X

بایگانی اردیبهشت 24, 1402

دفتر سینمایی

گالری والی میزبان چیدمان «صفای بی‌خبران» شد


«صفای بی‌خبران» عنوان نخستین نمایشگاه چیدمان شیرین میرجمالی است که تا ۲۵ اردیبهشت ماه در گالری والی در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تلویزیون دیگر نمی‌تواند به من بگوید چه بسازم؛ بلکه این من هستم که باید به تلویزیون بگویم چه بسازد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدحسین لطیفی کارگردان سریال «سنجرخان» ‌ ضمن ارائه روایتی درباره حاشیه‌های این مجموعه تلویزیونی، از دلایلش برای نپذیرفتن کارگردانی سریال «موسی» ‌ و قطع همکاری با برنامه سینمایی «هفت» گفت.

به گزارش سینماپرس، لطیفی که این روزها در تلاش است تا گره‌های به‌وجود آمده در مسیر نهایی شدن تولید و پخش سریال تازه‌اش با عنوان «سنجرخان» را باز کند، حرف‌ها و گلایه‌های بسیاری درباره همکاری با تلویزیون در دل داشت و شاید به پشتوانه همین گلایه‌ها زمانی که از او درباره امکان همکاری مجددش با سیما در آینده نزدیک پرسیدیم، با قطعیت جواب منفی داد.

در ادامه بخش سوم و پایانی گفتگوی مشروح مهر با محمدحسین لطیفی را می‌خوانید.

* در لابه‌لای گفتگو درباره «غریب» اشاره‌هایی به سریال «سنجرخان» داشتید، خیلی صریح می‌خواهم بدانم مشکل این پروژه کجاست و در حال حاضر چقدر به رفع مشکل و پخش سریال امید دارید؟

امروز امیدوارترم چرا که به تازگی ملاقاتی با یک عزیز داشتم که وعده داد مشکلات این سریال حل شود.

* این «عزیز» یکی از مسئولان سازمان صداوسیما است؟

شخص رئیس صداوسیما بود و به همین دلیل است که می‌گویم امیدوارم. مشکل «سنجرخان» از آنجا آغاز شد که این پروژه در امور استان‌های سازمان صداوسیما کلید خورده بود و من هم بعد از درگذشت مرحوم ضیاالدین دری، به درخواست آقای ضرغامی مسئولیت این پروژه را پذیرفتم. من واقعاً آن زمان نمی‌دانستم کار در امور استان‌ها یعنی چه! بعدها فهمیدم آن‌ها فکر کرده‌اند یک کارگردان دم‌دستی پیدا شده که حاضر شده در شهرستان کار کند! من می‌خواستم به این دوستان بگویم من آمده‌ام که با کارم، شما را ارتقا بدهم و بالا بیاورم و قرار نیست شما من را پایین بیاورید!

مدیر تلویزیون به من می‌گفت در کار سینما باید بلد باشی گونی را به‌گونه‌ای تن بازیگرت کنی که به نظر برسد حریر است! در پاسخ گفتم: جدی!؟ من برای این سریال داشتم اسلحه برنو و ام‌یک را می‌ساختم، به آن‌ها توضیح می‌دادم که من دارم یک گاری می‌سازم. این پروژه یک کار تاریخی است و همه اجزای آن پول نیاز دارد. دوستان فکر می‌کردند برای همه این جزئیات، ۱۲ میلیارد تومان کفایت می‌کند!

مدیر وقت این مرکز در تلویزیون به من می‌گفت در کار سینما باید بلد باشی گونی را به‌گونه‌ای تن بازیگرت کنی که به نظر برسد حریر است! در پاسخ گفتم: جدی!؟ من برای این سریال داشتم اسلحه برنو و ام‌یک را می‌ساختم، به آن‌ها توضیح می‌دادم که من دارم یک گاری می‌سازم. این پروژه یک کار تاریخی است و همه اجزای آن پول نیاز دارد.

دوستان فکر می‌کردند برای همه این جزئیات، ۱۲ میلیارد تومان کفایت می‌کند! زمان دلار سه هزار تومانی گفتند بروید جلو کار را بسازید، پولش را ما می‌دهیم. وقتی جلو آمدیم اما ابتدا اصلاح برآورد ندادند و بعدها ماجراهایی پیش آمد که منجر شد به‌سختی بتوانم با حذف برخی سکانس‌ها و در مرحله تدوین نهایی، در تاریخ ۱۲ فروردین ۱۴۰۱ گروه را مرخص کنم و بگویم بروید که کار تمام شد! در حالی که اگر واقعاً می‌خواستم کار را تمام کنم حداقل ۲۵ روز دیگر زمان نیاز داشتیم.

دیگر هیچ بودجه‌ای نداشتیم و تهیه‌کننده هم بالا یک میلیارد تومان بدهی داشت. از آن لحظه تا همین امروز، کلاً یک رقم بسیار جزئی در اسفندماه پرداخت کردند! یعنی یک سال تمام این سریال تعطیل بود! طی همین یک سال من یک فیلم سینمایی ساختم و تمام کردم. فیلم «غریب» اکران هم شد اما آن سریال هنوز منتظر بودجه است. مشکل کل سریال «سنجرخان» به زبان ساده همین بود. اشتباه اصلی هم از من بود که پذیرفتم در امور استان‌های صداوسیما کار تاریخی بسازم!

* یعنی معتقدید امور استان‌ها اساساً آمادگی و ظرفیت این قبیل پروژه‌ها را ندارد؟

آن‌ها همین هستند که هستند. وظایف امور استان‌ها مشخص است و بودجه‌اش هم واقعاً همین اندازه محدود است. به همین دلیل می‌گویم اشتباه از من بود و دیگر هیچ‌وقت این اشتباه را تکرار نخواهم کرد.

* البته قبل از شما هم مرحوم دری این پروژه را در دست داشت که ایشان هم از کارگردانان شاخص تلویزیون بودند. چرا این پروژه در امور استان‌ها تعریف شده بود؟

مطمئنم این پروژه با حضور ضیاالدین دری اصلاً ساخته نمی‌شد! حتی به ۱۰ روز فیلمبرداری هم نمی‌رسید. این حرف من نیست، تمام آن‌هایی که در این پروژه حضور دارند، می‌گویند غیر از محمدحسین لطیفی نمی‌توانید کارگردان دیگری را پیدا کنید که می‌توانست این پروژه را حتی برای ۲۰ روز جلو می‌برد! این ادعا را واقعاً دارم که البته ادعای بدی است و پدرم بابت آن درآمده است! درست است که می‌گویم اشتباه از من بود اما سریال «سنجرخان» مثل بچه من بود و نمی‌توانستم بچه‌ام را رها کنم.

* با تمام این سختی‌ها الان کیفیت خروجی سریال را دوست دارید؟ چون به نظر می‌رسد در مواردی ناگزیر شده‌اید از ایده‌آل‌های خود کوتاه بیایید.

بله ناگزیر شدم اما بعد از ۴۰ سال کار کردن بالاخره کلک‌هایی هم بلد بودم، در مواردی کلک زدم و کارم را پیش بردم.

* یعنی فکر می‌کنید مخاطب هم خروجی کار شما در این سریال را دوست خواهد داشت؟

واقعاً امیدوارم اینگونه باشد. آن‌هایی که تا به امروز سریال را دیده‌اند معتقدند که اگر قسمت یک را ببینید، نمی‌توانید قسمت‌های بعد را دنبال نکنید و این کشش را تا قسمت ۲۴ دارد. البته که طبیعتاً از کم شدن مخاطب تلویزیون نگران هستم.

چرا کارگردانی «موسی» ‌ را نپذیرفتم؟ / پرونده «هفت» را بسته‌ام!

* تلویزیون در سال‌های اخیر بحران سریال‌سازی دارد و خیلی از سریال‌های شاخص هم آخرین قسمت‌های پخش خود را سپری می‌کنند و مشخص نیست بعد از این‌ها چه سریال‌هایی قرار است در کنداکتور قرار بگیرد. محمدحسین لطیفی یکی از خوش‌سابقه‌ترین سریال‌سازان تلویزیون در سال‌های گذشته بوده است، اگر پیشنهادی برای کار در شرایط مناسب داشته باشید، می‌پذیرید؟

خیر!

* دلیل این قطعیت‌تان در پاسخ منفی چیست؟

یک وجهش این است که واقعاً به یک سال زمان برای استراحت نیاز دارم. از طرف دیگر مدیران امروز تلویزیون خودشان هم می‌دانند که شرایطش را ندارند که بخواهند با هم‌نسلان من کار کنند، مگر در پروژه‌های ویژه‌شان. اصلاً نمی‌توانند شرایط را برای حضور امثال لطیفی، مهیا کنند.

تنها یک کار ممکن است من را برای همکاری با تلویزیون وسوسه کند و آن هم همان سریال ۴۰ قسمتی درباره خرمشهر است. آن کار من را وسوسه می‌کند و فکر نمی‌کنم غیر از آن کاری باشد که به واسطه آن برای همکاری با تلویزیون وسوسه شوم. حتی اگر تلویزیون بگوید پول کلانی برای کاری به من می‌دهد، می‌گویم می‌خواهم چه کار؟

* منظور از این شرایط صرفاً مباحث مالی است؟

بخشی از آن قطعاً مسائل مالی است. بخش مهمتر اما این است که هم‌نسلان من استاندارد خودشان را دارند و قرار نیست کسی به آن‌ها بگویند چه بسازند و چه نسازند. تلویزیون دیگر نمی‌تواند به من محمدحسین لطیفی بگوید چه بسازم، بلکه این من هستم که باید به تلویزیون بگویم چه بسازد. این انگیزه هم امروز در من کشته شده است که بخواهم پیشنهادی برای تلویزیون داشته باشم. پیش‌تر هم این موضوع را گفته‌ام که تنها یک کار ممکن است من را برای همکاری با تلویزیون وسوسه کند و آن هم همان سریال ۴۰ قسمتی درباره خرمشهر است. آن کار من را وسوسه می‌کند و فکر نمی‌کنم غیر از آن کاری باشد که به واسطه آن برای همکاری با تلویزیون وسوسه شوم.

حتی اگر تلویزیون بگوید پول کلانی برای کاری به من می‌دهد، می‌گویم می‌خواهم چه کار؟ البته که پول چیز خوبی است اما من دیگر پول می‌خواهم چه کار؟ ایده‌آل‌های امروز تلویزیون مشخص است، امروز تلویزیون اساساً عاری از ایده‌های تازه و ناب شده است.

از طرف دیگر یکی مثل داوود میرباقری ۹ سال است که دارد «سلمان» را می‌سازد و من آن اندازه هم توانش را ندارم! کمااینکه «موسی» به من پیشنهاد شد و نپذیرفتم. گفتم من آدم شش، هفت سال کار برای یک سریال نیستم. اصلاً بلد نیستم این کار را و این مرض را دارم که کارم سریع جمع شود. کل سریال ۲۴ قسمتی «سنجرخان» را در ۱۱ ماه کاری گرفتم و باقی زمانی که برای این سریال سپری شد، صرف دویدن دنبال پول کردیم! فکر نکنید برای ساخت این سریال ۲ سال و نیم وقت گذاشته‌ام. به همین دلیل نمی‌توانم کارهای بزرگ انجام دهم، مگر سوژه‌های خاص.

زمانی قرار بود من سریال «خواجه‌نصیر» را برای تلویزیون بسازم اما امروز چه کسی می‌خواهد پول چنین سریالی را برای تلویزیون بپردازد!؟ همین امروز در تأمین بودجه سریال میرباقری، تلویزیون مانده است! یک سریال «موسی» هم روی دستش مانده است!

* آن سریال خرمشهر که اشاره کردید الان در چه مرحله‌ای است؟ فیلمنامه‌ای برای آن دارید؟

بله. حدود چهار، پنج قسمت فیلمنامه آن به‌طور کامل آماده است ولی سال‌ها مانده است. وقتی همه ایده ساخت آن را مطرح می‌کنیم، دوستان آن را شوخی می‌گیرند. با خودشان می‌گویند یک کار جنگی دیگر است! نمی‌دانند کار جنگی مدنظر من یعنی فقط روزی یک دقیقه و نیم، تولید. یعنی هر قسمت ۴۵ دقیقه‌ای یک ماه زمان می‌برد و برای ۴۰ قسمت، یعنی ما نیاز به ۴۰ ماه بودجه تولید داریم. برای دکور و لوکیشن حداقل باید یک هشتم خرمشهر را بازسازی کنیم و دکور بزنیم. تا دل‌تان بخواهد هم بازیگر نیاز دارد!

حضور من در برنامه «هفت» برای این بود که در قاب تلویزیون به درد سینما بخورم، نه پول زیادی می‌گرفتم و نه اتفاق ویژه‌ای برای من به حساب می‌آمد. به نوعی حتی این من بودم که داشتم خرج تلویزیون می‌شدم و حضور در تلویزیون عایدی‌ای برای من نداشت. منظورم صرفاً مالی هم نیست، تلویزیون حتی آنتن زنده‌اش را از من دریغ کرد!

من نمی‌دانم امروز برآورد «موسی» و «سلمان» چقدر است، اما می‌دانم سریال خرمشهری که من مدنظر دارم، با کمتر از نصف بودجه آن سریال‌ها، هیچ وقت ساخته نخواهد شد. آیا تلویزیون حاضر است نصف بودجه آن پروژه‌ها را به من بدهد؟ اگر حاضر هستند، بسم‌الله برویم برای ساخت! اما نمی‌دهند. مدیران تلویزیون به زبان می‌گویند بیایید برای کار، اما وقتی می‌روید متوجه می‌شوید که خبری نیست. با خودشان می‌گویند بگذار فلانی آنقدر برود و بیاید، تا خودش خسته شود.

* پرونده حضور در برنامه «هفت» هم برای همیشه برای شما بسته شده است؟

پرونده «هفت» حدود هفت الی هشت ماه پیش از آنکه پخشش تمام شود، برای من بسته شده بود. همان زمان هم به دوستان اعلام کرده بودم. من برای دوره مشخصی قرارداد همکاری داشتم و زمانی که قرار شد قرارداد را تمدید کنیم، این کار را نکردم. احساس کردم به ادامه این کار علاقه‌ای ندارم. خود تهیه‌کننده هم دیگر علاقه‌ای نداشت چرا که ادامه کار همزمان با جشنواره فجری شد که تهیه‌کننده برنامه دبیر آن جشنواره شد و طبیعتاً امکان ادامه حضور نداشت. قاعدتاً باید تهیه‌کننده تغییر می‌کرد و منطقاً نسبت به تهیه‌کننده جدید هم من دیگر تعهدی نداشتم.

صادقانه‌اش این است که حضور من در برنامه «هفت» برای این بود که در قاب تلویزیون به درد سینما بخورم، نه پول زیادی می‌گرفتم و نه اتفاق ویژه‌ای برای من به حساب می‌آمد. به نوعی حتی این من بودم که داشتم خرج تلویزیون می‌شدم و حضور در تلویزیون عایدی‌ای برای من نداشت. منظورم صرفاً مالی هم نیست، تلویزیون حتی آنتن زنده‌اش را از من دریغ کرد! این شرایط احساس خوبی برای من به همراه نداشت.

* در همان دوره حضورتان فکر می‌کنید چقدر به درد سینما خوردید؟

اوایل داشت اتفاق‌هایی می‌افتاد. محبت و ارادتی داشت میان اهالی سینما شکل می‌گرفت. در سال اول داشتیم خوب پیش می‌رفتیم اما آرام‌آرام اتفاقاتی افتاد که منجر شد گروهی از سینماگران حاضر به حضور در تلویزیون نباشند و آرام‌آرام برنامه «هفت» عاری از حضور چهره‌های سینمایی شد. میز نقد برنامه هم که کلاً به آقای فراستی واگذار شده بود و من تعمدا خواسته بودم که میز نقد جدا باشد و من در میز نقد حضور نداشته باشم. از روی اول به این شرط اجرا را پذیرفتم که در میز نقد حضور نداشته باشم. ترجیح می‌دادم در برنامه میهمان‌نواز باشم نه اینکه با دمپایی به جان مهمان بیفتم! (می‌خندد!)

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

همکاری جشنواره بین‌المللی «عکس ۵» با موزه هنرهای معاصر تهران


دبیر جشنواره بین‌المللی جایزه «عکس ۵»، از همکاری با موزه هنرهای معاصر تهران در چهارمین دوره این جشنواره خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

سالن‌های سینما از عصر فردا تعطیل می‌شوند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سینماهای سراسر کشور از فردا عصر(۲۵ اردیبهشت ماه) تا صبح روز چهارشنبه (۲۷ اردیبهشت ماه) تعطیل می‌شوند.

به گزارش سینماپرس، محمدرضا صابری – سخنگوی انجمن سینماداران- به ایسنا گفت: با توجه به فرا رسیدن سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در روز سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه، سالن‌های سینمایی از ساعت ۱۹ فردا، دوشنبه تعطیل می‌شوند و روز سه‌شنبه هم فیلمی اکران نخواهد شد.

او افزود: آخرین سانس سینماهای فردا حدود ساعت ۱۷ است و پس از آن سالن‌ها از روز چهارشنبه دایر خواهند شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دیدار اعضای جدید هیات مدیره انجمن طراحان گرافیک با مدیرکل تجسمی


اعضای هیات مدیره دوره دهم انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران عصر روز گذشته با حضور در مرکز هنرهای تجسمی با عبدالرضا سهرابی مدیرکل این مرکز، دیدار و گفتگو کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اسماعیلی: بی‌شک دستورها، نکات دقیق و موشکافانه معظم‌له در حوزه نشر مکتوب، چراغ راه ما خواهد بود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جدیدترین نوشته خود در فضای مجازی از بازدید امروز مقام معظم رهبری از سی و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نوشت.

به گزارش سینماپرس، متن یادداشت وزیر ارشاد به شرح زیر است:

«هیچ نقطه‌ای در دنیا را نمی‌توان پیدا کرد که بالاترین رُکنش مانند رهبر عزیزمان آشنا به کتاب و در یک کلام ادیبی به‌تمام‌معنا باشد. خدا را شاکرم که امروز و پس از چند سال حضور نیافتن رهبر عزیزمان در نمایشگاه کتاب، امسال ما و اصحاب فرهنگ میزبان ولی امرمان بودیم. بی‌شک دستورها، نکات دقیق و موشکافانه معظم‌له در حوزه نشر مکتوب، چراغ راه ما برای تمامی رفتارهای وزارتخانه در این حوزه خواهد بود».

بر اساس این خبر، مقام معظم رهبری صبح امروز یکشنبه با حضور در محل مصلی تهران از بخش‌های مختلف سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازدید کردند. رهبر انقلاب اسلامی همچنین در این بازدید ضمن گفت‌وگو با ناشران و فعالان عرصه کتاب و قلم، در جریان تازه‌های نشر قرار گرفتند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«خوش‌نمک» به تلویزیون می‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پخش برنامه‌های جدید در شبکه نسیم آغاز شد و یکی از این برنامه‌ها مسابقه کمدی خوش‌نمک است که از این هفته به روی آنتن می‌رود.

به گزارش سینماپرس، خوش نمک یک مسابقه کمدی هیجان‌انگیز به تهیه‌کنندگی مقداد مومن‌نژاد و مسعود رجبیان است که از سه‌شنبه (۲۶ اردیبهشت) روزهای سه‌شنبه تا جمعه ساعت ۲۳ از شبکه نسیم پخش می شود. این مسابقه در دو فصل ۷۰ قسمتی در حال تولید است و در هر قسمت از این مسابقه پنج شرکت‌کننده که از شهرها و روستاهای دور و نزدیک کشورمان گرد هم آمده‌اند، برای اثبات بامزگی خودشان با هم رقابت می‌کنند.

در پایان هر قسمت یک نفر که بیش از همه موفق به خنداندن تماشاچیان حاضر در سالن شده و آرای بیشتری از حاضران کسب کرده باشد، به مرحله بعدی راه پیدا می کند. همچنین کسی که کمتر از همه لبخند به لب تماشاچیان آورده باشد، به عنوان «خوش‌نمک» آن قسمت انتخاب می‌شود.

فرد خوش‌نمک تندیس یادگاری برنامه را دریافت می‌کند و طی یک خداحافظی باشکوه از دور رقابت خارج می‌شود. هدف اصلی خوش‌نمک خلق لحظاتی خوش برای مردم شریف ایران و جا انداختن فرهنگ شوخ‌طبعی و پذیرش شوخی‌ست.

پیش تولید این مسابقه از دی ماه سال گذشته آغاز شده و پخش آن از سه شنبه این هفته آغاز می شود.

دیگر برنامه جدید استعدادیابی طنز شبکه نسیم به نام بگو بخند نیز در دهه کرامت پخش آن آغاز می شود و زمان آن نیز اطلاع رسانی خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان» فراخوان داد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان که قرار است مهرماه امسال در اصفهان برگزار شود، فراخوان خود را منتشر کرد.

به گزارش سینماپرس، دوره سی و پنجم جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در مسیر تحقق اخلاق، آگاهی، امید و تلاش برای پرورش و رشد نسلی آینده‌ساز، متعهد، مومن و پیشرو در ۲ بخش رقابتی و جنبی، از ۱۰ الی ۱۶ مهر ۱۴۰۲ یعنی دوم تا هشتم اکتبر ۲۰۲۳ با مشارکت سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان برگزار می‌شود.
فراخوان این دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به شرح زیر است:

الف) بخش رقابتی
۱. مسابقه فیلم‌های بلند سینمایی
مدت زمان فیلم‌های بلند حداقل ۷۵ دقیقه خواهد بود که هیئت داوران، جوایز زیر را به برگزیدگان اهدا می‌کنند؛
۱) پروانه زرین بهترین فیلم
۲) پروانه زرین بهترین فیلم پویانمایی
۳) پروانه زرین بهترین کارگردانی
۴) پروانه زرین بهترین کارگردانی پویانمایی
۵) پروانه زرین بهترین فیلمنامه
۶) پروانه زرین بهترین بازیگر
۷) پروانه زرین بهترین دست آورد فنی یا هنری (جایزه زاون قوکاسیان)
۸) پروانه زرین بهترین جایزه‌ی ویژه‌ی هیئت داوران
۹) جایزه صلح (شهید بهنام محمدی)
۱۰) جایزه تعلیم و تربیت (ابونصر فارابی)
۱۱) جایزه بازارپردازی

* دبیر جشنواره، جایزه خود را به کارگردان یا یکی از عوامل اصلی فیلم اهدا خواهد کرد.
* هیئت داوران کودکان و نوجوانان نیز جایزه خود را به کارگردان اهدا می‌کنند.

۲. مسابقه فیلم‌های کوتاه (داستانی و پویانمایی)
مدت زمان فیلم‌های کوتاه، حداقل ۳ و حداکثر ۲۰ دقیقه خواهد بود که هیئت داوران جوایز زیر را به برگزیدگان اهدا می‌کنند.
۱) پروانه زرین بهترین فیلم (تهیه‌کننده)
۲) پروانه زرین بهترین کارگردانی (فیلم داستانی)
۳) پروانه زرین بهترین کارگردانی (فیلم پویانمایی)
۴) جایزه ویژه‌ی هیئت داوران
* در این بخش، دبیر جشنواره، جایزه خود را به کارگردان یا یکی از عوامل اصلی فیلم اهداء خواهند کرد.
* در این بخش، هیئت داوران کودکان و نوجوانان، جوایز خود را به بهترین فیلم کوتاه داستانی و بهترین فیلم پویانمایی به کارگردان آثار اهداء خواهند کرد.

ب) بخش جنبی
۱. جشنواره جشنواره‌ها
در این بخش، فیلم‌های شرکت کرده در جشنواره‌های معتبر داخلی و خارجی به نمایش در خواهند آمد.

۲. مرور آثار برجسته ایرانی یا خارجی

مقررات جشنواره
۱) انتخاب فیلم‌ها اعم از ایرانی یا خارجی از سوی ستاد جشنواره انجام می‌شود.
۲) فیلم‌هایی مجاز به حضور در این دوره خواهند بود که در دوره‌های قبل، متقاضی حضور نبوده اند.
(فیلم‌های پذیرفته نشده در دوره‌های قبلی نیز امکان شرکت در این دوره را نخواهند داشت.)
۳) تمام فیلم‌ها برای نمایش در ۲ گروه سنی کودک (۵ تا ۹ سال) و نوجوان (۱۰ تا ۱۷ سال) طبقه‌بندی خواهند شد.
۴) ضروریست تاریخ ساخت و تولید فیلم‌های ایرانی از ۱۴۰۰ شمسی به بعد و فیلم‌های خارجی از ۲۰۲۱ میلادی باشد.
۵) فیلم هایی می توانند متقاضی باشند که در سینماهای ایران اکران نشده باشند.
۶) ارائه کپی پروانه ساخت فیلم‌های بلند سینمایی ایرانی، الزامیست.
۷) با در نظر گرفتن شرایط و مقتضیات زمان، تصمیمات لازم در خصوص جزئیات برگزاری جشنواره، توسط دبیرخانه اعلام خواهد شد.

ارسال فیلم‌ برای جشنواره
۱) متقاضیان برای ارائه نسخه اولیه، باید ابتدا در سامانه جشنواره به نشانی www.portal.icff.ir ثبت نام نموده، یک نسخه از فیلم را با فرمت mp۴)) بر روی فلش یا هارد اکسترنال به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند.
۲) ارائه عکس پرسنلی کارگردان، بیوگرافی، فیلموگرافی، چند قطعه عکس از فیلم، پوستر، بروشور، تراکت الزامی است.
۳) فیلم‌های ایرانی پذیرفته شده ملزم به ارائه نسخه زیرنویس (انگلیسی) خواهند بود.
۴) آغاز ثبت نام از اول مرداد لغایت ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ (اعم از ایرانی یا خارجی)، خواهد بود.
۵) آخرین مهلت تحویل نسخۀ اصلی فیلم‌ پذیرفته شده، ۳۰ شهریور ۱۴۰۲، می‌باشد.
۶) به منظور احترام به مخاطبین، در صورت عدم ارائه نسخه نهایی در تاریخ مقرر، دبیرخانه جشنواره، فیلم را از تمامی برنامه‌های اعلام شده کنار خواهد گذاشت.
۷) برنامه‌ریزی نمایش فیلم‌های پذیرفته شده به عهده دبیرخانه جشنواره است.
۸) ثبت‌نام و تحویل فیلم، به منزله قبول کامل مقررات و ضوابط نمایش فیلم در ایران تلقی می‌شود.
۹) اطلاع‌رسانی، صرفاً از طریق روابط عمومی جشنواره انجام می‌شود.
۱۰) تفسیر و اخذ تصمیم نهایی درباره موارد پیش بینی نشده به عهده دبیر جشنواره است.

نسخه مقررات به ۳ زبان انگیسی، عربی و فارسی تنظیم شده است و در تفسیر و تبیین قوانین، نسخه فارسی معیار قضاوت خواهد بود.

نشانی دبیرخانه: (ساختمان شماره ۳ بنیاد سینمایی فارابی)، خیابان ولی‌عصر، نرسیده به ایستگاه توانیر، نبش خیابان لنکران، پلاک ۲۴۵۴ طبقه پنجم. کدپستی: ۱۴۳۴۸۴۳۶۳۱.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رایزنان فرهنگی که از نظر ما موفق نبودند را پیش از موعدشان به ایران فراخواندیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از بازگشت رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی در سه کشور جهان خبر داد و گفت: همان‌گونه که وعده کرده بودیم رایزنانی که از نظر ما موفق نبودند را پیش از موعدشان به ایران فراخواندیم.

به گزارش سینماپرس، حجت الاسلام محمدمهدی ایمانی‌پور روز یکشنبه در حاشیه سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا اظهار داشت: همان‌گونه که وعده کرده بودیم رایزنانی که از نظر ما موفق نبودند را پیش از موعدشان به ایران فراخواندیم و برای اعزام رایزنان جدید تعمد داریم حتما افرادی انتخاب شوند که دارای ویژگی منحصربه فردی باشند و زبان‌های خارجی را خوب بشناسند و با حوزه بین‌الملل آشنا باشند.

وی تاکید کرد: رایزنانی که معرفی خواهند شد باید دوره مدیریت فرهنگی را طی کرده باشند.

حجت‌الاسلام ایمانی بدون نام از کشورها گفت: رایزنان سه کشور به دلیل کم کاری در شرف بازگشت هستند.

وی درباره برنامه های جدید سازمان گفت: طراحی‌های مفصل جدیدی صورت گرفته و نوآوری‌های جدیدی د ر سازمان شکل گرفته است.

حجت‌الاسلام ایمانی تصریح کرد: تلاش می‌کنیم دستاوردهای جمهوری اسلامی را در حوزه‌های فناورانه و حوزه‌های مختلف عرضه کنیم، کاری که تا قبل از این نمی‌شد.

وی گفت: موضوع صادرات فرهنگی کماکان جزو دستور کار ماست، امیدواریم زمینه‌ای فراهم کنیم که فعالان این عرصه آورده‌ها و داشته‌های خود را بهتر در حوزه بین‌الملل منتشر کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

برای تبدیل شدن به یک کارگردان یا بازیگر مطرح، صاحب فکر و اندیشه قطعا باید مطالعه داشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیاوش طهمورث با حضور در در نمایشگاه کتاب، تاکید کرد مطالعه زیاد و هدفمند، شرط اول برای موفقیت هر هنرمند در عرصه تئاتر است.

به گزارش سینماپرس، در کنار ارائه آثار مکتوب و دیجیتال به بازدیدکنندگان، شاهد برگزاری نشست‌های تخصصی و حضور چهره‌های هنری هم است.

سیاوش طهمورث، بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر، یکی از مهمانان غرفه انتشارات نمایش بود که در گفت‌وگویی کوتاه، از تاثیر مطالعه روی عملکرد هنرمندان تئاتر، وضعیت کتاب‌های دانشگاهی این رشته و اهمیت انتشارات نمایش گفت.

او با اشاره به اهمیت مطالعه و کتاب‌خوانی برای اهالی تئاتر گفت: «قطعا تاثیر مطالعه کتاب روی عملکرد هنرمندان غیرقابل چشم‌پوشی است. به همین دلیل اهالی تئاتر نباید مطالعه را به چند کتاب محدود کنند. کسی که قرار است در هنرهای نمایشی فعالیت کند، حتما باید خواندن رُمان، نمایشنامه، داستان و کتاب‌هایی در زمینه تاریخ، جغرافیا، روانشناسی، جامعه‌شناسی، اقتصاد، فلسفه و … را در برنامه زندگی خود بگنجاند. این مطالعات، برای بهتر شدن شناخت او از زندگی، جامعه و انسان‌های اطرافش، خیلی اهمیت دارد.»

کارگردان نمایش «معرکه در معرکه» که این روزها در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است، ادامه داد: «هنرمند تئاتر باید برای خلق یک شخصیت به واقعیت انسان اشراف پیدا کند. البته اگر قرار است تنها برای شهرت به عنوان هنرپیشه یا کارگردان وارد عرصه هنر شود نیازی به مطالعه ندارد اما برای تبدیل شدن به یک کارگردان یا بازیگر مطرح، صاحب فکر و اندیشه قطعا باید مطالعه داشته باشد. اگر ما مطالعه نداشته باشیم، هویت‌مان را نشناسیم و با تاریخ‌مان زندگی نکرده باشیم، چگونه می‌توانیم شخصیت را از دل این جامعه بیرون بکشیم و به نمایش بگذاریم؟»

طهمورث در توصیه‌ای به هنرمندان جوان گفت: «من با آن جوانانی که برای شهرت و بحث مالی به تئاتر و سینما روی می‌آورند، کاری ندارم. ولی جوانان علاقه‌مند به تئاتر و سینما بدانند، هنر زمانی در انسان شکل می‌گیرد که براساس مطالعه کتاب و همچنین شناخت درست از جامعه باشد. تاثیرات مطالعه، هنرمند را وادار می‌کند آنچه را درک کرده و فهمیده‌ است، برای جامعه بازگو کند.»

او درباره تاثیر مطالعه بر زندگی هنری خودش توضیح داد: «من از ۱۲ ‌سالگی مطالعه جدی را با خواندن رمان «مادر» نوشته ماکسیم گورکی شروع کردم، چراکه همیشه دوست داشتم، آدم‌ها، هویت تاریخی و اجتماعی آن‌ها و در یک کلام انسانیت را بهتر بشناسم.»

این بازیگر و کارگردان تئاتر، با اشاره به نقش مهم انتشارات نمایش گفت: «این انتشارات در حوزه هنرهای نمایشی تا حدود زیادی خوب کار کرده و موفق است. ولی این‌که تنها به فکر چاپ آثاری باشد که مستقیم به حوزه هنرهای نمایشی مربوط هستند، اشتباه محض است. تاریخ، اقتصاد، روانشناسی، جامعه‌شناسی و دیگر موضوعات هم به هنر مربوط هستند و می‌توان کتاب‌هایی هم در این زمینه‌ها که به طور غیرمستقیم به درد اهالی تئاتر می‌خورند، منتشر کرد.»

سیاوش طهمورث، همچنین درباره وضعیت انتشار کتاب‌های دانشگاهی تئاتر گفت: «متاسفانه بسیاری از آثار منتشر شده در بازار نشر، از نظر محتوا آن‌قدر قدرت و کشش ندارند که بتوانند منبع درسی تئاتر در دانشگاه‌ها باشند؛ در این رابطه، انتشارات نمایش می‌تواند با چاپ کتاب‌های مرجع و آکادمیک، خلاء موجود را پُر کند. اگر چنین شود، استادان به جای تهیه جزوه درسی، از دانشجویان خواهند خواست به کتاب‌های مرجع و دانشگاهی که از طرف وزارت علوم یا وزارت فرهنگ و ارشاد منتشر شده‌اند، مراجعه کنند.»

هنرمندان، دانشجویان و سایر علاقه‌مندان به تئاتر، می‌توانند برای تهیه کتاب‌ به غرفه انتشارات نمایش واقع در سالن ناشران عمومی (شبستان) ردیف ۲۵، شماره ۱۳/۱ مراجعه کنند.

سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیستم تا سی‌ام اردیبهشت در مصلای امام خمینی برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع