X

بایگانی اسفند 21, 1401

دفتر سینمایی

شرف الدین: اگر امروز آرامش نسبی در جامعه داریم حاصل فرهنگ و معرفت شهادت است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدرضا شرف الدین مدیرعامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در آستانه روز بزرگداشت مقام شهدا در خصوص اهمیت پرداختن به زندگی شهدا در سینما و تلویزیون گفت: اگر ما امروز امنیت داریم اگر امروز آرامش نسبی در جامعه داریم حاصل چنگ زدن به فرهنگ و معرفت شهادت است؛ در اغتشاشات اخیر اگر به شهیدان امنیت دقت کنید متوجه می شوید دشمن با چه تکنیک و تاکتیک و برنامه ریزی که یک جنگ ترکیبی کامل و تمام عیار بود جلو آمد و رسانه های ایران ستیز و اسلام ستیز چه هماهنگی دقیقی داشتند برای اینکه مقاومت ملت ما را بشکنند و اینجا ارزش شهید و شهادت معلوم شد که این فرهنگ توانست در مقابل آن ها بایستد و شهدای امنیت باعث برگشتن امنیت و آرامش به جامعه شدند؛ خوب معلوم است که وظیفه فرهنگ و هنر و سینما و تلویزیون پرداختن به این افراد ارزشمند و این فرهنگ والا و اصیل است.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «سه و نیم» و «پرنده باز کوچک» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: شهادت و شهید یک نظریه انقلابی است که احیاگر آن در عصر حاضر حضرت امام خمینی (ره) بود. در واقع بر اساس یک آموزه دینی موثر که مکتب شیعه یا به اصطلاح دستاورد مکتب شیعه بوده امام (ره) آن را در این زمان احیا کردند.

وی ادامه داد: اگر به نظریه های گوناگون سیاسی و اجتماعی و حکمرانی در دنیا نگاه کنید متوجه می شوید نظریه شهید و شهادت به شدت انقلابی است چرا چون که بر اساس ظلم ستیزی و نفی مظلومیت تحمیلی این نظریه ارائه شده و تمام اولیای دین از علی ابن ابی طالب (ع) تا آخرین امامی که شهید شدند همگی شان به وسیله شهادت از دنیا رفتند و سرور و سالار شهیدان یک درس جاودانه و یک ایده بلامنازع به همه جهان و ملت ها اراِئه داد و آن نپذیرفتن ظلم و تسلیم نشدن ظلم و فساد حتی به قیمت کشته شدن بود.

شرف الدین خاطرنشان کرد: این فلسفه شهادت است که توانسته نه تنها کشور ما را حفظ کند بلکه عمق استراتژی ما را گسترش دهد و امنیت ما را تضمین کند. ما همه به این فرهنگ مدیون و بدهکار هستیم.

این سینماگر در پایان این گفتگو افزود: ما این آزمون را در ۸ سال دفاع مقدس داشتیم در دفاع از حرم که عمق دفاعی استراتژیک ما است داشتیم در جبهه سازمان اطلاعات و عملیات امنیتی داشتیم و هر جا که از این نظریه استفاده کردیم بردیم و پیروز شدیم. فلسفه شهادت پیروزی است نه نابودی و سینما نیز برای اینکه بتواند پیروز عرصه فرهنگ و هنر باشد باید در ترویج این فرهنگ اصیل گام بردارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مخاطبان سینما هر هفته کمتر از گذشته – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وضعیت گیشه سینماها در سراسر کشور طی هفته اخیر بسیار وخیم بود به نحوی که بخشی از فیلم های در حال اکران حتی ۱۰ هزار نفر مخاطب هم نداشتند و مخاطبان سینما هر هفته کمتر از گذشته می شوند و مشخص نیست که اگر همین روند استمرار داشته باشد چه بر سر هنرهفتم خواهد آمد؟

به گزارش خبرنگار سینماپرس «پالتو شتری» طی هفته اخیر تنها حدود ۴۳۰۰ مخاطب داشت. میزان مخاطبان فیلم های کودک و نوجوان هم نسبت به قبل بسیار کاهش پیدا کرده است.

به استناد آمار ارائه شده در سمفا تا ساعت ۲۰:۳۰ جمعه نوزدهم اسفندماه انیمیشن «پسر دلفینی» حدود ۷۷۰۰ مخاطب، «جزیره فضایی» حدود ۱۳۶۰۰ و «لوپتو» حدود ۲۱۷۰۰ مخاطب در سراسر کشور داشتند یعنی جمع کل مخاطبان این آثار به احتساب جمعیت ۸۵ میلیون نفری کشور حتی به میزان نیم دهم درصد هم نرسیده است!

«چپ، راست» حدود ۲۳ هزار تماشاگر و «ملاقات خصوصی» تنها حدود ۴۸ هزار مخاطب داشتند. «خط استوا» حدود ۵۵ هزار تماشاگر و «بخارست» به عنوان پرفروش ترین فیلم هفته تنها حدود ۷۰ هزار مخاطب داشتند.

باید دید تدبیر مدیران سینمایی برای رفع رکود و بحران شدید گیشه چه خواهد بود و آیا فکری برای وضعیت فوق العاده وخیم و بحرانی رکود شدید مخاطب خواهند داشت یا خیر؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کریمی: کاهلی مسئولان و حضور سینماگران بی اعتقاد به مهدویت باعث بی توجهی به سینمای مهدوی شده است/ اهوارکی: مدیران باید به فرمایش حضرت امام (ره) در خصوص اینکه انقلاب اسلامی باید زمینه ساز ظهور باشد توجه کنند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پژمان کریمی و امیر اهوارکی دو تن از چهره های سرشناس حوزه نقد و رسانه همزمان با میلاد حضرت ولیعصر (عج) با تأکید بسیار بر اهمیت پرداختن به مهدویت در سینمای ایران متذکر شدند: سینما آنچنان که باید به تفکر مهدوی توجه نکرده است؛ شاید کاهلی مسئولان دلیل این اتفاق بوده اما بنده معتقدم عمده دلیل بی توجهی به مضمون مهدویت در سینما به دلیل عدم اعتقاد به مهدویت توسط بدنه سینمای ایران بوده؛ بی شک اگر این بدنه به مهدویت اعتقاد داشتند مسئولان بی اعتقاد را لاجرم با خود همراه می کردند اما هر دوی این ها دست به دست هم داده اند تا ما شاهد ظهور و بروز تفکر مهدوی نباشیم. مدیران باید به فرمایش حضرت امام (ره) در خصوص اینکه انقلاب اسلامی باید زمینه ساز ظهور باشد توجه کنند؛ متأسفانه ما هنوز پیام معمار کبیر انقلاب اسلامی را درک نکرده ایم؛ ایشان به صراحت فرمودند که ما انقلاب کردیم تا زمینه ساز ظهور باشیم. این نکته بسیار مهمی است که مسئولان باید به آن توجه جدی داشته باشند.

به گزارش سینماپرس امروزه سخن گفتن از ظرفیت‌ های دراماتیک و سینمایی مهدویت بسیار آسان شده چرا که سالانه فیلم های متعددی در سینمای جهان با محوریت مضامین آخرالزمانی ساخته و تولید می شوند؛ اصولاً موعودگرایی و مفاهیم آخرالزمانی، بستر دراماتیکی برای سینمای هالیوود است و تعداد فیلم هایی که مستقیماً یا ضمناً با این تم ها ساخته شده اند بیش از انتظارند.

اما مسأله اصلی اینجا است که سینمای هالیوود با علم کردن منجیان پوشالی در آثارش سعی دارد تا به مخاطبان فیلم هایش هرآنچه را که دوست دارد القا کند اما مدیران فرهنگی و سینمایی ما دست روی دست گذاشته اند و هیچ گام مثبتی در راستای ترویج سینمای مهدوی انجام نمی دهند و متأسفانه شاهد انفعال شدید آن ها در خصوص پرداختن به این موضوعات مهم و ارزشمند هستیم.

بی تردید کمترین انتظار از مدیران فرهنگی و سینمایی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به عنوان نظامی دینی و الهی این است که توجه ویژه به مقوله مهدویت و انتظار داشته باشد و سینمای کشور را به جای انبوه تولید فیلم های مبتذل، سیاه نما، سخیف و سطحی نگر به سینمای ارزشمند دینی و مهدوی بدهد.

سینماپرس همزمان با میلاد حضرت ولیعصر (عج) با پژمان کریمی و امیر اهوارکی دو تن از چهره های شناخته شده حوزه نقد و رسانه به گفتگو نشست و با آن ها در خصوص اهمیت پرداختن به سینمای دینی و مهدوی در جمهوری اسلامی ایران سخن گفت که ماحصل این گفتگوها در ذیل نقل شده است.

***********************

پژمان کریمی روزنامه نگار و منتقد سینما در این باره به سینماپرس گفت: یکی از نظریه پردازان غربی چندی قبل عنوان کرده بود برای زدن شیعه باید دو بال شهادت خواهی و مهدویت را از او بگیریم. این اظهار نظر نشان می دهد تا چه اندازه تفکر مهدوی و مهدویت در صیانت از ارزش ها و ترویج ارزش ها و نفی سلطه موثر است.

این کارشناس فرهنگی ادامه داد: یکی از ارکان مهم انقلاب اسلامی بر پایه مهدویت بنا شده و اگر مهدویت از تفکر شیعه حذف شود چیزی باقی نمی ماند چون ارزش ها ذیل این تفکر می توانند به منصه ظهور برسند.

کریمی با تأکید بر اینکه هنر دینی و اسلامی باید به مقوله مهدویت بپردازد متذکر شد: بی تردید تفکر شیعی منهای مهدویت هیچ معنایی ندارد؛ هنر اسلامی بدون تفکر مهدوی و آخرالزمانی عاری از ارزش و معنا است اما افسوس و هزاران دریغ که در این سال ها آنچنان که باید به این مقوله مهم پرداخته نشده است.

وی خاطرنشان کرد: البته در برخی حوزه های فرهنگی و هنری مانند ادبیات و هنرهای تجسمی و موسیقی گاهی به این مقوله مهم پرداخته شده اما سینما آنچنان که باید به تفکر مهدوی توجه نکرده است.

کریمی در این باره تصریح کرد: شاید کاهلی مسئولان دلیل این اتفاق بوده اما بنده معتقدم عمده دلیل بی توجهی به مضمون مهدویت در سینما به دلیل عدم اعتقاد به مهدویت توسط بدنه سینمای ایران بوده؛ بی شک اگر این بدنه به مهدویت اعتقاد داشتند مسئولان بی اعتقاد را لاجرم با خود همراه می کردند اما هر دوی این ها دست به دست هم داده اند تا ما شاهد ظهور و بروز تفکر مهدوی نباشیم.

این مجری سرشناس در پایان این گفتگو افزود: هنر دینی هنوز آنچنان که باید در قاب سینما تحقق پیدا نکرده چون تفکر مهدوی در سینما وجود ندارد؛ اما با توجه به اتفاقات جشنواره چهل و یکم می توانیم امیدوار باشیم با منزوی شدن سینماگران معاند و غیر همسو با باورهای الهی و فراهم شدن ظهور فیلمسازان مستعد و جوان شاید از حیث سیاست گذاری بتوانیم سینمای ایران را بدل به سینمایی مهدوی کنیم.

امیر اهوارکی عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران نیز در این خصوص گفت: واقعاً نمی دانم چرا در سینمای ایران به مسأله ظهور و منجی پرداخت نمی شود؟ در حالی که ما فیلم های زیادی را در سینمای هالیوود و اروپا شاهد هستیم که در آن منجی های قلابی مطرح می شوند و سازندگان شان تلاش می کنند با خلق قصه های دروغین اذهان را منحرف کنند اما ما که قصه های راست و حقیقی داریم آن ها را بیان نمی کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که به عقیده شما چرا مدیران فرهنگی و سینمایی که شعار ترویج سینمای دینی و انقلابی را می دهند سال های متمادی است که در این حوزه کار جدی انجام نداده اند تصریح کرد: مدیران باید به فرمایش حضرت امام (ره) در خصوص اینکه انقلاب اسلامی باید زمینه ساز ظهور باشد توجه کنند؛ متأسفانه ما هنوز پیام معمار کبیر انقلاب اسلامی را درک نکرده ایم؛ ایشان به صراحت فرمودند که ما انقلاب کردیم تا زمینه ساز ظهور باشیم. این نکته بسیار مهمی است که مسئولان باید به آن توجه جدی داشته باشند.

اهوارکی خاطرنشان کرد: ما باید خودمان را برای ظهور منجی آماده کنیم. ما باید بدانیم خود ما هستیم که می توانیم با عملکردتان باعث تسریع یا تعویق در ظهور حضرت حجت (عج) شویم. همه چیز دست ما است و باید این پیام را درک کنیم؛ ما باید پیام حضرت امام خمینی (ره) را در فیلم ها و سریال ها و آثار مستند پیاده سازی کنیم و این پیام مهم را در قالب کالای فرهنگی و هنری در جامعه بسط و گسترش دهیم.

این منتقد سینما در بخش دیگری از این گفتگو با انتقاد نسبت به مدیران فرهنگی متذکر شد: متأسفانه بسیاری از وزرای ارشاد ما زمانی که تازه وزیر می شوند معروف می شوند؛ یعنی ما قبلاً ایشان را نمی شناختیم و آن ها در حوزه فرهنگ و هنر اثرگذاری درستی نداشتند. شاید معدود وزرای ارشادی مانند علی جنتی و عطاالله مهاجرانی بودند که قبل از رسیدن به وزارت ارشاد شهرت داشتند اما خوب آن ها هم در چارچوب فضای اصلاحات و غربی فکر می کردند که هیچ فایده ای برای حوزه فرهنگ و هنر بالاخص سینمای ما نداشت.

وی تأکید کرد: متأسفانه من وقتی به همه این سال ها فکر می کنم یادم نمی آید وزیر ارشادی خودش به لحاظ فرهنگی شناخته شده و وزنه باشد و سپس وزیر فرهنگ شود. باید صریحاً بگویم که وزاری فرهنگ ما کوتوله هستند! به همین علت در یک دوره جشنواره فجر که شرکت می کنند فکر می کنند آن دوره درخشان است چرا که نمی دانند جشنواره فیلم فجر چیست و قرار بوده چه کارکردی داشته باشد تا بخواهند در آن چارچوب نظر بدهند!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

همه با موسیقی او درمان شدند ولی خودش بیمه درمانی نداشت!


خلیفه شاهمیر بلوچ مالداری نزدیک به نیم قرن برای درمان مردم خواند و موسیقی اجرا کرد. کسی نبود که نزد او رفته باشد و حداقل به لحاظ روحی جواب نگرفته باشد؛ ولی می‌گویند خودش این اواخر عمر با وجود سال‌ها فعالیت در یکی از قدیمی‌ترین آیین‌های موسیقی ایران، حتی بیمه درمانی هم نداشت!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

به شخصیت «شهید ستاری» در فیلم سینمایی «منصور» بیشتر توهین شده/یک سری انتقادها به دلیل نداشتن علم کافی از «های پاور» بود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان «های پاور» در پاسخ به انتقادهای واردشده به این فیلم سینمایی گفت: می‌گویند که تاریخ در «های پاور» تحریف و رمز عملیات کربلا توسط محسن رضایی و نه شهید صیاد شیرازی اعلام شده است، در صورتی که صیاد شیرازی هم در کنار او و همان سالن رمز را اعلام می‌کند و این به منزله تحریف نیست.

به گزارش سینماپرس، هادی محمدپور در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: در خصوص های پاور انتقادهایی شده بود که آنها را خواندم و شنیدم. همه این انتقادها را قبول دارم اما یک سری انتقادها به دلیل نداشتن علم کافی از فیلم بود.
همه انتقادها را قبول دارم اما یک سری انتقادها به دلیل نداشتن علم کافی از فیلم بود

وی افزود: باید در پاسخ به این افراد بگویم طبق تحقیقاتی که انجام داده بودیم لباس ارتشی‌ها تنها لباس آبی رنگ که در عموم دیدیم نیست. در زمان عملیات‌هایی که انجام می‌شد لباس پرسنل پدافند هوایی همان لباس یشمی رنگی بود که آن را در فیلم نشان دادیم.

محمدپور درباره تحریف تاریخ در های پاور هم گفت: می‌گویند که تاریخ در های پاور تحریف و رمز عملیات توسط محسن رضایی و نه شهید صیاد شیرازی اعلام شده است در صورتی که طبق آرشیوی که بررسی کردم و دیدم اول رمز را محسن رضایی و بعد صیاد شیرازی که در کنار او و در همان سالن است برای عملیات کربلا اعلام می‌کند و این به منزله تحریف نیست.

کجای ارتش فرمانده نیروی هوایی در حال بغل کردن یک سگ است؟

وی درباره مقایسه های پاور با منصور هم اظهار داشت: طبق جلساتی که با بزرگان ارتش داشتیم نقطه نظراتی درباره فیلم منصور داشتند که نیاز می‌دانم {منتقدان} بدانند. کجای ارتش جمهوری اسلامی ایران فرمانده نیروی هوایی در حال بغل کردن یک سگ است که این مورد اعتراض فرماندهان ارتش قرار گرفت.

محمدپور افزود: برای گرفتن وقت با فرمانده نیروی هوایی چند ماهی دستکم باید منتظر ماند اما در منصور فرمانده نیروی دریایی ارتش اینگونه نشان داده می‌شود که در حال قدم زدن و راه رفتن در کوچه و خیابان و دنبال جوشکار، مهندس و صافکار است که اصلا مورد قبول دوستان ارتشی نبود و خیلی از مسائل دیگر که به شخصیت شهید ستاری در منصور بیشتر توهین شده و نه در های پاور.

به شخصیت شهید ستاری در منصور بیشتر توهین شده و نه در های پاور

وی افزود: های پاور عملیات‌محور و بر مبنای تفکر شهید ستاری بود و می‌خواستیم عملیات والفجر هشت را نشان دهیم. بودجه های پاور یک پنجم آن چیزی است که برای کم هزینه‌ترین فیلم‌های حاضر در جشنواره فیلم فجر و مقاومت شده و از نظر من های پاور شاهکار است و اگر کسی می تواند، با همین بودجه چنین فیلمی بسازد.

جشنواره فیلم مقاومت عرصه‌ای برای رخ‌نمایی سربازان رسانه‌ای است

کارگردان های پاور که با این اثر در هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در بخش اصلی این رویداد نامزد شد، درباره فیلم مقاومت هم گفت: جشنواره فیلم مقاومت جشنواره‌ای است که در آن سربازان رسانه‌ای نظام باید خودشان را نشان دهند و من دوست داشتم به عنوان فیلمسازی که توانستم یک کار ارزشی بسازم در این جشنواره شرکت کنم. امیدوارم کارم مورد اقبال داوران و دوستداران قرار گیرد.

% buffered۰۰:۰۰

-۰۰:۲۳

Download

محمدپور افزود: جشنواره فیلم مقاومت اصلی‌ترین جبهه فرهنگی ما در حوزه فیلم‌های دفاع مقدسی است که اکنون گسترش یافته و فراسرزمینی شده و فیلم های فلسطین و مقاومت در آن گنجانده شده است.

وی گفت: توجه به این بخش می‌تواند تفکرات فیلمسازان ما را به مسیر درست هدایت کند و امیدوارم طبق سال‌های گذشته ادامه دار باشد و هر سال شاهد برگزاری آن باشیم.

مشاهده خبر از سایت منبع