیه کنندگی نیلوفر زیوردار

«نوشابه مشکی» به کارگردانی محمدپایدار و تهیه کنندگی محمد جواد موحد

«وقفه» به کارگردانی مانا پاکسرشت و تهیه کنندگی البرز پورصیاد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آرزوی صدرعاملی برای آزادی یک مجرم سیاسی ضد نظام: امیدوارم جعفر پناهی آزاد شود! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نشست خبری فیلم جنگل پرتقال در محل سینمای رسانه جشنواره فیلم فجر با حضور تهیه‌کننده و کارگردان بدون حضور بازیگران و عوامل فیلم برگزار شد. رسول صدر عاملی در نشست خبری فیلم جنگل پرتقال در پاسخ به اینکه چرا عوامل فیلم در جشنواره حضور ندارند، گفت: خانم سارا بهرامی که مسافرت بودند و سایر عوامل خبری ندارم.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری فیلم جنگل پرتقال در محل سینمای رسانه جشنواره فیلم فجر با حضور تهیه‌کننده و کارگردان بدون حضور بازیگران و عوامل فیلم برگزار شد.

رسول صدر عاملی در نشست خبری فیلم جنگل پرتقال در پاسخ به اینکه چرا عوامل فیلم در جشنواره حضور ندارند، گفت: خانم سارا بهرامی که مسافرت بودند و سایر عوامل خبری ندارم.

وی درباره فیلم جنگل پرتقال گفت: فکر می‌کردم که قصه داستان این فیلم باید ساخته شود و جای آن در سینما خالی بود. چهار ماه پیش تولید داشتیم و بعد به فیلمبرداری رسیدیم و تمام فیلم در شهر تنکابن ضبط شد.

او در ادامه گفت: قصه خیلی خوب بود باید ساخته می‌شد و ساخته شد و اگر ساخته نمی‌شد ساخته نمی‌شد و یک فیلم نداشتیم.

صدرعاملی با بیان اینکه فیلم خیلی پیام ساده و خوبی داشت، گفت: یکی از بخش‌های جدی فیلم نگاه مرد به زن بود که باعث شد این فیلم ساخته شود.

وی افزود: موضوع این فیلم اتفاقی است که در جامعه دارد رخ می دهد و اگر شعار زن زندگی می‌دهیم باید حواسمان به خیلی چیزها باشد.

تهیه کننده فیلم جنگل پرتقال تصریح کرد: شخصا از وقتی که خودم را شناختم چون در مراحل زندگیم تنها بودم، بخاطر همین در زمان حال به سراغ افراد جوان می‌روم و سعی دارم آدم‌ها را تشویق کنم به آنچه که دوست دارند و می‌بینند.

صدر عاملی گفت: ۲۰ سال پیش با فیلم دختری با کفش های کتانی هشدارم را دادم ولی باید ادامه داد.

صدرعاملی علت نمایش زیست‌های روشنفکرمابانه و ریاکار را، وجود آن در دوران دانشجویی دانست! گفت اسمش روشنفکرمابی نیست چالش‌هایی است که شخصیت بعد از آن به آرامش می‌رسد.

او در ادامه گفت: امیدوارم جعفر پناهی و مژگان عبادی آزاد شوند.

من فیلم برای مردم می‌سازم حق ندارم مردم را تحریم کنم.

وی مطرح کرد: به نظرم فیلم مخاطبان خودش را خواهد داشت و آن را شکست خورده نمی‌دانم.

صدرعاملی درباره تحریم جشنواره فیلم فجر گفت: باید این شرایط را بپذیرم و برای بهتر شدن آن تلاش کرد.

وی درباره انتخاب لوکیشن تصریح کرد: تمام مردمی که در تنکابن زندگی می‌کنند با دیدن این فیلم حالشان خوب می‌شود و مردمی که از این دیار دور هستند نیز همین گونه خواهد بود.

صدرعاملی عنوان کرد: اصلی‌ترین وظیفه هر هنرمندی در حوزه‌های مختلف نشان دادن صحنه‌های زشت و زیبای زندگی است.

تهیه کننده فیلم جنگل پرتقال بیان کرد: یک فیلم قرار نیست همه چیز را در خودش بگنجاند، گاهی اگر یک تلنگر هم باشد کافی است.

محمدرضا آرمان کارگردان فیلم جنگل پرتقال در ادامه این نشست خبری گفت: به نظر من بخشی از هر فیلمی از تجربه‌های شخصی افراد است و من خودم در این دانشکده درس خواندم و تمام آن از خاطرات افراد مختلف بود.

آرمان درباره نبود سایر عوامل فیلم گفت: نبود سایر عوامل را به پای بی احترامی نگذارید و ما به نشانه احترام اینجا هستیم.

کارگردان فیلم جنگل پرتقال تصریح کرد: برای من دغدغه این بود که فیلمم به لحاظ تصویری که می‌دهد جای جدیدی در سینما داشته باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«جنگل پرتقال» دارای پوستر رسمی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هم‌زمان با آغاز دومین روز از چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از پوستر فیلم سینمایی «جنگل پرتقال» از محصولات بنیاد سینمایی فارابی رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس، در دومین روز از جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، پوستر فیلم سینمایی «جنگل پرتقال» به کارگردانی آرمان خوانساریان و تهیه‌کنندگی رسول صدرعاملی منتشر شد.

این فیلم سینمایی محصول باشگاه فیلم اولی‌های بنیاد سینمایی فارابی است و آرمان خوانساریان با این اثر پس سال‌ها نویسندگی و کارگردانی آثار کوتاه، اولین فیلم بلند سینمایی خود را به جشنواره چهل و یکم فجر آورده است.

در خلاصه داستان «جنگل پرتقال» آمده است: «سهراب بهاریان نمایشنامه نویس ناموفقی‌ست که به تازگی معلم دبیرستان شده است. حال پس از پانزده سال در یک سفر یک روزه به شهری که زمانی در آن تحصیل کرده است با واقعیتی رو به رو می‌شود…»

میرسعید مولویان، سارا بهرامی، رضا بهبودی، رضا عموزاد، فراز سرابی، داوود فتحعلی بیگی، فرشته مرعشی، ارشیا بیک بین، حمیدرضا عباسی، زینب شعبانی، رضا پوده‌ای و حسام نورانی گروه بازیگران «جنگل پرتقال» را تشکیل می‌دهند.

عوامل اصلی این فیلم سینمایی عبارتند از مدیرفیلمبرداری: مسعود امین تیرانی، تدوین: محمد نجاریان، صداگذاری و ترکیب صدا: امیر حسین قاسمی، موسیقی متن: علی صمدپور، طراحی چهر پردازی: سیامک احمدی، جانشین تهیه‌کننده: ایمان موید طلوع، مدیرتولید: عماد طاهری، دستیار اول کارگردان: ایمان توکلی، طراح صحنه و لباس: فراز مدیری، صدابردار: سامان شهامت، جلوه‌های ویژه میدانی: آرش آقا بیگ، جلوه‌های بصری: کامیار شفیعی‌پور، عکاس: رز ارغوان.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حسرتی که بر دل ماند/ تهیه کننده ای که میلی به ساخت فیلمش نداشت! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پس از سال ها از گذشت جداسازی غیرکارشناسی بخش های ملی و جهانی جشنواره فیلم فجر، قرار بود امسال در چهل و یکمین دوره این رویداد شاهد برگزاری بین المللی و باشکوه جشنواره فجر انقلاب باشیم؛ اما دست اندرکاران جشنواره نه تنها مطابق سال های گذشته مراسم افتتاحیه برای این رویداد برگزار نکردند بلکه در اولین روز برگزاری حتی برنامه نمایش فیلم های خارجی اعلام نشد و تنها اسامی فیلم های یک بخش از آن با تأخیر فراوان اطلاع رسانی شد.

به گزارش سینماپرس جشنواره فیلم فجر مهمترین رویداد سینمایی و یکی از با اهمیت ترین جشنواره های فرهنگی-هنری کشور است که همه ساله در ایام الله دهه فجر و همزمان با جشن های پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می شود.

