محمد حسین لطیفی سریالی درباره خرمشهر میسازد
محمدحسین لطیفی کارگردان سینما گفت: جزو آرزوهای من بوده که غربت مردم ایران و خرمشهر را در روزهای آغازین جنگ به تصویر بکشم.
محمدحسین لطیفی کارگردان سینما گفت: جزو آرزوهای من بوده که غربت مردم ایران و خرمشهر را در روزهای آغازین جنگ به تصویر بکشم.
در هشتاد و سومین سال تاسیس رادیو (چهارم اردیبهشت)، رادیو جشنواره با هدف انعکاس دومین جشنواره رادیویی پژواک آغاز به کار کرد و تا ۲۰ اردیبهشت روی موج ۹۵.۵ مگاهرتز خواهد بود.
این رادیوی مناسبتی با شعار جشنواره پژواک یعنی «صدای واقعیت پژواک حقیقت» کار خود را آغاز کرد و به صورت ۲۴ ساعته پخش میشود.
به گفته وحید اسدی دبیر علمی جشنواره پژواک، رادیو جشنواره به پخش برنامههای منتخب مستند جشنوارههای اول و دوم میپردازد و برنامه زنده دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک از ساعت ۱۰ تا ۱۲ ظهر هر روز روی آنتن میرود و موضوعات اصلی برنامه صحبت با پیشکسوتان، برنامهسازان، منتخبین جشنواره نخست و کاندیداهای جشنواره دوم است.
علی بخشی زاده هم معاون صدای رسانه ملی گفت: همزمان با سالروز رادیو، شاهد افتتاح رادیو جشنواره هستیم. طی مطالعاتی که انجام شد متوجه شدیم که تا حدودی قالب مستند در رادیو به دلایل مختلف به دست فراموشی سپرده شده است. از سال گذشته جشنواره مستند رادیو را به نام پژواک راه اندازی کردیم، امسال هم دومین دوره از این جشنواره در حال برگزاری است که به امید خدا ۱۸ اردیبهشت مراسم اختتامیه آن در مرکز همایشهای صداوسیما شاهد خواهیم بود.
پیش از این رادیو همدلی به منظور ترویج فرهنگ انفاق و نیکوکاری اول اسفند سال گذشته فعالیت خود روی همین موج آغاز کرده بود که با اتمام فعالیتش جای خود را به رادیو جشنواره داد.
شب گذشته قسمت آخر مجموعه «نون خ۴» روی آنتن رفت و قرار است بخشهایی از پشت صحنه سریال در دو قسمت پخش شود .پشت صحنه «نون خ۴» سه شنبه و چهارشنبه شب، پنجم و ششم اردیبهشت ساعت ۲۲ از شبکه یک به روی آنتن خواهد رفت.
«نون خ۴» به تهیه کنندگی مهدی فرجی و کارگردانی سعید آقاخانی در ۲۱ قسمت ساخته شد. این مجموعه طنز از ابتدای نوروز ۱۴۰۲ از شبکه سیما روی آنتن رفت.
سعید آقاخانی، حمیدرضا آذرنگ، سیروس میمنت، کاظم نوربخش، بیژن بنفشه خواه، سیروس سپهری، نسرین مرادی، هدیه بازوند، صهبا شرافتی، ندا قاسمی، هومن حاجی عبداللهی، مجید یاسر، علی صالحی، پاشا جمالی و … از بازیگران «نون خ۴» هستند.
سینماپرس : مراسم اکران فیلم سینمایی «قطع فوری» عصر چهارشنبه ۶ اردیبهشت به کارگردانی مریم بحرالعلومی و با حضور جمعی از عوامل فیلم در گروه سینمایی هنر و تجربه در پردیس چارسو برگزار شد.
سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مکلف به پاسداشت زبان و ادب فارسی هستیم، امیدواریم شاهد تغییر محسوس چهره شهرها به لحاظ پاسداشت زبان فارسی در نامگذاری ویژندها (برندها) و محصولات مختلف باشیم و در این مسیر با ترویج اسامی غیرایرانی به شدت مخالفیم.
به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی در دیدار صمیمانه با فعالان و تولیدکنندگان حوزه مد و لباس که در سالن اجتماعات وزارت فرهنگ برگزار شد، پس از شنیدن نقطه نظرات و دیدگاهها و دغدغههای تولیدکنندگان حوزه پوشاک و صاحبان ویژندهای (برندهای) ایرانی اظهار داشت: وزارت فرهنگ از تمامی فعالیتهایی که به تقویت هویت ایرانی منجر شود، حمایت خواهد کرد.
وی افزود: دولت مردمی از آمادگی همه جانبه برای حمایت از فعالان و تولیدکنندگان ویژندهای ایرانی حوزه پوشاک برخوردار است؛ زیرا حوزه پوشش جزء اصلی هویت فرهنگی ایران عزیز است و همه در هر جایگاهی موظف هستیم مروج فرهنگ ناب و اصیل ایرانی در این حوزه باشیم تا تصویر جامعه ایرانی بیشتر از همیشه با هویت فرهنگی ایران عزیز همخوانی داشته است.
رایزنان فرهنگی به توسعه صادرات صنایع فرهنگی کمک کنند
اسماعیلی حوزه پاسداشت زبان فارسی را بخش مهمی از هویت ایرانیان برشمرد و گفت: بر همین اساس به لحاظ قانونی مکلف به اجرای پاسداشت زبان و ادب فارسی هستیم و امیدواریم با اقدامات پیشبینی شده طی یک سال آینده شاهد تغییر محسوس چهره شهرها به لحاظ پاسداشت زبان فارسی در نامگذاری ویژندها و محصولات مختلف باشیم و در این مسیر با ترویج اسامی غیرایرانی به شدت مخالفیم و در مقابله با آن هیچ ابایی در اجرای قانون وجود ندارد.
وی با بیان اینکه اقتصادِ فرهنگ بخش مهمی از توسعه صادرات به شمار میرود، گفت: رایزنان فرهنگی در خارج از کشور موظف به کمک برای توسعه صادرات صنایع فرهنگی هستند و در این راستا میتوان فضای تعامل و همکاری ویژندهای ایرانی با کشورهای مختلف را فراهم کرد.
درصد قابل توجه پوشاک مصرفی جامعه به صورت قاچاق وارد میشود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: درصد قابل توجه پوشاک مصرفی جامعه به صورت قاچاق وارد میشود که این مسئله تبعات فرهنگی بسیار زیادی دارد. در این راستا هرگونه اقدام تحولی باید با تقویت توان تولید داخلی در چهارچوب ارزش و هویت فرهنگی ایرانی اسلامی حرکت کرد.
اسماعیلی با بیان اینکه رویکرد کارگروه ساماندهی مد و لباس طی سالیان گذشته تمرکز بر طراحی لباس با رویکرد هنری صرف بوده و توجه کمی به میزان اقبال و تاثیر اینگونه طراحیها بر پوشش عمومی جامعه داشته است، گفت: بر همین اساس دولت انقلابی کارگروه ضرورت توجه به طراحی با رویکرد صنعتی را به منظور تعین در مصرف عمومی جامعه مدنظر قرار داده است و بدون تردید در این راستا ویژندهای لباس جایگاهی ویژه خواهند داشت.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: با توجه به جایگاه فرادستگاهی کارگروه ساماندهی مد و لباس و محوریت وزارت فرهنگ در این کارگروه از یک سو و شعار سال و تاکید بر رشد تولید از سوی دیگر، ضروری است چالشهای پیش روی تولیدکنندگان محصولات فرهنگی شناسایی و با تکیه به جایگاه قانونی کارگروه اقدامات لازم در این راستا صورت پذیرد.
سینماپرس: محمد حسین لطیفی گفت: بالغ بر ۱۶ سال است که در حیطه دفاع مقدس تلاش میکنم و ماه گذشته نیز تلاش من در ارتباط با ساخته شدن یک سریال ۴۰ قسمتی درباره خرمشهر بوده است. ۶ قسمت اول این سریال قبل از جنگ است و ۳۴ روز، یعنی ۳۴ قسمت از روزهای مقاومت مردم خرمشهر، هر کدام یک قسمت است.
به گزارش سینماپرس، محمد حسین لطیفی تهیه کننده و کارگردان سینما و تلویزیون روز گذشته در برنامه فرامتن خبر از ساخت سریالی ۴۰ قسمتی درباره خرمشهر داد و گفت: در این سن هنوز هم انتظار میرود لطیفی مثل روزهای اول بتواند پرجوش و خروش کار کند. اینکه باز هم آثاری همچون فیلم بیوگرافی بسازم بعید است، یعنی یک شخصیتی را ملاک قرار دهم و با او همراه بشوم. اما بله در حیطه دفاع مقدس کار خواهم کرد. بالغ بر ۱۶ سال است که در حیطه دفاع مقدس تلاش میکنم و ماه گذشته نیز تلاش من در ارتباط با ساخته شدن یک سریال ۴۰ قسمتی درباره خرمشهر بوده است.
لطیفی ادامه داد: ۶ قسمت اول این سریال قبل از جنگ است و ۳۴ روز، یعنی ۳۴ قسمت از روزهای مقاومت مردم خرمشهر، هر کدام یک قسمت است. این ۴۰ قسمت جزو آرزوهای من بوده که غربت مردم ایران و مردم خرمشهر را در روزهای آغازین جنگ به تصویر بکشم.
سینماپرس: محفل قرآنی «عرش التلاوه» روز جمعه هشتم اردیبهشتماه، با حضور میزبانان برنامه تلویزیونی «محفل» و قاریان شناخته شده کشور عراق در حرم حضرت عباس(ع) برگزار میشود.
محفل قرآنی «عرش التلاوه» توسط مرکز «المشاریع القرآنیه» وابسته به حرم حضرت عباس(ع)، فردا جمعه هشتم اردیبهشتماه با حضور میزبانان برنامه تلویزیونی محفل و قاریان شناخته شده کشور عراق در صحن مطهر حرم حضرت عباس علیه السلام برگزار میشود.
این محفل قرآنی که روز جمعه هشتم اردیبهشتماه در صحن مطهر حرم حضرت عباس(ع) برگزار میشود، ساعت ۲۱ به وقت کربلا و ۲۱:۳۰ به وقت تهران به صورت زنده از شبکه سه سیما پخش خواهد شد.
احمد ابوالقاسمی، حامد شاکرنژاد، سید حسنین الحلو، مشتاق العلی، رافع العامری و محمدامیر التمیمی در محفل قرآنی «عرش التلاوه» حضور دارند و به تلاوت آیاتی از کلامالله مجید میپردازند.
حجت الاسلام غلامرضا قاسمیان، احمد ابوالقاسمی، حامد شاکرنژاد، رضوان درویش از کشور سوریه و حسنین حلو از کشور عراق، کارشناسان و میزبانان ایرانی و بینالمللی برنامه تلویزیونی «محفل» بودند که با میزبانی از قاریان، حافظان و استعدادهای برتر قرآنی ایران و جهان، در ایام ماه مبارک رمضان با اجرای رسالت بوذری از قاب شبکه سه سیما پخش میشد.
سینماپرس: مریم دوستی فیلمساز و عضو هیات انتخاب و داوری جشنواره منطقهای سینمای جوان بوشهر-خلیج فارس بیان کرد که فیلم کوتاه ماهیت مستقل و جذاب خود را دارد.
به گزارش سینماپرس، مریم دوستی عضو هیات انتخاب و داوری شصت و ششمین جشنواره منطقهای سینمای جوان بوشهر-خلیج فارس درباره کیفیت آثار ارسال شده به این رویداد به مهر گفت: سطح کیفی فیلمها در این جشنواره استاندارد بود و اینکه از بیش از ۱۰ استان و اقلیمهای مختلف در ژانرهای متنوع، فیلمسازان و فیلمهایی شرکت دارند، اتفاق درخوری است. تنوع فرهنگی و دیده شدن مناطق و استانهای مختلف کشور در یک رویداد امری شایسته است. چراکه فیلمسازی که در یک اقلیم زیست کرده خواسته با ناخواسته از فرهنگ منطقه سکونت خود تاثیر پذیرفته است و آن را در اثر خود هم نمایان میکند. این دست جشنوارهها باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرند و اساساً جشنوارههای فیلم کوتاه باید مورد حمایت باشند.
کارگردان فیلم سینمایی «دریاچه ماهی» با اشاره به هویت مستقل و جذاب فیلم کوتاه تصریح کرد: فیلم کوتاه به خودی خود ماهیت مستقل و جذابی دارد و میتوانیم آن را درب اصلی ورود به سینمای بلند بدانیم. به این معنا که همزمان با ساخت فیلم کوتاه وارد سینمای بلند و حرفهای شویم. سینمای کوتاه سینمای بسیار جذابی است و اگر فیلمساز بتواند در این حوزه مهارت خود را محک زده و ژانر خود را نه به عنوان تجربه کردن بلکه با نگاهی جدی پیدا کند، در ادامه پیشرفت زیادی خواهد کرد. هرچند که به نظرم فیلمسازی در گونههای مختلف جذابتر است و من با اینکه فیلمساز ضمن دوری از شتابزدگی خود را محدود به یک ژانر نکند، معتقدم. به ویژه در فیلم کوتاه فیلمساز نباید خود را محدود کند و لازم است همه آنچه را که به او کمک میکند، به خدمت گیرد.
کارگردان فیلم کوتاه «صبحانه» عنوان کرد: در فیلمسازی کوتاه میدان بیشتری برای ریسک کردن وجود دارد و شاید این مهمترین تفاوت آن با سینمای بلند است. فیلمساز در سینمای کوتاه میتواند درباره فیلمنامههایی که باید در شرایط خاص اقلیمی بسازد ریسک کند و با جسارت به سراغ ساختشان برود زیرا برخی از فیلمنامهها را نمیتوان بیش از حد بسط داد. در واقع فیلم کوتاه شبیه به ضربالمثلی است که مردم به استفاده از آن در ادبیات روزمرهشان علاقه دارند اما فیلمسازی بلند به مثابه داستان است که میتواند شامل ضربالمثل هم بشود.
وی با اشاره به شرایط اقتصادی سینمای کوتاه عنوان کرد: ساخت فیلم کوتاه به لحاظ اقتصادی نیز ارزانتر است بنابراین امکان ریسک و تجربه کردن را بیشتر برای فیلمساز فراهم میکند. ضمن اینکه فیلمسازان سینمای بلند نیز میتوانند دوباره به فیلم کوتاه رجعت کرده و در این حوزه نیز فعالیت کنند پس فیلم کوتاه به هیچ وجه یک پله پایینتر نیست. اساساً سینما و هنر رتبهبندی نمیپذیرد. خود من بعد از فیلم بلندم دوباره فیلم کوتاه ساختم و باید از برخی کلیشهها در سینمای کوتاه فاصله گرفت.
دوستی عنوان کرد: همچنین برخی از فیلمسازان مهم در طول عمر هنری خود بر ساخت فیلم کوتاه متمرکز مانده و در جشنوارههای معتبر نیز خوش درخشیدهاند. به نظرم فیلمسازان سایر استانها میتوانند در طراحی صحنه، لوکیشن، زبان و گویش، لباس و… از المانهای فرهنگی در بستر مناطق سکونت خود استفاده کنند و من از دیدن این تنوع در جشنواره بوشهر لذت بردم به ویژه فیلمهای فیلمسازان کرد را همیشه دوست داشته و دارم و البته فیلمهای همه استانهای حاضر در جشنواره خوب بودند و تقریباً از هر استان شرکت کننده در شصت و ششمین دوره جشنوارههای منطقهای چند فیلم درخشان دیدیم.
وی درباره ویژگیهای جشنوارههای منطقهای بیان کرد: این جشنوارهها خوش یمن و مبارک هستند و باید ادامه دار باشند. به نظرم هم مدیران سابق و هم جدید انجمن سینمای جوانان ایران درک درستی از اهمیت سینمای کوتاه داشته و دارند و حضور مدیرانی مثل مهدی آذرپندار که به فیلمساز و تنوع ژانر و اقلیم بها میدهند، بسیار ارزشمند است. به نظرم همه مدیران باید به بچههای فیلمساز بهای بیشتری بدهند.
وی مطرح کرد: در جشنواره بوشهر ایدهها درخشان بود، عوامل خوب بودند و کارگردانان و نویسندگان برای آثارشان زحمت کشیده بودند اما بعضی فیلمها مشخص بود که به دلیل مسائل تولیدی به اصطلاح جمع و جور شده بودند تا کم هزینه باشند. این آفت در سینمای بلند نیز وجود دارد و گاهی برای مدیریت هزینهها باید تعداد روزهای تولید کمتر و کمتر باشد که به کیفیت نهایی فیلم لطمه میزند. در حالی که ایده درخشان نباید نابود شده و آفت زده شود و دست کارگردان باید برای پرورش درست ایده اش باز باشد.
این کارگردان عنوان کرد: پیشنهاد من به فیلمسازان کوتاه این است که ایدههای خود را به مسیری ارزانتر به لحاظ اجرایی و سادهتر هدایت کنند. برای این منظور میتوان از دوستان و همکاران همدوره خود کمک گرفت. این فیلمسازی ارزانتر باعث ساخت فیلمهای بیشتری در سینمای کوتاه میشود تا یک فیلمساز مجبور نباشد سالها فیلم نسازد و به خاطر بودجه متوقف بماند. همچنین لزوماً نباید بعد از چند فیلم کوتاه به سرعت سراغ ساخت فیلم بلند رفت و عجله کرد. اگر تجربه کافی از فیلم کوتاه نداشته باشیم و به اصطلاح اشباع نشویم در فیلم اول بلند خود لطمه میبینیم. این تفکر را در سالهای اخیر بین فیلمسازان کوتاه زیاد دیدهام که با ساخت سه فیلم کوتاه رزومه خود را برای ورود به سینمای بلند مناسب میبینند در حالیکه سینمای کوتاه به هیچ وجه رزومهساز نیست و نباید به این چشم آن را نگاه کرد.
دبیر جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰» درباره جشنواره سینمای جوان بوشهر گفت: نام خلیج فارس برای من مقدس است و احساس نابی دارد. به دلیل شرایط کاری و فیلم جدیدم نتوانستم در این رویداد حضور داشته باشم اما برای همه فیلمسازان کوتاه آرزوی موفقیت دارم. آرزوی اینکه با تمام وجودشان فیلم بسازند. خوشبختانه تعامل خوبی بین گروه داوری و انجمن سینمای جوانان ایران وجود داشت. انجمن نهاد بسیار مهم و قابل احترامی برای سینماست و باید قدرش را دانست. همچنین فیلمسازان کوتاه همیشه برای من قابل تقدیر هستند و همیشه تلاش میکنم در هر جایی که امکانش فراهم است از آنها حمایت کنم.
شصتوششمین جشنواره منطقهای سینمای جوان بوشهر-خلیجفارس ۵ تا ۸ اردیبهشتماه ۱۴۰۲ به میزبانی انجمن سینمای جوانان ایران_ دفتر بوشهر یزد در شهر بوشهر و به دبیری عبدالرحیم افروغ برگزار میشود.
ادامه قسمت بیست و هشتم فصل جدید «زندگی پس از زندگی» پای صحبتهای فردی نشست که با مشاهده فردی، از اعمال او در دنیا خبردار شد. به گفته این تجربهگر، آن فردی که از بدنش آتش گداخته بیرون میزد، همان کسی بود که قصد بیآبرویی تازه عروسی را داشت.
این تجربهگر گفت: آن مرد پیش خود میگفت، چون آن زن کسی را ندارد، نمیتواند چیزی را ثابت کند. در نهایت من برنده محکمه هستم. در آخر هم آن مرد اینکار را کرد و انگ دیوانگی به آن عروس زده شد.
«زندگی پس از زندگی» برنامهای متفاوت درباره مرگ و عالم ماوراست که شبکه چهار سیما برای لحظات افطار تدارک دیده است. این برنامه روایت افرادی است که در تجربه مرگ تقریبی از کالبد جسم خارج شدند و عالم برزخ را درک کردند و بازگشتند. در این برنامه با سفر به نقاط مختلف ایران و جهان، مخاطبان برنامه مهمان روایتهای تجربهگران مرگ تقریبی از عالم غیب میشوند.
هر فصل از این برنامه در ۳۳ قسمت ۹۰ دقیقهای به تهیهکنندگی و اجرای عباس موزون در گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما تولید شده است. پیش از این، سه فصل از «زندگی پس از زندگی» در سالهای ۱۳۹۹، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در ایام ماه مبارک رمضان پیش از افطار پخش شده است.
«همه فن حریف» که فصل نخست آن به پایان رسیده و این روزها در تدارک فصل جدید خود است تا جذابتر به روی آنتن شبکه ورزش سیما برود، یکی از آن دست برنامههایی ست که در صدا و سیما به بخشی که در برنامههای ورزشی کمتر به آن پرداخته شده بود، یعنی استعدادیابی و ایجاد انگیزه برای ورود جوانان به شکل حرفه ایی به یک رشته ورزشی نگاه ویژه ایی دارد.
ساختار این برنامه که فصل نخست آن به تهیه کنندگی سید محمدرضا نعمتی و اجرای سینا هوشمندی روی آنتن شبکه ورزش سیما رفت به شکل مسابقه تعریف شده بود.
رقابت در «همه فن حریف» در سه بخش آمادگی جسمانی، هوش حافظه تمرکز و کشتی تعریف شده بود.
از نکات مثبت و جالب توجه این برنامه حضور شرکت کنندگان چهارده تا هفده سال از ۳۶شهرستان بود که با تایید فیلترهای نظارت بر کیفیت در فصل نخست این برنامه حضور داشتند که این نشان از فراگیری این چالش استعدادیابی در سراسر کشور دارد.
یکی دیگر از نکات قابل توجه که «همه فن حریف» شبکه ورزش را در رسیدن به هدف خود در فصل نخست بسیار کمک کرد حضور داورانی بود که از بزرگان و اسطورههای کشتی ایران بودند.
ترکیب هیئت داوران متشکل از ۴ نفر از بهترینهای کشتی ایران بود، که دو نفر متخصص در کشتی فرنگی و دو نفر در کشتی آزاد. محمد بنا پیشکسوت کشتی، سرمربی اسبق تیم ملی کشتی فرنگی بزرگسالان و بهترین مربی قرن، علی محمدی المپین و ملی پوش اسبق کشتی فرنگی، مدیر تیمهای ملی کشتی فرنگی، عباس جدیدی نایب قهرمان المپیک و پیشکسوت کشتی آزاد و پژمان درستکار سرمربی تیم ملی کشتی آزاد بزرگسالان جزو هیات داوران بودند.
ساختار دقیق و نگاه حرفه ایی به استعدادیابی کشتی در این برنامه باز خوردهای خوبی داشت واز نتایج مثبت آن، همین بس که دو نفر از شرکت کنندگان این برنامه شبکه ورزش سیما در حال حاضر در کشتی فرنگی به اردوی تیم ملی ردههای سنی راه پیدا کردند.
نعمتی تهیه کننده برنامه در مصاحبه ایی در خصوص اهداف خود برای فصل دوم این برنامه گفت: برای فصل جدید قصد داریم که دورترین شهرها و مناطق کشور را در بحث استعدادیابی کشتی با تیم کارشناسی پوشش دهیم و در بخش استودیویی برنامه هم با آیتمهای جدید و متنوع تری در خدمت بینندگان خواهیم بود.
به عنوان مثال بخش آمادگی جسمانی مهیجتر و سختتر از فصل گذشته خواهد بود و بینندگان در بحث هوش، حافظه و تمرکز هم با ساختاری جدید در فصل دوم مواجه خواهند شد.
فصل دوم این برنامه که با استقبال خوبی هم همراه بوده به زودی از شبکه تخصصی ورزش سیما پخش خواهد شد.