X

بایگانی خرداد 2, 1402

دفتر سینمایی

«موزه سینما» با چه توجیهی میزبان شبکه‌سازی «آقای همیشه اپوزیسیون» می‌شود؟! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: همایون اسعدیان کارگاه یک روزه آموزش کارگردانی را در موزه سینما برگزار می‌کند.

به گزارش سینماپرس، در ادامه برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه اعضاء باشگاه مخاطبان موزه سینما، همایون اسعدیان کارگردان شناخته شده سینمای ایران کلاس یک روزه آموزش کارگردانی را برگزار خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، کارگاه یک روزه «کارگردانی؛ از فیلمنامه تا پرده نقره ای» دوشنبه ۸ خردادماه ساعت ۱۵ در سالن تمدن موزه سینما برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اصحاب فرهنگ و هنر برای ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن اقدام کنند


بر اساس توافق صندوق اعتباری هنر با وزارت راه و شهرسازی، امکان ثبت‌نام در طرح نهضت ملی مسکن برای اعضای صندوق اعتباری هنر و دارندگان هنر کارت فراهم شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قاسمی جامی: کاهلی برخی مدیران باعث شده تا مباحثی مانند غرور ملی در سینما نادیده گرفته شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حسین قاسمی جامی کارگردان سینما گفت: کاهلی برخی مدیران باعث شده تا مباحثی مانند غرور ملی، وطن پرستی و… در سینما نادیده گرفته شود!

کارگردان فیلم های سینمایی «پی ۲۲» و «چشم شیشه ای» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما وقتی از وطن پرستی صحبت می کنیم این وطن پرستی باید در کارکردمان نیز دیده شود! ما نباید موضوعات و اشخاص را طبقه بندی کنیم و به برخی مسائل بپردازیم و برخی مسائل دیگر را نادیده بگیریم؛ مقوله ای مانند آزادسازی خرمشهر مسأله ای نیست که بتوان به آسانی از کنار آن عبور کرد، این یک غرور ملی و یک فتح الفتوح و دستاورد بزرگ است که سینما و تلویزیون باید همواره به آن بپردازند. نسلی که در دفاع مقدس حضور داشتند و رشادت های بسیار برای حفظ کشور انجام دادند باید توسط تولیدات فرهنگی و هنری به نسل امروز شناسانده شوند. نسل امروز باید رخدادهای تاریخی کشورمان را به درستی بشناسد و با آن ها درگیر و عجین شود و این اتفاق رخ نمی دهد مگر آنکه تمامی مدیران فرهنگی و سازمان ها و نهادهای مختلف دست در دست هم دهند و دغدغه مندانه به این موضوع ورود کنند.

این سینماگر با انتقاد از برخی افراد که می خواهند دوران دفاع مقدس را در سینما و سایر حوزه های فرهنگی و هنری کمرنگ جلوه دهند اظهار داشت: برخی افراد می گویند دفاع مقدس دوره ای بود و تمام شد و رفت و الآن با عراقی ها دوست و برادر هستیم و نباید مسائل گذشته را در قالب فیلم و سریال پیش بکشیم! اما این یک اشتباه بزرگ و نادیده گرفتن رشادت شهدا و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس است.

قاسمی جامی در بخش دیگری از این گفتگو به فشارها بر روی فیلمسازان ارزشی اشاره کرد و با بیان اینکه برخی فیلمسازان از ترس آنکه مبادا متهم به گرفتن رانت دولتی و… شوند از تولید در حوزه دفاع مقدس شانه خالی می کنند متذکر شد: وقتی شرایط به گونه ای نیست که تهیه کننده بخش خصوصی برای تولید فیلم های دفاع مقدسی وارد میدان شود این وظیفه دولت است که از این نوع آثار حمایت کند. توصیه بنده به همکاران فیلمسازم این است که از این حرف ها بیم و هراس نداشته باشند و کار خودشان را به بهترین شکل ممکن به سرانجام برسانند.

وی سپس پیشنهادی مبنی بر تأسیس صندوق ملی رشد و توسعه سینمای دفاع مقدس را ارائه و در این راستا تأکید کرد: این صندوق باید بر اساس استانداردهای از پیش مشخص شده و بدون گعده و رفیق بازی مبادرت به حمایت از همه فیلمسازان دغدغه مند در حوزه سینمای استراتژیک و دفاع مقدس کند.

کارگردان فیلم های سینمایی «زمزمه بودا» و «آزادی سرخ» تصریح کرد: گعده بازی در بافت و سیستم سینمای ما عجین شده است و همین باعث شده تا بسیاری از سینماگران دغدغه مند برای تولید آثار ارزشی سال ها نتوانند اثری در این زمینه تولید کنند. این اتفاق باعث بسته شدن فضا، تنگ و متروکه شدن سینمای این حوزه شده است.

قاسمی جامی خاطرنشان کرد: متأسفانه تمامی دستگاه های فرهنگی دچار چنین آفتی هستند! از اوج گرفته تا افق و از حوزه هنری تا سازمان سینمایی و فارابی و… تنها از برخی افراد خاص حمایت می کنند و نوعی نابراری در خصوص نحوه حمایت از سینماگران در این نهادها دیده می شود. به عنوان نمونه اگر بنده الآن بروم فارابی یا اوج می بینم یک سد جلوی رویم است.

وی در پایان این گفتگو افزود: توجه به دفاع مقدس مورد تأکید حضرت آقا است اما متأسفانه گویا برخی مدیران این تأکید ویژه رهبری را فراموش کرده اند؛ بنده یک پرسش دارم و آن است که چرا نباید سینمای ما یک اثر دفاع مقدسی ناب و درخشان داشته باشد که بتوانیم آن را در سطح بین الملل ارائه دهیم که در دنیا دیده شود و مورد توجه قرار بگیرد؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فروش هیچ‌کدام از فیلم‌های در حال اکران را نمی‌توان یک فروش خوب توصیف کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: امیرحسین همتی کارگردان فیلم سینمایی «ستون ۱۴» ضمن اشاره به خشونت بالای اولین فیلم خود، تأکید کرد این فیلم با محدودیت سنی به اکران عمومی خواهد رسید.

به گزارش سینماپرس، امیرحسین همتی کارگردان فیلم سینمایی «ستون ۱۴» به تهیه‌کنندگی علیرضا قاسم‌خان که یک سال از صدور پروانه نمایش آن از سوی سازمان سینمایی می‌گذرد در گفتگو با مهر درباره برنامه‌ریزی برای اکران این فیلم گفت: طبیعی است که ما هم علاقه‌مند به اکران فیلم خود هستیم. همین روزها هم در حال مذاکره برای اکران عمومی فیلم با پخش‌کننده هستیم. منتظریم تا شرایط مناسب را برای عرضه فیلم پیدا کنیم و امید داریم بتوانیم فیلم را تیرماه همین امسال روانه پرده سینماها کنیم.

این کارگردان درباره بهبود پیدا کردن فرآیند فروش فیلم‌های در حال اکران، گفت: این درست است که شرایط فروش فیلم‌ها در گیشه بهتر از گذشته شده است اما با توجه به هزینه‌هایی که تولید یک فیلم دارد، فروش هیچ‌کدام از فیلم‌های در حال اکران را نمی‌توان یک فروش خوب توصیف کرد. به جز فیلم «فسیل» که بالاخره باعث رونق سینماها شده است، باقی فیلم‌ها شرایط چندان مطلوبی نداشته‌اند.

همتی ادامه داد: امید داریم این جریان اقبال مجدد مردم به سینماها ادامه پیدا کند. بچه‌های سینما از دل همین مردم هستند و امیدواریم بتوانند فضای کاری مناسبی داشته باشند و زندگی خود را به‌خوبی بگذرانند. امیدواریم چرخه تولید سینما متوقف نشود و ما هم در این چرخه بتوانیم به‌عنوان عضوی از خانواده سینما، حضور موفقی در چرخه اکران هم داشته باشیم.

کارگردان «ستون ۱۴» درباره ظرفیت فیلم خود برای جذب مخاطب در بازه اکران عمومی هم گفت: این فیلم اولین فیلم سینمایی من است و باید این واقعیت را پذیرفت که در چرخه فروش سینماها همواره فیلم‌های کمدی عملکرد بهتری داشته‌اند. همین امروز هم فیلم‌های کمدی فروش بهتری دارند اما فیلم من کمدی نیست. «ستون ۱۴» یک فیلم اجتماعی است که برای آن رده سنی بالای ۱۵ سال هم در نظر گرفته شده است. در بخش‌های پایانی خشونت فیلم بالا می‌رود و به همین دلیل محدودیت سنی برای آن در نظر گرفته شده است.

وی افزود: بخش‌هایی از این فیلم فضای خشنی دارد و از این منظر این فیلم را می‌توان متفاوت از دیگر فیلم‌های سینمای ایران بدانیم. در عین حال با توجه به موضوعی که فیلم دارد و بازی‌های خوبی که گروه بازیگران ارائه کرده‌اند، امید داریم مردم آن را دوست داشته باشند و تماشای آن را به یکدیگر توصیه کنند. رضایت مخاطبان از همه چیز برای من مهمتر است و ان‌شالله در راستای همین رضایت بتوانیم فروش خوبی هم داشته باشیم و این امکان را پیدا کنیم که برای فیلم‌های بعدی پرقدرت‌تر وارد میدان شویم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تدارک ویژه برنامه «تا نیایش» به مناسبت دهه کرامت

تا نیایش هر روز بعد از اذان ظهر حوالی ساعت ۱۲:۲۰ با حضور کارشناسان مذهبی از شبکه تهران روی آنتن می‌رود در ایام دهه کرامت از حرم حضرت معصومه (س) و حرم حضرت امام رضا (ع) پخش خواهد شد.

«تا نیایش» از یکشنبه تا سه‌شنبه از شهر مقدس قم با اجرای مجبوبه عزیزی و با حضور دکتر فاطمه منتظری و دکتر فهیمه فرهمندپور به عنوان کارشناسان مذهبی روانه آنتن می‌شود.

همچنین این برنامه از ۶ تا ۱۰ خردادماه (شنبه تا چهارشنبه) از مشهد مقدس و حرم رضوی ثامن‌الحجج (ع) با اجرای دکتر احمد شفازاده پخش خواهد شد. کارشناس مذهبی این برنامه شنبه، دوشنبه و چهارشنبه حجت‌الاسلام حاج ابوالقاسم دولابی و روز‌های یکشنبه و سه‌شنبه حجت‌الاسلام داودی‌نژاد خواهد بود.

برنامه «تا نیایش» کاری است از گروه معارف شبکه پنج سیما به تهیه‌کنندگی علیرضا هنرمند که شنبه تا پنجشنبه بعد از اذان ظهر در جدول پخش برنامه‌های این شبکه قرار دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«موسیقی نواحی» توان رقابت با «پاپ» را دارد/ظرفیتی اسیر جشنواره‌ها


فرآیند برگزاری کنسرت‌ها در ماه‌های اخیر به گونه‌ای است که نه‌تنها گونه‌های جدی در مهجورترین شرایط ممکن به سر می‌برند، که جریان پویا و مخاطب‌دوست «موسیقی نواحی» هم وارد مرحله بحرانی شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ویژه‌برنامه‌های شبکه پنج به مناسبت سالگرد آزادسازی خرمشهر

مستند «خرمشهر ۸۰ میلیون نفر» به مناسبت سالگرد آزادسازی خرمشهر از دوشنبه تا چهارشنبه (۱ تا ۳ خرداد) حوالی ساعت ۱۵:۴۵ از شبکه پنج سیما به روی آنتن می‌رود.

این مستند به تهیه‌کنندگی مینو خانی به فرامتن دفاع مقدس یعنی آثار ادبی و هنری تولید شده با موضوع خرمشهر پرداخته و با برخی از هنرمندان و نویسندگان این آثار گفتگو کرده است. 

نام مستند «خرمشهر ۸۰ میلیون نفر» نیز با الهام از پلاکارد «خرمشهر ۳۶ میلیون نفر» که شهید بهروز مرادی، همزرم شهید محمد جهان‌آرا بعد از آزادسازی خرمشهر در ورودی شهر آویخت، انتخاب شده است.

مجموعه “برگی از تاریخ” که به بازخوانی اتفاقات مهمِ سیاسی و تاریخی معاصر می‌پردازد از دیگر تدارکات این شبکه به مناسبت روز مقاومت، ایثار و پیروزی است.

 در این قسمت از “برگی از تاریخ” با استفاده از تصاویر و فیلم‌های آرشیوی نگاهی روایی به فتح خرمشهر در عملیات بیت‌المقدس می‌شود. این برنامه حوالی ساعت ۱۵ دقیقه بامداد چهارشنبه ۳ خرداد روانه آنتن می‌شود.

فیلم سینمایی “دکل” ساخته عبدالحسین برزیده با محوریت آزادسازی خرمشهر و با بازی رضا ایرانمنش، نیلوفر محمودی، مهدی قلی‌پور، محمدعلی آهنگر، علیرضا اسحاقی و … جمعه ۵ خرداد حوالی ساعت ۱۳:۳۰ در جدول پخش برنامه‌های این شبکه قرار دارد.

در خلاصه این فیلم سینمایی آمده: آبادان در محاصره دشمن و زیر آتش مداوم قرار گرفته‌است. گروهی از نوجوانان بسیجی زیر فرمان حمید، تصمیم به نابود کردن دکلی می‌گیرند که شهر را مورد حمله‌های پیاپی قرار می‌دهد.

همچنین بخش‌ها و گفتگو‌های ویژه و مرتبط با این رویداد مهم در برنامه‌های “سلام تهران”، “به خانه برگردیم”، “تهران ۲۰”و … پیش‌بینی شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برای نخستین بار پخش زنده اتاق عمل از شبکه سلامت سیما

، 

برنامه «همراه با کادر درمان» به تهیه کنندگی دکتر امیرحسین سیدی روزهای فرد ساعت ۱۱ از شبکه سلامت پخش می شود.

 

در این برنامه عمل های جراحی کوچک وبزرگ توسط بهترین اساتید دانشگاهی به صورت زنده از اتاق عمل بیمارستان‌ها به روی آنتن می رود .

 

از اهداف این برنامه می توان به مفید و موثر بودن صحبت های اساتید پزشکی کشور در حین عمل برای پزشکان در تمامی نقاط کشور و همچنین برای مردم عادی اشاره کرد.

 

این برنامه از آخرین دستاوردهای پزشکی کشور رونمایی می کند و مباحث مرتبط با توریسم سلامت و برتر بودن پزشکی کشور در بین کشورهای همسایه و حتی در دنیا را نیز بررسی می نماید.

 

برنامه «همراه با کادر درمان» فردا سه شنبه ۲ خرداد ماه ساعت ۱۱ از بیمارستان آرمان تهران پخش خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«ایران فرهنگی» پیش از آنکه ماهیت سیاسی داشته باشد حاصل قرن‌ها و هزاره‌ها همزیستی مسالمت آمیز اقوام مختلف است! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به پشتوانه تاریخ باشکوه مدارای فرهنگی و همزیستی مسالمت‌آمیز اقوام و ادیان، همواره در صحنه بین‌المللی داعیه‌دار و مدافع به رسمیت شناختن تنوع فرهنگی هستیم.

به گزارش سینماپرس، محمد مهدی اسماعیلی یکشنبه شب در آیین تجلیل از تنوع فرهنگی که در فرهنگسرای نیاوران در تهران برگزار شد، اظهار داشت: اصل تنوع فرهنگی از دیدگاه‌های بنیادین حاکم بر حوزه سیاستگذاری و تصمیم‌گیری فرهنگی در نظام جمهوری اسلامی ایران است، به همین دلیل است که در صحنه بین المللی همیشه داعیه‌دار و مدافع به رسمیت شناختن تنوع فرهنگی هستیم.

وی گفت:‌ ایران از نظر سابقه تاریخی، تمدن چندین هزار ساله دارد. در طول تاریخ سرزمین ما مأمن و ماوای همه اقوام مختلف که زیر چتر ایران بزرگ گردهم آمده اند، بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: البته حوزه جغرافیایی فرهنگی ایران محدود به مرزهای سیاسی امروز نیست، ایران فرهنگی پهنایی به عظمت منطقه ای با همسایگانی است که با آنها همزیستی داریم؛ منطقه‌ای از یک طرف تا مرزهای چین و شبه قاره هند تا آسیای مرکزی و از طرف دیگر تا حوزه آناتولی و قفقاز و مرزهای غربی همه بوی ایران فرهنگی می‌دهد.

اسماعیلی گفت: ایران فرهنگی پیش از آنکه ماهیت سیاسی داشته باشد حاصل قرن‌ها و هزاره‌ها همزیستی مسالمت آمیز اقوام مختلف است ما به پشتوانه همین تاریخ باشکوه، مدارای فرهنگی و تنوع فرهنگی را زیست کردیم و در عمل نشان دادیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: امروز هم در مجامع جهانی و مناسبت های بین‌المللی از هر تریبونی مدافع تنوع فرهنگی و تفاوت ها و احترام به هویت‌ها و به رسمیت شناختن اقوام متنوع هستیم. ما با ایجاد یک فرهنگ‌جهانی و یکپارچه‌سازی و جهانی‌سازی که می‌خواهد تنوع فرهنگی آداب و سنت های جوامع را از بین ببرد و استیلای یک فرهنگ بر همه وجوه زندگی انسان امروزی، همه مثل یکه رایانه تبدیل کند، مخالف هستیم،

وی خاطرنشان کرد: این فرهنگ جهانی‌سازی می‌خواهد با این کثرت که خدا در ذات بشر و جامعه انسانی قرارداده مبارزه کند، جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی با نگاه احترام‌آمیز به همه فرهنگ، تفاوت‌ها، به همه اقوام و ادیان سیاست‌گذاری و حرکت‌های فرهنگی خودرا تنظیم کرده است.

اسماعیلی تاکید کرد: در جمهوری اسلامی بر اساس همین احترام به تنوع فرهنگی‌ دست دوستی به سوی همه ملت‌ها و دولت و فرهنگ‌ها دراز می‌کنیم و بواسطه تنوع فرهنگی و به رسمیت شناخت تنوع ها، جمهوری اسلامی ایران امروز پرچمدار گفت وگو و دعوت کننده به مذاکره است.

وی ایران را رنگین کمانی از تنوع فرهنگی توصیف کرد و افزود: همه این تنوع زیر چتر واحد ایران و اسلام عزیز گردهم آمده اند و در کنار هم زندگی می کنند، از سیستان و بلوچستان تا ترکمن صحرا تا آذربایجان و خوزستان و کردستان همه اقوام در همه بخشهای کشور به آیین ها و سنت های خود پایبند هستند و در یک مرتبه بالاتر زیر یک زیر چتر و پرچم واحد به نام ایران تنوع زیبایی و رنگارنگ رقم زده و به نمایش گذاشته اند.

راه اندازی «خانه اقوام» در فرهنگسرای نیاوران
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «خانه اقوام» به زودی در فرهنگسرای نیاوران برای معرفی هر یک اقوام از ایران راه‌اندازی خواهد شد تا تنوع فرهنگی ایران و وحدت در عین کثرت اقوام ایرانی را نشان دهد.

اسماعیلی گفت: در خانه اقوام نشان خواهیم داد ایرانیان با همه تفاوت‌های زبان، لهجه قومیت، یک هویت واحد تاریخی را یدک می کشند، همه کثرت‌ها و تفاوت‌ها ذیل یک وحدت بزرگ به نام ایران قرار دارد که مبتنی به نگاه حکیمانه و فلسفی بزرگان این سرزمین است. این وحدت اقوام و فرهنگ‌ها در دوره حاکمیت جمهوری اسلامی که به پشتوانه مردم ایجاد شده، متجلی شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

به دلیل ضعیف شدن ریشه «سینمای دفاع مقدس» جریان «سینمای مقاومت» نتوانست در «سینمای ایران» شکل بگیرد و در نطفه مانده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم‌های متعددی درباره خرمشهر و مقاومت ساخته شده است که به نوعی هرکدام بخشی از جنگ را روایت می‌کنند اما کمتر تصویر آزادسازی و برنامه‌ریزی‌های دقیقی مانند عملیات بیت المقدس را در آن داریم.

به گزارش سینماپرس، تصویر مقاومت در سینمای ایران با موضوع خرمشهر و آزادسازی آن ارتباط تنگاتنگی دارد؛ گویا سینمای دفاع مقدس و مقاومت ما بدون سوم خرداد معنی ندارد.

سینمای ایران فیلم‌های متعددی در زمینه دفاع مقدس دارد که البته از آغاز جنگ در دهه ۶۰ به بعد دهه به دهه از تعداد و بسامد تولیدات آن کم شد. در این میان تصویر خرمشهر و مقاومت مردم آن کمتر از دیگر موضوعات دفاع مقدس است. اما آیا سینمای مقاومت ما تبدیل به جریان شده است یا خیر؟ از سوی دیگر این سینما همواره در چالش و دعوای میان دو طیف منتقدین و تحلیل‌گران سینمایی قرار دارد که یکی مدعی است باید تصویر حماسی و آرمانی دفاع را نشان داد و دیگری قائل بر تصویر تلخ و دردناک از اتفاقات ناخوشایند جنگ است. هر دو تصویر در جنگ وجود دارد اما گویا نشان دادن هرکدام معطوف به عدم نمایش دیگری شده است.

در این باره تسنیم با سعید مستغاثی عضو شورای پروانه ساخت سازمان سینمایی به گفت‌وگو پرداخت که در ادامه مشروح آن را می‌خوانیم:

آقای مستغاثی تعداد فیلم‌های ساخته شده درباره آزادسازی خرمشهر و مقاومت مردم آن، ۷ فیلم مانند دوئل (احمدرضا درویش)، سرزمین خورشید (احمدرضا درویش)، کودک و فرشته (مسعود نقاش زاده)، روز سوم (محمدحسین لطیفی)، کیمیا (احمدرضا درویش)، بلمی به سوی ساحل (رسول ملاقلی‌پور) و دسته دختران (منیر قیدی) است. البته سریال‌هایی مانند خاک سرخ (ابراهیم حاتمی کیا)، در چشم باد (مسعود جعفری جوزانی)، کیمیا (جواد افشار) و گل‌های گرمسیری (محمدمهدی عسگرپور) نیز تولید شده است. با این حساب و با توجه به تولیدات مورد اشاره، آیا سینمای مقاومت و تصویر خرمشهر، توانسته به یک جریان تبدیل شود؟

سینمای مقاومت در قالب سینمای جنگ و سینمای دفاع مقدس در سال‌هایی یک جریان در سینمای ایران محسوب می‌شد و آثار قابل تأملی هم به این سینما آورد و در واقع، واقعی‌ترین و اصیل‌ترین ژانر سینمایی ایران یعنی دفاع مقدس را ایجاد کرد. اما متأسفانه در طی سالیان بعد به خصوص از اواسط دهه ۷۰، این سینما آب رفت و لاغر و کوچک شد تا در اوایل دهه ۸۰ به صفر رسید. بعد از آن هر از گاهی یک تنفس مصنوعی به آن داده شد اما دیگر نتوانست سر بلند کرده تا بتواند آنچه را که جا گذاشته یا از قلم انداخته بود را تصویر بکند و بعد از آن به سینمای مقاومت تبدیل شود. از همین روی به دلیل ضعیف شدن ریشه سینمای دفاع مقدس، جریان سینمای مقاومت نتوانست در سینمای ایران شکل بگیرد و در نطفه مانده است.

تصویر خرمشهر در همان سینمای دفاع مقدس هم با همین مثال‌هایی که گفتید تقریباً مشخص است. همواره تصویری غم‌انگیز از اشغال آن را شاهد بوده‌ایم و کمتر به فتح و آزادی آن پرداخته شده است. تقریباً تمام مثال‌هایی که در این مورد آوردید، تصاویری از اشغال خرمشهر و فرار مردم از آنجا دارد و تصویری از حماسه‌ها و مقاومت یک سال و نیمه و ایثارها و رشادت‌ها نیست. تصویری از آن همه طرح و برنامه برای آزادی آن به خصوص در عملیات بیت المقدس نیست. این‌ها بزرگترین نقص و کمبودی است که در این مورد وجود دارد. ما در سینمای جنگ جهان اگرچه درباره اشغال شهرها تصاویر غم انگیزی داریم اما درباره مقاومت و آزادی‌سازی آنها مثلاً درباره پاریس، استالینگراد، برلین و… و. هم تصاویر و فیلم‌های ماندگاری ساخته شده که مقاومت و جنگ و حماسه‌ها را نشان می‌دهند. اما متأسفانه در مورد خرمشهر تقریباً چنین چیزی وجود ندارد.

خرمشهر، سینمای ایران، دفاع مقدس، جشنواره فیلم مقاومت،

برخی از آثار تولیدی مانند سرزمین خورشید یا روز سوم به ارائه تصویر کاملی از وقایع خرمشهر پرداختند. فکر می کنید لازمه این بازنمایی کامل و به طوری که ضمن ارائه تصاویر مهم و دردناک جنگ روحیه مقاومت و حماسی را داشته باشد، چیست؟ به تعبیر دیگر این بازنمایی چگونه ممکن است؟

برای بازنمایی کامل حماسه خرمشهر بایستی به همه ابعاد آن پرداخته شود، هم تصاویر غم‌انگیز اشغال، عقب‌نشینی‌ها، ترک خانه و شهر و دیار و هم مقاومت و رزمی که طی یک سال و نیم اشغال انجام شد که تقریباً در مورد آن فیلمی ساخته نشده است. همینطور در مورد حماسه بزرگ آزادسازی خرمشهر که نقطه عطفی در تاریخ دفاع مقدس محسوب شده ولی درباره‌اش فیلمی وجود ندارد. یعنی غیر از صحنه‌هایی که در سریال “در چشم باد” و صحنه‌ای در فیلم “حریم مهرورزی” که از شادی مردم در آزادی خرمشهر می‌گوید، فیلمی درباره این حماسه که فراوان درباره‌اش گفته شده وجود ندارد و نسل امروز حق دارد سوال کند این آزادی خرمشهر که اینقدر از آن دم می‌زنید، چه بوده و کجا بوده است!؟

خرمشهر، سینمای ایران، دفاع مقدس، جشنواره فیلم مقاومت،

نمایی از کودک و فرشته

به نظر شما باورپذیری در مورد اتفاقات جنگ در سال‌های اخیر بهتر شده است؟ در حالی که در فیلم‌های خارجی و جنگ جهانی تصویر کاملاً واقعی و خشن وجود دارد. به طور کلی واقع‌گرایی تصویر جنگ ما به چه صورت است؟ ‌

متأسفانه آنچه در سال‌های بعد از جنگ به عنوان واقع‌گرایی به تدریج وارد سینمای دفاع مقدس شد، نوعی گرایشات ضد دفاع بود که مجموعه فیلم‌هایی را به این سینما تحمیل کرد که می‌توان آن را با عنوان عجیب و غریب ضد دفاع نامید! آنچه در هیچ کجای سینمای جهان وجود ندارد. اگر بخواهیم سینمای واقع‌گرای جنگ و دفاع مقدس را مثال بزنیم، بهترین نمونه‌های آن در همان سینمای آن سال‌ها یعنی در دهه ۶۰ و در برخی آثار مرحوم ملاقلی پور مانند «سفر به چزابه» و «هیوا» و همچنین بعضی فیلم‌های حاتمی کیا مثل «از کرخه تا راین» و مانند آن دیده می‌شود.

خرمشهر، سینمای ایران، دفاع مقدس، جشنواره فیلم مقاومت،

نمایی از دسته دختران

اما در طی این سال‌ها شاهد پیشرفت چندانی در این زمینه نبوده‌ایم. البته در سینما جنگ دنیا نیز نمی‌توان گفت که واقع‌گرایی بیشتر شده بلکه در آنجا بسته به چالش‌های موجودشان، به فیلم‌های جنگی رنگ و لعاب روز می‌دهند. مقایسه دو نسخه ۱۹۳۰ فیلم «در جبهه غرب خبری نیست» و نسخه امسال آن، بازگوی این واقعیت است که مشاهده می‌کنیم که هیچ واقع‌گرایی در آن بیشتر نشده، بلکه همان نگاه روزآمد به جنگ اعمال گردیده است. اگر بخواهیم واقع‌گرایی در سینمای جنگ دنیا را مثال بزنیم شاید بهترین نمونه‌های آن فیلم‌هایی مانند «بهترین سال‌های زندگی ما» ویلیام وایلر در سال ۱۹۴۶ و سه گانه الیور استون درباره جنگ ویتنام یعنی «جوخه» ۱۹۸۶، «چهارم ژوئیه» ۱۹۸۹ و «بهشت و زمین» ۱۹۹۳ و «غلاف تمام فلزی» استنلی کوبریک باشد و نه مثلا فیلم «۱۹۱۷» سام مندس و فیلم «میدوی» رولند امریش که در سال ۲۰۱۸ ساخته شدند و یا «تاپ گان:ماوریک» که پارسال روی پرده رفت.

خرمشهر، سینمای ایران، دفاع مقدس، جشنواره فیلم مقاومت،

نمایی از بهترین سال‌های زندگی ما ساخته ویلیام وایلر

برخی از منتقدین واقع گرایی را با نمایش تلخی‌های جنگ خرمشهر و برخی نمایش ظفر و پیروزی و حماسه صرف یکی می‌کنند. تحلیل شما چیست؟ واقع گرایی جنگ کدام یک از آنها است؟

واقع‌گرایی هر دو جنبه را شامل می‌شود و یکطرفه کردن واقع‌گرایی جنگ اشتباه است. نمی‌توان تلخی‌های جنگ را تصویر کرد و پیروزی‌های آن را ندید. این سانسور واقعیت است. در فیلم «بهترین سال‌های زندگی ما» هر دو جنبه آن را می‌بینیم. حتی در سه گانه بسیار خشن الیور استون هر دو جنبه آن دیده می‌شود. اما در فیلم‌هایی که درباره خرمشهر ساخته شدند، اغلب تنها یک جنبه آن به تصویر کشیده شده و بخش دیگرش در واقع سانسور شده است. آن مقاومت یک سال و نیمه در طول دوران اشغال، سانسور شده است. آن طرح عظیم برای آزادی خرمشهر که در عملیات بیت المقدس تبلور یافت، سانسور شده. آن حماسه‌ها و رشادت‌ها و ایثارها برای آزادی خرمشهر سانسور شده و تنها تلخی‌ها و تراژدی‌ها به تصویر کشیده شد. این را فقط می‌توان یک روایت نصفه و نیمه و سانسور شده از خرمشهر نامید.

مشاهده خبر از سایت منبع