X

بایگانی اردیبهشت 20, 1402

دفتر سینمایی

«صندوق اعتباری هنر» مرکز پاسخگویی راه‌اندازی کرد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرعامل صندوق اعتباری هنر ضمت ارائه گزارشی از اقدامات انجام گرفته صندوق در هفته های گذشته از راه‌اندازی مرکز پاسخگویی این مجموعه برای راهنمایی و پاسخ به اعضا خبر داد.

به گزارش سینماپرس، سید مجید پوراحمدی با تشریح برخی اقدامات انجام گرفته این مجموعه طی سال ۱۴۰۱، تأکید کرد: باتوجه به گسترش دامنه فعالیت‌های صندوق اعتباری هنر و رشد تعداد اعضای تحت پوشش، تسریع و تسهیل ارتباط اهالی فرهنگ، هنر و رسانه با صندوق بیش از پیش احساس می شود. بر این اساس مرکز پاسخگوئی و ارتباط صندوق هنر پل ارتباطی را ایجاد کرده تا فعالان حوزه فرهنگ و هنر بتوانند با برقراری ارتباط با این مرکز، بتوانند درخواست ها و شکایات خود را مطرح کنند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه، پاسخگویی به پرسش‌ها و رفع ابهام مخاطبان در سریع‌ترین زمان ممکن و کاهش مراجعات حضوری و ترددهای غیرضروری را از مهم‌ترین اهداف راه‌اندازی مرکز پاسخگوئی و ارتباطات این صندوق برشمرد و اظهار کرد: در همین راستا سامانه پاسخگوی تلفنی، سامانه پیامکی، صفحات شبکه‌های اجتماعی در صندوق هنر این وظیفه را بر عهده دارند تا هنرمندان و اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و فعالان قرآن و عترت سراسر کشور بتوانند به راحتی و بدون هیچگونه واسطه ای، پیشنهادات، انتقادات، سوالات و مشکلات خود را از طریق این مجاری ارتباطی به کارشناسان صندوق انتقال داده و پاسخ مناسب را دریافت کنند.

پاسخگویی به بیش از ۸۲ هزار تماس تلفنی هنرمندان

مدیرعامل صندوق اعتباری از پاسخگویی به بیش از ۸۲ هزار تماس تلفنی اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و فعالان قرآن و عترت خبر داد و گفت: پردیالوگ‌ترین ماه سال نیز با ۹ هزار و ۹۵۷ تماس در شهریور ۱۴۰۱ ثبت شده که مصادف با ایام ثبت نام بیمه درمان تکمیلی صندوق اعتباری هنر بوده است.

وی ادامه داد: هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر در رسته های سینمایی، تجسمی، نویسندگان، روزنامه نگاران، خادمان فرهنگ و هنر، قرآن و عترت، بیشترین تماس تلفنی را با مرکز پاسخگویی و پشتیبانی صندوق اعتباری را داشتند.

به گفته پوراحمدی، بر اساس آمار مهم‌ترین دلایل پرتکرار تماس با مرکز تماس صندوق اعتباری هنر به ترتیب سوالات مرتبط به حوزه های «عضویت»، «تسهیلات» و «بیمه تأمین اجتماعی» بوده است.

راه‌اندازی سامانه پیامکی صندوق

رئیس هیات مدیره صندوق اعتباری هنر با بیان اینکه، صندوق هنر برای تسریع و بهبود خدمات رسانی به اعضای خود در مرکز تماس، تمهیداتی را به کار گرفته است، از راه‌اندازی سامانه پیامکی صندوق در راستای توسعه خدمات بهینه آن در سال ۱۴۰۱ خبر داد. بر این اساس در سال ۱۴۰۱ بیش از هزار و ۱۸۸ پیامک از سوی اعضا به این سامانه ارسال شده و تمامی پرسش‌های ارسالی پاسخ داده شده است.

وی تاکید کرد: صندوق هنر همواره خود را خادم و حامی همیشگی هنرمندان و خانواده بزرگ فرهنگ، هنر، رسانه و فعالان قرآن و عترت سراسر کشور می داند از این رو مصمم است با رایزنی و پیگیری های مستمر، تا حد امکان خدمات و تسهیلات لازم را به این قشر فرهیخته ارائه کند.

پور احمدی تصریح کرد: صندوق هنر همواره خود را خادم و حامی همیشگی هنرمندان و خانواده بزرگ فرهنگ، هنر، رسانه و فعالان قرآن و عترت سراسر کشور می داند از این رو مصمم است با رایزنی و پیگیری های مستمر، تا حد امکان خدمات و تسهیلات لازم را به این قشر فرهیخته ارائه نماید.

مشاهده خبر از سایت منبع

«تام هنکس» اولین رمان خود را منتشر کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر «نجات سرباز رایان» هم‌زمان با انتشار اولین رمانش می‌گوید اگر قرار بود به انتخاب او باشد ادریس آلبا را به عنوان جیمز باند بعدی انتخاب می‌کرد.

به گزارش سینماپرس و به نقل از ورایتی، تام هنکس در مصاحبه‌ای جدید گفته است: جیمز باند مجوز کشتن دارد و من با توجه به کارهایی که از ادریس البا دیده‌ام این مجوز را به او به عنوان جیمز باند بعدی می‌دادم.

هنکس که برای معرفی اولین رمانش با عنوان «ساختن یک فیلم شاهکار بزرگ سینمایی دیگر» این مصاحبه را انجام داده گفت که رمانش درباره ساخت یک فیلم ابرقهرمانی هالیوودی با بودجه بزرگ است که به نوعی نشان دهنده ۸۰ سال از آمریکای در حال تغییر است. شخصیت‌هایی از جمله یک سرباز مشکل‌دار که از جنگ در حال بازگشت به آمریکاست، یک پسر جوان با استعداد هنری، یک کارگردان الهام بخش و عجیب، یک ستاره در حال ظهور سینما و یک دستیار تولید خستگی ناپذیر و اعضای گروه فیلمبرداری در رمان حضور دارند.

هنکس که سعی کرده با توجه به ویرایش جدید رمان‌هایی چون آثار یان فلمینگ و رولد دال کتابش را بنویسد البته با این ویرایش‌های جدید مخالفت کرده و گفته است: باید به احساسات خودمان ایمان داشته باشیم و نباید کسی تصمیم بگیرد از چه چیزی آزرده می‌شویم یا نه. اجازه بدهید خودم تصمیم بگیرم از چیزی آزرده شوم یا خیر. من با خواندن هر کتابی از هر دوره‌ای که به دلیل حساسیت‌های مدرن تغییر کرده باشد، مخالف هستم.

هنکس عنوان کرد که رفتارهای خودش در صحنه ساخت یک فیلم را در رمانش روایت کرده است.

وی افزود: وقتی دارید فیلم می‌سازید همه افراد حتما در بهترین حالت‌های خود نیستند. من روزهای سختی را تجربه کرده‌ام که داشتم سعی می‌کردم به یک فرد حرفه‌ای بهتر بدل شوم. روزهایی بود که زندگی‌ام داشت متلاشی می‌شد و باید در چنین روزی بامزه، جذاب و دوست‌داشتنی هم می بودم.

رمان تام هنکس امروز منتشر می‌شود و پیش از انتشار نقدهایی بر آن نوشته شده است. از جمله ساندی تایمز این کتاب را «سخت‌گیرانه» خوانده و منتقد نیویورک تایمز معتقد است کتاب زیر سیل جزئیات فرو رفته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مدیر «تماشاخانه» نماینده «مجمع رسانه‌های صوت‌و تصویر» در شورای صدور مجوز انتشار «ساترا» شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دومین نشست شورای راهبری رصتا با هدف تدوین برنامه مشترک خود تنظیم‌گری حوزه صوت‌و تصویر فراگیر برگزار و نماینده مجمع رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر ایران در شورای صدور مجوز انتشار ساترا معرفی شد.

به گزارش سینماپرس، دومین نشست شورای راهبری رصتا با هدف تدوین برنامه مشترک خود تنظیم‌گری حوزه صوت‌و تصویر فراگیر برگزار شد. در این نشست که اعضای اصلی و علی‌البدل شورای راهبری مجمع رصتا حضور داشتند، راهکارهایی برای خود تنظیم‌گری رسانه ها با همکاری مجمع رصتا ارائه شد.

در این نشست امیرحسین حیدری مدیر رسانه «تماشاخانه» به‌عنوان نماینده مجمع رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر ایران در شورای صدور مجوز انتشار ساترا معرفی شد.

اعضای شورای راهبری رصتا طی انتخاباتی با حضور رئیس و مدیران ساترا و نماینده سازمان بازرسی کل کشور و با مشارکت ۱۶۸ سکوی دارای مجوز که اسامی آنها در وبگاه ساترا نمایش داده شده است تعیین شدند.

هدف از شکل‌گیری این شورا مشارکت مؤثر فعالان صنعت در فرآیندهای تنظیم‌گری و ساماندهی امور مربوط به خدمات رسانه‌ای صوت‌و تصویر فراگیر در فضای مجازی است.

در مرحله‌ اول انتخابات مجمع رصتا ۱۶۵ سکو در رأی گیری مشارکت کردند و از آنجا که رأی سه سکوی منتخب در شورای راهبری مجمع رصتا در انتهای جدول مساوی بود، انتخابات برای تعیین دو عضو علی‌البدل به دور دوم کشیده شد که در مرحله دوم سه سکوی جدید هم در انتخابات مشارکت کردند که این امر تعداد سکوهای رأی دهنده را از ۱۶۵ سکو به ۱۶۸ سکو افزایش داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نفرت از «حاکمیت دینی» با فیلم مجعولی به نام «پرونده باز است» به اکران عمومی می‌رسد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شورای پروانه نمایش فیلم‌های سینمایی با صدور پروانه نمایش یک فیلم موافقت کرد.

به گزارش سینماپرس، شورای پروانه نمایش فیلم‌های سینمایی در جلسه اخیر با صدور پروانه نمایش برای فیلم «پرونده باز است» به تهیه‌کنندگی سیدعلی قائم مقامی و کارگردانی کیومرث پوراحمد موافقت کرد.

«پرونده باز است» عنوان یکی از تولیدات سینمایی عرضه شده در «بخش سودای سیمرغ چهل و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر» است که همانند برخی آثار تولید شده در سال‌های اخیر به سراغ موضوع «قصاص» رفته و با یک فیلمنامه بسیار ابتدایی و در یک فُرم ناقص سینمایی سعی دارد تا در حد بضاعت خود در معارضت با «حدود الهی» ظاهر شده و در ابعاد این «حکم الهی» شبهه‌افکنی کند! اثری به شدت سیاه و تاریک که با پایان باز خود سعی می‌کند تا طیف‌های مختلف از مخاطبان سینمایی خود را به پلیدی و پلشتی «حدود الهی» باورمند سازد و «ناکارآمدی سیستم قضایی جمهوری اسلامی» را از حنجره بازیگر نوجوان اثر آنچنان فریاد زند که موجب «ایجاد نفرت» در پس تفکرات ذهنی هر بیننده‌ای از «حاکمیت دینی» گردد.

ایجاد نفرت از «حاکمیت دینی»  بر بستر یک اثر ضعیف «ضد قصاص»


فیلم سینمایی «پرونده باز است» اثری با دیالوگ‌های سطحی و آبکی و بازی‌های کلیشه‌ای و پُر از تکه‌پرانی‌های جنسی و فحش‌ها و حرف‌های رکیک و تکه‌پرانی‌های سیاسی بی‌مایه و سبک و … است که در یک فُرم سینمایی به شدت نازل و کم کیفیت تولید شده و به سراغ موضوع «قصاص نوجوانان» رفته و با تمرکز بر پرونده جنایی یک نوجوان ۱۵ ساله که مرتکب قتل شده، شرایط چند سال انتظار او برای ورود به سن قانونی و دریافت حکم اعدام و اجرای آن را به تصویر می‌کشد.


ایجاد نفرت از «حاکمیت دینی»  بر بستر یک اثر ضعیف «ضد قصاص»


«پرونده باز است» داستان پسر نوجوانی به نام «فرهاد» است که با پدر خود در یکی از محلات جنوب شهر زندگی می‌کند و در ۸ سالگی مادرش او را رها کرده و رفته! نوجوانی بسیار مودب و مظلومی که دلبسته «نرگس» دختر همسایه است. دختری که پدر ندارد و با «فرهاد» در رابطه‌ای عاشقانه است. رابطه‌ای که پسری به نام «علیرضا» قصد ورود به آن را دارد. پسری که هم‌مدرسه‌ای «فرهاد» است و دارای خانواده‌ای موجه می‌باشد که از نظر وضعیت مالی در شرایط مناسبی می‌باشند. پسر شری که مورد توجه ویژه خانواده خود است و حالا تاب بی‌اعتنایی «نرگس» را ندارد و پس از ماجرای اخلال در مراسم کفتربازی «فرهاد» و «نرگس» و پس از ماجرای کشتن کفتر و تحقیر شدن توسط پدر خود به یک سراغ نزاع و درگیری شدید با «فرهاد» می‌رود و در این میان است که «فرهاد» برای دفاع از خود با چاقویی که پدرش به او داده «علیرضا» را می‌کشد و برای رسیدن به سن ۱۸ سالگی و اجرای «حکم قصاص» راهی کانون اصلاح و تربیت می‌شود و …


ایجاد نفرت از «حاکمیت دینی»  بر بستر یک اثر ضعیف «ضد قصاص»


«خدا» در هیچ کجای «پرونده باز است» جایی ندارد و این موضوعی اتفاقی نیست! زیرا این اثر قرار است تا با استفاده از ابتدایی‌ترین اصل در سینما تمام تقصیرها را بر گردن و گُرده «عبدالله» بیاندازد! و با تاکید مکرر بر نام او سعی نماید تا این شخصیت موجه و با ظاهر مذهبی را به عنوان عامل اصلی انحطاط پیش از وقوع جنایت در جامعه معرفی نموده و سپس او را با نام و به عنوان «عبدالله» در مقام و جایگاه «اِعمال حدود خدا» قرار دهد و در نهایت اهرم آهنی سکوی اعدام در جامعه ایران را به دست توانمند او بدهد!


ایجاد نفرت از «حاکمیت دینی»  بر بستر یک اثر ضعیف «ضد قصاص»


«پرونده باز است» قطعا برای نخستین‌بار است که در تاریخ سینمای ایران «طناب اعدام» را بر گردن نوجوان تازه به سن جوانی رسیده می‌اندازد و با طولانی نمودن صحنه‌ی درد و رنج «فرهاد» قاب‌های تصویری متفاوت و با زوایای مختلفی از این وضعیت را در ذهن مخاطب خود به ودیعه می‌گذارد. اثری به شدت سخیف که در اوج ندانم‌کاری نهادهای نظارتی، اقدام به تولید تصویری سینمایی از شیوه اعدام و صحنه پایین کشیده شدن اهرم سکوی اعدام توسط زن چادری و مرد خواهان قصاص نموده و نحوه اعدام و جان کندن «فرهاد» را به صورتی کامل و البته در ظاهری یک رفت و برگشت تخیلی به تصویر می‌کشد.


ایجاد نفرت از «حاکمیت دینی»  بر بستر یک اثر ضعیف «ضد قصاص»


«پرونده باز است» اثری ضعیف از منظر ساختارهای سینمایی که در روایت منطقی داستان خود عاجز است و تنها توجه و تلاش آن در جهت ترسیم وجاهتی متفاوت برای معارضت با «حدود الهی» است. اثری که در آن «خدا» وجود ندارد و اساسا توکل و توسل برآمده از «نگاه شیعی» هیچ معنی و مفهومی پیدا نمی‌کند. اثری که نه تنها هیچ مسجد و یا سجاده نمازی در آن یافت نمی‌شود؛ بلکه در مقابل به تصویرسازی کاملا مشروع از روابط آزاد و خارج از شرع زن و مرد می‌پردازد و حتی با استفاده از دیالوگ و در بیان سردبیر روزنامه به آن توصیه مستقیم نموده و قباحت‌زدایی از سطوح مختلف روابط «دوست دختری» و «دوست پسری» را آنچنان بدون مرز پیگیری می‌کند که حتی «عشق مثلثی» را به عنوان یک واقعیت پذیرفته شده در جامعه ایران و در میان خانواده مسلمان ایرانی معرفی می‌سازد.


ایجاد نفرت از «حاکمیت دینی»  بر بستر یک اثر ضعیف «ضد قصاص»


به سبب حمایت «قوه قضاییه» بخش عمده‌ای از «پرونده باز است» در لوکیشن و نمای اصلی «زندان قزل حصار» و «کانون اصلاح و تربیت» فیلمبرداری شده تا شاید مخاطب بتواند فضای واقعی و میزان رفاه و تمیزی و همراهی مسئولان و… این اماکن را شاهد باشد؛ اما متاسفانه مریضی پدیدآورندگان اثر و خلأ حضور ساختار نظارتی سبب شده تا «پرونده باز است» بخواهد که این واقعیت ملموس و غیرقابل‌انکار در مقابل دوربین را از ذهن مخاطب خود زدوده و به جای آن با استفاده از موسیقی و تصویرسازی از آزارهای شبانه و تعرض در توالت و تجاوز به زندانیان و …، نوعی حسن وجود شرایط ناامن برای زندانی و عدم امنیت در این محیط قابل کنترل را به بیننده این اثر منتقل سازد و حتی برای رساندن کامل این معنی به دیالوگ متمسک شده و نوجوان اثر را با صورتی کبود و در یک صحنه‌ای احساسی برای خواندن «بیانیه زجر در زندان» در مقابل دوربین قرار می‌دهد!


ایجاد نفرت از «حاکمیت دینی»  بر بستر یک اثر ضعیف «ضد قصاص»


در مجموع شاید نمونه‌ای بسیار کوچک از تسری «غفلت فرهنگی» و جای خالی «هوشمندی رسانهای» و بویژه خلأ حضور فهیم و توانمند «معاونت فرهنگی» در پیکره «قوه قضاییه» را بتوان در فیلم سینمایی «پرونده باز است» مشاهده نمود. اثری «ضد قصاص» و به نوعی «تخریب‌کننده چهره نظام قضایی جمهوری اسلامی» و در «تقابل مستقیم با حاکمیت دینی» که در کمال تعجب با برخورداری از حمایت‌های «قوه قضاییه» تولید شده است!


ایجاد نفرت از «حاکمیت دینی»  بر بستر یک اثر ضعیف «ضد قصاص»


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«مرکز پاسخگویی صندوق اعتباری هنر» راه‌اندازی شد


مدیرعامل صندوق اعتباری هنر ضمت ارائه گزارشی از اقدامات انجام گرفته صندوق در هفته های گذشته از راه‌اندازی مرکز پاسخگویی این مجموعه برای راهنمایی و پاسخ به اعضا خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جا به جایی «وزیر ارشاد» را تکذیب می‌کنم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس به شایعاتی که در فضای‌مجازی نسبت به تغییر یا جا به جایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده، واکنش نشان داد.

به گزارش سینماپرس، خبری از روز گذشته در برخی کانال‌های مجازی و رسانه‌ها دست به دست می‌شود که احمد راستینه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به آن واکنش نشان داد. خبر به جا به جایی و تغییر محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برمی‌گردد.

راستینه در گفت‌وگویی با تسنیم با ردِ شایعه جا به جایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد وظیفه نمایندگان مجلس و رویه طبیعی بر تذکر و پیگیری مسائل مربوط به حوزه‌های مختلف است. کمیسیون فرهنگی وظیفه دارد در خصوص هر اتفاقی چه در صداوسیما، چه وزارت ارشاد و نهادهای دیگر این موضوعات را مورد بررسی قرار دهد. اما راجع به خبرِ جا به جایی و هر نوع تغییر، باید بگویم این خبرها صحت ندارند و آنها را تکذیب می‌کنم.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین به برخی تخلفات پلتفرم‌ها که بدون مجوز و گذراندن مراحل قانونی سازمان تنظیم و مقررات صوت و تصویر فراگیر اقدام به انتشار آثار خود می‌کنند نیز واکنش نشان داد و افزود: تفاهم‌نامه‌ای میان صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متناسب با مسئولیت‌هایشان در فضای‌مجازی اتفاق افتاده، این تفاهم‌نامه باید عملیاتی شود تا از فضایِ خلأ میان ساترا و وزارت ارشاد در این زمینه، برخی پلتفرم‌ها بهره‌برداری سوء نکنند.

وی افزود: امروز حوزه فضای مجازی پیچیده است و هر تحلیل و فیلمی در کسرِ ثانیه فراگیر می‌شود؛ این فراگیری اقتضا می‌کند هم ساترا و هم وزارت فرهنگ و ارشاد براساس تفاهم‌نامه خط شفافی را پیش ببرند تا این خلأها باعث سوء استفاده عده‌ای یا پلتفرم‌هایی نشود که بدون اخذ مجوز اقدام به بازنشر فیلمی نکنند.

راستینه در پایان خاطرنشان کرد: طبیعتاً آنچه انتظار ما از وزارت ارشاد و ساترا نسبت به اجرایی‌سازی تفاهم‌نامه با برنامه دقیق و عملیاتی هرچه سریع‌تر، ‌ خلأهای فی مابین را که باعث سوء استفاده پلتفرم‌ها شود را از بین ببرند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هنرمندان قدیمی به دیدار ساکنان کهریزک رفتند + تصاویر


جمعی از هنرمندان پیشکسوت عرصه‌های مختلف هنری، ظهر چهارشنبه ـ ۲۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ ـ با حضور در آسایشگاه کهریزک، ضمن بازدید از این مرکز، با هنرمندان و سالمندان دیدار کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اکران آخرین فیلم کیومرث پوراحمد/«جن‌گیر پاپ» در ایران/نخستین کنسرت «حامیم» و حاشیه‌هایش


روز چهارشنبه در حوزه فرهنگ و هنر خبر رسید که آخرین فیلم پوراحمد و «آه سرد» مجوز اکران گرفتند، «ویدیو چک» به آنتن صدا و سیما برگشت، سیاه نمایش ایرانی به تئاتر شهر می‌رود، چهار فیلم سینمای ایران در جشنواره سیدنی حضور دارند، فیلم «جن‌گیر پاپ» با دوبله ایرانی عرضه می‌شود و یک جاده هفت‌هزارساله در دریای سواحل کرواسی کشف شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نفرت از «حاکمیت دینی» با اثری مجعلپ به نام «پرونده باز است» به اکران عمومی می‌رسد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شورای پروانه نمایش فیلم‌های سینمایی با صدور پروانه نمایش یک فیلم موافقت کرد.

به گزارش سینماپرس، شورای پروانه نمایش فیلم‌های سینمایی در جلسه اخیر با صدور پروانه نمایش برای فیلم «پرونده باز است» به تهیه‌کنندگی سیدعلی قائم مقامی و کارگردانی کیومرث پوراحمد موافقت کرد.

«پرونده باز است» عنوان یکی از تولیدات سینمایی عرضه شده در «بخش سودای سیمرغ چهل و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر» است که همانند برخی آثار تولید شده در سال‌های اخیر به سراغ موضوع «قصاص» رفته و با یک فیلمنامه بسیار ابتدایی و در یک فُرم ناقص سینمایی سعی دارد تا در حد بضاعت خود در معارضت با «حدود الهی» ظاهر شده و در ابعاد این «حکم الهی» شبهه‌افکنی کند! اثری به شدت سیاه و تاریک که با پایان باز خود سعی می‌کند تا طیف‌های مختلف از مخاطبان سینمایی خود را به پلیدی و پلشتی «حدود الهی» باورمند سازد و «ناکارآمدی سیستم قضایی جمهوری اسلامی» را از حنجره بازیگر نوجوان اثر آنچنان فریاد زند که موجب «ایجاد نفرت» در پس تفکرات ذهنی هر بیننده‌ای از «حاکمیت دینی» گردد.

ایجاد نفرت از «حاکمیت دینی»  بر بستر یک اثر ضعیف «ضد قصاص»


فیلم سینمایی «پرونده باز است» اثری با دیالوگ‌های سطحی و آبکی و بازی‌های کلیشه‌ای و پُر از تکه‌پرانی‌های جنسی و فحش‌ها و حرف‌های رکیک و تکه‌پرانی‌های سیاسی بی‌مایه و سبک و … است که در یک فُرم سینمایی به شدت نازل و کم کیفیت تولید شده و به سراغ موضوع «قصاص نوجوانان» رفته و با تمرکز بر پرونده جنایی یک نوجوان ۱۵ ساله که مرتکب قتل شده، شرایط چند سال انتظار او برای ورود به سن قانونی و دریافت حکم اعدام و اجرای آن را به تصویر می‌کشد.


ایجاد نفرت از «حاکمیت دینی»  بر بستر یک اثر ضعیف «ضد قصاص»


«پرونده باز است» داستان پسر نوجوانی به نام «فرهاد» است که با پدر خود در یکی از محلات جنوب شهر زندگی می‌کند و در ۸ سالگی مادرش او را رها کرده و رفته! نوجوانی بسیار مودب و مظلومی که دلبسته «نرگس» دختر همسایه است. دختری که پدر ندارد و با «فرهاد» در رابطه‌ای عاشقانه است. رابطه‌ای که پسری به نام «علیرضا» قصد ورود به آن را دارد. پسری که هم‌مدرسه‌ای «فرهاد» است و دارای خانواده‌ای موجه می‌باشد که از نظر وضعیت مالی در شرایط مناسبی می‌باشند. پسر شری که مورد توجه ویژه خانواده خود است و حالا تاب بی‌اعتنایی «نرگس» را ندارد و پس از ماجرای اخلال در مراسم کفتربازی «فرهاد» و «نرگس» و پس از ماجرای کشتن کفتر و تحقیر شدن توسط پدر خود به یک سراغ نزاع و درگیری شدید با «فرهاد» می‌رود و در این میان است که «فرهاد» برای دفاع از خود با چاقویی که پدرش به او داده «علیرضا» را می‌کشد و برای رسیدن به سن ۱۸ سالگی و اجرای «حکم قصاص» راهی کانون اصلاح و تربیت می‌شود و …


ایجاد نفرت از «حاکمیت دینی»  بر بستر یک اثر ضعیف «ضد قصاص»


«خدا» در هیچ کجای «پرونده باز است» جایی ندارد و این موضوعی اتفاقی نیست! زیرا این اثر قرار است تا با استفاده از ابتدایی‌ترین اصل در سینما تمام تقصیرها را بر گردن و گُرده «عبدالله» بیاندازد! و با تاکید مکرر بر نام او سعی نماید تا این شخصیت موجه و با ظاهر مذهبی را به عنوان عامل اصلی انحطاط پیش از وقوع جنایت در جامعه معرفی نموده و سپس او را با نام و به عنوان «عبدالله» در مقام و جایگاه «اِعمال حدود خدا» قرار دهد و در نهایت اهرم آهنی سکوی اعدام در جامعه ایران را به دست توانمند او بدهد!


ایجاد نفرت از «حاکمیت دینی»  بر بستر یک اثر ضعیف «ضد قصاص»


«پرونده باز است» قطعا برای نخستین‌بار است که در تاریخ سینمای ایران «طناب اعدام» را بر گردن نوجوان تازه به سن جوانی رسیده می‌اندازد و با طولانی نمودن صحنه‌ی درد و رنج «فرهاد» قاب‌های تصویری متفاوت و با زوایای مختلفی از این وضعیت را در ذهن مخاطب خود به ودیعه می‌گذارد. اثری به شدت سخیف که در اوج ندانم‌کاری نهادهای نظارتی، اقدام به تولید تصویری سینمایی از شیوه اعدام و صحنه پایین کشیده شدن اهرم سکوی اعدام توسط زن چادری و مرد خواهان قصاص نموده و نحوه اعدام و جان کندن «فرهاد» را به صورتی کامل و البته در ظاهری یک رفت و برگشت تخیلی به تصویر می‌کشد.


ایجاد نفرت از «حاکمیت دینی»  بر بستر یک اثر ضعیف «ضد قصاص»


«پرونده باز است» اثری ضعیف از منظر ساختارهای سینمایی که در روایت منطقی داستان خود عاجز است و تنها توجه و تلاش آن در جهت ترسیم وجاهتی متفاوت برای معارضت با «حدود الهی» است. اثری که در آن «خدا» وجود ندارد و اساسا توکل و توسل برآمده از «نگاه شیعی» هیچ معنی و مفهومی پیدا نمی‌کند. اثری که نه تنها هیچ مسجد و یا سجاده نمازی در آن یافت نمی‌شود؛ بلکه در مقابل به تصویرسازی کاملا مشروع از روابط آزاد و خارج از شرع زن و مرد می‌پردازد و حتی با استفاده از دیالوگ و در بیان سردبیر روزنامه به آن توصیه مستقیم نموده و قباحت‌زدایی از سطوح مختلف روابط «دوست دختری» و «دوست پسری» را آنچنان بدون مرز پیگیری می‌کند که حتی «عشق مثلثی» را به عنوان یک واقعیت پذیرفته شده در جامعه ایران و در میان خانواده مسلمان ایرانی معرفی می‌سازد.


ایجاد نفرت از «حاکمیت دینی»  بر بستر یک اثر ضعیف «ضد قصاص»


به سبب حمایت «قوه قضاییه» بخش عمده‌ای از «پرونده باز است» در لوکیشن و نمای اصلی «زندان قزل حصار» و «کانون اصلاح و تربیت» فیلمبرداری شده تا شاید مخاطب بتواند فضای واقعی و میزان رفاه و تمیزی و همراهی مسئولان و… این اماکن را شاهد باشد؛ اما متاسفانه مریضی پدیدآورندگان اثر و خلأ حضور ساختار نظارتی سبب شده تا «پرونده باز است» بخواهد که این واقعیت ملموس و غیرقابل‌انکار در مقابل دوربین را از ذهن مخاطب خود زدوده و به جای آن با استفاده از موسیقی و تصویرسازی از آزارهای شبانه و تعرض در توالت و تجاوز به زندانیان و …، نوعی حسن وجود شرایط ناامن برای زندانی و عدم امنیت در این محیط قابل کنترل را به بیننده این اثر منتقل سازد و حتی برای رساندن کامل این معنی به دیالوگ متمسک شده و نوجوان اثر را با صورتی کبود و در یک صحنه‌ای احساسی برای خواندن «بیانیه زجر در زندان» در مقابل دوربین قرار می‌دهد!


ایجاد نفرت از «حاکمیت دینی»  بر بستر یک اثر ضعیف «ضد قصاص»


در مجموع شاید نمونه‌ای بسیار کوچک از تسری «غفلت فرهنگی» و جای خالی «هوشمندی رسانهای» و بویژه خلأ حضور فهیم و توانمند «معاونت فرهنگی» در پیکره «قوه قضاییه» را بتوان در فیلم سینمایی «پرونده باز است» مشاهده نمود. اثری «ضد قصاص» و به نوعی «تخریب‌کننده چهره نظام قضایی جمهوری اسلامی» و در «تقابل مستقیم با حاکمیت دینی» که در کمال تعجب با برخورداری از حمایت‌های «قوه قضاییه» تولید شده است!


ایجاد نفرت از «حاکمیت دینی»  بر بستر یک اثر ضعیف «ضد قصاص»


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برپایی نمایشگاهی با هنرنمایی خانم‌ها


نمایشگاه هنرهای تجسمی انفرادی «آب، رنگ، مهر» با حضور دو نقاش در فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع