X

بایگانی اسفند 22, 1401

دفتر سینمایی

دانش: مشکلات ما برای برخی مدیران اهمیتی ندارد/ چطور می توانیم از خانه سینما توقع حمایت صنفی داشته باشیم در صورتی که چند سال قبل تکلیف عیدی های ما مشخص نشد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: گلچهره دانش عضو شورای مرکزی انجمن منشیان صحنه و عضو انجمن صنفی برنامه ریزان و دستیاران کارگردان سینما در خصوص مطالبات صنفی اهالی سینما در آستانه سال نو گفت: فقر، بیماری، بیکاری، بی پولی و بود و نبود ما برای برخی از مدیران اهمیتی ندارد! ما اگر کمی برای مدیران فرهنگی و سینمایی اهمیت داشتیم اینطور به حال خودمان رها نمی شدیم و حداقل برایمان به صورت مستمر بسته های کمک معیشتی و… در نظر گرفته می شد!

دستیار اول کارگردان و برنامه ریز فیلم های سینمایی «طبقه یک و نیم» و «کیش و مات» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: خانه سینما، صندوق اعتباری هنر، سازمان سینمایی، وزارت ارشاد و… رسما ما را از یاد برده اند. چند وقت قبل مطلع شدم برخی از هنرمندان با حمایت و هدایت آقایان شایان فر و قمیشی رفتند و پیگیری کردند و با یک شرکت به صورت خودجوش قرارداد بستند تا برخی خدمات رفاهی به سینماگران محتاج ارائه شود. این در واقع کاری است که مدیران فرهنگی و سینمایی باید انجام می دادند!

وی ادامه داد: این مجموعه به اهالی سینما لوازم خانگی، خوراک و پوشاک به صورت قسطی می دهد؛ پرسش من این است که چرا این اتفاق باید با همت دو تن از اهالی سینما رخ دهد؟ نقش این همه سازمان و نهاد که خود را متولی سینما و اصناف سینمایی می دانند چیست؟ کارگری شدن صنوف سینمایی چه دستاوردی برایشان داشت؟ چرا ما هیچ بازده و منفعت مادی از این کارگری شدن ندیدیم؟

منشی صحنه فیلم های سینمایی «ازدواج به سبک ایرانی» و «چشمهایش» خاطرنشان کرد: بنده شخصا امروز که به گذشته خودم نگاه می کنم متأسف هستم که این همه سال برای فرهنگ و هنر کار کردم و آلوده این جریان شدم! اگر در گذشته می دانستم قرار است آخر و عاقبت اینطور به حال خود رها شویم و برای کسی مهم نباشیم قطعا سراغ این شغل نمی رفتم!

دانش در پاسخ به این پرسش که توقع شما به خصوص از خانه سینما و صندوق اعتباری هنر در آستانه سال نو چیست تصریح کرد: چطور می توانم از خانه سینما توقع حمایت صنفی داشته باشم در صورتی که چند سال قبل تکلیف عیدی های ما مشخص نشد و هنوز پاسخ نداده اند که این پول ها چه شد و کجا رفت!؟

این سینماگر تأکید کرد: کدامیک از این نهادها و دستگاه های عریض و طویل سینمایی به فکر ما بوده اند؟ الآن مدت ها است که کار درست در سینما وجود ندارد اما با این همه هیچ کس به فکر ما و معیشت و زندگی روزمره مان نیست.

وی متذکر شد: خانه سینما که عنوان جامعه اصناف سینمای کشور را با خود به یدک می کشد باید در سطح کلان رایزنی کند تا همه اهالی سینما بتوانند از امکانات و خدمات حداقلی بهره مند شوند. دولت باید به میدان بیاید و تبعیض در سینما را از بین ببرد. این وظیفه مدیران سینمایی است که با نهادهای دیگری از جمله شهرداری و… رایزنی کنند با آن ها مذاکره کنند و برای اهالی سینما به صورت ماهانه و مستمر سبدهای کالای رایگان و… در نظر بگیرند.

دانش در همین راستا ادامه داد: در حال حاضر شرایط برای همه ما دشوار شده و اگر با این بیکاری و بی پولی و خانه نشینی مستمری دائمی برای همه اهالی سینما که در خانه سینما عضو هستند در نظر گرفته نشود به زودی ما شاهد فقر مطلق آحاد اهالی سینمای کشور خواهیم بود.

وی در پایان این گفتگو افزود: ما دردهای را می گوییم و خود مدیران هم از دردهای مان آگاه هستند اما هیچ امیدی نداریم که صدای مان را بشنوند و به دردمان برسند! اگر آن ها این کار را بکنند و به صورت مستمر برای ما بسته های ارزاق و مبالغ کمک معیشتی در نظر بگیرند باید بگوییم معجزه شده است! اسفا که کسی به یاد ما نیست!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ابردیوارنگاره‌های شهدا در تهران سربلند می‌کنند


رویداد هنری «سرو قامتان تهران» با هدف پاسداشت مقام شهدا و زنده نگاه‌داشتن یاد و نام اسطوره‌های ایران اسلامی ساماندهی شده و قرار است هر کدام از مناطق پایتخت با ابردیواری به نام شهدای منطقه مزین ‌شود. ۲۲ هنرمند طراح و نقاش صاحب‌نام کشور در این رویداد دعوت شده‌اند تا متناسب با رویکرد این پروژه میدانی، طرح‌های خود را آماده و ارائه کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«بانک‌زده‌ها» به اکران آنلاین می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «بانک‌زده‌ها» به کارگردانی جواد اردکانی اکران آنلاین می‌شود.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «بانک‌زده‌ها» به کارگردانی جواد اردکانی و علی بکائیان از جمعه ۲۶ اسفندماه اکران آنلاین می‌شود.

این فیلم کمدی که به مسائل روز جامعه می‌پردازد با فیلمنامه‌ای از جواد اردکانی و زهرا اردکانی ساخته شده است.

در «بانک‌زده‌ها» بازیگرانی چون نسرین مقانلو، قاسم زارع، میرطاهر مظلومی، علی انصاریان، بیژن بنفشه‌خواه، الناز عبدی، مسعود محمودی و سحر قریشی نقش‌آفرینی کرده‌اند.

«بانک‌زده‌ها» یکی از آخرین فیلم‌های زنده‌یاد علی انصاریان بازیگر و بازیکن سابق فوتبال بود.

تهیه‌کنندگی این فیلم برعهده علی روئین‌تن است که سابقه ساخت آثاری چون «دل‌شکسته» و «زمهریر» را به‌عنوان کارگردان در کارنامه دارد.

در خلاصه داستان «بانک‌زده‌ها» چنین آمده است: «زدم، زدی، زد؛ زدیم، زدید، خورد… اما برای ما مشخص نیست کسانی بانک زده‌اند یا بانک آن‌ها را زده است. چه بزن بزنی‌ست و چه بزن بزنی باید باشد در بانک‌زده‌ها و ما خودمان هم حیرانیم. به همه گفتیم زدیم شمام بگید زدن. تو بزن تا من برقصم با رنگ گروه بی‌تی‌اس.»

فیلم «بانک‌زده‌ها» از ۲ شهریور ۱۴۰۱ به نمایش عمومی در آمد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کارگردان «بچه مهندس» با «رحیل» به تلویزیون برمی‌گردد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علی غفاری که نوروز ۱۴۰۱، «خداداد» را به روی آنتن شبکه دو سیما برد، از ساخت مجموعه جدید ۳۰ قسمتی در اوایل سال جدید برای شبکه یک سیما خبر داد.

به گزارش سینماپرس، علی غفاری کارگردان مجموعه‌های تلویزیونی بچه مهندس ۱، ۲، ۳ و ۵ و سفر به سرزمین ملائک، در گفت و گو با ایرنا از افشای عنوان این مجموعه خودداری کرد و اظهار داشت: این مجموعه که قصه‌ای جذاب، پیچیده و البته سختی دارد در ۳۰ قسمت برای شبکه دوم سیما ساخته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم کار ساخت مجموعه را تا ۱۵ فروردین کلید بزنیم.

غفاری جزئیات بیشتری از این مجموعه ارائه نکرد و گفت: موضوع این سریال موضوعی از موضوع‌های روز جامعه است.

مهر ماه اعلام شده بود بود که مجموعه تلویزیونی «رحیل» به کارگردانی علی غفاری برای پخش از شبکه ۳ سیما ساخته می‌شود.

شاهرگ(۱۳۷۶)، چراغ‌قرمز(۱۳۸۸)، استرداد(۱۳۹۰)، ابوزینب(۱۳۹۳) و تک‌تیرانداز(۱۳۹۹) هم از جمله آثار سینمایی علی غفاری است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

در خصوص کتاب‌های دفاع مقدس ما نباید به ایران محدود شویم/این آثار باید به زبان‌های مختلف ترجمه و عرضه شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص کتاب‌های دفاع مقدس گفت: ما نباید به ایران محدود شویم. این آثار باید به زبان‌های مختلف ترجمه و عرضه شود. البته در مجموعه‌های مختلف هم تدبیرهای خوبی اندیشیده و کارهای ارزنده انجام شده که امید است توسعه پیدا کند.

به گزارش سینماپرس، آئین اختتامیه بیستمین جایزه ملی انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس با حضور سردار بهمن کارگر، رئیس بنیاد حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی از مسئولان کشوری و لشکری، نویسندگان و ناشران صبح امروز دوشنبه ۲۲ اسفند در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

در این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه دفاع مقدس را یک گنجینه بی‌پایان برای حوزه فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی ما خواند و گفت: این حوزه آن بدر حرف ناگفته دارد که بیم داریم فرصت انتقال و بخش مهمی از آن‌ها را به نسل بعدی نداشته باشیم.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه آثار تولید شده در حوزه دفاع مقدس بیشترین خواننده و تاثیرگذاری را داشته است، افزود: کارهای کم‌نظیری در نشر دفاع مقدس پدید آمده که رکورد چاپ‌های متعدد را زده است. این استقبال هم به دلیل جذابیت ذاتی و افرادی است که در این آثار درباره آن‌ها صحبت می‌شود.

وی ضمن اشاره به افراد مختلف اثرگذار و مروج آثار دفاع مقدس تاکید کرد: شاید مهم‌ترین سهم را خود رهبری حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی دارد که با یک نگاه ویژه به این موضوع در کشور جایگاه و رتبه بخشیده است. عمده تقریظ‌های مقام معظم رهبری در مورد این دسته از کتاب‌هاست و بعضی از نویسندگان را ایشان به جامعه فرهنگی معرفی کرده‌اند.

اسماعیلی ادامه داد: در همین فضا شخصیتی مثل حمید حسام پیدا می‌شود که شهید چیت‌سازیان را معرفی می‌کند که مقام معظم رهبری هنگام یادآوری جملات این شهید عالی‌مقام، بغض می‌کنند. در واقع آن عظمت شهید چیت‌سازیان است که وقتی در قلمرو آن فردی مثل حسام جان می‌گیرد، آن بازتاب را پیدا می‌کند و این قدرت نویسندگان این حوزه است.

شاید نسل جوان نداند انقلاب اسلامی چه افتخاری برای او خلق کرده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دفاع مقدس ما معجزه آفریده و باید این‌ها را به زبان آورد و به نسل جدید گفت، اضافه کرد: ادبیات انقلاب اسلامی آنقدر جذاب است که هر جای دنیا ارائه شود، دنیا را شیفته خود می‌کند شاید نسل جوان امروز ما نمی‌داند انقلاب اسلامی و دفاع مقدس چه افتخاری برای او خلق کرده و چه گنج بزرگی را در اختیار آن‌ها قرار داده است.

اسماعیلی در ادامه با بیان اینکه در چنین جشنواره‌هایی تلاش می‌کنیم یاد بزرگان و مجاهدان فی سبیل‌الله را زنده کنیم، اظهار کرد: در جشنواره فیلم فجر امسال چند اثر ناب در مورد شهدا به تصویر کشیده شد. نمونه آن فیلم غریب درباره شهید بروجردی، مسیح کردستان است که هر بیننده‌ای با هر سلیقه‌ای، این فیلم و فیلم‌های شبیه آن را می‌بیند، به عظمت شهدای ما پی می‌برد و می‌فهمد چرا دهه‌هاست امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی اینطور با حسرت از جایگاه شهدا صحبت می‌کنند و چرا ما باید این‌ها را معرفی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه حوزه کتاب بسیار مهم است و تاثیر آن ماندگار است، گفت: کارهایی که امروز دوستان در بخش‌های مختلف کتاب دفاع مقدس انجام می‌دهند، ثبت و ضبط یک دوره طلایی برای آینده جامعه بشری است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص کتاب‌های دفاع مقدس گفت: ما نباید به ایران محدود شویم. این آثار باید به زبان‌های مختلف ترجمه و عرضه شود. البته در مجموعه‌های مختلف هم تدبیرهای خوبی اندیشیده و کارهای ارزنده انجام شده که امید است توسعه پیدا کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ارزیابی ادوار مختلف صنعت خودروسازی به روایت «چهار چرخ» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان مجموعه سریالی «چهار چرخ» گفت: خودرو در کشورمان صرفاً یک کالا محسوب نمی‌شود و ابعاد صنعتی، اجتماعی و فرهنگی دارد و با زندگی مردم گره خورده است. ما تلاش کردیم در این مجموعه به طور همزمان با مردم و مسئولان ارتباط برقرار کنیم و جنبه‌های نامشخص صنعت خودرو را روشن کنیم.

به گزارش سینماپرس، مجموعه سریالی «چهار چرخ» تولید جدید موسسه اندیشه شهید آوینی که با همکاری شبکه مستند شکل گرفت و از همین شبکه در حال پخش است، با نگاهی متفاوت نسبت به صنعت خودروسازی به دنبال یافتن معایب چرخ‌های این صنعت بوده و از طریق گفت‌وگو با کارشناسان در پی ارائه راهکارهایی جهت برون‌رفت از نابسامانی‌ها است. این اثر به کارگردانی مشترک محسن اسلام‌زاده و محمود عزیزی ساخته شده و هر شب ساعت ۲۰ از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

«محمود عزیزی» به عنوان یکی از کارگردان‌های مجموعه ۶ قسمتی «چهارچرخ» در خصوص روند تولید این مجموعه گفت: تیم تولید در طی مراحل کار به این نتیجه رسید که این صنعت پیچیدگی های بسیاری دارد و بعد از مدتی که آقای اسلام‌زاده چند مصاحبه برای کار انجام داده بود و بخشی از کار انجام شد، من به این مجموعه اضافه شدم و ضمن نوشتن متن فیلمنامه به کارگردانی هم پرداختم. در این مرحله سعی کردیم به دنبال تکمیل پروژه از طریق انجام چند مصاحبه دیگر برویم. پژوهش‌های زیادی انجام شد و سعی کردیم به بخش‌های مختلف صنعت خودروسازی ورود پیدا کنیم و به همین دلیل این مستند تبدیل به سریال چند قسمتی شد.

کارگردان مجموعه مستند «چهارچرخ» در خصوص تجربه کارگردانی مشترک در روند تولید، گفت: آقای اسلام‌زاده سال‌ها در این زمینه سابقه داشت و من قبل از این با اودر زمینه نوشتن متن فیلمنامه همکاری داشتم اما در این کار با توجه به حجم بالایی که وجود داشت، در زمینه کارگردانی نیز ورود پیدا کردم و همکاری و هماهنگی خوبی در کار داشتیم. پیش از این چندان علاقه‌ای به کار کردن در این حوزه نداشتم اما وقتی وارد کار شدم، به گستردگی کار پی بردم.

«عزیزی» به عنوان نویسنده و کارگردان این مجموعه عنوان کرد: ما برای این که بتوانیم ارزیابی دقیقی از صنعت خودروسازی داشته باشیم، حتی به ابتدای فعالیت این صنعت در قبل از انقلاب پرداختیم و با بررسی دهه‌های مختلف سعی کردیم به دنبال بررسی سیاست‌های اعمال شده در این صنعت برویم و با کارشناسان و برخی از مدیران صحبت کردیم. تصمیمات صنعت خودرو به شکل زنجیره‌وار به هم متصل است و نیاز بود که ما به دنبال بررسی دوره‌های مختلف مدیریتی برویم. مثلاً در دهه ۶۰ ما با کسری خودرو در کشور مواجه بودیم اما برخی از تصمیماتی که گرفته شد، در دوره‌های مختلف تکرار شده است. مثل قرعه‌کشی خودرو که در دهه‌های ۶۰ و ۹۰ و اخیراً تکرار شده بدون این که به نتایج تجربیات گذشته و مشکلاتی که وجود داشت، توجه شود.

محمود عزیزی در پاسخ به این که مجموعه «چهارچرخ» چه پیشنهادات جدیدی برای مخاطبان پیگیر آثار مستند دارد، عنوان کرد: یکی از مسائلی که در این مستند به دنبالش بودیم، این بود که مخاطب و مسئولان بدانند که سیاست‌گذاری در یک دوره چگونه در دوره‌های دیگر تاثیر خواهد گذاشت. به این معنا که در کشور هزاران مدیر می‌آیند و می‌روند و وقتی به کارنامه آن‌ها نگاه می‌کنیم، تاثیر تصمیمات آن‌ها در طی سال‌های بعدی قابل ردیابی است. در حالی که این مدیران حاضر نیستند درباره گذشته خود به راحتی حرف بزنند. ما در این مجموعه سعی کردیم، با سختی دنبال این مدیران و تصمیم‌گیری‌های انجام شده آن‌ها برویم و آینه‌ای مقابل مدیران و سیاستمداران صنعت خودرو بگذاریم تا به تبعات تصمیمات دوره مدیریتی خود پی ببرند.

این کارگردان با اشاره به لزوم تولید مستندهایی در جهت آسیب‌شناسی معضلات، گفت: تولید این مجموعه‌ها به خصوص در رابطه با صنعت خودرو بسبار با اهمیت است. چون خودرو در کشورمان صرفاً یک کالا محسوب نمی‌شود و ابعاد صنعتی، اجتماعی و فرهنگی دارد و با زندگی مردم گره خورده است. برای نمونه می‌توان به تعداد زیاد متقاضیان برای قرعه‌کشی خودرو اشاره کرد. ما تلاش کردیم در این مجموعه به طور همزمان با مردم و مسئولان ارتباط برقرار کنیم و جنبه‌های نامشخص صنعت خودرو را روشن کنیم. ما در متن و چینش مصاحبه‌ها به شکلی عمل کردیم که اگر مدیری فرصت ارزیابی ادوار مختلف این صنعت را نداشته باشد، با تماشای ۶ قسمت از این مجموعه بتواند به ارزیابی خوبی در این زمینه دست پیدا کند.

وی ادامه داد: ما در این مجموعه نقاط ضعف و قوت را در کنار همدیگر دیدیم و تلاش ما این بود که به جنبه‌های مختلف صنعت خودرو بپردازیم تا هم برای مردم مفید باشد و هم مدیران بدانند که سیاست‌هایی که در یک دوره اتخاذ می‌کنند، در دوره‌های دیگر هم تاثیر خواهد گذاشت. به همین دلیل باید از اشکالات گذشته درس بگیریم و سراغ تجربیات نامناسب نرویم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۶۰ هنرستان با ۷ هزار هنرجو/ گزارش آموزشگاهای هنری در سال ۱۴۰۱


مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری به تشریح فعالیت‌های دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری در سال ۱۴۰۱ پرداخت. بر این اساس اکنون ۶۰ هنرستان در سطح کشور فعالیت دارند و بیش از هفت هزار نفر هنرجوی دختر و پسر به تحصیل مشغول هستند و با توجه به سیاست توسعه و افزایش رشته‌های هنری در هنرستان هنرهای زیبا، در رشته موسیقی شش مجوز و در رشته‌های تجسمی و نمایش هشت مجوز و در مجموع ۱۴ رشته جدید در هنرستان‌ها اضافه شده است‌.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تلاش برای صورت‌بندی تازه در مواجهه با جبهه فرهنگی غرب کاری جهادی است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس سازمان سینمایی کشور در پی برگزاری هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت با انتشار یادداشتی از تلاش‌ها و زحمات مسئولان برگزاری و همکاران این رویداد سینمایی قدردانی کرد.

به گزارش سینماپرس، متن یادداشت محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی به جشنواره فیلم مقاومت به این شرح است: جشنواره فیلم مقاومت تصویری از گذشته و امروز ماست. جایی است که می توان خیل هنرمندان متعهد به آموزه‌های دینی و انقلابی را در زیر پرچم مقدس نظام جمهوری اسلامی دید. این جشنواره، لبه نبرد فرهنگی و خط مقدم جبهه سینمایی و رسانه‌ای انقلاب است که باید بیش از پیش تقویت شود.

در ماه‌های اخیر که همه مساعی رسانه‌های بدخواه مصروف این مهم شده که تاریخ این کشور را تحریف کنند، بخش عمده‌ای از این تلاش برای مصادره انقلاب و دوران هشت سال دفاع مقدس متمرکز شده است. تاریخ انقلاب ما و دفاع مقدس گواه روشن و خیره‌کننده ای بر حقانیت و سترگی کار زنان و مردانی است که شجاعانه در برابر هیمنه استکبار جهانی ایستاده و یک تنه دنیا را به حیرت واداشتند.

همت جشنواره در نمایش قواره‌مند این ایستادگی در برابر جبهه غرب ستودنی است و تلاش برای قوام یافتن و صورت بندی تازه در مواجهه با جبهه فرهنگی غرب کاری جهادی است.

برگزاری جشنواره مقاومت در عصر سیطره استکبار و صهیونیسم بین المللی، می تواند چراغ راهی پر فروغ باشد برای همه عدالت‌طلبان و آزادی خواهان جهان؛ و این جشنواره می‌تواند با ترسیم سینمای دغدغه مند در تراز انقلاب، افق تمدنی نوینی را برای جهان تشنه حقیقت و عدالت در میان بگذارد.

انقلاب اسلامی با وجود آن که انقلابی گفتمانی در حوزه فرهنگ بوده و مدل جدیدی از الگوی تمدنی و پیشرفت مبتنی بر معنویت، انسانیت و عدالت را در جهان نابرابر و مملو از ظلم، زیاده‌خواهی و استکبار بنا نهاد ولی متأسفانه این شاخصه هویتی انقلاب کمتر در جهان مورد توجه قرار گرفته است. در عین حال، برغم فضاسازی‌های گسترده و مسموم و بمباران‌های خبری و تشویش افکار بین‌الملل، گفتمان انقلاب اسلامی و نگاه فرهنگی و اجتماعی آن بر سپهر سیاسی دنیای امروز، تأثیر خود را گذاشته است.

بی‌تردید، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها و خلأها در این حوزه فقدان دیپلماسی فرهنگی و نگاه استراتژیک پایدار است که جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» در این زمینه کارنامه قابل قبولی داشته است که باید به فال نیک گرفت.

تقویت این رویداد راهبردی و استمرار آن باعث می‌شود خیلی از فیلمسازان مستقل و ضد استعمار در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین و حتی اروپا و آمریکایی شمالی که جایی در جشنواره‌های بین المللی غرب ندارند در این جشنواره حضور پیدا کنند و به پایگاهی برای تبادل نظر و اندیشه این فیلمسازان مستقل، تبدیل شود.

اینجانب ضمن عرض خسته نباشید به همه متولیان و دست‌اندرکاران این رویداد مهم فرهنگی به طور ویژه، از تلاش‌های مجاهدانه آقایان: سیدمحمدیاشار نادری، مدیر بنیاد فرهنگی روایت، سیدمحمد حسینی مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و جلال غفاری دبیر زحمتکش این رویداد تشکر و قدردانی می‌کنم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم‌های اکران نوروزی در راه است+ تصاویر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اکران نوروز ۱۴۰۲ با ترکیبی از چهار فیلم در ژانرهای دفاع مقدس، کمدی و کودک و نوجوان از ۲۴ اسفندماه آغاز خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، سرانجام بعد از کش مکش‌ها و گمانه‌زنی‌های بسیار فیلم‌های «غریب» ساخته محمدحسین لطیفی، «ملاقات با جادوگر» ساخته جمشید بهرامیان، «فسیل» ساخته کریم امینی و «عروس خیابان فرشته» ساخته مهدی خسروی از ۲۴ اسفندماه وارد چرخه اکران شده و به‌عنوان سبد اکران نوروزی، سینمای سال جدید را افتتاح خواهند کرد.

نوروز و تقارن با اکران عید فطر

با توجه به شرایط نوروز پیش رو و تقارن بسته ارکان نوروزی با اکران عید فطر به نظر انتخاب این گروه از آثار انتخاب مهمی است و می‌تواند بر سرعت رونق سینما بی افزاید؛ هرچند که ظاهرا و با توجه به سخنان روح الله سهرابی مدیرکل اداره نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی آثاری مخصوص به اکران عید فطر نیز انتخاب خواهند شد.

در همین رابطه مجتبی شریعت مدیر «پردیس سینمایی معین مال» دریکی از رسانه‌ها گفته است: انتخاب‌هایی که صورت گرفته به نفع سینماداران است چراکه اکثر آثار کمدی هستند و همان‌طور که می‌دانیم بیشترین استقبال در سینمای ایران از فیلم‌های کمدی صورت می‌گیرد. در بین این آثار فیلم «فسیل» به تهیه‌کنندگی ابراهیم عامریان که همواره آثارش فروش قابل قبولی داشته‌اند، می‌تواند از فیلم‌های پرفروش باشد.

اما در این میان نکته قابل‌توجه خلأ برخی ژانرهای سینمایی میان این آثار است ژانرهایی که برخی از آن‌ها مانند آثار گروه کودک و نوجوان و انیمیشن‌ها موفقیت چشم‌گیری را در اکران‌های خود تجربه کرده بودند، همچنین ژانر اجتماعی نیز غایب بزرگ این سبد اکران است.

به گفته مدیرکل دفتر نظارت بر نمایش و عرضه فیلم سازمان سینمایی، تعداد محدودی از فیلم‌های فعلی روی پرده که شامل آثاری با مضامین اجتماعی، کودک و نوجوان و کمدی‌ است، چنانچه کف فروش خود را حفظ کنند تا عید فطر بر روی پرده خواهند بود تا رنگ‌بندی اکران نوروز هم تا حد امکان رعایت شود.

ترکیب آثار روی پرده در نوروز ۱۴۰۲

«غریب» :

فیلم «غریب» ساخته محمدحسین لطیفی محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است. حامد عنقا این بار به سراغ تهیه‌کنندگی اثری رفته است که بخشی از خاطرات دفاع مقدس را در قالب زندگی شهید بروجردی به تصویر می‌کشد.

فیلم‌های اکران نوروزی در راه است+ تصاویر

«غریب» روایتی است از وقایع کردستان در سال‌های دفاع مقدس که بیان‌گر دوران فرماندهی شهید محمد بروجردی در این منطقه از کشور است، عنقا فیلم‌نامه این اثر را با توجه به کتاب «مسیح کردستان» نوشته است.

بابک حمیدیان، مهران احمدی، پردیس پور عابدینی، رحیم نوروزی، فرهاد قائمیان، جعفر دهقان، هژیرسام احمدی، حسام محمودی، سامیه لک از بازیگران این فیلم هستند.

«غریب» در جشنواره چهل و یکم فیلم فجر حضور موفقی داشت.

«فسیل» :

فیلم سینمایی «فسیل» به کارگردانی کریم امینی و تهیه‌کنندگی سید ابراهیم عامریان که یک کار کمدی است در دهه‌های قبل از انقلاب اتفاق می‌افتد. آرمین طهماسبی، علی باطنی و کریم امینی به‌طور مشترک فیلم‌نامه این فیلم‌ سینمایی را به نگارش درآورده‌اند.

فیلم‌های اکران نوروزی در راه است+ تصاویر

اطلاعات کاملی از این فیلم در دسترس نیست و حتی پروانه نمایش این فیلم نیز به‌تازگی صادرشده است.

بهرام افشاری، هادی کاظمی، الناز حبیبی، الهه حصاری، ایمان صفا، بابک کریمی، سید جواد هاشمی، غلامرضا نیکخواه، سمانه منیری، امید روحانی، علیرضا استادی، قاسم زارع، خشایار راد و مجید شهریاری بازیگران این فیلم هستند.

سید ابراهیم عامریان پیش‌ازاین با دو فیلم «دینامیت» و «انفرادی» تجربه خوبی از گیشه سینما داشته و «نارگیل» را هم آماده نمایش دارد.

نخستین تجربه کارگردانی‌ امینی سال ۹۶ با فیلم «دشمن زن» در ژانر کمدی بود و پس‌ازآن به سراغ فیلم «گربه سیاه» رفت که در ژانر اجتماعی تولیدشده و به موضوع نوجوانان و جوانان می‌پردازد.

«عروس خیابان فرشته» :

فیلم سینمایی «عروس خیابان فرشته» به کارگردانی «مهدی خسروی» و تهیه‌کنندگی «محمدرضا شریفی‌نیا» قرار بود در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر حضور یابد اما این اتفاق رخ نداد.

فیلم‌های اکران نوروزی در راه است+ تصاویر

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: خانواده مهاجر در خانه‌ای قدیمی در دل خیابان فرشته که متعلق به دایی خانواده است زندگی می‌کنند. هر یک از اعضای خانواده از فضای این خانه به نحوی ارتزاق می‌کنند. با بازگشت دایی خانواده پس از سال‌ها به همراه عروسش از خارج از کشور به نیت فروش خانه قدیمی خانواده مهاجر را وارد چالش و دردسرهای بزرگی می‌کند و این خانواده تلاش می‌کنند، به هر نحوی این خانه را حفظ کنند تا این‌که …

محمدرضا شریفی‌نیا، عاطفه رضوی، مهراوه شریفی‌نیا، علیرضا جعفری، فهیمه رحیمیان، سام نوری، پوریا پورسرخ، حسام نواب صفوی، کمند امیرسلیمانی، شقایق فراهانی، رامین ناصرنصیر، تارا عطار، ملودی موسوی، فهیمه رحیم نیا، هلیا امامی و مجتبی شفیعی در این فیلم ایفای نقش می‌کنند.

«بچه‌های طوفان» :

این فیلم در دوره سی و نهم جشنواره فیلم فجر حضور داشت، «بچه‌های طوفان» در ژانر کودک و نوجوان به کارگردانی صادق صادق دقیقی تولیدشده است.

فیلم‌های اکران نوروزی در راه است+ تصاویر

این کارگردان با اولین فیلم اجتماعی‌اش با عنوان «مرده‌خور» در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر شرکت کرد که فیلم به شکل کاملاً ناقص و خام به دبیرخانه ارائه شده بود. به گفته کارگردان سال گذشته به‌اشتباه و با راف‌کات فیلم تلاش کرده بودند فیلم «مرده‌خور» را به فجر برسانند که نشد.

«چهل کچل» :

فیلم «چهل کچل» صادق صادقی هم که زودتر از مرده‌خور ساخته‌شده بود چندان عاقبت خوشی نداشت. این فیلم با شکایت یکی از فیلم‌نامه نویسان مبنی بر شباهت داستان فیلم به فیلم‌نامه‌هایش تا مدت‌ها اکران نشد و فرصت حضور در جشنواره‌های خارجی را هم از دست داد.

در کارنامه این کارگردان فیلم‌های بزرگ‌مرد کوچک (۱۳۹۰)؛ تا آمدن احمد (۱۳۹۳)؛ چهل کچل (۱۳۹۵) و مرده‌خور (۱۳۹۸) به چشم می‌خورد.

این اثر سینمایی فیلم قصه محوری است که در شرایط خیلی سختی ساخته‌شده است؛ به‌نحوی‌که ۸۰ درصد آن زیر باران و در گل‌ولای لوکیشن‌های مازندران می‌گذرد. کارگردان فیلم پیش‌ازاین گفته بود: «حتی گاهی مجبور می‌شدیم در یک روز چند تانکر آب صرف طراحی فضاسازی قصه کنیم.»

در فیلم سینمایی «بچه‌های طوفان» به تهیه‌کنندگی پروانه مرزبان بازیگرانی همچون پژمان بازغی، رضا ناجی، مریم بوبانی، سوگل طهماسبی، ونوس حسن کانلی، پرهام دلدار و … ایفای نقش کرده‌اند.

فیلم‌های اکران نوروزی در راه است+ تصاویر

فیلم «ملاقات با جادوگر»؛ جمشید بهرامیان نیز که سال گذشته قرار بود در بسته اکران نوروزی ۱۴۰۱ حضورداشته باشد اکران نوروزی سال ۱۴۰۲ را نیز از دست داد تا «بچه‌های طوفان» وارد این سبد شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چرا زنده بخوانیم؟ مخاطب که نمی‌فهمد!


«پلی‌بک» در کنسرت‌ها از جمله مسائلی در موسیقی است که همواره به عنوان یکی از معضلات اجراهای زنده از آن یاد می‌شود و هر بار با موج گرفتن برگزاری کنسرت‌ها بحث آن بار دیگر بر سر زبان‌ها می‌افتد و موج انتقادها را روانه خوانندگان و نوازندگانی می‌کند که به جای اجرای زنده روی صحنه و احترام به مخاطب، این راهِ فرار را ترجیح می‌دهند.

مشاهده خبر از سایت منبع