X

بایگانی بهمن 14, 1401

دفتر سینمایی

«عرصه سیمرغ» به دیوارنگاره میدان جهاد هم رسید


جدیدترین دیوارنگاره میدان جهاد پنجشنبه ۱۳ بهمن ماه به مناسبت دهه مبارک فجر رونمایی شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تقوی: داوران برای ارزیابی آثار باید معیارهای انقلابی را در نظر داشته باشند/ داوران بر اساس رهنمودهای امام (ره) و رهبری باید آثار را غربال گری کنند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در خصوص انتظارات از هیأت داوری جشنواره فیلم فجر گفت: ما برای حفظ نظام و انقلاب اسلامی خون پاک شهدایی مانند سردار سلیمانی را دادیم از این رو داوران برای ارزیابی آثار حاضر در جشنواره فجر انقلاب هم باید معیارهای انقلابی را در نظر داشته باشند و توجه ویژه ای به محتوای آثار کنند و اجازه ندهند آثاری که محتوای ساختارشکن دارند و ارزش های اسلامی و انسانی را زیر سوأل می برند جزو برگزیدگان جشنواره فجر انقلاب اسلامی باشند.

معاون فرهنگی سابق سازمان تبلیغات اسلامی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: جشنواره های فجر جریان بسیار مهم فرهنگی هستند و مجموعه هنرمندان به مناسبت ایام الله فجر باید هنرشان را در این عرصه فرهنگی به نمایش بگذارند؛ بی تردید درست همانند مسابقات ورزشی که در سطوح بین المللی و ملی برگزار می شوند و استعدادها در آن مسابقات شناخته می شوند باید در این رویداد هم استعدادها شناخته شوند اما نکته مهم این است که ما بتوانیم از طریق این جشنواره ها در جهت رشد فکری و فرهنگی جامعه استفاده کنیم.

وی ادامه داد: هدف ما باید این باشد که بتوانیم ضمن راه اندازی جریان فرهنگی در جامعه، فرهنگ و هنر انقلاب را ترویج کنیم. دستگاه های مهم همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و… باید توجه ویژه ای به این مسأله داشته باشند و پشتیبانی کنند تا سال به سال بتوانیم گام های رو به جلو برداریم.

تقوی سپس با بیان اینکه کار داوری بسیار مشکل است اظهار داشت: داوران باید خودشان به این مسأله توجه داشته باشند که در چه کشوری و چه فضایی تنفس می کنند؟ ما باید ببینیم در این کشور برای حفظ ارزش ها و قانون اساسی چه سرمایه گذاری کردیم، بهترین انسان ها را دادیم و کشور را حفظ کردیم و این مملکت بر اساس ارزش ها به وجود آمد از این رو بر اساس رهنمودهای حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری باید غربال گری و داوری داشته باشند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر توجه داوران به مسأله محتوا را بسیار مهم ارزیابی کرد و در این باره متذکر شد: داوران باید محتوای فیلم ها را در نظر بگیرند و صرفاً بر اساس کیفیت فنی و هنری یک فیلم به آن اثر امتیاز ندهند. بی شک هر فیلمی که بخواهد برخلاف معیارها و ارزش های این مملکت باشد نباید جایزه ای در جشنواره بگیرد و داوران باید بدانند این کار مورد رضای خدا و شهدا نیست.

وی در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: معیارها و ارزش ها برای ما اصل، میزان و شاخص هستند و ما باید تلاش کنیم که ارزش های نظام را حفظ کرده و با اعتقاد راسخ و انگیزه بالا و نگاه الهی و انسانی به پیش برویم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ترانه «دایه دایه وقت جنگه» ثبت شد


عضو هیأت کارشناسی شورای ملی ثبت آثار میراث فرهنگی ناملموس از ثبت ترانه «دایه دایه وقت جنگه» و همچنین «ساز چگور» در فهرست ملی میراث ناملموس خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مشکل فنی به عنوان دلیل پخش نشدن «هفت» معرفی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تهیه کننده «هفت» از دلیل پخش نشدن برنامه در قسمت دوم به دلیل مشکل فنی صدا خبر داد.

به گزارش سینماپرس، برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی همزمان با اولین شب از جشنواره فیلم فجر در دوازدهم بهمن ماه روی آنتن شبکه نمایش رفت.

این برنامه که اعلام شده بود با حضور امیر قادری و میلاد دخانچی به عنوان منتقد پخش می‌شود در شب اول فقط امیر قادری را به عنوان همراه داشت، شب گذشته ۱۳ بهمن نیز برنامه به پخش نرسید.

محمد تنکابنی تهیه کننده «هفت» درباره این برنامه و دلیل پخش نشدن قسمت دوم آن از آنتن در توضیحی به مهر بیان کرد: شب گذشته با یک مشکل فنی در حوزه صدا مواجه شدیم که تا یک ساعت سعی در رفع آن داشتیم اما متاسفانه برطرف نشد.

وی درباره این مشکل فنی که به پردیس مربوط یا تجهیزات فنی عنوان کرد: مشکل به پردیس ملت ارتباطی نداشت در عین حال ان شالله رفع می‌شود و امشب برنامه را به پخش می‌رسانیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مجسمه لوبیای درخشان بعد از سال‌ها تکمیل شد


مجسمه بزرگ پر انحنا و صیقلی که برای بخشی از نیویورک به «آنیش کاپور» مجسمه‌ساز مشهور سفارش داده شده بود، بالاخره پس از ۱۵ سال تکمیل شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس / دومین روز از چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر


سینماپرس : دومین روز از چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با نمایش فیلم‌های “آه سرد” به کارگردانی ناهید عزیزی‌ صدیق، “جنگل پرتقال” به کارگردانی آرمان خوانساریان و “یادگار جنوب” به کارگردانی حسین دوماری و پدرام پورامیری در پردیس سینماگالری ملت برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«علی محمد مودب» دستیار وزیر ارشاد در امور شعر شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علی محمد مودب طی حکمی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دستیار وزیر در امور شعر منصوب شد

به گزارش سینماپرس، در متن حکم محمدمهدی اسماعیلی خطاب به علی محمد مودب آمده است:

جناب آقای علی محمد مودب

با عنایت به توانمندی متعهدانه، ذوق سرشار، تسلط، تعامل و شناخت در حوزۀ شعر و همچنین روحیه مکتبی و انقلابی جناب‌عالی در حوزۀ ادبیات، به موجب این حکم به عنوان «دستیار وزیر در امور شعر» منصوب می‌شوید.

امید است با اتکال به خداوند متعال و با مشی خردمندانه و روحیه تعاملی که از آن برخوردارید، با ایجاد هم‌افزایی مناسب بین فعالان این حوزۀ مهم و اثر گذار، مأموریت‌های ذیل را برای اعتلای این هنر بزرگ و راهبردی مورد اهتمام و توجه قرار دهید.

۱. تشکیل شورای سیاست‌گذاری شعر به منظور اعتلای جایگاه شعر با همکاری معاونت امور فرهنگی

۲. تعامل و هم‌افزایی با شاعران برجسته کشور و تلاش در جهت رفع موانع و مشکلات آن‌ها

۳. برنامه‌ریزی برای تکریم شاعران برجسته کشور

۴. ارائه طرح‌های مؤثر در زمینه آموزش و تربیت شاعران جوان

۵. ایجاد زمینه مناسب برای اتصال و تعامل تشکیلاتی بین شاعران و همچنین ارتباط با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

۶. همکاری و هم‌راستایی با معاونت امور فرهنگی به منظور حفظ وحدت رویه در حکمرانی فرهنگی

معاونان، مدیران و همکاران گرامی در بخش‌های مختلف همکاری لازم را در پیشبرد برنامه‌ها خواهند داشت.

مزید توفیق جناب‌عالی را در خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی و تحقق اهداف دولت مردمی، ظل توجهات حضرت ولی‌عصر (عج) و رهبری حکیمانه حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) از خداوند منان خواستارم.”

گفتنی است، علی محمد مودب شاعر مجموعه آثاری چون عاشقانه‌های پسر نوح و مرده‌های حرفه‌ای است. آثار مودب غالباً در حوزه شعر سپید و کلاسیک دسته‌بندی می‌شوند. وی همچنین مدیرعامل موسسه شهرستان ادب و برنده یا نامزد جوایز مختلف ادبی از جمله کتاب سال جمهوری اسلامی بوده‌است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

لوگو موشن «اتاقک گلی» منتشر شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: لوگو موشن فیلم سینمایی «اتاقک گلی» به کارگردانی محمد عسگری و تهیه‌کنندگی داود صبوری منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، لوگو موشن فیلم سینمایی «اتاقک گلی» به کارگردانی محمد عسگری و تهیه‌کنندگی داود صبوری به قلم پدرام کریمی در آستانه چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر منتشر شد، لوگو تایپ این فیلم بر عهده راهله لطفی و لوگو موشن این اثر نیز توسط محمود نجفی تولید شده است.

تورج الوند، آناهیتا افشار، تینو صالحی، فریدون حامدی، هادی شیخ‌الاسلامی، سعید دشتی و سعید زارعی و… در «اتاقک گلی» به ایفای نقش می‌پردازند.

سایر عوامل عبارت‌اند از: مجید مجیدی مشاور کارگردان، علیرضا سبزواری مشاور تهیه کننده و مدیر برنامه ریزی، ناصر هاشم زاده مشاور پروژه، سید محمد حسینی مشاور فیلمنامه، فرشاد محمدی مدیر فیلم‌برداری، شهرام خلج طراح چهره‌پردازی، محسن خدابخشی طراح صحنه، فاطمه صفری طراح لباس، میثم مولایی تدوین، بهمن اردلان و مهدی فیض مندیان صدابردار، حبیب خزایی فر آهنگساز، حسن نجفی جلوه‌های ویژه بصری، علیرضا ناصربخت دستیار اول کارگردان، نادر فوقانی عکاس، بهمن اردلان طراحی و ترکیب صدا، محسن و امیر کاووس روزبهانی جلوه های ویژه میدانی، میثم فلاح مدیر تولید، راهله لطفی طراح پوستر و لوگو، رضا گلی مدیرتدارکات، فرحناز خسروآبادی منشی صحنه، فربد جلالی اصلاح رنگ و نور، آرمین منیبی ساخت تیزر

فیلم سینمایی «اتاقک گلی» روایتی‌ست عاشقانه که در جریان عملیات مرصاد رخ می دهد، این فیلم محصول مشترک بنیاد فرهنگی روایت فتح، بنیاد شهید و امور ایثارگران و موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است که در بخش سودای سیمرغ چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر حضور دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اهدای نخستین «نشان اعتبار هنر» به شبان خوش‌صدای شهرضایی


همزمان با ایام الله دهه فجر و با حضور مدیر عامل صندوق اعتباری هنر، نخستین نشان اعتبار هنر کشور به مشهدی حسینعلی شبانپور «شبان شهرضایی» اعطا شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حقنه آموزه‌های «سند ۲۰۳۰» در «جنگل پرتقال»! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «جنگل پرتقال» عنوان یکی از فیلم‌های حاضر در «بخش سوادای سیمرغ چهل و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر» است. اثری که در قالب «سینمای اجتماعی» تولید و به ارایه محتوایی در تعارض با «سبک زندگی اسلامی و ایرانی» مبادرت می‌ورزد.

فاطمه سادات ناظمی/ «جنگل پرتقال» عنوان یکی از فیلم‌های حاضر در «بخش سوادای سیمرغ چهل و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر» است. اثری که در قالب «سینمای اجتماعی» تولید و به ارایه محتوایی در تعارض با «سبک زندگی اسلامی و ایرانی» مبادرت می‌ورزد. فیلمی سینمایی که خواسته یا ناخواسته به دنبال حقنه تعالیم و دستورالعمل‌های ابلاغی نظام لیبرالیسم در قالب سندهایی همچون «سند ۲۰۳۰ یونسکو» با عنوان رسمی «دگرگون ساختن جهان ما: دستور کارش ۲۰۳۰ برای توسعه پایا» (Transforming our world: the ۲۰۳۰ Agenda for Sustainable Development) به مخاطب سینمایی خود می‌باشد.

حقنه آموزه‌های «سند ۲۰۳۰» در «جنگل پرتقال»!


فیلم سینمایی «جنگل پرتقال» داستان معلمی به نام «علی بهاریان» و با نام هنری «سهراب بهاریان» است که در رشته نمایشنامه‌نویسی تحصیل کرده و حالا پس از سال‌ها بی‌کاری به تازگی در یک مدرسه به عنوان معلم ادبیات مشغول به کار شده است. معلمی آنچنان سختگیر است که در عرض سه روز ۵ نفر را از کلاس اخراج می‌کند و حالا از طرف مدیر تهدید می‌شود که اگر تا دو روز دیگر مدرک تحصیلی‌اش را تحویل ندهد عذرش را از مدرسه می‌خواهند! اینگونه است که آقای معلم علی‌رغم میل خود به شهر محل تحصیلش در «تنکابن» می‌رود و به این ترتیب فیلم بر بستر روایت‌گری این سفر پیگیری شده و با شکافت شخصیت فرهیخته و معلم ادبیات خود به ارایه شخصیتی از او مبادرت می‌ورزد که سال‌ها پیش در دانشگاه دختری عاشق‌پیشه را مورد آزار و اذیت روانی قرار داده است و … این دانشجوی بازیگری را دچار سرخوردگی و بی‌آبرویی اجتماعی ساخته است و …


حقنه آموزه‌های «سند ۲۰۳۰» در «جنگل پرتقال»!


فیلم سینمایی «جنگل پرتقال» می‌توانست به عنوان «عاشقانه کلاسیک» ظاهر شود؛ اما ترجیح می‌دهد تا با فرار از این گونه روایتگری به سراغ تمرکز بر منحنی تحول شخصیتِ محوری خود و در کالبد «آقا معلم» برود و آنچنان بنای خود بر آموزس تعالیم مندرج در «سند ۲۰۳۰» بگذارد که حتی از خواندن بیانیه‌های مطول نیز ابایی نکرده و با کم آوردن وقت به جمع و جور کردن این سیر تحول و به «راستی رسیدن» با «یک شب مستی» و البته پس از سال‌ها «دائم الخمر بودن» بسنده کند!

حقنه آموزه‌های «سند ۲۰۳۰» در «جنگل پرتقال»!


«جنگل پرتقال» اثری برخوردار از فُرم سینمایی مناسب است که با بازی استاندارد بازیگران خود و همچنین با چاشنی مناسب طنز و استفاده از نماهای زیبا و قاب‌های جذاب بصری و … می‌تواند بر روی همراهی ۹۰ دقیقه‌ای مخاطب با خود حساب باز کند.


حقنه آموزه‌های «سند ۲۰۳۰» در «جنگل پرتقال»!


«جنگل پرتقال» در مسیر آموزه‌های «سند ۲۰۳۰» و مواجهه خود با «سبک زندگی اسلامی و ایرانی» اگر چه به شیوه همیشگی و متداولی همچون بازنمایی میزانسن «فقر و زجر» و «فقر و فلاکت» متمسک نمی‌شود و سعی نمی‌کند تا چشم خود را بر «لوکیشن واقعی ایران» با تمام تراوت‌ها و شادابی‌هایش ببندد؛ اما به وضوح تمام تلاش و همت خود را معطوف ترسیم گذشته شوم و حال ناقص و آینده مبهمی می‌سازد که «انسان ایرانی» با پیگیری چنین شیوه‌ای از زندگی به آن مبتلا گردیده است. این همه در حالی است که از منظر نمادین و لایه گون «جنگل پرتقال» می‌تواند در بردارنده معانی ویژه‌ای باشد که سهوا و یا تعمدا و البته به صورتی الکن و بعضا دُم بریده درآمده و در این راستا نمادهایی همچون پدربزرگ خلبان جنگ و قاب گرفته شده در کنار جنگنده فانتوم و یا بازگشت آقا معلم از مسیر الموت به کلان شهر تهران و مهاجرت «مریم» برای همیشه از ایران و فروش «جنگل پرتقال» به عمو و … از آن جمله می‌باشد.


حقنه آموزه‌های «سند ۲۰۳۰» در «جنگل پرتقال»!


مشاهده خبر از سایت منبع