X

بایگانی بهمن 21, 1401

دفتر سینمایی

اختتامیه رویداد «مشق مادر» در قزوین برگزار شد


اختتامیه رویداد «مشق مادر» شامگاه ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ با حضور رئیس حوزه هنری کشور، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد و استاندار قزوین برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نادری: در خصوص تولید فیلم برای شخصیت ها و قهرمانان ملی تنبلی کردیم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اتابک نادری بازیگر سینما و تلویزیون که در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر با ایفای نقش شهید ستاری در فیلم سینمایی «های پاور» حضور دارد گفت: همه ما باید قبول کنیم که در خصوص تولید فیلم برای شخصیت ها و قهرمانان ملی تنبلی کردیم! تولید این آثار به ویژه برای آگاهی نسل جوان کشور بسیار حائز اهمیت و ضروری است؛ ما نه تنها در حوزه سینما برای شخصیت های بزرگ ملی دچار کاستی زیادی هستیم بلکه در سایر حوزه های فرهنگی و هنری دیگر از جمله حوزه های تجسمی، شعر و ادبیات، تئاتر و… نیز از این بزرگان غافل شده ایم و بیشتر درگیر حواشی هستیم که هیچ ارزشی ندارند.

بازیگر فیلم های سینمایی «متولد ماه مهر» و «عشق فیلم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: شخصیت های بزرگ اصولاً تنها مربوط به دوران دفاع مقدس نمی شوند؛ مثلاً ما برای نابغه ریاضی دان مان که دنیا او را ستایش می کند چه کرده ایم؟ مثلاً برای شهید والامقام محسن فخری زاده به عنوان یک دانشمند بزرگ چه کاری انجام دادیم؟ چرا ما قبل از ترور این دانشمند بزرگ کشورمان شناختی نسبت به ایشان نداشتیم؟ این ها همه به دلیل کم کاری دستگاه های فرهنگی و هنری است چرا که آن ها آنطور که باید این شخصیت های ملی را معرفی نکردند. ما باید برای این افراد فیلم و سریال های متعدد می ساختیم که نساختیم.

وی ادامه داد: شهید والامقامی مانند شهید بابایی با آن خدمات ویژه ای که برای کشور کرده بود بعد از سریال «شوق پرواز» به مردم شناسانده شد؛ تأثیر حوزه فرهنگ و هنر و کار فرهنگی کردن را ما نباید فراموش کنیم. ما در نیروی هوایی کشورمان آنقدر شخصیت های بزرگی داشتیم و داریم که زندگی هریک از آن ها می تواند دستمایه تولید ده ها فیلم و سریال باشد.

نادری سپس با انتقاد شدید از ترویج فرهنگ شرق و غرب به واسطه پخش فیلم ها و سریال های خارجی تصریح کرد: چرا باید نسل جوان ما شخصیت های افسانه ای و تخیلی همچون «جومونگ» آشنایی داشته باشند اما قهرمانان واقعی ملی را نشناسند؟ چرا جوان جامعه ما نباید نسبت به معمارهای بزرگ، هنرمندان بزرگ، رزمندگان بزرگ و… شناختی نداشته باشد اما شخصیت انیمیشن ها و فیلم و سریال های خارجی را بشناسد؟

این سینماگر خاطرنشان کرد: همه به خوبی می دانیم که حوزه آثار تصویری حوزه بسیار مهم و اثرگذاری در دنیای امروز است و از این رو اغلب کشورهای دنیا برای اهداف خود از این حوزه بهره برداری می کنند؛ بدیهی است که عملکرد ما نیز در این حوزه باید مثبت شود. ما باید با آثار تصویری الگوسازی کنیم و برای هدایت نسل های بعد راهبرد داشته باشیم. ما باید در نسل جوان انگیزه ایجاد کنیم که شخصیت های بزرگ ملی را بشناسد و به وجود آن ها افتخار کند.

وی در بخش دیگری از این کفتگو در پاسخ به این پرسش که بازی در نقش یک شهید برجسته مانند شهید بابایی چقدر برایتان چالش برانگیز بود اظهار داشت: من خودم را به نوعی متعلق به خانواده نیروی هوایی می دانم؛ عمو و پدر خانم بنده جزو افسران بازنشسته نیروی هوایی هستند و علاوه بر آن من از سال ها قبل علاقه ویژه ای به فضای نیروی هوایی داشته و دارم. در سریال «شوق پرواز» هم که افتخار بازی در نقش شهید اردستانی را داشتم با لذت کار کردم و زمانی که زنده یاد یدالله صمدی از بنده برای بازی در این سریال دعوت کردند واقعاً ذوق زده شدم چرا که علاقه به این شخصیت های بزرگ درونم موج می زند.

نادری یادآور شد: پیشنهاد بازی در «های پاور» در شب های احیا ماه مبارک رمضان به من داده شده و من با جان و دل پذیرفتم که در این اثر بازی کنم چرا که معتقدم تولید این قبیل فیلم ها بسیار ضروری است؛ این نوع آثار باید برای نسل های بعد به کرات تولید شود. خدماتی که این شخصیت های بزرگ به کشور و ملت کردند مثال زدنی است. به عنوان مثال عملیات «اچ ۳» یکی از بزرگ ترین و بی سابقه ترین حملات خوایی است؛ عملیات «های پاور» یکی از سخت ترین عملیات پدافندی است. مسلماً باید به این عملیات های ویژه و بزرگ در سینما پرداخته شود.

بازیگر فیلم های سینمایی «ترنج» و «کمکم کن» خاطرنشان کرد: من زمانی که فیلمنامه «های پاور» را مطالعه کردم شیفته قصه و به ویژه شهید ستاری شدم. شهید ستاری حماسه ای را در این عملیات خلق کردند که مثال زدنی است. من با رغبت فراوان سراغ بازی در این نقش رفتم و مطالعه جدی در خصوص کاراکتر و شخصیت شهید ستاری داشتم. به غیر از مکتوباتی که در مورد این شهید بزرگوار موجود است برخی آثار مستند در مورد ایشان را دیدم و زندگی نامه شان مطالعه کردم و حتی با همرزمان این بزرگوار جلسه داشتم و از آن ها خواستم تا در مورد ویژگی های شهید برایم توضیحاتی بدهند.

وی متذکر شد: در خصوص این شخصیت ها باید دلی جلو رفت و دلی کار کرد؛ این کارها کار دل است و هر کاری که از دل برآید لاجرم بر دل نشیند! این کارها وقتی با دل پیش برود جواب خوبی هم می گیرد. در این نوع آثار فضا خارج از فضای فیلمسازی رایج و معمول است. آدم وقتی برای شخصیت هایی کار می کند که به آن ها علاقه دارد وارد نوعی رابطه احساسی می شود که برایش بسیار شیرین و دل انگیز است.

نادری تصریح کرد: مگر می شود آدم برای شخصیت های بزرگی همچون باکری، ستاری، بابایی و… که اینقدر خاص هستند بتواند عادی بازی کند و جلوی دوربین برود؟ من شیفته این بزرگان هستم و برایم تمامی رزمندگان دفاع مقدس عزیز و محترم هستند. جامعه ما به این بزرگان باور دارد؛ این نکته نه شعار است نه پروپاگاندای سیاسی! هر ملتی با قهرمانان خود زندگی می کند و به قهرمانانش می بالد.

این بازیگر در بخش دیگری از این گفتگو در رابطه با عدم شباهت خود به شهید ستاری گفت: معتقدم در این نوع آثار بحث شباهت مهم نیست و بحث روایت اهمیت دارد. بازیگر چه شبیه به کاراکتر مزبور باشد و چه نباشد باید بتواند به صورت باورپذیر از عهده کار برآید. ما قرار نیست در فیلم های داستانی کار مستند انجام دهیم و مستندسازی کنیم که شباهت اهمیت داشته باشد. این مردم هستند که باید با این نوع آثار ارتباط برقرار کنند.

وی در پایان این گفتگو تأکید کرد: در «های پاور» بخشی از زندگی شهید ستاری مطرح می شود که کمتر کسی نسبت به آن آگاهی دارد. این بخش مهم از تاریخ دفاع مقدس متأسفانه مغفول واقع شده و کسی نمی داند این شهید بزرگوار نخبه و نابغه پدافند هوایی بوده و کارهای عجیبی کرده که در تاریخ ثبت شده است. امیدوارم روح شهید ستاری عزیز شاد باشد و از کار ما راضی باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آشتیانی پور: برایم مهم بود که بتوانم قدمی برای مردم خوب و خونگرم خطه سیستان و بلوچستان بردارم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علی آشتیانی پور تهیه کننده سینما که با فیلم سینمایی «هوک» در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد گفت: «هوک» در سیستان و بلوچستان تولید شد و برایم مهم بود که بتوانم قدمی برای مردم خوب و خونگرم خطه سیستان و بلوچستان بردارم چرا که این منطقه برای کشور ما بسیار مهم است و از سوی دیگر از آنجا که قصه در این خطه شکل گرفته بود طبیعتاً ما باید در این فضا مبادرت به تولید فیلم می کردیم.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «نقاب» و «دختری به نام تندر» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اهالی سیستان و بلوچستان مردم بسیار بامحبت و دارای فرهنگ قابل اعتنایی هستند و این خطه بخش مهمی از ایران اسلامی است با وسعت جغرافیایی بالا و اهمیت سوق الجیشی؛ من خوشحالم که توانستیم در این فیلم کمی از فضای تهران زده دور شویم و فرهنگ و زیبایی های بخش دیگری از کشورمان را به تصویر بکشیم.

وی در پاسخ به این سوأل که آیا تولید فیلم هایی خارج از مرکز را با توجه به عادت مخاطب و همچنین نیاز به سرمایه گذاری بیشتر ریسک نمی دانید؟ اظهار داشت: سینما اصولاً در این زمانه خودش یک ریسک بزرگ شده، حال گاهی آدم بیشتر ریسک می کند و گاهی کمتر! اما باید ریسک کرد و از این فضا دور شد؛ سینما محکوم شده که در مرکز باشد اما باید ریسک کرد و تجربیات تازه را برای مخاطب به ارمغان آورد. ما نباید از تغییر فضا بترسیم چرا که ترس باعث می شود جرأت کار کردن از ما سلب شود و این اتفاق بسیار بد است.

این سینماگر خاطرنشان کرد: تجربیات شخصی خودم راجع به تولیدات سینمایی این است که دوری و نزدیکی به مرکز مهم نیست. سینما امروز به دلیل توجیهات اقتصادی محکوم شده در مرکز باشد اما واقعیت این است که با این جغرافیای وسیع و مهمی که ما در کشور پهناورمان داریم اگر امکانش فراهم شود باید به موضوعات و اقوام مختلف بپردازیم که برای جامعه مفید باشد.

آشتیانی پور تأکید کرد: خوشبختانه مردم ایران اسلامی نسبت به اقوام و کلیت جغرافیایی شان حساس هستند؛ برای همه ایرانیان ایران مهم است. طبیعی است که مشکلات زیادی برای تولید فیلم در شهرستان ها پیش روی فیلمسازان است اما از آن سو در مناطق دوردست قصه هایی متنوع تر و مهیج تر می توانند روایت شوند. ما تمام تلاش مان را کردیم تا چشم انداز دیگری از ایران را در «هوک» نشان دهیم و امیدوارم که این کار مورد توجه مخاطبان قرار گیرد.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «نیوکاسل» و «من عاشق سپیده صبحم» در پایان این گفتگو در پاسخ به این پرسش که برخی «هوک» را متعلق به سینمای نوجوان می دانند نظر شما در این باره چیست اظهار داشت: قصه «هوک» در مورد دو برادر ورزشکار بلوچ برای رسیدن به آرزوهای بلندپروازانه خود تلاش می‌کنند؛ این فیلم صرفاً برای کودک و نوجوان نیست و ما تنها در بخشی از فیلم به کودکی کاراکترها پرداختیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

«ماجرای نیمروز» و «حمله به‌ اچ۳» در قاب تلویزیون


تلویزیون امروز فیلم‌هایی مانند «روز باشکوه»، «ماجرای نیمروز» و «حمله به‌ اچ۳» را روانه آنتن شبکه‌های سیما می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از چهره‌های خبرساز تا حواشی فیلم‌های جشنواره فجر


حاشیه‌های اکران نشدن فیلمی در جشنواره فجر، برنامه تلویزیونی «هفت» و «پایش»، شیطنت با نامه‌ای از علی نصیریان، شرط وزیر ارشاد برای هنرمندان، اعطای جایزه گرمی به هنرمند ایرانی، حواشی نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی و اثرت زلزله ترکیه بر بناهای تاریخی و سفرهای این کشور از گزیده اخبار فرهنگی هنری در هفته سوم بهمن ماه بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشن ۲۰ سالگی رادیو سلامت در ویژه برنامه «با من بمان»


به مناسبت سالروز تاسیس شبکه رادیویی سلامت، ویژه برنامه «با من بمان»، جمعه ۲۱ بهمن ماه، به مدت ۶ ساعت از رادیو سلامت پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پوشش خبری جشن پیروزی انقلاب در دفتر صداوسیمای ایران در عراق


به مناسبت پیروزی انقلاب ویژه برنامه‌های رادیو و تلویزیونی مختلفی از نجف و کربلا پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«قویتر» جواد تولمی به تالار سایه رسید


 آیین افتتاحیه نمایش «قویتر» به نویسندگی آگوست استریندبرگ و کارگردانی جواد تولمی با حضور آتش تقی پور بازیگر پیشکسوت تئاتر و سینما برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مستند تغییر مأموریت به روی آنتن تلویزیون می‌رود


مستند تغییر مأموریت ماجراهای جالب و مهم آغاز جهاد خودکفایی نیروی هوایی‌ ارتش جمهوری اسلامی ایران را روایت می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خوشبخت: تلگرام فیلتر است پس چرا اخبار جشنواره را در تلگرام می‌بینیم؟/ «گل‌های باوارده» دو ماه کار دارد، با دستور چیزی حل نمی‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نشست خبری فیلم سینمایی «گل‌های باوارده» همزمان با رونمایی در جشنواره فیلم فجر، در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری فیلم سینمایی «گل‌های باوارده» به کارگردانی مهرداد خوشبخت بامداد جمعه ۲۱ بهمن‌ماه در پردیس ملت برگزار شد.

خوشبخت ضمن ابراز همدردی با زلزله‌زدگان خوی بیان کرد: به تمام کسانی که در این چند ماه، عزیزی را از دست دادند تسلیت می‌گویم و امیدوارم هر چه زودتر هیچ بی‌گناهی در زندان نباشد و مشکلاتی که برای همکاران ما پیش آمده حل شود.

این کارگردان اظهار کرد: همان موقع که «آبادان یازده ۶۰» را کار می‌کردم به موضوع این فیلم هم فکر می‌کردم به شدت هم اصرار داشتم بازیگران از نظر سطح شهرت هم تراز هم باشند و به یکباره یک استار بین آنها ندرخشد که تعادل برهم نریزد ما همه فیلم را در آبادان طراحی و دکورها را در همان جا کار کردیم.

حیدر رحیمی بازیگر هم اظهار کرد: به مردم خوی و مردم کشور ترکیه و سوریه تسلیت می‌گویم. پیش از این تله فیلمی داشتم و دوستان من را به این پروژه معرفی کردند. من اصالتی بوشهری- آبادانی دارم. من در جنگ به دنیا آمدم اما با ترکش و جنگ آشنا هستم در آن دوره هم جنگ‌زده بودیم. پدر خودم هم از بچه‌های جنگ است و درد مردم آبادان را می‌فهمم چه در جنگ و چه بعد از جنگ.

محسن غفاری دیگر بازیگر فیلم گفت: از زمانی که علاقه بازیگری در من به وجود آمد دوست داشتم یک فیلم جنگی کار کنم روزی هم که رفتم تست بازی بدهم با لهجه آبادانی تست دادم. نقشم کم بود اما حس می‌کنم به اندازه بود.

سعید براتی فیلمبردار این اثر هم بیان کرد: نسخه‌ای که دیدید اصلاً نسخه باب میل ما نبود مثل همیشه فیلم‌هایی که کار می‌کنیم در سینماهای ایران به خوبی پخش نمی‌شود چون هیچ سینمای استانداردی در ایران نداریم و من متأسفم. ما سکانس‌های شب فیلم را روز گرفتیم اما آن را تبدیل به شب کردیم اما می‌دانم که تقریباً همه اذیت شدند و امیدوارم زودتر نسخه بهتر برسانیم تا همه از دیدن آن لذت ببرند.

حسن ایزدی مدیر جلوه‌های ویژه بصری توضیح داد: این پروژه برای من به لحاظ ویژوال افکت برابر با سه پروژه بود هرکدام از اتفاقات عظیم آن برای یک فیلم سینمایی کافی بود. ۴۰۳ پلان از این فیلم جلوه‌های ویژه بصری بود. آن تانکری که در آستانه انفجار بود برای ما چالش زیادی داشت.

خوشبخت هم بیان کرد: ما برای ساخت فیلم تحقیقات کردیم و مشاور داشتیم از سوی وزارت نفت سرمایه‌گذاری هم شده است چیزی که در سینما یاد نگرفتم دروغ گفتن است. فارابی هم خیلی حمایت کرد. در تیتراژ ما از وزیر ارشاد تشکر شده در حالی که این عجیب است و باید از دیگرانی تشکر می‌کردیم.

این کارگردان درباره سرمایه‌گذار اثر هم توضیح داد: نمی‌دانم باید بگوییم بخشی از فیلم را شرکت نفت داده یا باید بگویم همه را فارابی داده است این از همان چیزهایی است که گفتم در سینما یاد نگرفتم که دروغ بگویم.

خوشبخت درباره دوقطبی آبادانی، تهرانی اظهار کرد: قبول دارم که در این زمینه کم‌فروشی کرده‌ایم اما دوستان فارابی به ما کمک فکری داده بودند. ما لهجه‌های متفاوت داریم با این حال این موضوع را می‌پذیرم.

وی گفت: تقصیر ما نبود که فیلم سر موعد نرسید یک مشکل فنی بود که پیش آمد. به نظرم فیلم طلسم شده بود. به طوری که پنج دقیقه قبل از ساعت مقرر فیلم قابل نمایش شد. من اگر بخواهم راستش را بگویم باید بعداً جواب بدهم بنابراین بهتر است چیزی نگویم ولی دیر رسیدن آن تقصیر ما نبود. من از این نسخه ناراضی هستم جدای از اینکه گذاشتند تنها چهل درصد از ایده‌های ما در فیلم باشد اصرار بر اینکه فیلم در جشنواره باشد باعث شد یک نسخه مزخرف را ببینید. نگذاشتند فیلم را تکمیل کنیم. به‌طور کلی ایده ما یک سه‌گانه بود که البته اگر من را بکشند هم تا یک سال دیگر هیچ فیلمی نمی‌سازم.

خوشبخت درباره حضور حمید فرخ‌نژاد توضیح داد: اینکه آقای فرخ‌نژاد به فیلم آمد یا نیامد را باید تهیه‌کننده جواب بدهد. من گفتم که اصرارم بر این بود که بازیگران آبادانی حضور داشته باشند به نظرم این بهترین پاسخ است.

وی درباره دستمزد یک میلیارد و نیمی حمید فرخ‌نژاد گفت: نمی‌دانم اگر گرفته باشد خوش به حالش کاش به ما هم پول می‌دادند.

این کارگردان اظهار کرد: من نسخه فعلی را تازه با شما دیدم ما پیش از این فیلم را در سالن ندیدیم که بدانیم کجاهایش مشکل دارد. آن روز وقتی وزیر هم نشست تا فیلم را ببیند گفتم این نسخه را قبول ندارم و از سالن خارج شدم چون فیلم ناقص بود گفتم فیلمی که شما می‌بینید یک ماه و نیم دیگر کار دارد. حتی نماندم تا ببینم نظر وزیر چیست برایم مهم هم نبود. فکر می‌کنم ساختن این‌گونه فیلم‌ها در کشور ما همتی می‌خواهد که گروه ما داشت همه بچه‌هایی که اینجا هستند با سختی کار کردند این کار می‌توانست ساده‌تر باشد اما به دلیل اینکه در اینجا سیستمی برای ساخت فیلم‌های بیگ پروداکشن نیست نمی‌شود فیلم ساخت.

وی افزود: سیستم باید تغییر کند یکی از مشکلاتی که همیشه دارم این است که مسئولان سینمایی ما واقع‌بین نیستند اگر وقتی سالنی خالی از مخاطب می‌رود باید آن را پذیرفت اگر تلگرام فیلتر است پس چرا اخبار جشنواره را در تلگرام می‌بینیم؟ اینها حرف سیاسی نیست بلکه حرف اجتماعی است اگر فیلمی دو ماه کار دارد باید آن را بپذیریم با دستور چیزی حل نمی‌شود. هر آنچه اینجا گفتم راست بود. درباره این فیلم مهمترین چیزی که دوست داشتم از شما بشنوم این بود که این فیلم، فیلم آن زمانی و این زمانی است. آن زمان چند نفر آدم واقعی کار کردند تا پالایشگاه از دست نرود آیا اگر چنین شرایطی پیش بیاید چهارتا مسئول می‌آید بگوید از جنازه من رد شوید؟ آن زمان برخی می‌خواستند قطعات پالایشگاه را بدزدند در آن زمان سه میلیارد قطعه از پالایشگاه خارج شده آیا مسئولان می‌توانند از پشت میزشان بلند شوند و لباس کارگری بپوشند؟

مشاهده خبر از سایت منبع