X

بایگانی اسفند 22, 1401

دفتر سینمایی

جشنواره سینمایی تلویزیونی در نوروز ۱۴۰۲ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در ایام نوروز، بینندگان شبکه سه سیما هرشب ساعت ۰۰:۳۰ بامداد به تماشای بهترین آثار سینمای ایران و جهان خواهند نشست.

به گزارش سینماپرس، «جدال مرد و زنبور(مستربین)»، «دنیای ژوراسیک۳»، «من زلاتان هستم»، «آمبولانس» و «مرد خاکستری» از جمله فیلم‌هایی است که برای بینندگان شبکه سه در ایام نوروز در نظر گرفته شده است.

علاوه بر نمایش آخرین فیلم‌های سینمای ایران، فیلم‌های جذابی از کشورهای انگلستان، چین، ژاپن، آمریکا، چک، سوئد، دانمارک، آرژانتین، ایتالیا، لهستان و هلند که تولید سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ هستند، جشنواره سینمایی شبکه سه در نوروز ۱۴۰۲ را تشکیل خواهند داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اجراهای جدید مرکز تئاتر مولوی به بعد از تعطیلات ۱۴۰۲ موکول شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر مرکز تئاتر مولوی اعلام کرد فعالیت این مجموعه تئاتری در سال جدید، بعد از تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ آغاز می‌شود.

به گزارش سینماپرس، امیرحسین حریری مدیر مرکز تئاتر مولوی درباره فعالیت‌های اجرایی این مجموعه در ایام باقیمانده سال جاری، به مهر گفت: مرکز تئاتر مولوی در حال حاضر میزبان اجرای نمایش «یک ساعت دیگر در سن پیر» به کارگردانی شاهرخ دریانورد در سالن کوچک است که تا ۲۵ اسفند روی صحنه است. نمایش‌هایی هم که در برنامه اجراهای جدید سالن اصلی مجموعه قرار دارند در حال تمرین هستند تا مراحل اخذ مجوز را طی کنند.

وی درباره زمان آغاز به فعالیت مرکز تئاتر مولوی در سال ۱۴۰۲، افزود: مبنای ما بر این است که از ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ فعالیت خود را آغاز کنیم که البته زمان دقیق آغاز اجراهای مجموعه بعد از دریافت مجوز اجرا، هماهنگی با گروه‌ها و همچنین شرایطی که در ایام ماه مبارک رمضان داریم، مشخص خواهد شد.

حریری یادآور شد: با توجه به اینکه موقعیت مکانی مرکز تئاتر مولوی در پردیس دانشگاه تهران واقع شده آغاز به فعالیت مجموعه با زمان آغاز فعالیت دانشگاه تهران بعد از تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ همراه خواهد بود. البته بعد از تعطیلات نوروز زمان کمی تا ایام قدر ماه مبارک رمضان باقی خواهد بود که در آن ایام اکثر اجراهای تئاتری تعطیل خواهد بود. از این رو باید با گروه‌ها هماهنگی‌های لازم انجام شود تا زمان آغاز اجراهای عمومی‌شان مشخص شود.

مدیر مرکز تئاتر مولوی در پایان سخنان خود درباره اینکه آیا برنامه‌ای برای بازسازی یا تعمیرات در این مجموعه تئاتری مدنظر است یا نه، گفت: قبل از برگزاری چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و میزبانی مرکز تئاتر مولوی از آثار این جشنواره، بهینه‌سازی بعضی از خطوط نوری و رنگ سالن انجام شد و در حال حاضر برنامه‌ای برای بهینه‌سازی نداریم و تنها تعمیرات روزانه انجام می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نوازنده ایرانی برنده یک جایزه جهانی شد


پویا سرایی از نوازندگان، پژوهشگران و مدرسان موسیقی ایرانی موفق به دریافت جایزه بین‌المللی موسیقی آکادمیا برای ساخت یک قطعه ارکسترال شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مشکل عده‌ای از حکمرانان مخصوصا در حوزه‌ فرهنگی و اجتماعی این است که تصمیم سخت نمی‌تواند بگیرد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: اگر یک پلتفرمی بستر خشونت سازمان ‌یافته شود و مسؤولیتش را نپذیرد، این وسط حق با چه کسی است؟ ما در جمهوری اسلامی باید به هر پلتفرم داخلی و خارجی برای تامین رضایت مردم و رفاه مردم که شروط قانونی و حداقل‌های قانونی جامعه‌ ایران را بپذیرد، اجازه‌ فعالیت بدهیم.

به گزارش سینماپرس، سید مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در گفتگو با برنامه منحصربه فرد رادیو جوان اظهار کرد: ما درعرصه‌ اجتماعی، فرهنگی، تربیتی ‌مان با یک شکاف فرآیندهای بین فرهنگ رسمی و فرهنگ عمومی مواجه هستیم. این خودش را در مدرسه یک‌ جور، در اداره، شهر، دانشگاه و حتی در محله هم یک‌ جوردیگر نشان داده است. از طرف دیگر به شدت، فجیح ‌ترین سرعت محله ‌زدایی و حتی شهرزدایی از شهر را داشتیم.

*از شکل‌گیری گروه‌های جدید اجتماعی غافل هستیم

سید مجید امامی افزود: نکته‌ دیگر که در کنار این‌ها اتفاق افتاده است، صامت بودن، غافل بودن و حتی بی‌خبر بودن از یک جریان پر سرعت دیگر در حرکت تغییرات فرهنگی جامعه نسبت به گروه‌های دیگر است. آن هم تغییرات فرهنگی نوجوانی و همچنین شکل ‌گیری گروه‌های جدید اجتماعی است که ما متاسفانه به خاطر ضعف متولیان فرهنگی – اجتماعی‌مان و بی‌خردی، کم‌خردی یا حرفه‌ای نبودن اساسا از آنها غافل هستیم. مثلا گروه‌های سنی که به شدت در جوامع مختلف در حال فزایندگی هستند.

وی ادامه داد: در جامعه‌ ما هم بین ۱۵ تا ۲۴ سالگی به شدت فزاینده هستند، کسانی که نه تحصیل دارند، نه تحصیل می‌کنند، نه اشتغال دارند، نه مهارتی بلدند و مثلا شما نتیجه‌اش را در پاساژگردی می‌بینید. یا نتیجه‌اش را در حضورهای بالای یازده ساعت، بالای نه‌ ساعت در فضای مجازی می‌بینید چه در قالب بازی‌های ارسال شده، چه در قالب مصرف شبکه‌های اجتماعی و حضور در شبکه‌های اجتماعی به صورت فردی اما کانکت شده و اتصال یافته است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور عنوان کرد: من معتقدم، بزرگترین کارهرنخبه و دغدغه مند و هر درگیر به فرهنگ، حالا حتی اگر بتواند در سمت یک نهاد بینابینی مثل شورای فرهنگ عمومی که ما معتقد هستیم، بین مردم و بین فرهنگ است، ما بین فرهنگ رسمی و فرهنگ عمومی قرار گرفته، ورود پیدا کند و جلوگیری نماید از این سرعت کم کند. مثلا، شکافی یا گسل یا دره بین فرهنگ رسمی و فرهنگ عمومی، یعنی اینکه شما روی کاغذ، روی صنعت، در رسانه‌های رسمی بیان می‌کنید یک چیزی معیار است، اما در عمل و زیست واقعی زندگی روزمره‌ بالای پنجاه درصد یا نزدیک به پنجاه درصد آن آدم‌ها، ورودی و پذیرشی ندارد.

سید مجید امامی در ادامه افزود: مثلا شما یک گونه صحبت می‌کنید و می‌فرمایید زبان معیار این است، ولی می‌بینید که پنجاه درصد آدم‌ها اصلا کلمات و تعابیری را به کار می‌برند، که نحوه‌ سخن‌ گفتن تغییر پیدا می‌کند و این کم‌ کم باعث می‌شود که زبان به یک اعوجاج برسد.

امامی خاطرنشان کرد: در موضوعاتی مثل حجاب و کلا موضوعاتی در حوزه‌ زنان، در موضوعاتی مثل سایر موضوعات ایدئولوژیک برای انقلاب اسلامی، حتی موضوع استکبار ستیزی، موضوع مقدس فلسطین که بر خود من خیلی مقدس است شکاف‌هایی ایجاد شده است.

*از اشتراکاتمان شروع نمی‌کنیم

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشوربیان کرد: ما یک جمله‌ای را در دوره‌ جدید زیاد می‌شنویم، که حجاب انتخاب تاریخی ایرانیان بوده است. این جمله را مثلا با یک جمله‌ دیگر «حجاب یک قانون است و هرکس آن را رعایت نکند باید با فوریت مجازات بشود» مقایسه کنید. هر دو جمله درست است اما روی کاغذ، در واقعیت مدیریت اجتماعی کدام یک درست است؟ ما از اشتراکاتمان شروع نمی‌کنیم.

سید مجید امامی درباره حضور زن در جامعه تصریح کرد: مشکل عده‌ای از حکمرانان مخصوصا در حوزه‌ فرهنگی و اجتماعی این است که تصمیم سخت نمی‌تواند بگیرد، به دلیل اینکه ما با یک نگاه ویژه، نگاه سوم به زن انقلاب ما پیروز شد، نه نگاه سنتی، نه نگاه مدرن است و دنبال این است که زن حضور اجتماعی داشته باشد، اما این حضور اجتماعی آن هم در اقلیم ایران نیازمند این است که زن نه با تفاوت‌هایش بلکه به انسانیتش در جامعه حاضر باشد. ما اتفاقا اگر مخالف حضور اجتماعی بانوان بودیم و عملا در این چهل سال حضور اجتماعی بانوان توسعه پیدا نمی‌کرد.

*وقتی یک رسانه بستر کودتای سلبریتی می‌شود

امامی با اشاره به اینکه اگر یک رسانه بستر کودتای سلبریتی شود خاطرنشان کرد: و اگر یک پلتفرمی بستر خشونت سازمان ‌یافته شود و مسئولیتش را نپذیرد، این وسط حق با چه کسی است؟ باید به هر پلتفرم داخلی و خارجی برای تامین رضایت مردم و رفاه مردم که شروط قانونی و حداقل‌های قانونی جامعه‌ ایران را بپذیرد، اجازه‌ فعالیت بدهیم. این را با آن جمله‌ای که می‌گوید که «از اول هم اینستاگرام چیز مزخرفی بود و لعنت به آنهایی که این را آوردند و توسعه دادند»، مقایسه کنید! البته من در مورد حکمرانی و سیاست‌ گذاران فضای مجازی در ایران و عدم کوتاهی آنها الان صحبت نمی‌کنم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اسکار بهترین فیلم به «همه چیز همه جا یک‌باره» رسید/«در جبهه غرب خبری نیست» عنوان‌دار بهترین فیلم بین‌الملل شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مراسم اهدای جوایز اسکار سال ۲۰۲۳ با درخشش فیلم سینمایی «همه‌چیز همه‌جا یک‌باره» به پایان رسید.

به گزارش سینماپرس و به نقل از هالیوود ریپورتر، مراسم معرفی برگزیدگان نود و پنجمین دوره جایزه اسکار با اجرای جیمی کیمل در سالن «دالبی تئاتر» برگزار شد و فیلم سینمایی «همه‌چیز همه‌جا یک‌باره» به کارگردانی مشترک دنیل کوان و دنیل شاینرت به عنوان بهترین فیلم اسکار ۲۰۲۳ انتخاب شد.

برندگان جوایز اسکار ۲۰۲۳ به شرح ذیل هستند:

بهترین فیلم

اسکار بهترین فیلم به «همه چیز همه جا یک‌باره» رسید/«در جبهه غرب خبری نیست» عنوان‌دار بهترین فیلم بین‌الملل شد

نامزدها: «در جبهه غرب خبری نیست»، «آواتار: راه آب»، «اشباح اینیشرین»، «الویس»، «همه چیز همه جا یک‌باره»، «فابلمن‌ها»، «تار»، «تاپ گان: ماوریک»، «مثلث غم»، «زنان حرف می‌نند»

برگزیده: «همه چیز همه جا یک‌باره»

بهترین کارگردانی

برندان فریزر بهترین بازیگر مرد/ بهترین کارگردانی برای ۲ دنیل

نامزدها: دنیل کوان و دنیل شاینرت برای «همه‌ چیز همه‌ جا یک‌باره»، تاد فیلد برای «تار»، مارتین مک دونا برای «اشباح اینیشرین»، روبن اوستلوند برای «مثلث غم»، استیون اسپیلبرگ برای «فابلمن‌ها»

برگزیده: دنیل کوان و دنیل شاینرت برای «همه چیز همه جا یک‌باره»

بهترین بازیگر مرد

اسکار بهترین فیلم به «همه چیز همه جا یک‌باره» رسید/«در جبهه غرب خبری نیست» عنوان‌دار بهترین فیلم بین‌الملل شد

نامزدها: آستین باتلر برای «الویس»، کالین فارل برای «اشباح اینیشرین»، برندان فریزر برای «نهنگ»، پل مسکال برای «افترسان»، بیل نای برای «زندگی»

برگزیده: برندان فریزر برای «نهنگ»

بهترین بازیگر زن

اسکار بهترین فیلم به «همه چیز همه جا یک‌باره» رسید/«در جبهه غرب خبری نیست» عنوان‌دار بهترین فیلم بین‌الملل شد

نامزدها: میشل یئو برای «همه‌چیز همه جا یک‌باره»، کیت بلانشت برای «تار»، آنا د آرماس برای «بلوند»، آندریا رایزبورو برای «به لزلی»، میشل ویلیامز برای «فابلمن‌ها»

برگزیده: میشل یئو برای «همه چیز همه جا یک‌باره»

بهترین بازیگر مرد نقش مکمل

برندان فریزر بهترین بازیگر مرد/ بهترین کارگردانی برای ۲ دنیل

نامزدها: که هوی کوآن برای «همه‌چیز همه جا یک‌باره»، برندن گلیسون برای «اشباح اینیشرین»، برایان تایری هنری برای «گذرگاه»، جاد هیرش برای «فابلمن‌ها»، بری کیوگان برای «اشباح اینیشرین»

برگزیده: که هوی کوآن برای «همه‌چیز همه جا یک‌باره»

بهترین بازیگر زن نقش مکمل

برندان فریزر بهترین بازیگر مرد/ بهترین کارگردانی برای ۲ دنیل

نامزدها: آنجلا باست برای «پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه»، هونگ چاو برای «نهنگ»، کری کاندون برای «اشباح اینیشرین»، جیمی لی کرتیس برای «همه‌چیز همه‌جا یکباره»، استفانی هسو برای «همه چیز همه جا یک‌باره»

برگزیده: جیمی لی کرتیس برای «همه‌چیز همه‌جا یکباره»

بهترین فیلمنامه اوریجینال

برندان فریزر بهترین بازیگر مرد/ بهترین کارگردانی برای ۲ دنیل

نامزدها: «اشباح اینیشرین»، «همه چیز همه جا یک‌باره»، «فابلمن‌ها»، «تار»، «مثلث غم»

برگزیده: «همه چیز همه جا یک‌باره»

بهترین فیلمنامه اقتباسی

برندان فریزر بهترین بازیگر مرد/ بهترین کارگردانی برای ۲ دنیل

نامزدها: «در جبهه غرب خبری نیست»، «گلس آنیون: راز چاقوکشی»، «زندگی»، «تاپ گان: ماوریک»، «زنان حرف می‌زنند»

برگزیده: «زنان حرف می‌زنند»

بهترین انیمیشن بلند

برندان فریزر بهترین بازیگر مرد/ بهترین کارگردانی برای ۲ دنیل

نامزدها: «پینوکیو گی‌یرمو دل تورو»، «مارسل صدف کفش به پا»، «گربه چکمه‌پوش: آخرین آرزو»، «جانور دریا»، «سرخ شدن»

برگزیده: «پینوکیو گی‌یرمو دل تورو»

بهترین مستند بلند

برندان فریزر بهترین بازیگر مرد/ بهترین کارگردانی برای ۲ دنیل

نامزدها: «هر آنچه نفس می‌کشد»، «همه زیبایی و خونریزی»، «آتش عشق»، «خانه‌ای ساخته شده از ترکش‌ها»، «ناوالنی»

برگزیده: «ناوالنی»

بهترین فیلم بین‌المللی

برندان فریزر بهترین بازیگر مرد/ بهترین کارگردانی برای ۲ دنیل

نامزدها: «در جبهه غرب خبری نیست» از آلمان، «آرژانتین ۱۶۸۵» از آرژانتین، «نزدیک» از بلژیک، «EO » از لهستان، «دختر آرام» از ایرلند

برگزیده: «در جبهه غرب خبری نیست»

بهترین فیلمبرداری

برندان فریزر بهترین بازیگر مرد/ بهترین کارگردانی برای ۲ دنیل

نامزدها: «در جبهه غرب خبری نیست»، «باردو»، «الویس»، «امپراتوری نور»، «تار»

برگزیده: «در جبهه غرب خبری نیست»

بهترین چهره‌پردازی

برندان فریزر بهترین بازیگر مرد/ بهترین کارگردانی برای ۲ دنیل

نامزدها: «در جبهه غرب خبری نیست»، «بتمن»، «پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه»، «الویس»، «نهنگ»

برگزیده: «نهنگ»

بهترین تدوین

اسکار بهترین فیلم به «همه چیز همه جا یک‌باره» رسید/«در جبهه غرب خبری نیست» عنوان‌دار بهترین فیلم بین‌الملل شد

نامزدها: «اشباح اینیشرین»، «الویس»، «همه چیز همه جا یک‌باره»، «تار»، «تاپ گان: ماوریک»

برگزیده: «همه چیز همه جا یک‌باره»

بهترین طراحی لباس

برندان فریزر بهترین بازیگر مرد/ بهترین کارگردانی برای ۲ دنیل

نامزدها: «بابل»، «پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه»، «الویس»، «همه چیز همه‌جا یک‌باره»، «خانم هریس می‌رود پاریس»

برگزیده: «پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه»

بهترین طراحی تولید

برندان فریزر بهترین بازیگر مرد/ بهترین کارگردانی برای ۲ دنیل

نامزدها: «در جبهه غرب خبری نیست»، «آواتار: راه آب»، «بابل»، «الویس»، «فابلمن‌ها»

برگزیده: «در جبهه غرب خبری نیست»

بهترین صدا

برندان فریزر بهترین بازیگر مرد/ بهترین کارگردانی برای ۲ دنیل

نامزدها: «در جبهه غرب خبری نیست»، «آواتار: راه آب»، «بتمن»، «الویس»، «تاپ گان: ماوریک»

برگزیده: «تاپ گان: ماوریک»

بهترین مستند کوتاه

برندان فریزر بهترین بازیگر مرد/ بهترین کارگردانی برای ۲ دنیل

نامزدها: «نجواگران فیل»، «هیل اوت»، «چطور یک سال را اندازه گیری می‌کنید؟»، «تاثیر مارتا میچل»، «غریبه‌ای در دروازه»

برگزیده: «نجواگران فیل»

بهترین فیلم کوتاه

برندان فریزر بهترین بازیگر مرد/ بهترین کارگردانی برای ۲ دنیل

نامزدها: «وداع ایرلندی»، «ایوالو»، «دانش‌آموزان»، «سوار شب»، «چمدان قرمز»

برگزیده: «وداع ایرلندی»

بهترین انیمیشن کوتاه

برندان فریزر بهترین بازیگر مرد/ بهترین کارگردانی برای ۲ دنیل

نامزدها: «پسر، موش کور، روباه و اسب»، «ملوان پرنده»، «تاجران یخ»، «سال دیکس من»، «شترمرغی به من گفت دنیا جعلی است و من فکر می‌کنم باورش کردم»

برگزیده: «پسر، موش کور، روباه و اسب»

بهترین ترانه اورجینال

برندان فریزر بهترین بازیگر مرد/ بهترین کارگردانی برای ۲ دنیل

نامزدها: Applause از فیلم «مثل یک زن بگو»، Hold My Hand از فیلم «تاپ گان: ماوریک»، ترانه Lift Me Up از فیلم‌ «پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه»، ترانه Naatu Naatu از فیلم «RRR»، ترانه This Is A Life از «همه چیز همه‌جا یک‌باره»

برگزیده: ترانه Naatu Naatu از فیلم «RRR»

بهترین موسیقی متن

برندان فریزر بهترین بازیگر مرد/ بهترین کارگردانی برای ۲ دنیل

نامزدها: «در جبهه غرب خبری نیست»، «بابل»، «اشباح اینیشرین»، «همه چیز همه‌جا یک‌باره»، «فابلمن‌ها»

برگزیده: «در جبهه غرب خبری نیست»

بهترین جلوه‌های ویژه بصری

برندان فریزر بهترین بازیگر مرد/ بهترین کارگردانی برای ۲ دنیل

نامزدها: «در جبهه غرب خبری نیست»، «آواتار: راه آب»، «بتمن»، «پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه»، «تاپ گان: ماوریک»

برگزیده: «آواتار: راه آب»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

میزبانی تلویزیون از سریال امنیتی مشترک کانادا، فرانسه، آلمان و آمریکا! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اولین قسمت از فصل سوم سریال اکشن «باج» به کارگردانی ایلنرو لیندو امشب ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲۳ از شبکه پنج سیما پخش می‌شود.

به گزارش سینماپرس، سریال محصول ۲۰۱۹ سینمای کانادا، فرانسه، آلمان و آمریکا در ژانر جنایی و پلیسی است و هنرمندانی همچون سارا گرین، لوک رابرتز، براندون جی مک‌لارن و سورن تامپسون بازیگران اصلی این آن به شمار می‌روند.

سریال اکشن «Ransom۳» از تجارب حرفه‌ای مربوط به مذاکره‌کننده‌ای الهام گرفته است که با شریک زندگی خود، در میان مذاکره‌کنندگان برتر در جهان حضور دارند. این مجموعه درمورد اریک بومونت، یک مذاکره‌کننده باتجربه با گروگان‌ها و تیمش است که موارد مربوط به آدم‌ربایی و از بین بردن مجرمان خطرناک را در جهان حل می‌کند.

فصل سوم سریال «باج» هر شب ساعت ۲۳ پخش و تکرار روز بعد ساعت ۱۱ و ۱۹ خواهد بود. اولین قسمت از فصل سوم این سریال اکشن امشب ساعت ۲۳ از شبکه پنج سیما پخش خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«المیرا شریفی مقدم» به شبکه دو سیما می‌رود/آقای «شیطون بلا» محبوب مدیران شبکه سه می‌ماند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اقبال واحدی، المیرا شریفی‌مقدم، وحید رونقی، مجید یحیایی، سیدبشیر حسینی، حامد سلطانی و مصطفی امامی هفت مجری هستند که ویژه برنامه‌های سال تحویل شبکه‌های یک، دو، سه و پنج را اجرا می‌کنند.

به گزارش سینماپرس، شبکه‌های تلویزیونی در ساعات و دقایق قبل و بعد از سال تحویل بیشترین میزان مخاطب را تجربه می‌کنند. در ایام نوروز بینندگان تلویزیونی به واسطه فراغتی که دارند همراهی بیشتری با جعبه جادو دارند و این همراهی در لحظات سال تحویل به اوج خود می‌رسد. امسال هنوز اسامی کامل مجری‌های سال تحویل به صورت رسمی اعلام نشده است. ولی شنیده‌های ایرنا حاکی از آن است که ترکیب مجری‌ها نسبت به سال‌های اخیر تفاوت‌های زیادی داشته است.

معمولا برنامه‌های سال تحویل به صورت زنده روانه آنتن می‌شوند. ولی امسال امکان دارد برخی شبکه‌ها به صورت ضبطی برنامه داشته باشند.

روز گذشته، شنبه ۲۰ اسفند قرار بود نشست خبری محسن برمهانی، معاون سیما با موضوع اعلام سریال‌ها و ویژه‌برنامه‌های تلویزیون در ایام نوروز و رمضان برگزار شود که این نشست لغو شد. عدم برگزاری این نشست نشان می‌دهد که ترکیب مجریان ممکن است تا روز آخر دچار تغییر و تحول شود.

اقبال واحدی در شبکه یک

اقبال واحدی مجری پیشکسوت تلویزیون در سن ۶۷ سالگی بر روی صندلی اجرای برنامه سال تحویل شبکه یک می‌نشیند. « صبح بخیر ایران» اولین برنامه او در تلویزیون بود که سال ۱۳۷۳ روانه آنتن شبکه یک شد. او امسال اجرای ویژه برنامه شب یلدای شبکه یک را هم بر عهده داشت.

پیش تر برخی منابع از مهران رجبی به عنوان مجری شبکه یک یاد کرده بودند.

«المیرا شریفی مقدم» به شبکه دو سیما می‌رود/آقای «شیطن بلا» محبوب مدیران شبکه سه می‌ماند!

علی ضیا چهره ثابت برنامه سال تحویل شبکه یک در چند سال اخیر بوده است.

تنها مجری زن امسال در شبکه دو

شبکه دو تنها شبکه ای است که برای اجرای سال تحویل از یک مجری زن بهره می برد. المیرا شریفی مقدم، وحید رونقی و مجید یحیایی ترکیب مجریان این شبکه هستند.

المیرا شریفی مقدم بعد از ۲۲ سال گویندگی خبر تصمیم گرفته برای مدتی فضاهای دیگر مثل اجرا را تجربه کند. او امسال برنامه «صبحانه ایرانی» را برای شبکه دو اجرا کرد و همین همکاری باعث شد که در فهرست مجریان سال تحویل این شبکه قرار بگیرد.

شریفی مقدم در فضای مجازی یک چهره فعال است و نسبت به اتفاقات سیاسی و اجتماعی و اقتصادی روز واکنش نشان می‌دهد و به همین خاطر طرفداران بسیاری دارد.

وحید رونقی دیگر مجری این شبکه متولد ۱۳۶۳ در تهران و فارغ التحصیل رشته سینما در مقطع کارشناسی می باشد. او داماد ابراهیم حاتمی کیای کارگردان است.

او پیش تر اجرای برنامه زنده صبحگاهی شبکه تهران با نام «یه روز تازه» را بر عهده داشت و صداپیشگی انیمیشن را نیز انجام می داد.

مجید یحیایی نیز در برنامه «صبحانه ایرانی» با المیرا شریفی مقدم همکاری داشته است.

او بیشتر برنامه‌های ورزشی را اجرا می‌کند و اجرای «مردم نگار» و «تهران ورزشی» را در کارنامه دارد.

«المیرا شریفی مقدم» به شبکه دو سیما می‌رود/آقای «شیطن بلا» محبوب مدیران شبکه سه می‌ماند!

در سال‌های گذشته افرادی مثل داریوش فرضیایی(عموپورنگ)، محمد سلوکی، نجمه جودکی و ژیلا صادقی اجرای برنامه های سال تحویل این شبکه را بر عهده داشته‌اند.

سید بشیر حسینی و حامد سلطانی روی آنتن شبکه سه

شبکه سه از زوج سیدبشیر حسینی و حامد سلطانی برای اجرای برنامه سال تحویل بهره می‌برد. هر دو نفر امسال در شبکه سه حسابی پرکار بوده اند.

حامد سلطانی که با اجرای مسابقه «میدون» مطرح شد، طی یکی دوسال اخیر اجرای برنامه‌های «سلام صبح بخیر»، «حسینیه معلی» و «اعجوبه‌ها» را برعهده داشته است. او در حال حاضر فصل جدید مسابقه اعجوبه‌ها را روی آنتن دارد.

سید بشیر حسینی برای نخستین بار به عنوان داور در مسابقه استعداد یابی «عصر جدید» حاضر شد. او در فصل سوم این مسابقه جای خود را به مجید اسماعیلی داد. حسینی در سال ۱۴۰۱ به عنوان مجری اولین تجربه خود را در این عرصه با اجرای برنامه «رویانیوم» پشت سرگذاشت. این برنامه همچنان از شبکه سوم در حال پخش است.

«المیرا شریفی مقدم» به شبکه دو سیما می‌رود/آقای «شیطن بلا» محبوب مدیران شبکه سه می‌ماند!

رضا رشیدپور و احسان علیخانی در چند سال گذشته در ساعات تحویل سال روی آنتن شبکه سه آفتابی شده‌اند.

مصطفی امامی در شبکه پنج

شبکه پنج تنها شبکه‌ای است که به ترکیب سال گذشته‌اش دست نزده است. مصطفی امامی سال گذشته ویژه برنامه سال تحویل شبکه پنج را اجرا کرد و امسال هم قرار است مجری این شبکه باشد.

وی با اجرای برنامه های «کاکتوس» در سایت آپارات و «تی‌وی پلاس» دیده شد و به شهرت رسید.

تفاوت امامی امسال و پارسال این است که او از وضعیت مجردی خارج شده و ازدواج کرده است. لحظه جاری شدن عقد مصطفی امامی و همسرش در جوار حرم امام حسین(ع) عید فطر امسال به صورت زنده از تلویزیون پخش شد.

ویژه‌برنامه شبکه ۵ از شنبه ۲۷ اسفند آغاز می‌شود و به مدت سه شب ادامه خواهد داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«فسیل» دارای پوستر رسمی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم کمدی «فسیل» به کارگردانی کریم امینی و تهیه کنندگی سید ابراهیم عامریان، از چهارشنبه ۲۴ اسفند در سینماهای سراسر کشور، میزبان مخاطبان می‌شود.

به گزارش سینماپرس، پوستر فیلم سینمایی «فسیل» در آستانه اکران نوروزی رونمایی شد؛ این پوستر را عرفان بهکار طراحی کرده است.

بهرام افشاری، هادی کاظمی، الناز حبیبی، الهه حصاری، ایمان صفا، بابک کریمی، سید جواد هاشمی، غلامرضا نیکخواه، سمانه منیری، امید روحانی، علیرضا استادی، قاسم زارع، خشایار راد و مجید شهریاری بازیگران این فیلم هستند.

فیلمنامه اولیه این فیلم کمدی توسط کریم امینی، علی باطنی و آرمین طهماسبی نوشته شده و نگارش نهایی آن را حمزه صالحی انجام داده است.

سید ابراهیم عامریان پیش از این، تهیه‌کنندگی دو فیلم «انفرادی» و «دینامیت»، که رتبه اول و دوم پر فروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران هستند را بر عهده داشته است.

فیلم سینمایی «فسیل» توسط فیلمیران پخش می‌شود.

این فیلم یک کار کمدی است که در دهه‌های قبل از انقلاب اتفاق می‌افتد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اصغری: فرماندهان نظامی گفتند بهترین نکاتی که به عنوان ایثار و مقاومت مد نظر ما بود در «شماره ۱۰» به تصویر کشیده شده است! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تهیه‌کننده فیلم سینمایی «شماره ۱۰» گفت: از همان اول دنبال این بودیم که فیلم متفاوتی بسازیم و یکی از تفاوت‌ها این بود بازیگرانی انتخاب شوند که تماشاچی تصورش را هم نکرده باشد و به همین دلیل سراغ مجید صالحی رفتیم و این فیلم، مجید صالحی را به یک قهرمان دفاع مقدس تبدیل کرد.

به گزارش سینماپرس، شماره ۱۰ به کارگردانی و نویسندگی حمید زرگرنژاد محصول سال ۱۴۰۱ است. این فیلم در چهل و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حضور داشت و با ۱۰ نامزدی توانست در چهار رشته بهترین نقش اول مرد(مجید صالحی)، بهترین موسیقی متن، بهترین چهره‌پردازی و بهترین طراحی صحنه جایزه سیمرغ بلورین را از آن خود کند.

مجید صالحی، سیامک صفری، بهرنگ علوی، حسام منظور، مهدی زمین پرداز، صحرا اسداللهی و امیر امیری از جمله بازیگران فیلم سینمایی شماره ۱۰ هستند.

این فیلم در هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت که به دبیری جلال غفاری قدیر از ۱۲ تا ۱۷ اسفند برگزار شد، نیز حضور داشت.

ابراهیم اصغری در گفت وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا اظهار داشت: هم فیلم و هم زحمات مجید صالحی این کار را کرد.

وی درباره نقش‌آفرینی مجید صالحی و این که آیا فیلم توانست از این بازیگر قهرمان سینمای دفاع مقدس بسازد، گفت: این بستگی به تلاش بعدی مجید صالحی خواهد داشت اما به نظرم در این فیلم هم مخاطب و هم کارشناسان به خوبی با او ارتباط برقرار کرده و او را پذیرفته‌اند.

مجید صالحی رقیب خیلی جدی نداشت

اصغری گفت: مجید صالحی رقیب خیلی جدی نداشت و از همان اول دنبال این بودیم که فیلم متفاوتی بسازیم و یکی از تفاوت‌ها این بود بازیگرانی انتخاب شوند که تماشاچی تصورش را هم نکرده باشد و به همین دلیل سراغ مجید صالحی رفتیم.

اکثر اتفاق‌هایی که در این فیلم می‌افتد بر اساس مستنداتی است که از زبان تعداد زیادی از اسرای مختلف روایت شده است

تهیه‌کننده شماره ۱۰ گفت: تقریبا اکثر اتفاق‌هایی که در این فیلم می‌افتد بر اساس مستنداتی است که از زبان تعداد زیادی از اسرای مختلف روایت شده که این مستندات در قصه‌ای دراماتیک تجمیع و فیلم شماره ۱۰ ساخته شده است. از کتاب‌هایی که راجع به اسرا نوشته شده هم برای ساخت فیلم برداشت شده است.

وی با بیان این که به فیلم خودم از ۵ نمره چهار می‌دهم، گفت: اولین ویژگی که فیلم دارد این است که با مخاطب خوب ارتباط برقرار می‌کند و دومین ویژگی آن این است که یک بخشی از تاریخ ناگفته سینمای دفاع مقدس را روایت می‌کند و این که اجزای مختلف از بازیگرها تا قصه، صحنه، گریم و همه عناصر کار خود را به خوبی انجام دادند.

بچه‌ها نمره خوبی گرفتند

اصغری گفت: در جشنواره فیلم فجر، این فیلم در ۱۱ رشته کاندید شد. این قطعا بدان معناست که بچه‌ها نمره خوبی گرفتند و از روزهای اولی که شماره ۱۰ ساخته می‌شد بارها به حمید زرگرنژاد گفتم که این فیلم یکی از سه چهار فیلم خوب امسال در حد بضاعت سینمای ایران خواهد بود.

در دیدارهای جداگانه‌ای که با فرماندهان ارتش و سپاه داشتم همگی متفق‌القول بودند و بدون تعارف گله داشتند که چرا این فیلم بهترین فیلم جشنواره فجر نشد

وی افزود: این را که فیلم چقدر در ارایه یک اثر مقاومتی موفق بوده باید از فرماندهان نظامی کشور بپرسید. افسوس خوردم و در دیدارهای جداگانه‌ای که با فرماندهان ارتش و سپاه داشتم همگی متفق‌القول بودند و بدون تعارف گله داشتند که چرا این فیلم بهترین فیلم جشنواره فجر نشد. فرماندهان نظامی گفتند بهترین نکاتی که به عنوان ایثار و مقاومت مد نظر ما بود در شماره ۱۰ به تصویر کشیده شده است.

اصغری افزود: به گفته اینها مخاطب عام سینما را می‌بیند اما کسانی که جنگ را به خوبی درک کرده‌اند احساس می‌کنند که رزمنده ایرانی برای نسل جدید باید به خوبی به تصویر کشیده شود و احساس می‌شود در این فیلم چنین اتفاقی افتاده است.

وی همچنین درباره تعامل تیم‌های تولید و کارگردانی گفت: بدون اغراق همکاری این دو خیلی خوب بود. مهمترین چیزی که بابت تولید فیلم سرم را بالا می گیرم این است که با فیلم‌هایی رقابت کرد که چندین برابر هزینه ساخت آن برایشان هزینه شده بود و حداقل تا ۱۰ برابر زمان برای کارهایشان گذاشته بودند.

اصغری خاطرنشان کرد: با همراهی تیم‌های تولید و کارگردانی از صفر تا ۱۰۰ کار و در پاییز و زمستان، شماره ۱۰ در صد روز ساخته شد و کسانی که این کاره‌اند می‌دانند که کار شاهکاری است و ایرادی به کار نمی‌گیرم. وی افزود: به لحاظ محتوا و قصه فیلم هم دیگران باید نظر بدهند اما به نظرم دوستانم کارشان را به خوبی انجام دادند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برومند: قول می‌دهم تعادلی بین احساسات و عقلانیت خود برقرار کنم تا در آرامش واقع‌گرایانه و بدون سیاست زدگی برنامه‌های «خانه سینما» را دنبال کنم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل خانه سینما در حالی برگزاری شد که مرضیه برومند به‌صورت رسمی عنوان اولین مدیرعامل زن این نهاد صنفی را از آن خود کرد.

به گزارش سینماپرس، عصر یکشنبه ۲۱ اسفندماه مراسم تودیع منوچهر شاهسواری و معارفه مرضیه برومند مدیرعامل جدید خانه سینما با حضور اهالی سینما برگزار شد.

در ابتدای این نشست، همایون اسعدیان کارگردان سینما گفت: تودیع و معارفه برای کسی است که می‌آید و می‌رود. نه آقای شاهسواری قرار است برود و نه خانم برومند تازه آمده است، اینجا خانه ماست و خانه ما جایی است که برای آن خون دل خورده‌ایم. اینکه بگویم آقای شاهسواری چه زحمتی برای خانه بکشد باید بگویم در این ۳۰ سال همه مدیران عامل برای خانه سینما تلاش کرده‌اند. فکر نمی‌کنم از این به بعد نیز خانه را رها کند.

خانم برومند ویرانه تحویل نگرفته است

وی ادامه داد: خانم برومند نیز یک ویرانه را تحویل نگرفته است بلکه خانه‌ای آبرومند را تحویل گرفته است. خانم برومند سمت بزرگ‌تری همه ما را دارد، او بسیار پرانرژی است و امیدوارم این انرژی را برای خانه نیز بگذارد اما امیدوارم این خانه را تبدیل به عروسک و ما را عروسک نکند چون کار او با عروسک است.

در ادامه محمدمهدی عسگرپور رئیس هیأت مدیره خانه سینما نیز بیان کرد: مراسم تودیع و معارفه مربوط به نهادهای حاکمیتی و دولتی است و منوچهر شاهسواری همیشه در خانه بوده و هست. خانم برومند نیز همیشه در آشوب‌ها به خانه کمک می‌کرد. برخی از دوستان نقش ایجاد عدم تعادل را داشتند و می‌پرسیدند که چرا انتخاب مدیر عامل طول کشید. وقتی هیأت مدیره جدید انتخاب شد خانم مهسا امینی فوت نکرده بود و ناگهان کشور و خانه درگیر ماجراهایی شد.

وی ادامه داد: در مورد گرایش فکری هیأت مدیره نیز باید بگویم که هیأت مدیره جدید در دو محور مأموریت دارد که شامل عرصه جدید صوت و تصویر و صنعت فیلم است که در آن قرار گرفته است. سینما ممکن است شکل و شمایل متفاوتی پیدا کند که می‌تواند بخشی از نیروها را از دست دهیم و نیروهای جدید وارد سینما شوند. خانه سینما باید به سنتی حرکت کند تا این عرصه را درک کند که می‌تواند باعث اضمحلال صنوف شود. مساله دیگر این است که جایگاه نهاد صنفی در مجموع معادلات کشور شکل گیرد. این نوع از جایگاه فعلی در شأن سینمای کشور نیست و باید جایگاه درست پیدا شود و نباید تمرکز خود را از دست دهیم و دچار حاشیه شویم. به همین دلیل باید جایگاه در شأن سینما را پیدا کنیم.

اصناف سینمایی باید شناسنامه داشته باشند

در ادامه فرهاد توحیدی گفت: مدیرعاملی خانه سینما و کار اجرایی آن راه رفتن روی لبه تیغ است و با یک بند بازی خاصی باید این کار را ادامه دهند. خانه سینما آنقدر درگیر حاشیه‌های عجیب می‌شود که مدیرعامل درگیر مسائل روزمره می‌شود. آقای شاهسواری در دوره دشواری کار خود را آغاز کرد و چند کار بزرگ انجام داد می‌توان گفت خانه سینما با مشکل ثبت مواجه بود، ما جامعه اصناف سینمای ایران هستیم و اصناف هم باید شناسه داشته باشند تا ثبت شد، یکی از مهمترین کارها ثبت اصناف در وزارت کار بود.

وی ادامه داد: خانه سینما خانه‌ای است که حاصل بیش از ۳۰ صنف است، وزارت ارشاد قواعد این جامعه را نمی‌فهمد، قرار نیست دست و پای این نهاد صنفی قطع شود بلکه باید یک تخت جدید برای آن فراهم شود. مهمترین کاری که از خانم برومند انتظار می‌رود این است یک یادگار از خود به جای بگذارد و خانه سینما را تبدیل به سازمان صنعت فیلم ایران تبدیل کند و منوچهر شاهسواری در دوره خود مقدمات این کار را فراهم کرده است.

در ادامه منوچهر شاهسواری گفت: از همه آنچه که دلم می‌خواست انجام شود و نشد طلب حلالیت می‌کنم. اسفند، ماه دلگیری است چرا که باید حساب خود را با سالی که گذشت تصفیه کنیم. اما اسفند تمام می‌شود و منتظر بهار با تمام لحظات خوش آن می‌مانیم. بی شک فکر می‌کنم از زمانی که دستیار دو بودم تا الان، نسبت به خانه سینما یک دلبستگی ساختاری دارم و اعتقاد دارم بدون یک نهاد مستقر و حرفه‌ای این حرفه راه به جایی نمی‌برد. اگر امروز دوستان من از صنعت فیلم ایران حرف می‌زنند یک تغییر نگرش است و برای این اتفاق باید مسلط به همه موارد باشیم.

به مرضیه برومند خوش آمد نمی‌گوییم

وی تاکید کرد: همه ما علاقه مند به یک سینمای شکوفا هستیم. به مرضیه برومند خوش آمد نمی‌گویم چون همیشه بوده است بلکه باید بگویم باید صبوری کند چرا که چندسالی است طوفان تغییرات همه هستی ما را دربرگرفته اما این طوفان تغییرات تمام می‌شود اما صبوری مدارا و تعامل برای گذر از این طوفان لازم است. ما باید سینمای ایران را از یک منظر جهانی ببینیم. سینمای ایران از لحاظ هسته مرکزی روشنفکری بار سنگینی روی دوش آن است و برای آن باید جان خود را بدهیم.

وی افزود: من جزو معدود مدیران عامل خانه سینما هستم که با ۴ معاون سینمایی مواجه داشتم، ما در یک وضعیت اجتماعی هستیم که گاهی در تقابل با موقعیت‌هایی قرار می‌گیریم که اندازه آن بحث اندازه نیست، اندازه خانه سینما نباید وارد کوچه پس کوچه‌ها شود و باید وسعت بیشتری داشته باشد و این امر با گفتگو صورت می‌گیرد. ما در حال آماده کردن سرزمین برای فرزندان هنرمند خود هستیم و حق نداریم زمین سوخته به آنها تحویل دهیم. دلم می‌خواست کمی از غصه‌هایی که در این سال‌ها بر من رفت بگویم اما امروز وقت آن نیست. رنج‌هایی که به لحاظ فضای عمومی و درونی برای من و همکارانم ایجاد شد بسیار سخت بود. خانم برومند شما دومین بانویی هستی که بر خانه مدیریت می‌کنی، اولی فرشته طائرپور بود و حالا که تو دوستش هستی. من به نیت مراقبت در سمت مدیرعامل آمدم و فکر می‌کنم از لحاظ روحی به بخشی از آن رسیده‌ام.

برومند: خوشحالم همه خوشحال شده‌اند

در ادامه مرضیه برومند مدیرعامل جدید خانه سینما گفت: تصور می‌کنند من رئیس سینمای ایران شده‌ام! خوشحالم همه خوشحال شده‌اند اما هیچ وقت خود را متفاوت با آقایان نمی‌دیدم. امیدوارم بتوانم از پس این مسئولیت سخت بر بیایم. زمانی که آقای عسگرپور به پیشنهاد مدیرعاملی داد خیلی تعجب کردم و از آن بیشتر زمانی که آن را قبول کردم بیشتر تعجب کردم و بعد فهمیدم احساسم بر قلبم غلبه کرد. دو تصویر جلوی نظرم بود اول تصویر داوود رشیدی بود که از بدو تأسیس خانه سینما شاهد تلاش‌های او بودم که تا آخرین روز حیات خود برای خانه سینما و تئاتر می‌کشید و شاهد چالش‌هایی که برای خانه سینما پشت سر گذاشت بود، بودم.

وی افزود: تصویر بعدی تصویر فرشته طائرپور و مادرانگی، قدرت و تسلطش بر صنف که جایگزینی آن سخت است و امیدوارم بتوانم راه او را ادامه دهم. خانه سینما میراث بزرگ هنرمندانی است که ۳۰ سال برای حفظ خانه سینما تلاش کنم. اینکه هیأت مدیره خانه سینما به این نتیجه رسیده است که من به اقتدار خانه سینما کمک می‌کنم، آن را قبول می‌کنم. قول می‌دهم تلاش کنم تا تعادلی بین احساسات و عقلانیت خود برقرار کنم تا در آرامش واقع‌گرایانه و بدون سیاست زدگی برنامه‌های خانه سینما را دنبال کنم. به خاطر منافع خانه سینما اهل تعامل و گفتگو هستم و از درون خانه سینما از نظرات تمام صنوف بهره مند شوم. تقریباً هیچ چیز نمی‌دانم و باید به کمک دوستان این همه مشکل را حل کنیم. امیدوارم آبروی خانم‌ها را نبرم.

علیرضا حسینی عضو هیأت مدیره خانه سینما نیز طی گزارشی فعالیت‌های خانه سینما برای سینماگران دربند ارائه کرد و گفت: بسیاری از دوستان در راه ما را همراهی کردند و آقای خزاعی رئیس سازمان سینمایی؛ آقای ایل‌بیگی و قوه قضائیه در این زمینه بسیار ما را همراهی کردند.

در انتها از همایون اسعدیان، شهاب حسینی، محسن امیریوسفی، علی مردانه، مهدی کوهیان، ستاره اسکندری، نغمه دانش، شراره عطاری، حمیدرضا نوربخش، رامبد جوان، مجتبی میرتهماسب، منصوره وافری، مینا جهانگیری، محمدرضا نوربخش، غزل نهانی، و تعدادی دیگر از هنرمندان که در زمینه آزادی برخی اغتشاش طلبان تلاش کرده بودند، تقدیر شد.

ستاره اسکندری گفت: از این قدردانی ممنون و معذب شدم. البته من نمی‌خواستم اسمی آورده شود.

شهاب حسینی نیز هنگام تقدیر در این بخش بیان کرد: وقتی دعوت شدم فکر کردم به مراسم تودیع و معارفه دعوت شده‌ام. هرچه کردیم وظیفه بوده و آنچه که کردیم نیاز به تقدیر نداشت.

مشاهده خبر از سایت منبع