X

بایگانی اردیبهشت 9, 1402

دفتر سینمایی

«‌گلستان» و «بوستان» دوباره باید کتاب درسی نوآموزان ما باشند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشت: گلستان و بوستان دوباره باید کتاب درسی نوآموزان ما باشند تا هم زبان فارسی تقویت، و هم مکارم اخلاقی در عمق روح و جان فرزندان ایران نهادینه شود.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: آیین اختتامیه هفته فرهنگی هنری سعدی شب گذشته فرصت مغتنمی بود تا در کنار آرامگاه شیخ اجل، تنها به گوشه ای کوچک از خدمات این شاعر به سپهر فرهنگی ایران بزرگ بپردازم.

سعدی به عنوان یکی از افتخارات تمام نشدنی تاریخ فرهنگ ایران زمین جایگاه ویژه ای در ذهن مردمان این سرزمین داشته و ‌ایرانیان هنردوست در تمامی ادوار پس از او همواره از وی به عنوان یکی از نمادهای هویتی یاد کرده اند.

‌در جادوی کلام شیخ اجل همین بس که با گذشت قرن ها از نگارش بوستان و گلستان امروزه بخش مهمی از اولویت های ارتقای فرهنگ عمومی در کشور در این دو کتاب به چشم می خورد.

‌گلستان و بوستان دوباره باید کتاب درسی نوآموزان ما باشند تا هم زبان فارسی تقویت، و هم مکارم اخلاقی در عمق روح و جان فرزندان ایران نهادینه شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نتایج مرحله اول داوری جشنواره «امیر جاهد» اعلام شد


نتایج مرحله اول داوری و ارزیابی آثار منتخب پنجمین دوره جشنواره سراسری موسیقی «امیر جاهد» اعلام شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وقتی عنوان «کانون پلاس» مصداقی از عدم توجه «کانون پرورش فکری» به صیانت از «زبان و ادب فارسی» می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از راه‌اندازی «کانون پلاس» به منظور حضور کانون در عرصه فناوری‌های نوین خبر داد.

به گزارش سینماپرس، فرهاد فلاح با تأکید بر ادامه روند فعالیت ‌کتابخانه‌های پستی، به‌روزرسانی فعالیت‌ها در حوزه‌های پستی و سیار روستایی و توجه جدی به این دو حوزه را از سیاست‌های مهم کانون دانست و گفت: استفاده از ظرفیت‌های مردمی بحث جدی در سال جاری است و کانون باید درهای خود را به سمت تمام ظرفیت‌ها باز کند. لازم است از ظرفیت‌های مردمی برای دستیابی به اهداف کانون پرورش فکری به خوبی استفاده کنیم.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد و نهادها اظهار داشت: اگر این ظرفیت‌های اجتماعی مردمی در کنار توانمندی کانون پرورش فکری قرار گیرد بی‌تردید شاهد جهش‌های خوبی در حوزه کودک و نوجوان خواهیم بود.

تبدیل وضعیت مربیان پاره وقت بر اساس شرایط در نظر گرفته شده، بازتاب فعالیت‌های واحدهای سیار روستایی در فضای مجازی و برگزاری مسابقه‌های ویژه اعضای کتابخانه‌های سیار و پستی از دیگر مواردی بود که معاون فرهنگی کانون درباره آن‌ها با کارکنان کانون گفت‌وگو کرد.

معاون فرهنگی کانون تصریح کرد: کانون پرورش فکری مخاطبانی دارد که اعضای آن، لحظه‌ای هستند و به آنها دسترسی ندارد. ما باید مدیریت مخاطبان را داشته باشیم و مدیریت ارتباطی در «کانون پلاس» کاملا قابل دسترس خواهد بود. در این زمینه برنامه‌ریزی‌هایی در حال شکل‌گیری است.

فلاح در ادامه توضیح داد که زمینه تحقق و شروع طرح «کانون پلاس» برای حضور کانون در عرصه فناوری‌های نوین در سال ۱۴۰۲ فراهم می‌شود.

وی افزود: در «کانون پلاس» زیست بومی برای کودکان، نوجوانان و والدین ایجاد خواهیم کرد.

فلاح با بیان اینکه خانواده‌ها به شدت نسبت به تعیین و تکلیف تربیت بچه‌های خود نگرانی دارند، عنوان کرد: در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عنصر خانواده را به عنوان عنصر محوری مدنظر قرار داده‌ایم. از ارکان دیگر زیست‌بوم کودک و نوجوان بحث مدرسه است، همانند طرح «کانون مدرسه» که در دوره‌های قبل موفقیت‌آمیز بوده و سال تحصیلی جاری نیز اجرا شد و دوباره برای اجرا ابلاغ شده است. همچنین از سال آینده طرح «کانون مدرسه» به عنوان طرح ملی در سراسر کشور اجرا خواهد شد.

معاون فرهنگی کانون در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طرح «کانون مدرسه» اظهار کرد: مدرسه برای ما کانون تجمع و اتصال کودکان و نوجوانان است و ما باید ارتباط با مدرسه را تقویت کنیم و در این حوزه ورود جدی داشته باشیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نقاشی ایرانی ۵۰ میلیارد در کریستیز فروش رفت


یک نقاشی متعلق به دوره تیموری در حراجی بهاره کریستیز به مبلغ ۷۸۱ هزار پوند و چند برابر بیشتر از برآورد اولیه به فروش رفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برای مانایی و ماندگاری و انبساط و حیات شجره طیبه ادبیات انقلاب اسلامی ضرورت امروز «مستندسازی» و تدوین «تاریخ شفاهی» است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رضا اسماعیلی در مراسم گرامیداشت زنده‌یاد براتی‌پور، خلأ مستندنگاری در ادبیات انقلاب را زنگ خطری برای این حوزه دانست که ممکن است چیستی آن را به خطر بیندازد.

به گزارش سینماپرس، ویژه‌برنامه «وعده دیدار»؛ به‌مناسبت هفتمین روز درگذشت شادروان استاد عباسعلی براتی‌پور، شب گذشته، هشتم اردیبهشت‌ماه، به صورت مجازی در گروه بین‌المللی هندیران با مدیریت علیرضا قزوه و اجرای سید مسعود علوی‌تبار برگزار شد.

قزوه، شاعر و رئیس دفتر شعر و موسیقی و سرود صدا و سیما، در ابتدای این مراسم ضمن گرامیداشت یاد زنده‌یاد براتی‌پور، به سابقه آشنایی خود با این شاعر پیشکسوت اشاره کرد. او براتی‌پور را شاعری اخلاق‌مدار و دارای صفای قلبی معرفی کرد و گفت: زنده‌یاد استاد براتی‌پور را از دهه ۶۰ و از سال ۱۳۶۳ می‌شناختم. حضور در جلسات شعر هفتگی حوزه هنری و اجرای جلسات توسط او و استاد اسرافیلی و حضور در کنگره‌های شعر جنگ در سال ۱۳۶۵ و حضور در کنگره‌های شعر دفاع مقدس در سال‌های بعد، نشانگر وفاداری و تلاش چشمگیر این شاعر در جریان شعر انقلاب بود.

حسین اسرافیلی، دیگر شاعری بود که در این مراسم به بیان خاطراتی از زنده‌یاد براتی‌پور پرداخت. او که در دهه ۶۰ به همراه زنده‌یاد براتی‌پور از برگزارکنندگان جلسات شعر حوزه هنری بود، گفت: مرحوم استاد براتی‌پور از شاعرانی بود که در همان اوایل تشکیل حوزه هنری به جمع دوستان شاعر پیوست و قاری جلسات شعر حوزه بود؛ البته قرائت قرآن جلسات گاه بر عهده او، گاه با همراهی مرحوم سلحشور و گاه با صدای وحید امیری صورت می‌گرفت.

وی ادامه داد: مرحوم استاد عباس براتی‌پور قبل از اینکه به حوزه هنری بیاید، در انجمن شاعران مذهبی که در منزل استاد نصرالله مردانی تشکیل می‌شد، حضور داشت و از آنجا به حوزه رجوع کرد و جزو انجمن شاعران حوزه هنری شد. او همچنین جزو کسانی بود که با دل و جان به دعوت حضرت امام (ره) و به انقلاب لبیک گفت و بیعت کرد.

اسرافیلی فعالیت در حوزه شعر آیینی را یکی دیگر از حوزه‌های فعالیت زنده‌یاد براتی‌پور عنوان و اضافه کرد: او در زمینه شعر آیینی فعال بود و از جمله کسانی بود که برای شهدا و دفاع مقدس، رزمندگان و آزادگان کار زیاد انجام داد.

سرافیلی ادامه داد: مرحوم براتی‌پور بعد از مدتی مدیریت انجمن شاعران حوزه هنری را برعهده داشت. فعالیت در صفحه شعر روزنامه رسالت از دیگر فعالیت‌های زنده‌یاد براتی‌پور است که در کارنامه ادبی او ثبت شده است. او ستونی در این روزنامه داشت که در آنجا با مطرح کردن بحث‌هایی در حوزه عروض و قواعد شعر، به آموزش شاعران جوان می‌پرداخت و شاعران جوان را به ادامه فعالیت در این حوزه تشویق می‌کرد.

این شاعر پیشکسوت با بیان اینکه مرحوم براتی‌پور به دلیل حضور در نیروی هوایی، از جمله اولین کسانی بود که با امام(ره) بیعت کرد، افزود: نیروی هوایی و ارتش در حوزه فرهنگ و ادب، نیروهای بسیار خوبی داشت و دارد که از این جمله می‌توان به مرحوم براتی‌پور، پرویز بیگی حبیب‌آبادی و سرهنگ خادمی اشاره کرد.

رضا اسماعیلی، شاعر و منتقد ادبی، دیگر سخنران این مراسم بود که صحبت خود را اینگونه آغاز کرد: با کمال تأسف باید گفت اگر امروز برای شناخت زنده‌یاد براتی‌پور و معرفی او به نسل‌های آینده به دنبال منابعی مستند و موثق باشیم، در کمال ناباوری به این نتیجه می‌رسیم که در این خصوص دستمان خالی است و هیچ منبع قابل استنادی برای این منظور نداریم! حال آنکه زنده‌یاد براتی‌پور از فردای پیروزی انقلاب تا آخرین روزهای حیات خویش، در عرصه ادبیات انقلاب حضوری فعال و تأثیرگذاری داشت. مدیریت جلسات نقد شعر حوزه هنری به مدت ۱۹ سال و تربیت و هدایت نسلی از شاعران جوان، مؤید این تأثیرگذاری است که انکار آن دور از انصاف است.

وی اضافه کرد: استاد براتی‌پور رفت، بی‌آنکه ردّپای روشنی از شخصیت و سلوک ادبی آن عزیز سفر کرده در قاب و قالب تاریخ شفاهی، یادنامه، جشن‌نامه، شناخت‌نامه، صدای شاعر، مستند تلویزیونی و… در دست داشته باشیم. این برای ادبیات ما خسران و نقصان بزرگی است. برای مانایی و ماندگاری و انبساط و حیات شجره طیبه ادبیات انقلاب اسلامی، ضرورت امروز «مستندسازی» و تدوین «تاریخ شفاهی» این گونه ادبی است. اهتمام جدی در پرداختن به شعر و ادبیات انقلاب، ارائه تعریفی دقیق و قابل استناد، تبیین مؤلفه‌های آن و کالبدشکافی و آسیب‌شناسی این‌گونه ادبی، یکی از ضرورت‌هایی است که بی‌اعتنایی به آن می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری برای نسل امروز و فردای انقلاب به همراه داشته باشد. غفلت از این مهم، به معنای به مخاطره انداختن «چیستی و هستی» ادبیات انقلاب اسلامی است.

وی افزود: بی‌هیچ تردیدی زمان آن رسیده است که شاعران، پژوهش گران و ادبای عصر انقلاب به ارائه تعریفی کاربردی و شفاف از شعر انقلاب بپردازند تا این مولود مبارک که امروز دوران میانسالی خود را پشت سر می‌گذارد، بتواند با مکاتب ادبی جهان به تعامل و گفتمان سازنده بپردازد. لازمه این کار معرفی شایسته و بایسته نسل شاعران انقلاب اسلامی به همراه تبیین مؤلفه‌های سبکی (ساختاری و مضمونی) این جریان و نظریه‌پردازی درباره آن است. اگر به این اتفاق دست پیدا کنیم، بدون شک دیگر امکان دست‌اندازی دیگران بر این جریان نیست و می‌توان به تثبیت شعر انقلاب فکر کرد و حتی از بانیان دیگر مکاتب ادبی و طرفداران‌شان خواست تا به شکلی جدی به این پدیده توجه کنند.

به گفته این پژوهشگر؛ با برکشیدن و تکریم نام‌آوران شعر انقلاب، علاوه بر اینکه زمینه برای باروری و بالندگی بیشتر این گونه ادبی فراهم می‌شود، راه برای ترجمه و معرفی آثار ارجمند شاعران انقلاب به علاقه‌مندان شعر و ادبیات در ایران و سراسر جهان هموار خواهد شد.

اسماعیلی در پایان تصریح کرد: ناگفته نماند که در سال‌های اخیر در حوزه تدوین تاریخ شفاهی ادبیات انقلاب، وزارت ارشاد، حوزه هنری و شهرستان ادب – به صورت پراکنده – گام‌هایی برداشته‌اند. همچنین به همت حسین قرایی، نویسنده و پژوهشگر ادبی، به صورت ذوقی و خودجوش تلاش‌هایی در این حوزه صورت گرفته که حرکتی قابل ستایش، اما ناکافی است. بدیهی است اقداماتی از این دست نیازمند حمایت جدّی و پشتیبانی مادی و معنوی نهادهای مسئول و متولیان فرهنگی است که امید است با برنامه‌ریزی‌های روشمند و هدفمند در آینده تداوم یابد.

امیر عاملی، شاعر و خوشنویس پیشکسوت، نیز در ادامه این مراسم با بیان اینکه بیش از ۳۵ سال است که زنده‌یاد براتی‌پور را می‌شناسم و حاصل این آشنایی وجود بیش از ۸۰ نامه از اوست که با خطی زیبا و متنی بسیار مهربانانه نوشته شده است، گفت: استاد براتی‌پور از چند نظر قابل دقیقه‌یابی و بررسی هستند؛ نخست شخصیت او غیر از بُعد شاعرانه‌اش است؛ و دیگری شخصیت شاعرانه او و آمیختن این دو با هم. افرادی در شأن و مقام زنده‌یاد براتی‌پور اگر نگوییم نایاب، بسیار کم یابند که سال‌های سال بر یک مداری حرکت و در یک مدار، اعتقادات خود را حفظ کرده‌اند. او انسانی خانواده‌مدار بود، انسانی اجتماعی و انقلابی بود که همواره فارغ از شعار و مبتنی بر شعور، موضع‌گیری‌های درست و دقیقی داشت. بُعد دیگر شخصیتی او، خوی و خصلت شاگرد پروری و ذره‌پروری بود.

این شاعر و خوشنویس پیشکسوت در خاتمه گفت: دلم به این بیت سایه خوش است که: «مردن عاشق نمی‌میراندش/ در چراغی تازه می‌گیراندش». در واقع آیه شریفه «وَ لا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللَّهِ أَمواتًا ۚ بَل أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ»، در وصف همین افراد است. او رزمنده و همرزم شهید بابایی بود. خاطرم هست که خبر شهادت شهید بابایی را از مرحوم براتی‌پور شنیدم و پس از آن، به توصیه او مثنوی «ای سرو به خون تپیده بابایی/ ای همسفر سپیده بابایی» را در وصف شهید سرودم. مرحوم براتی‌پور با اشک از شهید بابایی سخن می‌گفت و حالاتش به گونه‌ای بود که انگار روح از بدنش جدا شده است.

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نیز در ادامه این مراسم مرحوم براتی‌پور را شخصیتی اثرگذار و اثربخش در حوزه ی شعر و ادب انقلاب معرفی کرد و افزود: او فردی بود که به لحاظ کاری در فضای ارتش رشد کرد و سرهنگ نیروی هوایی بود اما به لحاظ لطافت طبع، به شعر روی آورد و در این عرصه فعال بود. با وجود آنکه پیش از پیروزی انقلاب در ارتش حضور داشت، اما با پیروزی انقلاب به این جمع می‌پیوندد و از پیشگامان شعر انقلاب می‌شود.

سید حکیم بینش، شاعر و پژوهشگر افغانستانی نیز فعالیت در عرصه شعر آیینی را یکی از موفقیت‌های مرحوم براتی‌پور دانست و درباره ویژگی این دست از اشعار او گفت: فضای شعرهای آیینی او یک‌دست است و مخاطب را به خود جذب می‌کند. در واقع یک نوع فضای حسی و عاطفی فوق‌العاده‌ای در شعرهای او حاکم است.

بینش ادامه داد: من شعر ایشان را شعر متعهد می‌دانم با این توضیح که خیلی‌ها شعر آیینی می‌گویند، اما تعهدی پشت واژه‌ها و کلماتشان نیست. آنها برای امام حسین(ع) شعر می‌گویند، اما زندگی و رفتارشان در جامعه با مشی و راه سیدالشهدا(ع) خیلی فاصله دارد. کافی است در شبی چراغ خاموش شود تا معلوم شود چند نفر در خیمۀ امام(ع) مانده‌اند؛ در حالی که رنگ و بوی شعر شاعرانی مثل استاد محمدجواد محبت و استاد عباسعلی براتی‌پور، همیشه شمیم و عطر تعهد دارد. بسیاری از بزرگان به این اذعان دارند که بین زندگی و شعر او فاصله‌ای نبوده و با تمام باور قلبی شعر می‌گفته است.

این شاعر و پژوهشگر افغانستانی در پایان اظهار داشت: نکتۀ دیگر تلاش او در جمع‌آوری آثار آیینی و آثار در بعضی از موضوعات دیگر مانند فلسطین و امام خمینی(ره) است. او مجموعه‌های زیادی را گردآوری کرده‌ که خود یک گنجینه است و می‌تواند منبعی برای شعر آیینی ما باشد.

در این مراسم شاعران و ادیبانی همچون علیرضا قزوه، رضا اسماعیلی، سید مسعود علوی تبار، سید حکیم بینش، امیر عاملی، عزیز آذین فرد، محمد علی یوسفی، محمد مهدی عبدالهی، سید حمیدرضا حسینی، نغمه مستشار نظامی، فاطمه ناظری، مهسا ایمانی، و فاطمه نانی‌زاد حضور داشتند.

همچنین در بخشی از این برنامه شاعران به قرائت شعر پرداختند که بخشی از آن را می‌توانید در ادامه بخوانید:

سید مسعود علوی تبار

از شور و نشاط و شادمانی دوریم
بر ریختن سرشک خون مأموریم

این داغ عظیم است ولی نیست عجیب
ما در غم استاد براتی پوریم

***

هر چند مزار او سراسر نور است
در باغ بهشت قلب او مسرور است

آهی که برآورد ز دل ناله سنگ
غم نامه مرحوم براتی پور است

***

با ناله سنگ اشک غم توأم شد
با هر نفس آه پر شرر توأم شد

چون در غم استاد براتی‌پوریم
با آتش غصه نیشتر توأم شد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایشگاهی با موضوع آیات قرآنی و اشعار حافظ


نمایشگاه «نو نگاره‌های نستعلیق» بنفشه مصری‌پور در آستانه هفته دوم اردیبهشت‌ ماه در مجموعه فرهنگی آسمان گشایش یافت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

یادبودی برای خالق مجسمه‌های «هزاردستان» و «امیرکبیر»


مراسم گرامیداشت «محمد هژبر ابراهیمی» ـ هنرمند مجسمه‌ساز ـ برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هنوز تصمیم قطعی برای اکران عمومی «فرزند صبح» که گرفته نشده ولی اگر قرار بر اکران باشد ۱۵ خرداد بهترین زمان است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بهروز افخمی با ثبت درخواست صدور پروانه ساخت برای فیلم سینمایی «صبح اعدام» پیش تولید آن را شروع کرده است.

به گزارش سینماپرس، این کارگردان در گفت‌وگویی با ایسنا بیان کرد:‌ در حال حاضر روخوانی فیلمنامه را با بازیگران آغاز کرده‌ایم و از آنجا که نیاز است روخوانی تکمیل و تمرین‌ زیادی انجام شود تا کار به پختگی برسد احتمالا فیلمبرداری را تابستان امسال شروع خواهیم کرد.

او زمستان سال گذشته درباره بازیگران فیلمش گفته بود، «بیشتر سعی کردم از بازیگران تئاتری استفاده کنم و تا زمانی که ماکت صدا را به صورت نمایش رادیویی تولید نکرده باشیم، نمی‌توانم با قطعیت بگویم که از کدام بازیگر حتما استفاده می‌کنم ولی نقش «طیب» را مسعود شریف بازی می‌کند.» افخمی الان هم تاکید می‌کند که مسعود شریف به همراه ارسطو خوش‌رزم از جمله بازیگران «صبح اعدام» هستند.

افخمی همچنین گفته بود: ۲۰ سال پیش اولین بار گزارشی از تیرباران و اعدام طیب حاج‌رضایی و اسماعیل رضایی را در روزنامه کیهان خواندم که ۱۱ آبان ۱۳۴۲ اتفاق افتاده بود. خیلی تعجب کردم که چطور خبرنگار -که در صحنه هم حضور داشته- جرأت کرده این جزئیات را بنویسد و برایم جای سوال بود که اصلا چطور در روزنامه کیهان این ریسک را کرده‌اند که چنین گزارشی چاپ شود. فیلمنامه من براساس گزارش روزنامه کیهان و درواقع یک فیلم اقتباسی است. مسئله ما در «صبح اعدام» دو انسانی هستند که قرار است اعدام شوند و خواهیم دید که در ساعت‌های آخر چه حرف‌هایی با هم می‌زنند.

وی اشاره کرده بود که «صبح اعدام» برای نمایش روی پرده سینما به شکل سیاه و سفید فیلمبرداری می‌شود. او سال گذشته تاکید کرده بود با توجه به فصلی که اتفاق اصلی در آن رخ داده است، زمستان بوده است، فیلمبرداری باید در همان مقطع انجام می شد اما بنا به تاخیر پیش آمده احتمالا تغییراتی را در فیلم نامه اعمال خواهد کرد.

افخمی درباره اینکه آیا فیلم «فرزند صبح» که خردادماه امسال و همزمان با رحلت امام خمینی (ره) اکران می‌شود نیز به ایسنا گفت: هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده ولی اگر قرار بر اکران باشد، ۱۵ خرداد بهترین زمان است.

او درباره شنیده‌هایی مبنی براینکه قرار است برنامه تلویزیونی «هفت» با اجرای او ادامه داشته باشد هم بیان کرد: هنوز چیزی به من گفته نشده ولی اگر هم بگویند، من به دلیل مشغولیت برای ساخت فیلم، تا آخر بهار امکان حضور ندارم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حمله معترضان به «رقصنده کوچک»


معترضان محیط‌زیستی در ادامه مجموعه حملات نمادین به آثار هنری مشهور،‌ این بار به سراغ مجسمه‌ای از «ادگار دگا»‌ رفتند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مجمع رسانه‌های صوت‌ و تصویر فراگیر ایران با عنوان «رصتا» رسما اعلام موجودیت کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مراسم انتخاب اعضای شورای راهبری مجمع رسانه‌های صوت‌ و تصویر فراگیر ایران با مشارکت ۱۶۵ سکوی دارای مجوز از ساترا به‌ صورت برخط و با حضور فیزیکی تعدادی از سکوهای دارای مجوز برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، مراسم انتخاب اعضای شورای راهبری مجمع رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر ایران با حضور رئیس و مدیران ساترا و نماینده سازمان بازرسی کل کشور و با مشارکت ۱۶۵ سکوی دارای مجوز از ساترا به‌ صورت برخط و با حضور فیزیکی تعدادی از سکوهای دارای مجوز برگزار شد.

بر اساس آرای واصله، هشت منتخب قطعی و اعضای اصلی شورای راهبری مجمع رصتا به ترتیب میزان آرا، عبارتند از: مهدی شاملو مدیر رسانه آنتن، لیلا آمره مدیر رسانه هابینا، آرش دارابیان مدیر رسانه اپیزود، امیر رضاخانیان مدیر رسانه گپ فیلم، محمدعلی طهرانچی مدیر رسانه بادصبا، فرزاد آذری‌پور مدیر رسانه هاشور، سامان مرادحسینی مدیر رسانه روستا تی‌وی و امیرحسین حیدری مدیر رسانه تماشاخونه.

همچنین سیدامین موسوی از رسانه آپرا و مهران ده‌نمکی از رسانه‌های آریو و اسپرت پلاس به عنوان عضو علی‌البدل در شورای راهبری مجمع رصتا انتخاب شدند.

سعید مقیسه رییس ساترا پیش‌تر از حضور نمایندگان اعضای شورای راهبری مجمع رصتا در شورای صدور مجوز تولید، شورای صدور مجوز انتشار، شورای حمایت‌های محتوایی مانند توزیع بسته‌های محتوای سازمانی، شورای حمایت‌های دولتی مانند توزیع بودجه‌های دولتی مانند تبصره ۶ و مانند آن، شورای صندوق تسهیلات، شورای حمایت‌های اختصاصی ساترا مانند بهره‌مندی از تسهیلات مجموعه آومیک، شورای داوری و میانجی‌گری برای رفع اختلاف‌های احتمالی بین مجوزگیرندگان یا عوامل تولید، شورای رسیدگی به تخلفات، شورای تدوین مقررات، شورای تنظیم‌گری داده‌محور و فناوری، شورای تعیین صلاحیت حرفه‌ای، شورای رقابت ساترا، شورای نمایشگاه و جشنواره «رصتا»، شورای ارزیابی و رتبه‌بندی رسانه‌ها، شورای سواد رسانه، شورای ممیزی بعد از انتشار و شورای نقشه بازار خبر داده بود.

۷۶ سکوی دارای مجوز از ساترا به عنوان کاندیدای عضو شورای راهبری مجمع رصتا ثبت‌نام کرده بودند که با انصراف ۲ سکو از سکوهای کاندیدای عضویت در شورای راهبری مجمع رصتا، انتخابات این مجمع در تاریخ ششم اردیبهشت ماه با مشارکت ۱۶۵ سکوی دارای مجوز از ساترا برای انتخاب هشت عضو اصلی و ۲ عضو علی‌البدل شورای راهبری مجمع رصتا از میان ۷۴ کاندیدای قطعی برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع