X

بایگانی اسفند 25, 1401

دفتر سینمایی

آثار راه یافته به مرحله دوم جشنواره رادیویی پژواک مشخص شدند

در ادامه رقابت‌های مستندسازان در دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک، آثار برگزیده در چهار بخش «اصلی»، «ساختاری»، «مستمر» و «ویژه» به مرحله نهایی راه یافتند.

در فراخوان این دوره از جشنواره، چهار بخش «اصلی»، «ساختاری»، «مستمر» و «ویژه» درنظر گرفته شد که در بخش اصلی، مستندسازان در شش موضوع «انقلاب اسلامی و دفاع مقدس»، «جهاد تبیین و هدایت فرهنگی»، «جمعیت، فرزندآوری و تقویت نهاد خانواده»، «محیط زیست»، «شعار سال» و «پاسداشت زبان فارسی» در جشنواره حاضر شده‌اند. در بخش ساختاری نیز برنامه‌سازان در شش بخش «مستند محض»، «مستند بازسازی»، «مستند داستانی»، «مستند گزارشی»، «مستند پرتره» و «مستند مینی‌فیچر (MiniFeature)» به رقابت پرداخته‌اند. در بخش مستمر نیز آثار در سه بخش «مستند بلند»، «مستند نیمه بلند» و «مجموعه مستند» ساخته شده و در بخش ویژه نیز برنامه سازان آثار خود را در دو موضوع «مدافعان امنیت» و «حوادث تروریستی» ارسال کرده‌اند.

دبیرخانه این جشنواره آثار راه یافته به مرحله داوری نهایی در بخش‌های مختلف را به تفکیک به شرح زیر اعلام کرد:

بخش اصلی
‏بخش انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، استقلاب و همبستگی ملی
۱. مستند «استاندار» به تهیه‌کنندگی بهرام نوری
۲. مستند «اولین پاسخ از آلفارد» به تهیه‌کنندگی نشمیل معروفپور
۳. مستند «به یادش» به تهیه‌کنندگی آرزو شهنواز
۴. مستند «چشم انتظار» به تهیه‌کنندگی مهران مجیدپناه
۵. مستند «سقا» به تهیه‌کنندگی فرانک سعیدی‌آریا
۶. مستند کاپیتان» به تهیه‌کنندگی معصومه کیانی فیض‌آبادی
۷. مستند «هاسبارا» به تهیه‌کنندگی حسن حیدرزاده حمامی
۸. مستند «یک روز با پاره‌های تنم» به تهیه‌کنندگی زهرا محمدی

‏بخش جهاد تبیین و هدایت فرهنگی
۱. مستند «آزادی» به تهیه‌کنندگی زهرا سهرابی
۲. مستند «بازی» به تهیه‌کنندگی زهره سربازی
۳. مستند «پرواز ۴۷۲۱» به تهیه‌کنندگی مجید امجدی‌فرد
۴. مستند «تا پای جان» به تهیه‌کنندگی مریم ابوالحسنی
۵. مستند «حقایق گمشده» به تهیه‌کنندگی رقیه آقازاده
۶. مستند «شاخ آفریقا» به تهیه‌کنندگی زهرا قایدی بردشاهی
۷. مستند «طلوع خون» به تهیه‌کنندگی انسیه شمس‌الهی
۸. مستند «لهجه آب در سنت کرد» به تهیه‌کنندگی محمد کریم‌نژاد

بخش جمعیت، فرزندآوری و تقویت نهاد خانواده
۱. مستند «بار زندگی ۳۳۳۱» به تهیه‌کنندگی نوید جولایی و سولماز ادیبی
۲. مستند «امید» به تهیه‌کنندگی مصطفی بیات
۳. مستند «بهشت شرقی» به تهیه‌کنندگی مژگان فرزین
۴. مستند «بیشکه» به تهیه‌کنندگی شیدا منصوری
۵. مستند «تاب‌های خالی» به تهیه‌کنندگی الهام قراخانی
۶. مستند «دلیلی برای بودن» به تهیه‌کنندگی متین‌السادات فیروزی
۷. مستند «صدای سفید» به تهیه‌کنندگی فرانک سعیدی آریا
۸. مستند «قهرمان من» به تهیه‌کنندگی مریم بلدی و مهدی طاهر
۹. مستند «من کدومه» به تهیه‌کنندگی هدی فلاح

‏بخش محیط زیست
۱. مستند «داردون» به تهیه‌کنندگی فاطمه رفیعی
۲. مستند «در جستجوی یوزپلنگ ایرانی» به تهیه‌کنندگی فرشاد متقی
۳. مستند «ریشه در خاک» به تهیه‌کنندگی جلال قربانی
۴. مستند «سفر حجمی در خط زمان» به تهیه‌کنندگی محمد اسماعیل‌پور
۵. مستند «قصه، زیر درخت بلوط» به تهیه‌کنندگی محمدصادق آزادی
۶. مستند «کله باد» به تهیه‌کنندگی الهام باقرباغبانی
۷. مستند «مخ طاق» به تهیه‌کنندگی سهیلا رهگشای

‏بخش شعار سال (دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین)
۱. مستند «امان‌آباد تا ایران‌آباد» به تهیه‌کنندگی معصومه کیانی فیض‌آبادی
۲. مستند «اینجا سراوان» به تهیه‌کنندگی زهره سربازی
۳. مستند «آرمان» به تهیه‌کنندگی مرجان قندی
۴. مستند «سکان هدایت» به تهیه‌کنندگی میثم پوراعظم
۵. مستند «مروژ» به تهیه‌کنندگی امید باشت‌باوی

‏بخش پاسداشت زبان فارسی
۱. مستند «ادیب الفاظ» به تهیه‌کنندگی فاطمه حاتمی
۲. مستند «چشم و چراغ فارسی» به تهیه‌کنندگی زهرا صالحی
۳. مستند «سین قاف» به تهیه‌کنندگی انسیه شمی‌الهی
۴. مستند «طاووس سخن» به تهیه‌کنندگی سیده زهره سیادتی
۵. مستند «مردی که قرار نبود رئیس‌جمهور شود» به تهیه‌کنندگی سید محمدمهدی رکنی‌حسینی
۶. مستند «مرز‌های شاهنامه» به تهیه‌کنندگی زینب بیات
۷. مستند «موسیقی مقامی ایران» به تهیه‌کنندگی مسعود خسرویپ
۸. مستند «ننه قمر» به تهیه‌کنندگی امیر اکبری

در بخش ساختاری نیز برنامه‌سازان در شش بخش «مستند محض»، «مستند بازسازی»، «مستند داستانی»، «مستند گزارشی»، «مستند پرتره» و «مستند مینی‌فیچر (MiniFeature)» به رقابت پرداخته‌اند که آثار راه یافته به مرحله نهایی در بخش‌های مختلف به تفکیک به شرح زیر است:
‏بخش مستند محض
۱. مستند «ایلبان» به تهیه‌کنندگی محمدصادق آزادی
۲. مستند «آب‌نبات چوبی» به تهیه‌کنندگ

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برگزاری حساس‌ترین دوره «فیلم مقاومت»/ این فقط یک جشنواره نبود – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، روح‌الله سهرابی مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی و عضو رسمی انجمن علوم سیاسی ایران به بهانه برگزاری هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت در قالب یادداشتی به اهمیت برگزاری این رویداد پرداخت.

در متن این یادداشت با عنوان «جشنواره‌ای که صرفاً یک جشنواره نبود» آمده است؛

هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به همت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و با شعار گفتمان مقاومت، نهضت جهانی مستضعفین و آزادی قدس شریف در خلیج فارس برگزار و در هفدهم اسفندماه ۱۴۰۱ به کار خود پایان داد. بی‌شک هر فعالیت نظام‌مندی در گرو تلاش خردمندانه دو گروه است؛ گروه اول اهل اندیشه و معرفتی که در بستر فرهنگ ایران اسلامی، با الهام از حماسه پایداری و مقاومت و نقش آن بر بستر هنر هفتم، دست به آفرینش آثار سینمایی نابی زده‌اند که ضمن ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، بار اصلی ایدئولوژیک ترین جشنواره سینمایی کشور در عرصه سینما را به دوش می‌کشند و گروه دوم مدیران و دست‌اندرکارانی که نقش بارز و مشارکت ارزشمندشان به تنظیم و برگزاری چنین رویداد باشکوهی منتهی شده است.

جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با ۳ هدف کلان؛ ۱- تعیین مصادیق برتر سینمایی ،۲- الگودهی، جهت‌دهی و تأثیرگذاری بر حیطه فرهنگ مقاومت و پایداری، ۳- تقدیر و ترغیب هنرمندان و فیلمسازان داخلی و خارجی به ادامه فعالیت سازنده، پویا و اثرگذار، یکی از حساس‌ترین دوره‌های برگزاری خود را پشت سر گذاشت. تعداد مخاطبان، دایره تأثیرگذاری این جشنواره در گستره موضوع مقاومت، جنس و میزان توانمندی هنرمندان شرکت‌کننده در آن، کیفیت آثار شرکت‌کننده، سطح علمی و هنری شرکت کنندگان، اساتید و داوران، مبین جایگاه بلند این جشنواره به‌عنوان یکی از اثرگذارترین رویدادهای هنری کشور در عرصه تبیین فرهنگ مقاومت است.

با این توصیف، جشنواره فیلم مقاومت، رویدادی است که حضور در میدان آن، یک ارزش برای هنرمند تلقی می‌شود و بی‌تردید آثار منتخب در این جشنواره، ضمن اثرگذاری و پذیرش توسط مخاطب، به لحاظ محتوا نیز به عنوان الگو و سرمشق، به تبیین نقش فرهنگ مقاومت در امنیت داخلی و افزایش اعتبار و عزت خارجی کشور می‌پردازند. بر این اساس فرهنگ مقاومت که یکی از موضوعات بنیادین ساختار سیاسی ایران محسوب می‌شود با بهره‌گیری از مولفه‌هایی چون؛ استکبار ستیزی، گفتمان سازی، احیا و تقویت هویت دینی و ملی می‌تواند ما را در مقابله با جنگ نرم یاری نماید. اقداماتی که تحت لوای ناتوی فرهنگی موجب استحاله فرهنگ دینی و ملی، ترویج افکار و اندیشه‌های غربی، نهادینه کردن بی فکری و لاقیدی، تشدید گرایشات قومی و نژادی، ارزشگذاری بر مصرف زدگی و تجمل گرایی و… شده است.

لذا برای مقابله با این رویکرد که ناشی از تغییر رویه نظام سلطه است، بدیهی است اهمیت حضور هنرمندانی در قامت مبلغین و مبشرین خدا محوری، خود باوری، استکبار ستیزی، اعتماد به نفس و ایجاد پیوند مستحکم میان اعتقادات، باورها و اخلاق ضرورتی انکار ناپذیر است و ایشان چنانچه به جایگاه رفیع ابزاری که در دست دارند واقف باشند می‌توانند افق روشنی جهت رسیدن به امنیت پایدار در کشور را ترسیم کنند چرا که به‌قول شهید آوینی «شاید جنگ خاتمه یافته باشد اما مبارزه هرگز پایان نخواهد یافت». از این روست که جشنواره مقاومت فقط یک جشنواره سینمایی نیست بلکه خط مقدم تفکری ضد امپریالیسم و دریچه‌ای ست باشکوه به جهان سینمای ایدئولوژیک و مامنی برای آزاداندیشان عرصه‌ی هنر – صنعت سینما. حال اگر اختتامیه‌اش بر روی ناو پرصلابت شهید رودکی بر روی آب‌های نیلگون خلیج همیشه فارس برگزار گردد (که شد)، معنا و مفهوم پیش گفته عینیت بیشتری پیدا خواهد کرد که البته عینیت بیشتری پیدا کرد!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

یادی از زنده‌یاد کریم اکبری مبارکه در آستانه پخش «آتش و باد» +ویدیو

این بازیگر فقید که مخاطبان او را بیشتر با نقش آفرینی ابن ملجم مرادی در سریال «امام علی» به یاد می‌آورند، آبان ۹۹ در حالی که در «آتش و باد» بازی می‌کرد، به علت ابتلا به کرونا در ۶۸ سالگی دار فانی را وداع گفت.

مبارکه در آخرین ایفای نقش خود با کاراکتر «آسد ممد» مقابل دوربین مجتبی راعی قرار گرفته بود.

حسین محجوب، محمود پاک‌نیت، لاله اسکندری، نادر فلاح، فرخ نعمتی، سهیلا رضوی، قاسم زارع، داریوش کاردان، میرطاهر مظلومی، رامین ناصرنصیر، مهدی فقیه، کریم اکبری مبارکه، صدرالدین حجازی، بیوک میرزایی، مهران نائل از بازیگران «آتش و باد» هستند.

این مجموعه تلویزیونی در ۵۸ قسمت به عنوان سریال نوروزی شبکه سه سیما از فردا جمعه ۲۶ اسفندماه ساعت ۲۰:۳۰ به روی آنتن می‌رود. با آغاز ماه مبارک رمضان زمان پخش سریال به بعد از افطار تغییر پیدا می‌کند.

 

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اجرای پایانی نمایش «شکوفه‌های بهاری» ویژه کودکان زلزله زده خوی

این نمایش به نویسندگی و کارگردانی «میثم یوسفی» به همت عالی گروه خود با حمایت فرهنگسرای نیاوران و سایت تیوال، تمامی عواید خود را به کودکان زلزله زده خوی اهدا خواهد کرد.

عواید حاصل از این اجرا صرف تهیه هدایای ویژه کودکان خوی از قبیل اسباب بازی و پوشاک شده و یا بصورت نقدی اهدا خواهد شد.
عطا مقیمی و نوشین سرکوبی بازیگرانی هستند که در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

همچنین سعیده ترکاشوند (دستیار کارگردان)، آناهیتا کاشف (طراح لباس) و فرید نوایی (آهنگساز) از دیگر عوامل این نمایش هستند.
نمایش «شکوفه‌های بهاری» از ۲۷ بهمن، ویژه کودکان در سالن گوشه این مجموعه روی صحنه است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«احمد دامود» درگذشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: احمد دامود نویسنده، پژوهشگر، مدرس، مترجم و بازیگر، سینما، تئاتر و تلویزیون در ۸۴ سالگی درگذشت.

به گزارش سینماپرس، احمد دامود مدرس، پژوهشگر، کارگردان و بازیگر پیشگام تئاتر کشورمان در سن ۸۴ سالگی دار فانی را وداع گفت.

این استاد و مدرس دانشگاه پس از گذارندن اولین دوره آموزشی هنرهای دراماتیک به سرپرستی مهدی فروغ؛ کارشناسی روانشناسی خود از دانشگاه تبریز در سال ۱۳۴۸ دریافت کرد.

این هنرمند قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نیزسابقه فعالیت اجرایی داشت و پس از انقلاب برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و موفق به دریافت کارشناسی ارشد ارتباطات جمعی سینما و تلویزیون از دانشگاه کلمبیا آمریکا و کارشناسی ارشد آموزش تئاتر از دانشگاه لویولا آمریکا شد.

مرحوم دامود اوایل دهه ۷۰ به ایران بازگشت و در کنار تدریس مشغول کار بازیگری شد. همچنین در تعدادی نمایش تلویزیونی و سینمایی به ایفای نقش پرداخت.

درباره کارگردانی، بازیگری و پرفرمنس آرت، بازیگری حرفه‌ای، اصول کارگردانی در تئاتر، ‌ بازیگری متد، تکنیک بازیگری، تنها بخشی از کتاب‌هایی هستند که توسط این استاد تئاتر به نگارش درآمدند.

احمد دامود چندین نمایش روی صحنه برد و تجربه بازیگری در تئاتر و تله‌تئاتر را هم در کارنامه خود داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آغاز تحول در شبکه یک سیما برنامه «ایران امروز» است/این برنامه ماموریت‌های سه گانه سازمان یعنی عدالت گستری و هویت محوری و پیشرفت را دنبال می‌کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: استودیوی صبا که پیش از این با پخش اس دی فعالیت داشته با حضور معاون سیما و با پخش اچ دی افتتاح شد.

به گزارش سینماپرس، روز گذشته ۲۴ اسفند با حضور محسن برمهانی معاون سیمای رسانه ملی، میثم مرادی بیناباج مدیرشبکه یک، فرشید بهجت محمدی قائم مقام معاونت توسعه و فناوری رسانه ملی، جواد اسناوندی مدیرتولید و فنی شبکه یک و جمعی دیگر از مدیران شبکه یک، استودیو صبا این شبکه با پخش HD افتتاح شد.

این استودیو که پیش از این سالیان متمادی با پخش SD فعالیت داشته و برنامه‌های بسیار با قدمت سازمان نظیر «صبح بخیر ایران» پیش از این در این استودیو روی آنتن می‌رفت، مدتی در دست بازسازی و تبدیل به شرایط پخش HD بوده است و اکنون با تلاش شبانه روزی همکاران تولید و فنی و معاونت سیما به مرحله بهره برداری رسیده است.

در ابتدای آیین افتتاحیه این استودیو، برمهانی معاون سیما ضمن تشکر و قدردانی از همه دست اندرکاران این پروژه، درخواست کرد که برای افتتاح و راه اندازی این استودیو از حضور همکاران پرتلاش بهره گرفته شود.

در این مراسم مرادی بیناباج مدیر شبکه یک سیما گفت: ما از این استودیو و این فضا خاطرات بسیار داریم و یکی از دغدغه‌های شبکه HD شدن این استودیو بود که با عزم مدیریت تولید وفنی شبکه یک، اینجا را به مدار تولید و برنامه سازی مجدد برگرداندیم.

مرادی در ادامه افزود: توسعه و تکمیل استودیوی تپه صبا را آقای اسناوندی از ابتدای حضور بنده در شبکه مطرح کردند و ما هم همراهی کردیم؛ ایشان همت گماردند و تلاش کردند و صد البته همراهی و کمک همکاران معاونت فنی سازمان مدیریت سابق و کنونی این معاونت جناب شریفی و همکاران شان در بخش فنی، موجب به نتیجه رسیدن این پروژه سنگین شد.

مدیر شبکه یک اظهار کرد: برنامه «ایران امروز» از ۲ ماه گذشته در اینجا شکل گرفت؛ در رژی موقت روی آنتن رفت و آغاز تحول در شبکه یک سیما برنامه «ایران امروز» است. این برنامه ماموریت های سه گانه سازمان یعنی عدالت گستری و هویت محوری و پیشرفت را دنبال می‌کند. امیدواریم تحول شکل گرفته در توسعه زیرساخت ها در حوزه محتوایی و برنامه سازی هم ادامه پیدا کند. طرح توسعه ای برای تپه صبا پیش بینی شده که نیازمند همراهی معاونت فنی و معاونت سیما است.

در ادامه این مراسم فرشید بهجت محمدی قائم مقام معاونت توسعه و فناوری ضمن تقدیر از تلاش شبانه روزی همکارانش در این عرصه، گفت: در برنامه‌های توسعه ای به لحاظ سیگنال رسانی و فیبرنوری دستمان بسیار باز است.

در ادامه آیین افتتاحیه این استودیو، محسن برمهانی معاون سیما ضمن عرض تبریک به مناسبت ایام شعبانیه اظهار کرد: همکاران معاونت سیما و شبکه یک دست به دست هم داده اند تا کاری عملیاتی و جهادی شکل گرفته است که بسیار جای تشکر دارد. در دوره تحول انتظار همین است.

وی افزود: یادی می‌کنیم از کسانی که در استودیو صبا بودند و کار کردند و یادشان در اینجا باقی است. این استودیو ظرفیتی است که به رسانه ملی اضافه شده و موجب تقویت آنتن رسانه ملی خواهد شد.

برمهانی در ادامه با اشاره به برنامه «ایران امروز» گفت: این برنامه فضای جذابی دارد که اتفاق خوبی است؛ امثال این برنامه در فرم و ریتم و بیان مسائل در میان برنامه‌ها هست، اما باید بیشتر شود.

معاون سیما در پایان با اشاره به دکور برنامه «کاریکارتون» تصریح کرد: ان شاء الله این اقدام شبکه یک، نقطه تحول در برنامه‌های دیگر هم باشد و فرم های جدید برای بیان مطالب داشته باشیم.

در ادامه آیین افتتاحیه استودیو تپه صبا از جواد اسناوندی مدیرتولید فنی شبکه یک، کمیل صالحی مسوول پروژه نصب استودیو صبا، محمدرضا جعفری مسوول فنی پخش، مهدی زرین مسوول استودیو پخش، محمد صادقی قائم مقام پیشتیبانی فنی و مهدی حبیبی مشاور مدیر شبکه یک با اهدای هدایایی قدردانی و تشکر به عمل آمد.

این برنامه با غرس درختان محوطه استودیو تپه صبا با نام شهیدان به پایان خود رسید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سینمای ملی ما تا رسیدن به جایگاه واقعی خود خیلی فاصله دارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بهروز افخمی با بیان اینکه سینمای ملی ما تا رسیدن به جایگاه واقعی خود خیلی فاصله دارد، گفت: سینمای ما در جایگاهی که باید و شاید قرار ندارد.

به گزارش سینماپرس، بهروز افخمی در گفت وگو با ایرنا درباره میزان موفقیت آثار سینمایی دفاع مقدسی سال‌های اخیر در جذب مخاطب اظهار داشت: برخی از فیلم‌های جنگی تا حدودی توانسته‌اند به این موفقیت دست یابند، فیلم غریب این گونه به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: غریب فیلم جذابی است و فکر می‌کنم پر فروش هم باشد. این اثر یک فیلم جنگی درست و حسابی است و یک شخصیت منفی خیلی قوی دارد که آن را مهران احمدی بازی می‌کند.

وی درباره سینمای ملی هم اظهار داشت: سینمای ما در جایگاهی که باید و شاید قرار ندارد.

به اعتقاد افخمی، سینمای ملی ما تا رسیدن به جایگاه واقعی خود خیلی فاصله دارد.

فیلم غریب به کارگردانی محمدحسین لطیفی و نویسندگی و تهیه‌کنندگی حامد عنقا در اختتامیه هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به عنوان بهترین اثر این رویداد سینمایی معرفی شد.

این فیلم با پنج سیمرغ پرافتخارترین اثر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر بود.

غریب فیلمی درباره وقایع کردستان در سال های ۱۳۵۸ و ۱۳۵۹ است که آغاز مسیری برای تبدیل شهید محمد بروجردی به مسیح کردستان شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ما هنوز رگ و ریشه در تئاتر داریم و پول برایمان در درجه دوم قرار دارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر سریال «آکتور» گفت: بازیگران سینما بلدند چگونه کار کنند اما ما هنوز رگ و ریشه در تئاتر داریم و پول برایمان در درجه دوم قرار دارد و درجه اول نقشی است که روی صحنه بازی می‌کنیم.

به گزارش سینماپرس، محمدعلی ساربان با گلایه از عدم پرداخت دستمزد خود از سوی تولیدکنندگان سریال آکتور بیان کرد: پیشتر بسیار فعال بودم اما در حال حاضر این گونه نیستم و دلیلش این است که سه سال پیش سکته مغزی کردم، از پا افتادم و کمبود انرژی و خانه نشینی ام نگذاشت آن گونه که باید فعال باشم. پس از طی شدن دوران نقاهتم به دلیل شرایط جسمی‌ام صرفا در نقش های کوتاه حضور پیدا می کنم چرا که برای بازی باید به لحاظ جسمی توانش را داشته باشم.

بازیگر مجموعه تلویزیونی سمک عیار (محمدرضا اصلانی و باربد طاهری ۱۳۵۳) اظهار داشت: در سریال آکتور نقشی شبیه به وضعیت جسمی خودم را بازی کردم، نقش آدمی که به آلزایمر مبتلا شده و حرف هم نمی زند.

وی ادامه داد: خاطره خوب و دل خوشی از این سریال ندارم. متاسفانه هم قرارداد خوبی با من نبستند و هم به رغم این که در حال حاضر قسمت هشتم آن در حال پخش است هنوز حقوق من تسویه نشده است.

بازیگر سریال تلویزیونی کریم‌خان زند (محمدرضا ورزی ۱۳۷۹) توضیح داد: یک هفته برای این سریال کار کردم و بعد از گذشت چندماه و به رغم پخش سریال هنوز دستمزد من را نپرداخته اند. تاکنون سه بار با آنها تماس گرفتم و هر بار بهانه ای آوردند و هرروز می گویند امروز و فردا؛ متاسفانه بسیار بی تعهد هستند و خیلی ها مانند من که در این سریال نقش های کوتاه و کوچک داشتند گرفتار این عدم پرداخت دستمزدهایشان هستند.

ساربان در پاسخ به این پرسش که آیا این عدم تسویه در مورد سلبریتی های این سریال هم صدق می کند، گفت: اصلا. آنها بلدند چگونه کار کنند اما ما هنوز رگ و ریشه در تئاتر داریم و پول برایمان در درجه دوم قرار دارد و درجه اول برایمان نقشی است که روی صحنه بازی می کنیم ولی در سینما این گونه نیست.

بازیگر مجموعه مدار صفر درجه (حسن فتحی ۱۳۸۶) تصریح کرد: سینمایی ها قواعد این بازی را بلدند و آنهایی که در نقش های اصلی و اول بازی می کنند تا سر برج پولشان را نگیرند روی صحنه نمی روند و تهیه کننده هم مجبور است پولشان را بدهد (ماهی ۲۰۰ میلیون و ۳۰۰ میلیون و رقمی شبیه آن) بر سر صحنه رفتارشان با من شاید به دلیل سن و شرایطم محترمانه بود اما وقتی کار تمام شد فرصتی نمی گذارند که تسویه کنند.

ساربان اظهار داشت: در سریال آکتور قرارداد من را دستم ندادند و گفتند که قرداد باید برود از بالا امضا شود. ۵۰ سال است که قرارداد می بندم و چنین چیزی ندیده ام؛ حتی پیش پرداخت هم به من ندادند و من برای آکتور تا به امروز حتی یک ریال هم نگرفتم.

بازیگر مجموعه تلویزیونی حلقه سبز (ابراهیم حاتمی‌کیا ۱۳۸۶) بیان کرد: از دیگر سو رقم قراردادم آنقدر کم بود که خجالت می کشم بگویم. رقم را در قرارداد ۱۶ میلیون نوشتند درصورتی که حداقل رقم ۳۰ میلیون بود.

بازیگر فیلم سینمایی کفش‌های میرزا نوروز (محمد متوسلانی ۱۳۶۴) خاطرنشان کرد: فقط ۱۶ میلیون من نیست. از بازیگری که ۲ روز تا ۱۰ روز سر این پروژه آمده و تعداد زیادی بازیگر در این قصه هستند که همه این گله مندی را دارند. بیشتر از این که از بابت عدم پرداخت دستمزد تاسف بخورم از این متاسفم که افرادی که سینمای ما را در دست دارند به این شکل رفتار می کنند؛ واگذارشان می کنم به خدا و وجدان خودشان.

وی در پاسخ به این سوال که آیا عدم پرداخت حقوق افرادی چون ایشان به دلیل کاهش هزینه هاست، بیان کرد: به نظرم برای قراردادهای کوچکی چون ما بحثی وجود ندارد. برای کسانی که میلیاردها هزینه شان است و دستمزدهای میلیاردی به بازیگران اولشان می دهند رقم هایی چون قراداد من گم است اما شاید جمع همین رقم های کوچک هم وقتی تجمیع شود قابل تامل باشد مثلا ۸۰۰ میلیون یا یک تا دو میلیارد و این رقم هزینه ساخت می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشنواره سینمایی فجر امسال به نقطه عطف درخشانی تبدیل شد/تحول وجهش خوبی در بودجه سال آینده اتفاق افتاده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به زودی موضوع فعالیت‌های فرهنگی و هنری پیمان شانگهای فعال‌سازی و اجرایی خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی ظهر امروز در افتتاحیه پردیس سینمایی مهر کوهسنگی مشهد اظهار داشت: امسال ۲۰۰ پرده به سینماهای کشور اضافه شده که باز هم این تعداد کم است و امیدواریم تا سال آینده این تعداد سینما به هزار مورد برسد ولی باز هم نیازمند توجه ویژه به زیرساخت‌های سینمایی کشور هستیم.

وی افزود: هنوزبا استانداردهای جهانی در زمینه زیرساخت‌ها فاصله زیادی داریم، به گونه‌ای که امروز کشوری مانند چین ۸۳ هزار سالن و ترکیه ۳۰۰۰ سالن سینمایی دارد.

اسماعیلی تصریح کرد: افتتاح پردیس سینمایی مهر کوهسنگی مشهد به همراه سه سالن روباز، کتابخانه و کتاب‌فروشی مایه مباهات و غرور است البته نظیر این سینما نیز در شهرستان سبزوار چند وقت پیش افتتاح شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بخش عمده‌ای از زیرساخت های فرهنگی و هنری در کشور تکمیل شده و مجموعه‌های فاخری در حوزه های موسیقی، تئاتر و سینما راه اندازی شده که از هر حیث نسبت به نمونه های خارجی برتر است چرا که اگر قرار است چرخه اقتصاد فرهنگ به خوبی بچرخد، نیازمند تجهیز ساختارهای مرتبط با آن هستیم.

وی با بیان اینکه شاهد جهش بسیار خوبی در حوزه اعتبارات فرهنگی و هنری کشور خواهیم بود ادامه داد: برای سال آینده در حال برداشتن قدم‌های بزرگی هستیم و دولت به صورت جدی در زمینه فعالیت‌های فرهنگی و هنری پای کار ایستاده و تحول وجهش خوبی در بودجه سال آینده اتفاق افتاده است.

اسماعیلی با بیان اینکه زیرساخت‌های حوزه فرهنگ و ارشاد باید در خدمت تولید آثار محتوایی و فاخر باشد، خاطرنشان کرد: جشنواره سینمایی فجر امسال به نقطه عطف درخشانی تبدیل شد و آثار خوبی که به جشنواره رسید، سبب شد تا روند تولیدات تغییر کند لذا امیدواریم در سال آینده شاهد رشد کیفی تولیدات، توسعه زیرساخت‌ها و رویش بازار جهانی محصولات فرهنگی و هنری کشور باشیم.

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی با بیان اینکه توسعه بازار جهانی محصولات فرهنگی جزو برنامه‌های کشور است اظهارکرد: به زودی موضوع فعالیت‌های فرهنگی و هنری پیمان شانگهای فعال‌سازی و اجرایی خواهد شد در همین راستا جشنواره فیلم کشورهای دریای خزر به زودی نهایی خواهد شد که رامسر به عنوان پایگاه برگزاری آن در نظر گرفته شده و در این زمینه با روسیه، چین و ترکیه نیز در حال همکاری هستیم.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد برنامه‌های تحولی دولت در عرصه فرهنگ و هنر محقق شده است گفت: سیاست ما تقویت و حمایت از همه بخش‌های فرهنگی و هنری، از حوزه نمایش خانگی گرفته تا سینما، تئاتر، کتاب و… است

گفتنی است؛ پردیس سینمایی مهر کوهسنگی هشتمین سینمای فعال مشهد است که امروز باحضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیران حوزه هنری و سازمان سینمایی سوره، بهروز افخمی، کارگردان سینما، جواد مشهدی، بازیگر سینما و تلویزیون و تعدادی دیگر از هنرمندان در بوستان کوهسنگی مشهد افتتاح شد. پردیس سینمایی دارای ۱۱۸۰ صندلی است و با بهره‌مندی از ۹ سالن سرپوشیده، سه سالن روباز، فروشگاه بزرگ کتاب و محصولات فرهنگی، زمین بازی و سالن نمایش کودک، اتاق مادر و نوزاد، پلاتو، گالری، کافه رستوران، سالن VIP، امکانات فنی روز و… طی سه سال طراحی و ساخته شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلی برگزار خواهد شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از انتخاب مصلی بزرگ امام خمینی (ره) به‌عنوان محل برگزاری سی‌و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد.

به گزارش سینماپرس، یاسر احمدوند در این خصوص گفت: امسال بعد از نمایشگاه سی‌وسوم در تیرماه با رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره نیازهای و شرایط لازم برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مکاتبه شد، چنانچه مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب امکانات لازم برای میزبانی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را دارد، اعلام شود شهریورماه این نامه از سوی رئیس شورای شهر تهران پاسخ داده شد.

وی ادامه داد: به ضمیمه این نامه توضیحات مدیرعامل مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب ارسال شده بود. در این نامه به فراهم‌آوری امکانات لازم برای میزبانی این مکان ازجمله ایجاد فضای مسقف کافی، رفع مشکلات دسترسی و اصلاح معابری منتهی به مجموعه همچنین امکانات حمل و نقل عمومیاشاره شده بود.

رئیس سی‌وچهارمین نمایشگاه کتاب تهران ادامه داد: در پاییز نیز در چند نوبت از مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب بازدید به عمل آمد و همکاران معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به‌طور مرتب درباره این موضوع، گزارش ارائه می‌کردند. با توجه به فعالیتی که بعد از چند سال وقفه در این مجموعه برای تکمیل سازه‌ها و رفع نواقص، این امیدواری را ایجاد کرده بود که این مجموعه آماده میزبانی از سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران باشد.

احمدوند با توجه به ادامه مکاتبات و جلسات متعدد با مسئولان مدیریت شهری در طول سال جاری، گفت: در نهایت با تصویب شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه و نظر دستگاه‌های همکار برای برگزاری نمایشگاه، تصمیم براین شد، سی‌وچهارمین دوره بزرگترین رویداد فرهنگی کشور در «شهر آفتاب» برپا شود. این تصمیم طی مکاتبه‌ای به شهرداری تهران اعلام شد مجموعه نمایشگاهی شهرآفتاب، در بازه زمانی ۲۰ تا ۳۰ اریبهشت‌ماه سال ۱۴۰۲ میزبان نمایشگاه صنعت نفت است و امکان میزبانی از نمایشگاه کتاب تهران در این تاریخ وجود ندارد؛ بنابراین مدیریت شهری پیشنهاد کرد تاریخ برگزاری نمایشگاه کتاب به بعد از این تاریخ باشد قبل از این تاریخ نیز اعلام شده بود، مجموعه به‌دلیل انجام عملیات عمرانی آمادگی برای میزبانی را ندارد.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به بررسی پیشنهاد مدیریت شهری ادامه داد: این پیشنهاد با حضور مدیران شهری، در جلسات متعدد بررسی شد. امکان برگزاری نمایشگاه کتاب در خردادماه به‌دلیل تلاقی با ایام ارتحال حضرت امام‌خمینی(ره)، آغاز فصل امتحانات مدارس، همچنین برگزاری ادوار مختلف این رویداد در اریبهشت‌ماه و تعیین این ماه، در تقویم فرهنگی کشور و نمایشگاه‌های بین‌المللی و حضور مهمانان خارجی وجود ندارد.

احمدوند گفت: درخواست کردیم نمایشگاه نفت در تاریخ دیگری برگزار شود که موافقت نشد؛ بنابراین با تصمیم شورای سیاست‌گذاری سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلی برگزار خواهد شد. امیدواریم این رویداد با مشارکت حداکثری ناشران و حضور حداکثری مردم و علاقه‌مندان همچنین با تصمیمات و برنامه‌هایی پیش‌بینی شده، نمایشگاهی ممتاز و در ایجاد و تقویت نشاط فرهنگی و اجتماعی موثر باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع