حامد آهنگی مجری برنامه تحویل سال/ جواد یساری مهمان قسمت اول
حامد آهنگی اجرای دو قسمت از برنامه عیدانه شبکه نمایش خانگی با عنوان «تیانتی» را در شب و روز اول سال نو، برعهده گرفت.
حامد آهنگی اجرای دو قسمت از برنامه عیدانه شبکه نمایش خانگی با عنوان «تیانتی» را در شب و روز اول سال نو، برعهده گرفت.
محمدعلی غلامرضایی گفت: سیما در راستای حمایت از هنر هفتم خاصه آثار سینمایى فاخر ایرانى که از کیفیت و جذابیت لازم و کافی برخوردارند و داراى مضامین و پیام هاى فرهنگى والا و ارزشمند هم هستند، برخی از این آثار را در تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ روی آنتن میبرد. خبر خوب ما برای مخاطبان، پخش برگزیدهای از فیلمهای سینمایی ایرانی است. به این ترتیب که پس از مذاکرات انجام شده، حق پخش تلویزیونى فیلمهای سینمایی “هوک”، “شماره ۱۰” وهای پاور” که در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر برنده سیمرغ شده اند را خریداری کردیم و در تعطیلات پیش رو برای اولین باز از شبکههای سیما اکران تلویزیونی خواهند شد.
غلامرضایی افزود: در کنار فیلمهای فوق، خرید حق پخش فیلم هاى سینمایى “بیرو”، “بدون قرار قبلی” و “تروا” نیز تاکنون قطعى شده است.
مدیرکل تامین و رسانه بینالملل از پخش فیلم سینمایى “موقعیت مهدی” تولید شده رسانه ملى نیز خبر داد و گفت: این اثر که به زندگى شهیدان والامقام باکرى مى پردازد و در جشنواره فیلم فجر برنده ۵ سیمرغ و بهترین فیلم دوره چهلم شد، در جشنواره فیلم هاى سینمایى نوروز ١۴٠٢ نیز تقدیم مخاطبان مى شود.
دور دنیا با «جهانگرد»
مدیرکل تامین و رسانه بینالملل همچنین از تدارک برنامهای جدید در این معاونت با نام «جهانگرد» خبر داد که از نوروز ۱۴۰۲ مهمان خانه ایرانیان خواهد شد.
غلامرضایی گفت: این برنامه از نوروز ۱۴۰۲ و به همت ادارهکل تأمین و رسانه بینالملل سیما روی آنتن شبکههای مختلف خواهد رفت و مخاطبان را از زاویهای نو با فرهنگ، آداب، سنن، روابط اجتماعی و … دیگر کشورها آشنا میکند.
وی ادامه داد: «جهانگرد» با ضرباهنگی مخاطبپسند و با تصاویری بدیع، قصد دارد روایت کلیشهای غرب از کشورهای مختلف را به چالش بکشد و با روایتی بومی از دل هر یک از کشورهای مبداء، مخاطب ایرانی را با فرهنگ و جامعه آن کشورها آشنا کند.
مدیرکل تامین و رسانه بینالملل با بیان اینکه «این برنامه تلاش دارد مشترکات فرهنگی، دینی، اجتماعی و … را در ساختاری متشکل از تصاویر تأمینی به مخاطبان معرفی کند، خبر داد: «جهانگرد» به صورت موضوعی و از منظرهای متنوع به معرفی هر یک از کشورها میپردازد؛ برای نمونه در عید ۱۴۰۲، نوروز در کشورهای همجوار و در ایام ماه مبارک رمضان، آداب و رسوم مردم ۶۰ کشور در این ماه عزیز به نمایش در خواهد آمد.
آئین رونمایی از پوستر «عیددیدنی با خدا» با حضور معاون قرآن و عترت و مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
سینماپرس: «سلاح ایرانی»، «جاسوسان صنعتی»، «اهل سفر»، مستند «ده» ویژه ناشنوایان، «انسان سازان»، «مزرعه کلارکسون»، «رخنه در اسرار طبیعت» و «بزرگ شدن حیوانات» مجموعه های مستندی هستند که قرار است در ایام نوروز از شبکه مستند سیما روی آنتن بروند.
به گزارش سینماپرس، مستندهای این شبکه تلویزیونی که به مناسبت عید نوروز روانه آنتن میشود، از تولیدات جدید شبکه مستند است.
مجموعه «سلاح ایرانی» به تهیهکنندگی داود مرادیان تازهترین تولید شبکه مستند و روایتی از ساخت سلاح و تجهیزات نظامی در داخل کشور است که از شنبه( ۲۷ اسفند ماه) هر روز ساعت ۱۷ روی آنتن رفته است.
این مجموعه، نمایشی مستند از ساخت تجهیزات نظامی در داخل کشور معرفی شده است که بخشی از دستاوردهای کشور در حوزه صنایع نظامی و دفاعی را به مخاطبان نشان میدهد.
«سلاح ایرانی» تا ۷ فروردین ماه روی آنتن خواهد بود و از روز سهشنبه ( ۸ فروردین ماه) مجموعه مستند «جاسوسان صنعتی» به کارگردانی مجتبی میناوند جایگزین آن خواهد شد.
«جاسوسان صنعتی»، تولید جدید شبکه مستند سیما روایتگر پروندههایی است که طی آن جاسوسیهای بزرگی در حوزههای صنعتی توسط برخی کشورها رخ داده است.
سری جدید «اهل سفر» به کارگردانی یاسر طالبی و تهیهکنندگی میترا روحیمنش نخستین پخش تلویزیونی خود را در نوروز ۱۴۰۲ پشت سر خواهد گذاشت.
این مجموعه به سفارش شبکه مستند در ۱۳ قسمت ۵۰ دقیقهای تولید شده و در فصل جدید خود روایت سفر مهدی خلیلی به آذربایجان شرقی و اردبیل را به نمایش گذاشته است.
«اهل سفر» به تهیه کنندگی میترا روحی منش و کارگردانی یاسر طالبی از سه شنبه (۱ فروردین) هر شب ساعت ۲۲ از شبکه مستند سیما پخش میشود و تکرار آن روز بعد ساعت ۱۰ خواهد بود.
شبکه مستند سیما مجموعه مستند «ده» را ویژه ناشنوایان آماده کرده و این بسته تصویری را هر روز ساعت ۱۸ ویژه آنان به نمایش میگذارد.
این ویژه برنامه مستند، اختصاص به ۱۰ رتبه اول در حوزههای مختلف از شهرها و کشورهای مختلف دارد و به بررسی ۱۰ زلزله بزرگ تاریخ، ۱۰ ترور مهم دنیا و سایر موضوعات جذاب میپردازد.
مجموعه مستند «ده»، از شنبه (۲۷ اسفند) هر روز ساعت ۱۸ از شبکه مستند سیما پخش میشود و تکرار آن روز بعد ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه است.
«انسان سازان» دیگر تولید جدید شبکه مستند سیماست که در ایام نوروز روانه آنتن میشود. این مستند، روایتی از مشارکت خیرین مدرسه ساز در توسعه علمی و فرهنگی کشور است.
در این مجموعه که به تهیهکنندگی علی شهابالدین ساخته شده، تصاویری از زندگی مرحوم حاج آقا پرداختی چیذری، حاج اکبر ابراهیمی اهیمی، دکتر ناصر قفلی، دکتر گل نراقی، مهندس رازفر، برادران عبدالحامد، محمدتقی معتمدیان، حاج حسین حیدری، نعمت بنیآدم، نادره قریشی و دکتر عذرا خزائی به نمایش درآمده است.
«انسان سازان» از ۱ فروردین ساعت ۱۹ پخش میشود و تکرارش روز بعد ساعت ۱۳ است.
بهترین مستندهای حیات وحش ایرانی در شبکه مستند
گروه تامین و پخش شبکه مستند هم در ایام نوروز با جشنوارهای از بهترین مستندها بینندگانش را همراهی خواهد کرد. از دوشنبه ۲۹ اسفندماه و ساعت ۲۰، گلچینی از بهترین مستندهای حیات وحش ایرانی روانه آنتن میشود.
از جمله مستندهایی که در این باکس ویژه به نمایش درمیآید میتوان بهترتیب به مستندهای «هینی مینی»، «قصه آق گل»، «آواز جغد کوچک»، «زندگی در خور موسی»، «عملیات پلنگ»، «عروس بوکان»، «اش، خرس قهوهای»، «چین دامن البرز»، «زندگی در شب»، «سفر به آمادای»، «پرواز پلیکانهای سفید» و «تنها چند متر» اشاره کرد.
علاوه براین، از روز اول فروردین ماه ۱۴۰۲ هر روز ساعت ۱۵، گلچینی از بهترین مستندهای ایرانی با موضوعات مختلف روی آنتن میرود. از جمله فیلمهای مستندی که در این باکس به نمایش درمیآید میتوان به فیلمهای «ملک شهروز»، «زخم الماس»، «سوسن در سحر میشکفد»، «چشمهایی که دید»، «جواهر»، «خارجی»، «قصه خورشید خانم»، «تیم دکتر مستوفی»، «خودکار» و «زمانی برای طنازی» اشاره کرد.
«مزرعه کلارکسون» مجموعه مستند دیگری است که در ایام عید نوروز هر شب ساعت ۲۱ از شبکه مستند سیما پخش میشود.
این مستند یک رئالیتی شو با حضور مجری معروف جورج کلارکسون است. در این مجموعه یک مزرعه در اختیار او قرار گرفته و باید مراحل صفر تا صد تولید یک محصول را انجام دهد.
مستند «رخنه در اسرار طبیعت» از روز اول فروردینماه ۱۴۰۲ هر روز ساعت ۱۶ از شبکه مستند سیما پخش میشود. این مجموعه، مستندی علمی است که در آن دانشمندان، حوادث علمی را از نظر طبیعی بررسی میکنند.
شبکه مستند سیما همچنین در روز بیست و نهم اسفندماه و در آستانه لحظات تحویل سال، ویژه برنامهای برای تحویل سال روی آنتن میبرد. این برنامه از ساعت ۲۲ روی آنتن خواهد بود. همچنین گلچینی از برنامههای نوروزی قدیمی از ۲۷ اسفند ساعت ۱۹ از شبکه مستند روی آنتن رفته است که تا ۲۹ اسفند ادامه خواهد داشت.
«بزرگ شدن حیوانات» نیز مستند سریالی دیگری است که از ۷ فروردین هر شب ساعت ۲۳ از شبکه مستند سیما پخش میشود. این مستند توسط تریسی الیس راس ساخته شده و زندگی بچههای حیوانات مختلف را از زمان حضور در رحم مادرانشان تا زمانی که اولین قدمهای خود را در طبیعت بر میدارند به تصویر کشیده است. این مستند نشان میدهد که هر کدام از این حیوانات چگونه به سمت مستقل شدن حرکت کرده و همچنین ویژگیها و تواناییهای منحصر به فرد هر کدام از آنها را برای بینندگان بیان میکند.
بیشت و هشتم اسفند ماه سال ۱۴۰۱ در حالی رقم خورد که جویای حال محمد کاسبی شدیم، از مهدی فتحی نوشتیم، «شب داخلی دیوار» برنده جشنواره ژنو و قول وزیر ارشاد درباره اجرای کنسرتها در ماه رمضان عملی شد. همچنین ساعت بازدید از چند موزه و کاخ سعدآباد و کتابخانههای فعال اعلام و مشخص شد چند نفر در سال ۱۴۰۱ به تئاتر شهر رفتند.
سینماپرس: همزمان با فرا رسیدن سال نو، «مبارک» عروسک رسمی رادیو نمایش در سال ۱۴۰۲ شد.
به گزارش سینماپرس، سیاوش ستاری دانش آموخته دانشگاه هنرهای زیبا رشته هنرهای نمایشی که حدود ۳۲ سال است به فعالیت خیمه شب بازی می پردازد و در سال های ۷۲ و ۷۳ به عنوان گوینده وبازیگر با گروه های نمایشی رادیو همکاری داشته، با حضور در رادیو نمایش از این اتفاق استقبال و بر ادامه همکاری با شبکه رادیویی نمایش تأکید کرد.
ستاری درباره ورود و فعالیتش در عرصه خیمه شب بازی گفت: رابطه من با خیمه شب بازی به زمان های خیلی قبل بر می گردد. دوران کودکی من و هم نسلانم در شب های عید به دیدن قطعات کوتاه خیمه شب بازی از تلویزیون می گذشت و “مبارک” این پسر بامزه خیمه شب بازی، شب عید خوشحالمان می کرد.
وی افزود: بعدها وقتی پانزده ساله شدم کار تئاتر را شروع کردم. یادم می آید سال ۶۷ درنمایشنامه ای از بهرام بیضایی بازی کردم که بر اساس فرمول خیمه شب بازی نوشته شده ولی اساسا خیمه شب بازی نیست. بعدها وارد دانشکده هنرهای زیبا شدم و گمان می کنم سال ۷۱ بود که توانستم برای اولین بار خیمه شب بازی اصیل را از نزدیک در پارک شهر تهران ببینم. از آن زمان چنان مسخ خیمه شب بازی شدم که به اتفاق همسرم شروع کردیم به کار کردن روی این مقوله و همزمان شاگرد استاد احمد خمسه ای و استاد اصغر احمدی که از اساتید بزرگ سنتی این حرفه هستند شدیم و در فرصت کوتاهی تا فوت این دو بزرگوار توانستیم به اندازه وسعمان اندکی از مهارت ها را فرا بگیریم و گرد آوری کنیم.
ستاری همچنین گفت: اساسا اگر قرار باشد در مورد رابطه صدا و خیمه شب بازی صحبت کنیم یک اشکال اولیه وجود دارد اینکه خیمه شب بازی یک نمایش عروسکی است که بدون دیده شدن خود عروسک، آنچنان مفهومی ندارد ولی از طرفی خیمه شب بازی یک نمایش ایرانی است و متکی بر بداهه گویی و به شدت موزیکال است. همین موضوع باعث می شود تا برای رادیو فرمت جذابی باشد به خصوص آن صدای جادویی سفیر در کنار دیلماج و درگیری با بابای خیمه می تواند در رادیو اثرگذار باشد.
این هنرمند یادآور شد: یکی از جذاب ترین خاطرات تاریخ خیمه شب بازی، یک صدا است با مدت زمان ۲۰ دقیقه که از سال ۵۳ مانده است. آنجا استاد عزت الله انتظامی و استاد شیخ احمد خمسه ای یک خیمه شب بازی را به کارگردانی آقای باتک از کشور چک اجرا کرده اند که بسیار صدای عجیب و غریبی دارد و به شدت تأثیرگذاراست اما متاسفانه هیچ تصویری از آن وجود ندارد و اصولا این صدا برای من همیشه جادویی بوده است.
ستاری درباره تجربه همکاری اش با رادیو نمایش در برنامه (شاد باش) گفت: تجربه ای که با رادیو نمایش داشتم بسیارجالب بود، از این بابت که اصلا فکر نمی کردم بتوانیم دو برنامه سه ساعته زنده آن هم با توجه به شرایط اجرا مثل هماهنگی بین سازها و آوازعروسک ها داشته باشیم که در آن مجری و مهمان و کارشناس حرف می زد و در عین حال نمایش به شکل زنده اتفاق می افتاد. برای من بی نهایت تجربه جذابی بود از این بابت که اصلا باور نداشتم بتوانم در این زمان طولانی اجرا کنم.
وی افزود: این ماجرا اعتماد به نفس زیادی به من داد به واسطه اینکه اساسا برای من ترویج خیمه شب بازی یک رسالت محسوب می شود، چون حس می کنم چیزی را از دستی گرفته ام و از انجایی که معتقدم باید آن را به دست دیگری بسپرم، لازم است از هر امکانی استفاده کنم. قاعدتا هم رادیونمایش یک رسانه جذاب است و می تواند با ظرفیت هایی که دارد به ترویج خیمه شب بازی و آشنایی نسل جدید با این هنر ارزشمند کمک کند.
ستاری در پایان تأکید کرد : کاراکتر مبارک تقریبا ۱۵۰ سال است که به تنه خیمه شب بازی هزار و اندی ساله ما پیوسته و من حس می کنم که امروز یکی از سمبل های ویژه هنرهای نمایشی ایران (مبارک) است. همه دنیا نمایش عروسکی ما را به مبارک می شناسند و خیلی جذاب است اگر رادیو نمایش که کارش ترویج فرهنگ نمایش است بتواند با استفاده از ظرفیت های این شخصیت نمایشی، لحظات شادی را بسازد حتی لحظاتی که می تواند عیوب جامعه را به رخ بکشد و به عبارتی زبان گویای فرهنگ ایرانی باشد و امیدوارم که در آینده بتوانیم کارهای جذابی در این زمینه در همکاری با رادیو نمایش داشته باشیم.
یکی ازهنرمندان پیشکسوت موسیقی قشقایی که از او به عنوان بهترین هنرمند عرصه کرنا نوازی یاد می کردند، بیست وهشتم اسفند ماه در سن ۸۴ سالگی دار فانی را وداع گفت.
سینماپرس: تلویزیون از پخش ویژه برنامه سحرگاهی «ماه خدا» در ماه رمضان با اجرای حسن سلطانی از شبکه یک سیما خبر داده است.
به گزارش سینماپرس، ملک آبادی تهیه کننده «ماه خدا» با اعلام این خبر گفت: این برنامه یک روز قبل از آغاز ماه مبارک رمضان به پیشواز این ماه خواهد رفت. امسال هم با فضاهای جدید و بدیع به لحاظ فرمی و محتوایی روی آنتن می رود و دکور با حال و هوای مناجات و سحرگاهی توسط امیرحسین میرطالب درحال طراحی و اجراست.
او افزود: خطبه متقین با بیانات آیت الله مصباح از آیتم هایی است که به زبان نقاشی توسط میکائیل براتی اجرا میشود. مناجات خوانی شهرستانها از دیگر بخش هایی است که هر سحرگاه در برنامه خواهیم داشت.
ملک آبادی گفت: در بخش سخنرانیها از بیانات آیت الله جاودان، حجت الاسلام رفیعی و همچنین سخنرانی زنده میرهاشم حسینی، مرتضی آقا تهرانی و آقای نظافت بهره خواهیم برد.
این تهیهکننده بیان کرد: بخش نوستالژی با حال و هوای حرم آقا امام رضا(ع) خواهیم داشت که در این بخش با مناجات خوانی و چاوشی خوانی مرحوم کریمی همراه میشویم. در کنار این بخش آیتمی برای مادران شهدای گرانقدر در نظر گرفته ایم.
او در انتها از «پویش ختم قرآن کریم» خبر داد و گفت به زودی شرایط شرکت در این پویش اعلام خواهد شد.
«ماه خدا» محصول گروه معارف اسلامی شبکه یک سیماست که سحرگاههای ماه رمضان یک ساعت و نیم قبل از اذان صبح آغاز میشود و تا اذان آخرین استان کشور پخش خواهد داشت.
انتهای پیام
به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «پدر سالار» با عنوان فرعی «مصاحبه با محمدعلی کشاورز» اثر بیژن شکرریز با شمارگان ۳۳۰ نسخه، ۱۹۱ صفحه و بهای ۱۱۰ هزار تومان توسط نشر ثالث منتشر شد. این کتاب تاریخ شفاهی زندگی و زندگی هنری زندهیاد محمدعلی کشاورز است که در آن سعی شده برعکس کتابهای پیشتر منتشر شده در این موضوع، زندگی و کلیه آثار زندهیاد کشاورز را دربر بگیرد. بیژن شکرریز، فیلمساز، عکاس و عضو هیأت علمی دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر است که مخاطبان پیشتر او را با کارگردانی مجموعه مستند «حکایت دل» میشناسند که پرترههایی بود از زندگی و طریق سیر و سلوک بزرگان اندیشه، فرهنگ و هنر ایران زمین.
شکرریز درباره کتاب «پدر سالار» به خبرنگار مهر گفت: زمانی که مجموعه مستند تلویزیونی «حکایت دل» را درباره اساتید و اصحاب بزرگ فرهنگ و اندیشه میساختم به ذهنم رسید که تاریخ شفاهی مکتوبی نیز درباره این اساتید منتشر کنم. موضوع را با آقای علی جعفریه، مدیر انتشارات ثالث مطرح کردم و قرار شد پروژه در فاز اول خود با بزرگان ادب و هنر آغاز شود. به همین منظور لیستی را به انتشارات ارائه دادم که در آن نامهای بزرگانی چون زندهیاد محمدعلی کشاورز و بانو پری صابری نیز به چشم میخورد و کتابهای تاریخ شفاهی این دو هنرمند برجسته زودتر از بقیه آماده انتشار شد. اکنون کتاب مرحوم کشاورز وارد بازار اندیشه ایران شده و پیش از پایان سال ۱۴۰۱ کتاب بانو پری صابری نیز در دسترس مخاطبان قرار میگیرد.
وی افزود: درباره تاریخ شفاهی مرحوم محمدعلی کشاورز پیشتر چند کتاب منتشر شده بود که در اصل میتوان گفت تاریخ شفاهی به معنای واقعی کلمه نبودند. من تمام این کتابها را خوانده بودم و چون مرحوم کشاورز را از سالهای پیش از انقلاب میشناختم و پس از انقلاب هم در فیلمهایی چون «کفشهای میرزانوروز» او به عنوان بازیگر و من به عنوان عکاس، باهم همکار بودیم، میدانستم که چه وجوهی از زندگی و آثار این هنرمند برجسته مورد غفلت قرار گرفته است. به نظرم آمد که منابع قبلی بدون پژوهش چندانی به سراغ این هنرمند برجسته رفته و با او گفتوگو کرده بودند و بیشتر هم درباره سینمای او صحبت شده بود. یک بیوگرافی جاندار و همه جانبه از زندگی این هنرمند برجسته وجود نداشت و صرفاً در یک کتاب هم برخی از آثار تئاتری آن مرحوم مورد بررسی قرار گرفته بود. نگاه من به مسئله تاریخ شفاهی کلانتر از این حرفهاست.
بیژن شکرریز
شکرریز ادامه داد: از طریق بانو لاله تقیان که نسبت خانوادگی با مرحوم کشاورز داشت و البته خود از پژوهشگران برجسته تئاتر است با او هماهنگ کردیم و بنا شد که در سال ۱۳۹۸ من روزهای یکشنبه از ساعت ۹ صبح با همراهی لاله تقیان به دیدن این هنرمند برجسته بروم. گفتوگوی ما با استاد کشاورز از ساعت ۹ آغاز میشد تا هر زمان که او کشش و توانایی صحبت داشت، ادامه پیدا میکرد، چرا که سخت بیمار بود و همین کار من و بانو تقیان را سخت میکرد. بیماری باعث شده بود تا استاد بسیاری از مسائل و رویدادها را فراموش کند. ما تلاش کردیم تا با یادآوری تاریخهای دقیق و اسامی که از روی اسناد و مطالعات کتابخانهای به دست آورده بودیم تا حدی فضا را برای استاد کشاورز بازسازی کنیم تا مسائل به خاطرش بیاید.
این هنرمند و تاریخنگار در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلاتی که در مسیر تدوین کتاب «پدر سالار» پیش آمد، اشاره کرد و گفت: پس از گذشت سه جلسه از گفتوگوها بانو تقیان دیگر نتوانست در ادامه پروژه با ما همکاری کند، چرا که منزلش در کرج قرار داشت و باید مسیر طولانی را طی میکرد، ضمن اینکه همسرش یعنی مرحوم استاد جلال ستاری نیز آن دوران بیمار شده بود و نیاز به مراقبت داشت. مهمترین مشکل ما در گفتوگوها بیماری استاد کشاورز بود و مسئله فراموشی. ایشان به دلیل همین فراموشی بسیاری از مسائل را تکرار میکردند که البته در مرحله ویرایش کتاب توانستیم ساختار مناسبی را به کمک خانمها نگار نباتی و فاطمه عرب زاده بدهیم و روند گفتوگوها و سوال و جوابها منطقی شد. متأسفانه به دلیل برخی شرایط روند انتشار کتاب طولانی شد و این هنرمند برجسته از دست رفت و ما نتوانستیم در دوران حیاتش کتاب را به دستش برسانیم.
از تولد در اصفهان تا کار با حمید سمندریان و دوستی با آنتونی کویین
شکرریز در بخش دیگری از این گفتوگو به اهمیت دوران کودکی زندهیاد محمدعلی کشاورز اشاره کرد و ادامه داد: گفتوگوها از خانواده و دوران کودکی زندهیاد کشاورز آغاز میشود. او در محله سیچان اصفهان به دنیا میآید که محلهای ارمنی نشین بوده است. در همین محله به مدرسه ارمنیها میرود که در آنجا تئاتر هم به دانش آموزان درس میدادند. این باعث شده بود تا بذر علاقه به تئاتر از همان کودکی در وجود استاد کشاورز کاشته شود. بعد میرسیم به مهاجرت او به تهران و رفتنش به اداره تئاتر. در اینجا با زندهیاد حمید سمندریان، پری صابری، علی نصیریان و جعفر والی آشنا میشود و کار میکند. پس از مرور این دورهها میرسیم به بحث درباره تئاترها، فیلمها و سریالهایی که او در آنها به ایفای نقش پرداخته بود و در نهایت به روزهایی میرسیم که دیگر به دلیل بیماری او از دنیای بازیگری خداحافظی کرده بود همانطور که گفتم متأسفانه مرحوم کشاورز بسیاری از رویدادها را به خاطر نمیآورد و ایکاش که زودتر در این پروژه به سراغ او رفته بودیم.
در روزهای فیلمبرداری «کفشهای میرزا نوروز» شاهد بودم که هرزمان که برداشت سکانسهای او به پایان میرسید، کتابی در دست میگرفت و به مطالعه مشغول میشد وی اضافه کرد: مرحوم کشاورز بسیار اهل مطالعه کتاب بود. در روزهای فیلمبرداری «کفشهای میرزا نوروز» شاهد بودم که هرزمان که برداشت سکانسهای او به پایان میرسید، کتابی در دست میگرفت و به مطالعه مشغول میشد. همه دوستان، نزدیکان و همکاران زندگی شرافتمندانه او در هنر را ستودهاند، بویژه آقایان علی نصیریان که دوست چند دههای اوست و با هم همکاری بسیار داشتند و ایرج راد که نزد مرحوم کشاورز شاگردی کرده بود و هم در اجرای صحنهای و هم در اجرای تلویزیونی همکاری داشتند. این دو هنرمند برجسته نیز برای این کتاب تقریظ نوشتهاند. مرحوم کشاورز در عالم هنر و دنیای بازیگری بسیار بی حاشیه بود. سواد بالا و والایی داشت و کتابخانهای مجهز و غنی در منزل. همچنین در این کتاب وارد فضای نقد هم شدهام و از اولین فیلمش که «شب قوزی» به کارگردانی فرخ غفاری را بحث میکنیم تا آخرین فیلم که «فرزند صبح» به کارگردانی بهروز افخمی است و شاید بتوان آن را بدترین فیلم در کارنامه کاری محمدعلی کشاورز دانست.
شکرریز همچنین به زباندانی مرحوم کشاورز اشاره کرد و گفت: او انگلیسی را خیلی روان صحبت میکرد و با چند کارگردان خارجی از جمله فیلمهایی که به صورت مشترک در ایران تهیه و ساخته شده بود، همکاری داشت که به عنوان نمونه میتوان به فیلمهای «صحرای تاتارها» به کارگردانی والریو زورلینی که در آن با مکس فون سیدو، بازیگر فقید و سرشناس سوئدی و از بازیگران عمده آثار مهم اینگمار برگمان، همبازی بود و دیگری «کاروانها» به کارگردانی جیمز فارگو که در آن در کنار آنتونی کویین به ایفای نقش پرداخت، اشاره کرد. کشاورز بعدها با آنتونی کویین دوست صمیمی شد و چند بار در اروپا نیز این دو همدیگر را دیدند.
بازیگر شاخص موج نوی سینمای ایران
کارگردان سریال تلویزیونی «سایه تنهایی» در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این نکته که مرحوم محمدعلی کشاورز تنها به اعتلای بازیگری میاندیشید، گفت: او بجز یک اجرای تئاتر، دیگر وارد حیطه کارگردانی نشد، چرا که مدام میگفت من بازیگرم و اندازهام بازیگری است. اما او با عمده کارگردانهای بزرگ ایران کار کرد و بازیگر محبوب آنها بود. از ابراهیم گلستان، بهرام بیضایی، فرخ غفاری، ناصر تقوایی، علی حاتمی و داریوش مهرجویی گرفته تا عباس کیارستمی، محمدرضا اصلانی، محسن مخملباف و محمد متوسلانی. در مقابل آثار قوی با این کارگردانها، فیلمهای ضعیف هم دارد. چند کار تلویزیونی مهم هم انجام داد از جمله «پدر سالار» که آنقدر شخصیتش محبوب شد که عنوان «پدر سالار» روی او باقی ماند و به همین دلیل نیز این کتاب «پدر سالار» نام گرفت.
شکرریز در ادامه به این سوال «در موج نوی سینمای ایران سینماگران مولفی بروز و ظهور پیدا کردند که نگاه فیلمیک کاملاً متفاوتی با همدیگر داشتند از جمله فرخ غفاری، ابراهیم گلستان و بهرام بیضایی. مرحوم کشاورز چطور توانست با این کارگردانان با نگاه متفاوت نسبت به هم کار کند و از ایفای همه نقشها هم موفق بیرون بیاید؟» چنین پاسخ داد: مرحوم کشاورز اعتقاد داشت که بازیگر باید تجربههای بازیاش متفاوت باشد، به همین دلیل پس از مدتی از هر نقشی که بازی میکرد، تا میتوانست دور میشد تا بتواند به نقش دیگر برسد. او کار سینما را با فرخ غفاری شروع میکند که تحصیلکرده فرانسه است و در جریان موج نوی سینمای فرانسه قرار داشت و حاصلش شد فیلم «شب قوزی». در همین گیر و دار ابراهیم گلستان برای فیلم «خشت و آینه» به سراغش میآید. همین دو کارگردان نگاههای کاملاً متفاوتی از هم نسبت به سینما داشتند. هر دو کارگردان هم اهل کتابند و آثار ماندگاری را خلق کردهاند و هر دو فیلم نیز خوبند اما زمین تا آسمان با هم تفاوت دارند.
او با عمده کارگردانهای بزرگ ایران کار کرد و بازیگر محبوب آنها بود. از ابراهیم گلستان، بهرام بیضایی، فرخ غفاری، ناصر تقوایی، علی حاتمی و داریوش مهرجویی گرفته تا عباس کیارستمی، محمدرضا اصلانی، محسن مخملباف و محمد متوسلانی وی افزود: نگاه قابل احترام مرحوم کشاورز این بود که بازیگری صرفاً حضور مقابل دوربین نیست. خودش گفته است که هرگاه فیلمنامهای از هر کارگردانی به او پیشنهاد میشد، با کارگردان بسیار در زمینه تحلیل نقش گفتوگو میکرد و نظرات کارگردان را مینوشت و در نهایت نظرات خودش را هم ارائه میداد و از این طریق نقش را زیر و رو میکرد. حال آن کارگردان میتوانست فرخ غفاری باشد یا ابراهیم گلستان یا احمد بخشی. نگاهش به بازیگری این بود که بازیگر تئاتر یا سینما باید مطالعه بسیار میکرد و فرهنگ، ادبیات و جعرافیای خودش را میشناخت. این ویژگی در بازیگران سینما کمتر دیده میشود، اما مرحوم کشاورز اینگونه بود.
شکرریز ادامه داد: همانطور که گفتم من با شناخت و مطالعه کامل به سراغ مرحوم کشاورز رفتم و البته او را هم از قبل میشناختم. برای نخستین بار مرحوم کشاورز را در دفتر مرحوم نادر ابراهیمی دیدم که سریال «آتش بدون دود» را با هم کار میکردند. نادر ابراهیمی هم هنرمند و نویسندهای باسواد و کتابخوان بود. پس از انقلاب هم شانس همکاری با مرحوم کشاورز را در فیلم «کفشهای میرزا نوروز» داشتم. کاملاً که مرحوم کشاورز سینما را شدیداً با تجربههای مختلف میدید. چطور ممکن است بازیگری که با علی حاتمی «هزار دستان» و فیلم «کمال الملک» را کار کرده برود با زندهیاد عباس کیارستمی فیلم «زیر درختان زیتون» را کار کند؟ علی حاتمی و عباس کیارستمی در زمینه تفکر سینمایی زمین تا آسمان باهم تفاوت داشتند. کشاورز حتی در این کتاب گفته که چقدر از عباس کیارستمی آموخته است. حتی این دو کارگردان کاملاً با محسن مخملباف تفاوت دارند و مرحوم کشاورز با او نیز فیلم «ناصرالدین شاه آکتور سینما» را کار کرده است و در کنار همه اینها با احمد بخشی کار کرده در فیلم «مردی که موش شد» و در آن نقش آدم پولداری را دارد که برای فرار از مالیات خود را به بدبختی میزند. این تجربهها را در تئاتر هم داشته است. او با کسی چون حمید سمندریان کار کرده که اصلاً متن ایرانی را قبول نداشت و میگفت ما نمایشنامهنویس ایرانی نداریم و پس از آن با عباس جوانمرد کار کرد که کاملاً اعتقاد به متون ایرانی داشت. با علی نصیریان و پری صابری هم کار کرده که حالتی بینابین داشتهاند. او با رکن الدین خسروی هم علیرغم اینکه بسیار اختلاف نظر داشته، اما کار کرده است.
کارگردان فیلم سینمایی «مسیر عشق» در ادامه با اشاره به این نکته که مرحوم کشاورز برای نقشی بسیار مطالعه میکرد تا بتواند آن را پیدا کند، گفت: او فقط به فیلمنامه و اینکه چه روزی برای فیلمبرداری صدایش کنند، اکتفا نمیکرد. تا پیش از شروع فیلمبرداری و حتی حین آن نقش را در دل قصه زیر و رو میکرد. در تلویزیون هم چند گونه بازی کرده است. در سریال «سربداران» نقش خواجه قشیری را ایفا میکند که بسیار متفاوت است با «پدر سالار» که نقش یک پدر کاملاً سنتی را دارد. از آن طرف در سریال «روشنتر از خاموشی» اثر حسن فتحی نقش میرفندرسکی را ایفا میکند که یک شخصیت عارف و فیلسوف است و نقش را درخشان ایفا میکند، هرچند که کلیت سریال بسیار ضعیف است. به طور کل بازیهایش با همدیگر متفاوتند. نقشش در «شطرنج باد» محمدرضا اصلانی را مقایسه کنید با شعبان استخوانی هزار دستان و برادر قصاب در فیلم مادر. حتی نقش او در فیلم «صادق کرده» با نقشش در سریال «دایی جان ناپلئون» هر دو ساخته ناصر تقوایی هم با یکدیگر بسیار متفاوت است. دلیلش این است که او هیچگاه به سناریو اکتفا نمیکرد.
شکرریز گفت: مرحوم کشاورز این توانایی را داشته که نقش را حلاجی و به آن اضافه کند. نقش به او چیزی اضافه نمیکرد، بله او به نقش اضافه میکرد. این خیلی مهم است، او اهل مطالعه و بسیار خواندن بود و تحلیلهای مهمی میکرد. در این تحلیلها به قول خودش هرجایی را که میدید کارگردان تند رفته و یا اینکه فضا را نشناخته، تلاش میکرد با یادداشتهایش کارگردان را تفهیم کند. اما مهمتر از همه اینها چیزی که همه درباره مرحوم کشاورز میگویند و من هم این را در او دیدم شرافت و اخلاقش بود. بسیار به اخلاق در سینما پایبند بود و از این کسی در سینما کج اخلاقی کند، بدش میآمد. خداوند رحمتش کند.
سری دوم مسابقات فوتبال «جام رمضان» به تهیهکنندگی پویا خسروی، با اجرای علی فریادی و گزارشگری نیما تاجیک و سعید زلفی در ایام نوروز از شبکه سه سیما و شبکه ورزش پخش میشود. نوید مظفری داور بینالمللی فوتبال ناظر این دوره از مسابقات است.
با توجه به تقارن ایام نوروز و ماه مبارک رمضان، مسابقات «جام رمضان ۱۴۰۲» ضمن بزرگداشت نام و یاد شهدا و با اهداف خیریه، از ۱ تا ۱۸ فروردین حوالی ساعت ۱۸ روی آنتن شبکه ورزش سیما میرود. این مسابقات از نیمه فرودین ماه نیز از شبکه سه سیما پخش خواهد شد.
در سری دوم این مسابقات چهرههای سرشناس ورزشی، فرهنگی و هنری همچون محمدرضا حیدریان، محمد انصاری، سیدمهدی سیدصالحی، محمدرضا سنگسفیدی، ابراهیم شکوری، هادی شکوری، احسان خرسندی، محمدرضا منصوری، سهراب انتظاری، مهدی توتونچی، سینا هوشمندینژاد، رسول مجیدی، محمد سیانکی و… حضور دارند.
مسابقات «جام رمضان ۱۴۰۲» در محوطه پارک آب و آتش با حضور ۱۸ تیم از جمله تیمهای سرشناس پیشکسوتان پرسپولیس، پیشکسوتان استقلال، مجریان، متخب مساجد و همچنین گزارشگران سیما برگزار شد.