X

بایگانی فروردین 11, 1402

دفتر سینمایی

فراخوان جشنواره سحرخوانی «ماهور» تمدید شد


سیدمحسن حسینی دبیر جشنواره «ماهور» از تمدید مهلت ارسال آثار به دبیرخانه این جشنواره تا ۱۴ فروردین خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قطره قطره کم گردد، وانگهی خالی شود!/ کاش «نوروز» همیشگی بود – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

امیرحسین راستی از فیلمسازان برگزیده جشنواره فیلم ۱۰۰ در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به اینکه اگر قرار باشد یک فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای با موضوع «نوروز» بسازد سراغ چه سوژه‌ای می‌رود، پاسخ داد: هنوز به صورت جدی روی این موضوع فکر نکرده‌ام اما شاید سراغ فرآیند آماده‌سازی شهرها بروم. در اکثر شهرها، شهرداری‌ها در آستانه نوروز همه جا را زیبا می‌کنند و فضا شهر تروتمیز می‌شود اما بعد از نوروز دیگر شاهد این توجه و اهمیت قائل شدن به تمیزی و زیبایی نیستیم. کاش می‌شد از این منظر عید نوروز همیشگی باشد تا شهرهای‌مان همیشه زیبا باشد.

این کارگردان که با اثر «درامپس» توانست جایزه بهترین فیلم فنی هنری را از سیزدهمین جشنواره فیلم ۱۰۰ از آن خود کند درباره این اثر توضیح داد: همیشه گفته‌اند قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود اما در این فیلم سراغ این ایده رفته‌ام که بگویم قطره قطره کم گردد وانگهی خالی شود! ایده فیلم درباره چکه‌های آب است که معمولاً ما به آن بها نمی‌دهم اما سالانه چند صد هزار لیتر آب به دلیل همین چکه‌ها از دست می‌رود.

وی ادامه داد: در این فیلم کوتاه تلاش کرده‌ام تصویری به مخاطب ارائه کنم که هم جذاب باشد هم در قالب آن بفهمند که چقدر این قطره‌های آب می‌توانند اهمیت داشته باشند. برای یک بار خواستم تصویری جذاب از این قطره‌های به ظاهر بی‌اهمیت آب به مخاطب ارائه کنم.

راستی درباره جایزه‌ای که از جشنواره فیلم ۱۰۰ دریافت کرده است، توضیح داد: جایزه بهترین دستاورد فنی و هنری معمولاً به اثری اهدا می‌شود که در قالب آن ایده‌های نو و کارهای تازه‌ای صورت گرفته باشد. درباره ایده آب هم فیلم‌های بسیاری در همین جشنواره هم حضور داشت اما تصویری که در فیلم من وجود دارد بعید می‌دانم جای دیگری دیده شده باشد و به همین دلیل این جایزه را دریافت کرد. از آنجایی که خودم پیش‌تر کار موسیقی می‌کردم، همواره این ایده را در ذهن داشتم تا روی آن کار کنم.

این کارگردان درباره تجربه‌های متفاوت خود در مسیر ساخت فیلم «درامپس» هم گفت: وقتی می‌خواستم این فیلم را بسازم، شیرهای آب بسیاری را در شهر می‌دیدم که چکه می‌کنند و ناخواسته این واکنش را نشان می‌دادم که شیرها را سفت کنم. این تجربه برای خود من این تأثیر را داشت اما تأثیر اصلی مربوط به بعد از ساخت فیلم بود. هر وقت به خانه‌ای می‌روم و می‌بینم شیر آب در حال چکه کردن است، به آن‌ها می‌گویم که من درباره این موضوع فیلم ساخته‌ام و بهتر است شما هم شیر آب خود را تعمیر کنید.

این کارگردان درباره برنامه‌ریزی‌اش برای ورود به سینمای بلند هم گفت: من چند ایده برای ساخت فیلم بلند دارم اما فکر می‌کنم هنوز به اندازه‌ای که لازم است تجربه کسب نکرده‌ام. حتی در یک مورد طرح اولیه را نوشته‌ام و آماده تبدیل شدن به فیلمنامه است اما هنوز زود است. در عین اینکه ایده‌های بسیاری برای ساخت فیلم‌های کوتاه دارم و می‌خواهم آن‌ها را هم بسازم. شاید تا سه الی چهار سال آینده وارد سینمای بلند شوم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«نون خ ۴» آخر هفته‌ها پخش نمی‌شود

مجموعه طنز «نون خ ۴» که از ابتدای نوروز ۱۴۰۲ و ماه مبارک رمضان شب‌ها حوالی ساعت ۲۲:۰۰ از شبکه یک روی آنتن می‌رود، در جدول پخش پایان هفته شبکه یک قرار نگرفته است و امشب نیز پخش نخواهد شد.

مجموعه طنز «نون خ ۴» به کارگردانی سعید آقاخانی و تهیه‌کنندگی مهدی فرجی از ابتدای نوروز روی آنتن شبکه یک سیما رفته است و از ابتدای سال جدید تاکنون ۹ قسمت از آن پخش شده است.

بر این اساس، مطابق با جدول پخش شبکه یک سیما مجموعه تلویزیونی «گیل‌دخت» پایان هفته‌ها و در روز‌های پنج شنبه و جمعه جایگزین «نون خ ۴» می‌شود.

سعید آقاخانی، حمیدرضا آذرنگ، بیژن بنفشه خواه، کاظم نوربخش، سیدعلی صالحی، ندا قاسمی، صهبا شرافتی، هدیه بازوند، نسرین مرادی، پاشا جمالی، سیروس میمنت، امیرسهیلی، سیدحسین موسوی، رضا رشیدی، سیروس سپهری، ماشالله وروائی، علی اخوان مطلق و هومن حاجی عبدالهی در فصل چهارم «نون خ» نقش آفرینی کرده‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هنوز غصه می‌خورم چرا از کسی مثل «کریم اکبری مبارکه» با این سطح توانایی ها استفاده نمی‌شد!؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پس از پخش قسمت دوازدهم «آتش و باد»، ویدیویی از پشت صحنه این سریال به یاد زنده‌یاد کریم اکبری مبارکه پخش شد.

به گزارش سینماپرس، در قسمت دوازدهم سریال «آتش و باد» صحنه مرگ شخصیت آسیدممد با بازی کریم اکبری مبارکه پخش شد و با پایان این قسمت، کارگردان، مدیر صدابرداری و یکی از بازیگران سریال در ویدیویی که قدری پس از مرگ خود مبارکه ضبط شده بود، از حس و حالشان نسبت به این اتفاق سخن گفتند.

مهدی فقیه بازیگر پیشکسوت در این ویدیو اظهار کرد: صحبت کردن درباره یک بزرگ، یک هنرمند دلسوخته واقعی تئاتر، سینما و تلویزیون مشکل است. من از دهه چهل با این مرد بزرگ آشنا شدم و کارهایی در حوزه تئاتر و تصویر با هم داشتیم.

محمد مختاری مدیر صدابرداری سریال نیز در سخنانی بیان کرد: او آدم بسیار خوب، صبور و مودبی بود. فکر نمی‌کنم کسی در این جمع یک بار یادش باشد او صدایش را بلند کرده باشد.

مجتبی راعی کارگردان این سریال هم در وصف مبارکه گفت: بعد از حدود ۴۰ روز از رفتن مبارکه هنوز سخت است درباره او صحبت کنم هنوز غصه می‌خورم چرا از کسی مثل او با این سطح توانایی ها استفاده نمی‌شد!؟ من تصمیم گرفته بودم دیگر او را رها نکنم اما دریغ که رفت.

وی افزود: او آنقدر آرام بود که بچه‌های گروه وقتی با او هم صحبت می‌شدند آرام می‌شدند و می‌گفتند چقدر او آدم خوبی است. یادم می آید ما کار را با فشار شروع کرده بودیم و وقتی برای روخوانی و تمرین نداشتیم، بنابراین در برنامه‌ریزی‌مان مجبور شدیم با سخت‌ترین سکانس کار را شروع کنیم. به دستیارم گفتم کاش از سکانس‌های ساده شروع می‌کردیم و نقش آسیدممد پخته می‌شد و آرام آرام به سکانس‌های پیچیده می‌رسیم اما وقتی کار را شروع کردیم او خیلی فوق العاده ظاهر شد و من با خودم گفتم او عجب سطح توانایی دارد.

کارگردان «آتش و باد» با بیان اینکه به هر حال جای خالی او به آسانی پر نمی‌شود، در پایان گفت: در سریال سکانسی بعد از مرگ او داریم که برایش عزاداری می‌شود. فیلمبردارمان برای پلانها خیلی انرژی گذاشت و پلان‌های جذابی از آب درآمد من همینطوری گفتم مرگ او در این پلان‌ها چقدر زیبا شده اما هیچوقت فکر نمی‌کردیم این موضوع جدی شود…

مجموعه تلویزیونی «آتش و باد» به تهیه‌کنندگی حسن نجاریان و کارگردانی مجتبی راعی در ۵۸ قسمت به عنوان سریال نوروزی و رمضانی شبکه سه سیما روی آنتن رفته است.

حسین محجوب، محمود پاک‌نیت، لاله اسکندری، نادر فلاح، فرخ نعمتی، سهیلا رضوی، قاسم زارع، داریوش کاردان، میرطاهر مظلومی، رامین ناصرنصیر، مهدی فقیه، کریم اکبری مبارکه، صدرالدین حجازی، بیوک‌ میرزایی، مهران نائل از بازیگران این سریال هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تریبون نظام هستیم/حتما نیاز داریم اعتماد بین جامعه و حاکمیت را تقویت کنیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس سازمان صداوسیما گفت: رسانه‌ها باید آینده روشنی را مطابق با واقعیت‌ها ترسیم کنند، نه یک روایت تحریف شده بلکه مطابق واقعیت‌ها روایت‌های دقیقی از دستاوردها و پیشرفت‌های کشور را به اطلاع مردم برسانند و امید را نسبت به آینده افزایش دهند. البته که این رقابت، رقابت آسان و روانی بین رسانه‌های داخلی و رسانه‌های دشمن و رسانه‌های معاند نیست.

به گزارش سینماپرس، پیمان جبلی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره این‌که باتوجه به این‌که امسال ما انتخابات مجلس را در پیش داریم این سازمان باید چه اقداماتی برای بالا بردن مشارکت عمومی مردم انجام دهد و افرادی که از طریق این سازمان صاحب تریبون می‌شوند چگونه باید در راستای انسجام و وحدت ملی گام بردارند، گفت: ما با آسیب‌شناسی از دوره‌های قبل سازمان صداوسیما به این نتیجه رسیدیم که توجه به مسائل اساسی مردم و تلاش برای حل مشکلات مردم، از طریق قرار گرفتن رسانه ملی در کنار مردم برای کمک به حل مشکلات‌شان و از سوی دیگر قرار گرفتن در کنار دستگاه‌های حاکمیتی و دولتی برای بیان خدمات و دستاوردهای‌شان، می‌تواند آن اعتماد بین مردم و حاکمیت که صدا و سیما هم جزئی از آن است را تقویت کند و آن را افزایش و ارتقاء دهد.

رئیس سازمان صداوسیما ادامه داد: تلاش این است در این جایگاه بسیار حساس‌ وظایف خود را به خوبی انجام دهیم، من بارها عرض کردم ما روابط عمومی هیچ دستگاهی نیستیم اما تریبون نظام هستیم، باید بتوانیم به این شعارمان که «دوره ما دوره تحولی است» عمل کنیم.

وی تاکید کرد: ما برای تقویت مشارکت عمومی در عرصه‌های مختلف حتما نیاز داریم اعتماد بین جامعه و حاکمیت را تقویت کنیم. معتقدم با این مسیری که صداوسیما در دوره تحولی‌اش انتخاب کرده است که بتواند در کنار مردم، دستگاه‌ها، نظام و حاکمیت اعتماد را روز به روز تقویت کند، این مسیر ان‌شاالله به مشارکت گسترده کمک می‌کند.

جبلی در خصوص این‌که در جریانات اخیر کشور موضوع خلاء رسانه‌های داخلی مطرح شد، درحال حاضر صداوسیما و رسانه‌های داخلی چه اقدامی باید انجام دهند، تا مرجعیت رسانه به داخل کشور بازگردد، بیان کرد: شاید به دلیل رقابت نابرابری که بین رسانه‌های داخلی و رسانه‌های معاند و فارسی زبان وجود دارد، کار سخت و پیچیده‌ای باشد. طبیعتا رسانه‌های معاند تلاش می‌کنند روی نقاط ضعف متمرکز شوند، آن را تشدید کنند و افکار عمومی را نسبت به نقاط ضعفی که وجود دارد، حساس کنند و بتوانند به اهداف خودشان برسند.

وی ادامه داد: طبیعی است رسانه‌های دلسوز نظام که رسانه‌های داخلی هستند، اعم از رسانه ملی و بقیه رسانه‌ها باید حداکثر تلاش را برای امید آفرینی نسبت به آینده داشته باشند.

رئیس سازمان صداوسیما خاطرنشان کرد: رسانه‌ها باید آینده روشنی را مطابق با واقعیت‌ها ترسیم کنند، نه یک روایت تحریف شده بلکه مطابق واقعیت‌ها روایت‌های دقیقی از دستاوردها و پیشرفت‌های کشور را به اطلاع مردم برسانند و امید را نسبت به آینده افزایش دهند. البته که این رقابت، رقابت آسان و روانی بین رسانه‌های داخلی و رسانه‌های دشمن و رسانه‌های معاند نیست.

وی بیان کرد: تمام رسانه‌ها از جمله رسانه ملی باید تمام تلاش‌مان را انجام دهیم که بتوانیم با زبان هنرمندانه از امکانات، ظرفیت‌ها، فرصت‌ها و مسیرهای بن‌بست‌شکنی که در کشور وجود دارد استفاده کنیم و هم مسئولین را نسبت به وظایف‌شان آگاه کنیم و هم مردم و جامعه را نسبت به این‌که آینده‌ی درخشان و پیشرفت حتما می‌تواند در انتظار جامعه ما و کشور ما باشد، امیدوار کنیم، آن هم نه در آینده دور دست بلکه در آینده کوتاه‌مدت می‌توانیم به این آینده درخشان دست پیدا کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ویژه برنامه «روز جمهور» به رادیو می‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رادیو ایران با دو ویژه برنامه «روز جمهور» و «دوازدهمین روز سال» روز جمهوری اسلامی ایران را گرامی می دارد.

به گزارش سینماپرس، همزمان با فرا رسیدن روز جمهوری اسلامی دو ویژه برنامه رادیویی «روز جمهور» و «دوازدهمین روزسال» از شبکه رادیویی ایران پیش روی شنوندگان قرار می‌گیرد.

ویژه برنامه «روز جمهور» با حضور فرشید باقریان استاد دانشگاه و کارشناس مسایل سیاسی و بین‌المللی، مهدی مقسومی استاد دانشگاه و کارشناس مسایل حقوقی، ابوذر یاسری استاد دانشگاه و کارشناس مسایل سیاسی، حسین کاشانی پور استاد دانشگاه و کارشناس مسایل سیاسی و سید رضا حسینی کارشناس مسائل سیاسی آثار و برکات بزرگ روز جمهوری اسلامی را بررسی می‌کند.

این برنامه به تهیه کنندگی فریدون ماهر و اجرای مهدی معظمی شنبه ۱۲ فروردین ساعت ۹:۳۰ پخش می‌شود.

«دوازدهمین روز سال» نیز در همان روز از اهمیت و جایگاه روز ۱۲ فروردین (روز جمهوری اسلامی ایران) می‌گوید.

این برنامه نیز ساعت ۱۳:۰۰ از رادیو ایران پخش می‌شود

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلمبرداری «آتش و گلستان» ادامه دارد/ مستندی درباره شهید هادی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مشاور رسانه‌ای پروژه، فیلمبرداری فیلم مستند «آتش و گلستان» به کارگردان علی رویین‌تن که این روزها در حال فیلمبرداری است اواخر فروردین به پایان می‌رسد.

این مستند که به زندگی شهید ابراهیم هادی می‌پردازد با حضور هم‌رزمان و هم‌سنگران این شهید بزرگوار ساخته شده است.

روئین‌تن که این مستند را سیاه‌مشقی از خود می‌داند، عوامل این پروژه را به این ترتیب معرفی کرده است؛ به نور و نگاه: مجید یادگاری، با نیابت: احمد آقاجانلو، گوش و صدای: سید احسان مولایی، به آن و لحظه‌ی: پیام احمدی، مشاورت: محمد تاجیک و با حضور هم رزمان، هم ورزان، هم نفسان، هم سنگران، همراهان، هم محل‌ها و هم خونان شهید جاویدالاثر پهلوان ابراهیم هادی. روایت‌گران به نوبه‌ی الفبا: سعید الله بداشتی، محمد رضا انصاری، تیما تقی‌زاده، علی توانگری، حبیب سیف الهی، سارا فیض، علی کارگر. نقش خوانان: میچکا خدابنده لو، منوچهر زرگر،، آزاده هادیان، امیر پاسبان و… همراهان: مسعود شمس، صالح نوریان.

علی روئین‌تن ساخت این مستند داستانی را به «مرحمت حاجی باقر، مادر شهید ابراهیم هادی که هیچ برف و یخی دل داغدارش را خنک نکرد و تمام گمنامانی که برای آزادی در خون وضو می‌کنند» تقدیم کرده است.

در خلاصه داستان این فیلم مستند داستانی آمده است: «هفت پژوهشگر و محقق گم نام، شهید ابراهیم هادی را می‌جویند و می‌کاوند تا بشود از او فیلمنامه‌ای نوشت.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس/ سینما در سالی که گذشت-۱۱ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس : سال ۱۴۰۱ با همه اتفاقات متفاوت خود به پایان رسید، در گزارش های پیش‌رو همه این اتفاقات را در قالب گزارش تصویری برای مخاطبان مرور خواهیم کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کنداکتور بامدادی تلویزیون به «هوک» رسید!/پخش «شماره ۱۰» منتفی شد؟ – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، ایام نوروز هر سال علاوه‌بر شور و حال حاکم بر فصل اکران سینماها، شبکه‌های مختلف تلویزیونی نیز تلاش می‌کنند در قالب جشنواره‌هایی نوروزی، برترین آثار سینمایی روز ایران و جهان را در کنداکتور خود قرار دهند تا در ایام تعطیلات میزبانی ویژه‌تری از علاقه‌مندان سینما داشته باشند.

در همین راستا هم طی سال‌های اخیر تلویزیون تلاش داشته است در کنار پخش فیلم‌های روز سینمای جهان، نیم‌نگاهی هم به ویترین تولیدات سالانه سینمای ایران داشته باشد و حق پخش آثار روز را برای پخش از شبکه‌های مختلف خریداری کند.

این اتفاق برای فیلم‌هایی که فرآیند اکران خود را طی کرده بودند، اتفاقی ویژه قلمداد می‌شد که اتفاقاً با استقبال سینمادوستان و اهالی سینما هم مواجه می‌شد چرا که این امکان را فراهم می‌اورد تا فیلم‌های اکران‌شده، پیش از ورود به شبکه نمایش خانگی و قرار گرفتن در دسترس مخاطبان گسترده، از آنتن تلویزیون پخش شوند و ضمن فراهم آمدن فرصت مواجهه مخاطبان بیشتر برای آن‌ها، از مسیر فروش حق‌پخش، برای صاحبان آثار هم آورده مالی به همراه داشته باشد.

آغاز یک بدعت در سایه کرونا

در نوروز ۱۴۰۰ و در سایه بحران کرونا، این فرآیند با یک استثنا مواجه شد و در یک بدعت غیرمنتظره دو فیلم «تک‌تیرانداز» و «یدو» از آثار موردتوجه در جشنواره فیلم فجر سال قبل، بدون ورود به چرخه اکران عمومی روانه آنتن تلویزیون شدند. اتفاقی که هرچند در شرایط فعالیت نیمه تعطیل سالن‌های سینمایی به ظاهر قابل توجیه می‌نمود اما بعدها تجربه نشان داد که وضعیت اقتصادی هر دو فیلم را در اکران عمومی با آسیب جدی مواجه کرد.

کنداکتور بامدادی تلویزیون به «هوک» رسید/ پخش «شماره ۱۰» منتفی شد؟
عوامل «تک‌تیرانداز» بعدها از پخش تلویزیونی آن پیش از اکران ابراز پشیمانی کردند

محمدرضا مصباح تهیه‌کننده فیلم سینمایی «یدو» در نوروز همان سال در گفتگویی صریح با خبرگزاری مهر به بیان جزئیاتی درباره توافق مالی با تلویزیون برای پخش این فیلم پیش از اکران عمومی پرداخت و رقم توافق‌شده برای پخش تنها دو نوبت پخش این فیلم از تلویزیون در ایام نوروز را حداقل ۲ میلیارد تومان اعلام کرد که برای آن مقطع، رقمی قابل‌توجه به حساب می‌آمد.

امسال و در آستانه نوروز ۱۴۰۲ باردیگر خبر رسید که تلویزیون در کنار پخش فیلم‌های اکران‌شده‌ای همچون «موقعیت مهدی»، «بدون قرار قبلی» و «بی رو» در حال مذاکره است تا برخی فیلم‌های رونمایی‌شده در جشنواره فیلم فجر را بدون اکران عمومی روانه آنتن کند. خیلی زود هم نام سه فیلم «های‌پاور»، «هوک» و «شماره ۱۰» از سوی شبکه‌های مختلف اعلام شد و وعده پخش نوروزی آن‌ها را دادند.

نکته جالب درباره این سه فیلم هم سهم بنیاد فارابی در فرآیند پخش هر سه بود و جالب‌تر اینکه تهیه‌کنندگان دو فیلم از این سه فیلم در گفتگوهایی جداگانه با خبرگزاری مهر، نسبت به این تصمیم فارابی واکنش نشان دادند و به‌صورت تلویحی اعلام کردند راضی به پخش اینگونه فیلم‌شان نبوده‌اند!

علی آشتیانی‌پور تهیه‌کننده فیلم «هوک» با اظهار بی‌اطلاعی از فرآیند واگذاری حقوق این فیلم به تلویزیون برای پخش در ایام نوروز، این اتفاق را باعث آسیب به فروش فیلم در چرخه طبیعی اکران دانست و مهدی عظیمی میرآبادی یکی از تهیه‌کنندگان «های‌پاور» هم تأکید کرد اگر مالک فیلم بود حاضر به پخش تلویزیونی «های‌پاور» نمی‌شد.

عوامل «شماره ۱۰» جلوی پخش تلویزیونی آن را گرفتند؟

در این میان عوامل «شماره ۱۰» به‌عنوان مهمترین فیلم نام‌برده شده در این ترکیب که اتفاقاً از فیلم‌های رکورددار نامزدی سیمرغ در جشنواره امسال بود و مجید صالحی برای ایفای نقش اصلی آن سیمرغ بلورین بهترین بازیگری جشنواره را از آن خود کرد، ترجیح دادند سکوت اختیار کنند. هر چند شنیده‌ها از عدم رضایت جدی آن‌ها و تلاش‌شان برای جلوگیری از این اتفاق حکایت داشت.

حالا در حالی که تنها دو روز تا پایان تعطیلات نوروزی باقی مانده است، وضعیت سه فیلم قابل تأمل است. «های‌پاور» که از ابتدا ساختاری تلویزیونی داشت و امیدی هم به توفیق آن در اکران عمومی نبود، خیلی زود در کنداکتور پخش تلویزیون قرار گرفت و پخش آن هم بازتاب ویژه‌ای به همراه نداشت.

«هوک» هم هرچند از نظر سینمایی کیفیت بالایی نداشت اما به عنوان محصول بنیاد سینمایی فارابی کنجکاوی درباره نحوه پخش آن بیشتر بود. این فیلم طی دو شب گذشته در کنداکتور بامدادی دو شبکه سه و دو قرار گرفت و به تعبیری در تایم مرده تلویزیون روی آنتن رفت تا احتمالاً مخاطبان آن حداقلی باشند و شانس فیلم برای ورود به چرخه اکران عمومی آسیب جدی نبیند!

کنداکتور بامدادی تلویزیون به «هوک» رسید/ پخش «شماره ۱۰» منتفی شد؟
«شماره ۱۰» از فیلم‌های موفق جشنواره فجر بود که شانس بالایی برای فروش در گیشه هم دارد

فیلم سوم یعنی «شماره ۱۰» اما هنوز در کنداکتور پخش هیچ شبکه‌ای قرار نگرفته است و به احتمال بسیار زیاد، پخش تلویزیونی آن به‌طور کامل منتفی شده است و دور از انتظار نیست که شاهد ورود رسمی این فیلم به چرخه اکران عمومی سینماها همزمان با عید فطر باشیم.

به این ترتیب به نظر می‌رسد بنیاد سینمایی فارابی که در ابتدا با شبکه‌های تلویزیون برای پخش نوروزی آثار خود به توافق رسیده بود، به‌واسطه اعتراض عوامل این آثار ناگزیر از عقب‌نشینی شده و با پخش «هوک» در تایم بامدادی و انصراف از پخش «شماره ۱۰» تلاش کرده است تا حدودی این دو پروژه را از تهدید سوختن پیش از اکران عمومی نجات دهد.

بنیاد فارابی البته در کنار این دو فیلم، ۷ فیلم سینمایی دیگر هم در ویترین جشنواره فیلم فجر امسال داشت که باید دید تا پایان امسال کدام یک از این ۹ فیلم می‌توانند عملکرد موفقی در گیشه داشته باشند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خاطره بازی با نوستالژی دهه شصت در «زمانی برای طنازی»

«زمانی برای طنازی» پرتره علیرضا جاوید نیا بازیگر و گویندهٔ رادیو و تلویزیون، ساخته ابوالفضل توکلی و تولید جدید شبکه مستند است که جمعه ۱۱ فروردین ساعت ۱۵ پخش می‌شود.

ابوالفضل  توکلی در این باره گفت: این مستند تابستان ۱۴۰۱ در ۵۲ دقیقه تولید شده و به فصل‌های مختلفی از زندگی این هنرمند پرداخته است.

وی بیان کرد: «زمانی برای طنازی» در رادیو ارگ، ساختمان شهدای رادیو و در محل تولد ایشان محله ری تصویربرداری شده است و هنرمندانی مثل فاطمه نیرومند از مجریان با سابقه رادیو، شوکت حجت صدا پیشه پیشکسوت، نسرین زارع و خانم شیرین سپه راد ما را همراهی کردند.

این کارگردان درباره نام‌گذاری این مستند گفت: جاوید نیا کار‌های مختلفی در کارنامه اش دارد، اما اوج فعالیت و شهرتش از اواخر دهه شصت و اوایل دهه هفتاد است که در شرایط بد اجتماعی که مردم نیاز بیشتری به شادی داشتند، با همنسلانشان تلاش می‌کردند خنده بر لب آدم‌ها بیاورند. وی بسیار مردمدار و معتمد است و در بخش از فیلم می‌بینید که مردم در محله قدیم این هنرمند موضوعاتشان را با او در میان می‌گذارند تا با مسئولین مطرح کند و این از اعتماد اهالی به این هنرمند نشان دارد.

توکلی بیان کرد: جاویدنیا دوستی صمیمانه‌ای با مرحوم منوچهر نوذری داشت و در بسیاری از برنامه‌ها مثل صبح جمعه با شما و راه شب با این هنرمند مرحوم همکاری کرده است. یکی از ویژگی‌های شاخص این هنرمند تیپ سازی‌هایش در همین برنامه‌ها و البته برنامه‌های تصویری‌ای مثل «جدی نگیرید» است، تیپ‌هایی که از جامعه برداشته و به خوبی به خود مردم انتقال داده است.

تهیه کننده و کارگردان این مستند ابوالفضل توکلی است و از دیگر عوامل آن می‌توان به تصویربردار: محمد ورزنده، صدابردار: مهرداد مقدسی، تدوین و صداگذاری: ابوالفضل توکلی و مدیر تولید: امیرمهدی صادقی اشاره کرد.

این مستند در اولین پخش تلویزیونی اش ۱۱ فروردین ساعت ۱۵ روی آنتن شبکه مستند می‌رود و تکرارش ساعت ۲۴ است.

مشاهده خبر از سایت منبع