رد پای نوستالژی در تیزر جشنواره موسیقی فجر + ویدئو
تیزر سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر با بهره گیری از المان های نوستالژیک به معرفی این رویداد فرهنگی هنری می پردازد.
تیزر سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر با بهره گیری از المان های نوستالژیک به معرفی این رویداد فرهنگی هنری می پردازد.
سینماپرس: اگر چه «چپ راست» خود را به اثری شبیه مارمولک توصیف کرد و همین امر باعث تشویق مخاطب به دیدن این اثر در موعد اکران شد اما واقعیت آن است که بیش از هر چیز تازهترین اثر محمدی در یک شوآف رسانه در فضا رسانه قرار گرفته است.
به گزارش سینماپرس، ادامه فیلم سازی های اجتماعی حامد محمدی از فیلم طلا و مس تا فرشته ها با هم می آیند اغاز حیرت برانگیزی فیلم های مذهبی برای او در سینما ایران رقم زد و اعتماد مخاطب را جلب کرد و تحسین های بزرگان سینما را برای او به همراه داشت. مشغول شدن او از سال ۹۵ به ساخت فیلم های طنز_ مذهبی اورا به گفته منتقدان وارد چالش همیشگی و فراز نشییبی عجیب کرد. که به نمونه های آن فیلم اکسیدان و قبله عالم میتوان اشاره کرد.
در اثرآخر محمدی که فیلم چپ راست هست که میتوان گمان برد سعی داشته با بیان طنز گلایه امیز احزاب سیاسی ایران مورد انتقاد قرار بدهد. ولی ایا موفق این امر شده است!؟
از اتمام ضبط این فیلم که با حاشیه توقیف و جلوگیری از مجوزاکران همراه بود محمدی در یک مصاحبه خبری اثر چپ راست خود را به اثری شبیه مارمولک توصیف کرد باعث تشویق مخاطب به دیدن او بعد رفع مشکل اکران اش شد. بعد از او افراد دیگر به صورت پراکنده فیلم هنوز اکران نشده اورا با اثار مختلف سینمایی مقایسه کردن که از جمله انان میتوان به مقایسه با فیلم خوب بد جلف اشاره کرد.
جالب تر این بود تمام این مقایسه ها حکایت از برتری اثر اخر محمدی نسبت به اثار مقایسه شده داشت. و همه این ها مخاطب اهل سینما تهیج میکرد در اولین فرصت اکران خود را به اولین گیشه برساند و شاهده اثر چپ راست باشد.
فارغ از این که اثر محمدی در یک شوآف رسانه در فضا رسانه قرار گرفته و بعد بررسی خود فیلم بدون مقایسه با اثر بی ربط اش یک فرافکنی بیش نیس برای جلب مخاطب هرچه بیشتر.
سراسر فیلم هر دو جریان سیاسی را افراد لاکچری و بی مبالات معرفی میکند که جبهه راست بوی عرق همراه با گلاب مانده دو انگشتر به دست راست معرفی میکند. جبهه چپ را اهل مد و تفاخر و تکنوگرات محض نمایش میدهد و چندین بار از زبان رامبد جوان که نماینده جبهه راست هست جبهه مخالف دشمن قلمداد میشود نه رغیب جناحی و حزبی و در مقابل این مفهوم رسانی به مخاطب در ابتدا فیلم در اوسط فیلم از تضاد فرهنگی دو خانواده سیاسی میتوان گفت نوعی مبالغه امیز حکایت میکند تا بتواند ژانر کمدی خود را حفظ کند و خنده ای از تماشاگران بگیرد.
اواخر فیلم هم مخاطب سرگردان و متحیر نقشه اول فیلم هست که که بود؟ نتیجه گیری فیلم برای مخاطب فیلم جز شوخی های سیاسی نخ نما شده که قسمت ای از آن هم نامفهوم و گذرا هست بسنده میشود. مخاطب گنگ از نتیجه گیری با پایان فیلم مواجه میشود.
ساخت فیلم های که نقد سیاسی همراه داشته باشد تبحر خاص و تیزبینی ویژه ای میطلبد.
*محمد احمدی
در سومین شب از سیوهشتمین جشنواره موسیقی فجر، ۱۱ اجرا در شش سالن تهران به روی صحنه میرود.
سینماپرس: فرشاد گلسفیدی که با اولین فیلم خود در مقام کارگردان در جشنواره فیلم فجر حضور داشت به ارائه توضیحاتی درباره برنامهریزی برای اکران عمومی فیلم «هفت بهار نارنج» پرداخت.
به گزارش سینماپرس، فرشاد گلسفیدی کارگردان فیلم سینمایی «هفت بهارنارنج» از فیلمهای رونماییشده در چهلویکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر در گفتگو با مهر درباره برنامهریزی برای اکران این فیلم گفت: هنوز با تهیهکننده فیلم درباره اکران این فیلم به جمعبندی نرسیدهایم اما شخصاً فکر میکنیم زمان مناسب برای اکران این فیلم فصل پاییز باشد.
وی ادامه داد: اکران نوروزی امسال سینماها با ماه رمضان همزمان شده است در فصلهایی مانند اکران عید فطر هم فیلمهایی با نگاه هنری معمولاً جایی ندارند و نمیتوانند فروش موفقی داشته باشند. به همین دلیل اکران فیلم تا حوالی اردیبهشت به تأخیر میافتد و بعد از آن هم بازه امتحانات مدارس و دانشگاهها را داریم. در تعطیلات تابستانی هم معمولاً اولویت با مسافرت است. اینها شرایطی است که هر سال آنها را تجربه کردهایم و براساس همین شرایط احساس میکنم اکران پاییز بهترین زمان برای نمایش «هفت بهارنارنج» باشد. البته باید درباره این موضوع با تهیهکننده هم همفکری و مشورت داشته باشم.
فیلم ما برخلاف خیلی از فیلمهای جشنواره کامل بود!
گلسفیدی درباره بازخوردها نسبت به اکران اولین فیلمش در مقام کارگردان در جشنواره فیلم فجر و اینکه آیا تغییر در نسخه به نمایش درآمده در جشنواره اعمال خواهد شد یا نه هم تأکید کرد: هیچ تغییری در فیلم ایجاد نمیشود. همان نسخهای که در جشنواره به نمایش درآمد را در اکران عمومی هم خواهیم داشت چراکه اساساً بهترین نسخه را راهی جشنواره فجر کردیم. حدود یکسال مراحل پستولید و مونتاژ این فیلم زمان برد. برخلاف اکثر کارهایی که امسال در جشنواره حضور داشتند و اکثراً هم ناقص بودند!
وی افزود: جالب اینکه به همین فیلمهای ناقص هم جایزه دادند! فیلم ما اما کامل بود. ما حتی این امکان را داشتیم که فیلم را سال گذشته به جشنواره برسانیم اما صلاحدید تهیهکننده این بود که یک سال بیشتر صبر کنیم. به همین دلیل هم همین نسخه نهایی با همین کیفیت را اکران خواهیم کرد.
این کارگردان درباره سیمرغ اهدایی به علی نصیریان برای نقشآفرینی در فیلم «هفت بهارنارنج» هم گفت: واقعیت این است که از چهار جایزهای که میتوانستند به فیلم ما بدهند، تنها یک جایزه را دادند. نمیگویم که ما باید در همه بخشها برگزیده میشدیم اما جشنواره فجر همواره نشان داده است که توجه بیشتری به فیلمهای ارگانی دارد و این یک حقیقت است. فیلمهای مستقل و محصول بخش خصوصی معمولاً در این شرایط مظلوم واقع میشوند و به نوعی ضعیفکشی اتفاق میافتد.
گلسفیدی گفت: موسیقی فیلم من هر چند کاندیدا هم شده بود اما واقعاً شایسته دریافت سیمرغ هم بود. فیلمبرداری این فیلم باید کاندیدا میشد. کارگردانی این فیلم هم در بخش فیلمهای اول میتوانست مورد توجه قرار بگیرد اما شاید از آنجایی که همه این کارها از طراحی صحنه و فیلمبرداری تا کارگردانی را خودم انجام داده بودم، چندان به مذاق داوران خوش نیامده، اینکه یک نفر همه این کارها را با کیفیت به سرانجام رسانده، لایق تشویق هم بوده است نه اینکه اینگونه تنبیه شود و کارش نادیده بماند!
داوری که در صفحه شخصیاش فیلمم را تحقیر کرد!
این کارگردان سینما در ادامه گفت: آنچه برای من جای تعجب داشت این بود که یکی از داوران جشنواره فجر، سه چهار شب پیش از آنکه بهصورت رسمی اعلام شود که داور جشنواره است، در صفحه شخصی خودشان در فضای مجازی مطلبی را درباره فیلم من منتشر کردند که هنوز هم این مطلب در صفحهشان وجود دارد. ایشان بسیار بیرحمانه و مغرضانه نسبت به فیلم من برخورد کردهاند! او حتی یک دروغ را درباره فیلم من نوشته و اعلام کرده که فیلم «هفت بهارنارنج» با پروانه ویدئویی ساخته شده در حالی که پروانه سینمایی این فیلم در ۲۴ اسفند سال ۹۹ صادر شده است و ما در اردیبهشت ۱۴۰۰ فیلم را فیلمبرداری کردیم. داور جشنواره با انتشار این دروغ در صفحه رسمی خود، فیلم من را تحقیر کرده و سوالم این است که چنین فردی چگونه میتواند یک داور بیطرف برای جشنواره باشد؟
گلسفیدی ادامه داد: به همین دلایل است که معتقدم به فیلم من ظلم شده و ناجوانمردانه درباره آن رفتار کردهاند. کار منتقد، نقد است نه انتقاد. من نمیگویم همه فیلم من باید تعریف کنند اما نباید با انتقاد آن را تخریب کرد. شغل همه ما سرگرمی است و فیلم میسازیم تا مردم ببینند و لذت ببرند. طبیعی است که یکی ببیند و خوشش بیاید و دیگری خوشش نیاید، اما من بینهایت از نگاه مغرضانه این داور نسبت به فیلم خودم گلهمند هستم.
مسجد امام اصفهان یا مسجد جامع عباسی، بنایی جهانی شده و باقی مانده از دورۀ صفوی با سبکِ معماری مربوط به شیوه اصفهانی است. اما نقطۀ بارز این مسجد درست زیرِ کاسۀ میانی شبستان اصلی آن است که هر گردشگری را ترغیب به آواز خواندن میکند. این نقطه از بنا با صدای گردشگرانش معجزه میکند. معماری خاصِ گنبدِ شبستان این مسجد که آن را به نوعی نماد شکوه معماری ایرانی نیز مینامند، دلیل انعکاس هر نوع صدایی است که فقط در یک نقطه همه را مجذوب میکند. همزمان با برگزاری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر، گزارش ایسنا را از خوش صداترین بنای جهانی اصفهان مشاهده میکنید.
فرشاد گلسفیدی کارگردان فیلم سینمایی «هفت بهارنارنج» از فیلمهای رونماییشده در چهلویکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر در گفتگو با خبرنگار مهر درباره برنامهریزی برای اکران این فیلم گفت: هنوز با تهیهکننده فیلم درباره اکران این فیلم به جمعبندی نرسیدهایم اما شخصاً فکر میکنیم زمان مناسب برای اکران این فیلم فصل پاییز باشد.
وی ادامه داد: اکران نوروزی امسال سینماها با ماه رمضان همزمان شده است در فصلهایی مانند اکران عید فطر هم فیلمهایی با نگاه هنری معمولاً جایی ندارند و نمیتوانند فروش موفقی داشته باشند. به همین دلیل اکران فیلم تا حوالی اردیبهشت به تأخیر میافتد و بعد از آن هم بازه امتحانات مدارس و دانشگاهها را داریم. در تعطیلات تابستانی هم معمولاً اولویت با مسافرت است. اینها شرایطی است که هر سال آنها را تجربه کردهایم و براساس همین شرایط احساس میکنم اکران پاییز بهترین زمان برای نمایش «هفت بهارنارنج» باشد. البته باید درباره این موضوع با تهیهکننده هم همفکری و مشورت داشته باشم.
فیلم ما برخلاف خیلی از فیلمهای جشنواره کامل بود!
گلسفیدی درباره بازخوردها نسبت به اکران اولین فیلمش در مقام کارگردان در جشنواره فیلم فجر و اینکه آیا تغییر در نسخه به نمایش درآمده در جشنواره اعمال خواهد شد یا نه هم تأکید کرد: هیچ تغییری در فیلم ایجاد نمیشود. همان نسخهای که در جشنواره به نمایش درآمد را در اکران عمومی هم خواهیم داشت چراکه اساساً بهترین نسخه را راهی جشنواره فجر کردیم. حدود یکسال مراحل پستولید و مونتاژ این فیلم زمان برد. برخلاف اکثر کارهایی که امسال در جشنواره حضور داشتند و اکثراً هم ناقص بودند!
وی افزود: جالب اینکه به همین فیلمهای ناقص هم جایزه دادند! فیلم ما اما کامل بود. ما حتی این امکان را داشتیم که فیلم را سال گذشته به جشنواره برسانیم اما صلاحدید تهیهکننده این بود که یک سال بیشتر صبر کنیم. به همین دلیل هم همین نسخه نهایی با همین کیفیت را اکران خواهیم کرد.
این کارگردان درباره سیمرغ اهدایی به علی نصیریان برای نقشآفرینی در فیلم «هفت بهارنارنج» هم گفت: واقعیت این است که از چهار جایزهای که میتوانستند به فیلم ما بدهند، تنها یک جایزه را دادند. نمیگویم که ما باید در همه بخشها برگزیده میشدیم اما جشنواره فجر همواره نشان داده است که توجه بیشتری به فیلمهای ارگانی دارد و این یک حقیقت است. فیلمهای مستقل و محصول بخش خصوصی معمولاً در این شرایط مظلوم واقع میشوند و به نوعی ضعیفکشی اتفاق میافتد.
گلسفیدی گفت: موسیقی فیلم من هر چند کاندیدا هم شده بود اما واقعاً شایسته دریافت سیمرغ هم بود. فیلمبرداری این فیلم باید کاندیدا میشد. کارگردانی این فیلم هم در بخش فیلمهای اول میتوانست مورد توجه قرار بگیرد اما شاید از آنجایی که همه این کارها از طراحی صحنه و فیلمبرداری تا کارگردانی را خودم انجام داده بودم، چندان به مذاق داوران خوش نیامده، اینکه یک نفر همه این کارها را با کیفیت به سرانجام رسانده، لایق تشویق هم بوده است نه اینکه اینگونه تنبیه شود و کارش نادیده بماند!
داوری که در صفحه شخصیاش فیلمم را تحقیر کرد!
این کارگردان سینما در ادامه گفت: آنچه برای من جای تعجب داشت این بود که یکی از داوران جشنواره فجر، سه چهار شب پیش از آنکه بهصورت رسمی اعلام شود که داور جشنواره است، در صفحه شخصی خودشان در فضای مجازی مطلبی را درباره فیلم من منتشر کردند که هنوز هم این مطلب در صفحهشان وجود دارد. ایشان بسیار بیرحمانه و مغرضانه نسبت به فیلم من برخورد کردهاند! او حتی یک دروغ را درباره فیلم من نوشته و اعلام کرده که فیلم «هفت بهارنارنج» با پروانه ویدئویی ساخته شده در حالی که پروانه سینمایی این فیلم در ۲۴ اسفند سال ۹۹ صادر شده است و ما در اردیبهشت ۱۴۰۰ فیلم را فیلمبرداری کردیم. داور جشنواره با انتشار این دروغ در صفحه رسمی خود، فیلم من را تحقیر کرده و سوالم این است که چنین فردی چگونه میتواند یک داور بیطرف برای جشنواره باشد؟
گلسفیدی ادامه داد: به همین دلایل است که معتقدم به فیلم من ظلم شده و ناجوانمردانه درباره آن رفتار کردهاند. کار منتقد، نقد است نه انتقاد. من نمیگویم همه فیلم من باید تعریف کنند اما نباید با انتقاد آن را تخریب کرد. شغل همه ما سرگرمی است و فیلم میسازیم تا مردم ببینند و لذت ببرند. طبیعی است که یکی ببیند و خوشش بیاید و دیگری خوشش نیاید، اما من بینهایت از نگاه مغرضانه این داور نسبت به فیلم خودم گلهمند هستم.
مراسم تشییع پیکر مرحوم حسن ناهید نوازنده پیشکسوت عرصه نینوازی روز دوشنبه اول اسفند از تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار میشود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار پیامی درگذشت حسن ناهید نوازنده پیشکسوت موسیقی ایرانی را تسلیت گفت.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، فرشاد افشینپور کارگردان مستند «دنیای وحشی زاگرس» که سیمرغ بلورین بهترین مستند چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر را به دست آورده است، مدتی است تولید مستند «شمال از آسمان» را آغاز کرده است.
وی در این باره گفت: مستند «شمال از آسمان»، کوهستان البرز و بالاخص سه استان شمال کشور یعنی مازندران، گیلان و گلستان را به تصویر میکشد. به دلیل ساختار طراحی شده برای این فیلم اغلب پلانهای آن هوایی خواهد بود. در واقع وجه تسمیه نام فیلم هم برگرفته از همین ساختار است. در این فیلم به سیمای طبیعی کوهستان البرز و حیات وحش آن در چهار فصل مختلف سال پرداخته خواهد شد و به جزئیات و رفتارهایی خاص از حیوانات در فصول مختلف اشاره خواهد شد.
این مستندساز ادامه داد: پژوهش فیلم مدتهاست که آغاز شده و شاید به حدود پنج سال قبل باز میگردد و تصویربرداری این مستند مدتی است که آغاز شده است. در طی ماههای گذشته تصاویر زیادی به ثبت رسیده است، اما باید در زمستان جاری و همچنین بهار آتی تصاویر تکمیلی به ثبت برسد تا تصویربرداری فیلم به پایان راه خود برسد.
هم اکنون مشغول تصویربرداری و تدوین همزمان هستیم تا در شهریورماه ۱۴۰۲ پروژه به مرکز گسترش تحویل داده شود، هدف و برنامه آتی من شرکت دادن فیلم در هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» است.
افشینپور درباره شباهتهای «دنیای وحشی زاگرس» و «شمال از آسمان» گفت: نمایش سیمای طبیعی و حیات وحش، فصل مشترک هر دو فیلم هستند، اما تجربه و دانش ما به مراتب بالاتر رفته است و امیدواریم بتوانیم گامی تازه به پیش برداریم و رضایت هرچه بیشتر مخاطبان سینما را کسب کنیم.
این کارگردان درباره علاقهاش به ساخت مستندهای حیات وحش افزود: تنها دغدغه و علاقه به ساخت مستند درباره محیط زیست یا طبیعت نمیتواند باعث شود فیلمساز در این حوزه موفق شود و فیلم بسازد، به نظرم مهم است که شما این دغدغه و علاقه را در ظرفی بریزید که از نظر ساختاری و هنری درست باشد تا برای مخاطب جذابیت داشته باشد. باید علاقه را به نگاه هنری پیوند زد تا حاصل کار، جذاب و تماشایی باشد.
افشین پور که امسال سیمرغ بلورین بهترین مستند چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر را به دست آورده است در اینباره گفت: از کسب این جایزه بینهایت خوشحالم اما میتوانستم اوایل دهه نود این جایزه را دریافت کنم چراکه فیلمهای اول و دوم من هم به اعتقاد کارشناسان و مخاطبان سینما از کیفیت خوبی برخوردار بود و لیاقت کسب این جایزه را داشتند. قبلاً سه دوره در بخش مستند جشنواره فیلم فجر حضور داشتم و یک سیمرغ بلورین تصویربرداری و دستاورد هنری دریافت کرده بودم، اما امسال و در سال چهارم بالاخره هیات داوران، تلاش من را دیدند و به آن سیمرغ بلورین بهترین فیلم را دادند. خیلی خوشحالم که این جایزه را دریافت کردم، یقیناً کسب سیمرغ بلورین بهترین فیلم از جشنواره فجر انگیزه من و سایر عوامل فیلم و همکارانم را برای ادامه این مسیر و ساخت مستندهای بهتر، بیشتر میکند.
مستند «شمال از آسمان» پروژه تازه فرشاد افشینپور، تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است.