X

بایگانی فروردین 12, 1402

دفتر سینمایی

حاشیه‌های تمام‌نشدنی صداوسیما/ بودن و نبودن عسل بدیعی/ مانی حقیقی و هومن سیدی در نیویورک


میزبانی دو جشنواره در هنگ کنگ و نیویورک از فیلم‌های هومن سیدی، مانی حقیقی و سعید روستایی، حاشیه‌هایی از پخش بچه‌های طوفان و شماره ۱۰ در تلویزیون، حاشیه جدی صداوسیما در سال ۱۴۰۲، اعلام پرمسافرترین استان‌ها و آمار بازدید از موزه‌ها، تعطیلی موزه‌ها و اماکن تاریخی در ۱۳ فروردین و درگذشت نوه امام موسی صدر از تازه‌ترین رویدادهای فرهنگی هنری هستند، همچنین این روزها با یادی از جمشید مشایخی، عسل بدیعی، علامه محمد قزوینی و بهاء‌الدین خرمشاهی سپری شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتقاد سینماگران از فاصله سینمای ایران با آرمان های انقلاب اسلامی/ از بایکوت هنرمندان متعهد به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تا جولان روشنفکرمآبان در هنر هفتم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: روز دوازدهم فروردین، روز رسمیت بخشیدن به پیروزی انقلاب اسلامی است که نور اسلام ناب محمدی (ص) را نه فقط در ایران، بلکه در سراسر جهان متجلّی ساخت؛ روز جمهوری اسلامی بهانه ای شد تا نگاهی بیندازیم به سینمایی کشور طی بیش از ۴ دهه گذشته که طی آن سینمای انقلاب برخلاف وعده ها و شعارهای مدیران سینمایی جایگاه بسیار اندک و ناچیزی داشته و در عوض سینمای سیاه و روشنفکرمآبانه مورد حمایت قرار گرفته است!

به گزارش سینماپرس معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) در بدو ورودشان به کشور جمله بسیار مهمی را مطرح فرمودند مبنی بر آنکه «ما با سینما مخالف نیستیم و با فحشا مخالفیم»؛ این جمله مهم و تاریخی نشان از آن دارد که حضرت امام (ره) هم به قدرت این رسانه و ابزار هنری کاملاً آشنا بودند و می خواستند با ادامه حیات سینما در کشور خط مشی ها و آرمان های انقلابی را در سطح جامعه بگسترانند اما متأسفانه امروزه به دلیل بی سیاستی و عملکرد بسیار بد مدیران ما نتیجه معکوسی را شاهد هستیم.

طی این سال ها علیرغم آنکه برخی هنرمندان دغدغه مند و دلسوز برای رشد و اعتلای سینمای کشور تلاش کرده اند اما دست هایی همواره مانع شده اند تا سینمای کشور همگام با انقلاب اسلامی پیش برود. به زعم بسیاری از منتقدان، کارشناسان فرهنگی و سینمایی، اهالی رسانه، سینماگران و مردم سینما در کشور ما این روزها بسیار مسأله ساز شده است؛ سینمایی که قرار بود بعد از انقلاب اسلامی جایگزین فیلمفارسی ها شود خود بعضا تولیداتی بدتر از سینمای فیلمفارسی دارد! طی همین سال گذشته سینمای ایران به کرات شاهد اکران آثاری نازل و بی ارزش بود که نه تنها هیچ تناسب و سنخیتی با اهداف و آرمان های انقلابی نداشتند بلکه به واسطه ابتذال گسترده ای که در آنها به چشم می خورد، جامعه را به قهقرا و سقوط و تباهی اخلاقی و معنوی هدایت می کردند!

اگر در سینمای پیش از انقلاب سکس به صورت علنی وجود داشت ما این روزها شاهد سکس پنهانی و خیانت زوجین نسبت به یکدیگر و پاشیدن بنیان خانواده ها از هم هستیم که به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست! جامعه ای سیاه، معتاد، خیانتکار، دزد، سطحی نگر، بی هویت و بی ارزش، در تولیدات سینمای کشور ترسیم شده است و ابعاد آن آنقدر گسترده شده که حتی در جشنواره فیلم فجر که جشنواره ای برآمده از انقلاب شکوهمند اسلامی است نیز ما شاهد اکران و حضور چنین فیلم هایی هستیم! فیلم هایی که معلوم نیست چرا و به چه طریقی در سینمای جمهوری اسلامی ایران به تولید می رسند!

در روز پربرکت ۱۲ فروردین، نظامی متولد شد که نور اسلام ناب محمدی (ص) را، دگر باره، نه فقط در ایران، بلکه در سراسر جهان متجلّی ساخت. شعار اصلی انقلاب، استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی بود که میلیون ها ایرانی آزاده و مسلمان در طول مبارزه ها در جای جای ایران اسلامی فریاد کشیده بودند. این شعارها، حکومتی را پایه ریزی می کرد که عدالت اسلامی، از هدف های والای آن بود اما متأسفانه طی تمامی این سال ها سینمای کشور به واسطه اهمال کاری بسیار مدیران سینمایی و فرهنگی کشور، نفوذ فرهنگی بیگانگان و جنگ نرم دشمن کمتر به این موضوع مهم و ارزشمند و تاریخی ورود پیدا کرده است.

۱۲ فروردین، در واقع یوم اللّه و روز احقاق حق و پیروزی دین بود؛ اما اینک پس از گذشت بیش از ۴۳ سال از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی متأسفانه نیروهای انقلابی سینما اغلب بایکوت و خانه نشین شده اند؛ طیف سینماگرانی که تنها دغدغه شان پرداختن به موضوعات ارزشمند انقلابی در سینمای کشور است رسما اجازه حضور و فعالیت مستمر در سینما را ندارند و در عوض سینمای ایران سرشار از فیلم های شبه روشنفکرانه، غرب زده، سیاه و تلخ شده که برخی از آن ها به کرات در جشنواره های سینمایی غربی حضور پیدا می کنند، تشویق می شوند و جایزه می گیرند!

این اتفاق باعث شده تا این پرسش مطرح شود که مدیران سینمایی در پی چه چیزی هستند؟ یک سینمای اخته، فشل و ناکارآمد سرشار از روشنفکرنمایی برای کرنش جلوی غربی ها و گرفتن جایزه از دست آن ها و قدم گذاشتن در راستای آنچه که سفارتخانه های غربی به برخی فیلمسازان وطن فروش سفارش می دهند یا پرداختن به موضوعات ملی و دینی و انقلابی ارزشمند؟

چرا وقتی مردم جهان، حضور یکپارچه و مؤثر ملت مسلمان ایران را در همه پرسی بزرگ و تاریخی ۱۲ فروردین و در دیگر همه پرسی ها و انتخابات بعدی، ملاک و میزان ارزیابی خود از انقلاب اسلامی ایران برگزیدند در حوزه فرهنگی و هنری کشور ما چنین بی توجهی به انقلاب صورت می گیرد؟

این سینما نیازمند یک بازنگری جدی و اساسی است!

سینماپرس همزمان با فرا رسیدن روز «جمهوری اسلامی» در نوروز ۱۴۰۲ برآن شد تا بخشی از نظرات اهالی سینما که طی گفتگوهای شان در سال های اخیر با سینماپرس داشتند و با این روز مناسبت دارد را بازنشر دهد.

عباس رافعی کارگردان سینما به سینماپرس گفت: سینمای ایران در سال های ابتدایی پس از انقلاب اسلامی با توجه ویژه به مضمون به دنیا ثابت کرد که حرف های جدیدی برای گفتن دارد. در آن سال ها فیلم های خوب محتوا محوری در سینمای کشور تولید شد که اگرچه به فرم و ساختار توجه نداشتند ولی مرعوب تکنیک در سینما نبودند و باعث شدند تا بخش اعظمی از مردمی که از سینما فاصله گرفته بودند مجدداً به سالن های سینما بازگردند.

رافعی با بیان اینکه متأسفانه این روزها هم در آثار و هم اجرای جشنواره های سینمایی به ساختارزدگی دچار شده ایم اظهار داشت: به عنوان مثال در برخی سریال های تلویزیونی باب شده که فیلمسازان دوربین را از لای اشیاء و بالای سقف لوکیشن و… رد کرده و از نماهای عجیب، بازیگران را نشان می دهند در حالی که این گونه اعمال هیچ ربطی به سوژه آثار ندارد و تنها به این دلیل صورت می گیرد که فیلمسازان به اصطلاح می خواهند خودشان را مدرن نشان دهند!

این سینماگر خاطرنشان کرد: از سوی دیگر این رویه عجیب در جشنواره ای مانند فیلم فجر هم نمود عینی پیدا کرده است و ما به جای اینکه به فکر باشیم که این جشنواره را با فیلم های غنی و ارزشمند از لحاظ مفهومی پر و پیمان نشان دهیم به فکر انجام برنامه ها و اجرائیاتی هستیم که ارتباطی به هویت و تاریخ ملی و بومی و اسلامی ما نداشته و منجر به فاصله بیشتر آحاد مردم با فضای سینمایی کشور می شود. من معتقدم بسیاری از حواشی جشنواره فیلم فجر تنها هیاهو برای «هیچ» است و خود مدیران به خوبی می دانند فیلم هایی که در جشنواره امسال عرضه می شود به گفته همان عضو هیات انتخاب آثهر تلخ اجتماعی هستند که آورده قابل اعتنایی برای سینمای جمهوری اسلامی ایران به حساب نمی آید. شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴

سیدسعید سیدزاده تهیه کننده سینما به مناسبت فرارسیدن روز جمهوری اسلامی گفت: متأسفانه بعد از گذشت سال ها از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به این نکته دست یافته ایم که سینما ویروسی ترین ابزار هنری در جمهوری اسلامی ایران است و برای از بین بردن این ویروس مرگبار و کشنده باید تدبیر جدی اندیشید! سینمای ما امروزه به مثابه کامپیوتری شده که آنقدر ویروس گرفته که نمی توان آن را اصلاح کرد و باید آن را دور انداخت و از نو برای ادامه حیات و بقایش برنامه ریزی نمود.

وی یادآور شد: ما در سینمای کشورمان نیاز به یک عزم و اراده انقلابی داریم تا بتوانیم تحولی شگرف و عظیم را درون آن به وجود بیاوریم؛ حضرت امام خمینی (ره) در بدو ورودشان به کشور جمله بسیار مهمی را مطرح فرمودند مبنی بر آنکه «ما با سینما مخالف نیستیم و با فحشا مخالفیم»؛ این جمله مهم و تاریخی نشان از آن دارد که حضرت امام (ره) هم به قدرت این رسانه و ابزار هنری کاملاً آشنا بودند و می خواستند با ادامه حیات سینما در کشور خط مشی ها و آرمان های انقلابی را در سطح جامعه بگسترانند اما متأسفانه امروزه به دلیل بی سیاستی و عملکرد بسیار بد مدیران ما نتیجه معکوسی را شاهد هستیم. سینما در کشور ما این روزها بسیار مسأله ساز شده است؛ سینمایی که قرار بود بعد از انقلاب اسلامی جایگزین فیلمفارسی ها شود خود بعضا بدتر از سینمای فیلمفارسی شده است.

تهیه کننده فیلم سینمایی «شب به خیر فرمانده» با تأکید بر اینکه وقاحت سینمای ما از دهه ۴۰ و ۵۰ بیشتر شده است تصریح کرد: اگر در سینمای دهه ۴۰ و ۵۰ سکس به صورت علنی وجود داشت ما این روزها شاهد روابط و سکس پنهانی و خیانت زوجین نسبت به یکدیگر و پاشیدن بنیان خانواده ها از هم هستیم که به مراتب بدتر از چیزی است که در سینمای پیش از انقلاب وجود داشت. سینمای قبل از انقلاب اسلامی در قیاس با سینمایی حال حاضر سینمایی با اخلاق بود که با پندها و اندرزهایی که در فیلم ها می گذاشت آموزه های مختلفی نظیر ناموس پرستی را به مردم می دادو دزدی، نفاق، بی اخلاقی و… را تقبیح می کرد اما امروزه به تمامی این بی اخلاقی ها در سینمای کشور صحه گذاشته می شود و ما شاهد اعمالی در آثار سینمایی هستیم که از بازگویی آن ها شرم مان می آید.

سیدزاده تأکید کرد: سینما امروزه رسماً ابزی شده تا همسو با شبکه های ماهواره ای فارسی زبان بی اخلاقی و فساد را در جامعه ترویج و گسترش دهد؛ این نکته ای است که حضرت آقا بارها و بارها در فرمایشات خود به آن اشاره کرده و با عنوان «جریان نفوذ» از آن یاد کرده اند. چهارشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۵

محمد قهرمانی تهیه کننده سینما پس از اتمام سی و ششمین جشنواره فیلم فجر که به زعم بسیاری از اهالی رسانه، منتقدان و سینماگران جشنواره ای بی رمق، کمرنگ و یخ زده بود گفت: جشنواره مهندسی شده فیلم فجر به هیچ عنوان در شأن «فجر انقلاب» و نظام جمهوری اسلامی ایران نبود و معلوم نیست مدیران سینمایی و دست اندرکاران برگزارکننده جشنواره فیلم فجر به چه دلیل اینقدر علنی جشنواره را مهندسی کردند!

تهیه کننده فیلم سینمایی «فرشتگان قصاب» افزود: شایسته نبود تا در جشنواره «فجر انقلاب» دست اندرکاران و متولیان جشنواره به صورت علنی فیلم های ارزشی را نادیده بگیرند و به فیلم هایی نظیر: «عرق سرد»، «مغزهای کوچک زنگ زده» و … توجه کنند که اصول ارزشی انقلاب را نادیده گرفته بودند و هیچ قرابتی با نظام و انقلاب اسلامی نداشتند. داوران جشنواره فیلم فجر به جای آنکه به فیلم های ارزشی توجه کنند و سعی شان بر آن باشد تا اسلام و انقلاب را زنده نگاه دارند به فیلم هایی توجه کردند که به راستی فیلم های بسیار بدی بودند. جشنواره فیلم فجر یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگی است و همواره باید مروج اهداف و آرمان های نظام و انقلاب اسلامی باشد؛ من بسیار متأسفم که ما در این جشنواره شاهد حضور فیلم هایی بودیم که کمترین قرابتی با نظام و انقلاب اسلامی نداشتند و حتی به صورتی برخی از ارزش ها را نیز مورد انتقاد و نکوهش قرار داده بودند. مسئولان فرهنگی کشور موظف هستند آثاری را در جشنواره فجر انقلاب اسلامی به نمایش درآورند که متعلق به نظام و انقلاب باشند. دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۶

ماشاالله شاهمرادی زاده بازیگر و کارگردان سینما به مناسبت فرارسیدن روز جمهوری اسلامی گفت: نیروهای انقلابی سینما امروزه همه بایکوت شده اند؛ این طیف از سینماگران که تنها دغدغه شان پرداختن به موضوعات انقلابی در سینمای کشور بود از اوایل دهه ۷۰ توسط مسئولان بایکوت شدند و دیگر اجازه فعالیت مستمر به آن ها داده نشد و سینما در دست کسانی افتاد که خودفروخته بودند. متأسفانه دولت ها هیچ تلاشی برای بهبود وضعیت فرهنگی و سینما ندارند؛ انقلاب اسلامی و توجه به موضوعات استراتژیک انقلابی برای آن ها خالی از هرگونه مفهومی است. روشنفکرنمایی مفرط در سینمای ما باب شده و متأسفانه تنها کسانی امروزه اجازه کار و فعالیت در سینمای کشور را دارند که با غربی ها سر و کار دارند و برای خوشامد آن ها مبادرت به فیلمسازی می کنند.

وی با بیان اینکه در واقع روشنفکرنمایی و دوستی با غربی ها مانع از پرداختن به موضوعات انقلابی در سینما شده است ادامه داد: من بسیار متأسفم که حتی بسیاری از نیروهای انقلابی سینما که زمانی دل در گرو انقلاب داشتند حال به طرف دیگر گرایش پیدا کرده اند و فیلم هایی می سازند که قابل دفاع نیست! ما اینک با پدیده بسیار عجیبی در سینمای ایران روبرو هستیم؛ از یک سو شاهد آن هستیم که نیروهای متعهد و انقلابی همه بایکوت و خانه نشین شده اند و از سوی دیگر شاهد هستیم که افرادی که هیچ عرقی به انقلاب و نظام اسلامی و ولایت ندارند همه امور سینما را در دست گرفته اند و حتی عارشان می آید از اینکه در ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر و در شب پیروزی انقلاب و ۲۲ بهمن الله اکبر بگویند و بنده و امثال بنده ای که الله اکبر می گوییم را بایکوت می کنند و حتی دیگر کارت جشنواره هم برایمان صادر نمی کنند.

این سینماگر تأکید کرد: ما دست هایی همواره مانع آن شده اند تا سینمای کشور همگام با انقلاب اسلامی پیش برود و از این رو ما نیاز جدی به برنامه ریزی و سیاست گذاری مناسب و صحیح در تمامی عرصه های فرهنگی و هنری داریم تا بتوانیم اهداف و آرمان های اولیه تأسیس نظام مقدس جمهوری اسلامی را در آن مطرح نماییم. مسئولان فرهنگی و سینمایی کشور به طور کل سینمای ارزشی و استراتژیک را به فراموشی سپرده اند و در عوض فضا را برای تولید و عرضه فیلم هایی بر ضد منافع و مواضع نظام و انقلاب اسلامی باز گذاشته اند. متأسفانه مدیران سینمای ما در پی آن هستند برخی افراد شبه روشنفکرنما را بزرگ کنند و آن ها را مهم جلوه بدهند و تمامی دغدغه مندان و سینه سوختگان نظام و انقلاب اسلامی را از بین ببرند! ما برای این انقلاب خون داده ایم، جان داده ایم، با عشق بر علیه طاغوت و رژیم ستم شاهی قیام کرده ایم این انقلاب متعلق به همه مردم ایران است و ما باید در سینما راجع به این انقلاب شکوهمند و بزرگ که تاریخ را دچار تحول اساسی کرد مبادرت به فیلمسازی کنیم. یکشنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۷

جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و برگزاری جشنواره فیلم فجر گفت: ما پس از انقلاب اسلامی هیچ گاه به دنبال سینمای خنثی و اخته نبودیم اما متأسفانه مدت ها است سینمای ما اخته و به شدت درگیر تکنیک شده و مضامین و تبیین ارزش ها اخلاقی و معنوی در آن از بین رفته است.

وی تأکید کرد: سینما به عنوان یک ابزار قدرتمند باید در اختیار برنامه ریزهای مدیریت منباع انسانی و مدیریت علوم اجتماعی باشد اما ما گاهاً شاهد آن هستیم که از سینما در جهت مقابله های سیاسی استفاده می شود! این اتفاق در حالی است که سینما باید از هویت جمعی انسان ها و منافع مشترک جامعه بشری حمایت و حراست کند. انفعال در سیستم مدیریتی فرهنگی باعث شده تا ما دچار ولنگاری فرهنگی شویم و دشمنان بتوانند از طریق نفوذ فرهنگی سینمای ما را فشل کنند. امپریالسیم کاری که می کند این است که ثروت کشورهای مختلف را به هر طریقی به یغما می برد و از آن ثروت ها در کشور خودش و به نفع مردمش بهره برداری می کند؛ این ثروت ها می توانند مادی و یا معنوی باشند و متأسفانه باید بگویم که بخشی از ثروت معنوی ما به دست امپریالیسم تاراج شده است.

الماسی تصریح کرد: سینمای ما از زمانی دچار بحران شد که توجه به آرمان ها و اهداف انقلاب اسلامی در آن از بین رفت؛ بنده صریحاً می گویم که مدیران و سیاست گذاران عامدانه سینما را فشل کرده اند!؛ متأسفانه سیستم مدیریت اجتماعی ما در حوزه های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و… به خاطر مطامع و نفس اماره و مهمتر از همه به خاطر هجومی که به انقلاب اسلامی از طریق گروهک های سیاسی شد دچار بحران شده است. برخی افراد برای نزدیک شدن به مدیریت یا پست های سازمانی، ریاکاری و دروغگویی را سرمنشأ کارهای شان قرار دادند و بسترساز اصلی اتفاقات ناصوابی شدند که امروزه ناهنجاری های فراوان در عرصه فرهنگی و هنری کشور به وجود آورده است.

این هنرمند ادامه داد: همه با باید بدانیم و آگاه باشیم که انقلاب وقتی در مهلکه شکست واقع می شود که آحاد کشور نسبت به ارزش ها بی اطلاع باشد؛ جوانان از گذشته اطلاعی نداشته باشند و به آینده بی توجه باشند. این وظیفه مدیریت فرهنگی است که با توجه به این مسأله مهم جوری برای سینمای کشور سیاست گذاری کند که ما شاهد این بحران های جدی نباشیم. متأسفانه جشنواره فیلم فجر هم به عنوان زیرمجموعه و بخشی از سینما با آسیب های فراوان جدی روبرو شده؛ اعمال سلیقه های شخصی سیاست گذاران و دبیران باعث شده تا این رویداد سینمایی از اهداف و آرمان های اولیه اش به شدت دور شود. جمعه ۱۲ بهمن ۱۳۹۷

مریم پوریامین با انتقاد شدید از وضعیت اسفبار سینمای کشور تصریح کرد: سینمای کنونی در شأن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیست! آنچه که امروز ما به آن فیلم می گوییم و بر پر سینماها جولان می دهد نشانه هرج و مرج و بی قانونی و بی ضابطگی است. باید قوانین موجود در سینما شایسته هنرمندان نظام جمهوری اسلامی باشد؛ در هالیوود کتاب سبز و دفترچه راهنما و نقشه راه دارند تا آثار بر اساس آن تولید شود اما ما در کشورمان نقشه راهی برای سینما نداریم و اهداف کوتاه مدت، بلندمدت و میان مدت برای آن تعریف نشده است. کار ما سلیقه ای و باندی و جناحی است و کمیسیون فرهنگی مجلس با تحول خواهی و خلاقیت می تواند با ارائه قوانین و ضوابط دقیق این موجود زنده را رام کند و در خدمت اهداف کشور قرار دهد. یکشنبه ۱ تیر ۱۳۹۹

محمدرضا اسلاملو کارگردان سینما همزمان گفت: اگر ما به فرمایش بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) اعتقاد داریم که فرمودند: «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است»، باید همه توان و توش خود را به کار ببندیم تا سینمای جمهوری اسلامی ایران سینمایی محرمی، عاشورایی و انقلابی باشد، نه این سینمایی که امروزه شاهد آن هستیم و هیچ سنخیتی با فرهنگ انقلابی و دینی و عاشورایی ندارد! بنده با تمام وجودم عرض می کنم ای کاش در این بیش از ۴۰ سالی که از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی می گذرد، سینمای ما به جز سینمای محرمی و عاشورایی و دینی چیز دیگری نبود!

وی ادامه داد: بنده و امثال بنده که درد و دغدغه پرداختن و اعتلا و رشد هنر دینی را داریم واقعا برای مان مثل یک عقده پایان ناپذیر شده که چرا مدیران فرهنگی به این هنر ارزنده و بالنده توجهی ندارند! ای کاش از روز اول پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، جوانمردی پیدا می شد و می گفت این انقلاب ما انقلابی عاشورایی بوده، انقلاب ما از دل عاشورا و تاسوعا بیرون آمده و ما هرچه داریم از محرم و صفر است، ای کاش جوانمردی در آن روزگار بر مسند فرهنگی کشور تکیه می زد و می گفت این سینما باید صرفا سینمای محرمی و عاشورایی باشد.

اسلاملو متذکر شد: متأسفانه چون این اتفاق رخ نداده امروزه دست ما در سینما به شدت خالی است و اگر احیانا هرزگاهی به صورت جسته گریخته کارهایی انجام می شود به هیچ عنوان کافی نیست. در این سال ها ما همواره شاهد بودیم که هنرمندان ولایی، متعهد، دغدغه مند و انقلابی هشدارها و تذکرات و توصیه های خود را به هر شکل ممکن ابراز نموده و از وضعیت بغرنج فرهنگی و هنری کشور گلایه کرده و نسبت به آن انتقاد داشته اند اما این مدیرانی که در این سال ها اداره سینما را در دست داشتند نسبت به این انتقادات بی توجه بوده اند. این مدیرانی که طی سال های اخیر بر سینمای ایران و سایر امور فرهنگی و هنری مدیریت می کردند که واقعا تحفه هستند! این ها همه کاری در این سینما کردند به جز آنکه به فکر احیای سینمای دینی و انقلابی باشند. این ها به هیچ عنوان نقشه راهی نداشتند و همین باعث شده تا امروزه سینمای ما حتی اندازه سر سوزنی نشان از فرهنگ والای عاشورایی نداشته باشد.

این فیلمساز تصریح کرد: این مدیران که پول های خود را از بیت المال می گیرند و با پررویی تمام به میزهای شان میچسبند و انتقادها را در نطفه خفه می کنند اصلا باور ندارند که سینما می تواند دینی و محرمی باشد. این خارجی ها هستند که به این مدیران خط مشی فکری می دهند و سوژه های فیلم ها را برای آن ها تعیین می کنند و این برای مملکت ما یک فاجعه تمام عیار است. امروزه ۹۹ درصد فیلم های سینمایی سرشار از ابتذال و ابزاری برای سرگرمی هستند؛ نکته مهم در سینما باید این باشد که بار معرفت دینی مخاطب بعد از هر فیلمی بیشتر شود اما وااسفا که بالای ۹۹ درصد فیلم های ما امروزه سرشار از ابتذال و سرگرمی صرف شده اند. مدیران فرهنگی و سینمایی اگر باور به انقلاب دارند باید سینمای دینی را مبنا قرار دهند. این ها مسئول هستند و باید در مقابل ملت شریف ایران پاسخ بدهند که این حقوق نجومی را که می گیرند بابت چیست؟ این ها باید پاسخ بدهند دلیل اینکه به امثال ما دغدغه مندان هنر دینی محل نمی گذارند به چه علت است؟ یکشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۹

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انجمن فیلمبرداران آمریکا از داریوش خنجی تجلیل کرد؛ کارگردان «شهر خاموش» در جشنواره شب های سیاه تالین هم نوا با اغتشاش گران شد/ اعلام نام رئیس هیأت داوران برلیناله ۲۰۲۳ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رصد کردن اخبار مهم سینمایی در سالی که گذشت می‌تواند خط مشی و مسیری که سینما در پیش گرفته را به علاقه‌مندان و دنبال‌کنندگان جدی سینما نشان دهد.

در این گزارش سعی شده مهمترین اتفاقات سینمای جهان در سالی که گذشت را طی ۴ بخش مرور کنیم. اینک بخش دوم این گزاش پیش روی شماست.

فلسطین با فیلم سیاه و ضد مقاومت «تب مدیترانه‌ای» به اسکار می‌رود. فلسطین از سال ۲۰۰۳ تا کنون ۱۵ فیلم به اسکار بین‌المللی معرفی کرده است. این فیلم ساخته ماها حاج درباره پویایی دوستی مردانه و فشار زندگی در اشغال است. این فیلم درباره مردی به نام ولید به عنوان یک مرد خانواده است که افسردگی وی مانع از این می‌شود تا رویاهایش را برای نویسنده شدن دنبال کند و به مسیری کشانده می‌شود که تراژدی در انتظارش است.

کشور دانمارک فیلم موهن «عنکبوت مقدس» که در جشنواره کن جنجال‌های بسیاری به وجود آورده بود را به عنوان نماینده خود به آکادمی اسکار معرفی کرده است؛ اما از سوی دیگر روسیه با تشدید روابط با غرب، رویداد سینمایی اسکار را تحریم کرد. روسیه اعلام کرد امسال فیلمی را به اسکار ارسال نخواهد کرد، این اولین باری است که این کشور جوایز معتبر سینمایی را از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تحریم می‌کند، زیرا مناقشه روسیه و اوکراین باعث تشدید تنش‌ها با غرب شده است. آکادمی روسیه روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: هیئت رئیسه آکادمی فیلم روسیه تصمیم گرفته است که یک فیلم ملی را برای جایزه اسکار آمریکا در سال ۲۰۲۲ معرفی نکند.

در پی اتفاقات مهم سینمای جهان در پاییز سال ۱۴۰۱ فیلم «پادشاهان جهان» به کارگردانی لورا مورا به عنوان بهترین فیلم جشنواره بین المللی زوریخ انتخاب شد.

همچنین روز سیزدهم مهرماه اعلام شد «کوین اسپیسی» فردا (پنج‌شنبه ۱۴ مهر) در نیویورک با اولین پرونده از سری ادعاهای آزار جنسی که مربوط به دهه‌ها قبل است، در دادگاهی روبرو می‌شود که ممکن است سایه‌ای بیش از پیش بر حرفه درخشان این بازیگر عرصه سینما و تئاتر بیفکند. پرونده علیه این بازیگر ۶۳ ساله بر اتهامات مطرح شده از سوی «آنتونی رپ» بازیگر نمایش موزیکال «رانت» در برادوی متمرکز است که پنج سال پیش علناً «اسپیسی» را به تجاوز جنسی به او در سنین نوجوانی متهم کرد. «آنتونی رپ» همچنین ادعا کرده که اسپیسی که نام اصلی او «کوین اسپیسی فاولر» است برای ارضای میل جنسی خود در یک ملاقات در یک مهمانی منهتن در سال ۱۹۸۶، زمانی که او ۱۴ ساله و اسپیسی ۲۶ یا ۲۷ ساله بود به او نزدیک شده است و حالا خواهان دریافت غرامت ۴۰ میلیون دلاری شده است.

همچنین جشنواره فیلم های مستند و انیمیشن لایپزیگ (DOK Leipzig) بزرگترین جشنواره فیلم آلمان و یکی از مهمترین جشنواره های بین المللی فیلم های مستند هنری و فیلم های انیمیشن و همین طور آثار روایت گری تعاملی به شمار می آید که از تاریخ ۱۷ تا ۲۳ اکتبر (۲۴ مهر تا اول آبان) در شهر لایپزیگ آلمان برگزار شد. یکی از برنامه های این رویداد سینمایی توجه به صنعت مستندسازی بود؛ این برنامه برای علاقمندان فرصت هایی نظیر: سرمایه گذاری و تولید مشترک؛ پخش و توزیع مناسب برای مخاطبین بین المللی؛ فرصت های ایجاد شبکه های ارتباطی با کیفیت بالا؛ دسترسی به آثار تعاملی مهیج و توسعه و پیشبرد پروژه های تعاملی و… را فراهم آورد ضمن آنکه جلسات بحث و گفتگو نیز در حاشیه این رویداد برگزار شد.

اما جمعه ۲۹ مهرماه سال ۱۴۰۱ دادگاه نیویورک شکایت «آنتونی رپ» علیه «کوین اسپیسی» در رابطه با اتهام تعرض جنسی را رد کرد.

آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار امسال با حضور یک مجری برگزار می‌شود و آن مجری هم جیمی کیمل است. جیمی کیمل پیشتر در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ اجرای مراسم اهدای جوایز اسکار را برعهده داشت. سال پیش مراسم اسکار را ۳ مجری زن امی شومر، واندا سایکس و رجینا هال برعهده داشتند. انتخاب ۳ مجری پس از آن صورت گرفت که ۳ سال پیش از آن این مراسم بدون حضور مجری مشخص برگزار شده بود.

اما «پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه» در اولین اکران خود در گیشه داخلی آمریکا با ۱۸۰ میلیون دلار در صدر ایستاد و به فروش ۳۳۰ میلیون دلاری در اکران جهان رسید.

از سوی دیگر جشنواره فیلم شب های سیاه تالین (Tallinn Black Nights Film Festival) برگزار شد. این جشنواره از سال ۱۹۹۷ تاکنون در تالین، پایتخت استونی برگزار می‌شود؛ این رویداد سینمایی جزو ۱۴ فستیوال برتر دنیا در کنار جشنواره های سینمایی نظیر برلین، کن، ونیز، کارلووی واری، ورشو و سن سباستین قرار گرفته است؛ این رویداد سینمایی از تاریخ ۱۱ تا ۲۷ نوامبر (۲۰ آبان تا ۶ آذر) در شهر تالین برگزار شد و علاوه بر آنکه برخی فیلم های ایرانی در این رویداد نمایش داده می شوند، هایده صفی یاری تدوین گر کشورمان نیز به عنوان یکی از داوران بخش اصلی این جشنواره حضور داشت.

فیلم سینمایی «شهر خاموش» ساخته جدید احمد بهرامی، نخستین نمایش جهانی خود را در جشنواره شب های سیاه تالین در کشور استونی تجربه کرد. در این فیلم سینمایی به نویسندگی و کارگردانی احمد بهرامی و تهیه‌کنندگی رضا محقق، بازیگرانی چون باران کوثری، بابک کریمی، علی باقری، بهزاد دورانی، محسن مهری دروی، کریم و حبیب شراهی نقش‌آفرینی کرده‌اند و مسعود امینی‌تیرانی نیز به عنوان فیلمبردار و مصطفی وزیری نیز تدوین این فیلم سینمایی را بر عهده دارد.

همچنین جشنواره فیلم سه قاره نانت (Three Continents Festival) نیز در پاییز ۱۴۰۱ برگزار شد. این جشنواره از سال ۱۹۷۳ هر سال در شهر نانت کشور فرانسه برگزار می‌شود؛ جشنواره فیلم سه قاره نانت چون به سینمای قاره‌های آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین می‌پردازد به این نام خوانده می‌شود. در این جشنواره فقط فیلم‌های بلند داستانی و مستند نمایش داده می‌شود و پس از جشنواره کن، مهمترین رویداد سینمایی فرانسه به حساب می‌آید. این رویداد سینمایی امسال قرار است از تاریخ ۱۸ تا ۲۷ نوامبر (۲۷ آبان تا ۶ آذر) در شهر نانت فرانسه برگزار شود.

فیلم سینمایی «دِرب» به کارگردانی سیدهادی محقق و تهیه‌ کنندگی سیدرضا محقق در سومین حضور جهانی خود به بخش مسابقه بین‌الملل چهل‌وچهارمین دوره جشنواره سه قاره در شهر نانت فرانسه راه یافته و کارگردان و تهیه‌ کننده فیلم به دعوت جشنواره در این رویداد حضور یافت. لازم به ذکر است آخرین باری که فیلمی از سینمای ایران در بخش مسابقه جشنواره سه قاره نانت حضور داشته است به سال ۲۰۱۵ و فیلم «ما در بهشت» ساخته سینا عطاییان‌دنا برمی‌گردد.

همچنین در فصل پاییز سال ۱۴۰۱ اعلام شد در قالب یک کمدی سیاه ژولی دلپی کمدی «بربرها» را با تمرکز بر وضعیت پناهجویان سوری در فرانسه می‌سازد.

باب ایگر جایگزین باب چاپک به عنوان مدیرعامل دیزنی شد. این رویدادی تکان دهنده برای بزرگ‌ترین شرکت تولید محتوای جهان است که از وقتی ایگر در فوریه ۲۰۲۰ از این کمپانی رفته بود، در آشفتگی بود. این تغییرات که صنعت سرگرمی و وال استریت را غافلگیر کرد از سوی هیأت مدیره دیزنی تأیید شد. در حالی که چندی بود زمزمه‌هایی مبنی‌بر تغییر شنیده می‌شد، اما احتمال بازگشت ایگر دور از ذهن به نظر می‌رسید. این تغییر یادآور ماجرای کمپانی اپل و بازگشت استیو جابز به قدرت پس از ۱۲ سال است. ایگر کمی کمتر از ۳ سال از قدرت خارج شده بود.

در پاییز ۱۴۰۱ اعلام شد جشنواره بین‌المللی «دریای سرخ» عربستان، از شاهرخ خان ستاره بالیوود تجلیل می‌کند.

شامگاه شنبه پنجم آذرماه اختتامیه بیست و ششمین جشنواره بین المللی فیلم شب های سیاه تالین در کشور استونی در حالی برگزار شد که احمد بهرامی سازنده فیلم «شهر خاموش» که به نمایندگی از سینمای ایران در این رویداد حضور داشت وقتی برای گرفتن جایزه اش روی صحنه رفت با اظهارنظری مضحک جایزه‌اش را به زعم خود به کسانی تقدیم کرد که به گفته او فریاد می‌زنند «زن، زندگی، آزادی»! از طرف دیگر کشف حجاب یکی از چهره های شناخته شده سینمایی نیز در این جشنواره باعث تکمیل پازل حامیان اغتشاشات در ایران جهت بازی رسانه ای شد.

داریوش خنجی، چارلی لیبرمن، فرد مورفی، سم نیکولسون و استیون گلدبلت با دریافت جوایز انجمن فیلمبرداران آمریکا تجلیل می‌شوند.

همچنین اعلام شد «کریستین استوارت» بازیگر و فیلمساز آمریکایی به عنوان رئیس هیات داوران هفتاد و سومین جشنواره برلین انتخاب شده است و از سوی دیگر جوایز گلدن گلوب پس از یک سال وقفه در اهدای این جوایز، اسامی نامزدهای ۲۰۲۳ را اعلام کرد.

همچنین در آخرین روز پاییز سال ۱۴۰۱ اعلام شد نخستین رویداد «روزهای فیلم روسیه» در ایران از سوم تا پنجم دی ماه در بنیاد سینمایی فارابی برگزار می‌شود.

ادامه دارد…

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تلویزیون برای خودش چارچوب و اصولی دارد/هرکسی چارچوب‌های تلویزیون را رعایت کند تلویزیون با آنها کار می‌کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیدسلیم غفوری سریال‌های نوروز ۱۴۰۲ را که به گارگردانی امثال سعید آقاخانی و مجتبی راعی روی آنتن است، مثال نقض ادعایی دانست که می‌گوید کسی با تلویزیون کار نمی‌کند و تلویزیون هم با قدیمی‌ها کار نمی‌کند.

به گزارش سینماپرس، قائم مقام معاون سیما و رئیس کارگروه طراحی و اجرای کنداکتور جامع سیما؛ این‌ها عناوینی بود که ۱۲ مردادماه در قالب یک حکم به سلیم غفوری مدیر شبکه افق ابلاغ و او برای مأموریت‌های جدیدی در سیما در نظر گرفته شد. مأموریتی که عنوان تازه متولد شده‌ای در معاونت سیما را هم به دنبال دارد و سمتی چالش برانگیز هم برای غفوری خواهد بود.

سلیم غفوری تقریباً همزمان با جوان‌گرایی و منع به‌کارگیری بازنشسته‌ها در صداوسیما در زمان ریاست عبدالعلی علی‌عسکری روی کار آمد و مدیریت شبکه مستند را برعهده گرفت. در مدت مدیریت چند ساله‌اش بر این شبکه توفیقاتی هم داشت و توانست مجموعه مستندهای مختلفی را در فضای انقلابی به خروجی آنتن برساند. او پس از یک دوره چند ساله به شبکه افق رفت و مدیریت این شبکه را در زمان مرتضی میرباقری معاون سیمای وقت در دست گرفت.

او در زمانی سکان شبکه افق را در دست گرفت که این شبکه با نوعی افول نسبت به شروع پرقدرت اولیه‌اش ظاهر شده بود و انتقادات مختلفی نسبت به برنامه‌هایش مطرح می‌شد. انتقاد در نبود برنامه‌های تأثیرگذار یا جریان‌ساز و یا حتی سرگرم‌کننده مختص این شبکه که البته بخشی از این انتقادات در دوره سلیم غفوری همچنان ادامه پیدا کرد.

حالا غفوری در دوره تحولی سیما و با حکم محسن برمهانی رئیس کارگروه طراحی و اجرای کنداکتور جامع سیما شده است. کارگروهی که پیش از این نامی از آن مطرح نبود و منصب جدیدی در سازمان محسوب می‌شود. کنداکتور تلویزیون این روزها سخت نیازمند بازنگری و واکاوی است تا بتواند مخاطب از دست رفته خود را بازیابد. مخاطبی که هر سال بخشی از آن ریزش می‌کند و حتی در نظرسنجی‌های خود تلویزیون و مرکز تحقیقات صداوسیما هم نشان‌دهنده تفاوتی مشهور در اقبال به آنتن است.

او در گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگار تسنیم به حضور قدیمی‌ها و نسل جدید در کنار هم اشاره کرد؛ مشروح این مصاحبه در ادامه از نظرتان می‌گذرد:

سلیم غفوری قائم‌مقام معاونت سیما صحبت‌هایش را با پاسخ به این سؤال که سال ۱۴۰۱ در سیما چگونه گذشت؟، آغاز کرد: این سؤال نیاز به توضیح مفصل‌تری دارد. اما اگر بخواهم پاسخ کوتاهی به این پرسش داشته باشم اتفاقاتی در کشور افتاد همان فتنه‌های پاییز که تلویزیون را هم تحت تأثیر قرار داد. از طرفی دیگر به لحاظ مسائل بودجه‌ای و مالی هم صداوسیما سالِ سختی را پشت سر گذاشت. با این اوصاف برخی از برندهای جدید به تلویزیون آمدند شاید یکی از مصادیقِ آن «پاورقی» باشد که با مختصات خودش برنامه سبکی به شمار می‌رود، خوب هم دیده شد.

وی درباره رویکرد معاونت سیما در استفاده از ظرفیت‌های هنرمندان افزود: معاونت سیما از ترکیبی شامل نیروهای قدیمی و نیروهای جدید بهره خواهد برد. این رویکرد و هدف ما است؛ همچنان که می‌بینید سعید آقاخانی فصل جدید «نون‌خ» را که ایام نوروز به آنتن رسیده است در ۱۴۰۱ به سرانجام رساند و «جشن سربرون» یا همان «آتش و باد» هم روی آنتن شبکه سه رفت و مجتبی راعی از کارگردانان قدیمی سینما و تلویزیون این سریال را تولید کرد.

قائم‌مقام معاونت سیما خاطرنشان کرد: برخلاف آنچه می‌گویند نیروهای قدیمی حضور ندارند، این‌ها و بسیاری از قدیمی‌های دیگر در حال فعالیت در تلویزیون‌اند. در کنار این نیروها، تلویزیون از ظرفیت نسل جوان و خلاق که حضورشان ضرورت دارد، غافل نشده است. بنابراین اساساً تلویزیون باید ترکیب استفاده از نیروهای قدیمی و نسل جدید را در دستور کار خودش داشته باشد. از تجربیات و حرفه‌ای‌گری نیروهای قدیمی بهره ببرد و پای ایده‌ها و ظرفیت‌های بِکر و جوانانه هم بنشیند.

سلیم غفوری در خصوص سریال‌سازی و نقدهایی که به تکراری و تأمینی بودن بسیاری از کارها در دوره‌های مختلف سال وارد شد، این توضیح را داد: ما حتماً در سال آتی تلاش می‌کنیم با حضور افراد باتجربه و ظرفیت جوانانه خلاق‌مان، آنتن تلویزیون را گرم نگه داریم. سریال خوب داریم اما سریال‌های استراتژیک و محتوایی زمان‌برند و امکان دارد تولیدشان تا پایان ۱۴۰۲ زمان ببرد.

وی در خاتمه افزود: اگر تولید جدید نباشد ناچار به پخش کارهای تأمینی هستیم؛ اما این‌طور نیست کسی با تلویزیون کار نکند! تلویزیون حتماً می‌خواهد بهترین کیفیت را در تولید داشته باشد و برای محتوای خود اصول و چارچوبی را رعایت کند. در نتیجه هرکسی چارچوب‌های تلویزیون را رعایت کند تلویزیون با آنها کار می‌کند. اما تلویزیون با هر شرایط و به هر قیمتی کار نمی‌کند. تلویزیون برای خودش چارچوب و اصولی دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سلمان» یک شخصیت سطحی نیست که فقط جهت ایجاد طنز در «نون خ» بازی کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کاظم نوربخش، بازیگر نقش «سلمان» در سریال «نون خ ۴» تاکید می کند که حال خوب مردم ایران برایشان از هر چیزی مهم تر و ارزشمندتر است و هر کاری می کنند تا به حال خوب مردم کمک کنند.

به گزارش سینماپرس، این بازیگر اهل کردستان درباره شخصیت سلمان و تغییرات این کاراکتر در فصل جدید، معتقد است: سلمان شخصیت تک بعدی و صرفا طنز نیست که مخاطب را بخنداند. تمام تلاشم این بود که همه ابعاد شخصیتی سلمان را به مخاطب القاء کنم و این سخت ترین کارم بود.

سریال «نون خ ۴» به کارگردانی سعید آقاخانی و تهیه کنندگی مهدی فرجی هر شب به جز پنجشنبه و جمعه ساعت ۲۲ و ۱۵ دقیقه از شبکه یک سیما پخش می شود.

کاظم نوربخش در گفت‌وگویی با ایسنا شرکت کرد و درباره تغییرات کاراکتر سلمان در فصل جدید، دلیل اقبال «نون خ» در بین مردم و شرایط دشواری که بر ساخت سری چهارم این مجموعه طنز حاکم بود، صحبت کرد.

هیچ چیز به اندازه حال خوب مردم برایمان ارزشمند نیست

بازیگر «نون خ» ابتدا درباره شرایط دشوار کرونا و همچنین وضعیت سیاسی اجتماعی جامعه همزمان با ساخت فصل چهارم، چنین اظهار کرد: بله در چنین شرایطی کار کردن واقعاً برای ما سخت بود؛ به خصوص قرار باشد کاری که انجام می دهیم طنز هم باشد. چون در کارهای طنز نیاز به یک طنازی و لطافت داریم و باید دغدغه نداشته باشیم. روحت آرام باشد، آرامش داشته باشی و اگر اینها نباشد مطمئنا کار دچار مشکل خواهد شد و دشوار است. ما دوست داریم همیشه و در همه شرایط حال مردم کشورمان خوب باشد چون ما برای مردم کار می کنیم و بزرگترین جواب ها را از مردم می گیریم؛ بنابراین این برای من از همه چیز ارزشمندتر است که مردم کارهایمان را تایید کنند و دوست داشته باشند.

سلمانِ «نون خ» را دستِ کم نگیرید!
کاظم نوربخش و هدیه بازوند در «نون خ۴»

او تاکید کرد: همین استقبال و دوست داشتن باعث می شود خستگی ما هم رفع شود. ما هدف دیگری نداریم؛ تمام هدفمان این است که مردم ایران حال دلشان خوب باشد و ما هم بتوانیم به نوبه خودمان به بهبود وضعیت روحی شان کمک کنیم. حتی اگر شده کم و ناچیز اما باعث خوشحالی شان شویم. کرونا هم که همچنان هست و شرایطمان در زمان ساخت دشوارتر بود. با وجود اینکه ما همه پروتکل‌های بهداشتی را حین کار رعایت می کردیم اما متاسفانه چند تن از عوامل درگیر شدند و همین برایمان استرس زا بود اما خوشبختانه از آنجا که همه پروتکل ها رعایت می شد توانستیم از آن مرحله هم بگذریم و با کمترین مشکل کار را به سرانجام برسانیم.

نوربخش بار دیگر به حال خوب مردم اشاره و تاکید کرد: امیدواریم مردم ایران همیشه خوب و سلامت باشند. هیچ چیزی به اندازه حال خوب مردم نمی تواند حال ما را خوب کند. اگر این اتفاق بیفتد ما به اهداف و خواسته هایمان رسیده ایم، در غیر این صورت هر کاری کنیم شکست محسوب می‌شود. امیدواریم همیشه دل مردم ما شاد و تنشان سلامت باشد تا ما هم بتوانیم به آنها خدمت کنیم.

سلمان شخصیت تک بعدی طنز نیست

بازیگر نقش «سلمان» همچنین در ادامه درباره تغییرات شخصیتی کاراکترش به عنوان یکی از نقش های اصلی در فصل چهارم «نون خ» و اینکه اگر این نقش را نداشت دوست داشت جای کدام شخصیت ایفای نقش کند؟ چنین گفت: همانطور که گفتید سلمان یکی از شخصیت های اصلی داستان است و در هر فصل دچار یکسری فراز و نشیب های جدیدی می‌شود. من تمام سعی ام را کردم تا همه ابعاد کاراکتر سلمان را اول خودم بشناسم و بعد شخصیتش را کامل به مخاطب معرفی کنم تا بتوانم با بیننده ارتباط برقرار کنم. یعنی سلمان یک شخصیت تک بعدی که جنبه طنز داشته باشد صرفاً نیست بلکه شخصیتی است که جاهایی دچار ترحم می شود، جاهایی احساس می‌کند باید کمک کند و برای مردم شهرش حرکتی بزند.

سلمانِ «نون خ» را دستِ کم نگیرید!
کاظم نوربخش و علی صادقی

وی با بیان اینکه خودش کاراکتر سلمان را بسیار دوست دارد، ادامه داد: سلمان یک شخصیت سطحی نیست که فقط جهت ایجاد طنز در «نون خ» بازی کند. من دوست داشتم همه ابعاد شخصیت سلمان را بشناسم و به مخاطب معرفی کنم تا همه احساسش را به مخاطب القا کند و این بزرگترین و سخت ترین کار من است. به دلیل اینکه خیلی با شخصیت سلمان درگیرم و دوستش دارم تا حالا به شخصیت دیگری فکر نکردم که جای آن بازی کنم. بیشتر تمرکزم روی شخصیت خودم بود که بتوانم آن را یکدست تحویل بدهم.

دلایل موفقیت «نون خ»؟

نوربخش درباره اینکه امسال تقارن نوروز و ماه رمضان سریال های متفاوتی را می طلبید و ترکیب این دو مناسبت یک فرصت برای پروژه های تلویزیونی محسوب می شد تا بیشتر دیده شوند، به این پرسش که چه پیش بینی برای موفقیت دوباره «نون خ» دارد؟ اینگونه پاسخ داد: به نظرم یکی از فاکتورهای اصلی «نون خ» که تا الان باعث موفقیتش شده این است که از فضاهای بسته و بی روح آپارتمان نشینی و مقولاتی که خیلی در سریال های ایرانی دیده ایم فاصله گرفته و بیشتر سعی کرده طبیعت زیبای کردستان، لباس های سنتی، رنگ، آیین و سنت ها را نشان بدهد و اتفاقا مردم هم همین را دوست دارند. ما سعی کردیم همه چیز در «نون خ» زنده باشد و مردم با شخصیت ها همذات پنداری کنند. شخصیت ها در داستان واقعی اند، بازی نمی کنند، خودشان هستند و این به نظرم باعث شد امسال هم ادامه دهنده فصل های قبل شود.

دوست داشتیم «نون خ» رقیب داشته باشد

بازیگر «نون خ» سپس در پاسخ به اینکه آیا دوست داشتید در کنار «نون خ ۴»، امسال سریال های دنباله دار و موفق «پایتخت» و «زیرخاکی» هم به عنوان رقیب حضور داشته باشند؟ خاطرنشان کرد: بله دوست داشتیم واقعا سریال هایی که نام بردید باشند و حتی سریال های جدید دیگر. اینکه فقط یک سریال پخش شود خوب نیست. وقتی چندین سریال با هم حضور باشند هم یک رقابت ایجاد می‌شود و هم لذت مردم را در پی دارد و قطعا سریال ها در مقام مقایسه قرار می‌گیرند و باعث رشد و پیشرفت کارها می شود. ما اصلاً دلمان نمی‌خواهد بگوییم فقط «نون خ» پخش شود و سریال‌های دیگر نباشند خیر.

کاظم نوربخش در پایان گفت وگو با ایسنا خاطرنشان کرد: هر سریال جایگاه و زیبایی‌های خودش را دارد و مطمئناً سریال هایی که شما از آنها نام بردید خیلی برایشان زحمت کشیده شده و تیم حرفه ای دارند. ما دوست داشتیم و خوشحال می‌شدیم که باشند. اکنون برای همه عوامل سریال های دیگر هم آرزوی موفقیت می‌کنیم و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد، دوستان کار کنند و هر روز شاهد کارهای حرفه ای تر باشیم. ما هم در کنارش بتوانیم ضعف های خودمان را ببینیم، آنها را پوشش بدهیم و به نقطه قوت تبدیلشان کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

یکی از قسمت‌های فرهنگ که باید بسیار پاسداشته شود «نوروز» است/«نوروز» باید محکم و زیبا برگزار شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر مجموعه «زی‌زی گولو» گفت: ما عرب هستیم؛ عرب خوزستان. در کودکیِ من، مفهوم نوروز برای خانواده ما وجود نداشت و عید فطر عید سنتی ما بود؛ اولین نوروزی که از خانواده خواستم سفره هفت سین بچینیم همه آنها تعجب کردند.

به گزارش سینماپرس، رضا فیاضی در گفت وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا در توضیح درک و دریافت خود از نوروز، بیان کرد: اولین نوروزی که من شناختم زمانی بود که در نوجوانی دنیا را شناختم و خودم با نوروز و فرهنگ نوروز آشنا شدم و خودم این فضا را به خانه‌ام بردم؛ اولین نوروزی که از خانواده خواستم سفره هفت سین بچینیم همه خانواده تعجب کردند.

شادی‌آورترین چیزی که می‌تواند مردم را خوشحال کنند این است که احساس کنند زندگی خودشان در یک اثر هنری مطرح شده‌است و اینگونه از آن لذت می‌برند

بازیگر سریال امیرکبیر (سعید نیک‌پور ۱۳۶۳–۱۳۶۴) در پاسخ به این پرسش که سریال‌های نوروز برای جذب مخاطبان باید حامل چه ویژگی‌هایی باشند، توضیح داد: شادی‌آورترین چیزی که می‌تواند مردم را خوشحال کنند این است که احساس کنند زندگی خودشان در آن اثر مطرح شده‌است و اینگونه از آن لذت می‌برند.

فیاضی اظهار داشت: چون عید ما و نوروز باستان ما یک فرهنگ ایرانی دارد، رعایت آن فرهنگ ایرانی و اصیل خودمان که چیدن هفت سین و مسائلی از این‌دست است، باعث می شود تا مردم احساس و تصور کنند که خودشان در آن اثرحضور دارند نه این‌که چیز تقلبی یا نقاشی شده به آن‌ها داده شده و این بهترین شیوه و شکل است. کاری که برای مردم نشاط بیاورد و آنها غم های خود را فراموش کنند.

بازیگر سریال پهلوانان نمی‌میرند (حسن فتحی ۱۳۷۴–۱۳۷۶) در توضیح کارهایی که در تعطیلات عید و زمان فراغت خود انجام می‌دهد گفت: فیلم‌های فرنگی زیاد دیده‌ام و میبینم؛ پدرخوانده را بسیار دوست دارم علاوه بر این که فیلم‌های فرانسوا تروفو (فیلمساز فرانسوی) را هم دوست دارم.

نوروز آیینی برای مبارزه با عناصر ضد فرهنگ ایرانی است

بازیگر فیلم سینمایی روسری آبی (رخشان بنی‌اعتماد ۱۳۷۳) افزود: من از نوجوانی کار تئاتر را شروع کردم؛ با آمدن آقای دکتر طباطبایی به اهواز که هم استاد دانشگاه بودند و هم مترجم زبان فرانسه، کلاس‌هایی را دایر کردند که ما وارد آن‌ها شدیم و آن‌جا بود که من از محیط بسته خودم (آسیابان که محله فقیرنشین با بچه‌های ناهنجار بود) به دنیای جدید تئاتر و نمایش وارد شدم.

یکی از قسمت‌های فرهنگ که به نظرم باید بسیار پاسداشته شود، همان نوروز است که باید محکم و زیبا برگزار شود

فیاضی اظهار داشت: به گذشته‌ام، زندگی‌ام و خودم بسیار فکر می‌کنم و اندیشیده‌ام و می‌اندیشم. و یکی از قسمت‌های فرهنگ که به نظرم باید بسیار پاسداشته شود، همان نوروز است که باید محکم و زیبا برگزار شود؛ هم حس نوستالژی است و هم آیینی برای مبارزه با عناصر ضد فرهنگ ایرانی. جریانی ایران ستیزی می‌کند و با فرهنگ ما سر قهر دارند ما باید جلوی آن را بگیریم؛ چرا که اول ایرانی هستیم و ایرانی بودن ما اهمیت بسیاری دارد. حتی برای من که عرب خوزستان هستم این ایرانی بودن بسیار مهم است.

این هنرمند پیشکسوت بیان کرد: آدم‌هایی که سنی از آن‌ها می‌گذرد و در دوره‌های گذشته فعالیت‌های سینمایی داشته‌اند انتظار دارند که جایگاهشان حفظ شود؛ خانه سینما باید این آدم‌ها و جایگاهشان را ببیند و به آنها اهمیت بدهد.

رضا فیاضی، در سال ۱۳۳۲ در اهواز متولد شد. او مدرک دیپلم را در همین شهر دریافت کرد و پس از آن به بازیگری در تئاتر و فیلم کوتاه پرداخت و کارگردانی تئاتر را نیز تجربه کرد. در سال ۱۳۵۴ وارد دانشکده هنرهای زیبا شد. با اجرای تئاتر در مدارس در دوران راهنمایی و دبیرستان کار غیر حرفه‌ای خود را آغاز کرد.

در سال ۱۳۵۵ در سریال گلباران به کارگردانی رضا بابک به ایفای نقش پرداخت. سپس در فیلم چریکه تارا (بهرام بیضایی ۱۳۵۷) حضور پیدا کرد و در کنار بازیگری مدیریت صحنه را نیز عهده‌دار شد.

فیاضی پس از آن به فعالیت در زمینه‌های مختلف هنری از جمله نویسندگی، نمایش عروسکی و کارهای رادیویی پرداخت و در چندین برنامه تلویزیونی به عنوان مجری حضور پیدا کرد. وی همچنین به عنوان عرب ایرانی به عنوان داور جشنواره شعر عربی در شادگان دعوت شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس/ سینما در سالی که گذشت-۱۲


سینماپرس : سال ۱۴۰۱ با همه اتفاقات متفاوت خود به پایان رسید، در گزارش های پیش‌رو همه این اتفاقات را در قالب گزارش تصویری برای مخاطبان مرور خواهیم کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پخش تلویزیونی «شماره ۱۰» به سالروز ورود آزادگان در ۲۶ مردادماه موکول شود! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ابراهیم اصغری تهیه‌کننده فیلم سینمایی «شماره ۱۰» در نامه‌ای خطاب به رئیس صداوسیما خواستار به تعویق افتادن پخش تلویزیونی این فیلم شد.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «شماره ۱۰» به کارگردانی حمید زرگرنژاد و تهیه‌کنندگی ابراهیم اصغری از فیلم‌های موفق رونمایی شده در جشنواره فیلم فجر بود که با توافق بنیاد سینمایی فارابی و سازمان صداوسیما قبل از اکران عمومی در سینماها امروز شنبه ۱۲ فروردین‌ماه در کنداکتور پخش شبکه یک سیما قرار گرفته است.

در حالی که تنها چند ساعت به پخش تلویزیونی این فیلم زمان باقی مانده است، ابراهیم اصغری در قالب نامه‌ای کوتاه خطاب به پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما خواستار به تأخیر افتاد پخش این فیلم شد.

در متن این نامه کوتاه که در اختیار مهر قرار گرفته آمده است؛

«جناب آقای دکتر جبلی عزیز، ریاست محترم سازمان صداوسیما، سلام. پیرو صحبت تلفنی با مدیرکل تأمین برنامه سازمان، از حضرتعالی تقاضا می‌کنم با توجه به موضوع فیلم سینمایی «شماره ۱۰» و به‌منظور احترام به اسرای دفاع مقدس، دستور بفرمائید با همان شرایط قرارداد، پخش تلویزیونی این فیلم به سالروز ورود آزادگان (۲۶ مردادماه) موکول شود. با تشکر. ابراهیم اصغری، تهیه‌کننده فیلم.»

داستان فیلم سینمایی «شماره ۱۰» درباره فرار دو اسیر ایرانی از یکی از اردوگاه‌های بعث در زمان جنگ تحمیلی است و در آن مجید صالحی، حسام منظور، سیامک صفری، بهرنگ علوی، مهدی زمین پرداز، صحرا اسداللهی و احمد کاوری به ایفای نقش پرداخته‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شورای ده بیشتر از روابط عمومی بنیاد مستضفان با ما همکاری کردند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجتبی راعی که مهمان حمیدرضا مدقق در شبکه خبر بود، انتقاد شدیدی از بنیاد مستضعفان کرد و گفت: شورای ده بیشتر از روابط عمومی بنیاد مستضعفان با ما همکاری کرد!

به گزارش سینماپرس، مجتبی راعی کارگردان این سریال که این شب ها از شبکه سه سیما پخش می‌شود، در گفتگو با حمیدرضا مدقق بیان کرد: سعی کردیم تاریخ را شرافتمندانه نشان دهیم یعنی تخیل نکردیم و گروه نویسندگان تحقیقات میدانی بسیاری انجام دادند. در مرحله تحقیق و پژوهش با آدم‌های مسن که در کودکی و نوجوانی زندگی عشایری را تجربه کرده‌اند صحبت و درباره رسم و رسوم از آنها پرس و جو کردیم.

وی افزود: من معتقدم ملتی که تاریخ را نشناسد باید دوباره آن را تجربه کند بنابراین اگر کارهای تاریخی درست ساخته شوند، مردم تجربیات گذشته را می‌بینند و دیگر آن را تکرار نمی‌کنند.

٭٭٭ روایت روزگاری که خارجی ها مشروطیت را کنار زدند و نفت را رایگان بردند

این کارگردان در پاسخ به اینکه چطور شد پیشنهاد ساخت این فیلمنامه را پذیرفتید، بیان کرد: ابتدا نام فیلمنامه «جشن سربرون» بود که از دل یک سنت ایلی بیرون آمده بود. عشایر در گذشته وقتی بافت قالی تموم می شد آن را از دار آزاد و سربرون می کردند یعنی اتمام آن را کمال می دانستند. از طرفی در دوران مشروطیت مسئله نفت و مشروطه خواهی به صورت همزمان در کشور به جریان می افتد، بنابراین نیروی خارجی در ایران یا باید اجازه می داد که مشروطیت به معنای کامل صورت بگیرد که در آن صورت باید نفت را از ایران خریداری می کرد یا اینکه مشروطیت را کنار می زد و نفت را رایگان می برد. آنها راه دوم را انتخاب کردند و این انتخاب روی زندگی مردم ایران تاثیر گذاشت. بنابراین روایت این حوادث برایم جذاب بود.

راعی درباره نحوه انتخاب بازیگران گفت: خوشبختانه بازی بازیگران اصلی کدام باورپذیر است. با تعدادی از بازیگران همانند آقای پاک نیت در سریال های قبلی تجربه همکاری داشتیم. دلیل انتخاب دوباره برخی از بازیگران این است که توانایی بالایی دارند و در صحنه کمک می کنند. همچنین اخلاق فردی آنها هم به گونه ای نیست که بخواهند در کار موانع ایجاد کنند. خوشبختانه زبان همدیگر را متوجه می شویم.

وی در خصوص سختی کار گروه فیلمبرداری این سریال اظهار کرد: صحنه های سخت بسیاری داشتیم و در همه صحنه‌ها پس زمینه زندگی ایلی در جریان بود. مدیریت این صحنه‌ها وقت گیر است و از طرفی کار اکثرا دوربین روی دست بود. خوشبختانه با تلاش گروه منسجم و کاربلد سختی‌ها را راحت پشت سر گذاشتیم. همچنین هیچ رنگی بدون اجازه وارد صحنه و لباس نمی شد و با دقت تمام پلان‌ها را مدیریت کردیم.

٭٭٭ جمع آوری نوازنده ها از اقصی نقاط کشور

کارگردان سریال «آتش و باد» با بیان اینکه فرید سعادتمند به عنوان آهنگساز، نوازنده‌ها را از گوشه و کنار ایران گردهم آورد، تصریح کرد: ممکن است نوازنده های تهران هم بتوانند بر اساس نت ها یک ملودی را بنوازند اما روح نواختن یک چوپان با کسی که صرفا براساس نت ها می نوازد فرق دارد به همین دلیل آقای سعادتمند در وهله اول تحقیقات بسیاری درباره موسیقی موقعیت جغرافیایی سریال انجام داد و سپس نوازنده‌ها را از اقصی نقاط کشور گردآوری کرد.

وی درباره شعر فردوسی در تیتراژ پایانی سریال مطرح کرد: عشایر، فردوسی زیاد می خوانند و آنهایی که سواد نداشتند هم اشعار او را حفظ می کردند. به همین دلیل از شعر فردوسی استفاده شد.

٭٭٭ روابط عمومی بنیاد مستضعفان برای بیابان از ما هزینه سنگینی می خواست!

راعی در پاسخ به اینکه چرا سکانس ها در فصل بهار تصویربرداری نشد توضیح داد: وقتی لوکیشن مورد نظر را در نزدیکی کن و بالای کوه ها پیدا کردیم، به ما گفتند که باید از روابط عمومی بنیاد مستضعفان اجازه بگیرید منتهی آقایی که مدیر روابط عمومی بنیاد بود پرداخت هزینه سنگین را شرط قرار داد. به او گفتیم که اگر بابت استفاده یک ساختمان در تهران هزینه می خواستید منطقی بود زیرا می گفتیم که ساخت و نگهداری ساختمان هزینه بردار است اما الان که می خواهیم از بیابان استفاده کنیم چرا پول زیاد از ما می خواهید؟ از طرفی بنیاد مستضعفان برای ملت ایران است و ما هم این سریال را برای ملت می سازیم. ادامه دار شدن مذاکرات ما و فشار ایشان، فصل بهار را از ما گرفت و آن شخص لطمه بزرگی به تصویر سریال زد.

٭٭٭ کمی سلول فرهنگی در مغز روابط عمومی بنیاد مستضعفان نبود!

وی افزود: انتظار می رود کسی که مدیر روابط عمومی است، کمی سلول فرهنگی در مغزش داشته باشد و کمی هم فرهنگی فکر کند. طبیعتا از مهندس راهسازی انتظار تفکر فرهنگی نداریم اما مدیر روابط عمومی باید سبقه فرهنگی داشته باشد. از طرفی سریال ما شب کاری زیاد داشت، اگر تصویربرداری در بهار انجام می شد، همگی لباس بهارانه می پوشیدیم.

٭٭٭ وقتی ضبط صحنه های بهاری در زمستان کار دست عوامل سریال می دهد

راعی تاکید کرد: تاخیر در کار باعث شد که ما در فصل زمستان سکانس های بهاری ضبط کنیم. بازیگر مجبور بود که در سرما لباس فصل بهار به تن کند؛ چندین بار عوامل به شدت مریض شدند. برایمان عجیب بود که یک نفر با ملت و کشور خود اینکار را بکند. البته تا حدودی طبیعی است که فرد بدون تخصص که مدیر روابط عمومی شده تصمیمات اقتصادی بگیرد.

کارگردان «آتش و باد» افزود: بنیاد مستضعفان در کنار بخش اقتصادی باید بخش فرهنگی هم داشته باشد. یک روز تهیه کننده «تونل» بنیاد بود و امروز برای اینکه از بیابان استفاده کنیم باید پول سنگین به آنها بپردازیم!

٭٭٭ شورای ده بیشتر از روابط عمومی بنیاد مستضعفان با ما همکاری کرد!

وی با اشاره به لوکیشن های دیگر سریال افزود: شورای ده در یک روستا به ما گفتند که می توانید از بیابان ده ما استفاده کنید فقط آن را کثیف و خراب نکنید؛ یعنی شورای یک ده بیشتر از روابط عمومی بنیاد مستضفان با ما همکاری کردند!

راعی در پاسخ به اینکه اگر به عقب برگردید کدام بخش های سریال را تغییر می دهید، اظهار کرد: به نظرم ما به درون مایه اثر دست پیدا کرده و از کیفیت اجرا راضی هستیم. من هرکاری که میسازم بعد تک تک صحنه ها را می بینم و می گویم می توانستم فلان کار را هم انجام دهم. بنابراین تاکنون کار خوب نساخته ام!

مجموعه تلویزیونی «آتش و باد» به تهیه‌کنندگی حسن نجاریان و کارگردانی مجتبی راعی در ۵۸ قسمت به عنوان سریال نوروزی و رمضانی در حال پخش از شبکه سه سیما است.

حسین محجوب، محمود پاک‌نیت، لاله اسکندری، نادر فلاح، فرخ نعمتی، سهیلا رضوی، قاسم زارع، داریوش کاردان، میرطاهر مظلومی، رامین ناصرنصیر، مهدی فقیه، کریم اکبری مبارکه، صدرالدین حجازی، بیوک‌ میرزایی، مهران نائل از بازیگران سریال «آتش و باد» هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کارگردان «چرنوبیل» به سراغ روایت سینمایی از «صدام حسین» می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان سریال «چرنوبیل» زندگی صدام حسین را موضوع یک فیلم سینمایی می‌کند.

به گزارش سینماپرس و به نقل از ورایتی، یوهان رنک فیلمی به نام «زندانی در کاخش» را درباره صدام حسین می‌سازد.

این فیلم با اقتباس از کتاب پرفروش ویل باردنورپر با عنوان «زندانی در کاخش: صدام حسین، نگهبانان آمریکایی او و آنچه تاریخ ناگفته می‌گذارد» ساخته خواهد شد. داستان فیلم درباره ۱۲ سرباز آمریکایی است که در ماه‌های آخر زندگی صدام حسین نگهبان وی بودند. در این کتاب ۲ جنبه متفاوت صدام حسین بررسی می‌شود: ظالمی که از شکنجه و قتل به عنوان ابزار استفاده می‌کرد و زندانی متفکری که در برابر مرگ وقار و شجاعت از خود نشان می‌دهد. در این کتاب نگهبانان تحت تأثیر شخصیت صدام حسین قرار می‌گیرند.

رنک که کارگردان برنده جایزه امی برای «چرنوبیل» است این پروژه را کارگردانی می‌کند. نویسنده کتاب که خود افسر سابق پیاده آمریکا بود تهیه‌کننده اجرایی فیلم خواهد بود.

دربی کیلی نوشتن فیلمنامه را برعهده دارد.

۲ کمپانی سینسترا و فریمنتل این فیلم را می‌سازند و قصد دارند از کتاب‌های مطرح دیگری نیز اقتباس سینمایی انجام دهند. «دهان به دهان» یکی از این کتاب‌هاست.

جدیدترین فیلم بلند رنک، «آدم فضایی» با بازی آدام سندلر و کری مولیگان اواخر امسال در نتفلیکس پخش می‌شود.

مدیر عامل فریمنتل این فیلم را پرتره‌ای از یکی از بدنام‌ترین و بحث‌برانگیزترین چهره‌های تاریخ خواند.

مشاهده خبر از سایت منبع