X

بایگانی اردیبهشت 16, 1402

دفتر سینمایی

«سقوط کابل» در راه است/ اظهارات بهروز افخمی درباره تختی/ پخش این سریال‌ها ممنوع می‌شود؟


«سقوط کابل» متقاضی دریافت پروانه نمایش شد، «اکتبر» آماده نمایش می‌شود، بهروز افخمی اظهاراتی درباره تختی داشت، محمد فیلی از بیمارستان مرخص شد، مدیر تئاترشهر از وضعیت مبهم دو نمایش «بک تو بلک» و «هملت» گفت، الهام پاوه‌نژاد و سعید پورصمیمی با «خوشدلان» به روی صحنه می‌آیند، عکس‌های «فریدا کالو» روی دیوارهای کاخ نیاوران می‌روند، مراسم تشییع پیکر احمد خلیلی‌فرد برگزار شد، گفته شد که بلیت هواپیما گران و کمیاب شده است، همچنین درباره واگذاری ۱۹ بنای تاریخی و نمایشگاه مشترک ایران، ‌چین و عربستان توضیحاتی داده شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روابط نامشروع، تجاوز، خیانت، شرب خمر و….؛ تلاش ویژه کارگردان «خانه دختر» برای عادی سازی تمامی «ناهنجاری‌های اخلاقی»! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «رهایم کن» از یکسو ناهنجاری‌های اخلاقی چون روابط نامشروع، تجاوز، خیانت، شرب خمر و… و. را بازنمایی و عادی سازی می‌کند و از سوی دیگر تیشه به ریشه بنیان خانواده می‌زند؛ یادمان بیاید دیالوگ‌های هاتف به افسانه را که مدام راه رسیدن به آرزو را بریدن از خانواده می‌داند.

به گزارش سینماپرس، این روزها بازار سریال‌های نمایش خانگی حسابی گرم است. بازاری پر زرق و برق که بی شک در دراز مدت تاثیری عمیق بر وضعیت فرهنگی کشور خواهد داشت.

در این بین یکی از سریال‌هایی پر طرفدار، «رهایم کن» است. اثری که تا به حال ۱۲ قسمت از آن منتشر شده و هر هفته برگی تازه رو می‌کند. سریال «رهایم کن» با عبور از خط قرمزها، فصلی تازه از سریال‌سازی را پیش کشیده است.

در این گزارش تلاش خواهیم کرد با تحلیل محتوای «رهایم کن» نشان دهیم که این اثر با ذهن مخاطب چه می‌کند و خطرات این نوع روایت‌ها و بازنمایی‌ها را گوشزد کنیم. بل اراده‌ای جدی‌تر برای نظارت بر پلتفرم‌هایی چون فیلیمو و تولیداتش شکل بگیرد.

مخرج مشترک محتوای تولیدات نمایش خانگی

ترویج بی بندوباری و تصویرسازی بر مبنای عشق مثلثی یکی از مهمترین ابزاری است که آثار عرضه شده در شبکه نماش خانگی از آن برای جذب بیشتر مخاطب استفاده می‌کنند.

نقطه اوج این مثلث در سریال «شهرزاد» وجود داشت. جایی که شهرزاد بین قباد و فرهاد گیر افتاده بود و هربار بخشی از عمرش را با عشق به دیگری سپری می‌کرد و ماجرا تا جایی پیش رفت که دیگر برای مخاطب زردپسند هم خیلی جذاب نبود.

«نهنگ آبی»، «کرگدن»، «مانکن» از دیگر سریال‌هایی بودند که با همین شمایل و با چاشنی خشونت، مافیا و قصه نافرجام مخاطب را گیج و گنگ رها کردند. در سریال «دل»، «همگناه»، «جیران» و «خسوف» هم این ماجرا به شکل اسفناکی روایت شد.

جبار آذین منتقد سینما و تلویزیون معتقد است: «شبکه خانگی، یک امکان ارتباط اجتماعی و فرهنگی است که چنانچه دارای مدیریت کارشناسانه و برنامه‌ریزی سلامت و هدفمندبود، در شرایطی که صداوسیمای انحصاری و اسپانسری کشور زیر نظر و سلیقه و سرمایه اسپانسرها و انحصارگراها به سختی نفس می‌کشد و در تولید سریال‌های خوب ناتوان است، می‌توانست علاقه‌مندان را با خودهمراه کند، اما شبکه خانگی، از مدیریت اصولی و برنامه‌های هدفمند برخوردار نیست و تولیدات سطحی و بازاری از آن یک بازار مکاره ساخته است.»

پرده دری فیلیمو/ از مثلث‌های عشقی تا رقابت عشقی بین دو برادر

در راستای الگو گیری این مجموعه‌های نمایشی از سریال‌های درام ترکیه‌ای و روایت داستان حول محور عشق‌های چندگانه و مثلثی با تم خیانت که اساساً مغایر با آداب و فرهنگ اسلامی و عرفی جامعه‌ ماست حالا سریال «رهایم کن» داغ ترین اثری است که بن مایه داستان به اصطلاح عاشقانه آن رقابت عشقی میان دو برادر خانزاده بر سر یک دختر است.

«رهایم کن» جدیدترین ساخته کارگردان سریال‌های موفق وپربیننده ای چون «همه چیز آنجاست» و «هشت و نیم دقیقه» است که به صورت اختصاصی از پلتفرم فیلیمو در حال پخش است. شاه حسینی بعد از سریال نمایش خانگی «می‌خواهم زنده بمانم» که با فرمول همین عشق مثلثی توانست نظر نسبی مخاطبان را جذب نماید، دوباره داستانی را در دهه ۵۰ با محوریت همین موضوع کلیشه‌ای ساخته است.

«رهایم کن»؛ سه داستان موازی ولی الکن

«رهایم کن» سه داستان موازی را باهم پیش می‌برد: داستان کارگران معدن و یافتن کهربا و کشته شدن عبدا…، داستان یونس و مرگ او و سیر دادخواهی دوستانش از کسی که او را به ساواک لو داده و داستان اصلی عاشقانه خود یعنی علاقه همزمان دو برادر حاتم و هاتف به مارال. نکته جالب آنکه روایت فیلم‌ساز از هر سه داستان بسیار الکن است؛ مثلا مخاطب هنوز نمی‌داند حاتم در کشته شدن عبداا…‌ نقش داشته یا خیر، همچنین شخصیت یونس و دوستانش در حد تیپ باقی می‌ماند و سریال پرداخت درست و دقیقی از سیر مبارزاتی و هدف آن‌ها ندارد.

همان همیشه؛ بازهم سریالی بدون مجوز

«رهایم کن» بنابر پی‌گیری‌های خبرنگار فارس هیچ مجوزی از ساترا نگرفته است و حتی اعلام شده طرح سریال «رهایم کن» با موضوع تاریخی در ساترا ثبت شده، اما این سریال با ترویج رفتارهای هنجار شکن، برخلاف طرح ثبت شده در ساترا عمل کرده است.

در حقیقت «رهایم کن» با سوء استفاده از فضای بی در و پیکر نمایش خانگی هر محتوای مبتذلی را به خورد مخاطب می‌دهد و تا به امروز حواشی بسیاری داشته است. از نمایش بالاتنه برهنه شخصیت هاتف تا سکانس قبیحی که اشارات کم و بیش مستقیمی به رابطه جنسی افسانه و بهرام دارد.

«رهایم کن» از یکسو ناهنجاری‌های اخلاقی چون روابط نامشروع، تجاور، خیانت، شرب خمر و… و. را بازنمایی و عادی سازی می‌کند و از سوی دیگر تیشه به ریشه بنیان خانواده می‌زند؛ یادمان بیاید دیالوگ‌های هاتف به افسانه را که مدام راه رسیدن به آرزو را بریدن از خانواده می‌داند.

در واقع «رهایم کن» بجای آنکه نمایشی شفاف از ابتذال و فساد سیستماتیک قبل از انقلاب باشد(آنچه در طرح ثبت شده آمده است)، روایتی بی پرده و گستاخانه از اوج ابتذال در خانواده نائب سیاهرود بعنوان نماد جامعه ایرانی است.

شهرام شاه حسینی که در سریال پیشین خود یعنی «می‌خواهم زنده بمانم» کینه و نفرت خود را نسبت به نیروهای انقلابی آشکارا نشان داده بود در «رهایم کن» نیز گروه‌های مبارز و انقلابی دهه ۵۰ را بدون انگیزه‌های دینی و مذهبی و در شکل و شمایل کمونیست‌ها بازنمایی می‌کند.

نکته تأمل برانگیز آنکه مجید مولایی_ نویسنده و تهیه کننده سریال_ در مصاحبه‌ای مدعی شده است: «خیلی‌ها به من می‌گویند که جای این صداقت، یک‌رنگی، برادری و حتی این عشق پاک در زندگی‌های امروزی خالی است» حال آنکه مشخص نیست دقیقا منظور وی از صداقت و یکرنگی موجود در فیلم چه بوده است؟ چراکه شخصیت‌ها مدام در حال دروغ گفتن به یکدیگرند. در این خصوص کارشناسان معتقدند: «اساس قصه‌های «رهایم کن» را در کنار آن مثلث عاشقانه، سه ضلعی ترس، دروغ و طمع شکل داده است.»

در «رهایم کن» شاهد تاثیر دومینو وار دروغ در زندگی افراد هستیم، از دروغ نامعلوم فاش‌شده همسر سابق حاتم گرفته تا رفتار مارال با حاتم که گهگداری با پنهان‌کاری همراه می‌شود، همچنین دروغ بزرگ هاتف مبتی بر لو ندادن یونس به ساواک را نیز باید به این موارد اضافه نمود، دروغ کثیفی که هاتف برای آنکه حاتم و مارال باور کنند به خاک مادر مرحومش نیز قسم می‌خورد!

حرف آخر

در پایان باید گفت سریال «رهایم کن» آشکارا با کشاندن روایت قصه به پیش از انقلاب خواسته است تا بتواند عبور از هر خط قرمزی را تجربه کند. از تجاوز و رابطه جنسی، تا مشروب و مستی و روابط مثلثی و…از سوی دیگر به همین بهانه شاهد پخش صدای خواننده لوس آنجلسی و پوشش‌های نوظهوری در شبکه نمایش خانگی هستیم، پوشش‌های زنانه به نسبت باز که تا قبل از «رهایم کن» در سریال‌های ایرانی بازنمایی نشده بود.

در نهایت اینکه سریال «رهایم کن» با پخش بدون مجوز خود و فرار از اصلاحاتی که ساترا در نامه‌ای خطاب به فیلیمو در تاریخ ۱۴۰۱/۵/۲۶ نوشته است، به‌رغم محتوای نامناسب و مبتذل، به دلیل خوش ساخت بودن (به نسبت دیگر تولیدات فیلیمو)، موسیقی جذاب و حضور پرتعداد بازیگرهای شناخته شده توانسته است مخاطبان را به تماشای خود تشویق و در سایه آن از هر خط قرمزی عبور کند و هر نامشروعی را به نمایش بگذارد تا بار دیگر ثابت شود گویی پلتفرم فیلیمو کاری بجز قانون گریزی نمی‌داند و رسالتی بجز نابودی ارزش‌های اخلاقی و عرفی جامعه و ترویج سبک زندگی غربی بر عهده ندارد!

*فارس

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نهمین «ده روز با عکاسان» با تاخیر یک‌ ساله برگزار می‌شود


دبیر نهمین دوره «ده روز با عکاسان ایران» از برگزاری این رویداد از ۲۹ اردیبهشت تا ۹ خرداد ۱۴۰۲ خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۴۰ فیلمنامه واجد شرایط حضور در «جشنواره ایثار» شناخته شدند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: گروه انتخاب بخش مسابقه فیلمنامه نویسی نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم و فیلمنامه ایثار اسامی ۴۰ فیلمنامه را برای حضور در بخش نهایی این رخداد هنری اعلام کرد.

به گزارش سینماپرس، گروه انتخاب بخش مسابقه فیلمنامه نویسی جشنواره متشکل از: محمد زین العابدینی، تهیه‌کننده کارگردان مشاور فیلمنامه نویسی و مدیر تاسیس شبکه مستند سیما که مدیریت گروه مستند شبکه چهارم تلویزیون و قائم مقامی این شبکه را نیز بر عهده دارد به همراه حسین خورشیدی، فیلمنامه‌نویس و مدیر فرهنگی، نگارنده فیلمنامه «قطعه‌ای از بهشت» و «روزهای آتش در دهه هفتاد»، مشارکت در نگارش فیلمنامه‌های «دیده‌بان»، «مهاجر»، «کرخه تا راین» و «حامد» مولف چندین عنوان داستان و رمان دفاع مقدس و حامد شکیبا نیا، تهیه‌کننده کارگردان فیلمنامه‌نویس و برنده جوایز ملی و بین‌المللی متعدد از جشنواره‌های داخلی و خارجی، پس از مطالعه تعداد ۲۱۹ فیلمنامه ارسالی در قالب‌های مستند، پویانمایی، فیلم کوتاه داستانی، فیلم سینمایی، فیلم تلویزیونی و سریال، تعداد چهل عنوان فیلمنامه را برای حضور در دو بخش رقابتی اصلی و ویژه انتخاب کردند.

بنا بر این گزارش اسامی فیلمنامه پذیرفته شده به این شرح است:

۱- الهه نوشته هاشم علیایی مقدم

۲- امانت نوشته الهام احمدی

۳- آوای آشنا نوشته علیرضا بختیان

۴ – آوای نیکان نوشته هادی اسپنانی

۵- بادکنک سفید نوشته صادق قاسمی

۶- بازگشت نوشته نعمت الله سرگلزایی

۷- بهترین بابای دنیا نوشته عزیزالله محمدپور

۸- بی‌بی ماهی نوشته جواد خورشیدپور

۹- پیچ هفتم نوشته عاطفه کریمی

۱۰- پیراهن جانم نوشته محمد علی هاشم پور

۱۱- توپ زرد نوشته صادق قاسمی

۱۲- جوزف نوشته عبدالحسین عبدی

۱۳- چای عجمی نه، چای ایرانی نوشته سیدرضا حسینی

۱۴- دروازه بان نوشته لیلا روغنگیر قزوینی

۱۵- درون جنگ نوشته محمد عبدی زاده

۱۶- در همسایگی یاس نوشته فاطمه پرویزی مجد

۱۷ – دریادار بایندر نوشته عبدالرحمن شلیلیان

۱۸- دست نقش نوشته سید مهدی میرغیاثی

۱۹- ذبیح نوشته احمد احمدپور

۲۰ – راه شیری نوشته عباس طهماسبی

۲۱- رود سرخ نوشته مقداد جعفرزاده

۲۲- زنبق‌ها نوشته محمد علی هاشم پور

۲۳ – ساعت ده یادت نره نوشته میلاد ملحانی

۲۴- سقوط نوشته سعید فرامرزی

۲۵- سَنَعود (باز می‌گردیم) نوشته مهراب اکبری شهپر

۲۶- سه چهارم جنگ نوشته داوود جلیلی و محسن غضنفری

۲۷ شگرا نوشته فرود عوض پور

۲۸- شلکینه نوشته اسما غفاری اولقی

۲۹- طلوع نوشته نسیم اسدپور

۳۰- کمپوت گیلاس نوشته ابراهیم پورعلی

۳۱- گل یونس نوشته اشرف موسی خانی

۳۲- لنز ن وشته حمیدرضا همتی

۳۳- مافیا صفر نوشته سروش کشاورز

۳۴- ملا رضا نوشته هاشم علیایی مقدم

۳۵- من و ما نوشته نسیم استوار

۳۶- می‌خواهم گمنام بمانم نوشته حامد کوهزاد

۳۷- ناطور الوند نوشته سید علیرضا حسینی و احمد فیضی

۳۸- نامه‌های عاشقانه جنگ نوشته امیر سائلی

۳۹- نشانی از مادر نوشته مژگان روشن زاده

۴۰- یازده و شانزده دقیقه نوشته لیلا روغنگیر قزوینی.

گفتنی است: آثار بخش ویژه ازمیان تولیدات بنیاد شهید و امور ایثارگران در سراسر کشور و یا تولیدشده از سوی خانواده معظم شهدا و ایثار گران بوده ودارای مضامینی با عنوان حجاب و عفاف، نماز و نیایش و آثار مرتبط با مضامین تولید دانش بنیان است.

مرحله نهایی نخستین جشنواره بین‌المللی و پنجمین جشنواره ملی فیلم و فیلمنامه ایثار با دبیری فرهاد مختاری از ۲۸ اردیبهشت تا سوم خرداد ماه امسال از سوی اداره کل امور هنری معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران با همکاری شهرداری مشهد و استانداری خراسان رضوی در مشهد مقدس برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اولین تجربه حسین علیزاده در تئاتر/ سلیمی و مهمانسرایی بین ۲ دنیا


نمایش «مهمانسرای دو دنیا» با کارگردانی سهراب سلیمی پاییز سال ۸۷ در سالن اصلی تئاتر شهر به صحنه رفت، نمایشی که اولین تجربه آهنگسازی حسین علیزاده در تئاتر را رقم زد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فراخوان جشنواره فیلم کوتاه «نهال» منتشر شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فراخوان نوزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه دانشجویی نهال منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، فراخوان ملی و بین‌المللی نوزدهمین جشنواره فیلم کوتاه دانشجویی نهال منتشر شد.

دبیرخانه جشنواره از تاریخ ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ آماده دریافت آثار دانشجویان در بخش‌های فیلم کوتاه (داستانی، مستند، تجربی و انیمیشن)، فیلمنامه، عکس و پوستر فیلم است.

زمان ارسال آثار نیز تنها تا ۱۵ خرداد سال ۱۴۰۲ خواهد بود و امکان تمدید مهلت پذیرش آثار وجود نخواهد داشت.

دریافت آثار نوزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه نهال تنها از طریق سایت به نشانی nahalfestival. ir صورت خواهد گرفت.

علاقه‌مندان برای اطلاعات بیشتر می‌توانند با دبیرخانه جشنواره به نشانی خیابان انقلاب، روبه‌روی بوستان دانشجو، کوچه بالاور، پلاک دوم، طبقه‌ی پنجم یا شماره تلفن ۰۹۲۱۸۱۲۱۸۳۳ تماس بگیرند.

آدرس دبیرخانه جشنواره:

خیابان انقلاب، روبه‌روی بوستان دانشجو، کوچه بالاور، پلاک دوم، طبقه‌ی پنجم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

احمد خلیلی‌فرد تشییع شد/ هنرمندی که با امام حسین (ع) بیعت کرد


مراسم بدرقه پیکر زنده‌یاد احمد خلیلی‌فرد هنرمند فقید عرصه هنرهای تجسمی صبح امروز ۱۶ اردیبهشت ماه در دانشگاه سوره برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیام تسلیت رئیس حوزه هنری برای درگذشت احمد خلیلی‌فرد


رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت احمد خلیلی‌فرد، هنرمند صاحب نام عرصه نقاشی و عضو هیات علمی دانشگاه سوره را تسلیت گفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

همزمان با فوت بازیگر اصلی؛ تصویربرداری «سوران» به پایان رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تصویربرداری سریال «سوران» تازه‌ترین اثر اقتباسی مرکز سریال سوره، به کارگردانی سروش محمدزاده و تهیه‌کنندگی مجتبی فرآورده که از اواخر شهریورماه ۱۴۰۱ و در سکوت خبری انجام شده است، به پایان رسید.

به گزارش سینماپرس، تصویربرداری سریال «سوران» تازه‌ترین اثر اقتباسی مرکز سریال سوره، به کارگردانی سروش محمدزاده و تهیه‌کنندگی مجتبی فرآورده که از اواخر شهریورماه ۱۴۰۱ و در سکوت خبری انجام شده است، به پایان رسید.

این سریال که اقتباسی از کتاب «عصرهای کریسکان» نوشته کیانوش گلزار راغب است، قصه عشق، مبارزه و میهن‌دوستی مردم کردستان را روایت می‌کند.

همزمان با انتشار نخستین خبر از این پروژه، بازیگران اصلی سریال معرفی شدند. بدین ترتیب مهدی نصرتی ایفاگر «سوران» است و حسام محمودی فرید، توماج دانش‌بهزادی، علیرضا جعفری، مریم کاظمی، احمد جعفری، احمد صدفی، مصطفی کولیوندی، محمدرضا صولتی و با معرفی آسو پاشاپور سایر بازیگران اصلی این سریال را تشکیل می‌دهند.

زنده‌یاد حسام محمودی فرید به تازگی نقش‌آفرینی خود را در این سریال به پایان رسانده بود.

«سوران» پس از سریال «کاتب اعظم» که اقتباسی از کتاب «اعترافات کاتب کشته شده» بود، دومین اثر اقتباسی مرکز سریال سوره محسوب می‌شود که خلاصه داستان و اخبار تکمیلی آن به زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«۱۰ روز با عکاسان» پس از ۴ سال تعطیلی چه برنامه‌ای دارد؟


دبیر نهمین دوره «۱۰ روز با عکاسان ایران» از برگزاری این رویداد در تاریخ ۲۹ اردیبهشت تا ۹ خرداد ماه ۱۴۰۲ خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع