X

بایگانی اسفند 21, 1401

دفتر سینمایی

فراخوان جشنواره «ماهور» منتشر شد/ یک مسابقه موسیقایی برای سحر


سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران فراخوان جشنواره «ماهور» نخستین مسابقه موسیقایی «سحرخوانی ایرانیان» را منتشر کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فلاح: «دیپلماسی کودک و نوجوان» یک موضوع جذاب و جدید در دنیا است! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در نشست رایزن فرهنگی چین و معاون فرهنگی کانون پرورش فکری دو طرف بر لزوم افزایش همکاری میان ایران و چین در قالب دیپلماسی کودک و نوجوان و برگزاری برنامه‌های فرهنگی تأکید کردند.

به گزارش سینماپرس، در این نشست فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای اینکه در حوزه دیپلماسی فرهنگی، به بحث کودک و نوجوان ورود پیدا کند قصد دارد در این زمینه اقدام‌هایی داشته باشد و ما با وزارت خارجه در حال تعامل و گفت‌وگو هستیم. به نظر من، ما می‌توانیم برنامه‌های دیپلماسی خود را در حوزه کودک و نوجوان با کشور چین هم آغاز کنیم.

وی افزود: لازم است به جای اینکه مانند الان تمرکز ما فقط روی مسابقه یا جشنواره باشد، زمینه یک همکاری گسترده و رسمی بین مقامات کشور چین و مقامات جمهوری اسلامی ایران برای امضای یک تفاهم نامه و شکل‌گیری دیپلماسی فرهنگی کودک و نوجوان شکل بگیرد. ما با کشور روسیه هم درباره دیپلماسی کودک و نوجوان صحبت خواهیم کرد.

فلاح ادامه داد: ما در ایران علاقه داریم با انعقاد تفاهم‌نامه برای شکل‌گیری دیپلماسی کودک و نوجوان که یک موضوع جذاب و جدید در دنیا است، نقش موثری داشته باشیم و یک فعالیت رسمی و پایدار را شروع کنیم.

معاون فرهنگی کانون اظهار کرد: هر جشنواره‌ای عملا یک کار مقطعی است و در یک محدوده زمانی خاص اتفاق می‌افتد. بنابراین برای همکاری وسیع‌تر، دیپلماسی کودک و نوجوان از موضوع‌هایی است که می‌تواند زمینه کار و مطالعه را برای تداوم همکاری‌ها گسترش دهد.

افزایش همکاری میان ایران و چین در قالب دیپلماسی کودک و نوجوان

وی افزود: امیدواریم در سال جدید شمسی بتوانیم در حوزه برقراری دیپلماسی کودک و نوجوان یک اقدام پایدار و همیشگی را شکل دهیم. اگر ما این کار را انجام دهیم عملا در همه جشنواره‌ها تبادل اطلاعات و تجربیات، فروش محصولات: سینمایی، کتاب و موضوع‌هایی که وجود دارد به راحتی شکل می‌گیرد.

فلاح تصریح کرد: ما می‌توانیم چند نشست اندیشکده در قالب میزگردهایی برای تقویت دیپلماسی کودک و نوجوان برگزار کنیم. این نشست‌ها می‌تواند برای راهبرد دیپلماسی کودک و نوجوان بین ایران و چین شکل بگیرد و این اتفاق می‌تواند با حضور مدیرعامل کانون، سفیر چین و یا با حضور کارشناسانی که تخصص‌شان در حوزه دیپلماسی، دیپلماسی کودک و نوجوان و یا دیپلماسی فرهنگی است رقم بخورد.

معاون فرهنگی کانون افزود: نشست‌ها می‌تواند روی محور دیپلماسی کودک و اهمیت مسأله در تبادلات فرهنگی کودک و نوجوان ایران و چین و راهکارها و راهبردهایی که می‌تواند در این زمینه وجود دارد باشد. این موضوع می‌تواند برای رسانه‌ها هم جذاب باشد و زمینه آشنایی دو طرف با دیدگاه‌های یکدیگر را فراهم آورد.

فلاح بیان کرد: باید برنامه‌ریزی داشته باشیم که چگونه می‌توانیم این موضوع را به صورت عملی انجام دهیم. این اتفاق، موضوع مهمی است که اگر بتوانیم با چین در این زمینه ورود کنیم برای اولین بار اتفاق می‌افتد و بعد از آن کشورهای دیگر انگیزه پیدا خواهند کرد که در این حوزه ورود کنند.

وی ادامه داد: روسیه هم در این زمینه فعال است و ما باید از این ظرفیت نیز استفاده کنیم و بعد از این موضوع می‌توانیم دیپلماسی‌های چند جانبه را شکل دهیم و دیپلماسی حوزه کودک و نوجوان در چین، روسیه و ایران را به‌طور مشترک رقم بزنیم.

معاون فرهنگی کانون تصریح کرد: ظرفیت کودک و نوجوان به‌عنوان یک گروه سالم و به تعبیر ما سفید برای فعالیت‌های بین‌المللی زمینه بسیار خوبی است و می‌تواند در کنار فعالیت‌های اقتصادی، سیاسی و در کنار فعالیت‌های کلان فرهنگی به‌عنوان یک موضوع جذاب شکل بگیرد.

وی افزود: با شکل‌گیری این اتفاق می‌توانیم نسبت به برگزاری هفته‌های دوستی، برگزاری مسابقات و جشنواره‌ها و انتقال تجربیات و ظرفیت‌هایی که داریم اقدام کنیم.

فلاح ادامه داد: ما در ایران این آمادگی را داریم تا تعامل گسترده‌ای بین مجموعه کودک و نوجوان چین و کانون و پرورش فکری باشد تا زمینه تعاملات، برگزاری جشنواره‌ها و فعالیت‌های مستقل شکل بگیرد.

معاون فرهنگی کانون بیان کرد: درخواست ما این است که این ارتباطات مستمر باشد و حداقل بتوانیم در هر فصل نشست مشترکی داشته باشیم.

معاون فرهنگی کانون در ادامه بیان کردند که بازوی اجرای این دیپلماسی در ایران، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و در چین قصر نوجوانان و جوانان خواهد بود.

وی اظهار کرد: در کشور چین فراخوان‌های مختلفی برای مسابقات اعلام می‌شود، این فراخوان‌ها می‌تواند به کانون منتقل شود تا زمینه مشارکت بچه‌های ایران در فراخوان‌های بین‌المللی شکل بگیرد. علاقه زیادی در بین بچه‌های ایرانی برای حضور در این مسابقات وجود دارد و ما در کانون این ظرفیت را داریم که بتوانیم در این مسابقات شرکت کنیم.

فلاح ادامه داد: مسابقات ملی چه در چین باشد و چه در سطح بین‌الملل، می‌توانیم در این زمینه با هم همکاری داشته باشیم. اگر در بحث نمایشگاه‌های تخصصی کودکان و نوجوانان در چین، به ما اطلاع‌رسانی شود؛ ما علاقه داریم در نمایشگاه‌های کتاب کودکان و نوجوانان شرکت و از تجربه‌های آنها استفاده کنیم.

معاون فرهنگی کانون با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: در اردیبهشت نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را داریم که کانون نقش بسیار جدی خواهد داشت، ان‌شالله شما هم بتوانید از این ظرفیت در جهت ارائه تجربیات خود در زمینه کودک و نوجوان استفاده کنید. کانون پرورش فکری هم این آمادگی را دارد در غرفه خود بخشی را برای این تعاملات، دست‌کم در حوزه نشست‌هایی که می‌توانیم در حاشیه این نمایشگاه داشته باشیم اختصاص دهد.

افزایش همکاری میان ایران و چین در قالب دیپلماسی کودک و نوجوان

استقبال از راه‌اندازی دیپلماسی کودک و نوجوان

سپس جوزی هاوو رایزن فرهنگی چین ضمن ابراز سپاس از فرهاد فلاح برای بیان نظراتش گفت: من با نظرات شما کاملا موافق هستم؛ به‌ویژه با نگاه‌تان در مورد شرق و در زمینه فرهنگی و هنری در حوزه دیپلماسی کودک و نوجوان. حتما به جناب سفیر گزارش خواهم داد، همچنین به دست‌اندرکاران دولتی چین ارسال خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: بعد از سفر رئیس جمهوری ایران به چین در زمینه‌های مختلف فرهنگی، هنری، آموزشی و میراث فرهنگی توافق حاصل شد که موفقیت‌آمیز بود. یقین داریم این اتفاق در همه زمینه‌ها به‌ویژه در زمینه فرهنگی می‌تواند مفید باشد.

رایزن فرهنگی چین درباره شکل‌گیری دیپلماسی کودکان و نوجوانان بیان کرد: ما کاملا موافق هستیم و حتما نظر خود را با قصر نوجوانان و جوانان چین مطرح می‌کنیم. این مؤسسه‌ زیر نظر وزارت آموزش و مرکز دولت چین است که همزمان با تاسیس جمهوری خلق چین تاسیس شد و تقریبا سابقه آن بیشتر از ۷۰ سال است. این مؤسسه مانند کانون تقریبا در همه استان‎‌ها و شهرها شعبه و فعالیت گسترده‌ای دارد. ما حتما این پیشنهاد را در آنجا منعکس خواهیم کرد و تلاش خواهیم کرد به نتیجه برسد.

جوزی هاوو با اشاره به برگزاری نشست‌هایی که فرهاد فلاح پیشنهاد داده بود گفت: نشست و عنوان آن و شیوه آنلاین و آفلاین بودنش بسیار خوب است. سعی می‌کنیم مسئولان مؤسسه چینی را هم دعوت کنیم که به صورت آنلاین و مجازی در این نشست حضور داشته باشند.

رایزن فرهنگی چین ادامه داد: پیشنهاد دیگر ما دیدار بچه‌های ایران با فضانوردان چین است که الان در ایستگاه فضایی چین هستند. قرار است رویداد بسیار مهمی در کشورهای عضو پیمان شانگهای برگزار شود، از همه کشورها یک نماینده انتخاب کنند و یک سوال از فضانوردی که در ایستگاه فضایی است مطرح شود. این سوال برای تشویق انگیزه بچه‌ها درباره‌ی قانون و فناوری جالب خواهد شد.

افزایش همکاری میان ایران و چین در قالب دیپلماسی کودک و نوجوان

وی افزود: آرزوی همه آدم‌هاست که ‌بدانند چگونه می‌شود در آنجا زندگی کنند و حتما باید برای بچه‌ها خیلی جالب باشد. ما می‌توانیم این برنامه را با همکاری کانون داشته باشیم و از بچه‌هایی که برنده آن مسابقه هستند دعوت و برنامه مفصلی در اینجا برگزار کنیم. روز قطعی آن سی و یکم فروردین است که برای کشورهای عضو شانگهای است و از هر کشور فقط یک نفر شرکت می‌کند.

امضای تفاهم‌نامه بین کانون زبان ایران و گسترش زبان چینی که وابسته به وزارت آموزش چین است از دیگر پیشنهادات رایزن فرهنگی چین بود.

جوزی هاوو در پایان گفت: کانون زبان ایران، از دو سال پیش زبان چینی را راه‌اندازی کرد و با امضای تفاهم‌نامه پیشنهادی مرکز گسترش زبان چین که وابسته به وزارت آموزش چین است می‌تواند زمینه ارسال مربی زبان چینی و تهیه کتاب و مدارک برای برگزاری کرسی‌های تابستانی و زمستانی و تهیه بورسیه باشد.

نشست جوزی هاوو رایزن فرهنگی چین و فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور انسیه موسویان مدیر آفرینش‌های ادبی و هنری، قاسم سلیمانی مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل و جمعی از کارشناسان کانون با هدف همکاری و تعامل بیشتر در زمینه فعالیت‌های فرهنگی برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

واکنش سالار عقیلی به یک فیلم


سالار عقیلی در مراسم رونمایی از فیلم سینمایی «کن پامنار» گفت: خوشحالم که «کن پامنار» به نتیجه رسید و امشب رونمایی و چند روز دیگر اکران می‌شود. از عوامل فیلم به خصوص اشکان درویشی (کارگردان) تشکر می‌کنم که می‌دیدم با جان و دل این کار را دنبال می‌کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فراخوان «پنجمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران» منتشر شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پنجمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران با محوریت «بومی‌گرایی در ژانر» فراخوان خود را برای ارسال آثار توسط پژوهشگران منتشر کرد.

به گزارش سینماپرس، «پنجمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران» در ادامه فعالیت‌های پژوهشی انجمن سینمای جوانان ایران و با هدف تولید محتوای تخصصی برای فیلم‌سازان فعال در حوزه فیلم کوتاه، برگزار می‌شود.

تجربه سال گذشته نشان داد که فضای انعطاف‌پذیر نسل جوان‌تر سینمای ایران آماده چرخش‌های نظری و بنیادی در نگرش فعالان این حوزه هست و انتظار معمول هم این است که تغییر در نگرش، مستقیم یا غیرمستقیم، رویکردها و فعالیت‌های عملی را دگرگون سازد.

این چشم‌اندازِ امیدبخش شورای سیاست‌گذاری همایش را بر آن داشت که به گامی اساسی‌تر و در عین حال پرچالش اندیشیده و وارد یکی از غامض‌ترین مسائل ژانر شود، که حتی در سطح جهانی هم مطالعات گسترده‌ای بر محور آن وجود ندارد و آن مناسبات میان گرایش‌های بومی‌گرا و ژانر است.

طبعاً منظور از بومی‌گرایی تکیه بر برخی جلوه‌ها و جلوه‌نمایی‌ها که درست یا غلط به مثابه‌ی مولفه‌های بومی به حساب آمده‌اند و غالباً منشأ شرق‌شناسانه دارند، نیست؛ با این وجود مطالعات شرق‌شناسی به کلی فاقد ارزش و غیر واقعی قلمداد نخواهد شد.

بومی‌گرایی افراطی در برهه‌هایی، ممکن است مانع رشد و شکوفایی یک ژانر شده و امکان گفتگو را به کلی نابود کرده باشد؛ البته ممکن است نگاه توریست پسند و نقطه مقابل آن، میل به هویت‌بخشیِ افراطی، ما را از آنچه واقعاً بومی است به سمت آنچه بومی نماست بکشاند؛ بنابراین پژوهش‌های اصولی کمک می‌کند که از دام‌هایی که پیش روی این مساله وجود دارد آگاه شده، با کشف امکانات اساسی از آن پرهیز شود.

تجارب چهار دوره گذشته نشان داد که در حوزه پژوهش فیلم کوتاه آنچه بیش از همه می‌تواند مفید فایده باشد، امکان استخراج نتایجی است که بتواند چراغ راهی در پروسه ارتقای کیفی تولید (از ایده تا اجرا) باشد؛ بنابراین همایش پنجم همانطور که گفتیم با هدف تولید محتوای تخصصی برای فیلم‌سازان فعال در حوزه فیلم کوتاه و البته توجه به «بومی گرایی در ژانر» که از طریق پیوند فیلم کوتاه با حوزه‌های دیگر پدید می‌آید، اجرا می‌شود.

پنجمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران در سه بخش «مقالات پژوهشی»، «جستارهای آزاد» و «ترجمه» پذیرش مقاله خواهد داشت.

گاه‌شمار این دوره از همایش به شرح زیر است:

آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات: یک‌شنبه ۷ خرداد ۱۴۰۲

اعلام چکیده مقالات پذیرش شده: یکشنبه ۴ تیر ۱۴۰۲

آخرین مهلت ارسال مقالات کامل: یکشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۲

اعلام مقالات پذیرش شده برای ارائه: یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲

زمان برگزاری همایش: سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چند نمایشگاه‌ هنری در سال ۱۴۰۱ برگزار شد؟ چند گالری مجوز گرفت؟


نشست پایان سال خبرنگاران رسانه‌ها با مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار و پرسش‌هایی درباره برنامه‌های آتی این حوزه پرسیده شد. در این نشست همچنین عبدالرضا سهرابی آماری از فعالیت گالری‌ها، مجوزها و تعداد نمایشگاه‌ها در سال ۱۴۰۱ ارائه کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از درخواست برای جلوگیری از حضور فیلم های سیاه نما در جشنواره های جهانی تا انتقاد نسبت به خانه سینما و صندوق اعتباری هنر برای بی توجهی به وضعیت وخیم معیشتی هنرمندان – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بخشی از گفتگوهای سینماپرس با سینماگران در فصل بهار سال ۱۴۰۱ مربوط به مسائل و موضوعاتی همچون: راهکار برون رفت از بحران در هنر هفتم، ضرورت پرداختن به فرهنگ آیین و سنن ایرانی-اسلامی در هنرهای تصویری، ضرورت پرداختن به موضوعات دینی و مذهبی در سینما و تلویزیون، تحلیل شعار سال از منظر سینماگران، لزوم ایجاد تحول در تولیدات مناسبتی رسانه ملی، پایه های سست خانه سینما و بیم حذف اعضا از صندوق اعتباری هنر، لزوم پرهیز از اقدامات نمایشی در حوزه فرهنگ و هنر، چالش ها و انتظارات از چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر، ضرورت مطالعه و کتاب خوانی در حوزه تولید آثار تصویری، بی توجهی به سینمای دفاع مقدس، بحران مخاطب در سینما، غفلت از وقایع انقلاب در سینما، لزوم ریل گذاری برای حضور در عرصه جهانی و… بود.

همزمان با نوروز ۱۴۰۲ برآن شدیم تا اهم گفتگوهای اهالی سینما با سینماپرس را در ۴ فصل مجزا منتشر کنیم؛ مطلبی که قطعاً خواندن آن خالی از لطف نخواهد بود و یادآور واکنش های به موقع اهالی سینما و نکته سنجی سینماپرس در بزنگاه های حساس و مهم است.

۱-راهکار برون رفت از بحران در هنر هفتم

تعدادی از سینماگران سرشناس کشور در خصوص راهکار برون رفت از بحران در هنر هفتم متذکر شدند: بزرگترین معضل سینمای کشور فقدان مدیر جسور، شجاع، دلسوز و دغدغه مند است! همه چیز بر اساس باندبازی و روابط پیش می رود. در کشور ما مدت ها است سینمایی وجود ندارد و سینما بدل به دکانی برای کاسبی شده؛ مدیر سینمایی نباید دنبال ظاهرگرایی و ارائه بیلان و آمار و ارقام باشد؛ مدیر سینمایی باید در پی ایجاد تحول در هنرهفتم برای رسیدن به سینمای تراز انقلاب اسلامی باشد اما متأسفانه این دغدغه مدیران نیست! بعد از اتمام کار مدیران سینمایی دولت تدبیر و امید و با روی کار آمدن دولت انقلابی این امید در دل سینماگران زنده شد که اوضاع بحرانی سینما توسط مدیران جدید سینمایی کشور برطرف شود اما متأسفانه پس از گذشت ماه ها از حضور این مدیران تغییر چشمگیری در سینما حاصل نشده و بحران به شکل سابق ادامه دارد. از بیکاری و خانه نشینی بخش اعظمی از سینماگران که منجر به بحران معیشتی در زندگی شان شده گرفته تا فیلمسوزی گسترده، پشت در ماندن انبوه فیلم ها و… صدای انتقاد و اعتراض بخش کثیری از سینماگران را درآورده است.

در همین راستا ۷ تن از سینماگران کشور آقایان: حبیب دهقان نسب، محمد متوسلانی، امیرحسین شریفی، محمدرضا اسلاملو، حسن نجفی، کوروش تهامی و سرکار خانم: منیژه حکمت با سینماپرس گفتگو کردند. چهارشنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۱

۲-ضرورت پرداختن به فرهنگ آیین و سنن ایرانی-اسلامی در هنرهای تصویری

تعدادی از کارشناسان فرهنگی، هنرمندان و صاحب نظران علوم اجتماعی تأکید کردند: پرداختن به آیین و سنن ملی دغدغه هیچ مدیر و مسئولی نیست در صورتی که تمامی مسئولان فرهنگی و هنری کشورها همه تلاش شان را به کار می برند تا فرهنگ خودشان را از طریق آثار هنری به جهانیان عرضه کرده و نسل جوان شان را با سنت ها و آیین های کشورشان آشنا نمایند. سال های متمادی است که به رغم هشدارهای دغدغه مندانه کارشناسان و صاحب نظران این اتفاق در کشورمان رخ نداده و بیش از آنکه درصدد رشد و احیاء ترویج فرهنگ ارزشمندمان باشیم شاهد آن هستیم که فرهنگ ملی روز به روز بی اهمیت تر می شود. ترویج سبک زندگی غربی در برخی فیلم ها و سریال ها، بی توجهی مدیران فرهنگی به این مسائل و وادادگی در مقابل فرهنگ غرب زنگ خطری است که می تواند هویت ما را در آینده ای نه چندان دور از بین ببرد.

در همین راستا با ۵ تن از کارشناسان فرهنگی، هنرمندان و صاحب نظران علوم اجتماعی آقایان و خانم ها: امرالله احمدجو، جواد انصافی، دکتر لاله افتخاری، دکتر فرشته روح افزا و دکتر امان الله قرایی مقدم گفتگو کردیم که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است. دوشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۱

۳-ضرورت پرداختن به موضوعات دینی و مذهبی در سینما و تلویزیون

تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور متذکر شدند: سازمان سینمایی در امتداد مسیر دولت منحوس حسن روحانی بر روی ریل لیبرالیسم حرکت می کند و متأسفانه ما شاهد هیچ تغییری در عملکرد مدیران این سازمان و تغییرات به نفع دین و آرمان های انقلاب اسلامی نیستیم؛ این دسته از سینماگران تأکید کردند: بی توجهی مدیران فرهنگی به مسائل دینی در سینما و تلویزیون گام نهادن در مسیر شیاطین است و افراد دور شده از دین را باید با فیلم و سینما به سمت ارزش ها جذب کنیم.

در زمانه ای که دشمنان اسلام و ایران توسط تولید کالاهای به اصطلاح فرهنگی و در فضای مجازی قصد دارند جامعه و به ویژه نسل جوان را از راه راست منحرف کنند نیاز است تا با تولید آثار شایسته و انبوه در این حوزه تو دهانی محکمی به دشمنان زده شود. در همین راستا ۴ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: محمدحسین نیرومند، محمدرضا شرف الدین، اسماعیل سلطانیان و ابوالفضل حاجتمند با ما گفتگو کردند که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است. چهارشنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

۴-تحلیل شعار سال از منظر سینماگران

تعدادی از سینماگران کشور تأکید کردند: مشعار سال یک استراتژی کلان برای کل کشور است و اگر مدیران سینمایی هوشمند باشند از این شعار نهایت بهره وری را برای رشد و توسعه زیرساخت های سینمای کشور صورت می دهند. این دسته از سینماگران متذکر شدند: مسیری که مدیران سینمایی در پیش گرفته اند بسیار غلط است آن ها حتی اگر دغدغه رشد و اعتلای سینمای انقلابی و ارزشی را داشته باشند باز هم راه غلطی را در پیش گرفته اند و در واقع در همان مسیری حرکت می کنند که بانیان وضع موجود پایه گذاری کرده اند.

انتخاب شعار «تولید، دانش‌ بنیان و اشتغال‌آفرین» نشان می‌دهد که همچنان اولویت کشور مسئله اقتصاد و تولید و توجه به علم و فناوری است. از این رو سیاست‌های کشور باید به سمت رفع موانع فعالیت‌های فعالین اقتصادی هموار شود. سینما و تلویزیون هم که تلفیقی از هنر، صنعت و اقتصاد هستند نیاز به اشتغال آفرینی و دانش دارند تا در حوزه تولید بتوانند موفق عمل کنند. در همین راستا با ۸ تن از چهره های برجسته سینمای کشور آقایان: مهدی عظیمی میرآبادی، جهانگیر الماسی، حمید بهمنی، محمد قهرمانی، ابراهیم اصغری، محمدرضا اسلاملو، سیدسعید سیدزاده و اکبر حر گفتگو کردیم که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است. یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

۵-لزوم ایجاد تحول در تولیدات مناسبتی رسانه ملی

تعدادی از فعالان عرصه سینما و رسانه همزمان با پایان پخش سریال های مناسبتی نوروزی و آغاز پخش سریال های ماه مبارک رمضان در خصوص لزوم ایجاد تحول در تولیدات مناسبتی رسانه ملی متذکر شدند: فقدان نوآوری و خلاقیت، تقلید و کلیشه پردازی، بروکراسی حجیم و غلط و بی توجهی به نیازهای روز جامعه دلیل افول تولیدات مناسبتی تلویزیون است؛ این دسته از هنرمندان تأکید کردند: مدیران رسانه ملی به خواسته مردم بی توجهند و تنها سلایق شخصی خود را در تولیدات اعمال می کنند!

در ایام ماه مبارک رمضان و عید نوروز ۱۴۰۱ تلویزیون با پخش تعدادی سریال که برخی از اهالی سینما و کارشناسان آن ها را مبتذل و سطحی و ساده انگارانه خطاب کردند فرآیندی رو به عقب را تجربه کرد و نه تنها نتوانست نظرات مثبت مردم را به سوی خود جذب کند بلکه به طور کلی و بر اساس برخی از آمارهای ارائه شده بیننده بسیار اندکی نسبت به سال های قبل داشت. در همین راستا ۶ تن از فعالان عرصه سینما و رسانه آقایان: حسین گیتی، منوچهر اکبرلو، حسن هدایت، علی مهام و محسن شایان فر و سرکار خانم: فریده ذاکری با ما گفتگو کردند که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است. دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱

۶-پایه های سست خانه سینما و بیم حذف اعضا از صندوق اعتباری هنر

در خصوص حذف خدمات صندوق اعتباری هنر برای جمعی از سینماگران و شنیده شدن خبرهایی مبنی بر تعلیق عضویت بخشی از اعضای خانه سینما، فعالان سینمایی با انتقاد شدید از تصمیم صندوق اعتباری هنر و انفعال مدیران خانه سینما و سازمان سینمایی در برابر این ظلم متذکر شدند: چرا صدای اهالی سینما را نمی شنوید و تکلیف شاه نشینان خانه سینما را روشن نمی کنید؟ در هر صنفی هرچه اعتبار و سابقه افراد بالاتر می رود دستمزد و احترام و جایگاه شان افزایش پیدا می کند اما اینجا هرچه از سن ما می گذرد مشکلاتمان بیشتر می شود؛ این دسته از سینماگران تأکید کردند: عنوان صندوق اعتباری حمایت از هنرمندان با عملکردش سنخیتی ندارد چرا که با تصمیم به حذف برخی اعضا این نهاد رسما عدم حمایت خود از هنرمندان را آشکار کرده است!

در حالی که سینماگران سال ها است در وضعیت بسیار بد مالی و معیشتی به سر می برند و علاوه بر باندبازی شدید رایج در سینما که باعث بیکاری مطلق بخش کثیری از سینماگران شده بحران کرونا و تولیدات اندک آثار سینمایی نیز باعث شده تا بیکاری، فقر، استیصال و خانه نشینی گریبان بخش اعظمی از سینماگران را بگیرد، به تازگی خبرهایی مبنی بر پالایش اعضای خانه سینما توسط صندوق اعتباری هنر به گوش می رسد. این خبر ترس زیادی در دل اهالی سینما انداخته چرا که قرار است سینماگرانی که فقط طی ۵ سال اخیر به هر دلیلی کار نکرده اند عضویت شان از صندوق اعتباری هنر تعلیق شود! این ظلم آشکار به سینماگران با بی تفاوتی مطلق از سوی مدیرعامل خانه سینما و رئیس سازمان سینمایی روبرو شده و آن ها کوچکترین قدمی برای مقابله با این تصمیم که به نوعی جفای آشکار به سینماگران محسوب می شود برنداشته اند.

سینماگران امروز سرخورده تر و درمانده تر از همیشه در قبال ظلمی که به آن ها می شود فریاد می زنند و خواهان آن هستند که مسئولان رده بالای دولتی به فریادشان برسند. در همین راستا ۱۰ تن از سینماگران مطرح کشور خانم ها و آقایان: محسن روزبهانی، حسن راستگو، پیمان عباسی، ناهید علامی، گلچهره دانش، محرم براتی، پروانه معصومی، عباس شوقی، آریا عظیمی نژاد و حسن زاهدی با ما گفتگو کردند و انتقادهای شدید خود را نسبت به این ظلم و بی عدالتی ابراز داشتند که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است. شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

۷-چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر؛ چالش ها و انتظارات

تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی و سینمایی کشور در پی انتصاب زودهنگام دبیر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر در خصوص چالش ها موجود و انتظارات از این رویداد سینمایی بعد از چند دوره رکود متذکر شدند: باید بکوشیم تا جشنواره فجر به عنوان قطب سینمای جهان اسلام شناخته شود و این اتفاقات نیازمند تدابیر ویژه از سوی مدیران سازمان سینمایی است!؛ این دسته از سینماگران خاطرنشان کردند: مسئولان نگذارند اشکالات جشنواره چهلم را مجدداً شاهد باشیم!

با توجه به انتصاب زودهنگام دبیر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر که قرار است پس از سال ها به صورت بین المللی برگزار شود، حساسیت ها در خصوص روند برگزاری این رویداد سینمایی در جامعه سینمایی و فرهیخته کشور رو به فزونی گذاشته و همه در انتظارند تا جشنواره ای باشکوه و به معنای واقعی کلمه «انقلابی» را شاهد باشند. در همین راستا با ۶ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی و سینمایی کشور آقایان: حسین سلطان محمدی، مهدی فیوضی، محسن محسنی نسب، محمدتقی فهیم، علیرضا سربخش و عباس کریمی گفتگو کردیم که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی سینماپرس در ادامه مطلب نقل شده است. دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

۸-لزوم پرهیز از اقدامات نمایشی در حوزه فرهنگ و هنر

تعدادی از چهره های برجسته سینما و حوزه فرهنگی کشور در پی دیدار اخیر مقام معظم رهبری با برخی مسئولان نظام و تأکید ایشان مبنی بر پرهیز از اقدامات نمایشی مسئولان، ضمن آنکه این رفتار را مصداق بارز فریبکاری و ریا برشمردند متذکر شدند: مدیران فرهنگی که شوآف می کنند و وعده های زیبا می دهند در صورت عدم به نتیجه رساندن وعده های شان برای همیشه از پست های مدیریتی محروم شوند؛ این دسته از سینماگران تأکید کردند: حوزه فرهنگ تا زمانی که گرفتار مدیران جوان و خامی است که در ابتدای راه هستند نمی تواند جدا از اقدامات نمایشی پیش برود.

حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار رمضانی خود با مسئولان نظام فرمودند: مسئله‌ی حیاتی فرهنگ خیلی مهم است، و یک مجاهدت هوشمندانه در زمینه‌ی علم و فرهنگ لازم است و در جهت درست، که مراکز متعهّد رسمی مثل وزارت ارشاد، مثل سازمان تبلیغات، مثل دفتر تبلیغات، مثل صدا و سیما، مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی در درجه‌ی اوّل، مخاطب این درخواست هستند و در درجه‌ی دوّم ــ حالا درجه‌ی دوّم نمیشود گفت ــ طبعاً‌ فعّالان فرهنگی گسترده‌ی در سطح کشور که بحمدالله کم نیستند و زیادند. همه حقیقتاً‌ باید به این مسئله‌ی حیاتی فرهنگ برسند و اهمّیّت بدهند؛ منتها این [کار] اوّلاً‌ باید به صورت مجاهدت و تلاش شبانه‌روزی باشد، ثانیاً‌ باید هوشمندانه باشد و چشم‌بسته و علی‌العمیا و مانند اینها نباشد، و در جهت درست حرکت کنند. یکی هم این [مسئله] است. معظم له در این دیدار مسئولان را به پرهیز از اقدامات نمایشی توصیه کرده و فرمودند: برای نمایش کار نکنید. اینکه مردم آن منطقه‌ای که من را انتخاب کرده‌اند یا مردمی که مثلاً فرض کنید در تلویزیون حرفهای من را می‌شنوند، اینها به من خوش‌بین بشوند، این را در نظر نیاورید؛ این کار، برکت کار را از بین خواهد برد. اینکه شما به فکر این باشید که مردم از شما خوششان بیاید و اهمّیّت کار و نفْس کار را و رضای الهی را مورد نظر قرار ندهید، برکت کار را از بین میبرد و خیلی اوقات کار به نتیجه هم نمیرسد.

این سخنان حکمیانه رهبر فرزانه انقلاب در حالی است که متأسفانه سال ها است به کرات شاهد حضور مدیرانی با اقدامات نمایشی و متظاهرانه در حوزه فرهنگ و هنر بالاخص سینما روبرو هستیم و همین مسأله باعث شده تا این عرصه روز به روز بیشتر در دام انحطاط گرفتار شود. در همین راستا با ۱۰ تن از چهره های برجسته سینما و حوزه فرهنگی کشور آقایان: پرویز فارسیجانی، داود بیدل، سیداحمد میرعلایی، هوشنگ توکلی، جواد شمقدری، شاهرخ کیوان نیا، شفیع آقامحمدیان، ماشاالله شاهمرادی زاده، محمد تن و حسین مسافرآستانه گفتگو کردیم. یکشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۱

۹-ضرورت مطالعه و کتاب خوانی در حوزه تولید آثار تصویری

تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور به بهانه برگزاری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در رابطه با ضرورت مطالعه و کتاب خوانی در حوزه تولید آثار تصویری متذکر شدند: حضور مدیران کم سواد، ناپخته و بی دانش در سینما بزرگترین ضربه را به فرهنگ و هنر وارد ساخته ؛ ورود بی رویه پول های کثیف به سینما عامل بی خردی فعالان سینمایی شده است. فقدان مطالعه در اکثریت فیلمسازان سینما باعث شده تا آن ها به جای شهد و شربت، سم و زهر به خورد مخاطبان بدهند؛ فقدان مطالعه توسط مدیران فرهنگی و سینمایی خطرناک تر از عدم مطالعه در میان اهالی سینما است چرا که باعث هدررفت بودجه های بیت المال و تولید آثار سخیف و سطحی نگرانه ای می شود که به نفع جامعه نیست.

طی سال های اخیر اما به دلیل حضور نامرتبط با حوزه فرهنگ و هنر در این عرصه ما همواره شاهد افول و نزول جدی مطالعه و کتاب خوانی در سطح کشور بوده ایم و آنقدر بی توجهی به این حوزه بسیار بوده که دیگر قشر فرهیخته و هنرمند کشور نیز هیچ رغبتی برای مطالعه و کتاب خوانی و علم آموزی و تحقیق و پژوهش از خود نشان ندادند و همین امر باعث افت کیفی و عمقی اغلب آثار سینمایی و تلویزیونی ما و همینطور نزول سطح سلیقه مردم شده است. بسیاری از سینماگران معتقدند حضور مدیران کم خرد و بی دانش در سینمای ایران یکی از دغدغه های اصلی سینماگران شده و باید در ابتدا مدیران فرهنگی دغدغه متد، با سواد و دارای مطالعه در سینمای کشور به کار گرفته شوند تا بتوان دست کاسبکاران را از سینما قطع و به جای ابتذال اندیشه و خرد را در سینمای کشور جاری و ساری کرد. در همین راستا با ۸ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور خانم ها و آقایان: رهبر قنبری، شهرام خرازی ها، طهماسب صلح جو، راضیه تجار، مریم پوریامین، ابراهیم وحیدزاده، مسعود آب پرور و حماسه پارسا گفتگو کردیم که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است. سه‌شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۱

۱۰-بی توجهی به سینمای دفاع مقدس

تعدادی از سینماگران در آستانه سالروز آزادسازی خرمشهر با انتقاد از بی توجهی مدیران فرهنگی و سینمایی نسبت به وقایع و رویدادهای دفاع مقدس در سینما گفتند: مسئولان دولتی هیچ حمایتی از سینمای دفاع مقدس ندارند. یکی از بزرگترین مشکلات امروز سینمای ایران این است که اغلب مدیران و متولیان سینما و حتی خود دست اندرکاران سینما درگیر آمار فروش و میزان مخاطب و… شده اند در صورتی که این ها برای سینما ملاک و معیار نیست؛ این روزها منافع شخصی در سینمای ایران حرف اول و آخر را می زند و مسئولان چون نمی توانند با موضوع خرمشهر پز بدهند و خودنمایی کنند از تولید فیلم در خصوص آن امتناع می کنند!

قاومت مردم خرمشهر، حماسه ای از یاد نرفتنی است؛ چرا که مردم این شهر در حالی به مبارزه با دشمن پرداختند که از پیش برای این تهاجم و تجاوز آمادگی نداشتند. آن ها با سلاح عزم و ایمان به مکتب و عشق و علاقه به میهن اسلامی شان، با دست خالی چنان مقاومت کردند که در تاریخ، بی نظیر ماند. به اعتقاد کارشناسان نظامی، مقاومت بی سابقه ای که در خرمشهر انجام شد، هرگز با دیگر مقاومت ها قابل مقایسه نیست. خرمشهر برای ملت ما تنها یک شهر نیست، بلکه تاریخ گویای پایداری، ایثار و جاودانگی انقلاب است. از این رو، سوم خرداد و فتح این شهر، آیینه گویایی از تاریخ و جغرافیای دفاع مقدس و جهاد آگاهانه و شجاعت مظلومانه این امت است. علاوه بر خرمشهر که یکی از نقاط عطف ۸ سال دوران دفاع مقدس محسوب می شود، پدیده انقلاب اسلامی و همچنین دفاع مقدس که همراه با آرمان های والایی بوده اند متأسفانه طی تمامی سال ها توسط مدیران فرهنگی و سینمایی کشور نادیده گرفته شده اند و توجه چندانی به آن ها نشده است.

طی این سال ها بی تدبیری مطلق دولتمردان امید همه سینماگران متعهد و ارزشی را ناامید کرد. علاوه بر سینماگران ارزشی و ولایتمدار همه مردم متعهد که عشق به ولایت و نظام اسلامی دارند با بهت و حیرت به عملکرد منفعلانه مسئولان دولت و کرنش آن ها در قبال غربی ها خیره شده اند اما یاد ۸ سال دفاع مقدس، اهداف و آرمان های نظام و انقلاب اسلامی هرگز از اذهان شان پاک نمی شود. متأسفانه مدیران جدید سینمایی هم تاکنون تنها وعده حمایت از تولید آثار ارزشی دفاع مقدس را داده اند و در عمل اتفاق مهمی در این راستا نیفتاده است. در همین راستا با ۶ تن از سینماگران مطرح کشور آقایان: مجتبی شاکری، ابوالفضل همراه، سیدجواد هاشمی، محسن علی اکبری، رضا برجی و علی شاه حاتمی گفتگو کردیم که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است. شنبه ۷ خرداد ۱۴۰۱

۱۱-بحران مخاطب در سینما

تعدادی از سینماگران مطرح کشور متذکر شدند: وقتی تعدادی حداقلی و استثنایی وجود دارند و با زدوبند و رانت و روابط فیلم می سازند و اصلاً پخش و اکران برایشان مهم نیست وضعیت سینما بهتر از این نمی شود؛ اغراق نیست اگر بگوییم سینمای ایران امروز در بحرانی ترین مقطع تاریخ خود به سر می برد چرا که ما حتی در دوران دفاع مقدس یا مواقعی که سینما با بحران مخاطب روبرو شده هرگز مثل امروز شاهد ریزش انبوه مخاطب نبودیم.

وضعیت سینماها در حال حاضر بحرانی ترین از هر مقطع دیگری است؛ در حالی که طی سال های قبل نیز تنها حدود ۴-۵ درصد افراد جامعه به سینما می رفتند امسال این میزان تنها به حدود ۱ درصد رسیده و این یعنی مرگ سینما! متأسفانه در این میان مدیران سینمایی منفعل تر از همیشه عمل کرده و هیچ راهکاری برای نجات سینما اندیشه نکردند و حتی تلاش کردند تا مرگ سینما را با افزایش قیمت بلیت در این اوضاع اسفبار اقتصادی جدی تر کنند. در همین راستا سینماپرس با ۱۰ تن از کارگردانان، تهیه کنندگان و منتقدان سینمای ایران آقایان: جعفر گودرزی، محمدرضا مصباح، شاهد احمدلو، مهدی صباغ زاده، ادوین خاچیکیان، منصور لشکری قوچانی، سیدامیر سیدزاده، محمدرضا لطفی، فرزاد موتمن و اسماعیل فلاح پور در این باره گفتگو کرد و ماحصل نظرات این سینماگران برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است. دوشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۱

۱۲-لزوم ایجاد تحول در سیمای جمهوری اسلامی ایران

تعدادی از هنرمندان و کارشناسان فرهنگی کشور در پی انتصاب مدیران جدید سیما در خصوص لزوم ایجاد تحول در سیمای جمهوری اسلامی ایران متذکر شدند: تلویزیون به دلایل متعدد منفعل و عقب مانده شده است؛ سال ها است قصه های خوب در تولیدات رسانه ملی وجود ندارد و فیلمنامه ها قدرتمند نیستند! این دسته از هنرمندان خاطرنشان کردند: اغلب برنامه های تلویزیون نمی تواند مخاطب امروزی را به سمت خود جذب کند از این رو تمامی مدیران جدید تلویزیون باید با آسیب شناسی آنچه در گذشته روی داده درصدد این باشند که ضعف های پیشین را جبران کرده و تلاش کنند تا بر اساس نیازهای روز جامعه برنامه های درخور تولید شود.

انتصاب محسن برمهانی به معاونت سیما واکنش های مختلفی را به همراه داشت. بسیاری از هنرمندان امیدوارند با حضور وی تحولات بنیادین در رسانه ملی شکل بگیرد. در همین راستا ۵ تن از هنرمندان و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: هادی حاجتمند، عبدالرحمن شلیلیان، سیاوش حقیقی، جواد مزدآبادی و محسن فاضلی ضمن گفتگو با سینماپرس نظرات خود را در خصوص لزوم ایجاد تحول در سیمای جمهوری اسلامی ایران مطرح کردند که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است. سه‌شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۱

۱۳-غفلت از وقایع انقلاب در سینما

تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور با انتقاد شدید نسبت به بی توجهی مدیران در خصوص پرداختن به سینمای انقلاب متذکر شدند: مدیران فرهنگی و هنری با بی توجهی مفرط به تاریخچه انقلاب اسلامی به آن جفا کرده اند؛ مدیران به جای حمایت از سینمای فاخر انقلابی و تولید آثار اندیشه ورز سینما را تحت سیطره مبتذل سازان قرار داده اند.

طی سال های گذشته که موج فیلم های روشنفکرانه، ضد ارزشی و مبتذل و سخیف سینمای کشور را احاطه کرده و اغلب سینماگران متعهد، انقلابی و ولایتمدار بیکار و خانه نشین شده بودند، تعداد کثیری از اهالی سینما نسبت به این این اتفاقات واکنش نشان داده و علیه مواضع مدیران سینمایی موضع گرفته و خواستار حضور مدیرانی انقلابی در سینمای کشور شدند. با روی کار آمدن دولت انقلابی سیزدهم این امید در دل بسیاری از اهالی سینما زنده شد که توجه ویژه ای به سینمای ارزشی، اخلاق مدار و انقلابی صورت خواهد گرفت اما اینک بعد از گذشت ماه ها از انتصاب مدیران جدید فرهنگی و سینمایی همچنان شاهد انفعال برای رشد و احیای سینمای ارزشمند انقلاب هستیم! در همین راستا با ۷ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: سهیل سلیمی، دکتر بهروز فرنو، مهدی فقیه، دکتر غلامرضا منتظری، محمدصادق کوشکی، ناصر شفق و سیدمحسن خرمدره گفتگو کردیم. شنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۱

۱۴-لزوم ریل گذاری برای حضور در عرصه جهانی

تعدادی از سینماگران مطرح کشور در خصوص سیاه نمایی برخی فیلمسازان علیه کشور و لزوم ریل گذاری مدیران سینمای ایران برای حضور در عرصه جهانی متذکر شدند: مدیران سینما باید مانع حضور سوداگران و کاسبکاران که تصویری مخدوش از کشور در آثارشان ارائه می کنند در جشنواره های جهانی شوند؛ چرا اجازه می دهیم برخی فیلم ها در جشنواره های جهانی ما را به موضع انفعالی بکشانند؟ نقش مدیران سینمایی برای مقابله با این اتفاق چیست؟ این ها نکاتی است که باید به صورت ویژه روی آن ها تأمل صورت گیرد تا بتوانیم مانع از مخدوش شدن وجهه فرهنگی کشورمان در جشنواره های جهانی شویم!

بی تردید بعد از گذشت ۴۴ سال از انقلاب نیازمند تبیین سیاست‌گذاری اصولی برای حضور در جشنواره‌های جهانی هستیم. متأسفانه سال‌های سال است که شاهدیم برخی از سینماگران ایرانی به اسم تولید فیلم‌های اجتماعی؛ آثار زاویه‌دار با فرهنگ و هویت ملی را بر ضد منافع کشور تولید می‌کنند. در نهایت ثمره تولیدات آنها در قالب فیلم‌های اجتماعی؛ ارائه تصویری سیاه و چرک از جامعه امروز ایران و ایرانی به جهانیان است. بی شک انتظار سینماگران و جامعه رسانه ای کشور از دولت انقلابی سیزدهم این است که خط مشی غلط مدیران فرهنگی دولت های قبل را تکرار نکند و اجازه ندهد هر اثر چرک و سیاهی به نام ایران در جشنواره های غربی حاضر شود و تصویری زننده از وضعیت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور به جهانیان نشان دهد. در همین راستا با ۸ تن از سینماگران کشور آقایان: محمدرضا شرف الدین، شفیع آقامحمدیان، اکبر حر، جهانگیر الماسی، هوشنگ توکلی، محسن علی اکبری، حسن علیمردانی و امرالله احمدجو گفتگو کردیم که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است. سه‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱

******************************

علاوه بر سوژه های فوق و گفتگو با اهالی سینما در فصل بهار سال ۱۴۰۱ مسلم کریمی معاون اعضاء صندوق اعتباری هنر پس از ایجاد شبهات فراوان در خصوص لغو و تعلیق عضویت برخی فعالان سینما از صندوق اعتباری هنر که نگرانی های گسترده ای در جامعه سینمایی کشور ایجاد کرده بود در گفتگو با سیدرضا منتظری به برخی سوألات در این خصوص پاسخ داد.

ماجرای پیامک تعلیق عضویت سینماگران از صندوق اعتباری هنر چیست؟/ کریمی: بیمه و خدمات صندوق به هنرمندان تحت هیچ شرایطی لغو نخواهد شد. چهارشنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۱

اخبار خوش صندوق اعتباری هنر برای هنرمندان؛ از رایزنی برای ثبت بیمه هنرمندان در صنعت بیمه تا عدم نیاز بارگزاری مستندات برای هنرمندان بالای ۶۰ سال و دارندگان نشان هنری سه‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

******************************

علاوه بر مصاحبه های انجام شده با هنرمندان مطرح سینما در بهار ۱۴۰۱ سینماپرس با انتشار یادداشت و مقالات متعدد نیز سعی در آگاهی بخشی به مخاطبانش نسبت به وضعیت بغرنج سینمای کشور داشت. از جمله این مقالات و یادداشت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

قصه پر غصه وضعیت وخیم معیشتی و رفاهی سینماگران/ آیا شعار، وعده و اقدامات نمایشی مدیران فرهنگی و سینمایی دردی از هنرمندان بیکار و خانه نشین درمان خواهد کرد؟

انتشار تصویری تلخ و غم انگیز از رضا رویگری بازیگر پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر کشور در آسایشگاه سالمندان کهریزک، خاطرات تلخ دیگر هنرمندان را که طی سال های قبل با وضعیتی مشابه روبرو بودند در اذهان زنده کرد؛ هنرمندانی که سال های سال برای رشد و اعتلای فرهنگ و هنر این مرز و بوم از جان مایه گذاشتند اما دستگاه ها و نهادهای پرشمار و متعدد سینمایی به ویژه نهادهایی که وظیفه شان صیانت و پاسداری از حقوق صنفی، تأمین معاش و رفاه سینماگران است آن ها را نادیده گرفته و به حال خود رها می کنند تا قصه پر غصه وضعیت وخیم معیشتی و رفاهی سینماگران در کشورمان تمامی نداشته باشد! چهارشنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

مسئولان خانه سینما در خواب گران، سینماگران مفلوک و درمانده تر از همیشه! / مدیران سینمایی چه زمانی برای ادامه حیات این نهاد ضدصنفی فکری می کنند؟

وضعیت به وجود آمده برای رضا رویگری بازیگر پیشکسوت سینمای کشور بار دیگر ثابت کرد خانه سینما به عنوان تنها نهاد صنفی سینمای کشور به هنرمندان و اعضای زیرمجموعه خود هیچ اهمیتی نمی دهد! شاه نشینان خانه سینما مدت ها است این نهاد را بدل به حیات خلوتی برای خود کرده اند و بیش از آنکه به مسائل صنفی، رفاهی و معیشتی سینماگران توجه داشته باشند بدل به محفلی برای انتشار بیانیه شده اند! یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱

«غربت» سینمای کودک در سایه «غفلت» مدیران سینمایی!/ شوآف های بنیاد سینمایی فارابی ادامه دارد…

در حالی که بیش از شش ماه از روی کار آمدن مدیران جدید سینمای کشور می گذرد و آن ها در این مدت در خصوص تمامی بخش ها و ارکان سینما تصمیماتی گرفته و سخنانی را گفته اند، سینمای بحران زده کودک و نوجوان در سایه «غفلت» مدیران سینمایی دچار «غربت» شده؛ مدیران نه تنها در مورد اهداف شان برای آینده سینمای کودک و نوجوان سخنی نگفته اند بلکه در راستای شوآف های دامنه دار دولت حسن روحانی که کارگروه ها و شوراهای بودجه بربادده برای سینمای کودک تشکیل می شدند و در نهایت هیچ کارآیی نداشتند، کارگروه ارزیابی و برنامه‌ریزی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به منظور ارزیابی و برنامه‌ریزی این جشنواره تشکیل شده تا احتمالاً همچون سال های قبل شاهد هدررفت بودجه های بیت المال برای این جشنواره بدون کارکرد باشیم! یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱

هدررفت بیت المال به بهانه تعاملات بین المللی!/ لزوم تجدیدنظر مدیران سینمایی برای جلوگیری از شوآف های بی ارزش در جشنواره های جهانی!

شرکت‌های پخش و تهیه فیلم از سراسر دنیا همه ساله در زمان برگزاری جشنواره های مهم سینمایی نظیر برلین، کن و… گرد هم می آیند و غرفه هایی را از این جشنواره ها با مبالغ بسیار کلان اجاره می کنند تا ضمن تعامل برای پخش و اکران فیلم ها در کشورهای جهان با سایر کشورها در خصوص همکاری های مشترک و تولید آثار سینمایی رایزنی کنند؛ در این میان پرسش اینجا است که جایگاه سینمای ایران در این تعاملات بین المللی کجاست؟ سال ها و صرف بودجه های کلان برای حضور همه ساله سینمای ایران در این بازارها چه دستاوردی برای سینمای کشور داشته جز تولیدات مشترک ضعیف و شوآف های مدیران سینمایی و ارائه آمار و بیلان های آنچنانی برای نفله کردن بودجه بیت المال به اسم تعاملات بین المللی؟ یکشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۱

سوء استفاده افراد مجهول الهویه از احساسات سینماگران/ لزوم ورود دستگاه های قضایی و نظارتی به ماجرای حرکت خزنده شبه براندازان در پوشش سینما!

ساعاتی قبل بیانیه ای با لحن براندازانه به بهانه حمایت از مردم آبادان با اسامی برخی سینماگران در فضای مجازی منتشر شد که بلافاصله شبکه سعودی اینترنشنال با ذوق زدگی گزارش خبری ویژه ای را به آن اختصاص داد. متنی که در پیگیری اولیه توسط برخی سینماگرانی که نامشان در آن ذکر شده تکذیب شد و ایشان ضمن همدردی با مردم آبادان، همسویی با جریانات برانداز را محکوم کردند. دوشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۱

حذف رسانه های منتقد و موثر؛ تلاشی برای پوشاندن عیوب؟!

طی روزهای اخیر مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی جلساتی را با برخی رسانه ها برگزار کرده که برخی رسانه های منتقد در لیست مدعوین به این نشست ها نبوده اند؛ این اتفاق پرسشی مهم را در اذهان به وجود می آورد که آیا این اتفاق تلاشی برای پوشاندن عیوب است؟ دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۱

******************************

در فصل بهار ۱۴۰۱ سیدرضا منتظری دبیر تحریریه خبرگزاری سینماپرس عازم هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن شد و به عنوان چشم بینا و گوش شنوای سینمای ایران مبادرت به انتشار حواشی، اخبار و اتفاقات این رویداد سینمایی کرد. وی در مورد فیلم موهن «عنکبوت مقدس» و سایر آثار ایرانی حاضر در این رویداد سینمایی مانند «برادران لیلا» مطالبی را به صورت مکتوب، ویدیویی و شفاهی در اختیار رسانه های داخل کشور قرار داد. در ذیل بخشی از گفتگوها، یادداشت و اظهارات منتظری در خصوص این جشنواره از نظر مخاطبان گرامی خواهد گذشت.

هرآنچه از هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن باید بدانید/ از حضور پرشمار سینماگران ایرانی تا خداحافظی با پروتکل های بهداشتی کرونایی!

هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن در حالی آغاز به کار خواهد کرد که یکی از نکات قابل تأمل این رویداد سینمایی حضور پرشمار سینماگران ایرانی است و از سوی دیگر مسئولان این جشنواره اعلام کرده اند مهمانان دیگر نیازی به نشان دان گواهی واکسیناسیون با نتیجه آزمایش کرونا برای شرکت در این جشنواره ندارند؛ بدین ترتیب هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن اولین جشنواره سینمایی جهان خواهد بود که رسماً با پروتکل های بهداشتی کرونایی خداحافظی می کند! دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

در نخستین روزهای برگزاری هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن چه گذشت؟/ از نمایش توهم آمریکایی ها برای حمله به تأسیسات هسته ای ایران تا عکس یادگاری فرهادی با فردی معلوم الحال!

هفتادو پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کن در روزهای ابتدایی برگزاری اش با برخی حواشی روبرو بود؛ تام کروز بازیگر مشهور آمریکایی، پس از وقفه ای ۳۰ ساله، امسال به خاطر نقش آفرینی در فیلم «تاپ گان: ماوریک»، در هفتاد و پنجمین دورۀ جشنوارۀ بین المللی فیلم کن حضور یافت. برگزارکنندگان جشنوارۀ کن در اقدامی غافلگیرکننده پیش از نمایش این فیلم، با اهدای نخل طلای افتخاری به تام کروز، از یک عمر دستاورد هنری این بازیگر که در آستانۀ ۶٠ سالگی قرار دارد، تقدیر کردند و شماری از خلبانان فرانسوی نقش تام کروز در فیلم «تاپ گان» را الهام بخش خلبانان توصیف کرده و همزمان با برگزاری فرش قرمز این فیلم در جشنوارۀ کن ۲٠٢٢، یک نمایش هوایی ویژه را با افشاندن رنگ های پرچم فرانسه در آسمان به اجرا گذاشتند و به این بازیگر آمریکایی ادای احترام کردند. شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

در روزهای میانی برگزاری هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن چه گذشت؟

هفتادو پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کن در روزهای میانی برگزاری اش با برخی حواشی روبرو بود؛ مهمترین اتفاق این دوره جشنواره آن است که تا روزهای میانی این معتبرترین رویداد سینمایی جهان هنوز شاهکاری نداشته که بتواند نظرات بخش اعظمی از منتقدان واهالی رسانه را به خود جذب کند و بعید نیست که تا پایان جشنواره هم نهایتا شاهد فیلم های معمولی باشیم‌ و نه شاهکارهای خارق العاده! چهارشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۱

در روزهای پایانی برگزاری هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن چه گذشت؟ / وقتی سینماگران ایرانی حاشیه ساز می شوند…

هفتادو پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کن در روزهای پایانی برگزاری اش با برخی حواشی روبرو بود؛ حضور همزمان دو فیلم ایرانی در بخش مسابقه هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن یکی از اتفاقات مهمی بود که بسیاری از ایرانیان را پیش از آغاز این جشنواره به وجد آورده بود اما بعد از نمایش آن ها در این رویداد سینمایی واکنش منتقدان رسانه‌ های مشهور بین‌المللی به دو فیلم کارگردانان ایرانی متوسط و زیر متوسط بود و متأسفانه این آثار تصویری مخدوش از جامعه امروز ایران به نمایش گذاشته بودند که همین امر باعث تلخکامی ایرانیان وطن پرست شد؛ حال باید منتظر ماند و دید عصر امروز در مراسم اختتامیه این رویداد سینمایی دو فیلم سیاست زده «برادران لیلا» و «عنکبوت مقدس» علیرغم کیفیت ساختاری و محتوایی زیر متوسط شان می توانند سهمی از جوایز جشنواره کن داشته باشند یا خیر؟ شنبه ۷ خرداد ۱۴۰۱

نخل طلا به «مثلث غم» رسید/ جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره در دست بازیگر ضعیف عنکبوت مقدس!

مراسم اختتامیه هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن شامگاه شنبه ۲۸ می ۲۰۲۲ (۷ خرداد ۱۴۰۱) ساعت ۲۰:۳۰ به وقت محلی (۲۳ ایران) با اجرای virginie Effira در سالن گرند تئاتر لومیر برگزار شد؛ از نکات قابل تأمل سخنرانی ابتدایی مجری مراسم در خصوص تأثیر سیاسی فرهنگ بود! این اتفاق خود به خود اثبات این مدعا است که این دوره جشنواره کن سیاسی ترین دوره آن محسوب می شود. یکشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۱

منتظری در حاشیه نشست خبری فیلم موهن «عنکبوت مقدس» کارگردان این اثر سینمایی را مورد شماتت قرار داد که بخشی از گفتگوی وی با این فیلمساز در قالب یک مصاحبه منتشر شده است.

منتظری: چرا در «عنکبوت مقدس» همه مردم ایران را وحشی و طرفدار خشونت نشان دادید؟ / عباسی: از رابطه و ضابطه سیاهی مطلق در فیلم «نوآر» پیروی کردم!

علی عباسی کارگردان فیلم سینمایی «عنکبوت مقدس» که در آن تصویری متحجر و بدوی از جامعه ایران به نمایش گذاشته است در پاسخ به پرسش انتقادی سیدرضا منتظری خبرنگار اعزامی سینماپرس به جشنواره فیلم کن در خصوص تصویر چرک و سیاهی که وی از ایران و ایرانی به نمایش گذاشته، دست به فرافکنی زد و گفت: فیلم من یک فیلم «نوآر» است و من از رابطه و ضابطه سیاهی مطلق در فیلم «نوآر» پیروی کردم و مجبور بودم سیاهی ها را نمایش دهم! سه‌شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۱

منتظری همچنین یادداشتی کوتاه بر فیلم موهن «عنکبوت مقدس» نوشت.

تصویرسازی غرب پسند از قاتل عنکبوتی به عنوان قهرمان ملی و مذهبی! / معرفی ایرانیان به عنوان افرادی شیطان صفت؛ اقدامی سینمایی یا بازی سیاسی؟

«عنکبوت مقدس» به کارگردانی علی عباسی در حالی در هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد که تصویری به شدت غلوشده از ایران درست مانند آنچه در «سنگسار ثریا»، «بدون دخترم هرگز» و امثالهم شاهد بودیم در آن نمایش داده شد! دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱

گزارش ویدیویی؛ منتظری: در «عنکبوت مقدس» صرفا شاهد سیاه نمایی از ایران و ایرانی هستیم!

دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱

ادامه دارد…

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«بهترین کتاب دفاع مقدس» فردا معرفی می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اختتامیه جشنواره ملی انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس، فردا در باغ موزه دفاع مقدس برگزار می‌شود.

به گزارش سینماپرس، بیستمین دوره جایزه کتاب سال دفاع مقدس با معرفی برگزیدگان این دوره، به کار خود پایان می‌دهد.

آیین اختتامیه جشنواره ملی انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس و مقاومت با سخنرانی محمدمهدی اسماعیلی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حداد عادل؛ رییس فرهنگستان ادب فارسی، سرتیپ بسیجی بهمن کارگر؛ رییس بنیاد حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برگزار می‌شود. در این مراسم تعدادی از ناشران و نویسندگان ازجمله: گلعلی بابایی و حمید حسام حضور خواهند داشت. همچنین آیین تجلیل از برگزیدگان این دوره از جشنواره ملی انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس، همزمان در تهران و شهرستان‌ها برگزار خواهد شد.

گفتنی است بیستمین جایزه ملی کتاب سال دفاع مقدس با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری انقلاب اسلامی، موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهد شد.

آیین اختتامیه بیستمین دوره جشنواره ملی انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس، ۲۲ اسفند، ساعت ۹ صبح در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بیمه بیکاری هنرمندان در دستور کار قرار گرفت


نشست رسانه‌ای مدیرعامل صندوق اعتباری هنر از مجموعه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور تشریح عملکرد این نهاد در سال ۱۴۰۱ و تبیین برنامه‌های پیش رو برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

طرح بیمه بیکاری هنرمندان سرانجام اجرایی می شود؟


مدیر عامل صندوق اعتباری هنر با تاکید بر اینکه در سال ۱۴۰۱ تعداد اعضا و خدمات ارایه شده رشد داشته بیان کرد:طرح بیمه بیکاری اعضای صندوق تهیه شده و در صورت تصویب در هفته جاری از سال آینده اجرایی می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چه چیز در حال حاضر به دهه هفتاد شباهت دارد که فرمول قیمت‌گذاری شبیه دهه هفتاد است؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سجاد نوروزی مدیر مجموعه سینما آزادی ضمن اشاره به کهنه بودن فرآیند قیمت‌گذاری بلیت سینماها از کم‌کاری نهادهای صنفی در سامان‌دهی شرایط سینمای ایران انتقاد کرد.

به گزارش سینماپرس، سجاد نوروزی مدیر پردیس سینمایی آزادی جمعه شب گذشته با حضور در برنامه تلویزیونی «نقد سینما» به تهیه‌کنندگی یوسف بچاری و میزبانی امیررضا مافی به طرح نکاتی درباره شرایط حاکم بر تولید و اکران سینمای ایران پرداخت.

نوروزی در ابتدا با اشاره به صحبت درباره بلیت چندصدهزار تومانی مطرح کرد: دوستان تصور می‌کنند که قرار است فیلم «آواتار» را در سینما پخش کنیم! اگر فیلمی با کیفیت «آواتار» داشتید، بلیت ۵۰۰ هزار تومانی بفروشید. اگر اثری به کیفیتی رسیده است که قابلیت جذب مخاطب دارد، بلیت سینما را در حد و اندازه این قیمت‌ها بفروشید.

مدیر سینما آزادی درباره رویه‌های منسوخ و قدیمی قیمت‌گذاری بلیت سینما بیان کرد: سیاست‌گذاری دهه هفتاد در عرصه‌های فرهنگ و هنر و یا اقتصاد به این صورت بود که چند پرسش و پیش‌فرض وجود داشت و براساس همان سیاست‌گذاری انجام می‌شد. آیا در حال حاضر در آغاز سده جدید، می‌توان در جایگاه دهه هفتادی به مسایل روز پاسخ داد؟ آیا با همان روش‌شناسی قیمت‌گذاری بلیت در دهه هفتاد و هشتاد که حاصل توافقی میان پخش‌کننده، سینمادار و تهیه‌کننده بود، هنوز هم می‌توان قیمت تعیین کرد؟ سوال من این است که چه چیز در حال حاضر به دهه هفتاد شباهت دارد که فرمول قیمت‌گذاری شبیه دهه هفتاد است؟

نوروزی درباره اهمیت و لزوم نقشه‌راه توسعه سینما عنوان کرد: وقتی درباره قیمت بلیت صحبت می‌شود، بر اساس کدام نقشه راه این مسیر شکل می‌گیرد؟ دوستان نقشه راهی ندارند و چشم‌اندازی ارایه نمی‌دهند. حتی تحلیل مشخصی از تیپولوژی مخاطب سینمای ایران نیز وجود ندارد. من معتقدم اگر قرار باشد مخاطب به سینما بازگردد، راه حل آن کنار گذاشتن شیوه‌های دهه هفتاد و هشتاد است.

چند درصد مردم متوجه ترکیب اکران نوروزی شده‌اند؟

وی بر الزام تغییر شیوه‌های پخش تاکید و اظهار کرد: در سده جدید با این شیوه‌های کلاسیک نمی‌توان پیش رفت و پخش فیلم انجام داد. در حقیقت اساساً مقوله‌ای به نام تبلیغات و شناساندن فیلم به مخاطب وجود ندارد. سوال من اینجاست که در حال حاضر چند درصد مردم متوجه ترکیب اکران نوروزی شده‌اند؟ راه‌های تعامل با مخاطب چیست؟

مدیر سینما آزادی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: بودجه تولید فیلم جدید نولان، ۱۰۰ میلیون دلار و بودجه تبلیغات نیز ۱۰۰ میلیون دلار بوده است. در حقیقت به اندازه بودجه تولید، بودجه تبلیغات در نظر گرفته شده است اما جایگاه تبلیغات در سینمای ما کجاست؟

نوروزی در پاسخ به این سوال که چه کسی باید به دنبال چاره برای این مشکل باشد؟ صاحب فیلم یا وزارت ارشاد، بیان کرد: تلفیقی از هر دو. ارشاد نمی‌تواند به تنهایی قیمت تعیین کند. به نظر من شناوری قیمت بلیت یک گام موثر رو به جلو است اما اگر در این مسیر مخاطب‌شناسی صورت نگیرد، نتیجه نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه حالت چانه‌زنی میان تهیه‌کننده و سینمادار شبیه شیوه حجره‌داری دهه شصت و هفتاد است، گفت: در این حالت انگار مخاطب اهمیتی ندارد و دو تیپ و طبقه باید با هم بنشینند و تصمیم بگیرند که چه به مخاطب بفروشند. در حقیقت مخاطب برای صنوف و دستگاه‌های رسمی، در تولید و اکران اهمیت ندارد.

مدیر سینما آزادی درباره بی‌اهمیت بودن مخاطب در سینمای ایران یادآور شد: خرج این سینما را مخاطب نمی‌دهد؛ وقتی دخل و خرج این سینما، برعکس همه جای دنیا از مخاطب تامین نمی‌شود، طبیعی‌ست که اهمیتی هم ندارد.

نوروزی درباره عملکرد وزارت ارشاد تصریح کرد: یک روش کلاسیک اعمال حاکمیت داریم که آن را در پروانه دادن و اعمال ممیزی خلاصه کرده‌ایم. گویی روش دیگری برای اعمال حاکمیت وجود ندارد. وزارت ارشاد به یک ریل‌گذاری تولیدی مبتنی بر مخاطب‌شناسی سینمای ایران نیاز دارد.

درباره سیاست‌گذاری معطوف به بقا صحبت می‌کنیم

او افزود: ما یک سیاست‌گذاری معطوف به توسعه و یک سیاست‌گذاری معطوف به بقا داریم و اکنون درباره سیاست‌گذاری معطوف به بقا صحبت می‌کنیم. هزینه‌های تولید بالاست و برای برگشت پول، بلیت سینما را گران می‌کنیم که باعث ریزش مخاطب خواهد شد. در حقیقت مخاطب را از چرخه سیاست‌گذاری حذف می‌کنیم. پرسش اصلی اینجاست که چرا هزینه‌های تولید به شدت بالاست؟ در کجای دنیا روزی دو سه دقیقه مفید فیلمبرداری می‌کنند؟ در فیلمسازی، اکران، توزیع، سیاستگذاری حاکمیتی و… ما مشکل داریم و این مجموعه معیوب ما را به سینمایی که حیات نباتی دارد، رسانده است.

مدیر پردیس سینمایی آزادی تاکید کرد: راه حل این قضیه برای صنف، ترجیح خیر جمعی به نفع شخصی است. به صراحت می‌گویم که برای صنوف ما مفهوم خیر جمعی و منفعت کلی سینما معنا ندارد و دوستان همه معطوف به منافع فردی هستند چراکه متاسفانه وضعیت صنف، حجره‌داری دهه هفتادی است. لازم است وزارت ارشاد هم به جایگاه اصلی خود بازگردد.

این مدیر سینمایی درباره تحولی که باید در نظام سینمایی ایران اتفاق بیفتد، اظهار کرد: نقطه شروع باید از صنوف باشد. وظیفه وزارت ارشاد سیاست‌گذاری علمی با روش‌شناسی پویا، احصاء اقتضائات بازار سینما و مخاطب‌شناسی است. از سوی دیگر صنف سینمایی باید خود را با تحولاتی که در جهان رخ می‌دهد، مطابقت دهد. در حقیقت نمی‌توان گفت من مدعی عام سینما در همه سطوح هستم اما در برابر روزآمد کردن مقاومت کنم. ما می‌خواهیم چرخ را از ابتدا اختراع کنیم در حالی که همه جای دنیا چرخ، گِرد است اما ما به اختراع چرخ مربع اصرار می‌ورزیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خانه سینما به جز بیانیه دادن کار دیگری نمی‌کند و من ترکیب جدید را از ترکیب‌های قبلی متفاوت نمی‌بینم. ما یک جمعیت سی نفره داریم از دهه شصت که این منصوب شدن‌ها دست به دست می‌چرخد.

مشاهده خبر از سایت منبع