انتظار می رفت دوره چهل و یکم این جشنواره با تدابیر گسترده و ویژه مدیران سینمایی، سیاست گذاران و دست اندرکاران این رویداد باشکوه تر از همیشه برگزار شود؛ چرا که پس از سال ها قرار بود این جشنواره همزمان به صورت بین المللی برگزار شود.

اما متأسفانه حتی حسرت یک افتتاحیه ساده برای جشنواره فجر انقلاب بر دل دغدغه مندان عرصه هنرهفتم باقی ماند؛ دست اندرکاران جشنواره در اقدامی عجیب و بدون اطلاع رسانی قبلی به جای مراسم افتتاحیه همزمان با اکران اولین فیلم سینمایی این رویداد همه منتقدان و اهالی رسانه را به سمت سالن شماره ۹ پردیس سینمایی ملت هدایت کردند تا مجتبی امینی در مقام دبیر جشنواره میکروفون در دست روی صحنه برود و با آن ها سخن بگوید! اقدامی نسنجیده که جز اتلاف وقت و تأخیر در آغاز اکران فیلم اول و متعاقب آن تأخیر در برگزاری نشست خبری فیلم و پیچیده شدن کار اهالی رسانه دستاورد دیگری نداشت!

عدم اطلاع رسانی مسئولان جشنواره از نحوه برگزاری بخش بین الملل، عدم اطلاع رسانی در خصوص اسامی مهمانان خارجی، شرکت های حاضر در بازار فیلم و مهمتر از همه عدم اکران آثار خارجی در پردیس سینمایی ملت به عنوان محل اصلی استقرار اهالی رسانه یکی از موضوعاتی بود که با انتقاد منتقدان و اهالی رسانه روبرو شده و آن ها مرتبا در مورد این اتفاق با یکدیگر صحبت می کردند!

اما نشست خبری فیلم ها که همیشه جزو جنجالی ترین اتفاقات جشنواره بود نیز برگزار شد؛ بهروز افخمی تهیه کننده فیلم سینمایی «استاد» با اشاره به اینکه قصد داشته این فیلم را با موضوع جنبش «می‌تو» به شکل کمدی بسازد، گفت که استخاره‌های خیلی خوبش از قرآن، او را به ساخت و همکاری در این فیلم به عنوان تهیه‌کننده ترغیب کرده است! او اشاره کرد که قلبا تمایلی به تولید این فیلم‌ نداشته است!

دست اندرکاران سینما در هر دو نشست خبری جشنواره از هم میهنان زلزله زده «خوی» یادکردند و حمید زرگرنژاد کارگردان فیلم «شماره ده» درخواست کرد که در همین ایام از طریق سفر هنرمندان یا راه‌های دیگر به آنها کمک شود.

از سوی دیگر مراسم فتوکال جشنواره که هر سال در فضای عمومی برگزار می شد امسال در سالنی کوچک و در بسته و به دور از چشم و دسترسی خبرنگاران انجام می شود!

یکی دیگر از نکات قابل تأمل همچنان ضعف آنتن دهی اینترنت در پردیس سینمایی ملت است که اهالی رسانه سال ها است نسبت به این اتفاقات گلایه جدی دارند اما گویا مسئولان دغدغه ای برای رفع این مشکل ندارند! همچنین یکی از برنامه های زنده تلویزیونی نیز به دلیل مشکل شدید در سیستم برق شب گذشته با تأخیر فراوان‌ توانست روی آنتن برود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حسینی: برای ساخت این فیلم بسیار اذیت شدم/ واژه «سیاه نمایی» در سینمای ایران بسیار دستمالی و سیاسی شده است! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیدعماد حسینی کارگردان جوان سینما که با اولین اثر سینمایی اش «استاد» در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد گفت: من به دلیل سوژه خاصی که این فیلم داشت برای ساختش بسیار اذیت شدم؛ در واقع از زمان درخواست پروانه ساخت تا زمانی که فیلم به اتمام رسید من در حال اذیت شدن بودن و کار به جایی رسید که من یک بار به یکی از مسئولان شورای پروانه ساخت گفتم آیا شما مدافع متجاوزین هستید که به این فیلم پروانه نمی دهید؟

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: من معتقدم یک هنرمند باید به اتفاقات پیرامون جامعه واکنش نشان بدهد و به مسائل و موضوعاتی که برای عموم‌ مردم اهمیت دارد ورود پیدا کند.

حسینی در پاسخ به این سوأل که آیا هنرمند مجاز است با ورود به هر موضوعی در رابطه با جامعه و کشور سیاه نمایی کند اظهار داشت: واژه «سیاه نمایی» در سینمای ایران بسیار دستمالی و سیاسی شده است! من دلیل استفاده از این واژه را متوجه نمی شوم! آنچه در سینما اهمیت دارد زاویه دید هنرمند است و ربطی به موضوع ندارد.

این سینماگر تأکید کرد: من معتقدم هر فیلمسازی به هر موضوع و مسأله ای می‌تواند ورود کند و در رابطه با آن اثر فیلم بسازد، آنچه مهم است زاویه دید او است که چه چیزی را می بیند و چه چیزی را به تصویر می کشد، گل را به تصویر می کشد یا خار را؟

وی در پاسخ به این پرسش که به عقیده شما بهتر نبود زمان بیشتری از جنبش «می تو» می گذشت و سپس با تحقیقات گسترده تر مبادرت به تولید «استاد» می کردید و آیا برایتان اولین کارگردان بودن برای ورود به این موضوع مهم بود گفت: من دنبال اینکه اولین نفر باشم نبودم؛ سوژه برایم جذاب بود و همراه با پیام لاریان فیلمنامه را نوشتیم.

حسینی یادآور شد: من قبلا با لاریان همکاری زیادی داشتم و او هم‌ نویسنده درخشانی است و بارها جایزه بهترین نمایشنامه نویس را از جشنواره تئاتر فجر کسب کرده است؛ ما برای فیلمنامه «استاد» حدود ۲۰ بار بازنویسی انجام دادیم تا در نهایت به فیلمنامه کنونی رسیدیم.

وی خاطرنشان کرد: اولین افشاگری جنبش می تو که انجام شد ما شروع به نگارش فیلمنامه کردیم؛ آن زمان این جنبش به شکل امروزی پر سر و صدا و گسترده نشده بود و تنها سر و صدایی راجع به یک هنرمند درآمده بود؛ ما علاوه بر آن سوژه برخی موضوعات جهانی را نیز دنبال کردیم و از جمیع این اتفاقات الهام گرفتیم تا به می تو رسیدیم!

حسینی در پایان این گفتگو افزود: علاوه بر این ما نگاه کوچکی به نمایشنامه «اولئانا» اثر دیوید ممت نیز داشتیم و جمیع این اتفاقات را در فیلمنامه تلفیق کردیم تا نهایتا به فیلمی رسیدیم که ماحصل آن در جشنواره چهل و یکم فیلم فجر نمایش داده می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازدید از موزه‌ها و اماکن تاریخی در سراسر کشور رایگان می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: قائم مقام وزارت میراث فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع دستی اعلام کرد: بازدید از موزه‌ها و اماکن تاریخی در سراسر کشور در روز شنبه ۱۵ بهمن‌ماه به مناسبت سالروز ولادت حضرت علی (ع)، رایگان است.

به گزارش سینماپرس، علی دارابی گفت:‌ این بازدیدِ رایگان، به موزه‌ها، کاخ‌ها و محوطه‌های تاریخی تحت پوشش وزارت میراث فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع دستی محدود می‌شود.

مبلغ ورودی بیشتر موزه‌ها به جز اماکن خاص، برای بازدیدکنندگان داخلی حدود ۵ هزار تومان است. ساعت بازدید از موزه‌ها و اماکن تاریخی نیز از ۹ صبح تا ۱۷ عصر است. بلیت‌فروشی در برخی از اماکن تاریخی بویژه در کاخ‌ها و محوطه‌های تاریخی، ساعت ۱۵ تا ۱۶ انجام می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

منتظری: حوزه فرهنگ‌ و هنر در حال پوست اندازی است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اولین ویژه برنامه  «نقد سینما» با اجرای امیررضا مافی شب گذشته از شبکه چهارم سیما پخش شد؛ سیدرضا منتظریدبیر تحریریه خبرگزاری سینماپرس در این برنامه اظهار داشت: اگر این جشنواره بین المللی است در کلام و واژه نباید بین المللی باشد ودر عمل باید وجهه بین المللی بودن آن را شاهد باشیم.  چرا در پردیس سینمایی ملت به عنوان خانه جشنواره برنامه ای برای نمایش فیلم های بخش بین الملل وجود ندارد؟   

به گزارش سینماپرس آرش فهیم دبیر فرهنگی روزنامه «کیهان» در ابتدای این برنامه گفت: طی چند هفته اخیر جشنواره فیلم فجر درست مانند جشنواره تئاتر فجر درگیر یک سری حواشی بود؛ کلید واژه تحریم را در این دوره بسیار شنیدیم اما روز اول شاهد بودیم فیلمسازان و عوامل فیلم ها در جشنواره شرکت کردند.

سپس امیررضا مافی از منتظری سوأل کرد آیا سینمای ایران در حال پوست اندازی است؟ که وی‌در پاسخ گفت: نه فقط سینمای ایران که کلا حوزه فرهنگ و هنر در حال پوست اندازی و دگردیسی است؛ پوست اندازی ناخودآگاه در طول تاریخ اتفاق می افتد و فقط هم به سینما و کشور ما محدود نمی شود و اتفاقا می تواند بسیار خوب و مثبت هم باشد به شرط آنکه سیاست گذاران، ریل گذاران و مدیران فرهنگی بتوانند درست از این فرصت و شرایط بهره برداری کنند.

منتظری ادامه داد: به عنوان نمونه امروز اولین روز برگزاری چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر بود من به عنوان یک فرد رسانه ای هیچ برنامه ای در رابطه با سینمای بین الملل ندارم! نمی دانیم فیلم های بین الملل کجا پخش می شود؟ چه زمانی پخش می شود؟ چه فیلمهایی هست؟ کدام مهمانان از کشورهای خارجی به ایران آمدند؟ اگر این جشنواره بین المللی است در کلام و واژه نباید بین المللی باشد ودر عمل باید وجهه بین المللی بودن آن را شاهد باشیم. چرا در پردیس سینمایی ملت به عنوان خانه جشنواره برنامه ای برای نمایش فیلمهای بخش بین الملل وجود ندارد؟

فهیم نیز در راستای نکات مطرح شده توسط منتظری گفت: تجمیع بخش های ملی و جهانی اتفاق خوبی بود اما استفاده لازم از این ظرفیت نشد. ما نیازمند آن هستیم که در مقابله با جشنواره های سینمایی جهان تدبیری اندیشه کنیم و بر اساس اهداف خودمان جشنواره را جلو ببریم.

منتظری نیز خاطرنشان کرد: دوپاره کردن هنرمندان و خبرنگاران از یکدیگر کار درستی نیست! چرا یک عده باید در برج میلاد فیلم ببینند و یک عده در پردیس ملت؟ این جداسازی اصلا درست نیست؛ کجای دنیا چنین رسمی است که افراد را از هم جدا کنند؟ توجه به همان مسائل به ظاهر جزئی است که می تواند به یک جشنواره اعتبار ببخشد یا اعتبارش را خدشه دار کند. ما باید با اقتدار جلو برویم و این مسأله ای است که باید به آن توجه شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برگزاری نمایشگاه «مشق تولی» منتخب آثار گنجینه موزه امام علی (ع)


به مناسبت فرا رسیدن میلاد حضرت علی (ع) نمایشگاه خوشنویسی «مشق تولی» منتخب آثار گنجینه موزه امام علی (ع) برگزار می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع