X

بایگانی اردیبهشت 10, 1402

دفتر سینمایی

«یقه سفیدها» به چرخه اکران می‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «یقه سفیدها» با ثبت در شورای صنفی نمایش برای اکران در سینماها آماده شد.

به گزارش سینماپرس، یکشنبه، ۱۰ اردیبهشت‌ماه چهارمین جلسه شورای صنفی نمایش در سال جدید در خانه سینما تشکیل شد و بعد از بررسی درخواست ها و موارد مطرح شده، ‌قرارداد سرگروهی فیلم سینمایی «یقه سفیدها» به کارگردانی و تهیه کنندگی شهرام مسلخی با پخش «هدایت فیلم» ثبت شده است.

این فیلم به سرگروهی سینما «ماندانا» بعد از فیلم «عروس خیابان فرشته» اکران خواهد شد.

مهدی هاشمی با «یقه‌ سفیدها» به سینما می‌آید

فیلم سینمایی «یقه سفیدها» سال ۱۳۹۹ در تهران و در روزهای شیوع کرونا فیلمبرداری شد.

شهرام مسلخی در همان مقطع گفته بود: «یقه سفیدها» برخلاف دیگر فیلمهایم ژانری کمدی دارد و همانطور که از نام فیلم پیداست در کنار فضای متفاوت کمدی موقعیت نقدی فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در زیر متن فیلم به همراه دارد.

مهدی هاشمی، مهدی کوشکی، رضا داوودنژاد، لیلا اوتادی، صحرا اسداللهی، علیرضا استادی، ایمان صفا، یوسف یزدانی، آزاده نوبهار، مسعود حقی، رضا درودی ، امیر عباس گودرزی، کاظم بابایی و علی یازرلو از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ویژه برنامه «آقای نادر» به تلویزیون می‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ویژه برنامه آقای نادر به مناسبت سالگرد درگذشت نادر طالب‌زاده از شبکه افق پخش می‌شود.

به گزارش سینماپرس، «آقای نادر» عنوان برنامه شبکه افق سیما به مناسبت سالگرد حاج نادر طالب زاده است؛ برنامه‌ای که قرار است همراه با پخش تصاویر دیده نشده از حاج نادر برای اولین بار از شبکه افق پخش شود.

این برنامه در ۳ قسمت به محورهایی همچون شاگرد پروری و معلمی حاج نادر، شخصیت او در دوران دفاع مقدس و بُعد بین‌المللی و موضوع افق نو مرحوم طالب زاده می‌پردازد.
از مهمانان این برنامه محسن مقصودی برنامه ساز تلویزیون، حمید جوادی مستند ساز، مرضیه هاشمی خبرنگار و غلامرضا منتظمی، دبیر کنفرانس بین‌المللی افق‌نو اشاره کرد.

«آقای نادر» به تهیه‌کنندگی مصطفی فتاحی و کارگردانی حمید جواد در قالب یک برنامه گفت وگو محور از شنبه تا دوشنبه این هفته ساعت ۲۱ روانه آنتن شبکه افق می‌شود.

حمید جوادی کارگردان ویژه برنامه «آقای نادر» گفت: «آقای نادر» از این کلیدواژه حاج نادر انتخاب شد که می‌گوید: من سربار نیستم، بلکه سرباز هستم. با توجه به وضعیتی که در جامعه حاکم است، وجود چنین شخصیت‌هایی غنیمت است. سعی کردیم در «آقای نادر» در قسمت اول و دوم بیشتر به شخصیت‌ ایشان بپردازیم.
وی افزود: در فرم برنامه‌سازی تلویزیونی ما از آن قالب گفت‌وگومحور که مرسوم است، خارج شدیم و سعی کردیم همان نگاه حاج نادر را در فرم و محتوا برنامه پیاده‌سازی کنیم. حاج نادر برای مخاطب اهمیت زیادی قائل بود و فرم برنامه را از حالت برنامه گفت‌وگومحور به نگاه مستندسازی خودش سوق می‌داد. این نگاه مستندسازی در برنامه‌های ترکیبی ریسک‌پذیر و دشوار است.

ویژه برنامه «آقای نادر» به تلویزیون می‌آید

کارگردان «آقای نادر» تاکید کرد: یکسری راش‌هایی برای نخستین‌بار در این برنامه به تصویر کشیده می‌شود که قابل توجه است؛ به طور مثال ایشان در دورانی که در بیمارستان مشغول سیر درمانی خود بود، جلساتی با افرادی همچون وحید جلیلی درباره موضوعات متنوعی داشت که از حیث برنامه‌سازی تلویزیونی مهم به حساب می‌آید.

وی یادآور شد: حاج نادر احتیاج به تعریف و تمجید دیگرانی همچون بنده ندارد، چرا که در طول حیات خود تریبون داشت و تلاش‌های زیادی برای اثبات افکار خود داشت. حرف‌های زیادی طی این مدت مطرح کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تلویزیون محمدرضا لطفی را چگونه تصویر می‌کند؟


مستند «تار هم دیگر لطفی ندارد» پرتره محمدرضا لطفی، موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز، نوازندهٔ برجستهٔ تار و سه‌تار امشب از شبکه مستند پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۴۲ مستند واجد شرایط برای حضور در دو بخش رقابتی اصلی و ویژه «جشنواره ایثار» شناخته شدند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: گروه انتخاب بخش مسابقه فیلم‌های مستند نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم و فیلمنامه ایثار، اسامی ۴۲ فیلم را برای حضور در دو بخش رقابتی اصلی و ویژه مستند اعلام کرد.

به گزارش سینماپرس، گروه انتخاب فیلم‌های بخش مستند جشنواره متشکل از محسن قیصری، مهدی فیوضی و سعید الهی ۴۲ اثر را برای حضور در دو بخش رقابتی اصلی و ویژه انتخاب کردند.

اسامی فیلم‌های هر بخش به ترتیب حروف الفبا به این شرح است:

الف) بخش اصلی

۱- آستین خالی به کارگردانی و تهیه کنندگی سید مهدی خیام الحسینی
۲- آغازگر یک پایان به کارگردانی امیر حسن زاده و تهیه کنندگی مهدی مطهر
۳- آورتین به کارگردانی حسن وزیر زاده و اسماعیل کلیجی
۴- اول شخص غایب به کارگردانی امیر حسین نوروزی و تهیه کنندگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی
۵- بالا اوغلان به کارگردانی حسن قهرمان و تهیه کنندگی اداره کل امور هنری معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثار گران
۶- پاییر ۵۰ سالگی به کارگردانی محسن اسلام زاده و تهیه کنندگی مهدی نقویان
۷- پرواز از بوسنی به کارگردانی و تهیه کنندگی مرضیه سادات یثربی
۸- پس از ۲۲ سال به کارگردانی و تهیه کنندگی محمد علی یزدان پرست
۹- تنگی نفس به کارگردانی فرود عوض پور و تهیه کنندگی عباس عمرانی
۱۰- جمعه دوم آوریل به کارگردانی سمانه رمضانی و تهیه کنندگی سلمان ابوطالبی
۱۱- چشم ایرانی به کارگردانی ساسان فلاح فر و تهیه کنندگی ساسان فلاح فر و حسن قائدی
۱۲- خاطرات موتور سیکلت به کارگردانی و تهیه کنندگی امیر حسین نوروزی
۱۳- در لباس سربازی قسمت ۱ به کارگردانی مهدی نقویان و تهیه کنندگی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای
۱۴- دستمال سرخ‌ها به کارگردانی حنظله تاج الدینی و تهیه کنندگی حسین اسدی زاده
۱۵- روایت شیدایی/ روایت هفتم به کارگردانی و تهیه کنندگی شاهرخ کیوان نیا
۱۶- ۷۲ ساعت به کارگردانی مصطفی شوقی و تهیه کنندگی مهدی مطهر
۱۷- سرباز شماره صفر به کارگردانی محمد سلیمی راد
۱۸- قرار روز شانزدهم به کارگردانی محمد احسان اصغرزاده و تهیه کنندگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی
۱۹- قلب سپید به کارگردانی حسن جعفری و تهیه کنندگی حوزه هنری و بنیاد حفط آثار استان مازندران
۲۰- مردی از رش هرمه به کارگردانی و تهیه کنندگی برهان احمدی
۲۱- مردی با آرزوهای بزرگ به کارگردانی عباس وهاج و کارگردانی ساسان فلاح فر
۲۲- مسیر رستگاری به کارگردانی سید مهدی خادم الحسینی و تهیه کنندگی احمد شفیعی
۲۳- ننه حسین به کارگردانی احمد فیضی و تهیه کنندگی فهیمه کرمی
۲۴- هجده هزار پا به کارگردانی مهدی شامحمدی و تهیه کنندگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی

ب) بخش ویژه

۱- بالا اوغلان به کارگردانی حسن قهرمان و تهیه کنندگی اداره کل امور هنری معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثار گران
۲- بچه‌های پایتخت به کارگردانی و تهیه کنندگی مریم بیگی
۳- بصیر به کارگردانی حنانه شهاب الدین و تهیه کنندگی اداره کل امور هنری معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثار گران
۴- بلوطک به کارگردانی و تهیه کنندگی طالب رماوندی
۵- پرواز از بوسنی به کارگردانی و تهیه کنندگی مرضیه سادات یثربی
۶- خط شکن به کارگردانی اعظم مرادی و تهیه کنندگی یوسف ترابی نژاد
۷- جمعه دوم آوریل به کارگردانی سمانه رمضانی و تهیه کنندگی سلمان ابوطالبی
۸- داستان سنگر به کارگردانی محمدرضا احمد زاده و تهیه کنندگی اداره کل امور هنری معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثار گران
۹- در جستجوی یک سرباز به کارگردانی میثم غلامی و کارگردانی سید مصطفی موسوی تبار
۱۰- در کنار هم به کارگردانی و تهیه کنندگی سید مجتبی خیام الحسینی
۱۱- روایت سفره شهدا به کارگردانی امیر خورشیدی فرد و تهیه کنندگی اداره کل امور هنری معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثار گران
۱۲- روایت شیدایی/ روایت هفتم به کارگردانی و تهیه کنندگی شاهرخ کیوان نیا
۱۳- ۶۴۱۰ روز اسارت به کارگردانی زهره نجف زاده و تهیه کنندگی سید مصطفی موسوی تبار
۱۴- زنان جبهه شمالی به کارگردانی محمد مجید پور و تهیه کنندگی حمید صالحی
۱۵- قلب سفید به کارگردانی حسن جعفری و تهیه کنندگی حوزه هنری و بنیاد حفظ آثار استان مازندران
۱۶- مادر به کارگردانی نعمت اله سرگل زائی و تهیه کنندگی بنیاد شهید استان خراسان رضوی
۱۷- ماه و ستاره‌ها به کارگردانی و تهیه کندگی یعقوب اکبریان
۱۸- همه چیز از بالا قشنگ‌تر است به کارگردانی کاوه حدادی و تهیه کنندگی بنیاد شهید استان لرستان

مرحله نهایی نخستین جشنواره بین‌المللی و پنجمین جشنواره ملی فیلم و فیلمنامه ایثار با دبیری فرهاد مختاری از ۲۸ اردیبهشت تا سوم خرداد ماه امسال از سوی اداره کل امور هنری معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران با همکاری شهرداری مشهد و استانداری خراسان رضوی در مشهد مقدس برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نقاشی پرماجرای «ون گوگ»‌ به بازار می‌آید


یکی از تابلوهای نقاشی «ون‌گوگ» که منظره‌ای در پاریس را به تصویر می‌کشد درحالی به‌زودی در حراجی ارائه خواهد شد که انتظار می‌رود ده‌ها میلیون دلار به فروش برسد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس / اختتامیه یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران


سینماپرس : مراسم اختتامیه یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران با معرفی برگزیدگان و اهدای جوایز به برگزیدگان هر بخش، بعدازظهر ۹ اردیبهشت با حضور محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در در سالن سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

همه دنیا خطوط ایرانی را قبول دارند چرا شما به هیچ انگاشتید؟!


امیراحمد فلسفی ـ هنرمند خوشنویس ـ با توجه به اقدام جشنواره «یاس یاسین» که خطوط ایرانی را از بخش بین‌المللی جدا کرده و جایزه بخش ملی را کمتر از بخش بین‌المللی تعیین کرده است، می‌گوید: خوشنویسان ایرانی بارها در جشنواره‌های مختلف خوشنویسی داوری کرده‌اند، ولی هرگز بین خطوط مختلف تفاوتی ندیده‌ایم. در جشنواره الجزایر خوشنویس ایرانی جایزه اول را کسب کرد و همه جوایز هم یکسان بود. چه شده که خطوط ایرانی را به هیچ گرفته‌اند و اینگونه تحقیر کرده‌اند؟ تا به حال در این زمینه پاسخی دریافت نکرده‌ایم و حق ماست بخواهیم از حق مادی و معنوی خود و حیثیت خود دفاع کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هاشمی: شرایط زندگی بخش کثیری از اهالی سینما بغرنج است/ وقتی سینمای خصوصی شکست می خورد تولید به حداقل می رسد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیدجواد هاشمی بازیگر، تهیه کننده و کارگردان سینما و تلویزیون گفت: بنده به شدت نگران گروه فراوانی هستم که در پشت صحنه کار می کنند و اغلب شان به دلیل رکود شدید در تولید نان شب ندارند و کار دیگری هم بلد نیستند و شرایط برایشان بسیار بغرنج و دشوار است! امثال بنده به نوعی گلیم مان را از گل بیرون می کشیم و شرایط مان این است اگر بازی نکنیم کار دیگری می کنیم و لقمه نانی به دست می آوریم اما قاطبه فعالان پشت صحنه سینما این امکان را ندارند و این وظیفه نهادها و دستگاه های فرهنگی و سینمایی است که تدبیری برای رفع بحران زندگی آن ها اندیشه کنند.

کارگردان فیلم های سینمایی «شهر گربه ها» و «تورنادو» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه خانه از پای بست ویران است؛ وضعیت تولید در سینمای ما ساقط شده و گویا مسئولان وزارت ارشاد و تلویزیون تصمیم قاطعانه گرفته اند که از هنرمندان قدیمی استفاده نکنند و نیروهای جوان را وارد عرصه هنر کنند و همین مسأله هم اوضاع زندگی سینماگران را بحرانی تر کرده است.

وی ادامه داد: این انبوه نهادها و ارگان ها و سازمان ها و مدیران و متولیانی هم که در سینمای کشور وجود دارند و قرار بوده مسکنی برای کاهش رنج های هنرمندان که مورد بی مهری و ظلم قرار گرفته اند باشند رسماً سرشان به کارهای دیگری گرم است و هیچ نگاهی به وضعیت وخیم زندگی هنرمندان ندارند.

هاشمی سپس با بیان اینکه بخش خصوصی در سینما شکست کامل خورده اظهار داشت: وقتی سینمای خصوصی شکست می خورد تولید به حداقل می رسد و کیفیت و کمیت هر دو نابود شده و عوامل سینما بیکار می شوند. بنده معتقدم باید به صورت بنیادی و ریشه ای ماجرای تولید در کشورمان حل شود.

این سینماگر در همین راستا متذکر شد: این همه سازمان های موازی مثل اوج، ساترا و… که به عنوان نهادهای جدید پدید آمده اند و یا نهادهای دولتی و ارگان هایی که از قدیم در سینما فعال بوده اند مانند حوزه هنری و فارابی و… رسماً می خواهند تولید در بخش خصوص را ساقط و نابود کنند! متأسفانه این قبیل نهادها مرتب هم مثل قارچ از اینجا و آنجا بیرون می آیند، بودجه های هنگفت دارند و بودجه های شان را هم تنها در اختیار برخی خواص و آدم های تازه به دوران رسیده می گذارند، فیلم های بدون جذابیت تولید می کنند و فقط در سینما پول خرج می کنند اما این خرج کردن شان نه باعث می شود مخاطب به سینما برود نه باعث می شود اهالی سینما نانی در سفره شان گذاشته شود.

بازیگر فیلم های سینمایی «آخرین شناسایی» و «اخراجی ها» تصریح کرد: تا زمانی که سینما و تلویزیون و پلتفرم خصوصی نتوانند نفس بکشند بدون شک با چاه عمیقی روبرو هستیم که مانند چاه ویل است و هنرمندان در آن چاه غرق شده و می میرند!

هاشمی در بخش دیگری از این گفتگو یادآور شد: در این اوضاع وانفسا بعید نیست خیلی از هنرمندان مانند آقای پوراحمد شوند. مدیران باید بدانند هنرمندان انسان های حساسی هستند و تصمیمات آنی می گیرند و این اتفاق برای جامعه هنری می تواند بسیار زیان بار باشد.

وی خاطرنشان کرد: ما با شرایط بغرنج و سختی در سینما روبرو هستیم! متأسفانه نهادهایی که وظیفه شان حمایت همه جانبه از اهالی سینما است دیگر حتی مسکن ساده هم به زندگی هنرمندان تزریق نمی کنند و همین باعث شده تا هنرمندان بیش از پیش احساس یأس و پوچی کنند و از زندگی ناامید شوند.

هاشمی در پایان این گفتگو تأکید کرد: بنده فیلمبردار درخشانی می شناسم که سالی یک کار هم ندارد از کجا بیاورد بخورد؟ بقیه اهالی سینما هم همین وضعیت را دارند! من نمی دانم مدیران سینمایی دیگر منتظر چه اتفاقی هستند تا به خود بیایند و تدبیری برای وضعیت کاری، مالی و معیشتی هنرمندان بکنند!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اندراحوالات یک ارکستر دولتی درروزگار سلطنت پاپ/خاموشی ادامه دارد؟


نبود برنامه‌ای مدون برای اجرای کنسرت به همراه نامشخص بودن وضعیت رهبری ارکستر، از جمله نکات مهمی است که طی ماه‌های اخیر فعالیت ارکستر سمفونیک تهران را با ابهاماتی مواجه کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«بی واسطه» از امشب به تلویزیون می‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه «بی واسطه» با اجرای محمد دلاوری و تهیه‌کنندگی سیدعلی صدری‌نیا از امروز یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ساعت ۱۸ روی آنتن شبکه یک می‌رود.

به گزارش سینماپرس، نویسندگی این فیلم بر عهده رضا حسین آبادی و بر اساس طرحی از نادر مولوی است. همچنین کارگردانی این فیلم را رضا حسین آبادی به عهده دارد که پیش تر، فیلم اشک خدا را در کشور ترکیه به تهیه کنندگی محمدرضا شریفی نیا به پایان رسانده بود.

عباس شوقی که بیشتر با عنوان طراح جلوه های میدانی و ویژه، در عرصه سینما، شناخته می شود، در مقام تهیه کننده این فیلم حاضر شده است. او پیش از این فیلم، ساخته شود.مجری طرح فیلم کلوپ شبانه را نادر مولوی به عهده دارد و قرار است گروه سازنده، پیگیر بازیگران پسر و دختر این فیلم (هولیه ارکان و باریش بکتاش) از کشور ترکیه هستند.
همچنین مذاکراتی با برخی چهره های سینمایی همچون بابک حمیدیان و نیما شاهرخ شاهی برای بازی نقش های اول مرد فیلم آغاز شده است تا عوامل بازیگری بخش ایران کامل شود.
آهنگسازی فیلم را هم، بهنام ابطحی برعهده دارد و لوکیشن های فیلم داخل ایران، در شهر اصفهان انتخاب شده است.
داستان فیلم که در یک باشگاه بیلیارد می گذرد، وجود کشمکشی برای ماموران نیروی انتظامی در ماموریت های حساس و چالش بر انگیز را نشان می دهد که با هماهنگی قوه قضاییه این مهم صورت می پذیرد.
فیلمبرداری صحنه های فیلم، از اوسط خرداد ماه سال جاری و پس از کامل شدن گروه سازنده، آغاز خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع