X

بایگانی اردیبهشت 16, 1402

دفتر سینمایی

«علیرضا قربانی» قطعه‌اش برای «ایران» را بازنشر داد


علیرضا قربانی، قطعه‌ای به نام «کیمیا» را که با شعری برای «ایران» خوانده بود، در فضای مجازی بازنشر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«علیرضا قربانی» برای «ایران» خواند


علیرضا قربانی، قطعه‌ای به نام «کیمیا» را برای «ایران» خواند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دوستی: مگر یک پزشک هر چند سال یک بار باید تأییدیه از نظام پزشکی بگیرد؟/ متأسفم که خانه سینما برای اعضایش کاری نکرده و نخواهد کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مریم دوستی کارگردان سینما گفت: چرا ما هنرمندان که یک بار از طرف صندوق اعتباری هنر هنرمند بودن مان تأیید شده است هرچند سال یک بار باید خود را دوباره به تأیید آن ها برسانیم؟ به عنوان مثال مگر یک پزشک هر چند سال یک بار باید تأییدیه از نظام پزشکی بگیرد که صندوق اعتباری از هنرمندان هرچند سال یک بار معرفی نامه می خواهد؟

کارگردان فیلم های سینمایی «دریاچه ماهی» و «الناز» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: آیا این کسر شأن هنرمند نیست که مرتب بخواهد به این صنف و آن نهاد برود تا دیگران او را تأیید هویت کنند؟ چرا یک بار تأیید هویت هنرمند برای مسئولان صندوق اعتباری هنر کافی نیست؟

وی ادامه داد: یک هنرمند وقتی یک بار خود را به عنوان هنرمند اثبات می کند و عضویتش تأیید می شود دیگر تا آخر عمر نباید به او کاری داشته باشند؛ شاید یک هنرمند اصلاً نخواهد عضو هیچ صنف و نهادی باشد؛ شاید یک هنرمند اصلاً چند سال تمایلی برای حضور در هیچ پروژه ای نداشته باشد، تکلیف او چیست؟

دوستی سپس با بیان اینکه بنده دیگر نمی خواهم عضو هیچ صنفی باشم تصریح کرد: من به عنوان عضوی از صنف انجمن چهره پردازان خانه سینما در صندوق اعتباری هنر عضو شده بودم اما یک باره به بنده پیام دادند که شما تنها دو روز مهلت دارید تا از صنف تان معرفی نامه بیاورید! چرا باید این کار را انجام دهم و دوباره به صنفم بروم و از آن ها مدرک بگیرم؟

این سینماگر متذکر شد: بنده دیگر بنا به سلیقه و تمایلات شخصی نمی خواهم عضو هیچ صنفی از جمله کانون کارگردانان یا انجمن چهره پردازان باشم؛ حالا تکلیف چیست؟ وقتی من به عنوان یک سینماگر شماره نظام سینمایی دارم یعنی سینماگر بودن من ثابت شده و مادالم العمر کسی نمی تواند این مسأله را انکار کند پس چه معنایی دارد که بحث هایی نظیر تعلیق عضویت و تأیید مجدد عضویت توسط صندوق اعتباری هنر مطرح می شود؟

وی در پایان این گفتگو افزود: من متأسفم که خانه سینما رسماً هیچ وقت برای ما اعضایش کاری نکرده و نخواهد کرد؛ متأسفم که سینماگران از هیچ مواهبی برخوردار نبوده و نیستند و حتی شب عید از یک عیدی ناچیز که تنها به پاس حرمت شأن آن ها باید به ایشان اعطا شود منع شده اند! صندوق اعتباری هنر مگر برای هنرمندان کشور چه کرده که حالا این چنین با آن ها برخورد کرده و بحث تعلیق عضویت را مطرح می کند؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس‌های «فریدا کالو» روی دیوارهای کاخ نیاوران


نمایشگاه عکس‌های انحصاری «فریدا کالو» در کاخ نیاوران بر پا است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

میرعلایی: ارشاد باید علیه برخی آثار سینمایی اعلام جرم کند/ وقتی شبکه های معاند و بیگانه فیلم های سینمایی ما را پخش می کنند یعنی آثار ما از ارزش های انقلابی تهی است! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیداحمد میرعلایی مدیرعامل پیشین بنیاد سینمایی فارابی و تهیه کننده سینما با انتقاد نسبت به غیاب محتوای ارزنده در تولیدات سینمایی گفت: وقتی به محتوای آثار سینمایی توجه نمی شود دیگر نمی توان عنوان کالای فرهنگی را به این آثار داد؛ یک سری از فیلم هایی که به اسم اثر سینمایی تولید می شوند دون شأن وزارت ارشاد هستند به نحوی که ارشاد باید علیه برخی آثار سینمایی اعلام جرم کند، نه اینکه به آن ها مجوز بدهد.

مدیرعامل موسسه سینمایی «ماهد فیلم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صیانت از فرهنگ است نه لطمه زدن به آن! اما متأسفانه برخی آثاری که با مجوز ارشاد تولید می شوند رسماً ضد فرهنگ هستند و وقتی نسبت به ساخت این فیلم ها انتقاداتی صورت می گیرد بلافاصله اینطور بیان می کنند که این آثار برای مخاطب دارای جذابیت است! حال پرسش اینجا است که که آیا جذابیت یک اثر برای مخاطب باید مدیران ارشاد را به این امر وادار کند که مسأله مهم محتوا را فراموش کنند؟

وی ادامه داد: بی شک هر آدم کم سواد فرهنگی می تواند اثر جذاب بسازد اما هر کسی نمی تواند اثر با محتوای ارزشمند تولید کند. به علاوه یکی دیگر از معضلاتی که ما این روزها در سینمای کشور شاهد هستیم این است که گاهی اوقات برخی محتوای ارزشی به صورت سهل انگارانه به فیلم تبدیل می شوند و نمی توان با ساده انگاری شأن این آثار را پایین آورد و به صورت باری به هر جهت مبادرت به تولید فیلم های ظاهراً ارزشی کرد.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «مرثیه برف» و «شب واقعه» خاطرنشان کرد: متأسفانه سینمای ایران جایگاه یک سری فیلم شده که به جهت هنری هیچ حرفی برای گفتن ندارند؛ صرفاً یک سری جوک مبتذل هستند که هیچ خانواده سالمی حاضر نیست آن جوک های مبتذل را که برخی به اسم فیلمساز به تصویر می کشند ببینند و بشنوند. این آثار رسماً در حال نابودی فرهنگ جامعه ما هستند.

میرعلایی متذکر شد: یکی دیگر از نقاط ضعف ما در سینمای ایران این است که با برخی افرادی روبرو هستیم که محتوا برایشان مهم است اما ضعف دارند و نمی توانند محتوای سالم شان را بدل به اثر نمایشی کنند. بی تردید از صدا و سیما، وزارت ارشاد، سازمان سینمایی، حوزه هنری و… انتظار می رود به صورت باری به هر جهت مبادرت به تولید این آثار نکنند. این نهادها هرگز نباید آثار متوسط و زیر متوسط بسازند و باید به قول معروف کار را به کاردان بسپارند تا خروجی بی نظیری داشته باشند.

این کارشناس فرهنگی سپس با بیان اینکه ساختن سخت است و خراب کردن آسان تأکید کرد: برخی افراد می خواهند سینما خالی از اندیشه و تفکر و محتوای سالم و انسانی باشد؛ این وظیفه مسئولان است که حمایت کنند تا سینما به صورت صحیح و اصولی هدایت شود. متأسفانه گویا مسئولان وظیفه خود را فراموش کرده اند معلوم نیست از چه چیز حمایت می کنند!

وی سپس با انتقاد از انبوه شوراها و کارگروه ها و… در سازمان سینمایی و نهادهای تابعه این سازمان تصریح کرد: سینما کاملاً به حال خود رها شده و این جلسات و سخرانی ها و شوراها و… یک عادت شده که اثری ندارد. این شوراها و… هیچ خروجی مثبتی ندارند و بود و نبودشان دردی از سینمای ما درمان نمی کند.

این سینماگر در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به پخش برخی فیلم های سینمایی و سریال ها در شبکه های معاند فارسی زبان ماهواره ای اظهار داشت: وقتی شبکه های معاند و بیگانه فیلم های سینمایی ما را پخش می کنند یعنی آثار ما از ارزش های انقلابی تهی است! این ها نشانه ای است که مدیران فرهنگی و سینمایی باید به آن توجه داشته باشند. بی تردید دشمن اگر به نفعش نباشد فیلم های سینمایی ما را پخش نخواهد کرد.

میرعلایی ادامه داد: متأسفانه مدیران آینده نگری ندارند. آن ها چون می دانند چند سال دیگر در پست و سمت های کنونی شان نیستند برایشان مهم نیست چه می شود. اما مسئولان جمهوری اسلامی ایران در هر رده و پست و سمتی که هستند باید بدانند سوار قایقی اند که روی خون شهدا در حال حرکت است و همچنان به مسیرش ادامه می دهد و اگر آن ها عقب بمانند ممکن است در این دریای خونین غرق شوند.

وی متذکر شد: مگر حضرت آقا همین چند ماه پیش سیاست های کلی برنامه هفتم را ابلاغ نفرمودند؛ مگر در این برنامه به سیاست های فرهنگی اشاره نشده بود؟ چرا مسئولان فرهنگی کشور به مفاد این سیاست ها در اجرا و سیاست گذاری مجموعه های خود بی توجهند؟

میرعلایی تأکید کرد: فاجعه بار است که شنیده می شود در برخی شوراها یک نفر فیلمنامه را می خواند و برای دیگران تعریف می کند و اینطور فیلمنامه ها مصوب می شوند! گویا آقایان وقت کافی برای خواندن فیلمنامه ها ندارند و کسی نیست به آن ها بگوید اگر شما وقت این کار را نداشتید چرا این مسئولیت را پذیرفتید؟

این هنرمند متعهد در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: مسئولان فرهنگی درست سر جای خود قرار نگرفتند! آن ها نمی دانند خنده امروز برخی فیلم ها گریه را برای آینده و جامعه در پی دارد. سواد و علم و دانش باید باشد تا یک جامعه به رشد و تعالی برسد. در نهایت می خواهم یک توصیه دوستانه به بچه مذهبی ها داشته باشم که هر فیلمی را تولید نکنند و به محتوای آثاری که تولید می کنند توجه ویژه داشته باشند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس‌های انحصاری «فریدا کالو» روی دیوارهای کاخ نیاوران


نمایشگاه عکس‌های انحصاری «فریدا کالو» در کاخ نیاوران بر پا است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

محمد فیلی از بیمارستان مرخص شد

محمد فیلی، هنرمند پیشکسوت کشورمان که به تازگی عمل جراحی سنگینی را پشت سر گذاشته است، با اعلام خبر بهبودی نسبی و ترخیص از بیمارستان، گفت: خداراشکر حالم خیلی خوب است، ولی باید برای مدتی بدون حرکت در منزل استراحت کنم و تحت نظر باشم تا ببینیم خدا چه می‌خواهد.

این بازیگر که به دلیل عارضه مغزی شنبه، ۹ اردیبهشت تحت عمل جراحی قرار گرفت. او اعلام کرد: پنجشنبه شب از بیمارستان مرخص شدم، اما تا ۲۴ اردیبهشت باید در منزل تحت نظر و استراحت مطلق باشم و تکان نخورم. بعد از آن دوباره به پزشک مراجعه کنم و بعد از یک چکاپ کامل ببینیم نظر پزشک چیست و آیا می‌توانم کارهایم را ادامه بدهم.

فیلی این روز‌ها سریال «گیلدخت» را روی آنتن شبکه یک سیما دارد و مجموعه «رعد و برق» به کارگردانی بهروز افخمی و سریال در دست ساخت «سلمان فارسی» ساخته داود میرباقری از او در نوبت پخش است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وقتی فرمایش «امام خامنه‌ای» همچنان روی زمین مانده است! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رهبر معظم انقلاب در همان جلسه‌ای که با بغض از غربت حضرت حمزه (ع) یاد کردند، از هنرمندان هم خواستند تا آستین‌ها را بالا بزنند و با هنرهای نمایشی و تجسمی شخصیت بزرگمردی همچون حمزه را به تصویر بکشند.

به گزارش سینماپرس، همایش بین المللی حضرت حمزه (ع) در بهمن سال ۱۴۰۰ برگزار شد و رهبر معظم انقلاب در سخنانی با اشاره به عظمت عموی رسول خدا (ص) و نقش آن حضرت در جنگ های صدر اسلام از هنرمندان خواستند تا با زبان هنر شخصیت های بزرگان صدر اسلام همچون حضرت حمزه، سلمان، مقداد، عمار یاسر و جعفر بن ابی طالب را به تصویر بکشند.

تنها تصویری که از حضرت حمزه تقریبا در ذهن همه مردم وجود دارد، آنتونی کویین بازیگر نقش حمزه در فیلم محمد رسول الله (ص) است. رهبر انقلاب در آن دیدار یادی از کارگردان این فیلم کرده و افزودند: خدا رحمت کند مصطفی عقّاد را و باید تشکّر کنیم از او که در فیلم الرّساله این شخصیّت بزرگ را در قالب یک اثر فاخر که انصافاً فاخر است؛ به خصوص بخش مربوط به حمزه‌اش که خب بازیگرش هم بازیگر فوق‌العاده معروف و مهمّی است، حقیقتاً یک جلوه‌ای دارد و توانسته تا حدودی زندگی این بزرگوار را به تصویر بکشد؛ البتّه تا حدودی و این کار بایستی انجام بگیرد. البته حضرت آیت الله خامنه ای به سایر بزرگان صدر اسلام اشاره کرد و در این روزها شاهد ساخت فیلم سلمان فارسی به کارگردانی داود میرباقری هستیم ولی هنوز برای ساخت فیلمی درباره حضرت حمزه پیشقدم نشده است.

تفاوت یک کار علمی و هنری را می توان به خوبی در اینجا دید که رهبر معظم انقلاب با تجلیل از دست اندرکاران همایش بین المللی حضرت حمزه (ع) از ضرورت کارهای هنری سخن گفتند. ایشان با بیان این که تولید فیلم و کار هنری درباره سایر صحابه نیز ضرورت دارد، تاکید کردند: اینها را بایستی زنده کرد. یا جناب جعفر بن ‌ابی ‌طالب همین جور؛ به خصوص که زندگی جناب جعفر، ظرفیّت هنری و به تعبیر خودشان، ظرفیت درامی‌اش خیلی زیاد است؛ آن سفر به حبشه و کیفیّت آن و رفتن و برگشتن و مانند اینها؛ خیلی کار باکیفیّتی است و از لحاظ هنری می شود [روی آن] پرداخت خوبی انجام داد.

ایشان با تشکر از خدمات جامعه المصطفی برای برگزاری همایش حضرت حمزه، به نقش هنرمندان اشاره کرده و افزودند: اگر خواصّ جامعه همّت کنند برای تولید یک چنین شخصیّت‌هایی، هر یک از اینها خواهد توانست جامعه را در مواقع حسّاس نجات بدهد؛ واقعاً این جوری است. ما اکتفا نکنیم به همین که حالا کسانی را تربیت کنیم، یا موعظه‌ کنیم، یا از این کارها، که حالا بالاخره باری ‌به ‌هرجهت، یک چیزی را قبول کنند؛ نه. سعی دستگاه‌ها بر این باشد ــ بحمداللّه جامعهالمصطفی در این زمینه‌ها می تواند مرکز فعّالی باشد؛ در قم، مراکزی که اخیراً مدیریّت کارآمدِ حوزه بحمداللّه به وجود آورده می تواند یک چنین چیزهایی را تمهید کند؛ بعضی از دستگاه‌های تبلیغی هم در این زمینه خوب کار می کنند ــ شخصیّت‌هایی را درست کنیم که این شخصیّت‌ها خودشان مصداق باشند برای معارف الهی، معارف اسلامی و احکام اسلامی. اگر یک چنین شخصیّت‌هایی درست بشوند، آن وقت دیگر تشکیل تمدّن اسلامی یک چیز قطعی خواهد بود؛ یعنی دیگر مورد تردید نخواهد بود.

حجت الاسلام ناصر رفیعی که خود از دست اندرکاران همایش بین المللی حضرت حمزه بود، پس از دیدار رهبر انقلاب با برگزارکنندگان این همایش گفت: تعبیر رهبر انقلاب این بود که جنبه های درامی زندگی جناب حمزه و و جناب جعفر فراوان است.

% buffered۰۰:۰۰

۰۰:۵۳

Download

رهبر انقلاب در همان سخنرانی سه بار از غربت حضرت حمزه سخن گفتند که یک بار فرمود واقعاً ایشان یکی از اصحاب غریب رسول‌اللّه (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) است، آن هم با آن نقشی که ایشان داشته است. حضرت حمزه فرزند عبدالمطلب و حامی بزرگ پیامبر اکرم (ص) دو سال پیش از ولادت رسول خدا (ص) دیده ‌به جهان گشود. در میان جوانان قریش، در دلاوری و بزرگواری، برجسته و در آزاد اندیشی، آزادمنشی و ستم‌ستیزی سرآمد بود و سلحشوری و توان رزمی وی همزمان با آغاز دوره جوانی نمودار شد.

آن آزادمرد، حتی پیش از پذیرش اسلام، از رسول خدا (ص) در برابر آزارهای مشرکان ‌حمایت می‌ کرد، گرایش وی به اسلام موجب سربلندی دین خدا شد. زیرا پس از آن ‌مسلمانان از انزوا بیرون آمدند و قریش با درک پشتیبانی حضرت حمزه (ع) از پیامبر اکرم (ص) از آزارهای خود کاستند و رفتارشان با رسول خدا و مسلمانان ‌ملایم تر شد.

حضرت حمزه (ع) همراه دیگر مسلمانان به مدینه هجرت کرد و خدمات ارزنده‌ ای به ویژه در امور نظامی ارائه داد. یک سال پس از جنگ بدر، غزوه احد با هدف مقابله با مشرکانی که برای انتقام‌ از مسلمانان و جبران شکست ‌بدر به سمت مدینه آمده بودند آغاز شد. حضرت حمزه و برخی دیگر از مسلمانان سلحشور، معتقد به جنگ برون ‌شهری بودند. عموی پیامبر در جنگ احد هنگام تهاجم دشمن، وفادار و ثابت ‌قدم از رسول خدا دفاع می کرد و توانست ۳۰ مشرک جنگجو را به هلاکت ‌برساند اما کینه دیرینه هند، همسر ابوسفیان که پدر و برادر خود را در جنگ بدر به دست حمزه از دست داده بود، او را واداشت غلام حبشی خود، وحشی‌ را در صورت به شهادت رساندن حمزه، وعده آزادی و رهایی از بردگی دهد.

در گرماگرم جنگ احد حضرت حمزه با نیزه غلام که در کمین آن سردار دلاور بود به شهادت رسید. حضرت فاطمه زهرا (س) هر هفته به زیارت قبر حمزه رفته و اشک می ‌ریخت و پیامبر اکرم (ص) فرمود: هر کس مرا زیارت کند، ولی به زیارت حمزه نرود، جفا کرده است. بارگاه مطهر حضرت حمزه سید الشهدا در قبرستان احد در نزدیکی مدینه منوره واقع شده است.

برخی کارشناسان معتقدند حضرت حمزه الگوی یاران امام زمان است. چون در دعای عهد می خوانیم خدایا ما را جزو کسانی قرار بده که از امام زمانمان دفاع کنیم و در سلام بر حضرت حمزه آمده است که او دفاع کننده از پیامبر اکرم (ص) بود.

حجت الاسلام صادق کفیل کارشناس حوزه مهدویت گفت: حضرت حمزه کسی بود که تمام وجودش را وقف حمایت و دفاع از رسول خدا (ص) کرد و این حمایت در تمام عمر او بوده است. چه بسا وی در زمانی که در ظاهر هنوز ایمان نیاورده بود، یاریگر پیامبر اعظم (ص) بود و در جریان شعب ابی طالب، جنگ بدر و جنگ احد همیشه یار و حامی پیامبر و اثرگذار در اسلام آوردن بقیه جامعه بود.

وی افزود: غم از دست دادن چهار نفر بر پیامبر (ص) بسیار سنگین آمد. وفات حضرت ابوطالب، حضرت خدیجه، جعفر بن ابی طالب و حضرت حمزه برای رسول خدا (ص) سنگین بود ولی داغ شهادت حمزه به ویژه با توجه به اتفاقاتی که به دنبال شهادت حضرت حمزه افتاد و برخوردی که با پیکر آن حضرت کردند، پیامبر (ص) را به شدت ناراحت کرد.

این کارشناس مذهبی از حمزه به عنوان نام محبوب پیامبر (ص) یاد کرد و گفت: شخصی پیش رسول خدا (ص) آمد و گفت که خدا به او فرزندی داده و از آن حضرت سوال کرد که چه نامی را برای پسرش انتخاب کند و پیامبر فرمود محبوبترین اسم نزد من یعنی حمزه را بر او بگذار.

در قرآن کریم چند آیه در وصف حضرت حمزه است که به عنوان نمونه می توان به روایتی از امام باقر (ع) در تفسیر آیه ۲۳ سوره احزاب اشاره کرد که این آیه می فرماید «من المومنین رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر» یعنی از میان مومنان مردانی‌ هستند که به آنچه با خدا عهد بستند، صادقانه وفا کردند؛ برخی از آنان به شهادت رسیدند و برخی از آنها در (همین) انتظارند. رهبر معظم انقلاب در همان جلسه ای که با برگزارکنندگان همایش حضرت حمزه داشتند، در حالی به این آیه اشاره کردند که بغض، وقفه ای در کلام ایشان ایجاد کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فراخوان جشنواره فیلم کوتاه تهران منتشر شد/ اضافه شدن ۲ جایزه – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، «چهلمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران» به‌ منظور شناسایی و معرفی برترین آثار کوتاه در سطح ملی و بین‌المللی و ایجاد عدالت فرهنگی در همه نقاط کشور، همچنین رقابت سازنده بین فیلم‌سازان برگزار می‌شود.

فیلم‌هایی که از طریق بومی‌گرایی در ژانر و به‌کارگیری از خلاقیت و نوآوری به تولید آثاری متنوع و متکثر از ایران بزرگ در فضای فیلم کوتاه می‌شوند در این جشنواره از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند و در اولویت انتخاب و داوری هستند.

متن فراخوان چهلمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به شرح زیر است:

«آیین‌‎نامه چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران»

انجمن سینمای جوانان ایران به عنوان یکی از بزرگترین و فراگیرترین مدارس سینمایی جهان و مهم‌ترین متولی حوزه فیلم کوتاه کشور، به منظور شناسایی و معرفی آثار کوتاه برگزیده در سطح ملی و بین‌المللی، جریان‌سازی و رقابت سازنده بین فیلم‌سازان و ارج نهادن به خلاقیت سینماگران جوان، «چهلمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران» را در دو بخش ملی و بین‌الملل از ۲۷ مهر لغایت ۲ آبان ۱۴۰۲ برگزار می‌کند.

جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در امتداد دوره اخیر خود و در آستانه چهل سالگی، به منظور فراهم آوردن زمینه رشد و اعتلای سینمای نوین ایران و ایجاد سبد متنوعی از آثار، رویکرد «بومی گرایی در ژانر» را در انتخاب آثار مورد توجه قرار خواهد داد و علاوه بر این در بخش ملی، همت خود را بر این مهم می‌گمارد که «جشنواره فیلم کوتاه تهران، آینه همه ایران» باشد تا فیلم‌سازان خطه‌های مختلف ایران بتوانند جلوه‌ای از فرهنگ‌ها، آیین و رسوم، زندگی شهری و زیست اقوام در سرتاسر ایران را با تکیه بر هویت ملی و دینی مردم و با تمرکز بر داستان‌گویی و توجه به ژانر در فیلم‌سازی بازتاب دهند.

اهداف جشنواره:

الف- ایجاد عدالت فرهنگی برای سینماگران جوان در سرتاسر ایران اسلامی

ب– شناسایی و معرفی استعدادها و ارج نهادن به تلاش‌های فعالان انواع مشاغل سینمایی

ج– تقویت جایگاه فیلم کوتاه به عنوان جریانی آینده‌نگر و اندیشمند در سینمای کشور

د– کُنشگری و دغدغه‌مندی جریان فیلم کوتاه کشور در تبیین حوزه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور

ه– تقویت حس خودباوری و افزایش امید و نشاط در میان فیلم‌سازان جوان کشور

و– دانش‌افزایی فیلم‌سازان حوزه فیلم کوتاه با تاکید برآینده‌نگری در سینما

ز– تقویت چرخه عرضه فیلم کوتاه با فراهم کردن زمینه‌های بازاریابی داخلی و خارجی

ح– گسترش و جذب مخاطبان فیلم کوتاه

بخش‌های جشنواره:

جشنواره فیلم کوتاه تهران در دو بخش سینمای ایران و سینمای بین‌الملل برگزار می‌شود. فراخوان بخش بین‌الملل پیش از این به صورت جداگانه منتشر شده است.

الف: سینمای ایران

همه فیلم‌های کوتاه تولید شده (از یکم فروردین ماه سال ۱۴۰۱ تاکنون) در چارچوب اهداف جشنواره با حداکثر زمان ۳۰ دقیقه و در انواع گونه‌های داستانی، مستند، تجربی و پویانمایی می‌توانند در این بخش حضور داشته باشند.

جوایز مسابقه سینمای ایران

– برگ زرین و مبلغ ۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال به بهترین فیلم در بخش سینمای ایران (این جایزه به تهیه‌کننده حقیقی اثر تعلق می‌گیرد.)

– برگ زرین و مبلغ ۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال به بهترین فیلم از نگاه ملی (این جایزه به تهیه‌کننده حقیقی اثر تعلق می‌گیرد.)

– برگ زرین و مبلغ ۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال به عنوان جایزه ویژه هیئت داوران

– برگ زرین و مبلغ ۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال به بهترین کارگردان در بخش فیلم داستانی

– برگ زرین و مبلغ ۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال به بهترین کارگردان در بخش فیلم تجربی

– برگ زرین و مبلغ ۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال به بهترین فیلم مستند (به صورت مشترک به کارگردان و تهیه‌کننده حقیقی اثر اهدا می‌شود)

– برگ زرین و مبلغ ۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال به بهترین فیلم پویانمایی (به صورت مشترک به کارگردان و تهیه‌کننده حقیقی اثر اهدا می‌شود)

تبصره: اگر فیلمی بیش از یک تهیه‌کننده حقیقی داشته باشد، می‌بایست یک نفر را به عنوان کننده معرفی کنند.

– برگ زرین و مبلغ ۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال به بهترین فیلم‌نامه

– برگ زرین و مبلغ ۲۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال به بهترین فیلم‌نامه اقتباسی

– برگ زرین و مبلغ ۲۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال به بهترین تدوین

– برگ زرین و مبلغ ۲۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال به بهترین فیلم‌برداری

– برگ زرین و مبلغ ۲۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال به بهترین صدای فیلم (به صورت مشترک به صدابردار و صداگذار اثر اهدا می‌شود)

– برگ زرین و جایزه به مبلغ ۲۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال به چهره برگزیده بهترین دست‌آورد هنری (در بخش‌های طراحی صحنه و لباس، چهره‌پردازی، موسیقی، طراحی جلوه‌های ویژه و بازیگری)

– برگ زرین و مبلغ ۲۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال به بهترین تحقیق و پژوهش در فیلم مستند

– برگ زرین و مبلغ ۲۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال به عنوان جایزه ویژه دبیر جشنواره

– برگ زرین و مبلغ ۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال به «بهترین فیلم از نگاه تماشاگران» تعلق خواهد گرفت.

ب: سینمای بین‌الملل

جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران (TISFF) جشنواره‌ای مورد تایید آکادمی اسکار است و بر همین اساس، برنده جایزه بزرگ جشنواره در بخش بین‌الملل، به آکادمی اسکار برای رقابت جهت دریافت جایزه بهترین فیلم کوتاه آکادمی معرفی خواهد شد.

در دوره چهلم، این بخش با رویکرد توجه به ارزش‌های اخلاقی و انسانی، پاسداشت خانواده به عنوان یک مفهوم جهانی، تقویت روحیه حقیقت‌جویی، مبارزه با ظلم و تبعیض، همزیستی مسالمت‌آمیز مردم سرتاسر دنیا و احترام متقابل به فرهنگ‌ها و ارزش‌های بومی و ملی کشورها، پذیرای فیلم‌هایی خواهد بود که در انواع گونه‌های داستانی، مستند، پویانمایی و تجربی در خارج از کشور ایران تولید شده باشند.

آثار این بخش می‌بایست از یکم ژانویه ۲۰۲۲ میلادی به بعد تولید شده و تاکنون در هیچ جشنواره دیگری در ایران نمایش داده نشده باشند. همچنین امسال این بخش شامل دو جایزه جدید با عنوان جایزه ویژه حقیقت‌جویان و جایزه جاده ابریشم خواهد بود که با توجه به انتشار جداگانه فراخوان بخش بین‌الملل، جزئیات این بخش و این دو جایزه جشنواره از طریق سایت اختصاصی جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران قابل دسترسی است.

ثبت نام آثار ایرانی در این بخش، بلاوجه است و فیلم‌های کوتاه ایرانی بخش بین‌الملل، از بین فیلم‌های پذیرفته شده در بخش مسابقه سینمای ایران و با تصمیم دبیر جشنواره انتخاب خواهند شد.

تبصره: معیار تشخیص دبیرخانه جشنواره برای ایرانی بودن یک فیلم، این است که تهیه کننده اصلی اثر، شهروند ایرانی یا مقیم دائم آن باشد.

جوایز

– برگ زرین و مبلغ ۲,۰۰۰ دلار جایزه بزرگ جشنواره به بهترین فیلم بخش بین‌الملل (معرفی به آکادمی اسکار)

– برگ زرین و مبلغ ۲,۰۰۰ دلار به بهترین فیلم در بخش جایزه حقیقت‌جویان

– برگ زرین و مبلغ ۱,۰۰۰ دلار به بهترین فیلم در بخش جایزه جاده ابریشم

– برگ زرین و مبلغ ۱,۰۰۰ دلار به بهترین فیلم داستانی

– برگ زرین و مبلغ ۱,۰۰۰ دلار به بهترین فیلم مستند

– برگ زرین و مبلغ ۱,۰۰۰ دلار به بهترین فیلم پویانمایی

– برگ زرین و مبلغ ۱,۰۰۰ دلار به بهترین فیلم تجربی

با توجه به انتشار جداگانه فراخوان بخش بین‌الملل، جزئیات این بخش جشنواره از طریق سایت اختصاصی جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران قابل دسترسی است.

شرایط عمومی برای شرکت در بخش ملی جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران:

شرکت همه فیلم‌سازان، نهادها، سازمان‌های دولتی و تهیه‌کنندگان بخش خصوصی آزاد است.

توجه: ثبت‌نام و بارگذاری آثار در جشنواره تنها به شیوه اینترنتی امکان‌پذیر می‌باشد. بنابراین لازم است درخواست‌کنندگان با مراجعه به سایت festival.iycs.ir فرم تقاضای شرکت در جشنواره را تکمیل کرده و سپس فایل فیلم را بارگذاری کنند.

فیلم‌هایی که قبلاً برای جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در سالیان گذشته ارسال شده و مورد بازبینی هیئت انتخاب قرار گرفته‌اند، امکان حضور در این دوره از جشنواره را ندارند.

تبصره: فیلم‌هایی که تندیس بهترین کارگردانی فیلم داستانی، بهترین فیلم مستند، بهترین پویانمایی، بهترین فیلم تجربی و تندیس بهترین فیلم را در جشنواره‌های منطقه‌ای سینمای جوان دریافت کرده‌اند، به صورت مستقیم به بخش مسابقه سینمای ایران راه خواهند یافت.

فرمت‌های مورد پذیرش برای بارگذاری اثر: MP۴ (H.۲۶۴) و HEVC (H.۲۶۵) و حداکثر حجم فایل ارسالی Mb۱۰۰۰ است.

فیلم‌سازانی که فیلم ایشان به بخش مسابقه راه می‌یابد، می‌بایست حداکثر تا ۵ روز کاری بعد از اعلام اسامی راه یافتگان، نسخه اصلی فیلم را طبق شرایط فنی اعلام شده در بند «شرایط فنی آثار راه یافته» به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. در صورت تأخیر دبیرخانه می‌تواند نسبت به حذف فیلم اقدام کند.

فیلم‌هایی که به بخش مسابقه راه می‌یابند، باید دارای نسخه زیرنویس انگلیسی باشند.

ارسال تیزر با فرمت MPG۴؛ حداکثر یک دقیقه و با حجم ۲۵ مگابایت به همراه نسخه فیلم الزامی است.

فیلم‌هایی که به بخش مسابقه راه می‌یابند، گواهی شرکت در جشنواره دریافت خواهند کرد.

فیلم‌هایی که از استانداردهای فنی لازم برخوردار نباشند، به تشخیص دبیرخانه جشنواره از بخش مسابقه حذف می‌شوند.

پس از راهیابی فیلم‌ها به جشنواره، امکان خارج کردن آثار از برنامه جشنواره وجود نخواهد داشت.

تصمیم نهایی درباره موارد پیش‌بینی نشده که در مقررات حاضر لحاظ نشده و یا ابهامات ناشی از مفاد آن و تغییر در بعضی از مقررات، با دبیر جشنواره است.

تهیه کننده اثر یا تهیه کننده قانونی ایشان با ارسال فیلم به جشنواره «بین‌المللی فیلم کوتاه تهران»، اجازه تامه و اختیار لازم را جهت نمایش غیرانتفاعی فیلم‌های منتخب و به منظور بهره‌برداری آموزشی به ویژه در دفاتر و کنندگی‌های انجمن در سراسر کشور و در قالب پاتوق فیلم کوتاه به انجمن سینمای جوانان ایران داده و حق هرگونه اعتراض در این خصوص را از خود سلب می‌کند.

در صورتی که فیلم‌نامه اثر شما اقتباسی باشد، لطفاً گزینه مربوطه را علامت زده و منبع اقتباس را مشخص کنید.

لطفاً در صورت تمایل به نمایش آنلاین اثر خود در هنگام ثبت نام گزینه مربوطه را مشخص کنید.

تکمیل فرم تقاضای شرکت در جشنواره به معنای پذیرش تمامی مقررات اعلام شده خواهد بود.

تمامی آثار راه یافته به بخش مسابقه، ملزم به داشتن پروانه نمایش از معاونت نظارت و ارزشیابی سینمایی خواهند بود و اقدام به اخذ پروانه نمایش این آثار توسط دبیرخانه «چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران» انجام می‌شود.

شرایط فنی آثار راه یافته به بخش مسابقه:

– تمامی آثار ارسالی صرفاً به صورت فایل دیتا به دبیرخانه جشنواره ارائه شوند.

آثار بایستی در یکی از قطع هایFull HD- HDV و لزوماً با مشخصه فریم‌ریت‌های ۲۴p- ۲۵ p یا ۵۰ i و حداقل حجم Mb ۷۵۰ و حداکثر Gb ۴ به دفتر جشنواره تحویل داده شوند.

فرمت‌های قابل پذیرش:

MXF
MOV (H.۲۶۴)
MPEG ۴ (H.۲۶۴)
MPEG ۲
HEVC (H.۲۶۵)

تذکر مهم:

صاحبان آثار تولید شده به شیوه صدای فراگیر (۱) می‌توانند نسخه مربوطه را به همراه نسخه صدای استریو به دبیرخانه جشنواره ارائه کنند.

بدیهی است به علت فراوانی آثار و محدودیت زمانی، فرمت‌های متفرقه یا فایل‌های دارای اشکال، در مرحله انتخاب آثار شرکت داده نخواهند شد.

شرایط فنی زیرنویس: زیرنویس انگلیسی آثار باید به صورت یک‌پارچه با خود تصویر (Merge) شده باشد؛ همچنین پیشنهاد می‌شود برای تمامی آثار از فونت Arial black در اندازه ۳۶ با رنگ زرد و حاشیه (Stroke) مشکی استفاده شود.

همه آثار پذیرفته شده در بخش سینمای ایران جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، باید دارای تیتراژ به زبان فارسی باشند.

گاه‌شمار جشنواره:

تاریخ شروع ثبت نام در سایت‌: ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲

تاریخ پایان ثبت نام در سایت: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲

تاریخ شروع بارگذاری آثار: ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲

تاریخ پایان بارگذاری آثار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲

اعلام فیلم‌های راه یافته به بخش مسابقه‌: از نیمه دوم شهریور ۱۴۰۲

نتایج بازبینی فقط از طریق سایت اختصاصی جشنواره به نشانی tisff.ir و www.iycs.ir اعلام می‌شود.

زمان آغاز جشنواره: ۲۷ مهر ۱۴۰۲

تاریخ اختتامیه جشنواره: ۲ آبان ۱۴۰۲

توجه: تأکید می‌شود «مهلت ثبت‌نام و بارگذاری آثار به هیچ عنوان تمدید نمی‌شود و رأس تاریخ اعلام شده، سایت ثبت‌نام بسته خواهد شد».

نشانی دبیرخانه:

تهران – میدان ونک – خیابان گاندی جنوبی– خیابان نوزدهم – شماره ۲۰- دبیرخانه چهلمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران

کدپستی: ۱۵۱۷۸۷۳۸۱۱

تلفن: ۸۶۰۸۴۸۵۱ ۸۶۰۸۷۶۰۳

سایت ثبت نام: www.festival.iycs.ir

سایت جشنواره: www.tisff.ir

پست الکترونیک: [email protected]

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ به دبیری مهدی آذرپندار برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی هیات انتخاب یک بخش دیگر از جشنواره فیلم «ایثار» – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی جشنواره «ایثار»، گروه انتخاب بخش مسابقه فیلم‌های داستانی، کوتاه، نماهنگ و پویانمایی جشنواره، متشکل از محمدرضا عرب کارگردان، مستندساز، تهیه کننده، فیلمنامه نویس، جواد مزدآبادی فیلمساز سینمای ایران و علی نوری اسکویی تهیه کننده انیمیشن و کارگردان تیزرهای تبلیغاتی از میان ۲۵۷ عنوان اثر ارسال شده به دبیرخانه جشنواره شامل ۵۵ نماهنگ، ۹۹ فیلم داستانی کوتاه و ۱۰۳ فیلم پویا نمایی، آثار منتخب خود را برای حضور در دو بخش اصلی و بخش ویژه انتخاب کردند.

طبق اعلام دبیرخانه جشنواره، اسامی آثار راه یافته به مرحله نهایی بخش مسابقه فیلم‌های داستانی کوتاه، نماهنگ و پویانمایی روز سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ماه از طریق رسانه‌های عمومی اعلام می‌شود و بر روی سامانه رسمی جشنواره نیز قرار می‌گیرد.

مرحله نهایی نخستین جشنواره بین المللی و پنجمین جشنواره ملی فیلم و فیلمنامه ایثار با دبیری فرهاد مختاری از ۲۹ اردیبهشت تا سوم خرداد ماه امسال از سوی اداره کل امور هنری معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران با همکاری شهرداری مشهد و استانداری خراسان رضوی در مشهد مقدس برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع