X

بایگانی اسفند 9, 1401

دفتر سینمایی

قوه قضاییه اعلام کرده پخش فیلم «مصلحت» از نظر آن‌ها بلامانع است/معتقدم «مصلحت» فیلم بسیار مهمی برای امروز ماست! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدرضا شفاه تهیه‌کننده سینما در اظهاراتی قابل پیگیری از نامه‌نگاری قوه قضاییه با سازمان سینمایی برای رفع مشکل فیلم «مصلحت» خبر داد.

به گزارش سینماپرس، در حالی که اقدام فیلم سینمایی «مصلحت» در تطهیر وجهه جماعت سلطنت‌طلب همچنان به عنوان امری بی‌بدیل در صنعت سینمای پس از انقلاب محسوب می‌شود؛ اما واقعیت آن است که این اثر سینمایی به همین موضوع اکتفا نکرده بود و در ادامه سعی داشت تا به توبه‌نامه‌ ای سینمایی مبدل گردد و ندامت و پشیمانی طیف مسلمان انقلابی را از عملکرد خود به نمایش بگذارد. ابراز پشیمانی پُرشوری که البته در انتهای فیلم و با لطف و بُزرگواری زن سلطنت‌طلب، به خیر و خوشی ختم شده و با عفو و گذشت جوانان انقلابی همراه گرد. اثری که به درستی با ممنوعیت پخش و اکران عمومی مواجه شد و اکنون طرح مجدد آن در این مقطع زمانی می‌تواند به نوعی تکمیل کننده پازل و نقش سینما در مواجهه با حدود الهی قلمداد شود. اثری که در پس زمینه خود کاملا بر مدار سینمای روشنفکرانه و شبه ملودرام سعی دارد تا از منظری دیگر و در جایگاه خود به موضوع «قصاص» بتازد و به سراغ جماعت «سلطنت‌طلب» برود و با ترسیم مظلومیت ایشان در پس از پیروزی انقلاب اسلامی؛ سعی ویژه‌ای می‌نماید تا جنایت علیه «سلطنت‌طلبان» را به مخاطب سینمایی خود حقنه نموده و چنین وانمود سازد که بخشی از ایرانیان به خاطر ظلم و تعدی انقلابیون مجبور به مهاجرت اجباری از ایران گردیدند. ایرانیانی که اموالشان و ثروتشان توسط جمهوری اسلامی مصادره و فرزندانشان کُشته شده ‌اند و …
در این میان محمدرضا شفاه که در مقام تهیه‌کننده فیلم «مصلحت» به کارگردانی حسین دارابی را هم در انتظار اکران عمومی دارد، درباره آخرین وضعیت این فیلم نیز توضیح داد: درباره این فیلم ما توافق‌هایی را با وزارت فرهنگ و ارشاد داشتیم. دوستان سازمان سینمایی و وزارت ارشاد با توجه به ملاحظات قوه قضاییه درباره این فیلم از ما خواسته بودند، با این نهاد به توافق برسیم و موافقت نهایی خود با اکران فیلم را منوط به توافق ما با قوه قضاییه کرده بودند. خداروشکر این توافق در حال حاضر شکل گرفته است.

وی ادامه داد: قوه قضاییه در قالب یک نامه مکتوب به سازمان سینمایی وزارت ارشاد اعلام کرده پخش فیلم «مصلحت» از نظر آن‌ها بلامانع است. درواقع بعد از مذاکراتی که ما با مسئولان قوه قضاییه داشتیم و تعامل درباره اعمال نکاتی که این دوستان داشتند، وضعیت نمایش بلامانع فیلم به‌صورت مکتوب به سازمان سینمایی اعلام شده است. براساس همین وضعیت هم درخواست صدور پروانه نمایش فیلم را به سازمان سینمایی داده‌ایم. با توجه به اینکه نکات و ملاحظات قوه قضاییه برطرف شده است، امیدواریم بتوانیم هر چه زودتر پروانه نمایش فیلم را دریافت کنیم.

