X

بایگانی اسفند 24, 1401

دفتر سینمایی

شبکه دو به استقبال نوروز می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شبکه دو سیما جشنواره‌ای از جدیدترین آثار سینمایی ملل مختلف را برای بینندگان این شبکه تدارک دیده که در نوروز ۱۴۰۲ روانه آنتن می‌کند.

به گزارش سینماپرس، در فهرست جشنواره فیلم‌های سینمایی شبکه دو در نوروز ۱۴۰۲ اسامی فیلم‌های سینمایی چون سرای خانوادگی، سیزده زندگی، مرد تنهای ماه، ستاره لورا، نگهبان شب، گرگ و شیر، به خانه بازگرد و … از کشورهای فرانسه، سوئیس، انگلستان، چین، آلمان، کره جنوبی، هنگ کنگ، کانادا، آمریکا و … دیده می‌شود.

این جشنواره تا روز ۱۸ فروردین هر روز ساعت ۱۵:۳۰ میزبان مخاطبان شبکه دو سیماست. همچنین پخش آثار پویانمایی از جمله دور دنیا در ۸۰ روز و هایدی نیز هر روز ساعت ۸:۰۰ در جدول پخش برنامه‌های این شبکه در نظر گرفته شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اعلام شهرهای پرمسافر در عید، لغو ویزای عمان برای ایرانی‌ها و سرنوشت زنگ آخر شهرام عبدلی


آخرین چهارشنبه سال با اخباری چون شرایط مسافرت‌های نوروزی در ماه رمضان، استان‌ها و شهرهای پرمسافر در هفته نخست عید، سرنوشت آخرین فیلم شهرام عبدلی، فیلم و سریال‌های نوروزی تلویزیون، موفقیت پیانیست‌های نوجوان ایرانی در مسابقه‌ای جهانی، اعطای عالی‌ترین نشان آکادمیک فرانسه به احمد سمیعی و تغییر در ارگ قدیمی رادیو و تلویزیون به پایان رسید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلمنامه می‌تواند قسمتی از نقطه ضعف سینمای ما باشد/مقدار هزینه‌ای که در سینما می‌شود باید به اندازه توقعی باشد که از آن داریم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس دانشگاه هنر معتقد است که تولیدات سینمایی دولتی‌ساز تولیدات موفقی نیستند، اصل کار ساخت فیلم باید مردمی باشد و با بودجه مردمی اتفاق بیفتد.

به گزارش سینماپرس، محمدرضا حسنایی در گفت وگو با ایرنا درباره نقاط قوت و ضعف سینمای ایران اظهار داشت: عظمت کار سینما به عظمت کارهای دیگر کشور وابسته است. فیلمنامه می‌تواند قسمتی از نقطه ضعف سینمای ما باشد اما مقدار هزینه‌ای که در سینما می‌شود باید به اندازه توقعی باشد که از آن داریم.

وی ادامه داد: باید دید کشورهای مطرح در تولیدات سینمایی چقدر در این بخش هزینه می‌کنند. جدی گرفتن موضوع باعث جدی شدن آن می‌شود؛ این که مردم چقدر برای لباس و سینما هزینه می کنند و این نیاز به فرهنگ دارد.

حسنایی گفت: سینما در ایران به اندازه کافی جدی گرفته نشده است هر موقع جدی گرفته شده آثار فاخر بوده و هر موقع جدی گرفته نشده چنین اتفاقی نیفتاده است.

وی با بیان این جدی گرفتن حتما به معنای هزینه کردن نیست، اظهار داشت: موقعی پولی به شما داده می شود اما بنا بر صلاحیت نیست و اثرش برنمی گردد. جدی گرفتن به این معناست که پول را دور نمی‌ریزید.

حسنایی گفت: برخی وقت‌ها با هزینه ساخت یک فیلم سینمایی می‌شود ۱۰ فیلم تجربی فوق‌العاده ساخت و در مقابل با همین هزینه یک فیلم ناموفق ساخت.

وی اظهار داشت: تحقیق و پژوهش کار دانشگاه است و باید ضایعات مربوط به آثار ناموفق سینمایی را شناسایی و از تکرار آن جلوگیری کند.

رییس دانشگاه هنر گفت: اصل کار ساخت فیلم باید مردمی و با بودجه مردمی اتفاق بیفتد وگرنه به نظر نمی‌رسد که کارهای دولتی بتوانند تاثیر عمیق بگذارد.

وی اظهار داشت: ترجیح می‌دهم که کارهای سینمایی مردمی‌ساز باشد به شرطی که حمایت شده و برخورد مناسبی همراه با تعامل با آنها به عمل آید.

حسنایی تصریح کرد: آثار خصوصی اگر کارهایی است که مردم انجام می‌دهند منطقی‌تر از این است که دولت سازی شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«وزیر ارشاد» خواستار پی‌ریزی سیاست فرهنگی فعالیت مشترک و همزمان انجام اصلاحات در نظام تربیتی کتابخوانی از سنین مدرسه – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر ارشاد با هدف توسعه فرهنگی و پایه‌گذاری ترویج فرهنگ «مطالعه» و «خواندن» در کنار «خانواده» و «مدرسه» در نامه‌ای به وزیر آموزش و پرورش خواستار هم‌افزایی وزارت آموزش و پرورش با شبکه گسترده کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور شد.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی نامه‌ای خطاب به وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت تدوین برنامه‌های عملیاتی و تأثیرگذار میان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و وزارت آموزش و پرورش خواستار هم‌افزایی میان دو دستگاه شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نامه خود را با سخنی از رهبر انقلاب آغاز کرده است: «امروز در این نمایشگاه به من پیشنهاد واحدی را ارائه کردند و آن این است که در مدارس، ساعتی برای کتابخوانی گذاشته شود. فکر خوبی به‌نظرم رسید، این را باید حتماً وزارت آموزش و پرورش بررسی کند و ببیند که چه کار می‌تواند بکند که مثلاً فرض کنید مثل ساعت انشاء که ما داریم، به جای ساعت انشاء یا به جای ساعت فارسی، ساعت کتابخوانی بگذارند تا دانش‌آموزان با فرهنگ کتابخوانی آشنا شوند. چه به این شکل که خودشان بخوانند یا معلم برای آنها بخواند؛ چه به این شکل که یکی از دانش‌آموزان بخواند و دیگران گوش کنند.»

اسماعیلی در این نامه تصریح کرده است: «نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور»، نهادی کاملاً فرهنگی با هویت اسلامی ـ ایرانی، نافذ و اثرگذار بر جامعه است که وظیفه مهم آگاهی‌بخشی، اطلاع‌رسانی و زمینه‌سازی مناسب به منظور ارتقای سرانه مطالعه و ترویج کتابخوانی و تحقق عدالت دسترسی به کتاب و کتابخانه را در کنار مسئولیت تأسیس، تجهیز و بازسازی، توسعه، مدیریت، نظارت و سایر امور کتابخانه‌های عمومی در سراسر کشور بر عهده دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین با ارائه گزارشی از فعالیت‌های متنوع و تأثیرگذار نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و اهتمام این نهاد در سال‌های گذشته بر توسعه ارائه خدمات کتاب‌محور در کتابخانه‌های عمومی به کودکان و نوجوانان بر هم‌افزایی میان دو مجموعه تأکید کرده است که برکات و ثمرات بسیاری را برای آینده‌سازان میهن اسلامی در پی خواهد داشت.

رئیس هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه پیشنهادهایی را در خصوص اقدامات مشترک نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و وزارت آموزش و پرورش مطرح کرده است که پی‌ریزی سیاست فرهنگی فعالیت مشترک و همزمان انجام اصلاحات در نظام تربیتی کتابخوانی از سنین مدرسه، ایجاد زنگ کتابخوانی در مدارس، طراحی ارتباط میان مدارس و کتابخانه‌ها همانند طرح «سفیران کتاب» و معرفی کتابخانه‌های عمومی به عنوان مرجع آموزش غیررسمی و مکمل آموزش رسمی از جمله آنها هستند.

محمدمهدی اسماعیلی در بخش دیگری از پیشنهادهای خود بر ایجاد شبکه‌ها و ترویج گزیده محتواهای کتاب‌محور تولید شده از سوی کتابخانه‌های عمومی در فضاهای مجازی تحت اختیار آموزش و پرورش (نرم‌افزار شاد و…)، مشارکت در برگزاری مسابقات و پویش‌های فرهنگی و هنری دانش‌آموزان، ایجاد شرایط و بستر لازم جهت مشارکت فرهنگیان و دانش‌آموزان در جشنواره‌های کتاب‌محور نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مانند جشنواره ملی کتابخوانی رضوی، دوسالانه قصه‌گویی و…‌ و حضور مشاوران مدارس در کتابخانه‌ها و ارائه مشاوره تحصیلی در ایام برگزاری آزمون‌های سراسری تأکید کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه خواستار احیای جایگاه کتابدار مدارس شده و موضوعاتی چون فراهم ساختن حضور کتابداران در مدارس در ساعات مشخص و آموزش روش‌های مطالعه و انتخاب کتاب به دانش‌آموزان، برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان در مدارس، برگزاری کارگاه‌های آموزشی از جمله مهارت نویسندگی و خواندن، رونمایی کتاب، ‌ جمع‌خوانی کتاب و دیدار با نویسندگان محلی را پیشنهاد داده است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی در پایان خواستار فراهم شدن زمینه یک اقدام مشترک، هدفمند، پایدار، بلندمدت و اثرگذار بر اساس ظرفیت‌های ارائه شده و محورهای موجود و قابل الحاق میان دو دستگاه و اقدام عملی از طریق کارگروه مشترک شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیگیری «پروژه خروج از حاکمیت» و «پروسه تغییرات نسلی» در لوای انفعال «وزارت ارشاد دولت سیزدهم» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مرور اتفاقات یک‌سال و نیم گذشته نشان می‌دهد که برخلاف برنامه مشخص و وعده‌های معین «وزیر محترم ارشاد» آنچه که در عمل اتفاق افتاد چرخیدن پاشنه «خانه سینما» بر همان مدار سابق و البته تا حد بسیاری وقیحانه‌تر و هتاکانه‌تر بود!

حسین پورقادری/ مراسم تودیع و معارفه «مدیر عامل خانه سینما» در چند روز گذشته حاوی برخی نکات ریز و درشتی بود که قطعا فضای فرهنگی و سینمایی سال آینده را متاثر از خود خواهد ساخت. از این جهت و در این راستا توجه و مرور چند نکته ضرورت دارد:

۱/ قرعه «سیزهمین مدیر عاملی خانه سینما» به نام «مرضیه‌سادات برومند یزدی» خورد تا این فارغ التحصیل رشته هنرهای نمایشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بتواند عنوان‌ «نخستین زن مدیرعامل» را از آن خود کند. عنوانی که شاید «فرشته طائرپور» تلاش زیادی برای کسب آن کرد، اما در نهایت به سمت «مشاور امور مالیاتی» رضایت داد و این شوهر دوم‌اش بود که توانست با تکیه ویژه بر روابط عمومی بالای او بر این مصدر جلوس کند و از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۱ هجری‌شمسی عهده‌دار جایگاه «مدیر عاملی خانه سینما» گردد.


پیگیری «پروژه خروج از حاکمیت» و «پروسه تغییرات نسلی» در لوای انفعال «وزارت ارشاد دولت سیزدهم»


۲/ «سیاست‌زدگی» و در مقابل «عدم پرداخت به امور صنفی» یکی از ویژگی‌های رفتاری پُررنگ «خانه سینما» طی دو دهه اخیر محسوب می‌شود. رفتاری مبتذل که در سال‌های اخیر منجر به شاخ و شانه‌کشی این مجموعه و صف‌آرایی رسمی طیف ذی‌نفوذ آن در برابر «حاکمیت جمهوری اسلامی» شده است. طیفی که سال‌هاست به هیچ عنوان و هیچ‌گاه از مدیریت در این مجموعه کنار گذاشته نشده و تنها از جایی به جایی دیگر منتقل می‌شوند! طیفی که حاکمیت مطلق ایشان از یک سو موجب فربه شدن روز افزون و افزایش هژمونی آنها و وابستگانشان در عرصه سینمای کشور شده و از سوی دیگر مامن «خانه سینما» را به یک ویرانه برای عموم اهالی سینما مبدل ساخته است.


پیگیری «پروژه خروج از حاکمیت» و «پروسه تغییرات نسلی» در لوای انفعال «وزارت ارشاد دولت سیزدهم»


۳/ حاکمان «خانه سینما» به درستی تشخیص داده‌اند که این مجموعه دیگر آبروی خود را از دست داده و به یک ویرانه مبدل شده است. ویرانه‌ای که البته همچنان می‌تواند از یک سو محل ارتزاق و کسب آبرو و تولید اعتبار برای ایشان باشد و از سوی دیگر همچنان به عنوان یک «اهرم فشار علیه حاکمیت جمهوری اسلامی» عمل نماید. ویرانه‌ای که برای بقای هژمونی حاکمان خود نیازمند ماندن و بودن در صحنه است! موضوعی که سبب شد تا «منوچهر شاهسواری» پس از حدود هفت سال از «مدیریت عاملی خانه سینما» استعفا دهد و «ریاست هیئت مدیره خانه سینما» را هم در این مسیر به تقلید از خود بکشاند. اقدامی ضروری که به خوبی توانست آرایش ظاهری و ویترین این خانه را از حضور زوج «ساده‌لوح (نجفی) و کَیِز مقتدر (شاهسواری) » به زوج «عَبوس سِفت (عسگرپور) و خندان شُل (برومند) » تغییر دهد.


پیگیری «پروژه خروج از حاکمیت» و «پروسه تغییرات نسلی» در لوای انفعال «وزارت ارشاد دولت سیزدهم»


۴/ حضور ترکیبی «محمدمهدی عسگرپور» و «مرضیه برومند» در زمان کنونی را می‌توان از جهات مختلف به عنوان یک اقدام به ظاهر هوشمندانه تلقی نمود. اقدامی که به شیوه مرسوم «هویج و چماق» (Carrot and stick) این خانه در تعامل با حاکمیت، صورتی جدید می‌بخشد. شیوه‌ای که در آن به حضور سنتی «چماق» در دست «مدیرعامل» پایان می‌دهد و بجای آن وظیفه نگه داشتن «هویج» بر عهده او گذاشته می‌شود و در مقابل «ریاست هیئت مدیره» است که به صورتی کم‌سابقه در ادوار گذشته «چماقدار» می‌شود! «چماقداری» که اگر چه در حال حاضر و به صورت همزمان دارای قریب به ۱۰ عنوان سمت شغلی و تشکیلاتی متنوع، همچون «مدیریت عامل خانه هنرمندان ایران» و «مدیر انجمن صنفی وی او دیها» و … می‌باشد؛ اما اصل حضور مجدد و البته احتمالا غیرقانونی او در ترکیب «هیات مدیره خانه سینما» و پس از آن انتخاب‌اش به «ریاست هیئت مدیره» را می‌توان آخرین خلاقیت طیف حاکمان این مجموعه برای صیانت از حاکمیت خود بر «خانه سینما» قلمداد نمود. زیرا وی به عنوان یک مدیر بازنشسته دولتی به خوبی از اهرم‌های فشار و خلاء‌های قانونی در نظام اداری کشور مطلع است و با برخوردهای مختص به خود می‌تواند «پروژه تغییر اساسنامه خانه سینما» و خروج قانونی از حاکمیت را به فرجام مدنظر برساند.


پیگیری «پروژه خروج از حاکمیت» و «پروسه تغییرات نسلی» در لوای انفعال «وزارت ارشاد دولت سیزدهم»


۵/ «شاهنشینان خانه سینما» به درستی دریافته‌اند که سلطنت ایشان در حال فروپاشی است و از این جهت بقای خود را در پذیرش شرایط جدید یافته‌اند! شرایطی که حضور خانم کارگردان «زی‌زی‌گولو» در مقام مدیرعاملی نه تنها موجب آشتی برخی قهرها و رفع برخی کدورت‌های عمیق ایجاد شده در جمع موجود می‌شود، بلکه می‌توان زمینه جذب طیف جدید از سینماگران تازه‌وارد به این عرصه را فراهم سازد و تغییرات نسلی را به نفع «حاکمان سنتی خانه سینما» تغییر دهد. موضوع بسیار مهمی که در سطوح دیگر و با اقداماتی نظیر حضور تعیین‌کننده و جولان افرادی نظیر «رسول صدرعاملی» در «بنیاد سینمایی فارابی» و «انجمن سینمای جوانان ایران» همراه شده است و با بلاهت برخی مدیران سینمایی کشور و در مصادیقی همچون «شورای تائید صلاحیت فیلم‌اولی‌ها» و رسمیت بخشیدن به حضور و معرفی «۸۷ استعداد آینده‌ساز سینمای کشور» از مجرای ایشان و … معنی می‌شود.


پیگیری «پروژه خروج از حاکمیت» و «پروسه تغییرات نسلی» در لوای انفعال «وزارت ارشاد دولت سیزدهم»


۶/ اگر چه «مرضیه برومند» در مراسم معارفه خود به عنوان «مدیرعامل خانه سینما» قول می‌دهد که تلاش کند تا تعادلی بین احساسات و عقلانیت خود برقرار کند و در آرامش واقع‌گرایانه و بدون سیاست‌زدگی برنامه‌های خانه سینما را دنبال سازد! اما باید توجه داشت که اصل این حضور هم می‌تواند فرایند تغییر نسلی در «صنعت-هنر-رسانه سینما» را به نفع قبیله حاکم در «خانه سینما» مدیریت نماید و هم می‌تواند موضع «اپوزیسیون خانه سینما» را به صورتی «شوخی شوخی» و بدون برانگیختن واکنش‌های گسترده «جدی جدی» سازد! و در این میان مرور کارنامه فعالیتهای اجرایی «خانم برومند» می‌تواند گواهی مناسب بر این مدعی باشد که ایشان به خوبی می‌توانند «نقش مدیر عامل» را برای مدیران اصلی و در سایه ایفا نمایند و ایشان را صرفا به یک نام برای اعتباربخشیدن به ویرانه‌ای مضمحل همچون موجودیت فعلی «خانه سینما» مبدل سازد.


پیگیری «پروژه خروج از حاکمیت» و «پروسه تغییرات نسلی» در لوای انفعال «وزارت ارشاد دولت سیزدهم»


۷/ «هویت‌زدایی از انقلاب» یکی از اصلی‌ترین کارکردهای «خانه سینما» طی ۳۳ سال گذشته محسوب می‌شود. کارکردی که دو دهه اخیر به شدت پُررنگ شده و از مصادیق ریز و درشت بسیاری برخوردار است و در این میان شاید تقابل نمادین با «حاکمیت جمهوری اسلامی» و بی‌احترامی صورت گرفته و نایستادن برخی چهره‌های «خانه سینما» در موقع پخش «سرود جمهوری اسلامی» و یا کشف حجاب رسمی برخی زنان همچون «همسر رامبد جوان» و یا اختلاط و روبوسی‌های مکرر زنان و مردان و اتخاذ موضع شفاف و تجلیل از فعالیت محکومین امنیتی و چهره‌های سینمایی همسو با اهداف دشمنان در مراسم تودیع و معارفه و … از شاهد مثال‌هایی بسیار کوچک در مسیر این «هویتزدایی» قلمداد شود؛ اما با این همه آنچه که شرایط کنونی را ویژه ساخته، موضع انفعالی و به نوعی حمایتی «سازمان سینمایی دولت سیزدهم» در این مسیر است. موضعی که با حضور مهمترین و اصلی‌ترین «معاون سازمان سینمایی» در مراسم تودیع و معارفه «مدیرعامل جدید خانه سینما» ماهیت پنهان آن آشکار شده و موجب مشروعیت بخشیدن به این مسیر می‌شود.


پیگیری «پروژه خروج از حاکمیت» و «پروسه تغییرات نسلی» در لوای انفعال «وزارت ارشاد دولت سیزدهم»


پیگیری «پروژه خروج از حاکمیت» و «پروسه تغییرات نسلی» در لوای انفعال «وزارت ارشاد دولت سیزدهم»


۸/ قطعا روبوسی‌ها و عدم تقید خانم «برومند» به حفظ روابط با مردان، موجب ناراحتی کسی نمی‌شود و به سبب سن بالای ۶۰ سال ایشان اسباب ریبه را فراهم نمی‌سازد و یا حتی کشف حجاب و بسیاری از حواشی پیرامونی مراسم اخیر گزندی را متوجه حاکمیت نمی‌سازد؛ اما با این همه باید توجه داشت که حضور «معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی» در چنین فضایی می‌تواند نشان کُرنش متولیان فرهنگی و سینمایی کشور در برابر این مجموعه «خصولتی» باشد. مجموعه‌ای که از عدم شفافیت کمال بهره را می‌برد و نه همچون سازمان‌ها و مجموعه‌های دولتی تحت نظارت ویژه و حسابرسی حکومت هستند و نه همچون شرکت‌های خصوصی بر مبنای شایسته‌سالاری مدیریت می‌شوند و منابع و بودجه و مصارف خود را شفاف می‌سازد و معلوم می‌کند که چه میزان بودجه و امکانات را از «سازمان سینمایی دولت سیزدهم» و طی یک سال و نیم گذشته دریافت نموده است!


پیگیری «پروژه خروج از حاکمیت» و «پروسه تغییرات نسلی» در لوای انفعال «وزارت ارشاد دولت سیزدهم»


۹/ بیش از یک‌سال و نیم است که «دولت سیزدهم» بر مصادر امور اجرایی کشور مسلط شده و تولیت عرصه فرهنگ و سینما را عهده‌دار گردیده است. دولتی که به درستی و از همان بدو امر تکلیف خود را با مجموعه‌های «خصولتی» پُرمدعایی نظیر «خانه سینما» مشخص ساخته بود و با اشراف کامل نسبت به معدل فعالیت‌های این مجموعه در «جبهه فرهنگی معارض انقلاب اسلامی» سعی نمود تا خود را به عنوان دولتی با برنامه در این زمینه نشان دهد. موضوعی که در موعد معرفی «محمدمهدی اسماعیلی» به «مجلس شورای اسلامی» و کسب «رای اعتماد» بسیار بر آن تاکید شد و آنچنان به صورتی واضح در برنامه‌های ایشان به عنوان «وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی» منعکس گردید که مایه مسرت و خوشحالی تمامی دغدغه‌مندان فرهنگ و سینمای انقلاب اسلامی شد.


پیگیری «پروژه خروج از حاکمیت» و «پروسه تغییرات نسلی» در لوای انفعال «وزارت ارشاد دولت سیزدهم»


پیگیری «پروژه خروج از حاکمیت» و «پروسه تغییرات نسلی» در لوای انفعال «وزارت ارشاد دولت سیزدهم»


۱۰/ همراهی ویژه «خانه سینما» با «کارزار تحریم چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر» و قبل از آن حضور موثر این مجموعه در فرایند «فتنه مهرماه ۱۴۰۱» و جبهه‌بندی صریح با «حاکمیت جمهوری اسلامی» که به وضوح در مرور ادبیات چند بیانیه این مجموعه قابل ملاحظه است و قبل‌تر از آن ایفای نوعی نقش حمایتی در موعد انتشار بیانیه ضد انقلابی «تفنگت را زمین بگذار» و … تماما رفتارهایی است که در یک‌سال و نیم اخیر شاهد آن بوده‌ایم. رفتارهایی که بیش از هر چیز محصول نوعی ندانم‌کاری و کم‌خودبینی مزمن «مدیران سینمایی دولت سیزدهم» در برابر «شاهنشینان خانه سینما» می‌باشد.


پیگیری «پروژه خروج از حاکمیت» و «پروسه تغییرات نسلی» در لوای انفعال «وزارت ارشاد دولت سیزدهم»


پیگیری «پروژه خروج از حاکمیت» و «پروسه تغییرات نسلی» در لوای انفعال «وزارت ارشاد دولت سیزدهم»


پیگیری «پروژه خروج از حاکمیت» و «پروسه تغییرات نسلی» در لوای انفعال «وزارت ارشاد دولت سیزدهم»


پیگیری «پروژه خروج از حاکمیت» و «پروسه تغییرات نسلی» در لوای انفعال «وزارت ارشاد دولت سیزدهم»


۱۱/ مرور اتفاقات یک‌سال و نیم گذشته نشان می‌دهد که برخلاف برنامه مشخص و وعده‌های معین «وزیر محترم ارشاد» آنچه که در عمل اتفاق افتاد چرخیدن پاشنه «خانه سینما» بر همان مدار سابق و البته تا حد بسیاری وقیحانه‌تر و هتاکانه‌تر بود! بر این اساس موضع انفعالی «سازمان سینمایی دولت سیزدهم» در برابر تداوم همکاری و ایفای نقش ویژه «خانه سینما» در «جبهه فرهنگی معارض انقلاب اسلامی» را می‌توان از جمله تناقضات رفتاری با برنامه‌ها و وعده‌های «دولت سیزدهم» در عرصه فرهنگ و هنر قلمداد نمود.


پیگیری «پروژه خروج از حاکمیت» و «پروسه تغییرات نسلی» در لوای انفعال «وزارت ارشاد دولت سیزدهم»


۱۲/ بی‌تحرکی «معاونت‌های مختلف وزارت ارشاد» و بالاخص «سازمان سینمایی» در طرح دعوای حقوقی و مواجهه با اقدامات ضد امنیتی «خانه سینما» و سکوت در برابر فتنه‌گری و در مقابل باج‌دهی و عدم ابطال انتخابات پُرحاشیه این مجموعه، تنها مصادیقی کوچک از همان «عملکرد منفعلانه» است که در یک‌سال و نیم اخیر به نمایش گذاشته شده. عملکردی که قطعا موجب افزایش سطح وقاحت و ظهور بیش از پیش رفتارهای معارضانه این خانه در دوره شانزدهم خواهد شد و این همه در حالی است که حداقل توقع آن بود که با توجه به تخلفات عدیده «هیئت مدیره دوره پانزدهم» در برگزاری مجمع عمومی و اعلام رسمیت مجمع با حضور غیرقانونی انجمن‌های کارگری و کارفرمایی و نادیده گرفتن «اساسنامه خانه سینما» و …؛ امور مدیریتی این خانه تا بررسی و احراز تخلفات مذکور توسط یک هیئت کارشناسی بی‌طرف متوقف و توسط مسئولان مربوطه در «وزارت ارشاد» به حالت تعلیق درمی آمد!


پیگیری «پروژه خروج از حاکمیت» و «پروسه تغییرات نسلی» در لوای انفعال «وزارت ارشاد دولت سیزدهم»


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتشار یک آلبوم موسیقی با خواننده ایرانی ارکستر ملی سوئیس


آلبوم «آوای دوست» مجموعه کامل ردیف موسیقی ایرانی به روایت یعقوب انوش منتشر ‌شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هشت فیلم‌تئاتر کانون پرورش فکری در نوروز ۱۴۰۲ اکران آنلاین می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همزمان با ایام نوروز ۱۴۰۲ هشت فیلم‌تئاتر را به‌صورت رایگان اکران آنلاین می‌کند.

به گزارش سینماپرس، مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همزمان با ایام نوروز ۱۴۰۲ هشت فیلم‌تئاتر از محصولات موفق کانون پرورش فکری را که در سال‌های مختلف تولید شده است، به صورت رایگان اکران آنلاین می کند.

برهمین اساس «ماهی قرمز کوچولو» با نویسندگی و کارگردانی هلن همتی ۲۷ و ۲۸ اسفند نمایش داده می‌شود.

فیلم تئاتر «یک روز و دوفصل و هدیه کوچولو» با نویسندگی نوشین سیفی و رامین کهن و کارگردانی رامین کهن نیز ۲۹ اسفند و ۱ فروردین اکران آنلاین دارد.

در ادامه فیلم‌تئاتر «هدیه اسرارآمیز» به نویسندگی آتسا شاملو و کارگردانی میثم یوسفی نمایش دارد.

همچنین فیلم‌تئاتر «تو مثل طوطی» با نویسندگی فریبا دلیری و کارگردانی آرین ناصری مهر و امیرحسین انصافی ۴ و ۵ فروردین نمایش داده می‌شود.

فیلم‌تئاتر دیگر «دختر کدو تنبل» به نویسندگی شادی پورمهدی و کارگردانی علی پاکدست و مریم اقبالی است که ۶ و ۷ فروردین نمایش خواهد داشت.

«کلوچه‌ دارچینی» به نویسندگی دیوید وود و کارگردانی مریم کاظمی ۸ و ۹ فروردین و «کچل کفترباز» به نویسندگی نسرین خنجری و کارگردانی آزاده انصاری هم ۱۰ و ۱۱ فروردین اکران آنلاین دارند.

آخرین فیلم تئاتر «کلوچه‌های خدا» به نویسندگی و کارگردانی آرش شریف‌زاده است که ۱۲ و ۱۳ فروردین نمایش داده می‌شود.

مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پیش از این نیز در مناسبت‌ها مختلف آثار خود را به‌صورت رایگان و آنلاین اکران کرده است.

علاقه‌مندان به دیدن این آثار می‌توانند از روز ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۲ با مراجعه به پایگاه اینترنتی کانون به نشانی cinema.kpf.ir/film به تماشای این هشت فیلم تئاتر بنشینند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

موفقیت پیانیست‌های نوجوان ایرانی در مسابقه‌ای جهانی


رهام عبدالحسینی، برسام اکبری و سلینا شکرآبی؛ نوجوانانی هستند که در مسابقه جهانی نوازندگی، موفق به کسب مقام شدند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«مهدی آذرپندار» دبیر دوره چهلم جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: طی حکمی از سوی رئیس سازمان سینمایی مهدی آذرپندار مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره انجمن سینمای جوانان ایران به‌عنوان دبیر دوره چهلم جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران منصوب شد.

به گزارش سینماپرس، طی حکمی از سوی رئیس سازمان سینمایی و رئیس شورای سیاست‌گذاری چهلمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، مهدی آذرپندار مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره انجمن سینمای جوانان ایران به‌عنوان دبیر دوره چهلم جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران منصوب شد.

در متن این حکم آمده است:

نظر به دانش، تعهد و حسن سابقه به موجب این حکم به عنوان «دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران و عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره» منصوب می‌شوید. امید است با اتکال به پروردگار متعال و با عنایت به افق‌های ترسیم شده در نقشه گام دوم انقلاب اسلامی و راهبردهای کلان سازمان سینمایی نکات زیر را در برگزاری چهلمین دوره جشنواره فیلم کوتاه سرلوحه قرار دهید:

۱. توجه ویژه به ظرفیت‌ها و استعدادهای استان‌ها و مناطق مختلف کشور با تکیه بر مفهوم عدالت فرهنگی

۲. بهره‌گیری از دستاوردهای دوره‌های پیشین جشنواره و تجارب ارزشمند پیشکسوتان این عرصه

۳. پرهیز از هرگونه تشریفات زائد و اهتمام به اصل صرفه جویی

۴. تداوم رویکرد حمایتی از تنوع گونه‌ها در جشنواره با تاکید بر اصل امید، اخلاق و آگاهی ۵. تقویت سینمای ملی و بومی و توجه به اقلیم‌ها

۶. بهره‌گیری از جوانان متعهد و متخصص و اهالی فرهیخته جامعه فیلم کوتاه در بخش‌های مختلف اجرایی و راهبری جشنواره

۷. توجه به مقوله دیپلماسی فرهنگی در حوزه بین‌الملل و ایجاد بسترهای مناسب برای حضور کشورهای صاحب سینما بویژه کشورهای دارای مشترکات دینی، فرهنگی و گفتمانی

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۷ مهر تا ۲ آبان‌ ماه ۱۴۰۲ به‌دبیری مهدی آذرپندار در تهران برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تهیه کنندگان برنامه‌های تلویزیونی خواستار دریافت «معافیت مالیاتی» شدند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هیئت مدیره کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری نامه سرگشاده به محمد باقر قالیباف رئیس مجلس نوشت که به رویت او رسید.

به گزارش سینماپرس، کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری متن ذیل را خطاب به محمدباقر قالیباف رسانه‌ای کرد.

«بسمه تعالی جناب آقای دکتر قالیباف

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

احتراماً، به استحضار می‌رساند، طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی مورخ ۰۹/‏۱۲/‏۱۴۰۱‬ در خصوص «جز ۳ بند ث تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور»، فقط فعالیت‌های قرآنی، انتشاراتی، مطبوعاتی و موسسات رسانه‌ای کما فی السابق از پرداخت مالیات بر درآمد معاف هستند و تهیه کنندگان برنامه‌های تلویزیونی از این معافیت که سابقا در «بند ل ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم» قانونگذار تمهید کرده بود، محروم ماندند.

این مصوبه مجلس در شرایطی است که رسانه‌های پرتعداد و بیشمار معاند به زبان فارسی، به هر بهانه‌ای برآتش کینه و نفاق می دمند تا مردم ایران اسلامی را از نظام مقدس جمهوری اسلامی دلسرد و ناامید کنند. در این جنگ نابرابر رسانه‌ای، برنامه سازان تلویزیونی در خط مقدم نبرد با دشمنانی که قصد برهم زدن آرامش مردم و ثبات کشور را در سر می‌پرورانند، قرار دارند. ولی در کمال ناباوری با تصویب مصوبه مذکور، نمایندگان انقلابی مجلس یازدهم تصمیم گرفتند حداقلی ترین حمایت از سربازان این جنگ نرم و نابرابر رسانه‌ای را حذف کنند!

با حذف این معافیت مالیاتی، تهیه کنندگانی که حداقل برای بیست نفر در هر تیم تولید برنامه ساز کارآفرینی می‌کنند و با بودجه اندک برنامه سازی تلویزیونی خودشان را تطبیق می‌دهند باید هزینه‌های مالیاتی را تحمل کنند که تا پیش از این قانونگذار با هدف حمایت از صنعت فرهنگی کشور، معافیت در نظر گرفته بود.علاوه بر شرایط سیاسی اجتماعی برشمرده شده در سال‌های اخیر، بودجه فرهنگی سازمان‌ها و نهادها از جمله سازمان صدا و سیما بعنوان متولی اصلی تولید برنامه‌های تلویزیونی، دچار نوسانات جدی شده که موجب تحمیل آسیب و فشارهای بیشتری بر بدنه نحیف این قشر فرهنگ ساز و ایده پرداز، شده است.

لازم به ذکر است عموم تهیه کنندگان برنامه‌های تلویزیونی در هیچ نهاد دولتی، استخدام نیستند و حتی از مشوق‌ها و تسهیلاتی که برای رشد و رونق کسب و کارها و صنایع کوچک و بزرگ با نگاه حمایت از کارآفرینی درنظر گرفته شده است، بی بهره اند، فاصله چند ماه تا چند سال بیکاری تهیه کنندگان در تولید آثار و تغییرات جدی و نوسانات بودجه‌ای سازمان صداوسیما در دهه‌های اخیر نیز مزید بر علت شده است. لذا حذف معافیت مالیاتی این قشر نه تنها رشد و شکوفایی صنعت فرهنگی کشور را متوقف می‌کند بلکه همین اندک رمق باقی مانده برای ارائه خدمت رسانه‌ای و فرهنگی را نیز از تهیه کنندگان برنامه‌های تلویزیونی سلب خواهد کرد.

از ریاست محترم و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی انتظار جدی داریم با حمایت عملی خود، خط مقدم حفاظت از خرمشهر فرهنگ و هنر را در بین تهاجم همه جانبه معاندین و بدخواهان وحدت ملی کشور عزیزمان ایران، پشتیبانی موثر نمایید.

برای حضرتعالی و همه نمایندگان محترم فرهنگ شناس مجلس آرزوی توفیق روزافزون داریم.

کانون تهیه کنندگان رسانه‌های دیداری با پانصد عضو فعال در صنعت رسانه از سراسر کشور»

مشاهده خبر از سایت منبع