X

بایگانی اسفند 19, 1401

دفتر سینمایی

زندگی ۶شهید دفاع‌مقدس سینمایی می‌شود/امضای تفاهم‌نامه برای ۵ فیلم – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم امضای تفاهم‌نامه استانی برای ساخت پنج فیلم از پنج شهید استانی شامگاه ۱۶ اسفند ماه در جشنواره فیلم «مقاومت» بین پنج استانی و بنیاد روایت فتح بسته شد.

محمدیاشار نادری مدیرعامل بنیاد روایت فتح، جلال غفاری دبیر این رویداد، سردار مقواساز، سردار عبدالله‌پور، سردار مسلمی، سردار فرجی، سردار مجیدی در این مراسم حضور داشتند.

نادری در ابتدا گفت: ما در بنیاد روایت فتح یک تکلیفی را بر خود واجب دانستیم و آن تولید فیلم‌های سینمایی درباره مفاخر استان‌ها بود کنگره شهدای بستری فراهم کرده تا همه ظرفیت‌ها و امکانات دست به دست هم بدهند و در مسیر پاسداشت یاد شهدا قدم بردارند یعنی اگر به تنهایی همه امکانات را بسیج می‌کردیم سالی یک دو اثر تولید می‌کردیم اما این هم افزایی که صورت گرفته باعث شده است که تولیدات سینمایی ما جهش جدی و اساسی داشته باشد.

آثار دفاع مقدس از مهجوریت خارج شد

وی افزود: حضرت آقا یک بار گفته بودند انتظار دارند آثار دفاع مقدسی جهشی صد برابری داشته باشد. با تغییر رویکرد در دولت انقلابی و مدیران، آثار دفاع مقدس در سال جاری از مهجوریت خارج شد به طوری که امسال ۹ فیلم در جشنواره داشتیم. ما در شهرک سینمایی انقلاب و دفاع مقدس این ظرفیت داشتیم که ۵۸ فیلم بلند و سریال مورد حمایت قرار دهیم. ضمن اینکه تجربه تولید در روایت فتح این جسارت را به ما داده تا از ظرفیت هنرمندان خانواده روایت فتح استفاده و آثاری را تولید کنیم. در نظر داریم با هم‌افزایی و کمک و پشتیبانی فرماندهان سپاه استانی بتوانیم برای سال آینده پنج فیلم درباره شهدای شاخص استان‌ها، فرماندهان و اتفاقات دوران مقدس تولید کنیم.

سپس سردار عبداله پور فرمانده سپاه گیلان بیان کرد: فیلمی که قرار است ساخته شود درباره شهید حسین املاکی است که حضرت آقا در سال ۸۰ گفتند اگر دنبال قهرمانی می‌گردید قهرمان ایشان است. حسین املاکی در عملیات والفجر ۱۰ در جریان عملیات شیمیایی تصمیم بزرگی گرفت و ماسک خود را به دیگری داد. من هم سال ۶۳ اولین بار او را دیدم که یک هیبت باعظمتی داشت، اهل ورزش‌های رزمی و با وقار بود.

وی افزود: من آن زمان نیروی اطلاعات بودم و کار شناسایی می‌کردم اولین‌بار او را در حالی که به خاک‌ریز تکیه داده بودم دیدم. او در اوج تواضع بود و فرزند سومش را که به دنیا آمد، ندید. حسین در والفجر ۱۰ وقتی شهید شد ناچار شدیم منطقه را ترک کنیم پیکر حسین هیچ‌وقت برنگشت اما ما آرامگاهی برای او در استان درست کردیم که تنها لباسش در آن دفن است و دیدنی است. درباره او هر عزیزی که بخواهد فیلم بسازد به طور کامل تیم تولیدکننده را پشتیبانی می‌کنیم، در این مسیر هم دنبال عدد و رقم و محاسبه نیستیم چون کار شهدا باید دلی باشد البته شهید خودش کمک می‌کند. ما در استان گیلان ۸ هزار شهید داریم که برای هر کدام می‌تواند یک فیلم ساخته شود.

بیشترین شهید ترور مربوط به تهران است

سپس حسن‌زاده فرمانده سپاه محمد رسول الله تهران بیان کرد: لشکر ۲۷ محمد رسول الله پانزده هزار شهید تقدیم کرده است و تهران بزرگ ۲۴ هزار شهید دارد بیشترین شهید ترور مربوط به تهران است. تهران بزرگ خیلی از جاهایش قتلگاه خیلی از شهدای عزیز است. یکی دیگر از ویژگی‌های لشکر ۲۷ این است که بیشترین فرمانده شهید را دارد. در کنار این‌همه فرمانده شهید، شهدایی داریم که نباید از آنها غافل باشیم فیلمی که قرار است تفاهمش امضا شود مربوط به شهید شاهرخ ضرغام است. او یکی از جوانان و لوتی های تهران بوده که در قبل از انقلاب از آن حال و هوا برخوردار بوده اما بعد از انقلاب یک تحول درونی پیدا می‌کند او در حرم امام رضا دچار تحول می‌شود به جبهه می‌رود و در منطقه ذوالفقاری به همراه جمعی از لوتی‌های تهران مقاومت می‌کنند اما شاهرخ شهید می‌شود و پیکرش پیدا نمی‌شود.

در ادامه سردار مسلمی فرمانده سپاه کربلای مازندران اظهار کرد: فیلمی که قرار است ساخته شود بخشی از عملیات بزرگ والفجر ۸ را روایت می‌کند که لشکر ویژه ۲۵ کربلا یکی از لشکرهای عمل کننده در آن عملیات بوده، در این فیلم به نقش دو فرمانده شهید خواهیم پرداخت؛ شهید محمد طوسی و شهید حسین بصیر. من سال ۹۹ وقتی در مازندران معرفی شدم از بچه‌ها درخواست کرده بودم به خانه یکی از سرداران شهید برویم، بچه‌ها ما را به منزل شهید طوسی بردند و همسرش خاطره‌ای همراه با گله گفت. همسرش می‌گفت روزی در یکی از مدارس تنها من را به عنوان همسر شهید معرفی کردند، یادی از همسرم نکردند و به شهدای استان‌های دیگر پرداختند واقعیت هم همین است که استان مازندران به شهدای خودش چندان نپرداخته است.

وی افزود: بعد از اینکه از منزل شهید بازگشتیم به این فکر کردیم که حتماً به این شهید که فرمانده اطلاعات عملیات بود و سردار بسیج به عنوان جانشین فرمانده بتوانیم فیلمی برای آنها بسازیم که آن‌ها را به نسل آینده معرفی کنیم قرار است برای سال ۱۴۰۳ کنگره شهدای را داشته باشیم و امیدوارم این هم یک اثر برجسته باشد برای اینکه برای نسل آینده بماند.

سپس سردار فرجی فرمانده سپاه جواد الائمه خراسان شمالی مطرح کرد: این استان در دوران دفاع مقدس ۳ هزار شهید تقدیم کشور کرده، فیلمی که قرار است تهیه شود درباره جانشین یگان دریایی شهید رجبعلی محمدزاده است او در دفاع مقدس چندبار جانباز شد و با همان جانبازی در عملیات شرکت کرد. بعد از دفاع مقدس هم به عنوان رئیس ستاد تیپ و فرمانده تیپ منصوب شد و سپس به سیستان و بلوچستان به منظور تأمین امنیت و محروم زدایی مأمور شد اما در سال ۸۸ توسط اشرار شهید شد.

وی افزود: مجموعه خراسان شمالی در خدمت است تا بتواند بخشی از رشادت‌های شهید محمدزاده را به تصویر بکشد یکی از شعارهای این شهید همیشه این بود که کار برای رضای خدا خستگی ندارد، این کار هم برای رضای خداست و نتیجه‌بخش خواهد شد محمد رضایی هم دیگر شهیدی است که البته خارج از این تفاهم‌نامه است او در دوران دفاع مقدس اسیر شد او از نیروهای اطلاعات عملیات بود سن کمی داشت و در جریان شکنجه همیشه استقامت می‌کرد و اطلاعاتی به نظام بعث نمی‌داد.

سپس سردار مجیدی فرمانده سپاه انصارالحسین همدان بیان کرد: اتفاقاتی در استان همدان رخ داده که برخی از آنها نادر و نیازمند توجه است. ما دنبال این هستیم که شهید سعید قهاری را معرفی کنیم که یک زندگی بسیار مجاهدانه داشت، او فرمانده سپاه یزد بود و در جریان کنگره یزد، شهید قهاری در جهنم الدره به شهادت می‌رسد. توفیقی شد که شهید قهاری را با فیلم معرفی کنیم.

در پایان تفاهم‌نامه ساخت فیلم درباره پنج شهید دفاع مقدس امضا شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هفته‌ای با طعم تلخ از دست دادن، یک آرزوی شیرین، چند دستاورد مهم در جهان و قطع درختی ۳۰۰ ساله


از اخبار مهم هفته گذشته بود: درگذشت چند تن از هنرمندان صاحب نام، سِمَت جدید مرضیه برومند در خانه سینما، اعلام اکران‌های نوروزی، دستاوردهای ایرانی‌ها در سینمای جهان، آرزوی فرهاد قائمیان، خانه‌ای تاریخی زیر سایه فراموشی، محافظت از آرامگاهی با کرکره برقی، قربانی شدن باغستان قزوین، اعلام شهرهای پرمسافر و مقاصد جایگزین و تازه‌هایی از حج ۱۴۰۲.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم‌های جشنواره مردمی فیلم عمار در مسیر راهپیمایی نیمه شعبان در کربلا اکران شد

سینما سیار عمار در ادامهٔ اکران‌های خود در عراق و نیز در راستای ارائهٔ خدمت فرهنگی به زائران حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام راه‌اندازی شد و به معرفی بخشی از آثار هنرمندان متعهد ایرانی و عراقی پرداخت.

فیلم‌ها و انیمیشن‌های عرضه شده، همگی با دوبلهٔ عربی و با مضامین اجتماعی و اخلاقی و نیز در موضوع جبههٔ مقاومت عرضه شد.

سینما سیار از ساعت ۱۰ تا ۲۴ فعال بود و با استقبال خوب زائران و مجاوران حرم حسینی مواجه شد و روی هم رفته حدوداً ۱۳۰۰ نفر به تماشای آثار عرضه شده نشستند.

در این برنامه همچنین مخاطبان عراقی توقعات و موضوعات مورد علاقهٔ خود را اعلام کردند.

بسیاری از مخاطبان دوست داشتند آثاری از مقاومت مردم عراق در برابر داعش بیشتر به نمایش درآید. همچنین مخاطبان کودک و نوجوان نیز خواهان تولید انیمیشن دربارهٔ زندگی ائمه و موضوعات اجتماعی بودند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روایت «درویش» از میراث «حاتمی‌کیا»/ قوت سینماگر به جیب پرپول نیست – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، کارگاه انتقال تجربه احمدرضا درویش کارگردان سینمای ایران شامگاه سه‌شنبه ۱۶ اسفندماه در جریان برگزاری هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» در عسلویه برگزار شد.

درویش در ابتدای صحبت‌های خود در این کارگاه گفت: توفیق بزرگی بود که به بهانه برگزاری جشنواره «مقاومت» در یک لوکیشن خاص و جدید همدیگر را ملاقات کردیم، این جشنواره در ابتدا جشنواره دفاع مقدس نام داشت اما بعدها دامنه این نامگذاری گسترش پیدا کرد و البته به درستی هم گسترش پیدا کرد.

وی بیان کرد: در راه که می‌آمدم تجربه جالبی با سردار مقواسازان مسئول فرهنگی بسیج داشتم و یاد خاطره‌ای در سال ۶۵ افتادم که مرتبط با آن جنایت بزرگ آمریکایی‌ها در سرنگونی ایرباس ایرانی بود. درواقع خاطره عجیب و غریبی دارم. در آن دوران قرار بود عملیاتی در پاسخ به آن جنایات بزرگ انجام شود اما ماجرا به گونه‌ای دیگر رقم خورد. من آن زمان به همراه گروهی برای تصویر کردن این عملیات به منطقه آمده بودم آنچه اما بر سر من و گروهم آمد عجیب و غریب بود. درواقع ما در دریا گم شدیم و گروهی همراهم بود که تا آن زمان حتی یک فشنگ هم شلیک نکرده بودند! یعنی هم گرفتاری داخلی با گروه خودم پیدا کرده بودم و هم مسئولتی داشتیم برای به تصویر کشیدن یک عملیات بزرگ در دریا، اما گم شدیم! آن خاطره حالا برایم زنده شد.

برای مهمانی به اینجا نیامده‌ایم

این کارگردان با اشاره به حضور در منطقه عسلویه گفت: برایم جالب است که فردا اختتامیه جشنواره برگزار می‌شود و هنوز فرصت نشده که جوانان مستعد استان، خانواده شهدا، مزار شهدای گمنام و … را ببینیم! وقتی چنین مسافتی طی می‌شود ما فیلمسازان وظیفه داریم این میزانسن‌ها را با مردم نفس به نفس ببینیم. نام جشنواره «مقاومت» ما را باید از فضای روزمره شهری به آن دوران ایثار، گذشت، حماسه و مرثیه ببرد ما برای همان آمده‌ایم برای مهمانی که نیامده‌ایم!

وقتی جنگ تمام شد درواقع برای امثال ما و نسل ما تازه شروع شد و همچنان ادامه دارد. جنگ برای ما هشت سال نبود چه بسا برای برخی مثل من هنوز تمام نشده است، این امر هم تحت تأثیر فضای ذهنی نیست بلکه جنگ برای ما هنوز به صورت جدی ادامه دارد درویش در بخش دیگر از صحبت‌هایش مطرح کرد: وقتی جنگ تمام شد درواقع برای امثال ما و نسل ما تازه شروع شد و همچنان ادامه دارد. جنگ برای ما هشت سال نبود چه بسا برای برخی مثل من هنوز تمام نشده است، این امر هم تحت تأثیر فضای ذهنی نیست بلکه جنگ برای ما هنوز به صورت جدی ادامه دارد، این هم از رسوبات جنگ نیست بلکه ما هنوز در محضر خاطرات دفاع مقدس هستیم و این یک واقعیت است. جنگ ما در دوران دفاع مقدس با پابرهنه‌ها اداره شد، پس باید همان مردم پابرهنه در فیلم‌ها و آثارمان تجلی پیدا کنند، همان افرادی که عاشقانه در محضر و رکاب امام (ره) حضور پیدا کردند.

کارگردان «دوئل» توضیح داد: واقعیت این است که با گذشت زمان و به تبع تغییرات اجتماعی و اقتصادی، تغییراتی در بدنه افراد جنگ صورت گرفته است، این خطر هم می‌تواند وجود داشته باشد که تحلیل‌های ما نسبت به دوران جنگ به سمتی برود که رنگ و بوی دیگری بگیرد. در جنگ ما تکنولوژی، فناوری و تجهیزات وجود داشت اما مقدمه همه این‌ها نیروی انسانی بود که متأثر از روح انقلاب بودند آنها افرادی بودند که عاشقانه در جنگ حضور پیدا کردند، با خدا معامله کردند و ترجمه جهاد فی سبیل‌الله بودند.

حاتمی‌کیا دیده‌بان سینمای ایران است

وی افزود: تفاوت جنگ ما در جنگ‌های دیگر در همین است وگرنه مشابه جنگ ما در دیگر کشورها هم رخ داده است اما در جنگ ما مردم برای خدا جنگ می‌کردند پس این نکته مهمی در دوران معاصر است، دوباره باید جریانی با همین ادبیات شکل بگیرد و با خدا معامله کند. در آن دوران متأثر از همین امر و همان دیدگاه، اولین جرقه‌های تولید فیلم زده شد و پرچمدار اصلی این حرکت کسی بود که صحنه‌های زیبایی را در فیلم‌ها ساخته است، تجلی حرف من در جهاد فی سبیل‌الله در همان صحنه از فیلمی بود که دیده‌بانی به سمت خط می‌زد و…. چنین تصویری از ذهن هنرمندی برمی‌آید که این جنگ را خوب شناخته و جایش در اینجا خالی است او دیده‌بان سینمای ایران و پرچم‌دار دفاع مقدس و سینمای مقاومت است؛ او ابراهیم حاتمی‌کیاست.

درویش اظهار کرد: سهم سینمای دفاع مقدس در توسعه سینمای ملی ایران زیاد است. در ابتدای انقلاب، این سینما وضع بلاتکلیفی داشت به‌گونه‌ای که برخی می‌گفتند این سینما را می‌خواهیم چه کنیم؟ مثلاً مجلسی‌ها در حفظ آن خیلی تردید داشتند! در شرایطی که کشور در حال بنیان گذاشتن سینمای جدید بود، نسلی درگیر مسأله دوربین، صدا، تصویر و جنگ شد و تربیت شد که هم معارف دفاع مقدس و هم سینما را درک کند. این افراد آثاری را تولید کردند که عمودهای خیمه بزرگ سینمای ایران شدند هر کدام از این‌ها و هر کدام از آثار آنها در این راه عمود هستند.

وی گفت: من سینمای دفاع مقدس را نجات‌بخش سینمای ملی می‌دانم یعنی هم از حیث معرفتی هم زیبایی شناختی. بهترین فیلمبرداران، طراحان صحنه‌، گریمورها و… کسانی بودند که بسیاری از مشق‌های خود را در سینمای دفاع مقدس انجام دادند و این سینما سخاوتمندانه آغوش باز کرد تا بعداً همان‌ها به سمت سینمای اجتماعی بروند. سینمای دفاع مقدس مخصوص یک کلونی و گروه خاص نیست بلکه هر کسی هرگونه که می‌خواهد می‌تواند در آن کار کند. آغوش این سینما باید برای هر کسی با هر تیپی باز باشد، هرکسی می‌خواهد در این بستر کار کند باید به او میدان داده شود چون این سینما برای کسی نیست.

روایت «درویش» از میراث «حاتمی‌کیا»/ قوت سینماگر به جیب پرپول نیست

کارگردان «رستاخیز» ادامه داد: پی‌ریزی سینمای ایران با همین سینمای دفاع مقدس آغاز شد، به‌گونه‌ای که در همین سال‌های اخیر همزمان با شکل‌گیری داعش، رخدادهای منطقه‌ای و… یک جنگ نابرابری در منطقه تجربه شد و جهان اسلام و جهان شیعه در برابر یک تهاجم جهانی قرار گرفت. در این میان آثار، تصاویر و مستندهایی که در ماجرای مقاومت تولید شد مثل یک دریا، ذخیره هستند. جوانان امروزی رفتند و در گوشه گوشه کشورهای درگیر مقاومت کارهای بسیار بزرگی انجام دادند. من بسیاری از این آثار را دیدم و باید بگویم آدم با دیدن آنها حیرت می‌کند درواقع این همه برکت، نتیجه سینمای دفاع مقدس در دوران شکل‌گیری اولیه است، یعنی همانگونه که حاتمی‌کیای ۲۴ ساله «دیده‌بان» را ساخت امروز بچه‌های ۲۴،۲۵ ساله ما در کشورهای بیگانه، در غربت و در یک فضای بسیار عجیب فیلم می‌سازند، آنها شجاعانه دوربین خود را به میان پلیدترین جریان جهانی می‌برند؛ جریانی که می‌خواست همه منطقه را به تجزیه بکشاند. این دستاورد، دستاورد نسل حاتمی‌کیا، ملاقلی‌پور، سیف‌الله داد و… است. اگر آن بچه‌ها نبودند، اگر آوینی نبود و اگر تلاش‌های ما در دوران دفاع مقدس در زمینه فیلم‌سازی نبود امروز هم دچار مشکل می‌شدیم.

همانگونه که حاتمی‌کیای ۲۴ ساله «دیده‌بان» را ساخت امروز بچه‌های ۲۴،۲۵ ساله ما در کشورهای بیگانه، در غربت و در یک فضای بسیار عجیب فیلم می‌سازند، آنها شجاعانه دوربین خود را به میان پلیدترین جریان جهانی می‌برند؛ جریانی که می‌خواست همه منطقه را به تجزیه بکشاند. این دستاورد، دستاورد نسل حاتمی‌کیا، ملاقلی‌پور، سیف‌الله داد و… است درویش عنوان کرد: یادمان باشد که قرار است ما تحت‌تأثیر فیلم‌هایمان و فیلم‌های ما تحت‌تأثیر همان فضای ایثار و حماسه باشد، باید در میزانسن‌های مختلف هم همین را نشان بدهیم، در این سال‌هایی که دسیسه‌های کوچک و بزرگ بر ما تحمیل می‌شود، ما باید با همان دستاوردهای دفاع مقدس به نبردشان برویم. نسل ما «دیده‌بان»، «آژانس شیشه‌ای»، «بلمی به سوی ساحل» و … را ساخت آن هم در شرایطی که به ما دوربین نمی‌دادند و به آثار کوبریک و کوروساوا دسترسی نداشتیم. مثل امروز نبود که به به‌روزترین آثار جهان با یک کلیک دسترسی داشته باشیم، ما در آن موقع خیلی گرفتار بودیم، ولی در همان دوران جوانی فیلمی ساخت که افتخار سینمای ایران است.

وی تأکید کرد: نسل ما پایه‌گذار چنین خیمه‌ای برای سینمای ایران بود که هنوز سینمای دفاع مقدس سهم بزرگی در کلیت سینمای ما دارد. پس جوانان باید این پرچم را به دست بگیرند البته خوشبختانه بچه‌های جوان ما کارهای بزرگی انجام داده‌اند؛ این دستاوردی است که متکی بر نسل قبل به دست آمده است.

این کارگردان در پاسخ به پرسشی درباره سینمای جنگ مطرح کرد: من فیلمساز هستم و اگر نظریه‌ای دارم آن نظریه باید در فیلمم باشد اما به طور کلی از نظر من فیلم ضدجنگ چیز بدی نیست، البته یک فیلم نباید ضددفاع باشد، در عین حال جامعه ما حتماً به فیلم ضدجنگ نیاز دارد اما بدانیم که در طول هشت سال دفاع مقدس، فرصت‌های زیادی از یک ملت گرفته شد.

کارگردان «سرزمین خورشید» گفت: جنگ در هیچ دین و آئینی پذیرفته نیست اما نباید در آثارمان ملتی را به تصویر بکشیم که در مقابل جنگ تسلیم بودند، میلیون‌ها آدمی که در برابر جنگ ایستادند نباید به‌گونه‌ای تصویر کنیم که انگار از این ایستادگی پشیمان هستند چون مردم در جنگ هزینه‌های عجیب و غریبی دادند، جنگ ما یک مرثیه عظیم بود اما نباید در تولیدات، یک ملتِ تسلیمِ زیر بار ظلم رفته را به تصویر بکشیم. ملت ما بر خلاف تحمل زیاد و پرداخت هزینه‌های گزاف با خون و بغض و سکوت رمزآلود خود، در طول آن سال‌های ستم و تجاوز حالا یک نقطه اتصال با تاریخ معاصر دارند و آن این است که در هیچ کجا کوتاهی نکرده‌اند، پیشانی این امر هم مردم پابرهنه و مستضعف هستند.

نمی‌شود بدون صدا و تصویر یک هدف را پیش برد

درویش بیان کرد: هر کسی در هر نقطه‌ای که هست، چه سیاستمدار چه یک کارگر به دو چیز مهم احتیاج دارد؛ یکی فهم و ادراک قدرت تصویر و دیگری فهم و ادراک قدرت صدا. هر کسی هر هدفی دارد باید از این دو عنصر بهره ببرد، نمی‌شود بدون صدا و تصویر یک هدف را پیش برد. مسأله بعدی این است که بدانیم ما چه کسی هستیم. قدرت و قوت سینماگر نه به جیب پرپول و نه به حکم مسئولیت است بلکه فیلمساز و هنرمند کارگاه تولید خیال است. آن دو عنصر صدا و تصویر متصل به این عنصر خیال هستند یعنی اگر کسی از صدا و تصویر بدون استفاده از خیال بهره ببرد به جایی نمی‌رسد چون قرار است ذهن ما کارگاه تولید خیال باشد.

وی افزود: ما تلاش می‌کنیم که شناور در دریای خیال، واقعیت را تاویل و به حقیقت نزدیک کنیم. کار ما این نیست که هر آنچه اتفاق افتاده را صد درصد به تصویر بکشیم. اگر قرار است در تراز انتظارات اجتماعی و انقلابی به سینمای بالنده برسیم نباید فقط متکی بر تکنیک باشیم. آثار کوروساوا به این دلیل ماندگار شدند که متکی بر تکنیک نبودند. گرچه همه اینها لازمه یک اثر ماندگار است اما فیلمساز قبل از اینها باید فلسفه بداند و تاریخ و حوادث اجتماعی جامعه خود را بلد باشد، چنین فیلمی هویت‌مند است.

این کارگردان سینما در پایان گفت: زمانی کوروساوا را کسی تحویل نمی‌گرفت اما حالا پس از مرگش محل رجوع است، چون او حوادث جامعه‌اش را تاویل می‌کرد، او یک ژاپنی تمام عیار و یک اندیشمند بود. در این سال‌ها اگر عقب‌گردی در موضوعات تاریخ معاصر داریم، ناشی از فقدان همین مسائل است. بسیاری از سیاستمداران فرهنگی ما متأسفانه به درک صحیحی از هنرمندان نرسیدند و فکر می‌کنند هنرمند یک کارمند است که باید هر آنچه آنها می‌خواهند تولید کند!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دشواری‌های ساخت یک اثر غیرخطی در سینما – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

‌به گزارش خبرگزاری مهر، ‌آیین افتتاحیه اکران و نمایش ویژه فیلم سینمایی «دوار» به کارگردانی میثم حسن‌زاده، تهیه کنندگی علیرضا علویان و بازی‌ میلاد خزاعی، مهسا اکبرپور، راحیل کافی، رضا سنایی و مصطفی امیری با حضور کارگردان و عوامل فیلم در سالن شماره ۲ پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

فیلم سینمایی «دوار» به کارگردانی میثم حسن‌زاده و تهیه‌کنندگی علیرضا علویان از ۱۷ اسفند در سینماهای منتخب گروه سینمایی «هنر و تجربه» اکران می‌شود.

میثم حسن‌زاده کارگردان فیلم سینمایی «دوار» درابتدای این مراسم گفت: در ابتدا از همکاران گروه سینمایی هنروتجربه که کنار فیلم ایستادند تشکر می‌کنم که از هیچ کمکی دریغ نکردند. «دوار» فیلم بسیار سختی بود. در اصل ساخت اثر غیرخطی در ایران کار بسیار دشواری است.

وی گفت: خوشبختانه فیلم «دوار» توسط یکی از کمپانی‌های بزرگ پخش امریکایی خریداری شد و در بازار فیلم کن در سال آینده هم عرضه می‌شود.

میلاد خزاعی یکی از بازیگران فیلم «دوار» نیز بیان کرد: تشکر می‌کنم از اینکه در این مراسم حاضر شدید. اتفاق درست این فیلم، حضورش در هنروتجربه بود. «دوار» با بودجه محدود و کاملا تجربی ساخته شده است. سپاسگزارم که به تماشای این اثر نشستید.

مهسا اکبرپور بازیگر دیگر فیلم «دوار» نیز گفت: بسیار خوشحالم که در این شرایط ما را تنها نگذاشتید و در این سالن حاضر شدید. امیدوارم فیلم را دوست داشته باشید.

پیام آزادی آهنگساز فیلم «دوار» ضمن تشکر از میثم حسن‌زاده گفت: کارگردان به من اعتماد کرد. روایت زندگی یک موزیسین کار بسیار سختی بود. موسیقی یکی از کاراکترهای فیلم محسوب می‌شد. چالش بسیار بزرگی بود که خوشبختانه به اتمام رسید.

در این مراسم علاوه بر بازیگران و سازندگان فیلم هنرمندانی همچون الهام اخوان بازیگر، نیما اقلیما فیلمنامه‌نویس و کارگردان، تینو صالحی بازیگر، حمید خزاعی خواننده، حسام سامری‌زاده فیلمنامه‌نویس، امین میری بازیگر، مهوش وقاری بازیگر پیشکسوت، سیاوش طیب طاهر منتقد، نویسنده و کارگردان تئاتر، نوید غنایی صداگذار و تدوینگر سینما، مهران مرادی بازیگر تئاتر و سینما و علیرضا دیلمی بازیگر حضور داشتند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «میلاد موزیسینی است که تمام برنامه زندگی اش را به وسیله یادآوری‌های آلارم گوشی اش تنظیم کرده است. قصه از جایی شکل می گیرد که میلاد با نامزدش مهسا دچار مشکلات و تردیدهایی شده و او به دنبال کشف ماجراست. در این بین میلاد مدام خود و سرنوشتش را با مِرکوری خواننده معروف گروه کویین مقایسه می کند و … .»

عوامل فیلم «دوار» عبارتند از تهیه کننده: علیرضا علویان، نویسنده و کارگردان: میثم حسن زاده، مدیر فیلمبرداری: داوود رحمانی، تدوین: احسان شیبانی، طراحی و ترکیب صدا: علیرضا علویان، ساخت موسیقی: پیام آزادی، جلوه‌های بصری: حسن پیله ور، اصلاح‌رنگ: حسام الدین ظریف، مدیران تولید: بهداد الهامی، حامد تهرانی، عکاس: مصطفی امیری، نازیلا ملکی، طراح گریم: مه‌لیلی ابولحسنی، ساخت تیزر: قدیر حمزه‌ای (استودیو دلریوم)، باتشکر از: حمید نجفی راد، منشی صحنه: ملیحه کورُش زاده، دستیار و برنامه‌ریز: رضا سنایی، مجری طرح: بهداد الهامی، میثم حسن زاده.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تبدیل بقایای چنار ۳۵۰ ساله در باغ‌فردوس به مجسمه مولانا


سرپرست معاونت خدمات شهری و محیط زیست شهردار منطقه یک تهران گفت: با دستان یک هنرمند مجسمه چوبی مولانا بر تنه خشک بر جای مانده از یک درخت چنار در باغ فردوس نقش بست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلمبرداری فیلم کوتاه «لاری» تمام شد/ آغاز تدوین – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پروژه، فیلم کوتاه «لاری» به نویسندگی و کارگردانی میثم مرادی که دومین تجربه فیلمسازی او محسوب می‌شود، پس از اتمام فیلمبرداری، روی میز تدوین محمود نجفی قرار گرفت.

این فیلم کوتاه، اسفندماه ۱۴۰۱ در محله‌های چهار دانگه، امامزاده یحیی و پامنار به مدت هفت جلسه (۶ شب و یک روز) فیلمبرداری شده است.

در خلاصه داستان این فیلم کوتاه آمده است: «در قمارخانه زیرزمینی نادر خروس، خلافکارهای پایین شهر روی جنگ خروس‌ها شرط بندی می‌کنند اما شب‌ها بعد از اتمام قمار روی خروس‌ها مساله دیگری در جریان‌است که عده زیادی از آن خبر ندارند..»

سیاوش چراغی پور، ابراهیم شیشه بران، علی کاظمی، آرمان صحرایی و با معرفی بازیگران آموزشگاه بازیگری «پدیده ها»؛ الناز اسفندیاری، حسین سلطانعلیان، محمد افضل زاده، ابوالفضل احمدزاده، مهدی دشتی، شهرام آقایی، رضا محمدی نژاد، محمدرضا کیهان، علی صابری حقیقی و بیژن یادگاری بازیگران فیلم کوتاه «لاری» هستند.

میثم مرادی کارشناسی کارگردانی سینما و ارشد ادبیات نمایشی از دانشگاه هنر و معماری است. وی پیش از «لاری»، با فیلم کوتاه «شیوع» جایزه بهترین فیلم جشنواره مسکو روسیه و بهترین فیلم هجدهمین جشن تصویر سال را از آن خود کرده بود. «شیوع» همچنین منتخب جشنواره فیلم کوتاه تهران، سی و نهمین جشنواره فیلم فجر و جشنواره نهال نیز بوده است. این کارگردان جوان که سابقه کارگردانی و بازیگری تئاتر نیز دارد، نمایش‌های پر مخاطب «کارناوال _ بلبشو» و «روزهای خاکستری» را در تهران به روی صحنه برده است.

فهرست عوامل «لاری» عبارت است از؛ نویسنده و کارگردان: میثم مرادی، مدیر تولید: حسن صفری، مدیر فیلمبرداری: مهدی رضایی، تدوین: محمود نجفی، طراح گریم: مرتضی کهزادی، مدیر صدابردار: حسن شبانکاره، طراح لباس: نیاز حمیدی، طراح صحنه: امیر سرافرازیان، کارشناس ورزشی: مجتبی ابراهیمیان، عکاس: رضا نعمت پور، دستیاران کارگردان: علیرضا رمضانی و کوردمان پویش، برنامه ریز: مهدی ضحاکی فاتح و محدثه مقصودی، منشی صحنه: فرزانه عطایی، دستیاران تصویر: عباس شیر محمدی، بهنام قاسمی و سپهر عباس آبادی، دستیاران گریم: کیوان شایان پناه و امین احمدی، دستیاران صحنه: مهسا جهانی، آرین شیرزادی و مهدی اصغری، دستیار لباس: آتنا آدینا، دستیار تدوین: سوگند کوه نژاد، دستیار صدا: سهیل صفاری، مدیر تدارکات: کاظم فاطری، دستیاران تدارکات: بیژن یادگاری و پژمان محرابی، دستیار عکاس: عرفانه سعادت، روابط عمومی و مشاور رسانه‌ای: آزاده فضلی، مشاور تهیه‌کننده: مرتضی کهزادی، تهیه کننده: میثم مرادی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حبشی: سال‌ها هر چه نوشتید به‌راحتی مجوز گرفته و گاه تمام اصول و باورها و ارزش‌های یک ملت را زیر سوال بردید/دوره تولیدات بی‌پشتوانه سپری شده است – اخبار سینمای ایران و جهان

مدیرکل دفتر نظارت بر ساخت فیلم سازمان سینمایی به تهدیدات و فرافکنی روزهای اخیر محمدحسین مهدویان واکنش نشان داد و در موضع‌گیری صریح و با صراحت هرچه تمام خطاب به کارگردان مرد بازنده نوشت: فیلمسازی که داعیه پایان فیلمسازی با شور و شکوه یک سال قبل را دارد باید پاسخ دهد آیا فقط وقتی درب به نفع او و تمایلات و خواسته‌های او بچرخد درست می‌چرخد؟ اینکه سال‌ها هر چه نوشته به‌راحتی مجوز گرفته و گاه تمام اصول و باورها و ارزش‌های یک ملت را زیر سوال برده و از دل آن فیلمی بیرون آمده که حتی برخی از آزاداندیش‌ترین اهالی سینما هم موافق نمایشش نیستند به معنی چرخش درست درب بر پاشنه درست بوده است؟

به گزارش سینماپرس، بهمن حبشی مدیرکل دفتر نظارت بر ساخت فیلم سازمان سینمایی طی توضیحاتی نسبت به انتقادهای محمدحسین مهدویان نسبت به مجوزهای سینمایی عنوان کرد: در خصوص صحبت‌های محمد حسین مهدویان موارد ذیل قابل بیان است؛ در آذر ماه سال گذشته فیلمنامه «مرد بازنده» ایشان علیرغم اینکه شورا با آن خیلی موافق نبود تلاش کرد تا با مشاوره‌های زیاد و چندبار بازنویسی و بررسی‌های زیاد مجوز آن را صادر کند و از آنجایی که فیلم با موضوع پلیس بود و تیم تهیه و تولید، نظرات پلیس را اجرا نکرده بود سازمان سینمایی همه تلاش خود را برای جلب نظر نیروی انتظامی و حضور فیلم در جشنواره و در پی آن اکران فیلم فراهم آورد.

وی ادامه داد: در چند ماه گذشته اقتباسی از رمان بیگانه آلبر کامو به‌نام مطرود از سوی کامران حجازی تهیه‌کننده مهدویان به شورا رسید، البته قبل از آنکه فیلمنامه به شورا ارائه شود طرح آن را برای شورا ارسال کردند تا قبل از شورا ببینم که آیا این طرح می‌تواند موفق به اخذ مجوز شود یا نه، که نظر شورا مخالفت با طرح ارائه شده بود. در جلسه حضوری ایشان با معاون نظارت سازمان چرایی رد شدن طرح به وی گفته شد و قرار شد نظرات شورا را در فیلمنامه اعمال کنند و مجدداً به شورا ارائه بدهند، متاسفانه وقتی بار دوم فیلمنامه به شورا آمد به دلیل رعایت نکردن نظر شورا و مخالفت آن با آیین نامه پذیرفته نشد. همه این موارد به تهیه کننده فیلم بلافاصله اعلام شد چرا که اصولاً طرف حساب شورای صدور پروانه فیلمسازی تهیه کننده فیلم است.

حبشی اضافه کرد: متاسفانه در مورد فیلمنامه مطرود نویسنده آن یزدانی خرم استوری گذاشتند و جوری وانمود کردند که گویا شورا با آلبر کامو مشکل دارد! در صورتی که شورا با نوع اقتباس فیلمنامه مخالف بود نه کتاب بیگانه.

وی در مورد فیلمنامه جدید مهدویان با عنوان «شرینی بله برون» نیز گفت: تهیه‌کننده فیلم محمدرضا منصوری با ایل بیگی تماس گرفتند و گفتند مهدویان می‌خواهند یک کمدی بسازند و خواهش کردند فیلمنامه را قبل از اینکه به شورا بدهند بخوانند و نظر مشورتی بدهند، حبیب ایل بیگی فیلمنامه را خواندند و به تهیه‌کننده اعلام کردند که با توجه به حجم بالای سیاهی و تلخی کار بعید است بتواند مجوز بگیرد و بهتر است به کار دیگری فکر کنید. متاسفانه بر خلاف مشورت، ایشان درخواست پروانه ساخت کردند و فیلمنامه بلافاصله در کوتاه‌ترین زمان در جلسه مطرح و بررسی شد. و همانگونه که انتظار می‌رفت به دلیل سیاه نمایی و نگاه بسیار بد و تحقیرآمیز به مردم فقیر و اشکالات زیاد شورا اعلام کرد که فیلمنامه مورد پذیرش قرار نگرفته است. البته شورای پروانه ساخت این امکان را فراهم کرد تا با مشورت اعضا و رفع موانع فیلمنامه مجدداً در شورا بررسی شود، همه این موارد و جزییات به تهیه کننده فیلم فردای جلسه گفته شد، البته اینکه مهدویان می‌فرمایند چیزی به ایشان اعلام نشده باید بعد از این همه فیلمسازی بدانند که همه موارد به تهیه کننده فیلم گفته می‌شود و طبق آنچه که در قوانین و مقررات آمده مسئولیت فیلم بر عهده تهیه‌کننده است.

مدیر کل نظارت بر ساخت فیلم در پاسخ به ادعای مهدویان در خصوص سختگیری در صدور پروانه ساخت چند نکته را یادآور شد؛

۱- فلسفه بررسی فیلمنامه و صدور پروانه ساخت در جهت مراقبت از محتوای آثار و البته ایجاد توازن در تولید است لذا هر فیلمنامه که به شورا ارائه می‌شود لزوماً به صدور مجوز ختم نمی‌شود گرچه که در همین یک سال بالغ‌بر ۶۵ درصد (مشتمل بر ۱۲۱ پروانه ساخت) آثار پروانه ساخت دریافت کرده‌اند.

۲- فیلمسازی که داعیه پایان فیلمسازی با شور و شکوه یک سال قبل را دارد باید پاسخ دهد آیا فقط وقتی درب به نفع او و تمایلات و خواسته‌های او بچرخد درست می‌چرخد؟ اینکه سال‌ها هر چه نوشته به‌راحتی مجوز گرفته و گاه تمام اصول و باورها و ارزش‌های یک ملت را زیر سوال برده و از دل آن فیلمی بیرون آمده که حتی برخی از آزاداندیش‌ترین اهالی سینما هم موافق نمایشش نیستند به معنی چرخش درست درب بر پاشنه درست بوده است؟

۳- اینکه شورایی در سازمان سینمایی که جزو مجرب‌ترین و دلسوزترین اعضای سینما هستند مسیری را در پیش بگیرند که چند ماه بعد یک فیلم توقیفی و پر مسئله دیگر به صف توقیفی‌ها افزون نشود به معنی پایان دوران باشکوه فیلمسازی ایشان و امثالهم است؟

۴- کشیدن چنین موضوعات و مباحثی به فضای مجازی و ایجاد حاشیه و هیاهو آیا برای به پاشنه درست برگرداندن درب است یا برای اعمال فشار فزاینده رسانه‌ای برای عبور از قواعد و آیین نامه‌ها و ملاحظات اصولی و حساب شده شورای پروانه ساخت سینمایی!؟ این شیوه حاشیه‌سازی و جنجال آفرینی تا کی ادامه خواهد داشت؟ آیا وقت آن نرسیده که به جای چنین راهبردی، یک بار به ذات آنچه در شورا در جریان است و تاکیدشان بر تولیدات بدون مسئله تمرکز کنند و با ارائه متنی قابل دفاع و قابل قبول نظر مساعد شورا را جلب کنند؟

۵- دوره تولیدات بی‌پشتوانه و تولید برای تولید سپری شده است و چنانچه اثری احتمال توقیف در مرحله پروانه نمایش داشته باشد قطعاً مجوز ساخت نخواهد گرفت تا از هدر رفت بودجه‌های عمومی و یا حتی خصوصی جلوگیری به عمل آید. وظیفه سازمان به غیر از مراقبت از سطح کیفی آثار، مراقبت از سرمایه‌هایی است که به اعتبار پروانه ساخت سازمان سینمایی برای سرمایه گذاری در یک اثر اعلام آمادگی می‌کنند تا مشکلی شبیه فیلم قبلی این فیلمساز پیش نیاید و میلیاردها تومان سرمایه یک سرمایه گذار صرفاً بواسطه عدم مراقبت و ملاحظه یک نویسنده یا کارگردان و یا تهیه کننده دچار خسران نشود.

۶- اگر تماس‌های تلفنی و جلسات متعدد مدیران سازمان سینمایی برای ارائه اصلاحات و نقطه نظرات در خصوص فیلمنامه‌های بررسی شده جزو توضیحات نیست پس چیست؟ در خصوص هر دو فیلمنامه ارائه شده ایشان به دفعات چه با ایشان چه تهیه کننده صحبت و نقطه نظرات و ملاحظات شورا به سمع و نظرشان رسیده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«یوسف تیموری» مجری ویژه برنامه نوروزی «شبکه ۳ سیما» می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شبکه ۳ سیما از پخش ویژه‌برنامه «قهرمان» با محوریت رقابت در زمینه آمادگی جسمانی در ایام عید نوروز و با اجرای یوسف تیموری خبر داده است.

به گزارش سینماپرس، شبکه ۳ سیما از پخش ویژه‌برنامه «قهرمان» با محوریت رقابت در زمینه آمادگی جسمانی در ایام عید نوروز و با اجرای یوسف تیموری خبر داده است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی شبکه سه سیما، «قهرمان» برنامه‌ای با محوریت رقابت در زمینه آمادگی جسمانی است که در ایام عید نوروز از شبکه ۳ سیما پخش خواهد شد.

یوسف تیموری و ایمان قیاسی (گزارشگر برنامه عصر جدید) در این ویژه‌برنامه میزبان قهرمان‌ها و جوانان ورزیده می‌شوند.

استعدادهای ورزشی با حضور در این برنامه و پشت سر گذاشتن آیتم‌های مختلف و دشوار به رقابت می پردازند.

«قهرمان» کاری از گروه اجتماعی شبکه سه است که در ایام نوروز، هر شب در ایام نوروز پخش خواهد شد.

مهدی بلوکات – قائم مقام شبکه ۳ سیما – نیز علاوه بر این برنامه، از تدارک چند برنامه دیگر برای سال جدید و ایام رمضان خبر داده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برای «خلیفه شاهمیر» که در سکوت رفت


خلیفه شاهمیر بلوچ مالداری از چهره‌های هنری چابهار درگذشت.

مشاهده خبر از سایت منبع