شفاه درباره اکران فیلم پاسخ داد: طبعاً اگر فیلم «مصلحت» بنابر وعده مسئولان سازمان سینمایی موفق شود بعد از دو سال پروانه نمایش دریافت کند، بلافاصله برای اکران عمومی فیلم اقدام خواهیم کرد. ترجیح هم می‌دهیم با توجه به نزدیکی به اکران نوروز و زمان کم باقی‌مانده، فیلم را برای اکران عید فطر آماده کنیم.

این تهیه‌کننده در پایان تأکید کرد: معتقدم فیلم «مصلحت» فیلم بسیار مهمی برای امروز ماست و مخاطبان بسیاری هم طی دو سال گذشته پیگیر نمایش این فیلم بوده‌اند. مطمئن هستیم که اکران عمومی این فیلم می‌تواند اتفاق ویژه‌ای را در زمینه تولید و اکران فیلم‌های مسئله‌محور در سینمای ایران رقم بزند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مجموعه «شتر و آسیابان» به بخش مسابقه «جشنواره وزوول» راه یافت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجموعه پویانمایی(انیمیشن) «شتر و آسیابان» به بخش مسابقه «مخاطبان بزرگسال» بیست‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم سینمای آسیایی «وزوول» کشور فرانسه راه یافت.

به گزارش سینماپرس، «شتر و آسیابان» عنوان مجموعه‌ای از سه فیلم کوتاه عروسکی پویانمایی شامل «جایگزین»، «کشاورز و ربات» و «سپید بالان» به کارگردانی عبدالله علیمراد است که به ترتیب در سال‌های ۲۰۰۳، ۲۰۱۱ و ۲۰۲۲ در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با شیوه استاپ‌موشن تولید شده است.

مجموعه «شتر و آسیابان» با مخاطب قراردادن کودکان و بزرگسالان جلوه خاصی از ارتباط میان فناوری، پیشرفت و آلودگی کره زمین را زیر سوال می‌برد.

به گفته توزیع کننده فرانسوی که امتیاز این سه فیلم را در کشور فرانسه داراست، اکران عمومی این مجموعه از ۳۰ آذر ۱۴۰۱ (۲۱ دسامبر ۲۰۲۲) در فرانسه آغاز و با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد.

بیست‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم سینمای آسیایی «وزوول» از ۹ تا ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ (۲۸ فوریه تا ۷ مارس ۲۰۲۳) در شهر وزوول کشور فرانسه در حال برگزاری است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برگزاری پرفورمنس نقاشی بداهه با نگاه اجتماعی


پرفورمنسی از علیرضا آسانلو با عنوان «دست‌هامان» در گالری آرتیبیشن برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مدیران رسانه ملی به بازدید از «هادی» رفتند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تعدادی از مدیران رسانه ملی با حضور در پشت صحنه سریال جدید شبکه دو از نزدیک در جریان روند ساخت سریال «هادی» قرار گرفتند.

به گزارش سینماپرس، مهدی نقویان رئیس مرکز سیما فیلم، حامد بامروت‌نژاد مدیر شبکه دو سیما، بهرنگ ملک‌محمدی مدیر گروه فیلم و سریال شبکه دو و مهدی خدایی مدیر تولید و فنی شبکه دو از پشت صحنه سریال «هادی» به تهیه‌کنندگی امیرمهدی پوروزیری و نویسندگی و کارگردانی امیر داسارگر بازدید کردند.

تصویربرداری فصل اول سریال ۳۰ قسمتی «هادی» این روزها در پل خشتی شهرستان لنگرود در حال انجام است. تاکنون و بعد از یک ماه از آغاز تصویربرداری حدود ۲۰ درصد از این سریال مقابل دوربین رفته و ظرف روزهای آتی گروه برای ادامه تصویربرداری به چند لوکیشن دیگر در لاهیجان و سپس تهران خواهند رفت.

محور داستان این درام که بازیگرانی، چون هدایت هاشمی، نسرین بابایی، حسین رفیعی، بهار نوحیان، شهین تسلیمی، جواد خواجوی، مجید پتکی، شهروز آقایی‌پور، حسین اوجاقلو و… در آن به ایفای نقش می‌پردازند، پیرامون نوجوانی تا بزرگسالی یک شهید مدافع حرم است.

همچنین محمد باقرزاده مدیر کل صداوسیما مرکز گیلان با حضور در محل اقامت گروه نیز برای همکاری در پروژه‌های نمایشی که در استان گیلان تصویربرداری می‌شوند، اعلام آمادگی کرد.

بخشی از عوامل سریال «هادی» عبارتند از: سرپرست گروه کارگردانی وبرنامه ریزی: سعید نقدزاده، انتخاب بازیگران نوجوان و بازیگردان: زین العابدین تقی پور، دستیاراول کارگردان: افشین آقایی، دستیاردوم کارگردان: علیرضا ملک، دستیارسوم کارگردان: شهراد روییده، منشی صحنه: تهمینه مرتضوی، عکاس: سید احمد جامه‌دارپور، طراح گریم: سیدجلال موسوی، مجریان گریم: هانیه بابایی، کامیار عاشورنیا، محمدمیلاد یسلیانی، مدیر تولید: افشین رئوفی، مدیر تدارکات: بهمن دانایی‌زادگان، دستیاران تدارکات: مرتضی کشاورز، ابراهیم صحرایی ابریشمی، مدیر فیلمبرداری: احمد گودرزی، گروه تصویر: امیرحسین طاهری‌پور، رضا مظفری، فرامرز توکلی، احسان نصیریان، رضا شیروانی، طراح صحنه: جعفر محمدشاهی، دستیاران صحنه: فرهاد احمدی، بارون بابازاده، ایمان حاجی‌محمد اصفهانی، مدیر صدابرداری: علی احمدی، دستیاران صدا: مجتبی خیرآبادی، علیرضا قره‌داغلی، مسلم عبداللهی، طراح لباس: زهره رحمانی، دستیاران لباس: معصومه شادی، مهدی نوری مقدم، احسان خدر.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«لاک‌پشت و پروانه» منتشر شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کتاب «لاک‌پشت و پروانه» به نویسندگی اعظم بزرگی از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، کتاب «لاک‌پشت و پروانه» از مجموعه کتاب‌های مرغک کانون است که با نویسندگی اعظم بزرگی و تصویرگری بهار اخوان منتشر شده است.

کتاب‌های مرغک تلاشی است برای تولید کتاب‌های قصه، بازی، سرگرمی که همراه با بازی و سرگرم کردن کودکان به آنها کمک می‌کند دنیای پیرامون‌شان را بهتر حس کنند و آن را بهتر بشناسند؛ با کنجکاوی به دنیا بنگرند و حساس و جستجوگر بار بیایند؛ ذهن‌شان پرورش پیدا کند و نیروی اندیشه در آن‌ها رشد کند.

این کتاب داستان یک بچه لاک‌پشت است که دنبال پروانه می‌گردد و برای گروه سنی نوباوه (بالای ۴ سال) مناسب است.

کتاب «لاک‌پشت و پروانه» در ۲۸ صفحه و به قیمت ۲۶هزار تومان با شمارگان ۳هزار نسخه از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جزییاتی از مراسم پایانی پویش «عزیزم حسین(ع)» در بین‌الحرمین


دبیر پویش موسیقایی «عزیزم حسین ۲» از تصمیم ستاد اجرایی برای برگزاری مراسم پایانی این رویداد با حضور شش هزار کودک و تعدادی از مداحان شناخته‌شده کشورمان خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مزدآبادی: سیستم اکران و تولید در سینمای کشورمان معیوب است و برای رفع معضلات سینما نیاز به رفع این نقیصه ها داریم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جواد مزدآبادی کارگردان سینما و تلویزیون در خصوص وضعیت بحران زده اکران گفت: سیستم اکران و تولید در سینمای کشورمان معیوب است و برای رفع معضلات سینما نیاز به رفع این نقیصه ها داریم؛ بنده معتقدم یکی از علل اصلی ایجاد بحران در سینما این است که بودجه های موجود عادلانه توزیع نمی شوند و مسئولان هم چندان دغدغه ای برای رفع بحران ندارند.

کارگردان فیلم های سینمایی «طاووس های بی پر» و «ورود زنده ها ممنوع» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: واقعیت این است که وقتی تنوع در تولید آثار را از دست بدهیم خواه ناخواه گیشه را نیز از دست خواهیم داد. این جریان جدیدی که حاکم بر تولیدات سینمایی و حتی در رأس سینما یعنی سازمان سینمایی شده و در حال خط کشی کردن میان افراد است و باعث می شود تا تنوع ژانر کم و کمتر شود اصلا صحیح نیست.

وی ادامه داد: مدیران فیلمسازان را در مسیری می گذارند که شبیه به هم کار کنند. نمونه این اتفاق را در جشنواره چهل و یکم شاهد بودیم که اکثر آثار ظاهراً به سمت فیلم های ارزشی رفته بود! مشکل اینجا است که تعریف ما از سینمای ارزشی چندان درست نیست چرا که زمانی می‌توانیم ادعای داشتن سینمای ارزشی داشته باشیم که فیلم خوب و سالم در هر ژانری داشته باشیم که بتوانند روی جامعه تأثیرات مثبت داشته باشند.

این سینماگر با بیان اینکه لزوماً پرداختن به مضامین دینی و دفاع مقدس نمی تواند آثار را ارزشی کند تصریح کرد: این قبیل خط کشی ها باعث شده تا فیلمسازان سردرگم شوند! علاوه بر آن عدم تعادل در ارقام تولید و دستمزد بالای بازیگران و فقدان نظارت مسئولان سینمایی بر این مسأله باعث شده تا دخل فیلم ها با خرج شان همخوانی نداشته باشد چرا که هرچه یک فیلم فروش کند باز هم نمی تواند به علت دستمزدهای بالای بازیگرانش به سود برسد.

مزدآبادی تأکید کرد: علاوه بر این مافیا نیز در حال لطمه زدن بر پیکره سینما هستند! این شکلی که در چند سال برای سینما طراحی کردیم اشتباه بوده؛ مدیران هرگز فکر نکرده اند که هزینه های وحشتناک و دستمزدهای سرسام آور چرخه سینما را متوقف می کند. وقتی یک بازیگر ۴ میلیارد دستمزد می گیرد فیلم باید ۱۲ میلیارد بفروشد تا فقط هزینه آن بازیگر را جبران کند. این در گیشه سینمای ما جوابگو نیست و با این تعداد محدود سالن سینما و مخاطبانی که از سینما قهر کرده اند چنین چیزی محال شده است.

این کارگردان در پایان این گفتگوافزود: باید عرضه و تقاضا در سینما همخوانی داشته باشد، مدیران باید اجازه دهند برای رونق بیشتر حوزه اکران فیلمسازن سراغ ساخت موضوعات جسورانه بروند اما افسوس که حمایتی برای تولید این نوع آوار نمی شود. این تک سانس بودن نمایش فیلم ها خودش به تنهایی آسیب زننده است و باید تدبیر جدی در این راستا صورت گیرد؛ متأسفانه در این شرایط دهشتناک حمایت از هنرمندان هم برداشته شده و هیچ یک از مسئولان به یاد آن ها و معیشت شان نیستند! پارسال در چند نوبت به هنر کارت مبالغی واریز شد اما الآن آن را هم حذف کردند. سال به سال باید بگوییم دریغ از پارسال!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سیروان خسروی و رضا صادقی باز هم روی صحنه می‌روند


سیروان خسروی و رضا صادقی از برگزاری کنسرت در روزهای باقیمانده به نوروز خبر دادند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«روبن اوستلوند» رییس داوران «هفتاد و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کن» شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان «مثلث غم» به عنوان رییس هیات داوران جشنواره فیلم کن ۲۰۲۳ انتخاب شد.

به گزارش سینماپرس و به نقل از هالیوود ریپورتر، روبن اوستلوند سازنده «مثلث غم» و برنده ۲ نخل طلا، امسال ریاست هیات داوران جشنواره فیلم کن را برعهده خواهد داشت. وی پس از اینگرید برگمن که سال ۱۹۷۳ این مسئولیت را برعهده داشت، اولین سوئدی است که این جایگاه را کسب می‌کند.

به این ترتیب اوستلوند روی ابرهاست. وی با «مثلث غم» طنزی درباره سرمایه‌داری که در آن وودی هارلسون، هریس دیکنسون، دالی دی لئون و چارلبی دین فقید بازی کرده‌اند سال پیش جایزه نخل طلای بهترین فیلم کن را برد و پس از «مربع» فیلمی در هجو دنیای هنر در سال ۲۰۱۷ این موفقیت را برای بار دوم تجربه کرد.

«مثلث غم» موفق‌ترین فیلم اوستلوند از نظر تجاری هم شد و باکس آفیس ۲۴ میلیون دلاری را ثبت کرد. این فیلم در جوایز آکادمی اروپا، جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه‌نویسی را برای اوستلوند برد و جایزه بهترین بازیگر مرد برای زلاتکو بوریک را کسب کرد. این فیلم ۳ نامزدی اسکار را در بخش بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه غیراقتباسی هم کسب کرده است.

در واقع کن همیشه مکانی خاص برای اوستلوند بوده و دومین و سومین فیلم او با عنوان‌های «غیرعمدی» در سال ۲۰۰۸ و «بازی» در سال ۲۰۱۱ در بخش‌های جنبی بین‌المللی و ۲ هفته کارگردان‌ها به نمایش درآمدند. «فورس ماژور» هم سال ۲۰۱۴ جایزه هیات داوران بخش نوعی نگاه جشنواره را برد.

اوستلوند در بیانیه‌ای خود را خوشحال، مفتخر و متواضع خواند که این افتخار نصیبش شده است. وی افزود: صادقانه می‌گویم که فرهنگ سینما در مهمترین دوره خود است. سینما جنبه منحصربه‌فردی دارد: آنجا با هم به تماشا می‌نشینیم و تجربه می‌کنیم و این باعث می‌شود به شیوه‌ای متفاوت با زمانی که پای نمایشگرها نشسته‌ایم فکر کنیم.

کن گفت با انتخاب اوستلوند قصد دارد از فیلم‌هایی که سازش‌ناپذیر و صریح هستند و از تماشاگران می‌خواهند خود را به چالش بکشند تجلیل کند.

اوستلوند پس از اینگرید برگمن که سال ۱۹۷۳ عنوان اولین رییس سوئدی داوران کن را کسب کرد، به این سمت انتخاب شده است. وی پس از فرانسیس فورد کاپولا و امیر کوستوریکا، سومین برنده نخل طلایی است که ریاست هیات داوران را برعهده دارد.

کن فهرست حاضران در رقابت ۲۰۲۳ را اواسط آوریل اعلام خواهد کرد. هفتاد و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کن از ۱۶ تا ۲۷ می ۲۰۲۳ برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«رؤیا و خیال» در واپسین روزهای سال


آثار نقاشی سه هنرمند جوان در قالب یک نمایشگاه با عنوان «رؤیا و خیال» تا پایان سال جاری در فرهنگسرای بهمن به نمایش گذاشته می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع