X

بایگانی اردیبهشت 5, 1402

دفتر سینمایی

هرکار کاربردی و اجرایی ای که بخواهد انجام شود اگر قبلش پژوهش نباشد به بیراهه می رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نویسنده کتاب «تئاتر کودکان و نوجوانان» گفت: هر آدمی دوست دارد مرکز توجه باشد و تشویق و طرفدار را دوست دارد اما مهم این است که کجا مهم‌تر هستید.

به گزارش سینماپرس، داوود کیانیان در گفت وگو با ایرنا و در توضیح فعالیت این روزهای خود بیان کرد: این روزها بیشتر مطالعه می کنم و می نویسم چرا که کارم در زمینه پژوهش است؛ آن هم پژوهش در زمینه تئاتر کودک و نوجوان. پژوهش در این حوزه (تئاتر کودک و نوجوان) چیزی است که به شدت احساس می کنم جایش خالی است و ما به شدت به آن نیاز داریم. به همین دلیل سالهاست که تمام زمانم را در این حوزه متمرکز کرده ام.

وی در توضیح تعداد مکتوباتی که در این عرصه برجای گذاشته است، گفت: با نمایش نامه ها بیش از صد جلد است اما امروز معتقدم اینها کمیت است و کمیت مهم نیست؛ چنانچه گاهی می بینید که نویسنده ای یک یا دو کتاب دارد اما جهانی می شود چون کیفیت کارش خوب است؛ کار هنر کیفی است و ترازو نیست که بگوییم چندتاست. اگرچه زمانی آدم این گونه فکر می کرد که کمیت مهم است اما امروز فکر می کنم باید به کیفیت بیشتر اندیشید.

نویسنده کتاب تئاتر کودکان و نوجوانان (۱۳۷۰) درباره ارتباطش با بهروز غریبپور (نویسنده و کارگردان تئاتر کودک) اظهار داشت: دوست هستیم و متاسفانه تاکنون باهم همکاری مشترک نداشتیم اما همیشه کارهایشان را دنبال می کنم؛ خود ایشان کار پژوهشی، تالیفی و ترجمه دارد و در بخش عروسکی کارهایشان قابل استفاده است و کمتر همانند ایشان داریم که در زمینه کار عروسکی تا به این اندازه فعال و همه جانبه باشد.

کیانیان در پاسخ به این پرسش که آیا کار اجرایی هم انجام داده است گفت: تا سال ۷۳ و ۷۴ کار اجرایی و کارگردانی هم می کردم و آخرین کارم خروسک پریشان در مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان بود که این کار اجراهای بسیاری در تهران و شهرستان ها داشت و از آن استقبال شد.

نویسنده کتاب نگاهی گذرا به تاریخچه تئاتر کودکان در ایران؛ مقدمه کتاب بیست سال تئاتر (۱۳۸۱) ادامه داد: ولی بعد از آن چون عقیده داشتم که جای خالی پژوهش در تئاتر کودک وجود دارد، مسیرم را تغییر دادم.

هرکار کاربردی و اجرایی ای که بخواهد انجام شود اگر قبلش پژوهش نباشد به بیراهه می رودوی افزود: البته این مشکل (فقدان پژوهش) در همه بخش ها وجود دارد چنانچه بخش تئاتر بزرگسال هم از پژوهش خالی است اما در تئاتر کودک این موضوع بسیار ضعیف است. اساسا هرکار کاربردی و اجرایی ای که بخواهد انجام شود اگر قبلش پژوهش نباشد به بیراهه می رود چون برنامه ندارد و نمی دانیم کجا هستیم و کجا می خواهیم برویم.

نویسنده کتاب نمایش کودک (کتاب مربی برای اجرای نمایش خلاق وبازی های نمایشی با کودکان ونوجوانان درمراکزآموزشی ۱۳۸۰) در پاسخ به این پرسش که چرا از دهه ۷۰ و پس از این که سالها پشتوانه پژوهشی داشتید دیگر کار عملی را از سر نگرفتید، گفت: بقیه اش را به عهده دیگران گذاشتم تا از جایی که من پژوهش را تمام کردم شروع کنند و جلو بروند، البته در کنار این کارها نمایش نامه هم نوشته و منتشر کرده ام. این فضای کار مانند اقیانوسی است که هرچه بیشتر آن را می شناسی بیشتر درک می کنی که چه فضای گسترده است که خلاهایش پر نشده.

چندین بار پیشنهاد داشتم. نقش های مختلفی را پیشنهاد کرده اند اما من چون احساس می کنم کارم نیست قبول نکردمکیانیان در توضیح این که در سالهای گذشته و همواره پیشنهاداتی برای بازیگری داشته است، گفت: هم به واسطه برادرم رضا و هم کارگردان هایی که با من کار کرده بودند و هم کارگردان های دیگر دعوت به بازیگری شدم اما هرکسی ویژگی های خاصی دارد که برای من این ویژگی ها در تئاتر محقق است و به دلیل معلم بودن این را در تئاتر کودک و نوجوان دیده ام به همین دلیل بر اینها متمرکز شده ام.

وی افزود: چندین بار پیشنهاد داشتم. نقش های مختلفی را پیشنهاد کرده اند اما من چون احساس می کنم کارم نیست قبول نکردم. آدم باید کاری را انجام بدهد که ضرورت دارد و در این شرایط از کارت لذت خواهی برد.

مدیر مرکز تولید تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سالهای ۱۳۶۹-۱۳۷۰ در پاسخ به این سوال که آیا دوست نداشتید در مرکز توجه باشید، خاطرنشان کرد: اتفاقا هر آدمی دوست دارد مرکز توجه باشد و تشویق و طرفدار را دوست دارد اما مهم این است که کجا مهم‌تر هستید.

کیانیان گفت: بارها دیده ام که برخی با یکی دو کار بسیار مورد توجه قرار گرفته اند و بعدا دچار افول شده اند. به دلیل این که در جایگاه اصلی خودشان نبوده است؛ برای لحظاتی درخشیده و بعد چه؟ آدم باید در جایی باشد که دائم بتواند کار و زندگی کند و لذت ببرد. من در این سن اصلا احساس تنهایی نمی کنم چون آنقدر کار برای انجام دادن هست که سالهای سال هم زنده باشم باز باید کار کرد.

وی در توضیح این که چه احساسی دارد که در مقایسه با برادر شهره اش (رضا کیانیان) عده کمی او را می شناسند، گفت: هرکسی خودش انتخاب می کند. من این را خودم انتخاب کردم؛ به رضا افتخار می کنم و در بسیاری جاها با غرور می گویم که او برادر من است.

دارای نشان درجه یک هنری (معادل دکترا) ازوزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در زمینه پژوهش تئاتر کودک و نوجوان بسیار کار کردم و فکر می کنم که بعضی نظرات می تواند جهانی باشد اما متاسفانه با اوضاعی که داریم و داشتیم کمتر توانستم آن ها را در جاهای دیگر جهان معرفی کنیم.

کیانیان گفت: یکی از آرزوهایم این است که نه من که ماهایی که در ایران کار کردیم و در زمینه کاری خودمان حرف برای گفتن زیاد داریم فرصت این را پیدا کنیم که به جهانیان هم بگوییم و آنها هم اگر خوب است استفاده کنند و اگر بد است با ما برخورد کنند همانگونه که در جهان هم این گونه است و در ایران شاید کمتر این گونه است به این دلیل که ما در زمینه های مختلف کمتر فرصت رشد داشته ایم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

به جز چند مورد خاص بازیگر مشهوری را به جمع بازیگران «نون خ» اضافه نکردیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تهیه‌کننده «نون خ» با بیان توضیحاتی درباره حضور بازیگران شناخته‌شده و ناشناس در این سریال، درباره حواشی حضور حسن معجونی و هومن حاج عبداللهی توضیح داد.

به گزارش سینماپرس، مهدی فرجی تهیه‌کننده سریال «نون. خ» به کارگردانی سعید آقاخانی که پخش فصل چهارم آن در نوروز ۱۴۰۲ با استقبال مخاطبان همراه شد و براساس آمار سامانه تلوبیون عنوان پربازدیدترین سریال نوروزی را هم از آن خود کرده است، در گفتگو با مهر درباره دلیل اضافه نکردن بازیگران مشهور به ترکیب بازیگران در فصل جدید این سریال توضیح داد: از همان فصل اول به این نتیجه رسیدیم که قصه سریال و توانایی‌های بازیگران آن، به اندازه‌ای هست که نیاز به اضافه کردن چهره‌های شناخته‌شده در فصل‌های بعدی نباشد. جالب است که برای برخی از این نقش‌ها در ابتدا بازیگران نام‌آشنا در نظر گرفته بودیم اما در همان یکی دو روز اول که به کار اضافه شدند متوجه شدیم که جنس بازی آن‌ها به فضا و جنس بازیگران دیگر نمی‌خورد. بنابراین از آن‌ها عذرخواهی کردیم و از همان بازیگران ناآشنا بهره بردیم.

وی افزود: به این ترتیب به جز چند مورد خاص، بازیگر مشهوری را به جمع بازیگران اضافه نکردیم. خوشبختانه این رویکرد جواب داد. مردم هم این شخصیت‌ها و بازی بازیگران آنها را پسندیده و با آن ارتباط برقرار کرده‌اند. این موضوع که بازی بازیگران از بافت کلی قصه بیرون نزند، برای ما اولویت داشت.

مدیر پیشین شبکه یک درباره همکاری با عوامل این مجموعه یادآور شد: در این چهار سال و در جریان ساخت چهار فصل «نون. خ» به‌عنوان تهیه‌کننده، ارتباط متقابل خوبی بین ما برقرار بوده است. خدا را شکر از ویژگی‌ها و شکل کار همدیگر اطلاع داریم و هماهنگی خوبی بین ما به وجود آمده است که امیدوارم همچنان ادامه پیدا کند.

فرجام ساخت فصل پنجم «نون خ»

وی درباره استقبال رییس صداوسیما از ساخت فصل پنجم این مجموعه هم اظهار کرد: آقای جبلی رئیس محترم سازمان از من خواستند که فصل پنجم «نون خ» هم ساخته شود و حتماً فرهنگ و آداب و رسوم قوم عزیز کُرد در آن محوریت داشته باشد. البته هنوز صحبت جدیدی با آقای آقاخانی و سایر عوامل در این زمینه نداشته‌ایم؛ ان‌شاالله در روزهای آینده در این زمینه جلساتی خواهیم داشت تا ببینیم کار به چه شکلی ادامه پیدا خواهد کرد.

پاسخ به ابهامات درباره دو بازیگر

تهیه‌کننده «نون خ» درباره علت جدایی حسن معجونی از بازیگران فصل چهارم این مجموعه برخلاف اطلاع‌رسانی‌های صورت‌گرفته نیز گفت: هیچ نکته خاصی در کار نبود. در ابتدا قرار بود در خدمت ایشان هم باشیم اما درگیر یک عمل جراحی سخت شدند و به زمان آغاز تولید سریال نرسیدند و عذرخواهی کردند و آقای بنفشه‌خواه جایگزین ایشان شدند.

فرجی همچنین درباره این شایعه که حضور شخصیت روحانی با بازی هومن حاج عبداللهی در این فصل منوط به نپوشیدن لباس روحانیت بوده است نیز عنوان کرد: در فصل‌های دوم تا سوم، در قصه جایی برای حضور این شخصیت نداشتیم. ضمن اینکه آقای حاج‌عبداللهی هم درگیر چند پروژه دیگر بودند. در این فصل هم چون فقط بحث داوری مسابقه فوتبال بین ده بالا و پایین را داشتیم دیگر نیازی به اینکه با لباس روحانیت در داستان حضور داشته باشند نبود.

«نون خ ۴» که تا به حال ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار بار در تلوبیون دیده شده، عنوان پربیننده‌ترین سریال نوروزی تلویزیون را هم با ۸۳.۵ درصد بیننده و ۷۸.۶ درصد رضایت در میان مخاطبان از آن خود کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«هناس» به شبکه نمایش خانگی می‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «هناس» به کارگردانی حسین دارابی وارد شبکه نمایش خانگی شد.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «هناس» به کارگردانی حسین دارابی و تهیه کنندگی محمدرضا شفاه، از ۲ اردیبهشت‌ماه همزمان با عید فطر وارد شبکه نمایش خانگی شد.

این فیلم سینمایی قصه ترور یک عشق را از زاویه دید شهره پیرانی همسر شهید داریوش رضایی‌نژاد از دانشمندان هسته‌ای ایران در آخرین روزهای زندگی او، به تصویر می‌کشد.

مریلا زارعی در نقش شهره پیرانی و بهروز شعیبی در نقش داریوش رضایی نژاد ۲ بازیگر اصلی این فیلم سینمایی را تشکیل می‌دهند.

«هناس» که دومین ساخته حسین دارابی پس از فیلم سینمایی «مصلحت» است، در ژانر ملودارم عاشقانه و به قلم احسان ثقفی و مهدیه عین اللهی به نگارش در آمده و برای نخستین بار در چهلمین جشنواره فیلم فجر به نمایش گذاشته شد.

«هناس» محصول سازمان سینمایی سوره است که پخش سینمایی آن را موسسه بهمن سبز بر عهده داشت و توانست در گیشه سینماها به فروشی بالغ بر ۴ میلیارد تومان برسد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

توجه ویژه‌ای به عرصه‌های وب محور، تولید پادکست و ژانرهای نوین میان رشته‌ای داریم/ژانر رادیو پلاس کار نوآورانه‌ای بود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در آستانه فرا رسیدن روز ملی رادیو، مدیرکل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش درخواست کرد که یکی از ساختمان‌های ارگ، معروف به ساختمان آرشیو رادیو هرچه سریع‌تر احیا، مرمت و به موزه تبدیل شود.

به گزارش سینماپرس، محسن سوهانی مدیر رادیو نمایش گفت: یکی از بناهای قدیمی و کهنسال مجموعه ارگ معروف به ساختمان آرشیو، محلی است که برگ‌های مهمی از تاریخ خاطرات رادیو در آن رقم خورده است.

استودیویی که محل ضبط برنامه‌های خاطره ساز بود

وی ادامه داد: این مجموعه شامل بخش‌های مختلف از جمله برخی استودیوهای موسیقی که محل ضبط برنامه معروف گل‌ها بود و واحد ترانه و موسیقی رادیو که نامدارانی مانند داود پیرنیا و امیرهوشنگ ابتهاج سال‌ها مدیریت آن را بر عهده داشتند. این ساختمان چه از نظر قدمت بنا و معماری و چه از نظر درونمایه و تاریخی که به واسطه افراد، بزرگان و نامدارانی که در آن رفت و آمد داشته‌اند پشت سر گذاشته، یک میراث فرهنگی توامان ملموس و ناملموس گرانبهاست که متاسفانه در دست تخریب و خطر ویرانی قرار گرفته است.

سوهانی تصریح کرد: برخی تصمیم‌های مدیریتی به واسطه تغییر نفرات ناتمام می‌ماند و به آفت بی‌سرانجامی دچار می‌شود. در مورد این ساختمان نیز طی دوره‌های متفاوت ریاست سازمان صدا و سیما تصمیمات گوناگونی گرفته شد. نهایتاً پس از فراز و نشیب مدیریت‌های اسبق، در زمان ریاست سابق قرار شد که تبدیل به موزه رسانه ملی شود و مسئولیت آن نیز از عهده رادیو خارج و به حوزه ریاست سازمان و اداره کل روابط عمومی واگذار شد. اما این طرح نیز ناتمام ماند.

ساختمان ارگ در خطر ویرانی

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه در این ساختمان دیگر سکونتی وجود ندارد و در مسیر تخریب و آستانه خطر ویرانی قرار گرفته جای توجه فوری دارد که امیدوارم با عنایت خاصی که ریاست محترم فعلی سازمان، آقای جبلی به حفظ و توسعه میراث فرهنگی سازمان دارند، هر چه زودتر تصمیمی برای اولاً احیا و مرمت تخصصی و ثانیاً آینده آن گرفته شود. پیشنهاد بنده این است که با توجه به پیشینه تاریخی‌اش تبدیل به موزه رادیو و مسئولیت راه اندازی و انجامش بار دیگر بر عهده معاونت صدا قرار گیرد تا آورده فرهنگی بسیار خوبی برای سازمان صدا و سیما داشته باشد.

مدیر رادیو نمایش عنوان کرد: مجموعه ارگ شامل اداره کل هنرهای نمایشی و استودیوی پر قدمت و خاطره ساز هشت که هم چنان فعال است، در کنار ساختمان آرشیو که قابلیت موزه شدن را دارد، می‌تواند تبدیل به یک موزه زنده یا به قول فرنگی‌ها living museum شود تا با حضور مردم مشتاق رونق دوباره ای به مجموعه برگردد. اصلاً همین استودیو هشت از ابتدا و با گنجایش سیصد نفر برای حضور مخاطب طراحی شد. در دهه‌های شصت و هفتاد شمسی و با وجود شرایط جنگی و زیر موشک باران، مردم برای تماشای نزدیک اجرای برنامه «صبح جمعه با شما» به این استودیو می‌آمدند و با حضورشان حال و هوای پر شوری به آن می‌بخشیدند. این اتفاق می‌تواند بار دیگر با حضور مردم در کنار هنرمندان نمایش‌های رادیویی و در قالب موزه زنده ارگ تکرار شود. هم چنین این فرصت می‌تواند محلی برای بهره‌گیری از ظرفیت ژانرهای خاص و مردمی تئاتر مانند: «تئاتر کاربردی»، «تئاتر در محیط»، «تئاتر میراث (موزه) و بازآفرینی فضای گذشته» و… باشد. زمینه‌هایی تخصصی که امروزه در دنیا از آن به ویژه برای آموزش و فرهنگ سازی استفاده‌ی های بسیاری می‌شود.

سوهانی در ادامه در مورد نمایش‌های رادیویی افزود: هشتاد و سه سال از تاسیس رادیو در ایران می‌گذرد. در این رهگذر از سال ۱۳۲۱ شاهد ظهور نمایش‌های رادیو به عنوان یک قالب جذاب، خیال‌انگیز و الهام بخش برای طیف گسترده‌ای از مخاطبانمان بوده‌ایم اما از سوی دیگر در این سیر تاریخی زمینه‌های گوناگون اجتماعی، ابزار رسانه‌ای و به فراخور آن فرهنگ مصرف و ذائقه مخاطب نیز دچار تحولات عمیق و جدی شده‌اند، در نتیجه ما نیز باید متناسب با شرایط و زمینه‌های روز به فکر نوآوری باشیم. البته این به آن معنا نیست که از سنت‌های میراث گرانبهای نمایش‌های رادیویی که امانت دار هستیم چشم‌پوشی کنیم.

لزوم حفظ ساختمان ارگ به عنوان میراث گذشتگان

وی گفت: در مجموعه اداره کل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش که یکی از قدیمی ترین بخش‌های سازمان صدا و سیما و معاونت صدا است وظیفه سنگینی داریم. از یک سو بایستی آن میراث فرهنگی که از گذشتگانمان به ارث رسیده را حفظ کنیم و پاس بداریم و از سوی دیگر به شرایط روز مخاطب امروزی به ویژه نسل جوان و زمینه‌ها و عرصه‌های نو ظهور و افق‌های آینده چشم داشته باشیم تا بتوانیم با خلاقیت و نوآوری و استفاده از بسترهای جدید ارتباطی همچنان شاهد رشد، نمو و بالندگی نمایش‌های رادیویی باشیم. البته بخش مهمی از این میراث فرهنگی پیشکسوتانمان در ارگ شامل مجمعی از بزرگان فرهنگ و هنر کشور هستند. این افتخار بزرگی است که بتوانیم پاسدار این عزیزان باشیم.

مدیر رادیو نمایش تصریح کرد: سعی کردیم به صورت سالانه و به رغم محدودیت‌هایی که در بودجه وجود دارد، نگاه و رویکرد تخصصی و علمی و برنامه‌ریزی راهبردی در زمینه‌های مختلف در حوزه مدیریتی داشته باشیم که متاسفانه جوابگوی ایده‌آل‌های ما نیست ولی به رغم اینها تلاش داریم در حد وسع مالی موجود ضمن بهترین و بهینه‌ترین بهره برداری مسیر رو به رشد را پیش ببریم. در این خصوص بسیار پژوهش محور پیش رفتیم و ارتباط مستمری با نهادهای علمی و دانشگاهی داشتیم و سعی کردیم یک مدیریت رسانه راهبردی، علمی، تخصصی، برنامه محور و پژوهش محور را برای تحقق اهداف در پیش بگیریم.

سوهانی تأکید کرد: رادیو همچنان با ویژگی‌های خاص و متمایزش قلب تپنده رسانه است. سال‌ها قبل از اینکه بستر وب و اینترنت به وجود بیاید اولین رسانه تعاملی بوده است، به خصوص نمایش رادیویی چرا که مخاطب نمایش رادیویی خود یک کارگردان بالفعل است که در ذهن خود تصویر سازی می‌کند، بازیگر انتخاب می‌کند، طراحی صحنه و لباس و دکور انجام می‌دهد و دنیایی را مجسم می‌کند که در تلویزیون و رسانه‌های دیداری بر عهده کارگردان است. این امکان خاص خیال‌انگیز باعث می‌شود که رادیو و نمایش رادیویی ظرفیت‌های خاص و استثنایی داشته باشد که رقیبی نتواند جایش را بگیرد.

اما وقتی از رسانه صحبت می‌کنیم این یک مفهوم کلان است و باید بپذیریم که در عصر حاضر و معادلات رسانه‌ای امروز حتی عصر تلویزیون هم به سر آمده. فضای مجازی و رسانه‌های وب محور مخاطب فراگیرتری پیدا کرده و همین مورد سبک مصرف مخاطبان را تغییر داده است.

وی ادامه داد : این عصر اصطلاحاً عصر تقاطع یا تقابل رسانه‌ای(cross media) تلقی می‌شود. یعنی رسانه‌ها باید هم افزایی بکنند، در تعامل اثرگذارتر با مخاطب پیش بروند و رادیو هم غیر از این نیست. البته در معاونت صدا این سیاست تحت عنوان رسانه خلاق صدا پایه به جد دنبال می‌شود.

مدیر رادیو نمایش افزود: در حال حاضر ما در رادیو نمایش و مجموعه اداره کل هنرهای نمایشی رادیو توجه ویژه‌ای به عرصه‌های وب محور، تولید پادکست و ژانرهای نوین میان رشته‌ای داریم. در این خصوص طی دو سال اخیر تجربه‌های بسیار خوبی داشتیم. از جمله: تولید نمایش‌های اینتراکتیو به عنوان اولین نمونه جهان، طراحی و تولید ژانر رادیو پلاس، آثاری در مشارکت با تلویزیون در عرضه برای فضای مجازی و… مثلاً برنامه امسالمان در ژانر رادیو پلاس کار نوآورانه‌ای بود که علاوه بر نسخه صوتی رادیویی در بستر ایران صدا نیز به صورت تصویری پخش شد. اینها تجربه‌های نویی هستند که ما با افتخار انجام دادیم و باید قدم به قدم آنها را کامل کنیم.

سوهانی اظهار کرد: آرزویم این است که در رادیو موانع ساز و کارهای مالی و اداری برداشته و مطالباتی که همکاران دارند محقق شود تا بتوانیم ضمن حفظ سرمایه گرانقدر میراث فرهنگی به ویژه سرمایه انسانی از ظرفیت‌های ارزشمند رادیو این عرصه درخشان و قلب تپنده و پر انرژی رسانه بهره مند شویم و افق‌های درخشانی را برای آن رقم بزنیم.

مدیر اداره کل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش در پایان گفت: در روز ملی رادیو ویژه برنامه‌های متنوعی همچون «صدای مردم» ساعت ۸:۳۰، «استودیو هشت» ساعت ۱۸:۱۵ و «مبارک باد» ساعت ۲۰ و ۴ صبح برای پخش از آنتن رادیو نمایش در نظر گرفته شده است تا همراه با مردم که بزرگترین حامی رسانه هستند یاد و خاطره روز ملی رادیو گرامی داشته شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نسخه اکران عمومی فیلم‌های سینمایی به‌صورت دی‌سی‌پی است و حجم بالایی هم دارد و به همین دلیل سرقت آن سخت‌تر است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عباس رافعی نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «سلوک» ضمن اشاره به برنامه‌ریزی برای عرضه جهانی این فیلم تأکید کرد به دنبال نفوذ به چرخه اکران عمومی سینماها در کشور عربستان است.

به گزارش سینماپرس، عباس رافعی کارگردان سینمای ایران در گفتگو با مهر درباره فیلم سینمایی «سلوک» که سال گذشته کارگردانی کرده بود و به تازگی پروانه نمایش آن صادر شده است، گفت: تولید این فیلم سال گذشته به پایان رسید و در حال حاضر منتظریم تا علی اوجی به‌عنوان تهیه‌کننده با پخش‌کننده فیلم به توافق برسد تا فیلم وارد چرخه اکران عمومی شود. نویسنده و کارگردان این فیلم خودم هستم و بنابر صحبتی که تهیه‌کننده داشتیم قرارمان این است که ابتدا وارد چرخه پخش بین‌الملل شود و بعد در داخل اکرانش کنیم.

وی توضیح داد: قصدمان این است که فیلم تا زمانی که در صف نوبت اکران داخلی قرار دارد، علاوه‌بر حضور در جشنواره‌های خارجی، بتواند اکران خارج از کشور هم داشته باشد. اگر خاطرتان باشد فیلم‌های قبلی من مانند «فصل فراموشی فریبا» هم به زبان عربی و انگلیسی دوبله کردیم و توانستیم در برخی کشورهای منطقه آن را به صورت گسترده اکران کنیم. همین برنامه را برای فیلم «سلوک» هم پیش‌بینی کرده‌ایم. قصد داریم این فیلم را هم به زبان عربی دوبله کنیم و در کشورهایی مانند کویت، اردن و عمان آن را اکران کنیم.

این کارگردان درباره احتمال قاچاق شدن فیلم پیش از اکران عمومی در ایران به‌واسطه ورود به چرخه پخش جهانی هم گفت: فیلم‌هایی که تا به امروز سرقت شده‌اند، غالباً در اکران آنلاین روی پلتفرم‌های خارجی عرضه شده‌اند. وقتی فیلم در اکران سینماها عرضه می‌شود اما خطر قاچاق کمتر می‌شود. در اکران آنلاین است که فیلم‌ها به راحتی در دسترس قرار می‌گیرند. نسخه اکران عمومی به‌صورت دی‌سی‌پی است و حجم بالایی هم دارد، به همین دلیل سرقت آن سخت‌تر است.

رافعی گفت: الان که فیلم پروانه نمایش دریافت کرده است به‌طور قانونی و آزاد می‌توانیم برای اکران عمومی آن در خارج از کشور هم اقدام کنیم. من پیش از این سه فیلم عربی در کشورهای منطقه ساخته‌ام و به همین پشتوانه ارتباط‌هایی را با پخش‌کننده‌های خارجی در این کشورها دارم. جالب است بدانید تنها فیلم ایرانی که تا به امروز در کشورهای اردن و کویت اکران شده «فصل فراموشی فریبا» بوده است. این کشورها اصلاً فیلم ایرانی اکران نمی‌کنند. به‌دلیل مناسبات سیاسی موجود، اساساً روابط فرهنگی میان کشورها هم قطع است.

وی ادامه داد: بعد از ساخت فیلم «القربا» که من ساختم و اکران گسترده‌ای هم در کشورهای عربی داشت، این کشورها هم روی خوشی به سینمای ما نشان دادند و زمینه فراهم شد تا فیلم‌های خودمان را هم در این فضا اکران کنیم. فیلم «سلوک» هم اساساً یک فیلم بومی نیست و درباره مشکلاتی صحبت می‌کنند که همه زنان در دنیا با آن مواجه هستند.

این کارگردان ادامه داد: اعتقاد و فرضیه ما برای ساخت این فیلم، این بود که اگر زنی همسرش فوت می‌کند و یا طلاق می‌گیرد و یا دختری از سوی نامزدش ترک می‌شود، نباید احساس کند که دنیا به پایان رسیده است. چنین فردی باید به دنبال پیدا کردن قابلیت‌های وجودی خودش برای موقعیت جدیدش باشد. زنی که در داستان ما حضور دارد، بعد از مفقود شدن شوهرش، جستجویی را برای یافتن او آغاز می‌کند اما در نهایت موفق می‌شود خودش را پیدا کند. این یک تم و داستان با محوریت «بازگشت به خویشتن» جهانی است. به‌ویژه که این روزها بحث حضور اجتماعی و سیاسی زنان در ایران وسیع‌تر شده و زنان توانسته‌اند در جهان عرب هم امتیازهایی را به دست بیاورند. ما امید داریم به واسطه همین فیلم بتوانیم به چرخه اکران عمومی کشورهایی مانند عربستان هم نفوذ پیدا کنیم.

رافعی در ادامه با اشاره به برخی حقوق فراموش‌شده زنان در کشورهای عربی به خصوص عربستان گفت: امروز شرایط در این کشورها به‌گونه‌ای شده است که همین زنان عرب وارد عرصه فیلمسازی هم شده‌اند. پرداختن به موضوعاتی که جنبه جهانی پیدا کرده‌اند باعث می‌شود به اکران جهانی موفق فیلم و ارتباط مخاطبان جهانی با آن هم امیدوار شویم.

کارگردان فیلم «سلوک» درباره ترکیب بازیگران این فیلم هم توضیح داد: بازیگران اصلی این فیلم نرگس محمدی، محمدرضا شریفی‌نیا، سام نوری، فریبا نادری و حسن زارعی هستند. من زمان خاصی را هم برای اکران این فیلم مدنظر ندارم و احساس می‌کنم فیلمی که مسئله‌ای مرتبط با زنان جامعه را مطرح می‌کند هر زمانی می‌تواند اکران شود و مخاطب خود را هم خواهد داشت. به‌خصوص در این شرایط فیلم‌هایی از این دست کمتر ساخته می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

توکلی: مدیران سینمایی و فرهنگی با نگاه انکار مبادرت به برنامه ریزی می کنند/ از شرایط بحرانی سینما تنها با گفتگو می توان عبور کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیوندر خصوص نسبت سینما با هویت انقلابی گفت: مدیران جدید سینمایی و فرهنگی با نگاه انکار مبادرت به برنامه ریزی می کنند؛ ممکن است آن ها ته دلشان کشش و علاقه ای به برخی از جریانات فیلمسازی داشته باشند اما در شرایط فعلی ذهن شان متوقف شده و از آنجا که زبانی الکن دارند نتوانسته اند دیدگاه و اهداف خودشان را درست اعلام کنند تا ببینیم آیا هدف شان در سینما رسیدن به هویت انقلابی است یا خیر!

بازیگر فیلم های سینمایی «نفوذی» و «زادبوم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در حال حاضر سینماگران ما از دو جهت تحت فشار هستند؛ اول اینکه اصلاً نمی دانند مدیران فعلی چه می گویند؛ مدیران نمی توانند ذهنیت خود را به درستی منتقل کنند و همین باعث شده سینما به سمت توقف پیش برود و آسیب های جدی به تمامی دستاوردهای بیش از ۴ دهه سینمای ایران پس از پیروزی انقلاب وارد شود.

وی ادامه داد: نکته دوم این است که ارتباط میان مدیران با سینماگران به کمترین میزان خود رسیده است؛ قطعاً باید جلسات بحث و گفتگو بیشتر از این باشد و تعامل مدیران فرهنگی و سینمایی با هنرمندان بیشتر شود تا از این رهگذر آسیب ها به صورت کامل شناسایی شده و همه بتوانند با یکپارچگی در صدد رفع بحران به وجود آمده برآیند.

توکلی یادآور شد: دکتر اسماعیلی در کسوت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سال قبل حرکت خوبی را شروع کرد و هنرمندان حوزه های مختلف را دعوت کرد اما بعداً همه این کارها متوقف شد و قطعاً اگر این کار ادامه پیدا می کرد ما می توانستیم شاهد تحولات مثبت و اساسی در سینمای کشور باشیم.

این سینماگر سپس با بیان اینکه سینما در حال حاضر شرایط بحرانی دارد و تنها با گفتگو و ایجاد راه حل می توان از این بحران عبور کرد تصریح کرد: مقامات اجرایی در حوزه سینما و سایر هنرها از جمله موسیقی، تئاتر و… به تنهایی توان ندارند تا به نیازهای فکری هنرمندان پاسخ دهند و بی تردید این اتفاق هرچقدر دیرتر شود آسیب بیشتری به جامعه فرهنگی و هنری وارد می شود.

کارگردان سریال های تلویزیونی «مدرس» و «میرزا کوچک خان جنگلی» در بخش دیگری از این گفتگو متذکر شد: به طور کل سینما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی رشد کرد. نسل جدیدی به سینما آمد و امکانات تکنولوژی تغییر و آموزشگاه های زیادی متولد شدند اما با همه این تفاسیر ما در این بیش از ۴ دهه ای که از عمر انقلاب اسلامی می گذرد همواره با موانع و آسیب های جدی در حوزه سینما نیز روبرو بودیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین مسائلی که باعث آسیب به سینما و به طور کل حوزه فرهنگ و هنر شده این است که در تمامی این سال ها دیدگاه مدیران اجرایی در دهه های متفاوت با یکدیگر مغایرت داشته به نحوی که ما وقتی نیم نگاهی به این سال ها می اندازیم شاهد تغییرات اساسی در رفتارهای اجتماعی و فرهنگی و سیاسی هستیم.

توکلی در همین راستا افزود: ما اگر ریاست جمهوری ها را مبدأ تغییرات در هر دوره قلمداد کنیم به راحتی می توانیم دلیل اصلی مشکلات حوزه فرهنگ و سینما را شناسایی کنیم؛ ما در این سال ها با روسای جمهوری روبرو بودیم که به اهداف پنهانی انقلاب نزدیک بودند. با ریاست جمهورانی روبرو بودیم که نقطه مقابل تفکرات انقلابی بودند و فکر می کردند می توانند شرایط جدیدی را به وجود آورند و همه این تناقضات باعث شد تا بسیاری از فیلمسازان به طور کل از بین بروند!

وی در پایان این گفتگو افزود: اما در نهایت ذکر این نکته ضروی است که اگر امروز معتقدیم که در سینمای کشورمان کارگردانان خوبی داریم یا به طور کل سینمای خوبی داریم به این دلیل است که ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تغییرات بنیادی و اجرایی در حوزه سینما روبرو شدیم و حالا نیازمند آن هستیم که با اهتمام و جدیت بیشتری این مسیر را دنبال کنیم تا از جریان انحرافی فاصله گرفته و دوباره در مسیر سینمای انقلاب اسلامی گام برداریم.

مشاهده خبر از سایت منبع