X

بایگانی خرداد 7, 1402

دفتر سینمایی

«بودجه» یا «شعور مدیریتی»؛ چه چیز مانع اولویت پیدا کردن تولید «سریال‌های استراتژیک» در رسانه ملی می‌شود؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مسعود جعفری‌جوزانی سال ها پیش، زمانی که فیلمنامه‌ سریال «پوریای ولی» را می نوشت، فکرش را هم نمی کرد که این سریال چندین سال زمین بماند. به گفته خودش آن سال ها آنقدر مدیری از رفت و مدیری آمد که پروژه «پوریای ولی» از سال ۸۷ این چنین روی زمین مانده است؛ با این وجود این پروژه نه تنها برای او تمام شده نیست که ساخت و نمایش آن از تلویزیون یکی از آرزوهایش است و البته در این مسیر مدیران صداوسیما هم با او هم نظر هستند اما به یک شرط: تامین بودجه.

به گزارش سینماپرس، مسعود جعفری جوزانی پس از سریال عظیم و تاریخی «در چشم باد» که ساختش بیش از پنج سال زمان برد، سودای ساخت سریال «پوریای ولی» را در سر دارد. با این همه او پنج سال قبل بود که کتاب فیلمنامه «پوریای ولی» را منتشر و در عین حال عنوان کرد که «پوریای ولی» نه تنها برای او تمام شده نیست، بلکه ساخت و نمایش آن یکی از آرزوهایش است؛ «به گمان من، انتشار هر فیلمنامه‌ای نه تنها به ساخت آن لطمه وارد نمی‌کند بلکه مردم را کنجکاو به دیدن فیلم هم خواهد کرد.»

پوریای ولی کیست؟

مجموعه تلویزیونی «پوریای ولی» حکایت زندگی پرفراز و نشیب پهلوان محمود خوارزمی ملقب به پوریای ولی است که در فرهنگ ایرانی ـ اسلامی نامی پرآوازه دارد. این مجموعه بر اساس نیاز امروز جامعه و نسل حاضر طراحی شده بود تا یک الگوی مناسب روز از این پهلوان تاریخی ارائه دهد.

بارها خبر آغاز پیش تولید این سریال رسانه ای شده و تا چند قدمی ساخت هم رسیده است اما هر بار به دلیلی با بن بست مواجهه شده است. به نحوی که حتی جعفری جوزانی زمانی به ساخت پوریای ولی در شبکه نمایش خانگی فکر کرد تا به هر نحوی که شده امکان تماشای سرنوشت این قهرمان ایرانی برای مردم فراهم شود.

 «پوریای ولی» تا کِی روی زمین می ماند؟

چرا جعفری جوزانی «پوریای ولی» را انتخاب کرد؟

مسعود جعفری جوزانی در سال ۹۷ در زمان نقد و بررسی کتابش «پوریای ولی» گفته بود: «ادعای نویسندگی نداشتم و ندارم. من فیلمساز هستم اما گاهی چاره‌ای نیست و باید کاری را شروع کرد. اصل این پروژه در سال ۱۳۷۱ کلید خورد و به خاطر دارم که ۹۰ صفحه درباره این موضوع نوشتم. من فکر می‌کنم که در آن زمان بهترین وقت برای ساخت این پروژه بود و ما نیز به همین ضرورت کار را آغاز کردیم. در آن زمان تازه خون شهدا خشک شده بود و دوره به سخره گرفتن اخلاق و انسانیت از سوی برخی به یک باره کلید خورد؛ در همین زمان ما تصمیم گرفتیم «پوریای ولی» را بسازیم تا شاید بتوانیم جلوی این روند تغییر را بگیریم.»

ماجرای ساخته نشدن «پوریای ولی» در تلویزیون

جعفری جوزانی «پوریای ولی» را از سال ۱۳۷۲ یا ۱۳۷۳ آغاز کرد. اول این کار را به صورت فیلمنامه برای یک فیلم سینمایی نوشتند و در نهایت جعفری جوزانی این پروژه را با محمدعلی نجفی و بعد از سفری که به ترکمنستان داشت، آغاز کرد. اما به گفته او پروژه ۶- ۷ ماه خوابید و وقتی به مسئول وقت مراجعه کرد به نتیجه مشخصی نرسیدند و پروژه تا سال ۸۷ خوابید. جعفری جوزانی گفته بود در آن سال ها روزی آقای ضرغامی من را به صدا و سیما فرا خواند و قرار شد که کار را آغاز کند اما مدیری رفت و مدیری آمد و مجددا پروژه روی زمین ماند.

کارگردان سریال ماندگار «در چشم باد» در توضیح دلایل ساخته نشدن این سریال نیز این چنین گفته بود: «این فیلمنامه، الف ویژه تصویب شد، قرارداد تولید آن بسته شد، کد اقتصادی دادند، مقدار زیادی پول برای ساخت آن خرج شد، با هنرپیشه‌ها برای بازی حرف زده شد، حتی بعضی قراردادهای مقدماتی نوشته شد. طراحی لباس و بخش‌هایی از صحنه انجام شد. اما یک مدیر تلویزیون رفت و یک نفر دیگر به جای او آمد و اولین کار بزرگی که انجام داد جلوی ساخته شدن این پروژه را گرفت.»

 «پوریای ولی» تا کِی روی زمین می ماند؟
پشت صحنه سریال «در چشم باد»

در این زمینه بخوانید:

صداوسیما برای ساخت سریال تاریخی بودجه بیشتر می‌خواهد

۹ سریال سال ۱۴۰۲ مشخص شدند

امیدواری مدیران ارشد صداوسیما برای ساخت «پوریای ولی»

با تمام این فراز و نشیب ها، حالا مدیران ارشد سازمان صداوسیما برای ساخت سریال «پوریای ولی» ابراز امیدواری می کنند، نسبت به ساخت این پروژه تاکید دارند اما بر ضرورت نگاه ویژه‌ دستگاه‌های قانون‌گذار و اجرایی برای تامین بودجه تولیدات الف‌ویژه‌ای که از مدت‌ها قبل وعده ساخت آن را داده‌اند، تاکید می‌کنند.

مدیران صداوسیما بر این باورند که منابع مالی‌شان هم‌اینک برای ساخت آثاری که در آستانه کلید خوردن قرار دارند، کافی نیست. آنها درآمدشان را از بودجه‌ای که دولت اختصاص داده است، به همراه آگهی‌های بازرگانی تامین می‌کنند و اعلام کرده‌اند که ۲۰ سریال الف ویژه آماده تولید دارند؛ سریال‌هایی چون پوریای ولی، حضرت معصومه(س)، خواجه نصیرالدین طوسی، سعدی و … که همگی به گفته آنها «اراده ملی می‌خواهند و حمایت‌های ویژه‌تری را از سوی دولت و مجلس طلب می‌کنند.»

در پی اظهاراتی که اخیرا از سوی رییس صداوسیما و همچنین رییس مرکز سیمافیلم برای کلید خوردن پروژه های الف ویژه به شرط تامین بودجه ویژه عنوان شد، هنوز واکنشی رسمی را از سوی دولت و مجلس شاهد نبوده ایم. حال باید دید آیا این درخواست صداوسیمایی ها در نهایت اجابت می شود و اگر پذیرفته شود، «پوریای ولی» در اولویت قرار دارد؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تنها عکس باقیمانده از «ون‌گوگ» در بزرگسالی


به بهانه برگزاری نمایشگاهی از منظره‌های پاریس در نقاشی‌های «ون‌گوگ» نگاهی داریم به تنها عکس به جای مانده از این هنرمند در بزرگسالی که اتفاقا در پاریس به ثبت رسیده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«صندوق هنر» ثبت نام طرح مسکن ملی را آغاز کرده است/همه اهالی فرهنگ و رسانه و اصحاب را حمایت می‌کنیم که صاحب مسکن شوند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی از تفاهم با وزارت راه و شهرسازی برای ثبت‌نام اعضای صندوق هنر در سامانه مسکن ملی خبر داد و گفت: تلاش ویژه‌ای داریم برای اینکه حدود ۱۰۰ هزار عضو صندوق هنر، امکانات خوبی در حوزه خانه‌دار شدن دریافت کنند.

به گزارش سینماپرس، محمد مهدی اسماعیلی امروز در حاشیه سفر خود به شهرستان ملایر در گفتگو با خبرنگار در نهاوند، گفت: صندوق هنر از هفته پیش ثبت نام طرح مسکن ملی را آغاز کرده است. اتفاق مبارکی است که همه اهالی فرهنگ و رسانه و اصحاب قرآن که عضو صندوق هنر هستند را داریم حمایت می‌کنیم که صاحب مسکن شوند.

وی ادامه داد: تفاهم‌نامه‌ای را با وزارت راه و شهرسازی امضا کردیم که امیدواریم بتوانیم برای ۱۰۰ هزار عضو صندوق هنر، به صورت ویژه و با تسهیلاتی که پیش‌بینی شده امکانات خوبی فراهم کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«فسیل» همچنان در صدر؛ «غریب» در انتهای جدول/ مدیران چه تدبیری برای ریزش تعداد مخاطبان خواهند داشت؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: میزان استقبال مخاطبان از فیلم های روی پرده طی هفته گذشته اندک بود؛ فیلم ها دیگر توان و رمق چندانی برای جذب مخاطب ندارند و معلوم نیست با این شرایط مدیران چه تدبیری برای ریزش تعداد مخاطبان خواهند داشت؟

به گزارش سینماپرس فیلم سینمایی «غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی طی هفته گذشته تنها توانست ۲۲۰۰ نفر از مخاطبان را به سالن های سینما بکشاند. این فیلم به همین علت در قعر جدول فروش هفتگی سینماها ایستاد. پس از آن «جنگ جهانی سوم» نیز با حدود ۹۵۰۰ مخاطب توانست دومین فیلم قعر جدولی این هفته باشد.

بر همین اساس و بنا به آمار ارائه شده در سایت سمفا تا ساعت ۱۷ روز جمعه پنجم خرداد ماه «عروس خیابان فرشته» به کارگردانی مهدی خسروی با حدود ۱۳ هزار و هفتصد مخاطب در رتبه بعدی قرار گرفت؛ «یقه سفیدها» به کارگردانی شهرام مسلخی به عنوان جدیدترین اثر سینمایی اکران شده حدود ۱۴ هزار و ۶۰۰ مخاطب داشت و «بابا سیبیلو» به کارگردانی ادوین خاچیکیان نیز با حدود ۱۶ هزار نفر مخاطب توانست یک رتبه بالاتر از فیلم مسلخی بایستد.

«دسته دختران» به کارگردانی منیر قیدی حدود ۲۶ هزار مخاطب داشت و «سه کام حبس» سامان سالور نیز توانست حدود ۴۳ هزار نفر از مردم را به سمت سالن های سینما جذب کند. «آهنگ دو نفره» به کارگردانی آرزو ارزانش نیز حدود ۴۵ هزار مخاطب داشت و در نهایت فیلم صدر جدولی سینماها مانند حدود ۲ ماه و نیم گذشته به فیلم «فسیل» به کارگردانی کریم امینی تعلق داشت که یک تنه توانست جور بقیه فیلم های در حال اکران را بکشد و حدود ۲۹۴ هزار نفر مخاطب را در سراسر کشور برای تماشا به سالن های سینما بکشاند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مصیری: مسئولان نهادهای فرهنگی و سینمایی موظفند در صورت بیکاری و خانه نشینی هنرمندان از آن ها دلجویی و احوالپرسی کنند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: منوچهر مصیری کارگردان سینما گفت: مسئولان تمام نهادهایی فرهنگی و سینمایی موظفند در صورت بیکاری و خانه نشینی هنرمندان از آن ها دلجویی و احوالپرسی کنند.

کارگردان فیلم های سینمایی «دنیا» و «ازدواج صورتی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: وظیفه دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت از هنرمندان است. اگر از یک هنرمند مدتی خبری بیرون نمی آید مسئولان این نهاد باید ببینند هنرمند چرا کار نداشته و کار نکرده؛ آن ها باید بروند و ببینند که این هنرمند که سال های زندگی اش را برای رشد و اعتلای فرهنگ و هنر این مرز و بوم گذاشته الآن چطور زندگانی اش را می گذراند.

وی تصریح کرد: اما متأسفانه این ها آرزویی است که بر دل ما مانده است! هیچ گاه به یاد ندارم که مسئولان وزارت ارشاد، سازمان سینمایی و یا نهادهای تابعه این مجموعه ها یادی از ما کرده باشند. مثلاً کسی تاکنون از بنده نپرسیده بعد از ۵۰-۶۰ سال سابقه کار هنری در سینما و حالا بعد از ۱۰-۱۲ سال که از ساخت آخرین فیلم سینمایی ات می گذرد چرا کم پیدا هستی و چرا در محافل و مجالس دیده نمی شوی و چرا اثری تولید نمی کنی؟

مصیری سپس با طرح این پرسش که صندوق اعتباری هنر جز بیمه تکمیلی چه خدمتی به سینماگران انجام داده است؟ متذکر شد: آیا برای همین یک کار اندک برای هنرمندان می خواهند افرادی که طی ۳ سال اخیر کار نکرده اند و قراردادی نداشته اند و یا عضو صنفی نیستند را تعلیق عضویت کنند؟

این سینماگر در پایان این گفتگو افزود: امیدوارم مدیران محترم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان سینمایی، خانه سینما، صندوق اعتباری هنر و خلاصه هر نهادی که به سینما و سینماگران مرتبط است تدبیری برای رفع مشکلات ناشی از بیکاری و رکود شدید تولید که زندگی بخشی از سینماگران را با معضلات جدی روبرو ساخته داشته باشند و برای رفع بحران از زندگی آن ها قدم جدی بردارند نه اینکه با برخی تصمیم گیری های شان یک مشکل به مشکلات آن ها اضافه کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی در بیمارستان بستری شد


خواننده پیشکسوت موسیقی ایران و عضو سابق هیات مدیره خانه موسیقی ایران به دلیل عارضه مغزی در بیمارستان بستری شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انگلیسی‌ها با «چگونه رابطه داشته باشیم» برنده جایزه اصلی «بخش نوعی نگاه کن ۲۰۲۳» شدند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلمی از بریتانیا در بخش نوعی نگاه جشنواره کن ۲۰۲۳ به عنوان بهترین فیلم انتخاب شد.

به گزارش سینماپرس و به نقل از اسکرین، اولین فیلم سینمایی مالی منینگ واکر کارگردان جوان بریتانیایی با عنوان «چگونه رابطه داشته باشیم» به عنوان برنده جایزه اصلی بخش نوعی نگاه جشنواره فیلم کن امسال انتخاب شد. این فیلم که با بازی میا مک‌کنا-بروس، لارا پیک و ساموئل باتملی در یونان فیلمبرداری شده درباره گروهی از دختران نوجوان در تعطیلات است.

در این بخش همچنین اولین فیلم سینمایی نویسنده/کارگردان مراکشی کمال لازراق با عنوان «سگ‌های شکاری» برنده جایزه هیات داوران شد. داستان فیلم در بخش کارگری کازابلانکا می گذرد؛ جایی که پدر و پسری که برای اوباش کار می‌کنند کارشان به آدم‌ربایی می‌کشد.

یکی دیگر از فیلمسازان مراکشی یعنی اسماعه المدیر، جایزه بهترین کارگردانی را برای دومین فیلم بلندش به نام «مادر همه دروغ‌ها» دریافت کرد. این فیلم مستندی درباره شورش‌هایی برای نان است که محله طبقه کارگری وی را کازابلانکا در سال ۱۹۸۱ تکان داد.

جایزه صدای جدید به اولین فیلم بلند رپر بلژیکی بالوجی رسید. این فیلم با عنوان «فال» درباره مردی سی و چند ساله است که پس از طرد شدن از سوی خانواده‌اش، از بلژیک به زادگاهش در کنگو بازمی‌گردد.

فیلم «خداحافظ جولیا» ساخته محمد کردفانی، اولین فیلم سودانی که برای حضور در بخش رسمی جشنواره کن انتخاب شده هم برنده جایزه آزادی شد.

در نهایت «گل بوریتی» از جوائو سالاویزا و رنه نادر مسورا از برزیل که از سازندگان فیلم «مرده و دیگران» برنده جایزه هیات داوران بخش نوعی نگاه سال ۲۰۱۸ بود، جایزه گروهی را دریافت کرد.

ریاست هیات داوران بخش نوعی نگاه امسال برعهده جان سی ریلی بود و پائولا بیر، دیوی چو، آلیس وینوکور و امیلی دکوئن گروه داوران را تشکیل داده بودند.

امسال ۲۰ فیلم بلند در بخش نوعی نگاه به نمایش درآمدند که از این میان ۸ فیلم که اولین فیلم‌های سازندگانشان هستند برای دریافت دوربین طلایی نیز رقابت می‌کنند.

هفتادو ششمین دوره جشنواره فیلم کن که از ۱۶ ماه می شروع شده امشب ۲۷ می به کار خود خاتمه می‌دهد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جزییات تازه‌ترین کنسرت «پازل» اعلام شد/ تماشای یک تجربه جدید


گروه موسیقی «پازل» روز دوازدهم خرداد سال جاری تازه‌ترین کنسرت خود را در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هشدار سینماگران در مورد آفت روایت های مجعول و ناقص از دفاع مقدس/ انتقاد نسبت به بی عملی مدیران سینمایی برای سینمای ارزشی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برخی از سینماگران کشور با بیان اینکه طی سال های اخیر برخی مدیران مانع تولید فیلم های ارزشی و دفاع مقدسی شده اند تأکید کردند: مدیران شعار حمایت از سینمای دفاع مقدس را می دهند!

به گزارش سینماپرس مقاومت مردم خرمشهر، حماسه ای از یاد نرفتنی است؛ چرا که مردم این شهر در حالی به مبارزه با دشمن پرداختند که از پیش برای این تهاجم و تجاوز آمادگی نداشتند. آن ها با سلاح عزم و ایمان به مکتب و عشق و علاقه به میهن اسلامی شان، با دست خالی چنان مقاومت کردند که در تاریخ، بی نظیر ماند. به اعتقاد کارشناسان نظامی، مقاومت بی سابقه ای که در خرمشهر انجام شد، هرگز با دیگر مقاومت ها قابل مقایسه نیست. خرمشهر برای ملت ما تنها یک شهر نیست، بلکه تاریخ گویای پایداری، ایثار و جاودانگی انقلاب است. از این رو، سوم خرداد و فتح این شهر، آیینه گویایی از تاریخ و جغرافیای دفاع مقدس و جهاد آگاهانه و شجاعت مظلومانه این امت است.

علاوه بر خرمشهر که یکی از نقاط عطف ۸ سال دوران دفاع مقدس محسوب می شود، پدیده انقلاب اسلامی و همچنین دفاع مقدس که همراه با آرمان های والایی بوده اند متأسفانه طی تمامی سال ها توسط مدیران فرهنگی و سینمایی کشور نادیده گرفته شده اند و توجه چندانی به آن ها نشده است.

به خصوص دولت های یازدهم و دوازدهم به طور کل از سینمای جنگ غافل شدند و در عوض آن از شبه روشنفکران و لیبرال ها و غربی ها حمایت کردند و با تقلید نا به جا از فرهنگ منحط غرب و سینمای فرانسه تمامی توان خود را به کار گرفتند تا دیگر هیچ نام و نشانی از دفاع مقدس و انقلاب اسلامی در سینما باقی نماند. بسیاری از سینماگران دغدغه مند و فعال در حوزه دفاع مقدس طی این ۴ سال در خانه نشینی و بیکاری مطلق به سر می بردند و متأسفانه مدیران وقت بدترین نوع برخورد را با آن ها داشتند.

فیلم های ضد ارزشی، سیاه و تلخ تولید شده در سینمای کشور در جشنواره های غربی حاضر شدند، مورد تشویق قرار گرفتند و جوایز متعددی به آن ها اهدا شد اما هیچ یک از دغدغه های مقام معظم رهبری و سینماگران متعهد و ولایتمدار به ثمر نرسید!

طی این سال ها بی تدبیری مطلق دولتمردان امید همه سینماگران متعهد و ارزشی را ناامید کرد. علاوه بر سینماگران ارزشی و ولایتمدار همه مردم متعهد که عشق به ولایت و نظام اسلامی دارند با بهت و حیرت به عملکرد منفعلانه مسئولان دولت و کرنش آن ها در قبال غربی ها خیره شده اند اما یاد ۸ سال دفاع مقدس، اهداف و آرمان های نظام و انقلاب اسلامی هرگز از اذهان شان پاک نمی شود.

با روی کار آمدن دولت انقلابی سیزدهم توقع می رفت رویه تغییر کرده و توجه ویژه ای به سینمای دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و… صورت گیرد اما متأسفانه باز هم چنین نشد و همانند گذشته فیلم های مبتذل و سطحی نگر به اسم سینمای کمدی و آثار تلخ و سیاه به اسم سینمای اجتماعی در سینما تولید شده و حتی در جشنواره فجر انقلاب اسلامی به نمایش درآمدند. در همین راستا با ۵ تن از سینماگران مطرح کشور آقایان: هادی حاجتمند، داود بیدل، علی مهام، حسین قاسمی جامی و رضا برجی گفتگو کردیم که این افراد متذکر شدند: مدیران سینمایی عادلانه پاسخ دهند در سال چند فیلم کمدی سطحی و دم دستی در سینمای ایران تولید می شود؟ چرا آن ها تدبیری اندیشه نمی کنند تا حداقل به اندازه یک چهارم از این فیلم های کمدی فیلم دفاع مقدسی تولید شود؟ گعده بازی در بافت و سیستم سینمای ما عجین شده است و همین باعث شده تا بسیاری از سینماگران دغدغه مند برای تولید آثار ارزشی سال ها نتوانند اثری در این زمینه تولید کنند. این اتفاق باعث بسته شدن فضا، تنگ و متروکه شدن سینمای این حوزه شده است.

ماحصل نظرات این مصاحبه شوندگان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی سینماپرس در ذیل نقل شده است.

هادی حاجتمند کارگردان سینما در آستانه سالروز آزادسازی خرمشهر با انتقاد از بی توجهی مدیران فرهنگی و سینمایی نسبت به وقایع و رویدادهای دفاع مقدس در سینما گفت: برخی سیاست گذاران و افرادی که در شوراهای تأیید فیلمنامه حضور دارند مقهور اسامی سینماگران می شوند؛ مثلاً فکر می کنند وقتی فلانی اسمش به عنوان فیلمنامه نویس یا فیلمساز آمده حتماً آن فیلم استراتژیک است و پر مخاطب خواهد بود در صورتی که تجربه نشان داده چنین دیدگاهی غلط است و مدیران و سیاست گذاران نباید صرفاً از روی اسامی افراد مبادرت به گزینش و تولید آثار کنند. آفت بزرگ سال های اخیر سینما روایت کج و ناقص از دفاع مقدس است! ما مدت ها است شاهد تولید فیلم هایی هستیم که روایتی مجعول و ناقص از منافقین خلق، تاریخ معاصر کشور، دفاع مقدس و… ارائه کرده اند اما مدیران از تولید این فیلم ها حمایت کرده و به آن ها امکانات و بودجه داده اند.

داود بیدل کارگردان سینما نیز در این باره به سینماپرس گفت: علاوه بر بی توجهی به برخی موضوعات و مضامین ارزشمند در سینما ما با یک مشکل جدی دیگر در این حوزه روبرو هستیم و آن ساخت برخی فیلم ها برای ارائه گزارش به برخی مدیران بالادستی توسط نهادها است! اگر قرار است برخی نهادها فیلم های دفاع مقدس را صرفاً برای ارائه بیلان و گزارش به مدیران بالادستی بسازند بهتر است این کار هرگز به ثمر نرسد چرا که تجربه ثابت کرده مخاطب از فیلم های آن ها استقبال نمی کند. متأسفانه در کشور عزیزمان ایران، خیلی از رخدادها و اتفاقات تاریخی وجود دارد که در سینما کاملاً نادیده گرفته شده اند! ما نباید خط کش بگذاریم و مرزبندی کنیم که به چه موضوعی نگاه کنیم و به چه موضوعی توجه نداشته باشیم! متأسفانه خیلی از موضوعات در بستر تاریخ گم شده و دفاع مقدس یکی از آن ها است.

علی مهام تهیه کننده سینما و تلویزیون خاطرنشان کرد: مدیران شعار حمایت از سینمای دفاع مقدس را می دهند اما در عمل اقدام جدی برای رشد این سینما ندارند! خوب شعار دادن که سهل و آسان است و همه می توانند شعار بدهند چرا که نه هزینه ای برایشان دارد و نه دردسری! این عمل گرا بودن است که سخت و مهم است. حقیقتاً بنده نمی دانم سیاست مسئولان و مدیران فرهنگی چیست؟ چطور آن ها می توانند موضوع به این مهمی را نادیده بگیرند و به آن توجهی نداشته باشند؟ مگر خود ما به رزم این ۸ سال عنوان «دفاع مقدس» را نداده ایم؟ مگر دفاع مقدس برای ما ارزشمند و مقدس نیست؟ پس چرا باید آن را نادیده بگیریم؟ آیا مدیران فرهنگی و سینمایی هیچ گاه از خودشان این پرسش را کرده اند که چرا آمریکا سال های سال است دست به قهرمان سازی های پوشالی و دروغین می زند و این همه فیلم در خصوص جنگ جهانی اول و دوم می سازد؟

حسین قاسمی جامی کارگردان سینما در آستانه سالروز آزادسازی خرمشهر با انتقاد از بی توجهی مدیران فرهنگی و سینمایی نسبت به وقایع و رویدادهای دفاع مقدس در سینما گفت: کاهلی برخی مدیران باعث شده تا مباحثی مانند غرور ملی، وطن پرستی و… در سینما نادیده گرفته شود! ما وقتی از وطن پرستی صحبت می کنیم این وطن پرستی باید در کارکردمان نیز دیده شود! ما نباید موضوعات و اشخاص را طبقه بندی کنیم و به برخی مسائل بپردازیم و برخی مسائل دیگر را نادیده بگیریم؛ مقوله ای مانند آزادسازی خرمشهر مسأله ای نیست که بتوان به آسانی از کنار آن عبور کرد، این یک غرور ملی و یک فتح الفتوح و دستاورد بزرگ است که سینما و تلویزیون باید همواره به آن بپردازند. گعده بازی در بافت و سیستم سینمای ما عجین شده است و همین باعث شده تا بسیاری از سینماگران دغدغه مند برای تولید آثار ارزشی سال ها نتوانند اثری در این زمینه تولید کنند. این اتفاق باعث بسته شدن فضا، تنگ و متروکه شدن سینمای این حوزه شده است.

رضا برجی مستندساز در این خصوص اظهار داشت: مدیران سینمای کشور با بهانه های بنی اسرائیلی سینمای ایران را از ارزش ها دور کرده اند و بنده مدت ها است به این نتیجه رسیده ام که گویا عمدی در کار است تا ارزش های تاریخ دفاع مقدس و انقلاب اسلامی کاملاً در سینما نادیده گرفته شود! مدیران سینمایی عادلانه پاسخ دهند در سال چند فیلم کمدی سطحی و دم دستی در سینمای ایران تولید می شود؟ چرا آن ها تدبیری اندیشه نمی کنند تا حداقل به اندازه یک چهارم از این فیلم های کمدی فیلم دفاع مقدسی تولید شود؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خادم هنرمندان هستیم/ رویدادی را به خاطر کسر بودجه تعطیل نمی‌کنیم


محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی صمیمانه با کارمندان این اداره کل دیدار و گفتگو کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع