برگزاری کارگاههای مختلف در جریان هشتمین جشنواره ملی گرافیک رضوی
دبیر هشتمین جشنواره ملی گرافیک رضوی گفت: جشنوارهها یکی از مهمترین رویدادها و اتفاقات هنری هر کشوری هستند که مهمترین مسائل خود را با فراخوان یا رویداد برگزار میکنند.
دبیر هشتمین جشنواره ملی گرافیک رضوی گفت: جشنوارهها یکی از مهمترین رویدادها و اتفاقات هنری هر کشوری هستند که مهمترین مسائل خود را با فراخوان یا رویداد برگزار میکنند.
سینماپرس: وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه اگر مشارکت بخش خصوصی جلب نشود میراثمان در جلوی چشمان همه ما نابود میشود، گفت: برای حفظ میراث فرهنگی فقط به اعتبارات دولتی نمیتوان متکی بود، این اعتبارات برای این حجم آثار فقط یک شوخی بزرگ است.
به گزارش سینماپرس، سیدعزت الله ضرغامی روز سهشنبه – دوم خرداد- همزمان با ششمین روز هفته میراث فرهنگی در آیین رونمایی از «طرحهای حفاظت و مرمت بناها و آثار تاریخی و اقدامات یگان حفاظت میراث فرهنگی» اظهار داشت: دیروز در کمیسیون فرهنگی مجلس لایحه اختیارات و وظایف وزارت میراث را بررسی کردیم.
وزیر میراث فرهنگی گفت: برای حفاظت از میراث فرهنگی دستگاههای فلزیاب که یگان حفاظت کشف کرده در مراسمی معدوم شود، اتفاقا همه آنهایی که سودای کشف گنج دارند ببینند که این تجهیزات کشف و معدوم و برای متخلفان پرونده قضایی تشکیل می شود.
وی گفت: تذکرات و اخطارها و پیامک هایی که یگان حفاظت برای میراث فرهنگی و تخریب اعلام میکند ارزشمند است، اخطارها که فقط نباید به کشف حجاب باشد، این نوع اقدامات منجر به کاهش جرم میشود. البته نسبت تشکیل پرونده قضایی با اخطار و کشف کم است که نشان میدهد اخطارها کارساز است.
اگر مشارکت جلب نشود میراثمان در جلوی چشمان همه ما نابود می شودوزیر میراث فرهنگی تاکیدکرد: گاهی اوقات گزارش های دروغین برای کشف گنج و آثار و دفینه اعلام و پیگیری هم می شود، اما نادرست است. اما باید ضابطان و خود مردم برای حفاظت و مرمت آثار کمک کنند.
ضرغامی گفت: برای حفظ میراث فرهنگی فقط به اعتبارات دولتی نمیتوان متکی بود این اعتبارات برای این حجم آثار یک شوخی بزرگ است. حتما باید مشارکت بخش خصوصی جلب شود اگر مشارکت جلب نشود میراثمان در جلوی چشمان همه ما نابود می شود، خیرین، مردم، دوستداران میراث فرهنگی، همه باید کمک کنند.
وی خاطرنشان کرد: مردم باید در حفظ میراث فرهنگی مشارکت کنند، این را همه جهانیان بدانند ما در شرایط سخت اقتصادی هم از میراث فرهنگی خودمان در کنار مساجد مسلمانان، بناها و میراث سایر ادیان مانند کلیسا، کنیسه و آتشکده محافظت و مرمت میکنیم.
ضرغامی گفت: ۶٧٠ هزار شی دارای ارزش ثبت شده در موزه های ما وجود دارد که البته تحویل امنای اموال و در فهرست حفاظت یگان قرار دارند، اما آمار نشان میدهد اموال منقول با ارزش بیش از اینهاست، باید آمار دقیق با درجات دسته بندی ارزشی اموال به صورت شفاف مشخص شود. این مهمترین مسأله در نظام آماری حوزه میراث فرهنگی است که باید به سرعت و به صورت شفاف مشخص شود.
مجموعهای از آثار شهرزاد قاضیزاهدی با عنوان «میزانسن» از ۵ تا ۱۹ خرداد ماه در گالری نیان به نمایش درمیآید.
سینماپرس: مراسم تودیع و معارفه مدیرکل هنرهای تجسمی و روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد برگزار شد.
به گزارش سینماپرس، مراسم تودیع و معارفه مدیرکل هنرهای تجسمی و مدیر روابط عمومی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن نشستهای این معاونت برگزار شد.
در این مراسم محمود سالاری معاون امورهنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با تودیع عبدالرضا سهرابی مدیرکل هنرهای تجسمی، محمد خراسانی زاده را به عنوان مدیر جدید این اداره منصوب کرد.
همچنین در ادامه این مراسم، معاون هنری وزیر ارشاد، با تودیع مسعود الله یاری مدیر قبلی مرکز ارتباطات و رسانه این معاونت، محمدباقر صنیعی منش را به عنوان مدیر جدید این بخش منصوب کرد.
در ابتدای مراسم سالاری با بیان تبریک به مناسبت دهه کرامت و میلاد حضرت معصومه سلام الله علیها و امام رضا علیه السلام، ضمن تشکر از زحمات سهرابی حضور وی در اداره کل هنرهای تجسمی را همراه با زحمات و برکات فراوان دانست و گفت: امیدوارم معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد از تجربیات ایشان بهرهمند بشود.
سهرابی نیز در سخنان کوتاهی با تشکر از سالاری، برای اداره کل هنرهای تجسمی و خراسانی زاده آرزوی موفقیت کرد.
سپس خراسانی زاده در صحبتهای خود ضمن تشکر و قدردانی از سهرابی، بیان کرد که در این دوره تمام اهتمام خود و همکارانش برای پیشبرد اهداف اداره کل هنرهای تجسمی بر اساس اسناد راهبردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
وی گفت که در این دوره از تجربیات مدیران گذشته نیز استفاده میشود و کارهای خوبی که مدیران قبلی آغاز کردهاند تکمیل خواهد شد و قرار نیست همه امور از ابتدا پیگیری و اجرا شود. همچنین تمام حوزه های تجسمی مانند گرافیک، کاریکاتور، نقاشی، سفالگری، مینیاتور در فرایند اجرای امور قرار خواهد گرفت.
بعد از این سالاری با تشکر از مسعود اللهیاری حضور وی در سال گذشته را بسیار مفید ارزیابی و بیان کرد که با کمکهای وی معاونت امورهنری با کمترین حواشی مواجه شد.
اللهیاری نیز در صحبتهای خود از معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بابت اعتمادی که به او شده بود تشکر و برای دوره جدید مدیریت ارتباطات معاونت هنری آرزوی موفقیت کرد.
صنیعیمنش نیز در صحبتهای خود با اعلام تبریک هفته روابط عمومی و ارتباطات به اصحاب رسانه، گفت: عرصه ارتباطات و رسانه هنر در سالیان اخیر دچار تغییر و تحولات زیادی شده است اما فضای رسانه و ارتباطات معاونت هنری باید با یک برنامه تحولی مواجه شود. چراکه برخی از حوزههای مختلف هنر کمتر مورد توجه قرار دارد. از سوی دیگر باید امور ارتباطات معاونت هنری کنشگر باشد و صرفاً به اطلاعرسانی نپردازد.
سالاری در انتهای این مراسم به مدیران جدید دستور داد تا بر اساس وظایف مندرج در احکام آنها، امور محوله را با جدیت پیگیری کنند.
در این مراسم مدیران و مشاوران معاونت امور هنری حضور داشتند.
گروه موسیقی «چارتار» بهزودی در خرداد ماه در تهران و شهرستانها به روی صحنه میرود.
«فرج علیپور» ـ هنرمند موسیقی نواحی ـ در راستای برگزاری کنسرتهایش، سهشنبه ـ نهم خرداد ماه ـ در کرج به روی صحنه میرود.
سینماپرس : مراسم اکران فیلم سینمایی «پروا» عصر دوشنبه ۱ خرداد به کارگردانی مهران مهدویان و با حضور جمعی از عوامل فیلم در گروه سینمایی هنر و تجربه در پردیس چارسو برگزار شد.
نمایشگاه کارتون «موزه و معلولیت» به مناسبت روز موزه و معلولیت همزمان با روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی در خانه کاریکاتور ایران و مجموعه فرهنگی، تاریخی سعدآباد برگزار می شود.
سینماپرس: کارگردان فیلم کیمیا گفت: سالها پیش هنگام تصویربرداری فیلم کیمیا در حرم دوربین و بازیگر باید در صحن میآمدند اما بیان میشد که این کار کفر است. ما هر کاری کردیم، گفتند امکان ندارد اما مرحوم خسرو شکیبایی مشکل را حل کرد.
به گزارش سینماپرس، احمدرضا درویش شب یکم خرداد ماه در حاشیه اکران فیلم کیمیا در جریان نمایش آثار منتخب سینمای ایران در دهه کرامت که در پردیس مهر کوهسنگی برگزار شد، اظهار کرد: هر دعوتی و هر طلبشدنی از طرف مشهد باشد، با رغبت بالا مورد استقبال قرار میگیرد. من نیز به عنوان یک شهروند ایرانی بسیار خوشحال بودم چنین دعوتی از من صورت گرفته است. خوشحالم بعد از سالها در مورد فیلم کیمیا صحبت شد.
وی با بیان اینکه کیمیا فیلم چهارم من بود، عنوان کرد: سومین فیلمی که ساختم، آذرخش بود که سهم بزرگی در ساخته شدن این فیلم داشت. هارون یشایایی که فیلمهای درخشانی ساخته است، ۲ سال قبل از ساخت کیمیا و بعد از دیدن فیلم آذرخش، به من که ۳۰ ساله بودم، گفت تمایل دارم در آثار سینمایی من فیلمی در خصوص جنگ باشد و میخواهم آن را برای من بسازید. من نیز استقبال کردم.
این کارگردان سینما افزود: ما هیچ طرحی نداشتیم. آقای یشایایی به من گفت عجلهای ندارد و من فرصت دارم ایدههایم را بیاورم. چند طرح دادم که براساس آن به طرح اولیه کیمیا رسیدیم. این طرح را به تدریج پرورش دادیم و فیلم به تصویب رسید. پس از آن شروع به ساخت کردیم؛ تجربه عجیبی بود.
درویش با اشاره به اینکه فیلم در دوره آنالوگ ساخته شد، تصریح کرد: امروز وضعیت سختافزاری و نرمافزاری تفاوت پیدا کرده و ساخت فیلم تسهیل شده است. آن زمان کار به شدت دشوار بود. فیلمسازی دفاع مقدس تازه در حال شکل گرفتن بود و باید فرمهای مختلفی را پی میگرفتیم. من نیز جزو فیلمسازان جوان بودم. آنچه از پشت صحنه آموختم برای من بسیار بیشتر از جلوی دوربین محصول داشت. چیزهای زیادی یاد گرفتم؛ مانند یک دانشگاه بود.
وی بیان کرد: یک مورد در فیلم برای من ارزشمند بود و آن، اینکه بسیاری از صحنههای بخشهای مربوط به جنگ و لوکیشنها واقعی بود. در واقع لوکیشنها ساخته نشده بلکه انتخاب شده بود. این فیلم سندی باقیمانده از یک اتفاق تاریخی و معاصر است. ماندگارترین تصویر و هویت اصلی فیلم پلانی است که ساکی از بالای کادر روی زمین میافتد؛ انگار بار سنگینی بر زمین گذاشته میشود. خسرو شکیبایی با حس این کار را انجام داد.
کارگردان فیلم کیمیا گفت: ساختمان بکگراند ساختمان آموزش و پرورش آبادان است. روز دوم یا سوم جنگ با مدیران مدارس در همان ساختمان جلسه میگذارند که بررسی کنند مدارس تعطیل شود یا خیر. همان زمان یک راکت به آن ساختمان برخورد میکند و همه شهید میشوند. ما همین ساختمان را برای فیلمبرداری انتخاب کردیم.
درویش خاطرنشان کرد: روز سوم فیلمبرداری دست خسرو شکیبایی شکست و پنج عمل جراحی روی آن انجام شد. یک هفته بعد از عمل به پیشنهاد خسرو شکیبایی فیلمبرداری را در مشهد آغاز کردیم. درد زیادی داشت و مسکن زیادی مصرف میکرد. بازیگر خلاق، عاشق و متعهد اینگونه است. فقط بازیگری سازنده نیست؛ انسان بودن و سبک زندگی نیز مهم است. هنرمند نمیتواند جایگاه بالا و مرتبت هنرمندی داشته باشد اما فرد بااخلاقی نباشد.
وی در خصوص مشکلات تصویربرداری در حرم بیان کرد: آن زمان دوربین و بازیگر باید در صحن میآمدند اما بیان میشد که این کار کفر است. از حضور دوربین در صحن آن هم با بازیگر صحبت نکنید. ما هر کاری کردیم، گفتند امکان ندارد اما خسرو شکیبایی مشکل را حل کرد. آن زمان گوشی تلفن همراه نبود. شکیبایی به لابی رفت با فردی تماس گرفت و گفت «مساله حل شد فردا با آقای طبسی جلسه داریم».
این کارگردان سینما ادامه داد: خسرو شکیبایی گفت «به زیارت رفته بودم؛ فردی من را در حرم دید و گفت آقای شکیبایی شما هستید؟ آن فرد رئیس دفتر آقای طبسی بود». او تلفنی به شکیبایی میدهد و بیان میکند «هر کاری بود، ما در خدمتیم». خسرو شکیبایی هم با وی تماس میگیرد و بیان میکند که «ما میخواهیم حاجآقا را ببینیم»؛ آن فرد نیز برای روز بعد قرار ملاقاتی تنظیم میکند. فردای آن روز به تالار آیینه رفتیم؛ ۶۰ الی ۷۰ روحانی دور نشسته بودند؛ با خودم میاندیشیدم مگر میتوان در حضور آنها چنین موضوعی را مطرح کرد.
درویش اضافه کرد: موضوع را توضیح دادم؛ مرحوم آیتالله طبسی گفت «نه؛ این بدعت میشود؛ خدا قبول میکند؛ در مکان دیگری فیلمبرداری کنید». خسرو شکیبایی ایستاد؛ از یکی از معممان نیز خواست بایستد. عبای او را روی دوش خود انداخت؛ صندلی را وسط تالار برد؛ روی صندلی رفت و پلان طولانی مدرس را اجرا کرد. در بازی خود با همه کار داشت و مخاطبش تنها حاجآقا نبود. همه را به بازی گرفت. حاجآقا در انتها گفت «بشود» و انجام شد.
وی عنوان کرد: روش یشایایی، تهیهکننده فیلم، در سینما باعث شده اعتماد به نفس به هنرمند تزریق شود. سواد، عقلانیت و فهم هنری بسیار اهمیت دارد. مهمترین مساله در فعالیت فرهنگی علاوه بر مدیریت منابع و ارتباطات، مدیریت ارواح عمومی است.
کارگردان فیلم کیمیا ادامه داد: در واقع مهمترین کار یک کارگردان مدیریت ارواح جمعی است. مهمترین عنصر قصه شخصیت بوده و مهمترین عنصری که میخواهد در یک فیلم تولید شود تا یک قصه را شکل دهد، انسان است؛ بنابراین اینجاست که احساس اهمیت پیدا میکند و باید مدیریت شود. آقای یشایایی این کار را بسیار خوب میدانست و به خوبی آن را مدیریت میکرد.
درویش گفت: برای کل فیلم ۵۵ میلیون تومان هزینه شد؛ در حالی که آن زمان با سه تا چهار میلیون تومان میشد فیلم ساخت. هزینه برخی صحنههای کیمیا به اندازه یک فیلم بود و تصویربرداری دوباره یک صحنه مشکل بود.
فیلم رستاخیز سرنوشت خود را دارد و زنده است
وی در خصوص پروژه رستاخیز نیز تصریح کرد: من از رستاخیز عبور کردم. این فیلم سرنوشت خود را دارد و زنده است.
درویش با اشاره به اینکه کار برای امام رضا(ع) ساخته شده و دغدغه من است، خاطرنشان کرد: واقعیت این است که «او میکشد قلاب را». کار ما اینگونه است که اصطلاحا خودش میگوید بیا. در مورد اهل بیت(ع) نیز اینگونه بوده و عنصر خیال خودش صدا میکند. هیچ تصمیمی بیارتباط با هم نیست و همه فلسفه، علت و دلیل دارد.
فیلم کیمیا به کارگردانی احمدرضا درویش در سال ۱۳۷۳ تولید شده است و یکی از یهودیان سرشان سینمای ایران به نام هارون یشایایی تهیهکننده و احمدرضا درویش نویسنده این اثر بودند. مرحوم خسرو شکیبایی، بیتا فرهی و رضا کیانیان در این فیلم به ایفاء نقش پرداختهاند.
سینماپرس، «مستند فرهنگ» امروز سه شنبه، ۲ خردادماه به روایت زندگی حرفه ای جواد انصافی، بازیگر و کارگردان کشورمان اختصاص دارد.
به گزارش سینماپرس، مستند فرهنگ که امروز به تهیه کنندگی یلدا احتشامی روانه آنتن می شود پرتره ای از زندگی جواد انصافی (متولد سال ۱۲ آذر ۱۳۳۰، در تهران) بازیگر و کارگردان کشورمان است که بیشتر او را با نام عَبدُلی میشناسند. عبدلی نام شخصیتی است که وی از اواخر دههٔ شصت، در نمایشهای تلویزیونی بازی کردهاست.
وی در عرصه های مختلف هنری نظیر نویسندگی، بازیگری و کارگردانی تبحر دارد. جواد انصافی بازنشسته روابط عمومی مخابرات است و سابقه فعالیت در رادیو دارد. از سری نقش های برجسته جواد انصافی می توان به ایفای نقش در فیلم های تلویزیونی شهر باران، غیر محرمانه، نون و پنیر و پسته، فیتیله و محله گل و بلبل اشاره کرد.
جواد انصافی فعالیت هنری را در سال های پایانی دهه ۵۰، با بازی در تله تئاتر “دام” آغاز کرده است. دومین تجربه تله تئاتر جواد انصافی به “نمک و نمکدان” اختصاص دارد. این تله تئاتر در سال ۱۳۶۰ به نویسندگی، کارگردانی و بازیگری جواد انصافی تولید شده است.
این چهره همچنین به نویسندگی، کارگردانی و بازیگری در تله تئاتر های “بمب” و “آقای کج خیال” در سال های ۱۳۶۰ و ۱۳۶۳ پرداخته است.
نخستین فعالیت بازیگری جواد انصافی به فیلم تلویزیونی “حسام الدوله” اختصاص دارد. این فیلم در سال ۱۳۶۳ تحت کارگردانی، بازیگری و نویسندگی جواد انصافی به تولید رسیده است. وی به موجب ایفای نقش در فیلم تلویزیونی ” با زبان بی زبانی” به شهرت گسترده ای دست یافت. این فیلم به نویسندگی و کارگردانی جواد انصافی تولید شده است.
مستند فرهنگ را ساعت۱۴:۳۰ از گروه تولید و تامین رادیو فرهنگ روی موج اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز بشنوید.