تکآهنگ «سیستان» به خوانندگی محمد معتمدی منتشر شد
تکآهنگ «سیستان» عنوان یکی از تازهترین قطعات منتشرشده به خوانندگی محمد معتمدی است که با شعری از بهمن محمدزاده و آهنگسازی افشین عزیزی در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.
تکآهنگ «سیستان» عنوان یکی از تازهترین قطعات منتشرشده به خوانندگی محمد معتمدی است که با شعری از بهمن محمدزاده و آهنگسازی افشین عزیزی در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.
دو فعال محیط زیست که به محفظه مجسمه «ادگار دگا» رنگ پاشیده بودند دستگیر و با اتهامات فدرال مواجه شدهاند.
سینماپرس: حسین گیتی منتقد پیشکسوت سینما همزمان با پایان یافتن پخش برنامه های مناسبتی نوروزی و رمضانی رسانه ملی گفت: طی ۲ دهه اخیر تلویزیون به شدت از جامعه عقب مانده است و همین مسأله باعث شده مردم اوقات فراغت خود را با ابزارهای دیگر رسانه ای، فرهنگی و هنری از جمله پلتفرم ها، ماهواره ها، فضای مجازی و… پر کنند و سرگرمی هایی برای خود پیدا کنند که مطابق با نیازها و میل شان باشد.
عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مردم به ویژه نسل جوان تصویر خود را در تولیدات تلویزیونی نمی بینند و همین باعث شده تا روز به روز بیشتر از تلویزیون دور شوند.
وی یادآور شد: بنده خوب به خاطر دارم که تا همین ۲ دهه قبل مردم چشم انتظار بودند تا بعد از افطار به صورت پیاپی سریال های شیرین و جذاب تلویزیون را تماشا کنند اما الآن چند سالی است که شخصاً در ماه مبارک رمضان شاهد این نبوده ام که هیچ کس در مورد سریال های مناسبتی اصلاً صحبتی کند یا وقت خود را برای دیدن آن هدر نماید.
گیتی با بیان اینکه تلویزیون برای اینکه بتواند ضعف های مشهود خود را به خصوص در بحث مناسبت سازی برطرف کند باید در سیاست های کلان خود بازنگری جدی داشته باشد اظهار داشت: تا زمانی که مدیران رسانه ملی با سیاست های قدیمی و کهنه شده بخواهند مبادرت به برنامه سازی کنند مردم هم روز به روز بیشتر از رسانه ملی دور می شوند و تلویزیون مرتب جایگاه خود را از دست می دهد.
این کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: تلویزیون و سینما باید در بطن جامعه باشند اما آنچه ما در بسیاری از سریال های تلویزیونی و یا حتی فیلم های سینمایی شاهد هستیم این است که شخصیت بسیاری از این آثار گویا از یک کره دیگر آمده اند به نحوی که مخاطب هیچ درکی از رفتار و کنش ها و واکنش های آن ها ندارد و نمی تواند خود را با آن ها یکی بداند.
وی در پایان این گفتگو با انتقاد شدید از اوضاع سینما که آن را اسفبار و فاجعه آمیز توصیف کرد گفت: من برای سینمای کشورمان هم متأسفم که روزگاری جای تولید آثار ارزشمند بود و امروز جای خود را به یک سری اراجیف و فیلم های مستهجن همچون «فسیل» و «جنگ جهانی سوم» داده است. متأسفانه سینما هم مانند تلویزیون مرده و به شدت از جامعه عقب مانده است و شاید دلیل اصلی آن این باشد که مدیرانی اداره امور فرهنگی و هنری کشور را در دست گرفته اند که اصلاً این کاره نیستند.
سینماپرس: دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور طی حکمی از سوی حجت الاسلام کاظم صدیقی رئیس این ستاد منصوب شد.
به گزارش سینماپرس، مراسم معرفی حجت الاسلام محمدحسین طاهری آکردی به عنوان دبیر جدید ستاد امر به معروف و تجلیل از تلاش های سیدمحمدصالح هاشمی گلپایگانی دبیر سابق این ستاد امروز، یکشنبه هفتم خرداد با حضور حجت الاسلام صدیقی و مسئولان ستاد امر به معروف و نهی از منکر برگزار شد.
حجت الاسلام طاهری آکردی، متولد سال ۱۳۵۴ در قم است. وی در سال ۱۳۶۸ وارد حوزه علمیه قم شد. وی در کنار دروس حوزوی به دروس دانشگاهی نیز پرداخت و در سال ۱۳۹۰ موفق به اخذ مدرک دکتری در رشته ادیان و عرفان شد و اکنون به عنوان عضو هیئت علمی و دانشیار گروه ادیان موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) فعالیت می کند.
مشاور فرهنگی رئیس کل دیوان محاسبات کشور، ریاست مرکز آموزش مجازی موسسه امام خمینی(ره) و ریاست موسسه بین المللی آینده پژوهی، دین و صلح جهانی از سوابق وی است.
مجموعه موسیقایی «چشماندازهای صوتی در مه» عنوان یکی از آثار جدید حوزه تولیدات موسیقایی است که به آهنگسازی و رهبری ارکستر روزبه تنابنده در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.
در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛
عباس موزون محقق، تهیهکننده و مجری برنامه «زندگی پس از زندگی» در پاسخ به این سوال که بعضی از منتقدان نگاهشان بر این باور است که نباید بیش از این درباره عالم غیب پرده برداشت و اگر هم در این زمینه صحبتی شده کافی است، گفت: تغییر و تحول مقاومت دارد. این یک اصل در روانشناسی و اصول مدیریت است. انگیزه افرادی که مقاومت میکنند متفاوت است. تنها یک چیز ثابت است، آن هم کسانی که در مقابل با تحول توانایی تطبیق خود با تحول را ندارند، مقاومت میکنند.
به گفته وی، مشاهده عالم غیب توسط افراد زنده غیرعالمانه و غیرعادی به وفور در منابع تاریخی پژوهشگران و علمای دینی گزارش شده است. اما در طی قرون بخشی از اهل مطالعه به گونهای با مفاهیم رفتار کردند که گویی عالم غیب غیرقابل تحقیق پنداشته شده است. اما الان وقت آن شده که محققان آستین بالا بزنند و این بخش دست نخورده زمین پژوهش را _که اتفاقا زمین مرغوبی هم هست_ شخم بزنند. ضمن اینکه محققان خلاق و نوآور که علاقهمند هستند این بخش بیشتر تحقیق شود، به مراتب تعدادشان از افرادی که رویگردان هستند بیشتر است.
موزون با بیان اینکه معدودی از افراد که در دسته اول و اقلیت مطلق هم هستند، بر این باورند که هیبت آن عالم را پیش چشم مردم نریزید و آن عالم را عادی نکنید، بیان کرد: اصلاً دین برای عادی شدن آن دنیا آمده است. برای اینکه شما به آن دنیا عادت کنی و در نفس نفس بیداری به یاد آن عالم باشی و حتی در پلک زدنهایت آنجا را فراموش نکنی.
تهیهکننده برنامه «زندگی پس از زندگی» ادامه داد: دین آمده تا شما ذهنت را از آن عالم گریز ندهی و آنجا را به بهانههای مختلف فراموش نکنی. ما معتقدیم باید ۲۴ ساعته به فکر مرگ باشیم تا جایی که این مسئله برایمان عادی شود که مدام به فکر آنجاییم. هیبت آنجا زمانی از بین میرود که در طول روز فراموشش کنی. فراموش کردن مرگ یعنی بیتوجهی و بیاحترامی به یک واقعیت بسیار عظیم و همین بیتوجهی یعنی هیبت آنجا در نگاه و ذهن تو فرو ریخته است.
وی افزود: اتفاقا همانها که با نیت ظاهرا خیر این خواسته را دارند ندانسته نعل وارونه میزنند. یعنی نتیجه عملی و غایی خواسته ایشان این است که آن عالم در زندگی روزمره فراموش شده بماند و عملا بیهیبت باشد.
این محقق افزود: به معدود افرادی که میگویند بگذارید آن عالم مجهول و مبهم بماند باید گفت ما نگران این هستیم که این دنیا برای انسانها عادی جلوه داده شود، اما آن دنیا غیرعادی بماند. در حالی که آنجا باید عادی باشد نه اینجا. ما باید به آن دنیا عادت کنیم نه اینجا. من نوعی باید در عادیترین موضوعات روزمرهام به فکر آن دنیا باشم.
وی گفت: در مستحبات هست که وقتی انسان از یک شیب بالا میرود، الله اکبر بگوید و به یاد خالق باشد. وقتی در سراشیبی میرود، سبحان الله بگوید و همه توصیهها برای آن است، که آنی و کمتر از آنی فارغ از یاد عالم غیب نباشیم. بسیاری از مستحبات وجود دارد که وقتی به آنها فکر میکنیم متوجه میشویم دین نمیخواهد آنجا (عالم غیب) برای انسان غیرعادی و دیر به دیر باشد. کسانی که میگویند آنجا را عادی نکنید، اشتباه میکنند و برای کاهش اشکال فرهنگی همیشه باید اقدام کرد.
موزون با بیان اینکه اگر در برنامه نشان دهیم که آدمی، خواه با نکوکاری و خواه با بدکاری در آنجا مشکلی ندارد، اشتباه است، گفت: برنامه به هیچ وجه چنینی رویکردی نداشته و ندارد. بلکه برنامه نشان میدهد که فرد تجربهگر حتی بابت یک نگاه تند که ناخواسته به فرد افغانستانی در اتوبوس انداخته، در آن عالم فشار و عذابش را کشیده است. این مربوط به تجربه آقای میلاد دولتآبادی در یزد برای فصل سوم بود.
تهیهکننده برنامه «زندگی پس از زندگی» افزود: آری! ما در تلاشیم آن دنیا عادی شود و عظمت و مهابت و جلالت او در نگاه عامه افزایش یابد. وقتی برخی دوستان میگویند این برنامه از لحاظ محتوا انقدر تکراری میشود که افت میکند. من میگویم ایدهآل این است کهای کاش حتی یک نفر از همان فصل یک که برنامه پخش میشد، نگاه نمیکرد. چون آن موقع متوجه میشویم که این جامعه یک جامعه کاملاً رستگار است. زیرا عالم غیب انقدر برایش عادی است که اصلا نیازی به تماشای برنامه ندارد. بله، ما اعتراف میکنیم که برای عادی شدن آن دنیا و غیرعادی شدن این زندگی تلاش میکنیم.
پویان هدایتی، تهیه کننده «نشان ارادت» درباره فصل جدید این برنامه گفت: در پنج فصل قبل، مفهوم عاشورا و ابراز ارادت به ابا عبدالله الحسین (ع) عمدتا از طریق افراد معروف روایت میشد و برنامه از ظرفیت سلبرتیهای هنری، فرهنگی و ورزشی بهره میبرد. در سری جدید برای پرهیز از تکرار و به این دلیل که تقریبا دیگر کسی از چهرهها نمانده که حرفش را در برنامه نزده باشد، تصمیم بر این است تا در خدمت چهرههای مردمی باشیم.
هدایتی در توضیح بیشتر درباره محتوای سری تازه «نشان ارادت» بیان کرد: در فصل جدید نخبگان، پیرغلامان، دختران محجبه قهرمان، کارآفرینان، خیرین… به همراه مردم عادی محور اصلی برنامه هستند. منظور از مردم عادی کسانی اند که در طول سال و همچنین محرم و صفر در دستگاه امام حسین (ع) فعالیت دارند؛ از جمله موکب داران، هیئتهای قدیمی و.
این تهیه کننده افزود: فصل ششم برنامه همچنین توجهی ویژه به آئینها و مناسک عزاداری اقوام خواهد داشت و بخش زیادی از «نشان ارادت» به این مهم اختصاص مییابد. از آن جا که خودم اهل بندر کیاشهر استان گیلان هستم، همواره تلاشم در برنامه سازی تلویزیونی توجه به فرهنگ اقوام بوده است و معتقدم باید بیش از پیش قدر این داشتههای ارزشمند را دانست.
او با بیان این که برنامه در ۳۰ قسمت ۳۰ دقیقهای آماده میشود، افزود: قسمت اول برنامه ۲۷ تیر و در آستانه ماه محرم روی آنتن شبکه دو خواهد رفت. همه تلاش ما این است که برنامهای متفاوت و چشم نواز با محتوایی غنی تقدیم مخطبان کنیم.
به گفته هدایتی در این فصل، آیتمهای برنامه نیز تغییر کرده اند که شامل مراسم عزاداری در شهرستان ها، گفتگو با صاحبان مشاغل مختلف در محل کارشان، روضههای خانگی و مجالس قرآنی، خوانش وصیت نامه شهدا، معرفی فعالیتهای ستاد بازسازی عتبات عالیات در کربلا، مستندهای قدیمی از کربلا و عزاداریها و … میشود.
تهیه کننده «نشان ارادت» همچنین پویش روضه خانگی و پویش پرچم بارگاه امام حسین (ع) را از دیگر بخشهای برنامه دانست.
پویان هدایتی در پایان از حامد بامروت نژاد مدیر شبکه دو، محمد حلال مآب رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات، علی اصغر پورمحمدی مشاور رئیس و مدیر فرهنگی ستاد عتبات عالیات و پیام ابراهیم پور مدیر گروه معارف شبکه دو تشکر کرد که زمینه تولید فصل ششم «نشان ارادت» را فراهم کرده اند.
این برنامه محصول گروه معارف شبکه دو سیما با مشارکت ستاد عتبات عالیات است.
مستند «پرسپولیس – شیکاگو» ساخته ارد عطارپور موفق به کسب دو جایزه از جشنواره بینالمللی ۲۰۲۳ فیلم باستانشناسی (تاک) آمریکا شد.
۰ ShareEmailWhatsAppPrint
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی سیما،
این اثر که به همت اداره کل تامین و رسانه بینالملل سیما در جشنواره The Archaeology Channel International Film Festival (TAC) راه یافته بود، دو جایزه «دیپلم افتخار بهترین روایت» و «دیپلم افتخار بهترین مستند الهامبخش» را کسب کرده است.
ماموریت این جشنواره به نمایش گذاشتن تنوع شگفتانگیز فرهنگها در جهان، در گذشته و حال و کنکاش جایگاه کنونی انسان در تاریخ و جهان معاصر است. این جشنواره هدف خود را ارتقا و نکوداشت گونه مستند تاریخی و تولیدکنندگان محتوا در این حوزه قرار داده است.
جشنواره بینالمللی فیلم کانال باستانشناسی (تاک) ۱۷ تا ۲۱ ماه مه در شهر یوجین، ایالت اورگان آمریکا برگزار شد.
مستند پرسپولیس ـ شیکاگو درباره ماجراهای الواح هخامنشی در حدود ۹۰ سال پیش است که طی آن برخی محققان آمریکایی از دانشگاه شیکاگو به منظور مرمت و مطالعه نوشتارهای حک شده بر روی یکسری از این الواح تخت جمشید به ایران میآیند و آنها را به آمریکا میبرند، اما باز نمیگردانند.
علی بخشیزاده، معاون رسانه ملی به برطرف شدن مشکلات بودجهای و دستمزدی رادیوییها اشاره کرد و از ایجاد یک کمربند طنز و سرگرمی در همه شبکههای رادیویی خبر داد.
یکی از نکاتی که در فضایِ رادیو و تلویزیون و ساخت برنامه و سریال، مطرح میشود بحثِ نشاط و سرگرمی است. تلویزیون سالها پیش به فکر راهاندازی شبکه نسیم افتاد و با ساختِ چند برنامه، امروز جزو پربینندههای رسانه ملّی به شمار میرود. آیا قرار است رادیو هم صاحبِ شبکهای مجزا برای سرگرمی و نشاط شود؟ نکته بعدی موضوع دستمزد اهالی رادیو و عدالت رسانهای که باید به لحاظ پرداختهای هنرمندان اتفاق بیفتد؛ همانگونه که پیمان جبلی رئیس صداوسیما چند روز گذشته گفت: «ما بازنگری جدّی در حوزه پرداختهای رادیو خواهیم داشت، عدالت دریافت و پرداخت در رادیو را جزو اولویتهای بازنگریمان قرار دادیم. خبر خوشی که دارم این است از معاون صدا خواهش کردیم به پیشکسوتان رادیو حتماً بهصورت ویژه عنایت و توجه کنند خبرهای خوبی درباره پیشکسوتان رادیو ظرف روزهای آینده خواهید شنید.»
علی بخشیزاده معاون صدا درباره ایجاد رادیو سرگرمی و فضای شادی و طنز و همچنین بررسی تبعیض دستمزدها و مشکل بودجهای رادیو گفت: رادیو دچار یک عقبماندگی تاریخی در حوزه بودجه است. ما یک نگاه تطبیقی در بحث پرداختها داشتیم در بخشی از قسمتها، شغلهای مشابه در سازمان صداوسیما داریم. یک وقتهایی تا ۷ برابر و ۶ برابر عقبیم و در بخشهایی ۱۶ برابر هم این عقبماندگی وجود دارد. خوشبختانه آقای جبلی رئیس رسانه ملی به این موارد کاملاً اشراف دارند. خودشان بحمدالله بعد از جلسات مکرری که داشتیم به بنده عرض کردند من انشاءالله خودم میخواهم با خود شما و عوامل ستادی درباره بودجه رادیو تصمیم بگیریم.
وی افزود: خودمان به تبعیض و مشکلات در دستمزدهای اهالی نجیب رادیو اشراف داریم؛ از طرفی هم میدانیم با ۲۰، ۳۰ درصد اضافه کردن به پرداختها کاری پیش نمیرود. چون یک سری توقعات منطقی است. همکار صدابردار من در استودیوی صدا هم حضور دارد و به فاصلهای کمتر از ۱۰ متر در پخش هم فعالیت دارد. اما تفاوت در پرداخت چند برابر میشود. این اتفاق خودش عاملی برای پایین آوردن انگیزه و یک مقداری تبعیض میشود که آزاردهنده است. نمیتوانم قول بدهم صددرصد امسال این اتفاق میافتد، اما با حمایتهای رئیس رسانه ملّی به دنبال پایان دادن به این تفاوتها و به نوعی تبعیضها در دستمزدهای هنرمندان رادیو هستیم.
معاون صدا همچنین درباره توجه به پیشکسوتان هم توضیح داد: برای پیشکسوتان مصوبات خوبی گرفتیم. من امیدوارم در چند روز آینده خبرهای خوبی برای پیشکسوتان رادیو داشته باشیم.
بخشی زاده درباره طرح رادیو تصویری با قالب سرگرمی و طنز گفت: من همیشه اعتقاد دارم باید برای سرمایه اجتماعی کارهای مهم و قدمهای تأثیرگذاری برداریم و این سرمایه را تقویت کنیم. یکی از مؤلفهها و موارد مهم، سرگرمی و حتماً شادکامی و طنز است که باید به آن بپردازیم. اتفاقی که در دستور همه شبکههاست و اگر نگوییم صرفاً راهاندازی رادیو سرگرمی، یک کمربند ویژه در حوزه سرگرمی، طنز و شادی خواهیم داشت.
او همچنین به این نکته تأکید کرد که رادیو در حوزه نشاط و سرگرمی سرآمد بوده و همیشه تدارک ویژهای داشته است. برنامههای طنز فاخری هم در شبکههای رادیویی روی آنتناند؛ از «صبح جمعه با شما» در رادیو ایران و «کوی نشاط» گرفته تا برنامههای دیگری که تعدادشان بسیار زیاد است. طرح رادیو نشاط را به همین خاطر تقدیم رئیس صداوسیما کردیم و ایشان هم موافقت ضمنی داشتند. اما امیدوارم بستر فنی اجرای این طرح زودتر فراهم شود تا کار به سرانجام برسد.
باید دید رادیو صاحب شبکه رادیویی با عنوان سرگرمی خواهد شد و یا این کمربندِ موردنظر معاون صدا، همان توجه به ساخت برنامهها و ویژههایی در این حوزه خواهد بود که فضایِ رادیو بیشتر به سمت سرگرمی و نشاط و طنز برود. البته با طرحی که چندی پیش اعلام شد احتمال هم دارد مثل شبکه نسیم، یک شبکه هم در رادیو داشته باشیم که کاملاً به سرگرمی و طنز بپردازد.
مقوله هنر در جهان بعضا میتواند با شهرت فعال آن حوزه همراه باشد؛ بهخصوص در حوزههایی که با اجرای زنده و تصویر همراه است. زمانی که شهرت به دست بیاید، به دنبال آن پول نیز میآید، قدرت هم میآید، ولی ماندگاری شهرت وابسته میشود به تداوم حضور یا گاه حاشیهسازی به قصد حضور؛ بهگونهای که در موسیقی و سینمای جهان بارها دیدهایم که خوانندگان یا بازیگران با ایجاد حاشیههایی، عامدانه سعی بر یادآوری خود به مخاطب یا بیشتر دیده شدن داشتهاند؛ حتی اگر این اخبار و حواشی در مواردی به قیمت تخریب وجههشان تمام شود.